سایر منابع:
سایر خبرها
آخرین سرباز ابا عبدالله(ع)+تصویرسازی
به گزارش گروه رسانه های خبرگزاری تسنیم ،عبدالله بن حسن بن علی بن ابی طالب(ع) کودک 11 ساله امام مجتبی(علیه السلام) است. مادر عبدالله دختر شلیل بن عبدالله بجلّی بوده است.(1) شیخ مفید چنین نقل می کند: پس از آن که مالک بن نسر کندی با شمشیرش به سرمبارک امام حسین(علیه السلام) زد، امام پارچه ای درخواست فرمود و با آن سر مبارکش را محکم بست و عمامه ای بر کلاه خود بست. شمر و دیگران هم به جایگاه ...
شاه حسین گویان؛ تداوم ابراز وفاداری اصحاب امام حسین(ع)
الاسلام مهدی پور افزود: شب عاشورا، حضرت زینب(س) به امام حسین(ع) می فرمایند: نگرانم که این اصحاب، شما را فردا تنها بگذرانند و امام حسین(ع) پاسخ می دهند که این افراد را آزموده ام ؛ نافع بن هلال، با همکاری حبیب بن مظاهر، اصحاب را جمع کرده و گرد خیمه مخدَرات ابراز وفاداری می کنند. وی به سابقه مراسم شاه حسین گویان اشاره و درباره نحوه اجرای این مراسم اظهار کرد: 10 روز مانده به محرم، شاه حسین ...
خون سرخ عاشورایی در رگ های فرزندان جون
به گزارش خبرنگار رادیو و تلویزیون خبرگزاری فارس ، در لهوف سید بن طاووس آمده است که غلام سیاهی بود اهل آفریقا که جون بن حوی نام داشت؛ در روز عاشورا و در میانه معرکه، جون از امام حسین(ع) اذن میدان گرفت ولی امام به او فرمودند تو غلام هستی جون، و غلامان از جنگ معافند. جون به پای امام علیه السلام افتاد و عرضه کرد مولای من، انصاف نیست که در وقت آسایش کنار شما باشم و هنگام سختی، شما را رها کنم، گرچه بوی ...
عبدالله بن حسن بزرگمردی کوچک یادگار امام مجتبی علیه السلام/نحوه شهادت عبد الله بن حسن(ع)+فیلم
، آیا می خواهی عمویم را بکشی؟ بحر ضربه خود را فرود آورد و عبداللّه دست خویش سپر کرد. شمشیر دست عبداللّه را برید و دست به پوست آویزان ماند. یادگار امام مجتبی علیه السلام فریاد زد: یا عمّاه . آنگاه خود را در دامن عمو انداخت. عمو او را به خود فشرد و فرمود: پسر برادر، بر آنچه بر تو نازل شده است صبر کن و اجر خود را از خداوند بخواه، که خداوند تو را به پدران پاکت ملحق کند. در همین حال که عبدالله بر دامن عمو بود حرملة بن کاهل تیر به سوی او افکند و او را به شهادت رساند. منابع: لهوف سید بن طاووس، ص 146. عبدالله بن حسن بزرگمردی کوچک ...
مردی از تبار نصرانیان که همراه امام حسین علیه السلام در کربلا به شهادت رسید
/ موسوعة العتبات المقدسه، ج 8 / تنقیح المقال، مامقانی، ج2 / امالی شیخ صدوق / مَلهوف علی قَتلی الطُفوف (مقتل لهوف)/ عشره کامله منبع : انجمن رهپویان هدایت به گزارش ادیان نیوز ، وهب جزء اولین شهداست که از جبهه امام حسین علیه السلام در روز عاشورا به میدان نبرد رفت . وی که کنیه اش ابو وهب بود، جوانی دلاور و حماسی از شیعیان کوفه بود. به کوفه آمده، در نزدیکی بئرالعبد خانه ای گرفت و با ...
تحلیل نقش نمادین نخل بندی در آیین سیاوشان
، درس متن مباحث درسی. - مختاریان، بهار. ( بی تا )، خاستگاه اسطوره ای نام سیاوش ، نامه ی انجمن، شماره 8/1. ( دانشنامه مکاریک، ایرنا ریما. (1383)، نظریه های ادبی معاصر، ترجمه مهران مهاجر و محمد نبوی، تهران: آگه. - نفیسی، علی اکبر ( ناظم الاطباء ). (1334)، فرنودسار یا فرهنگ نفیسی، تهران: شرکت سهامی و چاپ رنگین. - اتسارات، دیتس اتو. (1379)، قاموس الالتهه و الاساطیر، بیروت، حلب ...
جایگاه مفهوم مذاکره در کربلا
...، النص، ص: 123و124) اویی که وقتی مستکبرینی چون شمر او را صدا می زنند، بی اذن ولی امرش -امام حسین- به شمر نگاه هم نمی کند و آنگاه هم که امام به عباس اذن می دهند که جوابش را بده هرچند فاسق باشد: أَجِیبُوهُ وَ إِنْ کَانَ فَاسِقاً (اللهوف علی قتلی الطفوف / ترجمه فهری، النص، ص: 89) آنچنان صریح و قاطع و شجاع با مستکبر روبرو می شود و او را ناامید می کند که رفتارش ضرب المثل تاریخ می شود و الگویی ...
سوگنامه حسینی
بود و سپس نزد امام حسین علیه السلام آمد.(13) 7 - جنادة بن کعب: از مکه مصاحب امام بود و او و خانواده اش به همراه امام به کربلا آمدند.(14) منابع: 1-سایت درسهایی از قرآن03/05/1370 2- روضه های محرم حاج آقا مجتبی تهرانی 3- ترجمه اللهوف فی قتل الطفوف، سیدبن طاووس 4- الارشاد شیخ مفید 5-عاشورا بر ساحل ، نگاهی به زندگانی حسین بن علی علیه السلام ،هادی قطبی ص141 ...
آیا امام حسین(ع) حج خود را ناتمام گذاشت
روز هشتم ذی الحجه معروف است به یوم الترویه . یکی از سؤالاتی که درباره حضرت سیدالشهداء(ع) در دهه اول ذی الحجه مطرح می شود این است که چرا امام حسین علیه السلام حج خود را در روز ترویه ناتمام گذاشت و مکه را ترک کرد. مرکز پاسخگویی به سؤالات دینی به این شبهه پاسخ گفته است که در ادامه می خوانید: قبل از آن که به تحلیل تاریخی این پرسش بپردازیم، باید این نکته را متذکر شویم که از دیدگاه فقهی، این سخن مشهور که امام حسین علیه السلام حج خود را نیمه تمام گذاشت، سخن نادرستی است؛ زیرا امام در روز هشتم ذی حجه یوم الترویه از مکه خارج شد (1).در حالی که اعمال حجّ که با احرام در مکه و وقوف در عرفات شروع می شود از شب نهم ذی حجه آغاز می شود. بنابراین، امام اصولاً وارد اعمال حج نشده بود، تا آن را نیمه تمام گذارد. بله، مسلماً آن حضرت در هنگام ورود به مکه، عمره مفرده انجام داد و چه بسا در طول اقامت چند ماهه خود در مکه و احتمالاً در فاصله های مختلف، اقدام به انجام اعمال عمره کرده بود. اما انجام اعمال عمره مفرده، به معنای ورود در اعمال حج نمی شود. در برخی از روایات تنها از انجام عمره مفرده از سوی حضرت سیدالشهدا(ع) سخن به میان آمده است.(2) گرچه معروف و مشهور است و در برخی کتاب ها مانند الارشاد شیخ مفید آمده که حضرت حج خود را تبدیل به عمره کرد و طواف و سعی انجام داد و از احرام بیرون آمد چون نمی توانست حج خود را تکمیل کند. (3) ولی به نظر بعید می آید که آن حضرت به احرام حج محرم شده باشد چون کسی که می خواهد اعمال حج را انجام دهد علی القاعده روز هشتم یا روز نهم ذی الحجه محرم می شود و جهتی برای محرم شدن زودتر از موعد مقرر نیست. برای تایید این مطلب روایاتی در کافی نقل شده که به برخی از آنها اشاره می کنیم: عَنْ أَبِی عَبْدِ اللَّهِ ع أَنَّهُ سُئِلَ عَنْ رَجُلٍ خَرَجَ فِی أَشْهُرِ الْحَجِّ مُعْتَمِراً ثُمَّ رَجَعَ إِلَی بِلَادِهِ قَالَ لَا بَأْسَ وَ إِنْ حَجَّ فِی عَامِهِ ذَلِکَ وَ أَفْرَدَ الْحَجَّ فَلَیْسَ عَلَیْهِ دَمٌ فَإِنَّ الْحُسَیْنَ بْنَ عَلِیٍّ ع خَرَجَ قَبْلَ التَّرْوِیَهِ بِیَوْمٍ إِلَی الْعِرَاقِ وَ قَدْ کَانَ دَخَلَ مُعْتَمِراً .(4) از امام صادق علیه السلام نقل شده که فرمود: امام حسین(ع) قبل از روز هشتم ذی الحجه از مکه خارج شد در حالی که قبلا در ماه حج با احرام عمره، به قصد انجام عمره وارد مکه شده بود و عمره انجام داده بود. از این روایت بر نمی آید که حضرت حج خود را تبدیل به عمره کرده باشد. در روایت دیگر امام صادق(ع) فرمود: قَدِ اعْتَمَرَ الْحُسَیْنُ بْنُ عَلِیٍّ ع فِی ذِی الْحِجَّهِ ثُمَّ رَاحَ یَوْمَ التَّرْوِیَهِ إِلَی الْعِرَاقِ وَ النَّاسُ یَرُوحُونَ إِلَی مِنًی وَ لَا بَأْسَ بِالْعُمْرَهِ فِی ذِی الْحِجَّهِ لِمَنْ لَا یُرِیدُ الْحَجَّ .(5) امام حسین(ع) در ماه ذی الحجه عمره انجام داد و سپس در روز ترویه (هشتم) به سوی عراق حرکت کرد و کسی که نمی خواهد حج انجام دهد می تواند عمره انجام دهد. بله، مسلماً آن حضرت در هنگام ورود به مکه، عمره مفرده انجام داده و چه بسا در طول اقامت چند ماهه خود در مکه و احتمالاً در فاصله های مختلف، اقدام به انجام اعمال عمره کرده بود. اما انجام اعمال عمره مفرده، به معنای ورود در اعمال حج نیست و شاید وقتی که خبر دار شد که نیروهای مخفی یزید قصد ترور آن حضرت را در حرم دارند، تصمیم گرفت به سوی عراق حرکت کند آن زمان امام حسین(ع) برای انجام یک عمره دیگر محرم شد و آن را تکمیل کرد و از احرام خارج شد و در روز ترویه یعنی هشتم ذی الحجه به سوی عراق از مکه خارج شد. از نقطه نظر تاریخی بالأخره این پرسش باقی است که با وجود آن که یکی از علل انتخاب مکه، داشتن فرصت مناسب برای تبلیغ دیدگاه خود بود؛ چرا در این شرایط زمانی ویژه که اوج حضور حاجیان از سرتاسر نقاط مختلف در مکه، عرفات و منا است و بهترین فرصت تبلیغی برای آن حضرت فراهم آمده است ناگهان مکه را ترک کرد؟ به طور خلاصه می توانیم علل این تصمیم ناگهانی را چنین ذکر کنیم: 1- احتمال خطر جانی از برخی عبارات امام حسین(ع) که در مقابل دیدگاه شخصیت های مختلفی که با بیرون رفتن آن حضرت از مکه و حرکت به سوی کوفه مخالف بودند، ابراز شده چنین بر می آید که امام علیه السلام ماندن بیشتر در مکه را مساوی با بروز خطر جانی برای خود می دانست؛ چنانکه در جواب ابن عباس می فرماید: کشته شدن در مکانی دیگر برای من دوست داشتنی تر از کشته شدن در مکه است (6) نیز به عبداللَّه بن زبیر فرمود: به خداوند سوگند! اگر یک وجب خارج از مکه کشته شوم، برای من دوست داشتنی تر است تا آن که به اندازه یک وجب در داخل مکه کشته شوم. به خداوند سوگند! اگر من به لانه ای از لانه جانوران پناه برم، مرا از آن بیرون خواهند کشید تا آن چه را از من می خواهند، به دست آورند (7) نیز به برادرش محمد حنفیه، به صراحت از قصد ترور یزید در محدوده حرم امن الهی نسبت به جان خود سخن به میان آورد .(8) بالاخره در بعضی از متون به صراحت سخن از این مطلب به میان آمده که یزید، عده ای را همراه با سلاح های فراوان برای ترور امام حسین(ع) در مکه فرستاده بود. (9) 2- شکسته نشدن حرمت حَرَم در ادامه برخی از عبارات پیش گفته، تذکّر این نکته از سوی حضرت سیدالشهدا(ع) وجود داشت که نمی خواهد حرمت حرم امن الهی، با ریخته شدن خون او در آن شکسته شود؛ گرچه در این میان گناه بزرگ از آن قاتلان و جنایتکاران اموی باشد. آن حضرت این مطلب را در برخورد با عبداللَّه بن زبیر و به گونه تعریض آمیز نسبت به او که بعدها در مکه موضع گرفته و لشکریان یزید حرمت حرم را خواهند شکست به صراحت بیان می دارد. ایشان در جواب ابن زبیر می فرماید:. پدرم (علی علیه السلام) برای من نقل کرد که در مکه قوچی است که به وسیله آن حرمت شهر شکسته می شود و من دوست ندارم که مصداق آن قوچ باشم .(10) پی نوشت ها: 1٫ واقعه الطف، ص147 2 . وسائل الشیعه، ج 1، ص 246، کتاب حج، باب 7، ابواب العمره ج 2 و 3٫ 3 – شیخ مفید، الارشاد ج 2 ص 68 . 4و5- الکافی ج: 4 ص :536 6٫ابن کثیر، البدایه و النهایه، ج 8، ص 159٫ 7٫واقعه الطف، ص 152٫ 8٫سید بن طاووس، لهوف، ص 82٫٫ 9٫همان،ص82٫ 10 . ابن اثیر، الکامل فی التاریخ، ج 2، ص 546٫ ...
بازتاب شاهنامه در آثار تاریخی قرن نهم و دهم
علمی - پژوهشی. ( جستارهای ادبی ) دانشکده ی ادبیات و علوم انسانی دانشگاه فردوسی مشهد. شماره ی چهارم. سال چهل و سوم. ( زمستان 1389 ) - غفاری کاشانی، قاضی احمد بن محمد. (1404 ه ق). تاریخ نگارستان. تصحیح: مرتضی مدرس گیلانی. چاپ اول. تهران: حافظ. - فردوسی، ابوالقاسم. (1366). شاهنامه. تصحیح جلال خالقی مطلق. 8 ج. محل نشر: نیویورک - (1386). شاهنامه. تصحیح جلال خالقی مطلق. 8 ج. چاپ اول ...
راه کارهای تغییر بینش از عاشورایی سراسر احساس به عاشورایی عقلانی
فرض های قبلی و بدیهیات و داستان های شایع عوام است. این نکته ای است که به عنوان بحثی مهم می توان به آن پرداخت. رسول جعفریان از محققین و تاریخ نگارانی است که کارهایش به متقن بودن و مستند بودن معروف است و به نظر می رسد با همین رویکرد به بررسی حماسه عاشورا پرداخته است. وی در کتابی در وجود داستان علی اصغر طفل شهید امام حسین (ع) شک می کند و تنها از شهادت کودکی به نام قاسم بن حسن که در آخر جنگ ...
عمر بن سعد با چهار هزار سوار به کربلا می رود
...،شخصی به نام (عذرة بن قیس احمسی)را به عنوان قاصد در نظر می گیرد و او از رفتن سر باز زده زیرا از جمله کسانی است که به امام حسین نامه نوشته است، و روی مواجهه با حضرت را ندارد. چندین نفر دیگر هم انتخاب می شوند که آنها هم روی دیدار با حسین بن علی را ندارند زیرا جزء نویسندگان نامه به او بوده اند ،تا اینکه فردی جسور و وقیح به نام (کثیربن عبدا...شعبی)که از ذات پلیدی برخوردار بوده اعلام آمادگی کرده ...
معرفی نرم افزارهای اندروید ویژه ماه محرم + دانلود
محرم و واقعه عاشورای امام حسین(ع)، معرفی و لینک خرید و دانلود آنها، در دسترس مخاطبان، قرار می گیرد. نرم افزارهای اندروید ویژه ماه محرم، عاشورا و قیام امام حسین (ع) نرم افزار دانشنامه امام حسین (ع) با سعی و تلاش بی وقفه کارشناسان بخش نرم افزار موبایل مرکز تحقیقات رایانه ای حوزه علمیه اصفهان این بار نرم افزار موبایل دانشنامه امام حسین(ع) جهت افزایش سطح معرفت و استفاده ...
سه ساله حسین(ع)، رسوا کننده ایدئولوژی اموی
متعال سیدالشهدا را حسین نامید تا هم نام فرزند هارون خلیفه جناب موسی علیه السلام باشد. جناب هارون علیه السلام نشانه هدایت در زمان نبودن پیامبر خدا است حضرت هارون همان کسی است که تخلف کنندگان از او گوساله پرستند و امام حسین علیه السلام نیز همین نقش را دارد. جریان گوساله پرستان تاریخ با جریان هارونیان تاریخ در کربلا مقابل یکدیگر صف کشیدند. حرکتی برای هدایت نه خلافت حرکت سید الشهداء ...
عبدالله بن حسن (ع) در مقاتل
عبدالله خود را به عمو رسانیده است. از روایت مرحوم سیّد بن طاووس در لهوف (4) این طور استفاده می شود که حضرت در حال پیادگی بود و ایستاده بود تا خستگی بگیرد، فَلَبِثوا هَنیئَهً ثُمّ َعادُوا اِلَیْهِ ، لشکر هم چند دقیقه صبر کردند ولی دوباره بر آن حضرت حمله آوردند و آن سرور را در میان گرفتند. فَخَرَجَ عَبْداللهِ بْنِ الْحَسَن علیهما السلام پس در این حال عبدالله خُردسال از خیمه خارج شد. ...
سابقه مرثیه سرایی برای امام حسین (ع)
، مقتل لهوف ابن طاووس است زیرا ابن طاووس شخصیت دانشمند شیعی است که کتاب تفسیر قرآن سعدالسعود را نوشته است و تسلط خوبی بر مسائل دینی دارد. آذر در پایان به علاقه مندان به این حوزه گفت: من به کسی که می خواهد مقتل مطالعه کند، لهوف ابن طاووس ترجمه عقیقی بخشایش را پیشنهاد می کنم. سایر مقاتل هم خوب هستند اما در این میان لهوف ارزش ادبی و مفهومی زیادی دارد زیرا ابن طاووس پشتوانه علمی خوبی در این حوزه دارد. ...
امید مجد ترجمه منظوم مقتل امام حسین(ع) را به پایان رساند
، افزود: این اثر در قالب مثنوی بر وزن فاعلاتن مفاعلن فعلن سروده شده و منابع اصلی این اثر دو مقتل معروف و مستند لهوف بن طاووس و وقعه الطف ابی مخنف است. مجد ادامه داد: در این منظومه حرکت امام حسین(ع) منزل به منزل از مدینه تا کربلا و چگونگی و دلایل آن آمده و با شرح کامل وقایع روز عاشورا، اسارت اهل بیت(ع) و باز گرداندن آنها از شام به مدینه پایان می یابد و شاعر با استفاده از مهارت های شاعری خود ...
دلایل قیام نکردن امام حسین(ع) در روزگار معاویه
بماند تا مردم کاملا میزان عهد و وفای معاویه را به قراردادهای خویش دریابند و عده ای گمان نکنند که صلحنامه می توانست عاملی برای وحدت امت اسلامی قرار بگیرد. بدین سان مردم پس از ده سال دریافتند که تمامی عهدنامه نقض شده و آخرین آن ولایت عهدی یزید بود که رسوایی و عار را نصیب امویان نمود. ابومخنف می گوید: امام حسین علیه السلام نامه ای به معاویه نوشت که در آن آورده بود: به نام خداوند ...
پژوهشی در هویت تاریخی حضرت رقیه (س)
عنوان یکی از نام های خوب و زینت بخش اسلامی درآمد. امیرالمؤمنین علی (علیه السلام) نیز یکی از دخترانش را به همین اسم نامید که این دختر بعدها به ازدواج حضرت مسلم بن عقیل (علیه السلام) درآمد. این روند ادامه یافت تا آن جا که برخی دختران امامان دیگر مانند امام حسن مجتبی (علیه السلام)،8 امام حسین (علیه السلام) و دو تن از دختران امام کاظم (علیه السلام) نیز رقیه نامیده شدند. گفتنی است، برای جلوگیری ...
جایگاه عبادت در قرآن
، 1381، ص 414). ابن سیرون بیان می کند که واژه عبادت به معنای خدمت، بر مجموعه باورها و شرایعی دلالت دارد که هر انسان طالب رستگاری، به آنها نیاز دارد. وی می افزاید: در یهودیت تمامی وظایفی که در تورات وضع نموده، به عنوان بخشی از دین محسوب می شود. علاوه بر اینکه، دربرگیرنده وظایف ما در برابر خداست، تکالیف ما در برابر مخلوقات را نیز دربرداشته و آن را سامان می دهد (ماسون، 1385، ج2، ص 597 ...
مداحی، اشعار و مقتل سوم محرم حضرت رقیّه(س)
الطفوف ، سید بن طاووس) یعنی خواهرم ام کلثوم ، و تو ای زینب ، و تو ای رقیّه ، و تو ای فاطمه ، و تو ای رباب ، زمانی که من به قتل رسیدم در مرگم گریبان چاک نزنید و روی نخراشید و کلامی ناروا (که با رضا به قضای الهی ناسازگار است ) بر زبان نرانید.مطابق این نقل ، نام حضرت رقیّه بر زبان امام حسین علیه السلام در کربلا جاری شده است . مؤ یّد این نقل ، مطلبی است که سلیمان بن ابراهیم قندوزی حنفی ...
نگاهی به حمله محمود افغان به کهگیلویه و بویراحمد
( روستای امام رضای فعلی) را تصرف کرد. از روستای بکان تا بهبهان دو فرسخ راه بود و محمود خود را به حصار بهبهان رسانید و آنجا را با لشکرش محاصره کرد. محاصره بهبهان از روز چهارشنبه 16 ربیع الثانی سال 1136 ه.ق صورت گرفت. ( کتاب ماه و جغرافیا) . محمود افغان بیش از 30 روز بهبهان را محاصره کرد. فارسنامه ناصری محاصره بهبهان را بیش از چند ماه ذکر می کند.شیخ الاسلام بهبهانی آن را 36 روز بیان کرده . محمود افغان ...
نام مبارک حضرت رقیه (س) در مقاتل و منابع
خدا تسلّی ده ، چه ساکنان آسمانها می میرند و زمینیان به جای نمانند ، و ما سوی اللَّه به مرگ گرفتار آیند . خواهرم امّ کلثوم، و تو ای زینب ، و تو ای رقیه و تو ای فاطمه ، و تو ای رباب بنگرید بعد از شهادتم مبادا گریبانی را چاک زده یا چهره ای را خراشیده ، یا سخنانی ناروا بر زبان رانید لهوف سید بن طاووس صفحه 123 سند شماره دو در ...
مثل من با مِثل یزید بیعت نمی کند
، مروان در منطقه شام به خلافت رسید و سرانجام به دست زنهایش کشته شد. (رک: اسدالغابة، ج 2، ص 48، شماره ی 1217، ترجمه حکم بن ابی العاص اموی؛ ج 5، ص 139، شماره ی 4848، ترجمه مروان بن حکم؛ شرح نهج البلاغه ابن ابی الحدید، ج 6، ص 275، ذیل خطبه ی 72). مروان در جنگ جمل اسیر و سپس با شفاعت امام حسن و امام حسین (ع) آزاد شد، پس از آزادی او آن دو بزرگوار خدمت پدرشان عرضه داشتند: مروان می خواهدبیعت کند ...
تلاش یزیدیان برای جاهل نگهداشتن مردم/جهانیان را بیدار کنیم
از آنجایی که اکنون نیز یزیدیان و پیروان حکومت بنی امیّه در سراسر جهان، مخصوصاً کشورهای اسلامی وجود دارند و در مسیر جاهل نگه داشتن مردم تلاش می کنند، لذا همه ما وظیفه داریم مسلمانان را نسبت به این خطر بیدار کنیم. به ویژه آن دسته از دولتمردان به ظاهر اسلامی که با دشمنان شماره یک مسلمانان، آمریکا و اسرائیل، هم پیمان شده و در جبهه آنها قرار گرفته و بر علیه مسلمانان مظلوم فلسطین، یمن،بحرین، عراق وسوریه .... موضع گیری می کنند. ...
تفهیم بد و خوب بهترین راه هدایت افراد است
. از جمله مرحوم سیّد بن طاووس، نامه ای بلند در حد یک کتاب برای پسرش نوشته که چاپ شده و ترجمه خوبی هم اخیراً یکی از عزیزان معاصر از این کتاب کرده اند و کتاب بسیار ارزشمندی بوده و نصایح یک پدر به پسرش است. وی تصریح کرد: کتابی دیدم که یکی از دوستان آن را نوشته بود به نام نصایح پدران به فرزندان ، این کتاب قطور هم است، از حضرت آدم تا خاتم، تا امروز نصایح پدرها به فرزندانشان را جمع آوری کرده ...