سایر منابع:
سایر خبرها
نوکیسه های فرهنگی، لمپن های روشنفکر!
...، نظام هایی هستند که بیشتر باید قابلیت سازمان دهندگی در چارچوب های نظام مند و فرایندهای تنظیم کننده داشته باشند و لزوما در داخل خودش هم آگاهانه نبوده و بر اساس مجموعه ای از فرایندهای پیچیده عمل می کنند. کنشگرانی هم که در آنها قرار گرفته اند، آگاهانه یا ناخودآگاهانه عموما بر اساس نظام های ایدئولوژیکی عمل و اهداف مشخصی را دنبال می کنند (چه اینجا و چه سایر نقاط دنیا). مثلا اینکه چطور می شود یک ...
فهرست کتب پیشنهادی نهاد کتابخانه ها به مناسبت 13 آبان
...> مداخلات/ نوشته کامران غضنفری/ شرکت انتشارات کیهان/ دوره 2 جلدی پس از ماجرای کودتای 28 مرداد، آمریکا صحنه گردان اصلی رژیم پهلوی در ایران شد و کلیه امور نظامی، اطلاعاتی، اقتصادی، سیاسی و فرهنگی در زیر نظارت مستقیم عوامل جاسوسی و مستشاران نظامی آنان قرار گرفت. طی 25 سال نفوذ همه جانبه آمریکا، دخالت ها، غارتگری ها و جنایات بی شماری توسط آنان انجام گرفت. در این مدت آنها از تمامی جنایات ...
فرشچیان آثار عاشورایی اش را چگونه خلق کرد؟
از مدرسه هنرهای زیبای اصفهان، برای گذراندن دوره هنرستان هنرهای زیبا عازم اروپا شد و چندین سال را به مطالعه آثار هنرمندان غربی مشغول شد. در بازگشت به ایران در اداره کل هنرهای زیبا شروع به فعالیت کرد و در دانشکده هنرهای زیبای دانشگاه به تدریس پرداخت. محمود فرشچیان را می توان به نوعی بنیان گذار سبکی متفاوت در عرصه نقاشی و مینیاتور ایرانی نامید. آثار این هنرمند همواره از ویژگی هایی خاص و ...
داستان 9 ماه حسرت برای ثبت نام درهنرستان
...: محمدی بنا به استعداد ذاتی، از همان زمان کودکی با گل، مجسمه هایی می ساخت و سپس در مدرسه به طراحی و نقاشی گرایش پیدا کرد. او ضمن تحصیل در هنرستان در کارگاه مرحوم قهاری نیز به یادگیری مجسمه سازی مشغول شد و پس از گذراندن خدمت سربازی، تصمیم گرفت برای ادامه تحصیل به ایتالیا برود.در این زمان به طور اتفاقی در فراخوان ساخت مجسمه شاه عباس در اصفهان شرکت می کند و برنده می شود. به این ترتیب نخستین ...
قبول سرپرستی یک بذر برای نجات یک گونه گیاهی
آن در زاگرس در 5 سال گذشته نابود شده، بسیاری از گونه های گیاهی ایران در حال ناپدید شدن و منقرض شدن هستند. پروین صالحی، رئیس بانک ژن منابع طبیعی ایران در گفت و گو با ایران می گوید: کارشناسان ما وقتی برای جمع آوری بذر برخی گیاهان به مناطق مورد نظری که پیشتر، برجسته ترین گیاه شناسان ایرانی و اروپایی اعلام کرده بودند، می روند متأسفانه باوجود جست و جوهای گسترده میدانی برخی گونه ها را دیگر نمی یابند و ...
انقلاب اسلامی؛ عرصه عمل به تکلیف توسط عالمان تکلیف مدار
نفر هم محکم دست های شما را گرفته باشد. این هایی که اسمشان مقدسین است - نه مقدسین واقعی- و متوجه مفاسد و مصالح نیستند، دست های شما را بسته اند و اگر بخواهید کاری انجام بدهید، حکومتی را بگیرید مجلسی را قبضه کنید که نگذارید این مفاسد واقع شود، آن ها شما را در جامعه ضایع می کنند. شما باید قبل از هر چیز فکری برای آن ها بکنید. امروز جامعه مسلمین طوری شده که مقدسین ساختگی جلوی نفوذ اسلام و ...
زندگی بدون آئینه هم زیباست!
توطئه ای که به دستان همسر سمیه یعنی پدر رعنا اتفاق افتاد، درست زمانی که متوجه اقدام سمیه برای جدایی از او به خاطر اعتیاد شده بود. سمیه پس از گذشت 4 سال از این ماجرای تلخ، در فروردین ماه امسال به علت عفونت ریه ناشی از اسید پاشی ، جان خود را از دست داد. رعنا هم اکنون با پدربزرگ و مادربزرگ خود در روستای همت آباد بخش نرماشیر زندگی می کند و سال اول دبستان است. در همت آباد بم پیدا کردن ...
شهرهای مشهور زیرزمینی (عکس)
. درینکویو، شهر کوچکی نیست و برخلاف بقیه شهرهای زیرزمینی، از چند غار به هم پیوسته تشکیل نشده. در این شهر باستانی، مغازه، کلیسا و حتی مدرسه وجود داشته است. گفته می شود این شهرهای زیرزمینی، برای مسیحیانی بوده که از دست امپراتوری روم پنهان می شدند؛ مبادا برای سرگرمی رومیان، در کولوسیوم خوراک شیرها شوند. شهر خیالی مصری ها هرم بزرگ جیزه در مصر، تنها بازمانده عجایب هفتگانه ...
فرهنگ در رسانه
این سریال دوباره روی آنتن رفت. البته وقتی مجموعه خارجی جنگجویان کوهستان که سال ها قبل پخش شد این روزها دوباره روی آنتن است می توان فهمید تلویزیون در چه شرایط بدی قرار دارد. مدت هاست آثار آرشیوی پخش می شود و کار تولیدی با کیفیت تقریبا به صفر رسیده است. من یک سال و نیم است که هیچ فعالیتی نداشتم و رسما بیکارم و با اینکه طرح 6 سریال هم پیشنهاد کردم اما هیچ جوابی از سازمان نگرفتم. وی افزود: علاوه بر ...
نگاهی کارکردی به تعاون در سنت حسنه وقف
...> با تمامی تفاسیری که در بالا در خصوص ارتباط و نقش تعاون در وقف ذکر گردید، در عالم واقع، نکته پر اهمیت دست یافتن به رهیافتهایی برای عینیت بخشیدن به اهداف وقف و همچنین اهداف بخش تعاون می باشد که از آنچه ذکر گردیدسنخیت متجانس و مکملی با هم دارند و از طرفی، در آغوش کشیدن این مقصود تنها با توسل به اقدامات کارشناسانه و سلسله مباحث پردامنه از سوی متولیان امر وقف در کشور – یعنی سازمان حج و اوقاف و امور ...
آسمان کویر و گردشگری ستارگان
ایده این نوع گردشگری چه زمانی شکل گرفته است، روشن نیست. اما طی سال های اخیر مطالعات آماتوری ستاره شناسی افزایش چشمگیری داشته است. در ایران، دوستداران تاریخ ایران، باستان شناسان و دانشجویان دیگر رشته های مرتبط، به همراه کوهنوردان و بیابانگردان با اشتیاق و کنجکاوی به دوستداران ستاره شناسی در کویرهای ایران می پیوندند و اغلب بر فراز بام آتشکده ها، خانه های روستایی و بناهای تاریخی دوردست ودرعمق تاریکی شب ...
اولین شهر خشتی و دومین شهر تاریخی جهان
توان گسترده ترین و اصولی ترین بافت تاریخ ایران دانست که تجربه های متفاوتی در زمینه مداخله متولیان امر در شبکه معابر را در خود جای داده است. بافت تاریخی یزد به عنوان دومین بافت خشتی دنیا و دست نخورده ترین بافت تاریخی کشور به شماره 15000 در فهرست ملی ثبت شده است. قدیمی ترین بنای ساخته شده از خشت در دنیا نارین قلعه یا کهندژ نام دارد که در شهر باستانی میبد بر فراز تپه ای بلند بنا شده و بر ...
جلوه آثار باستان شناسی در موزه هنرهای تزیینی
که با صرف وقت، تحقیق و هزینه خریداری و جمع آوری کرد را در بخشی از موزه هنرهای تزیینی که اختیار او قرار دادیم به نمایش گذاشت. اشیاء مربوط به پیش از تاریخ و دوره های هخامنشی، ساسانی، اشکانی، صفوی و دیگر دوره های تاریخی در موزه باستان شناسی سماوی برای بازدید به نمایش گذاشته شده اند. مدیر موزه هنرهای تزیینی ایران با اشاره به کار ارزشمند مرحوم سماوی که در بخش خصوصی انجام شده، راه اندازی بخش ...
وقف؛ پشتوانه توسعه علم در جامعه
در همه آن ها علوم عالی تدریس می شد. ابن سینا نیز در این دوره به تحصیل پزشکی در مدرسه موقوفه بنی سعد بخارا مشغول بوده است. بخارا در دوره ای (نیمه دوم قرن چهارم هجری) که ابن سینا در آن تحصیل می کرد، نه فقط مرکز فرهنگی سرزمین سعد به شمار می آمد، بلکه یکی از مراکز فرهنگی جهان بود. به طوری که تاریخ نویسان شمار مدرسه های بخارا را تا 75 عدد نوشته اند که در بعضی از آن ها تا 400 دانشجو مشغول درس خواندن ...
سیل،طوفان و زلزله در ایران زیادتر می شوند؟
سلامانه : به گزارش خبرآنلاین، در این شرایط، دانستن این که چطور با این پدیده های طبیعی کنار بیاییم و از خسارات آن کم کنیم، اهمیت فراوانی دارد. شاید به همین دلیل است که شعار امسال روز جهانی و هفته ی کاهش خطرپذیری بلایای طبیعی، " knowledge for life" (دانش برای زندگی) است. این که بدانیم قبل، هنگام و بعد از این پدیده ها چطور رفتار کنیم و چه کنیم که خسارات به حداقل برسند، موضوع میزگردی است که با چند تن از کارشناسان این حوزه ترتیب داده شد. ...
استیلای ناآگاهی و ترس بر سلامت روان
های بیماری روانی است. یک پنجم یکصد کشوری که آمارهای خود را به سازمان جهانی بهداشت ارائه کرده اند، تنها کمتر از یک درصد بودجه بخش بهداشت و درمان خود را برای سلامت روانی هزینه می کنند، در حالی که طبق آمارهای این سازمان 13 درصد هزینه های درمان بیماری ها به دسته گسترده ای از اختلالات عصبی روانی مربوط می شود. این آمارگویای آن است که سلامت روانی هنوز دراولویت بسیاری از کشورها قرار نگرفته و ...
مراسم عزاداری تاسوعا و عاشورای حسینی در کشورهای مختلف جهان
محرم : برنامه رادیویی با موضوع "انقلاب امام حسین(ع) از منظر قرآن و تاریخ" از جمله برنامه هایی بود که توسط بنیاد جوانان آل یاسین صبح روز عاشورا از ساعت 6:20 دقیقه تا ساعت 7:20 به مدت یک ساعت بر روی آنتن موج FM رادیو لاتنا (Latenu) قرار گرفت. در این برنامه که به صورت زنده با اجرای الحاج ابراهیم تیجانی مدیر بخش اسلامی رادیو لاتنا، به صورت مصاحبه و پرسش و پاسخ تهیه و پخش گردید ...
معبدهای معروف در بانکوک تایلند + عکس
رتبه از آن دیدن می کنند. 8 معبد سوتات (Wat Suthat) معبد سوتات معبد سوتات بیشتر به خاطر برج بزرگ قرمز رنگ در حال چرخش در ورودی اش شناخته شده می باشد، و یکی از قدیمی ترین و چشم گیرترین معابد در بانکوک است. این معبد دارای کلیسایی کوچک و زیبا با سقف گسترده ، نقاشی های دیواری باشکوه و درهای چوبی کنده کاری شده با دست می باشد. ساخت و ساز توسط پادشاه راما انجام شد، به ...
کهگیلویه وبویراحمد دربند محرومیت
پیشرفت فیزیکی داشته است و از احداث پتروشیمی تأمین کننده مواد اولیه آن نیز خبری نیست. پروژه پتروشیمی دهدشت هم که در سال 86 کلنگ زنی شد طبق وعده مسئولان قرار بود هزارروزه افتتاح شود اما اکنون هفت سال از آن روز می گذرد و تنها محدوده آن فنس کشی شده است و پس ازاین سالها پنج درصد پیشرفت فیزیکی دارد. پروژه راه آهن یاسوج به اقلید از آن دست پروژه هایی بود که اگرچه هنوز کلنگش جایی از زمین ...
میراث فلسفی اروپا
دستیابی مستقیم به حقیقت، آن بخش از وجود ایشان که قادر به فرارفتن به قلمرو الاهی بود، نفس بود. به این ترتیب، معنای مراقبت از نفس دقیقا همین پروژه است: مسئولانه زیستن در جست وجوی حقیقت. ولی با دست ردزدن به قطعیات بی دردسر اسطوره و سنت، پروژه مراقبت از نفس در ضمن آدمیان را در جایگاهِ وجودیِ متزلزلی قرار می داد. فیلسوفان اولیه، بدون پشتیبانی و مرجعیت سنت، مجبور بودند هستی و کنش های خود را تنها به ...
سینمای تجربی و حر فه ای مز احم هم نیستند
این حوزه وارد می شود و د ائم می پرسیم چرا آسیب وارد می کنیم به این خاطر است که حوزه فرهنگ حاصل یک برنامه بلند مد ت است تا بتواند به یک جریان بد ل شود .وقتی قرار است ذائقه مرد م را تغییر بد هی ، باید حد اقل 10 سال با برنامه کار کنید که به یک جریان تاثیر گذار تبد یل شوید .سینمای هنر و تجربه به عنوان یک جریان هنری از قبل از انقلاب وجود د اشته . حالا من به قبل از انقلاب وارد نمی شوم چون مناسباتش فرق د ...
مشاهیر ایرانی مدفون در کربلا
مشهور به وحید بهبهانی از ممتازترین عالمان شیعه در علم اصول و علم رجال است که رهبری و مرجعیت شیعیان در اواخر قرن یازدهم و اوایل قرن دوازدهم را بر عهده داشته است. سیدمهدی بحرالعلوم، سیدعلی صاحب کتاب ریاض، و شیخ جعفر کاشف الغطاء از برترین شاگردان این فقیه ایرانی بوده اند. صاحب کتاب جواهر و شیخ انصاری همواره او را استاد اکبر می خوانده اند. علامه وحید بهبهانی در سال 1085 هجری شمسی در اصفهان به ...
قیام سیدالشهدا از نگاه مرحوم دکتر جعفر شهیدی
در سال 1330 انجام داده و کتاب را در سال 1357 با قلمی شیوا، متقن و مستند به منابع اصیل تاریخی مستند ساخت و تاکنون بیش از سی و دو بار به چاپ رسیده است و هنوز پس از انتشار ده ها هزار نسخه از رونق باز نیستاده است هرچند بیان حقایق تاریخی بخش عمده کتاب را تشکیل می دهد اما نوع مواجهه دکتر شهیدی با تاریخ در تحلیل حادثه عاشورا نو و بدیع است. دکتر شهیدی در این کتاب بیش از آن که در جست وجوی چگونگی آن رخداد ...
عاشورا مظلومیتی مضاعف
دست بردارند؟ آیا کو عمل به احکام قضایی و اقتصادی اسلام؟ کو پیام عدالت عاشورا؟ پاسخ این سؤال نزد دو طایفه است: 1- اسلام شناسان و عدالت طلبانی که نمی پذیرند، در کشور، کسانی در هر لباس پول هایی را – که باید مورد وارسی قرار گیرد – بدون توجه به این امر، تأیید کنند، حتی اگر برای مصرف امور خیر...، چون هیچ خیری بالاتر از عدالت نیست، آن هم عدالتی که به تعریف امام صادق علیه السلام اگر ...
عاشورا؛ نقطه ای وحدت بخش در جهان اسلام
نهایت است... [4] الف-3) مقتل نویسی در میان اهل سنت مسیری که طبری در اهتمام به کتابت و احیای روایت انقلاب حسینی گشود، توسط مورخان پس از وی ادامه یافت و در قرن ششم، شعبه ی جدیدی در تاریخ اسلام تحت عنوان مقتل نگاری به وجود آمد و برخی دانشمندان اهل سنت به گونه ی مستقل بدین مهم پرداختند. از جمله ی این گروه می توان به ابوالمؤید خوارزمی (متوفی 568) اشاره کرد. او اثر ارزشمندی در رخداد ...
فردین صحرایی/تحلیل روان شناختی و رمزی نقاشی کودکان کار خیابانی
فردین صحرایی -متولد 1356، کوهدشت -فارغ التحصیل مهندسی آب از دانشگاه شهید چمران اهواز، 1379 -فارغ التحصیل کارشناسی ارشد پژوهش هنر از دانشگاه هنر اسلامی تبریز ، 1392 -عضو شورای سردبیری نشریات دانشجویی سوته دلان ، پیام و همدلی متعلق به امور دانشجویی، معاونت دانشجویی دانشگاه شهید چمران اهواز، 1379-1377 -همکاری با هفته [...] فردین صحرایی -متولد 1356، کوهدشت -فارغ التحصیل مهندسی آب از دانشگاه شهید چمران اهواز، 1379 -فارغ التحصیل کارشناسی ارشد پژوهش هنر از دانشگاه هنر اسلامی تبریز ، 1392 -عضو شورای سردبیری نشریات دانشجویی سوته دلان ، پیام و همدلی متعلق به امور دانشجویی، معاونت دانشجویی دانشگاه شهید چمران اهواز، 1379-1377 -همکاری با هفته نامه ی سیمره و چاپ مطالب و مقالاتی پیرامون مباحث نقد ادبی و هنری و مسایل اجتماعی و سیاسی، 1392-1383 -انتشار مقاله ی رهیافتی پدیدار شناشانه به نظریه سینمایی اگزیستانسیالیسم با همکاری سرکار خانم مریم پیردهقان در ماهنامه ی فلسفه ی نو و پایگاه اینترنتی انسان شناسی و فرهنگ( www.anthropoloy.ir )، 1391 -انتشار مقاله ی نوای اساطیری مویه پیرامون نقد و بررسی موسیقایی آثار استاد ایرج رحمانپور، در کتاب دایره المعارف موسیقی لرستان ؛ تالیف رضا اقبالی 1392 و شماره ی اول هفته نامه ی سیمره 1383 -انتشار مقالات و مطالبی ، در هفته نامه سیمره و پایگاه های اینترنتی مختلف ، 1391-1390 تحت عناوین ذیل: - زیبایی نامکرر، نازیبایی مکرر - هویت بینامتنی و بینافرهنگیت هویتی - واکاوی یک فرهنگ - میر نامیرا - شورا پلکان قدرت یا حلقه ی مفقوده ی دولتشهر - خودنگاری شبه مدرن - خنیاگر زاگرس، راوی مقام های کهن - تحلیل روانشناختی و رمزی نقاشی کودکان کار خیابانی - شناخت و بررسی ابعاد شخصیت علی میردریکوندی و مکاتبات با کتابخانه ی بادلیان دانشگاه آکسفورد انگلستان - تحلیل رمزی یکی از نقوش سنگ نگاره های میرملاس - صیرروت انسان در عصر مدرنیته در دست انتشار (مقدمه ای بر رهیافتی انسان شناختی به پارادیم مدرنیته انسان معاصر) -تالیف کتاب در دست انتشار با عنوان زیبایی شناسی آوازهای کهن هوره ، پایان نامه ی کارشناسی ارشد پژوهش هنر از دانشگاه هنر اسلامی تبریز با همکاری و مشاوره استاد علی اکبر شکارچی، 1394 -تالیف کتاب در دست انتشار تایپوگرافی نور و سایه ها با همکاری آقای سجاد همتی، پایان نامه ی کارشناسی ارشد گرافیک دانشکده ی هنرهای زیبا دانشگاه تهران، 1393 - در حال ترجمه ی کتاب سفر اکتشافی گروه باستان شناسی هلمز به لرستان ، 1393 ؛ شرح سفر دکتر اریک فردریک اشمیت باستان شناس آمریکایی آلمانی الاصل و هیات همراه به لرستان در سالهای 1398-1934 -تشکیل اولین گروه موسیقی تلفیقی( پاپ-سنتی ) در کوهدشت و اجرای کنسرت موسیقی به مناسبت زلزله ی بم در سال 1382 -تدریس ساز گیتار برای اولین بار در اداره ی فرهنگ و ارشاد کوهدشت طی سالهای 1382-1388 -برگزیده اول جشنواره ی گرافیک و طراحی لوگو به مناسبت ایام قدر ماه رمضان در سال 1386، حوزه ی هنری استان لرستان، خرم آباد -انتشار سلسله گفتارهایی پیرامون مباحث فلسفی، روانشناختی و انسان شناسی تحت عنوان نهان نا آرام درون و شرح و تفسیر منطق الطیر عطار نیشابوری و مثنوی معنوی مولانا در فضای مجازی و شبکه های اجتماعی 1394-1390 -مصاحبه تصویری با خبرگزاری هنر ایران ( آرتنا ) پیرامون نقد و پژوهش در دانشگاه به مناسبت هفته ی پژوهش در آذرماه 1393 ( www.artna.org ( تحلیل روان شناختی و رمزی نقاشی کودکان کار خیابانی مقدمه: علم روانکاوی و نمادشناسی و تحلیل رمزی نشانه ها و تصاویر هنری پیشینه ای به قدمت قرن اخیر و اوایل قرن بیستم دارد.گسترده گی،پیچیدگی وعوامل دخیل در سرنوشت و احوالات روانی و روحی انسان و پیامد های اجتماعی و رفتاری و ارتباطی آن همواره در ادوار مختلف دستمایه ی خلق آثار هنری و سوژه ی تفکر و اندیشه بسیاری از اندیشمندان،متفکران و هنرمندان بوده است.آدمی از آن رو که با ناشناخته های بسیاری از جمله خود،دیگری و امر متافیزیک و ماوراءالطبیعه مواجه است ، همواره در نهانگاه وجودی اش به این امور پرداخته و کنکاش نموده است.پایه گذار علم روانکاوی زیگموند فروید(1939-1856) روانشناس برجسته ی اتریشی است،نظریه ی وی در مورد ضمیر ناخودآگاه که وی آن را خاستگاه رفتارها و اختلالات روانی می داند از مشهورترین اندیشه های روانشناختی قرن بیستم است.در ادامه ی مباحث وی کارل گوستاو یونگ(1961-1875)روانپزشک و متفکر سوئیسی پایه های روانشناسی نوین را با ارائه ی نظریاتش در قالب روانشناسی تحلیلی و ضمیر ناخودآگاه جمعی و آرکی تایپ ها(کهن الگوها) بنیان نهاد. در این نوشتار نگارنده کوشش نموده تا با تحلیل روانشناختی و رمزی از منظری روانکاوانه- توصیفی وهنری به 4نمونه از نقاشی های کودکان کار خیابانی بپردازد. تصویر 1 الف:تحلیل روانشناختی: این تصویر ترکیبی از رنگهای اغلب گرم و بخش کوچکی رنگهای سرد است به گونه ای که قسمت اعظم تصویر مملو از رنگهای گرم شامل قرمز،زرد،نارنجی و صورتی و اندکی رنگ سرد آبی و خاکستری توام با قرمز است.رنگهای گرم بیشتر دلالت بر برونگرایی،مبادله،ارتباط،پویایی،تحرک و دیگرپذیری توام با نشاط و سرزندگی دارند که البته بر مبنای ترکیب بندی و چینش رنگها و خطوط و اشکال و سطوح آنها می توان به تفسیر های بسیار گوناگون دست یافت.دست یافتن به یک تحلیل جامع و کامل از شخصیت یک فرد بسیار سخت و پیچیده است و این گمانه زنی ها بی شک بر اساس قضاوت ها و پیش متن های شخصی روان تحلیلگر استوار خواهد بود.تمام سطح تصویر از رنگ پوشانده شده و جای خالی و خلایی در آن دیده نمی شود که این گویای شخصیت بسیط و فراگیر و برون گرای فرد است و نگرش به پیرامون،بیرون و جامعه و دیگران و شرایط در وی مشهود است.خطوط و حاشیه های مشخص و روشن و مرزهای واضح در این نقاشی به ندرت دیده می شود که می توان دریافت که فرد دارای گرایشها و تمایلات بسیار و در عین حال متزلزل و تعریف نشده ای است به این مفهوم که مفاهیم و دریافتهای حسی و عقلانی وی به مرحله ی بلوغ و تکامل نرسیده و مرز مشخصی و تعریف درستی از خود و جهان پیرامون ندارد.همچنین شاید مبین تشویشها،نگرانیها و اختلالات شخصیتی و یا تنش های ناشی از مواجهه با پدر یا مادر و نوعی گذار به مرحله ی استقلال شخص و تسلط بر اوضاع زندگی باشد.خطوط در اشکالی چون خورشید،درخت،خانه و پنجره ها،گل و گیاهان،پرندگان و میوه های درخت به خوبی قابل مشاهده است.فرد با برجسته نمودن و مشخص نمودن وضوح حدود و مرزهای اشکال فوق، اشاره ای نمادین به انگاره هایی چون نیل به دگرگونی و پیشرفت،ترس یا نیاز به پدر،نیاز به ارتباط و نوعی بلند پروازی و مفید بودن در جامعه دارد.تاکید بر خانه و درخت های سیاه،تیره توام با ترکیب رنگهای قرمز تیره و خاکستری وجوه پنهانی و درونی عجیب و شگفت آوری از شخصیت فرد را برملا می سازد به این معنی که ترسیم کننده از نوعی نامیدی،رنج و درد و افسردگی وروان نژندیهای بحران زایی سخت آزرده است این در حالیست که سطح رنگ آبی در بالای سمت راست تصویر در قیاس با سطوح رنگی تیره و سیاه و قرمز تند کمتر بوده و نمایان کننده این نکته است که عواطف،احساسات و روحیات شکننده و رویاها و تخیلات آرمانی فرد به شدت تحت شرایط بغرنجی تهدید می شود و به گونه ای کنار هم قرا گرفتن تصویر محو خورشید و لکه ی آبی در بالای خانه نشان از دور از دست بودن و ناامیدی فرد در رسیدن به آرزوها و رویاهایش دارد اما همچنان کورسوی امیدی فراسوی تیره گیها می بیند. ب:تحلیل رمزی: در این تصویر تنها خطوط و سطوح رنگی در یک بافت به غایت مشوش و تیره و تار با فضایی اندوه بار دیده می شوند و اشکالی به شکل سه بعدی و حجیم در آن دیده نمی شود که این گویای سنین قبل از نوجوانی و مرحله ی پیش از ورود فرد به جهان منطقی و عقلانیت است و هنوز شخص در مراحل کودکی و انگار ه های انتزاعی و سطوح رنگی ساده است. رمزگشایی این تصویر بدون اشاره به جنبه های نمادین سطوح و اشکال دو بعدی و اساسا” نوع آنها بی تردید ناقص و الکن خواهد بود.بدین منظور می توان با بررسی این سطوح و کمپوزیسیون آنها به جنبه هایی از روانشناسی شخصیت دست یافت.خورشید،ابر،خانه،گل و درختان و گیاهان،زمین،پرندگان و آسمان از تصاویر و سطوح مشخص و نمادین این نقاشیست.ترسیم بسیاری از اساسی ترین و بدیهی ترین نیاز های بشری و اشاره به بنیادی ترین پدیده ها ی پیرامونی انسان در این نقاشی در فضایی تیره و تار و سیاه و غم بار بیش از هر چیز نشانگر جهان و فضای ذهنی و نگرش شخصیتی است که جهانش سرشار از استیصال و نا امیدی و فروبستگی و تردید و هراس و وحشت است.او خواسته که با برون ریزی و بازنمود و بازنمایی درونیات و مکنوناتش پرده از زیست دردناک خود بر دارد و از نگاهی دیگر علاوه بر اشاره به زندگی و امید وآینده ی روشن آنها را در ترکیبی از رنگهای تیره به نمایش بگذارد تا این تضاد و دوگانگی ابدی ذات بشری را ترسیم کند.پرنده،درخت،خورشید و آسمان گرچه تیره ترسیم شده اند اما نمادی از امید و زایش و الوهیت و تعالی گرایی نیز هستند.همچنین خانه و زمین نمادهایی از خانواده و مادر هستند که پایبندی و وابستگی و رمزگانی از کهن الگوهای مادر و پدر هستند. تصویر2 الف:تحلیل روانشناختی: تنوع رنگ به نسبت کمی در این تصویر مشاهده می شود.رنگها تنها محدود به رنگهای سرد از جمله آبی و سیاه و خاکستری و رنگ گرم زرد و قهوه ای است.احاطه ی رنگهای سیاه و آبی بر فضای نقاشی و استفاده از خطوط شکسته و ضخیم نشانگر جنبه های درونگرا،عواطف و احساسات ظریف و شخصیت لطیف و شکننده ی فرد است.میل به تنهایی و گوشه گیری و انزوا احتمالا”از ویژگیهای رفتاری ترسیم کننده است.سطوح سمت چپ و گوشه ی بالایی تصویر پوشیده از رنگ سیاه با خطوط منحنی است که این نمایانگر فضای تیره و یاس آلود توام با مرارت های زندگی فرد است.شاید نیز اشارتی به احساسات و عواطف فرو کوفته و سرکوب شده توام با تهدید های روحی و اختلالات روانی وی باشد یا اینکه محرومیت از یک فضا و شرایط مطمئن و آرام و مهرورزانه باشد که اینگونه بروز می یابد.خطوط شکسته و تند و ناهمگون و ضخیم در خانه و درخت و تصویر موهوم و نامشخص رشته ی پرندگان در حال پرواز در بالای درخت،اشاره به نوعی نیاز به آغوش گرم خانواده و نیل به پیشرفت و نیاز به زندگی صلح آمیز دارند.آنچه در این نقاشی بیشتر مشهود است پر رنگتر بودن خانه ها و تعدد آنها و نیز رنگ زرد تند آنهاست که مبین نیاز به امنیت و آرامش و وابستگی به خانواده و پدر و مادر است . ب:تحلیل رمزی: نمادها در این تصویر در سطوح و بافت هایی از خانه،آسمان،درخت،پرندگان و زمین ترسیم شده اند.در اینجا نیز پیوند همیشگی فرد را با طبیعت از یک سو و خانواده(کهن الگوهای پدر و مادر)می بینیم.یعنی در واقع می توان خانه و پدر را نمادی از درون،آسمان،الوهیت،عواطف و احساسات و مرگ دانست و از سویی دیگر مادر و طبیعت را نمادی از زندگی،زایش و باروری،برون گرایی و زمین دانست ،که در این تصویر به شکل موجز و زیبایی ترسیم شده است. تصویر3 الف:تحلیل روانشناختی: این تصویر به شدت انتزاعی است ودارای دلالت ها،خوانش ها و مفاهیم بسیار و پیچیده وگسترده ایست.رنگ و بافت به تنهایی بر تمام سطح نقاشی غالب شده و از خط و شکل نشانی نیست.در واقع سطوح رنگی درهم و مغشوش همچون ابری گریزان و معلق در هم تنیده شده اند.توصیف وبیان روانشناختی این نقاشی بیش از سایرین تحریک کننده و برانگیزاننده و شورانگیز است.گویی درایجازی رازآمیز فرد خواسته که بیش از هرچیز شخصیتش را پنهان و مخفی نگاه دارد و ما را به بازی هراس آور هیجان و غلیان احساسات بر انگیزد.رنگهایی شامل زرد تیره و خاکستری و سرمه ای توام با تاشها و ضربه های نرم و گاه تند قلم مو در ترکیب بندی تیره و تار حکایت از روح و روانی درونگرا،آرام و عواطفی شدید و شکننده دارد.بخش اعظم تابلو سرشار از رنگهای خاکستری و تیره است که اشارتی به تیرگی حاکم بر زندگی فرد دارد.از نکات بارز این نقاشی فقدان حضور رنگهای اصلی در تابلوست و آنچه بروز می یابد در رنگهای ترکیبی و امتزاج رنگهای مخلوط است که این نیز به گمانم باز بیانگر درونگرایی شدید و انزواطلبی و تنهایی شخص است.در مرکز نقاشی رنگ زرد را در قالب یک انگاره ی موهوم انسانی می بینیم که البته شاید این تنها یک برداشت شخصی باشد که محوریت اثر را به سمت ترسیم کننده سوق می دهد.علیرغم گستره ی تیره ی تابلو، رنگ زرد در مرکز تابلو اشارتی ظریف به گشایش،درخشش،شادی و خوشبینی و میل به مشارکت و گرایش عمیق به پیشرفت در هیات پیکره ی انسانی نقاش دارد. ب:تحلیل رمزی: در این نقاشی به طور مشخص و موکد تصاویر یا اشکال و یا نمادهای مشهودی که دلالت های برون متنی داشته باشند وارجاعات فرا متنی و رمزی آن معلوم و قابل تفسیر باشد ،دیده نمی شود که این به معنی عدم خوانش و تحلیل رمزی و فقدان عناصر برون متنی در آن نیست،بلکه حتی جای بررسی و ارائه ی تحلیل ها و تفسیر ها و خوانش های متعدد را باز می گذارد.اینجا دیگر عناصر بصری و نمادینی چون زمین ،آسمان و درخت و انسان و گیاه و پرندگان و...گویی همگی حضوری مستمر و رمزآلود دارند و حتی چیزی بیشتر از همه ی اینها هم دارد چرا که همه ی پدیده ها ونمادها ادغام شده و مرز میان حقیقت و واقعیت،جهان واقعی و خیالی و رویا شکسته شده. این اثر به دلیل نوع پرداخت و ترسیم انتزاعی رنگها بسیار تفسیر پذیر و چند بعدی است.محوریت پیکره ی نامتعادل و نامشخص انسان در مرکز تابلو تنیده شده در رنگ زرد و ترکیب آن با فضای پیرامونی تیره نشانگر سرنوشت دهشت بار و پر رنج انسان و مواجهه ی وی با امور رازآمیز این جهان است. تصویر4 الف:تحلیل روانشناختی: آنچه که در این نقاشی با سایر نقاشی ها متمایز و متفاوت است،عدم پوشش تمام سطح نقاشی با رنگ است. به عبارت دیگر فضاهای خالی و سفید در تعادل و توازن با رنگهای سبز و قرمز و زرد و سیاه می باشد.نیز رنگهای سرد سبز و سیاه همین توازن را با رنگهای گرم زرد و قرمز دارند.اما پوشش غالب سطح اثر مملو از ترکیبات رنگی سبز در قالب درختان سبز بهاری و در پیوند با گیاهان و زمین سبز می باشند.همچنین تعداد درختان که هفت درخت دارای بار و سبز هستند خود دارای ارجاعات فرامتنی و رمزی هستند.رنگ سبز غالب شاید اشاره به شخصیت پویا و متحرک و شاد و با طراوت و ارتباط و دگرباشی شخصیت نقاش دارد.درختان در آرایشی منظم و در کنار هم به صورت هفت گانه ی مصوری کانون توجه و مرکزیت اثر را تشکیل داده است.خانه ی تاریک و با خطوط ضخیم سیاه در حاشیه ی پایین اثر نشان از تیرگی و اختلال در روابط خانوادگی و عواطف و احساسات سرکوب شده یا ترس و وحشت ناشی از مواجهه با والدین دارد.مقابل خانه رنگهای سیاه و قرمز به شکلی نامشخص در هم ادغام شده و سطوحی نامعین و نامعلوم از پیکره های انسانی را تشکیل می دهند که تیرگی و سیاهی بر وجودشان سایه افکتده.به لحاظ ترکیب بندی و کمپوزیسیون ،استقرار خانه ی ناقص سیاه و پیکره های نا معین انسانی تیره در قسمت تحتانی گیاهان و درختان سبز گویای بخش نهانی و درونی نا مطمئن وپر تردید و تیرگی فضای حاکم بر عواطف شخص است.در این نقاشی فضای سفید و خالی اثر نشانگر درونیات،ذات و ضمیر ناخودآگاه فر د است که در تعادل با برونیات وی قرار دارند ب:تحلیل رمزی: نمادهای معین و مشخص قابل رویت در این اثر شامل درخت،زمین،گیاهان سبز،خانه وپیکره های موهوم ودر هم پیچیده ی انسانیست.عنصر بصری کانونی و مرکزی اثر که محوریت هدف ترسیم کننده بوده،درخت می باشد و المان های فرعی و پیرامونی خانه،زمین و انسان هستند.شاید این تاکید عامدانه به درختان سبز هفت گانه بی ارتباط با تقدس عدد هفت در تمامی فرهنگها و جنبه ی رمزآمیز و نمادین آن در تشریح و توصیف پدیده ها و مقولات ناشناخته و رازآمیز بشری اعم از گردش کیهان و نجوم و ستارگان تا سرنوشت زیست بشری،نباشد.اگر حتی بر این گمان باشیم که نقاش عامدانه به ترسیم این هفتگانه نپرداخته و ضمیر ناخودآگاه وی در این امر دخیل بوده،باز نمی توان جنبه های رمزی آنرا در نظر نگیریم.تقابل زیبای خانه ی سیاه و درختان سبز و نحوه ی ترکیب بندی عناصر بصری ازجمله اسقرار درختان در مرکز و خانه ی سیاه و پیکره های انسانی در پایین و زیر زمین سبز حاکی از تقابل و تضاد و دوگانگی زندگی و مرگ و زایش و نابودی و هستی و نیستی دارد،اینکه در ضمیر ناهوشیار و نهان درونی ما این امور معنوی و الوهی حضوروپیوندی ذاتی و جدایی ناپذیر دارند.اما در نگاهی جزئی تر در مورد خالق این اثر می توان گفت گرچه خانه ی سیاه نشان از اختلالات روحی و روانی و پریشانی و افسردگی و تیرگی روابط دارد،اما در پس زمینه ی نا هوشیار ذهن وی دریچه و پنجر ه ای از روشنایی و امید و زندگی و پیشرفت به روی وی باز است و حتی این نیل به زندگی بر تمایلات و اختلالات روانی اش می چربد. درج شده توسط : سجاد همتی / دبیر پاتوق هنری " میرملاس " ...
از سپتامبر 2001 تا سپتامبر 2015
بعدی مهیا می نمود . حوادث یازدهم سپتامبر سال 2001 در نقطه ای از دنیا که بیشترین نگاهها و توجه جهانی به آن معطوف است یکی از همین رخدادها بود ، اگر چه ابهامات و معماهای پیچیده ای که این حادثه در پیش روی جهانیان قرار داد شاید تا سالها در هاله ای از ابهام بماند ، اما با اندکی دقت و تیزبینی و تامل در حواشی و شواهد موجود حقایقی را آشکار می سازد که می توان بسیاری سیاستهای استعماری در خصوص ایجاد تغییرات در ...
تازه های کتاب حوزه تاریخ و جغرافیا در هفته پایانی مهرماه/ سهم پایین ناشران شهرستانی در انتشار کتاب های ...
را حفظ کرده و نسبت به آمار هفته پیش تغییر چندانی نکرده است. از طرفی می توان گفت کتاب های تجدید چاپی کاهش محسوسی داشته و آثار چاپ نخست نسبت به هفته گذشته افزایش یافته است. سهم بیشتر آثار منتشر شده نیز همچنان به ناشران تهرانی اختصاص دارد و سهم ناشران شهرستانی نسبت به هفته پیش کاهش محسوسی داشته است. • ایران مهین قربان رضایی ؛ ناهید مدنی ؛ عزت کردی - موسسه فرهنگی مدرسه برهان - 28 صفحه ...