سایر منابع:
سایر خبرها
گفتگو با فاطمه معتمد آریا پس از سال ها غیبت +تصاویر
وارش نیوز: در صحنه نمایش تونل نوشته فارس باقری و کارگردانی سیامک احصایی آرام به نظر می آید. او زنی است که همه سختی های یک دوره از زندگی اش را درونی کرده و انگار با مشکلات کنار آمده و در فکر تغییر دادن وضعیت خود و دیگران است، او را در صحنه مشغول اتو کردن ملحفه ها می بینیم، تصویر فاطمه معتمد آریا همیشه برای مخاطب هایی که او را در سینما یا تلویزیون دیده اند آرام است. همین آرامش است که وقتی وارد ...
عشایر، حاملان هویت و اصالت ایرانی
ترکیه کمال آتاتورک به قدرت رسید. وهّابی های افراطی که با دسیسۀ انگلیس در عربستان ظهور کرده بودند، تثبیت شدند. فرزندان ملک فیصل در عراق و اردن به حکومت رسیدند. در ایران نیز آیرون ساید ، تشکیلات فراماسونری و به خصوص فروغی - فراماسون مشهور- توانستند فضای سیاسی ایران را به سمت و سویی بکشانند که زمینه برای حکومت رضاخان فراهم گردد. رضاخان در این معاملۀ پرسود، متعهّد شد که: قرارداد نفت را از نو تجدید کند ...
شهاب حسینی: از دیدن خودم جلوی دوربین خسته شدم
می گوید که من را چگونه بساز. به دلیل اینکه فیلمنامه یک فرآیندی است که قاعدتا از فیلتر چند نفر باید بگذرد. یک داستان نویس باید داستان خوبی را خلق کند که از روی آن یک فیلمنامه ای نوشته شود که یک جامعه شناس بیاید و ببیند تاثیراتی را که روی جامعه داشته باشد، بررسی کند و اضافه یا کم کند، یک روانشناس باید بیاید و ببیند که روابط روانی بین شخصیت ها چگونه است و الی آخر. در واقع فیلمنامه محصول اندیشه یک گروه ...
اگر خرس نقره ای هم بگیرم برای خانواده ام خیلی مهم نیست/ امیر جعفری برای من پارتی بازی نکرد
خراب است. من نمی دانم چرا ناگهان برخی از کارها اینطور مظلوم واقع می شوند. من می گویم اگر نقد هم می کنند، درست نقد کنند. من قبول دارم که برخی از بازیها، اغراق دارند. قبول دارم در برخی لحظات، قصه کاملافانتزی است، این را هم قبول دارم. داستان می لنگد، قبول دارم. برخی جاها ، تصویر خوب نیست، قبول دارم. برخی جاها، داستان پیش نمی رود، قبول دارم. اما اینکه بگویی آقا و خانم سنگی از واقعیات جامعه ...
فرم شناسی و بایسته های ژانر تریلر در ادبیات داستانی
ادبیات داستانی در این باره نوشته و آن را در اختیار خبرگزاری مهر قرار داد است. مشروح متن این یادداشت در ادامه می آید. از قدیم الایام، داستان سرایان برای جذب مخاطب، در قصه های خود، از چاشنی تعلیق و هیجان فایده می بردند. برای مثال، هومر[1] در حماسه نگاشت معروف خود به نام اودیسه[2] از هیولاها، طوفان ها، موجودات فراطبیعی و موقعیت های سخت و پیچیده ای می نویسد که قهرمان داستانش به نام ...
موسیقی کودک می خواهیم نه سروصدای مبتذل به نام موسیقی!
کوله پشتی هایی با ابعاد کوچک روی شانه های کم توانشان قرار گرفته، در دستشان نیز دفترچه هایی با شمایلی از نت های شاد یک ملودی، چشم ها را نوازش می کند. کودکانی که امروز به موسیقی نه به عنوان یک سرگرمی، بلکه به عنوان یک کالای ضروری در سبد فرهنگی می نگرند و با آموختن نت های موسیقی در همین سنین کودکی، ساز آینده موسیقی کشور را کوک خواهند کرد. اغلب کودکان از همان بدو تولد با لالایی مادرانشان با طنین موسیقی مأنوس می شوند و قطعاً اگر این مسیر درست طراحی و تبیین شود می تواند آینده درخوری برای آن کودکان و جامعه شان به وجود آورند. خوشبختانه امروزه بسیاری از والدین به این باور رسیده اند که ارتباط کودکانشان با موسیقی علاوه بر تأثیرات مثبت روحی، می تواند پیوند عمیق تری میان فرزندشان با ادبیات و شعر برقرار کند. اما متأسفانه می بینیم تنها در روز جهانی کودک نامی از کودکان و هنر آنها در عرصه های مختلف هنری برده می شود. ...
تئاتر اندیشه یک ضرورت اساسی
قدر داستان جاناتان مرغ دریایی ، مسأله محور است، نمایش خانه خورشید، به هنگام اجرای صحنه ای، از مسأله محوری فاصله گرفته و به فرم و محتوای حادثه محوری نزدیک شده است. دلیل این سخن هم این است که نخستین مسأله و مهم ترین مسأله داستان جاناتان مرغ دریایی اثر ریچاردباخ، این است که مرغ دریایی فهمید: کوچک ترین ذره های جسم، همگی از اندیشه ساخته می شوند . مرغ دریایی از همین جا بود که فهمید برای هر تغییر ، ابتدا ...
نگاه مناسبتی باید از تئاتر مقاومت حذف شود
این جشنواره و نتیجه این دوسالانه پر حاشیه بپرسیم . آقای پارسایی! برای اولین پرسش سراغ یک چالش نسبتاً قدیمی در تئاتر می روم. چرا اغلب نمایش هایی که تابلوی ارزشی دارند غالباً آثاری کم مخاطب هستند که بعضاً حتی با 50 درصد تخفیف هم در نهایت آنچنان که باید و شاید فروش ندارند؟ به نظرم این ماجرای همان مظلومیت فرهنگی است که بارها مقام معظم رهبری در سخنرانی ها و بیاناتشان به آن توجه و ...
برداشتی آزاد از نقش ایمان باوری در سینمای جهان
معضل موجود چه راهکاری را می توان پیشنها کرد. برای این نقصان با چند خط و یادداشت مسلماً جوابی وجود ندارد، اما به طور چکیده باید گفت که تمرکز به روی فیلمنامه و استفاده از فاکتور جذابیت دو قدمی است که می بایست در اختیار یک فیلمساز حرفه ای قرار گرفته تا کار خوبی در این حوزه خلق کند. در انتها باید نکته ای را متذکر شوم آن هم واژه جذابیت است که به عنوان یکی از بازوهای موفقیت سینما از آن نام بردیم. دلیل آن نیز این است که معمولا در کارهای معناگرا ما، جذابیت فراموش می شود. فاکتوری که اصلی ترین بخش سینماست و هیچ منافاتی با کیفیت ندارد. به قلم: داود کنشلو ...
محمدعلی ابطحی: دوران انحصار رسانه ملی به پایان رسیده است
. - نظرتان درباره فیلم محمد رسول الله چیست؟ فیلم بسیار خوش تصویری است، اما به عنوان مخاطب می توانیم بفهمیم که فیلم نامه و قصه ندارد. این فیلم بخش هایی از زندگی پیامبر (ص) را به تصویر کشیده و چشم نواز و قابل تقدیر است. می توانید از آن لذت ببرید و در زمان سه ساعته فیلم مخاطب را خسته نمی کند. البته معتقدم اگر مجید مجیدی، نام آن را محمد رسول الله نمی گذاشت، زمینه مقایسه آن با ساخته ...
وقتی ترجمه از تألیف سبقت می گیرد
بسیاری می شود. در میان افرادی که در حوزه کودکان و نوجوانان آثار موفقی از آنان روانه بازار کتاب شده می توان به هوشنگ مرادی کرمانی اشاره کرد. نویسنده ای که نوشته های او نه تنها در داخل بلکه در خارج از کشور هم با استقبال بسیاری روبه رو شده است. آثار او به زبان های مختلفی ترجمه شده و قصه های مجید اش حتی در کتاب های درسی برخی کشورها نیز جای گرفته و او را در زمره داستان نویسانی قرار داده که حتی ...
پایان ؛ اثر ابراهیم حسن بیگی
که به خوبی می تواند خلاقیت خود را در خدمت داستان نویسی و خلق موقعیتی اجتماعی رئال در بستر مجازی داستان قرار دهد. پایان تازه ترین رمان ابراهیم حسن بیگی است که او پس از تألیف و انتشار رمان عالی جناب شهردار در سال گذشته، آن را به دست ناشر می سپارد؛ رمانی که نشان دهنده سیر تکوینی نگاه منتقدانه جدی و نوظهور این سال های حسن بیگی به اجتماع و زیست فردی است. پایان از نخستین جمله خود ...
نویسندگانی که خود را پشت نام دیگری پنهان کردند
هایی بودند که برای او پول به همراه داشت. خانواده الکات اوضاع مالی خوبی نداشتند بنابراین لوییزا داستان های ترسناک، تریلرهای وحشتناک، معماگونه و عاشقانه نوشت و آنها را به مجلات زرد آن زمان فرستاد که همین نوشته ها برایش درآمدی در برداشت که توانست خانواده اش را حمایت مالی کند. لازم نبود کسی بداند که آن لوییزای خواستنی و شیرین، کتاب های گوتیکی مانند قصه های خون و تندر را نوشته باشد. نخستین کار منتشر شده ...
ارشاد زیربار ترجمه محمد(ص) نرفت
درباره پیامبر اکرم(ص) و ائمه اطهار(ع) در کشور ما مساله تازه ای نیست و در سال های گذشته به انحاء مختلف تجربه شده است. وقتی با موضوع رمان محمد(ص) روبرو می شویم این پارادوکس ایجاد می شود که چرا شما رمانی را بر مبنای زندگی پیامبر اسلام(ص) می نویسید؛ موضوعی که تا پیش از این بارها مورد توجه قرار گرفته است؟ بعد از انقلاب با توجه به گرایش های مذهبی مردم و نویسندگان، رویدادها و شخصیت های صدر ...
اشتیاق مخاطب را با انتقاد خدشه دار نکنیم
خوش نام و با سابقه تئاتر ، سینما و تلویزیون سپرده شده است. بازیگری که خود در کسوت کارگردانی هم آثار خوبی را خلق کرده و توانسته در هر دورشته موفق عمل کند. فارس گفت و گویی درباره ایفای این نقش و سختی هایی که متحمل شد تا بتواند ابوسفیانی خلق کند که در ذهن مخاطب ماندگار شود ترتیب داد. ابوسفیانی که شما ارایه دادید خصیصه هایی دارد که به شدت قابل باور است او بزرگ قبایل است و اقتدار در صدا ...
دوستان اول برادری شان را ثابت و بعد ترک تازی ادبی کنند
که مخاطب خود قسمتی از متن شود ، اما آیا آنچه غزل پست مدرن فعلی معرفی می کند، واقعاً به عنوان قالب و طریقه ای جدید در ادبیات منظوم امروز فارسی است؟ آیا تمام تلاش ها و نظریه پردازی های انجام شده توانسته شعر این حوزه را به سبک جدید رهنمون کند و غزل را از حالتی سنتی که به آن خو کرده بود، خارج و در پیله ای جدید بتند؟ و آیا برداشت از مفهوم پست مدرن محدود به شکستن تابوها بدون رسیدن به اندیشه و ارائه ...
سیامک صفری: هیچ وقت چهره تلویزیونی نشدم
ایفای نقش می کنند که حتما بخشی از این کستینگ با هدف فروش و جذب مخاطب شبکه نمایش خانگی است و نه الزاما سنخیت نقش با بازیگر. با این بخش از گفته های شما مخالفم! صِرف فروش یک اثر به حضور چهره ها مربوط نمی شود و خودِ کار معرف میزان فروش آن است. داستان و روایت، جذابیت فضا ها و موقعیت ها و شخصیت های قصه پارامتر مهم تری برای جلب توجه مخاطبانی است که قرار است هزینه کنند و دندون طلا را ببینند ...
گفتگوی ویژه ی ساینس: ردپاهای علم روی فیلم مریخی
دقیق بررسی شوند. فیلم مریخی بر اساس رمانی به همین نام، از اندی ویر ساخته شده است جیم و اندی، شما چقدر درگیر ساخت این فیلم شدید؟ جیم گرین: من خیلی سریع تفاوت بین کمک کردن در نوشتن فیلم نامه و افزودن به واقعیت های بصری را فهمیدم. این که چگونه چیزهایی که خلق می شوند، می توانند داستان را کامل کنند. مثل اینکه، واقعا یک ژنراتور گرما-الکتریکی رادیوایزوتوپی (یک ژنراتور که ...
ایده های شرلی جکسون در باب نوشتن
مورد موضوع کلی عشق خوانده و خوشش نیامده است. البته در چنین مواقعی نویسنده نمی تواند به خاطر گیج شدن خواننده اسم قهرمان ها یا پی رنگ داستان ها را یا شرحی را یا نام داستانش را عوض کند. وظیفه نویسنده تور کردن خواننده است: اگر خواننده حوصله داستان عاشقانه نداشته باشد، وظیفه نویسنده است که او را به خواندن و دوست داشتن داستان عاشقانه وا دارد. با هر ابزار مؤثری، نویسنده باید توجه خواننده را جلب و آن را حفظ ...
هرج و مرج منظم، روایت مستند گونه زندگی جمعی یک عشیره
می توان گفت این تئاتر در نوع خود تئاتری متفاوت است. اکنون که اغلب اجراها روی فرم ها و شیوه های اجرایی کار می کنند این کار خواسته است به طرز کلاسیک متن محور عمل کند. روایت قصه گویانه که تا اندازه ای یادآور فضای داستان های احمد محمود است و البته اینجا داستان در فضایی بومی تر و با لهجه های محلی روی می دهد. قصه ای سر راست دارد، از آن قصه هایی که همة تعلیق های روایتی در آخر گره گشایی می شوند. ستوانی ...
بی عمر زنده ام
جاده دو هزار- گرفتم و با خودم قرار گذاشتم تک و تنها بروم بست بنشینم و تا از پس کار برنیامده ام، برنگردم... همه بحث این بود که توی سینمای ایران فیلم ترسناک درنمی گیرد و هر که خواسته تماشاگر را بترساند، بدتر خندانده. اما من به حرف آمده بودم که مشکل به سناریو برمی گردد و عموم سناریست ها ترس مخاطب ایرانی را نمی شناسند و فقط می خواهند -بلکه فقط بلدند- بی مووی های هارور را با قصه های ایرانی آداپته کنند ...