سایر منابع:
سایر خبرها
کرونا و خرافه نحسی 13 فروردین
اتفاقات شوم احتمالی در سال جدید، نخستین سیزدهم هر سال را از خانه بیرون می رفتند و به گردش و نشاط می گذراند تا آن نحسی و بلا را از خود، خانه و شهرشان به در کنند. به گفته سجاد آیدنلو نویسنده مقاله سابقه و سبب برگزاری سیزده بدر و سنت های ایرانی ، احتمالاً در اعتقاد به نحس بودن عدد 13 و روز سیزدهم، 12 تایی بودن شمار برج های فلکی در نجوم قدیم و برخی اخبار و احادیث دینی به ویژه در عصر قاجار که روز ...
چه تعدادی از مسلمانان در واقعه غدیر خم حاضر بودند؟ آیا آنچه در برخی کتاب ها آمده مبالغه آمیز نیست؟!
هنگام ظهر دستور داد مکانی را برای نماز آماده کنیم و خارها را بزنیم، بعد از آن، نماز خواندیم و پیامبر بعد از نماز، دست علی بن ابی طالب را گرفت و فرمود: من کنت مولاه فهذا علی مولاه .[12] بر اساس این گزارش ها به نظر می رسد که تجمّع هنگام ظهر که گرم ترین زمان روز است، صورت گرفته است و این زمان با پنج ساعت از روز رفته، قابل جمع است.[13] محاسبات نشان می دهد که غدیر به تاریخ شمسی در پایان اسفند ماه روی ...
تاریخچه سیزده بدر
توجه داشت که در فرهنگ ایرانی، هیچ یک از روزهای سال نحس و بدیمن یا شوم شمرده نشده، بلکه چنانچه می دانیم هر یک از روزهای هفته و ماه نام هایی زیبا و در ارتباط با یکی از مظاهر طبیعت یا ایزدان و امشاسپندان داشته و دارند، و روز سیزدهم هر ماه خورشیدی در گاهشماری ایرانی نیز تیر روز نام دارد که از آن ستاره ی تیشتر، ستاره ی باران آور می باشد و ایرانیان از روی خجستگی، این روز را برای نخستین جشن تیرگان سال ...
محمد مسجد جامعی: هر حادثه ای را نمی توان از مصادیق آخرالزمانی داانست
شیوع کرونا در جهان باعث شده است که عده ای آن را نشانه آخر الزمان بدانند به طوری که این اعتقاد در جوامع غربی هم شدت گرفته است اما این سوال مطرح است که آیا چنین مصداقی می تواند درست باشد؟ حجت الاسلام والمسلمین محمد مسجد جامعی کارشناس مسائل منطقه می گوید: در آخرالزمان و قبل از ظهور حضرت مهدی (عج) حوادثی اتفاق می ا فتد. اما هر حادثه ای را نمی توان از مصادیق آن حوادثی دانست که به آخرالزمان مربوط می شود و اینکه مقدمه ظهور حضرت مهدی(عج) است. ...
سیاستگذاری و حکمرانی در سال پرحادثه؛ وضعیت بدتر از این هم می توانست باشد/ اقتصاد ایران در دام روزمرگی و ...
به گزارش اقتصادنیوز؛ در این میز گرد که در سالنامه تجارت فردا به چاپ رسید هر دو چهره اقتصادی نوک پیکانشان به سمت سیاستگذاری و فراز و فرودهای آن بود. عموم ریشه بحران های سال 98 ایران به عقیده هردو نفر در همین کلیدواژه نهفته و باعث شده تا کشور مثل کشتی بی لنگر اسیر تلاطم های گاه و بی گاه باشد. سردبیر روزنامه دنیای اقتصاد البته امیدوارانه تر از همراهش حرف می زند و معتقد است وضعیت از این بدتر هم می توانست باشد اما با اصلاح برخی تصمیمات غلط، قحطی یا ابرتورم را تجربه نکردیم! برای او اصلاح و اقتصاد نقطه پایان ندارد و حین گفت وگو آینده را با شکل خاصی می بی ...
از سیزده بدر چه می دانیم؟
عدد 13 نزد اغلب ملل، نحس، شوم و نامبارک شمرده می شود و در طول قرنها سعی شده از استفاده از این عددپرهیزشود. سیزده شمعی که در طی مراسم هفته مقدس Tenlbrae– عبارات سه روزه آخر هفته مقدس یعنی هفته تصلیب مسیح که طی آن شمع روشن می کردند- یا ایام روزه یکی پس از دیگری خاموش می شوند؛ نماد تاریکی زمین و هنگام مرگ مسیح است. بر هر یک از سیزده آسمان اقوام، یا یک ایزد حکم می راند. سیزده در تقویم آزتک عدد مهمی ...
سیزدهم فروردین؛ نماد آشوب ازلی و بی نظمی هستی
نظمی نحس به شمار می آید، این نحوست دامن گیر روز سیزده فروردین نیز شده است. عدد سیزده در اصل مقدس بوده اما در فرهنگ ما نحس تلقی می شود، علّت تقدس آن، این بود که هستی انسانی از روز سیزده فروردین با ازدواج مشی و مشیانه آغاز شده است. از سوی دیگر روز سیزده، روز آغاز و چرخش چرخ زندگی است چون دوازده، عدد پایانی است، سیزده آغاز دور جدید است. به عقیده ابوریحان بیرونی در آثار الباقیه روز به صحرا ...
شهرهای ایران زمین به پیشواز سیزده دیگری می روند
که در طالع نمای نجومی، قدما معتقد بودند که آسمان دوازده برج دارد و هر تولدی که صورت می گیرد، دارای ستاره ای در یکی از دوازده برج است و بنابراین اینکه کدام ستاره در کدام برج قرار گرفته، طالع و خوی فرد متولد شده شکل می گیرد و خارج از دوازده برج که عدد سیزده بوده، نحس بشمار می آمده است. در هر حال، اکنون دیگر نحسی عدد سیزده مورد پذیرش همگان قرار ندارد و بیشتر جنبه خرافی دارد. گروهی از مردم معتقدند که ...
سیزده بدر؛ بهانه ای برای پاسداشت از طبیعت
روز سیزده نوروز را به عنوان عدد نحس وارد فرهنگ ایرانیان کردند. به این ترتیب از آن سال ها به بعد و با استناد به همین اعتقاد، سیزدهم فروردین تمام ایرانیان دست از کار و زندگی روزمره کشیده و پس از برداشتن غذا، میوه و تنقلات که از شب قبل برای سفر یک روزه خود تدارک دیده بودند، راهی دشت، صحرا و باغات شده و آن روز را به این ترتیب سپری می کردند. در کتاب آثار الباقیه ابوریحان بیرونی، سیزدهم نوروز ...
اولین تغییر دوران پسا کرونا بر سر درک تازه ای از جهان فردا است
عقب نشینی است. در حالی که این فاجعه و حتی کلمهٔ کرونا (از تاج به لاتینی)، در گزارشی از سی. آی. ای. در سال 2005 پیش بینی و اخطار داده شده بود (اخطار نسبت به سفارش ساخت تمام دارو ها به چین). ببینید تصمیم به قرنطینه و برعهده گرفتن بها و هزینه های اجتماعی بیکاری که در کشور هایی نظیر بلژیک، ایتالیا، اسپانیا و فرانسه اجرایی شده و پیش بینی هایی که برای ماه های آتی صورت می گیرد نشان می دهد که به ...