سایر منابع:
سایر خبرها
آیا صفات سمع و بصر، صفاتی مستقل اند؟
...، لیکن، ناشنوا در میان شان نبوده است. از مجموع گفتار اهل لغت و موارد استعمال آن برمی آید که واژه بصر در مرحله اول به معنی عضو بینایی و سپس قوه بینایی و آنگاه در معنای درک باطنی و علم، مورد استعمال واقع شده است. درمورد خداوند متعال به معنی احاطه وجودی حق تعالی به تمام دیدنی هاست. در آیات متعددی بر صفات سمیع و بصیر بودن خداوند تأکید شده است که معانی و مفاهیم مختلفی را شامل می ...
نگاهی جدید به علم دینی/ معرفی کتاب عبرت های خلقت با رویکرد فیزیولوژیک
ناشنوا می سازد و پناهگاهت را ویران ساخته، نابودت می کند. (23) – در عجبم چگونه کسی که نفس خود را می شناسد، به عالم فانی اش گرفته است. (24) – هر اندازه علم انسان بیشتر شود، توجهش به نفس فزون تر می شود و در تربیت و شایستگی آن کوشاتر می گردد. (25) – دوراندیش کسی است که نفس خود را در بند حساب کشد و با خشم بر آن مالکش شود و در صحنه ی جهاد، آن را بکشد. (26) اما ...
عالم برزخ چقدر طول می کشد؟
توان گفت عالم قبر یک دالان و یک سالن انتظار و یک قیامت کوچک است که افراد را آماده می سازند برای آن قیامت کبری. در این سالن انتظار از نیکان و مؤمنان به خوبی استقبال و پذیرایی می شود و انسان های بد و فاسد ضمن اینکه گرفتار عذاب برزخی هستند، به خاطر اعمال زشت و گذشته سیاه و پر از گناهشان در اضطراب شدید روحی قرار دارند به طوری که در طول عالم برزخ که فقط خداوند می داند چقدر طول می کشد، در زجر و عذاب هستند. ...
سه رکن اصلی سبک زندگی اسلامی/ عدم تحقق این سه رکن، چه پیامدهایی به همراه خواهد داشت؟
می خواهد می پوشد و .... امیرمومنان علی(ع)، این را سم مهلک حیات انسانی می داند که روح معناگرا و آخرت باور را از آدمی می ستاند. پیامدهای نادیده انگاری اصل 1. زندگی لهوی در وهله اول، موجب جلوگیری از تربیت ذهنی افراد می شود. انسان لهوی، انسان غیرفکور است. انسان غیرفکور به شکل بی قاعده ای به پرورش خود پرداخته است. در روش او، پرورش جسم بر پرورش تفکر خلاق مقدم است. به همین جهت، ابتدا ...
نماز توبه در روز یکشنبه ماه ذی القعده
، از وی راضی گردند و با ایمان از دنیا می رود و قبرش برای او وسیع و نورانی گردد و پدر و مادرش از او راضی شوند، و آنها نیز مورد مغفرت خداوند قرار گیرند، ذریّه او نیز بخشیده شوند و روزی او وسیع گردد. فرشته مرگ به هنگام مردن، با او مدارا کند و به آسانی جانش را بگیرد.(اقبال الاعمال) رسول خدا(صلی الله علیه وآله و سلّم) کیفیّت نماز را این گونه بیان فرمود که، در روز یکشنبه غسل کند و وضو بگیرد و ...
حقیقت اعمال انسان(خوان حکمت)
، می گوئیم: آقا! سمّ نخور، این رو میزی یا زیر میزی، سمّ است. تجسّم نجات بخش اعمال صالح انسان پس از مرگ او در کتاب بصائر الدّرجات و جلد دوّم کافی نقل شده که یک جوان بسیار زیبائی در قبر به داد آدم می رسد. انسان می گوید: تو کی هستی؟ می گوید: من همان حُسن خلقی هستم، یا اِدخال السُّروری هستم که در قلب مؤمن وارد کردی، مشکل فلان شخص را حل کردی. (اِدخال السُّرور) که در قبر به صورت یک جوان در می ...
چگونه دنیا، مزرعه آخرت است؟
انسان را موجودی مستوی القامه آفریده که می تواند در یک حالت استوا و اعتدال، زمین و ماده را با آسمان و مجردات ببیند. پس نه سر به زیر است و نه سر به آسمان دارد، بلکه به افق می نگرد تا هر زمانی پاسخگوی نیازهای دوگانه روح و جسم باشد و روان خویش را که در حالت اعتدال و استوا است به درستی تربیت کند. (شمس، آیه 7؛ انفطار، آیه 7) دنیا؛ خوب یا بد؟ این نگرش و کردار و رفتار انسان است که به دنیای ...
جسم مورد نظر ملاصدرا در معاد جسمانی تنها اشتراک لفظی با جسم دنیوی دارد
دیگر یا مرحله بالاتر، عین مرحله قبلی را در درون خود دارا است که در این صورت لازم می آید نفس، جسم هم باشد و یا این که حالت تحول یافته قسمت قبلی را دارا است در این صورت فاقد ویژگی های مرحله قبلی است. علت مرگ، بی نیازی نفس از ماده است بر اساس نظر ملاصدرا علت مرگ، رویگردانی نفس از عالم طبیعت و بی نیازی آن از ماده بر اساس تکامل خود و استقلال جوهری و استکمالش است و حقیقت مرگ بین انسان ...
مدت زمان"عالم برزخ"چقدر است؟
فرق دارد. رابعاً: می توان گفت عالم قبر یک دالان و یک سالن انتظار و یک قیامت کوچک است که افراد را آماده می سازند برای آن قیامت کبری. در این سالن انتظار از نیکان و مؤمنان به خوبی استقبال و پذیرایی می شود و انسان های بد و فاسد ضمن اینکه گرفتار عذاب برزخی هستند، به خاطر اعمال زشت و گذشته سیاه و پر از گناهشان در اضطراب شدید روحی قرار دارند به طوری که در طول عالم برزخ که فقط خداوند می داند چقدر طول می کشد، در زجر و عذاب هستند. ...
15 مهرماه جشنواره برنج در دابودشت
...> انسان متقی و پرهیزگار در روزی گرفتن از خدا دست خدا را مشاهده می کند می بیند که چطور آن محرومیتهای از راه نا مشروع را تحمل کرد و چگونه در دیگری بر روی او گشود و باز کرد. انسان وقتی در دلِ دین قرار می گیرد تازه متوجه می شود که چقدر این دین جامعه و کامل هست که حتی در مورد روابط اجتماعی مان برنامه ریزی داشته و همه ی امور از ابعاد زندگی برای ما یک مدل و مِتُد و سبک و سیره قرار داد تا از ...
روایت 28 سال گمنامی شهید منصور سودی
برایم شیرین تر است. خلاصه شهادت آرزوی دیرینه من است. مادرم! امیدوارم اگر به خاطر خدا هم شده، شیرت را برایم حلال کنی و از حقت بگذری. مادرم از خداوند متعال برایت آرزوی صبر و بردباری را خواهانم و مادرم خداوند یار و پشتیبان تو باد. همسرم! همچون ام لیلا و عروس قاسم باش/در برابر زخم زبان ها صبوری کن سخنی چند با همسرم: همسری که همدرد و هم غم من هستی. از تو می خواهم که از فراق من ...
مردم حسب نیت های شان محشور می شوند/ رابطه عمل و خطورات ذهنی
همه امور در ید او باشد و کار او بشود کارخدایی کردن، نه نعوذبالله خدا بودن، اشتباه برداشت نشود، دقّت کنید کنه قضیه را بیان می کنم که یعنی امور در دست او باشد، همان طور که پرودگار عالم امور و قدرت در دست اوست. می گویند: این لا یُکَلِّفُ اللَّهُ نَفْساً إِلاَّ وُسْعَها یعنی نگویی حد یقفی است، جلو برو. می گویند: این بستگی دارد به این که انسان در آن خطورات ذهنی که عنوان نیّت تبیین می شود، چه ...
آقاتهرانی: داشتن میلیاردها دلار ذخایر ارزی کسی را انسان نمی کند
فَقیرُ فیِ غِنایَ فَکَی فَ لا اَکُونُ فَقیِراً فی فَق رِی (9) ای خدای من! من در (هنگام) دارایی ام (نیز) فقیرم، پس چگونه در حین فقر و ناداری فقیر نباشم؟ آن هنگام که به نظر بی نیاز می رسم نیز نیاز مندم. آیا این اشاره به وجود فقر محض انسان نیست که فرمود: ای مردم! شما همگی نیازمند خداوند هستید، و او تنها بی نیاز است. (10) سه راه کار برای سیر 1. از ابزار عقل و شرع، راه را باید شناخت ...
اکثریت همیشه دلیلی بر حقانیت نیست؛ وَإِن تُطِعْ أَکْثَرَ مَن فِی الأَرْضِ یُضِلُّوکَ...
ایمان و مایه تقویت ایمان است. معنای سکینه هم آرامش در مقابل تلاطم است؛ حوادث گوناگون، خبرهای گوناگون، دشمنی ها، وضعیت های مختلف، در روح انسان ها به طور طبیعی تلاطم ایجاد می کند. این آرامش خیلی از اوقات مایه استقرار فکر و ذهن و استقامت در طریق می شود. خدای متعال این سکینه را، آرامش را به مؤمنین می دهد به برکت ایمانشان و به آنها خاطرجمعی می دهد که وَ للهِ جُنودُ السَّمٰوٰتِ وَ الاَرض . از چه انسان واهمه ...
گوشه ای از اسرار حج در بیان آیت الله جوادی
. امام باقر(ع) به او فرمود: تو درباره گفته کعب، چه می گویی؟ عاصم گفت: کعب درست گفت. امام باقر(ع) به او فرمود: تو دروغ گفتی و کعب الاحبار هم با تو دروغ گفت! زراره می گوید: آن حضرت غضبناک شد و من هرگز ندیده بودم که امام باقر(ع) غیر از عاصم بن عمر، کسی را چنین تکذیب کرده باشد. آنگاه فرمود: خداوند هیچ سرزمینی را محبوب تر از کعبه خلق نکرد؛ سپس با دست، اشاره به کعبه نمود و فرمود: و لا أکرم علی اللّه عزّوجلّ ...
راهنمای راهیابی به بارگاه الهی چیست؟
جست و جوی شناخت خداوند هستند، از این قسم اند. در حقیقت نفس با این براهین، در معارف ذهنی و حصولی سفر می کند تا به شناخت خدا برسد. سالک در این راه، نفس است و مقصود نیز معرفت خداوند است. در معرفت انفسی، انسان شناخت خود را مقدمه شناخت خداوند قرار می دهد. معروف و مقصود در این راه، از سالک و مسلک جداست. ازآنجاکه معرفت نفس، علم شهودی و حضوری است، رونده عین راه می گردد؛ اما جدا از هدف و مقصود است. ...
نظام احسن مبنای هستی شناختی مهدویت پژوهی
أَظْهُرِهِمْ وَ إِذَا أَرَادَ اللَّهُ أَنْ یُهْلِکَهُمْ وَ لَا یُمْهِلَهُمْ وَ لَا یُنْظِرَهُمْ ذَهَبَ بِنَا مِنْ بَیْنِهِمْ وَ رَفَعَنَا اللَّهُ ثُمَّ یَفْعَلُ اللَّهُ مَا یَشَاءُ؛ (همو: ج1، 25) اگر زمین یک روز خالی از امامی از خانواده ما باشد اهلش را فرو می برد و خدا مردم را به بدترین عذاب شکنجه می کند. خداوند ما را حجت در روی زمین قرار داده و امان برای اهل زمین هستیم. تا وقتی ما در میان ...
رشد روحیه اشرافی گری در کشور
قرار داده، تلاش برای قرار دادن حاکمیت پروردگار در زندگی و گسترش آن در دیگران است؛ حق طبیعت بر انسان دیگر حقی است که انسان باید به ان توجه کند که عبارت است از کشف نکته های موجود در طبیعت، استخراج برکات آن و بهره گیری از این برکات در راستای تکامل انسان است. حجت الاسلام فرزانه با اشاره به این که باید جسم و روح را در سلامت، پرورش دهیم، خاطرنشان کرد: با توجه به این بعد از خلقت انسان، در برابر ...
جهادگران ایران در مساجد تربیت شدند نه در پارک ها و فرهنگسراها/ مسئولان از آه مظلومان بترسند
: خدارحمت کند مرحوم آقای دولابی را که گفت همه ما باید از آه مظلوم بترسیم آه مظلوم تنها ظالم را بیچاره نمی کند طبعاتش کل عالم را می گیرد، اگر کسی بداند که در دیم مبین اسلام رد کردن کسی که درخواست می کند چقدر مذمت شده است هیچ کسی را رد نمی کند. وی در پایان متذکر شد: بندگان خوب خدا، مردم عزیز و مسئولین محترم بیایید به یکدیگر رحم کنیم، در روایات آمده است اگرمردم به یکدیگر رحم کنند خدا هم بر مخلوقین رحم می کند. حقوق یکدیگر رارعایت کنیم آن وقت است که باران رحمت الهی نازل و لطف الهی شامل حال ما می شود، ارزانی و مرگ و میر کم می شود. انتهای پیام/3154/ی30/ ...
انسان پندارگرا هرگز خود را در محضر خدا نمی بیند/ موانع تربیت
موانع بر سر راه رشد و کمال آدمی، هواهای نفسانی است که هر آن بر بدی و نافرمانی فرا می خواند. إِنَّ النَّفْسَ لأَمَّارَةٌ بِالسُّوءِ [1] و بر تیرگی عقل و دل انسان می افزاید تا به سقوط و انحطاط می کشاند. تا جایی که به بت نفس بدل می شود و به خود پرستی می رسد که خداوند می فرماید: أَفَرَأَیْتَ مَنِ اتَّخَذَ إِلَهَهُ هَوَاهُ... [2] پس آیا ندیدی کسی را که هوای خویش را معبود خود گرفت و خدا او را از روی علم ...
ضرورت توجه به سیره حضرت علی(ع) در زندگی
و آقایی بودند که همه طرفداران شان آن ها را تشویق می کردند و وسوسه می شدند، امروز این افراد کجایند؟ جز این است که بدن ها همه پوسیده شده و ناز و نعمت ها از کف شان خارج؟ لذا انسان عاقل باید فریب دنیا را نخورد. حجت الاسلام والمسلمین قریشی اضافه کرد: امام علی(ع) در ادامه خطبه این چنین نتیجه گرفته و می فرمایند؛ ای مردم! از گناهانی که شما را به ورطه هلاکت افکند و از عیب هایی که خشم خدا را در ...
تعریف معنادار رئیس فرقه حلقه از جهنم
محورِ انکار قیامت و معاد نمی چرخد؛ چون هر دو به گونه ای قیامت و معاد را قبول دارند. در اندیشه پیروان کابالا، نشانه هایی از اعتقاد به جهان آخرت و محاسبه اعمال در قیامت می توان یافت. اما بنابر باور ایشان عذاب ابدی برای ارواحِ ملعون در جهنم قابل انکار است؛ زیرا در روح چیزی وجود دارد که با خداوند هم ذات است! از این رو خداوند نمی تواند تا ابد با نگاه داشتن روح گناهکاران در عذاب، خود نیز رنج ببرد ...
اندیشه علوی در جلوه گاه هنر بیان و لطافت بنان/ لمحه ای تأمل بر چکاد عظمت امیر سخن/ خار در چشم و استخوان ...
، انسان را با هر میزان از فهم و به اندازه انگشتانه وجودش، به شگفتی وا می دارد. از زیبایی شناسی زبان تا معناگرایی متن؛ روح خدایی جاری در کلام امیر هزارتوی معانی در بیانی زیبایی شناسانه، در لفافه ای از صنایع ادبی و آموزه های انسانی و عرفانی و آن گاه عظمت قدرت اندیشه انسانی که به راستی خلاصه خداوند است. نهج البلاغه که به زیبایی و درستی، سایه و خواهر قرآن خوانده شده است ...
ویژه نامه اینترنتی شیر دلوار منتشر شد
پاسخ بدهید. این چه حیاتی است که خدا و پیامبر، ما را به آن دعوت می کنند؟ در یک کلمه، این حیات شایسته انسان است. انسان برای زندگی کردن و حرکت کردن به سمت هدف های ارزنده و والا، به راهنما احتیاج دارد. انسانی که راهنما نداشته باشد و به راهنمایان الهی پشت بکند، زندگی شایسته انسانی و الهی را پیدا نخواهد کرد؛ مثل ملت هایی که به احکام الهی پشت کردند و گرفتار ظلم و ستم و زورگویی قدرت های بزرگ عالم ...
سربازان سعودی، همچنان مانع از زیارت کامل حجاج + عکس
منبر و قبر پیامبر(ص) و بوسیدن آن[43] و نیز شهاب الدین خفاجی حنفی از علمای حنفی دست کشیدن، بوسیدن و چسباندن سینه به قبر پیامبر(ص)را جایز می داند. برخی از فقهای شافعی همانند رملی شافعی، لمس قبر نبی، ولی یا عالم دینی و نیز سردرهای ورودی قبر اولیا و بوسیدن آن را به قصد تبرک بی اشکال دانسته اند. محب الدین طبری شافعی نیز مس قبر و بوسیدن آن را جایز و موافق با سیره علما و صالحان شمرده است. [45 ...
انواع تبرج زنانه
نامحرم به خود؛ یکی دیگر از عناصر تبرج ممنوع از نگاه شرع که از تحلیل معنای تبرج به دست می آید، جلب توجه نفوس مردان نامحرم است که به دنبال تکشف زن رخ می دهد و گاهی فقط در حد جلب حواس فرد و مشغول شدن ذهن او برای لحظاتی باقی می ماند و به هیچ مفسده عملی منجر نمی گردد، اما در بسیاری از موارد بعد از اینکه حواس مرد متوجه زن متبرج شد، افکار او برای مدت طولانی مشغول و باعث طمع و میل مرد نسبت به زن می شود ...
تبیین عناصر تبرج در زنان
ویژه ای داشته اند و چنان که پیش از این گفته شد، تعریف نهم در واقع ضدّ تعریف نخست و پرده برداری از نقطه مقابل تکشف می باشد و در این ارزیابی در ردیف تعریف نخست قرار می گیرد. تحلیل عناصر تبرج و گستره آن با بهره گیری از تعاریف گذشته و مقایسه ای که بین آنها صورت گرفت، در ادامه عناصر تبرج مورد تجزیه و تحلیل قرار می گیرد: 1. قصد جلوه گری در تعاریفی که از تبرج ...
قابلیت های قلب عرش الرحمانی/ در نَزْلَةً أُخْرَی چه بر رسول الله(ص) گذشت؟
روحانی و جسمانی همه اش در عالم برزخ و قیامت است. این مفسر قرآن اظهار کرد: پیغمبر(ص) به خاطر ظرفیت مردم تنها برخی از امور غیبیه الهیه را بیان فرموده است. ابن عباس می گوید: پیغمبر(ص) فرمود: قسم به آن خدا که روح من در قبضه اوست، در نَزْلَةً أُخْرَی چیزی برای من فروگذار نشد. کمال پیغمبر ما از همین جاست، تمام انبیا یک طرف، خاتم النبیاء یک طرف، آن چیزهایی که در نزله دوم خداوند عالم بر پیغمبر ما ...