سایر منابع:
سایر خبرها
سعید خلیلویچ شامگاه سه شنبه در ابتدای این برنامه تلویزیونی که مخاطب زیادی درمنطقه دارد، گفت: فلسفه اسلامی همه مختصات دانش فلسفی ناب را دارا است و لذا این فلسفه به لحاظ هدف کشف حقیقت و روش برهانی در امتداد فلسفه یونان باستان قرار می گیرد. پژوهشگر مرکز علوم دینی قم در بلگراد، مشخصه دیگر فلسفه اسلامی را اصالت آن دانست و در این رابطه بیان کرد: ظرفیت های متراکم تعالیم ناب هستی شناختی و ...
معرفی می کند و عرفا بر این باورند که اسمای الهی از طریق تعاون، تناکح و تقابل در پیدایش کثرت مؤثرند، علاوه بر این، ما می توانیم از طریق ائمه اسما و فروع آن ها، اصول اسما و افراد آن ها و برحسب شهود سالک چگونگی پیدایش کثرت را براساس اسمای الهی تبیین کنیم. حکیم برای وجود منبسط ویژگی های متعدد مثل نفسیت، وحدت حقه ظلیه، ظهور ذات غیب الغیوب ... ذکر می کند . معرفت به موجودات بر مبنای اصالت وجود ...
...، جهت دوم نفس فلک و جهت سوم جرم فلک اول را محقق می شود. از منظر وی، وجود حیثیات و جهات گوناگون و مختلف در عقل اول، با قاعده ی الواحد منافاتی ندارد؛ زیرا این جهات و حیثیاتِ متعدد و متکثر، از لوازم مرتبه ی وجودیِ صادر اول هستند، نه آنکه واجب الوجود آن ها را حقیقتاً صادر کرده باشد. این مسأله در فیلسوفانِ پس از ابن سینا تأثیر بسزایی داشته است، به گونه ای که برخی اندیشمندان معتقدند طرز تبیین ابن سینا ...
...، مجموعه ای از صفات خوب و بد و زیبا و زشتی است که از حقایق هستی در وجود انسان است. اگر چه در بسیاری از مکاتب انسانی، حوزه بایدها و نبایدهای اخلاقی از حوزه بایدها و نبایدهای فقهی - حقوقی جدا شده است؛ اما در فرهنگ اسلامی - قرآنی، چنین جدایی به صورت جدی وجود ندارد؛ زیرا این گونه نیست که انسان مسئولیت و وظیفه ای در برابر بایدها و نبایدهای اخلاقی نداشته و برای آنها ضمانت اجرایی تعریف نشده باشد ...
قم چگونه بود؟ من از سال 1332، یعنی تقریباً 15 سالگی رفتم قم. فضا همان فضای سنتی و قدیمی بود و خواندن روزنامه و کتاب های جدید در بین طلاب، اساساً مطرح نبود. فلسفه و عرفان هم که جزو علوم ممنوعه بودند! مرحوم علامه طباطبایی هم که اسفار درس می دادند، همیشه با مشکلاتی روبه رو می شدند. شما در سال های اوج نهضت ملی نفت طلبه بودید. از فدائیان اسلام و تحرکات آن ها خاطره ای دارید؟ بله ...