حور العین بهشتی از چه زیبایی ها و ویژگی هایی برخوردار است؟
سایر منابع:
سایر خبرها
ذکر یونسیه و اعمال و برکات آن
ها و برکات بسیاری از آن دیده اند. مقصود از ذکر یونسه دعایی است که از قول یونس پیامبر – صلوات الله علیه – در آیه 88 از سوره مبارکه انبیاء آمده است و درباره مداومت بر آن برای رفع گرفتاری ها. ذکر بعد از نماز مغرب و عشاء در شب جمعه امام صادق (ع ) دعایی را از حضرت امام محمد باقر (ع ) و آن حضرت از امام زین العابدین (ع ) و آن حضرت از امام حسین بن علی (ع ) و آن حضرت از ...
15 عملی که در شب نیمه شعبان می توان انجام داد
ذا عُبَیْدُکَ الْفَقِیرُ إِلَیْکَ الْمُؤَمِّلُ فَضْلَکَ وَمَعْرُوفَکَ ، فَإِنْ کُنْتَ یَا مَوْلایَ تَفَضَّلْتَ فِی هٰذِهِ اللَّیْلَهِ عَلَیٰ أَحَدٍ مِنْ خَلْقِکَ وَعُدْتَ عَلَیْهِ بِعائِدَهٍ مِنْ عَطْفِکَ فَصَلِّ عَلَیٰ مُحَمَّدٍ وَ آلِ مُحَمَّدٍ الطَّیِّبِینَ الطَّاهِرِینَ الْخَیِّرِینَ الْفاضِلِینَ ، وَجُدْ عَلَیَّ بِطَوْلِکَ وَمَعْرُوفِکَ یَا رَبَّ الْعالَمِینَ ، وَصَلَّی اللّٰهُ عَلَیٰ ...
اعمال و فضیلت شب و روز نیمه شعبان، از زیارت امام حسین تا دعای کمیل
بِعَائِدَةٍ مِنْ عَطْفِکَ فَصَلِّ عَلَی مُحَمَّدٍ وَ آلِ مُحَمَّدٍ الطَّیِّبِینَ الطَّاهِرِینَ الْخَیِّرِینَ الْفَاضِلِینَ وَ جُدْ عَلَیَّ بِطَوْلِکَ وَ مَعْرُوفِکَ یَا رَبَّ الْعَالَمِینَ وَ صَلَّی اللَّهُ عَلَی مُحَمَّدٍ خَاتَمِ النَّبِیِّینَ وَ آلِهِ الطَّاهِرِینَ وَ سَلَّمَ تَسْلِیماً إِنَّ اللَّهَ حَمِیدٌ مَجِیدٌ اللَّهُمَّ إِنِّی أَدْعُوکَ کَمَا أَمَرْتَ فَاسْتَجِبْ لِی کَمَا وَعَدْتَ إِنَّکَ لا ...
15 عملی که در شب نیمه شعبان می توان انجام داد
خَلْقِکَ وَعُدْتَ عَلَیْهِ بِعائِدَهٍ مِنْ عَطْفِکَ فَصَلِّ عَلَیٰ مُحَمَّدٍ وَ آلِ مُحَمَّدٍ الطَّیِّبِینَ الطَّاهِرِینَ الْخَیِّرِینَ الْفاضِلِینَ ، وَجُدْ عَلَیَّ بِطَوْلِکَ وَمَعْرُوفِکَ یَا رَبَّ الْعالَمِینَ ، وَصَلَّی اللّٰهُ عَلَیٰ مُحَمَّدٍ خاتَمِ النَّبِیِّینَ وَآلِهِ الطَّاهِرِینَ وَسَلَّمَ تَسْلِیماً إِنَّ اللّٰهَ حَمِیدٌ مَجِیدٌ . اللّٰهُمَّ إِنِّی أَدْعُوکَ کَما أَمَرْتَ فَاسْتَجِبْ ...
کیفیت نماز وحشت یا همان نماز لیله الدفن
از سلام بگویند: اللهم صل علی محمد و آل محمد و ابعث ثواب ها الی قبر ذلک المیت فلان بن فلان و نام میت را ذکر کنند تا نماز به عزیز از دست رفته برسد. نماز وحشت مانند هدیه ای است که به فردی که از دنیا رفته است، داده می شود. آداب کامل خواندن نماز شب اول قبر را اینجا بخوانید. این نماز را هر موقع از شب می توان خواند، اما بهتر است پس از نماز عشا خوانده شود. اگر دفن میت به هر دلیلی به تعویق بیافتد ...
تحلیلی قرآنی بر ماجرای کرونا و برنامه خداوند در عصر حاضر
اجتماعی دست به دست می شود که در نگاه اول زیبا و ادبی اند اما زمانی که عمیق تر به آن ها نگاه می کنیم نیازمند ارتقاء هستند. مطالبی جدی یا طنز در مورد فواید کرونا از کاهش ترافیک و آلودگی هوا تا افزایش سطح مطالعه و خلاقیت. لذا بر آن شدم مطالبی قرآنی عموماً مبتنی بر نظریه ساختارمندی سوره های قرآن در این مورد طرح نمایم. بسم الله الرحمن الرحیم یَا مُدَبِّرَ اللَّیْلِ وَ النَّهَارِ ای ...
گزیده اخبار ایران و جهان/اخبار فرهنگی پیش بینی های حکیمانه رهبر انقلاب، کتاب شد
رمضان پرداخت کنند در حال حاضر اولویت دارد. قره داغی که در پاسخ به سؤال یکی از بینندگان شبکه ماهواره ای الجزیره مباشر سخن می گفت، تصریح کرد: اکنون بهترین کار و مستحب آن است که پرداخت فطریه را جلو بیندازیم، زیرا پیامبر(صل الله علیه و آله و سلم) دو سال زکات عمویش، عباس(عباس بن عبدالمطلب از تاجران عرب) را جلو انداخت.دبیرکل اتحادیه جهانی علمای مسلمان تأکید کرد: جلو انداختن زکات و صدقات برای پرداخت به ...
ایران گردی در میان سفرنامه ها!
استخرهای بزرگی آنها را قطع می کند و تشکیل میدان های مدوری را می دهد. وسط خیابان ها سنگفرش است و طبق معمول باغ های ایرانی تقریبا یک قدم مرتفع تر از زمین، پوشیده از چمن های بلند و گل های تک تک می باشد. او از رکود و زوال قابل توجه آن همه شکوه و زیبایی در دوران قاجار هم یاد کرده و می نویسد: به خوبی دیده می شود که این همه جلال و شکوه، سایه ای ازگذشته بیش نیست. اولا سکنه فعلی شهر درخلوت عمیق این خیابان ها ...
راه های آسان شدن سکرات مرگ چیست؟ چرا برخی معصومان( علیه السلام ) نیز دچار سکرات مرگ شده اند؟!
...، بیروت، دار احیاء التراث العربی، چاپ اول، 1418ق؛ [5]. مجمع البیان فی تفسیر القرآن، ج 5، ص 315؛ أنوار التنزیل و أسرار التأویل، ج 3، ص 179. [6]. نوری، حسین بن محمد تقی ، مستدرک الوسائل و مستنبط المسائل، ج 4، ص 335، قم، مؤسسة آل البیت( علیه السلام ) ، چاپ اول ، 1408ق. [7]. صدوق، محمد بن علی ، ثواب الأعمال و عقاب الأعمال ، ص 111 - 112، قم، دار الشریف الرضی، چاپ دوم، 1406ق . ...
چگونه خداوند در فرازهایی از قرآن، تمام خوبی ها و بدی ها را به خود نسبت داده، اما در فرازهای دیگری، عامل ...
...، می توان این دسته از سیئات را نیز از جانب خدا دانست. بنابراین مقصود، هر سیئه و بلا و مشکل نیست، بلکه منظور مشکلاتی است که کیفری برای گناهان انسان است،[19] و با آن که این موارد نیز از حیطه قدرت خدا خارج نیست، اما دلیل بروز آن، خود انسان است.[20] [1]. ر. ک: فخرالدین رازی، ابوعبدالله محمد بن عمر، مفاتیح الغیب، ج 10، ص 147، بیروت، دار احیاء التراث العربی، چاپ سوم، 1420ق. (این تفسیر از ...
مدافعان سلامت، جلوه ای از ایثار و بصیرت علی اکبر / تمدن پوشالی غرب در چالش کرونا نمایان شد
کردیم و ثمرات آن را چشیدیم. همچنان که عدم ترس از دشمن و شجاعت و دلاوری ویژگی دیگر حضرت علی اکبر است؛ همان خصلتی که از جد خود امیرالمؤمنین به یادگار داشت. امیرالمؤمنین هیچ گاه مقابل دشمن بیم و هراسی نداشت؛ به مصداق این فراز از آیه54 سوره مائده که فرمود یُجاهِدُونَ فی سَبیلِ اللَّهِ و لا یَخافُونَ لَوْمَةَ لائِم ؛ در راه خدا جهاد می کنند و از سرزنش هیچ ملامتگری نمی ترسند. از شهادت و مرگ خویش در مسیر آرمانی خود که همان پاسداری از حریم عترت و امام عصر خویش بود، ابایی ندارد. انتهای پیام/ ...
حدیث لوح، در چه منابع روایی آمده است؟
.... نجاشی، احمد بن علی، فهرست أسماء مصنفی الشیعة(رجال نجاشی)، ص 353، قم، دفتر انتشارات اسلامی، چاپ ششم، 1365ش؛ ابن داود حلی، کتاب الرجال، ص 340، انتشارات دانشگاه تهران ، 1383ق. [2]. رجال نجاشی، ص 354؛ علامه حلی ، خلاصة الاقوال، ص 157، قم ، دار الذخائر، 1411ق. [3]. شیخ طوسی، الفهرست، محقق، مصحح، آل بحر العلوم، سید محمد صادق، ص 294، نجف، المکتبة المرتضویه، چاپ اول، بی تا. [4]. کشی ...
آیا شیعه معتقد است که جبرئیل در ابلاغ وحی و رسالت خیانت کرده است؟!
. [9] . سید رضی، نهج البلاغه، تحقیق، صبحی صالح، ص 41، خطبه اول، قم، هجرت، چاپ اول، 1414ق. [10] . احزاب، 40. [11] . فتح، 29. [12] . کلینی، محمد بن یعقوب، کافی، محقق، مصحح، غفاری، علی اکبر، آخوندی، محمد، ج 8، ص 67، تهران، دار الکتب الإسلامیة، چاپ چهارم، 1407ق. [13] . نهج البلاغة، ص 247، خطبه 173. [14] . همان، ص 300، خطبه 192 (قاصعه ...
آیا از پیشوایان دین حدیثی به این مضمون نقل شده است که هر جا مرگ دسته جمعی بود آن جا را ترک کنید؟
شیعه نیوز : پرسش آیا حدیثی از پیامبر(صلی الله علیه و آله و سلم ) به این مضمون نقل شده است که هر جا کشتار جمعی بود آن جا را ترک کنید؟ پاسخ اجمالی در ارتباط با پرسش مطرح شده باید گفت که در روایتی چنین آمده است: عَنْ عَلِیِّ بْنِ الْمُغِیرَةِ قَالَ قُلْتُ لِأَبِی عَبْدِ اللَّهِ ( علیه السلام ) الْقَوْمُ یَکُونُونَ فِی الْبَلَدِ یَقَعُ فِیهَا الْمَوْتُ أَ لَهُمْ أَنْ ...
آیا اسلام غیر شیعی تحریف شده است؟!
فروشی داوری، چاپ اول، 1385ش. [7]. نساء، 59. .[8] شیخ صدوق، کمال الدین و تمام النعمة، محقق و مصحح: غفاری، علی اکبر، ج 1، ص 253، تهران، دار الکتب الاسلامیة، چاپ دوم، 1395ق؛ طبرسی، فضل بن حسن، اعلام الوری بأعلام الهدی، ص 397، تهران، دار الکتب الاسلامیة، چاپ سوم، 1390ق. [9]. ر. ک: امامت در سن طفولیت ، 176. [10]. سبأ، 47؛ شوری، 23؛ هود، 51. [11]. آل ...
خدا انسان را به صورت خود آفرید ! این حدیث از نظر سند چگونه است؟ و معنای آن چیست؟
اختیار انسان نخواهد بود. [1]. کلینی، محمد بن یعقوب، کافی، ج 1، ص 134، تهران، دار الکتب الإسلامیه، چاپ چهارم، 1407ق؛ ابن بابویه، محمد بن علی، توحید، ص 152- 153، قم، جامعه مدرسین، چاپ اول، 1398ق. [2]. بخاری، محمد بن اسماعیل، الجامع الصحیح، ج 7، ص 125، بیروت، دارالفکر، بی تا؛ ابن حنبل، احمد، المسند، ج 2، ص 244، بیروت، دارصادر، بی تا؛ مسلم بن حجّاج، صحیح مسلم، ج 8، ص 32، بیروت ...
علل پیدایش فرقه های مختلف در بین مسلمانان، چیست ؟
آله و سلم ) نماند و اسم و رسمی از ذریۀ رسول( صلی الله علیه و آله و سلم ) و علی( علیه السلام ) و زهرا(س) در میان نباشد؛ از این رو سنت سیئۀ او؛ یعنی لعن و سب علی( علیه السلام )! در خطبه های نماز جمعه و سایر خطبه های رسمی تا زمان عمر بن عبدالعزیز باقی ماند و تا آخر امامان هدایت در انزوا و حاشیه قرار داده شدند. تنها در زمان درگیری بنی امیه و بنی عباس و تظاهر بنی عباس به حمایت از آل علی( علیه ...
عبارت رب الارباب را که در برخی روایات و ادعیه وجود دارد، چگونه می توان تفسیر کرد که شرک آمیز نباشد؟
الْآلِهَةِ صَلِّ عَلَی مُحَمَّدٍ وَ آلِ مُحَمَّدٍ وَ افْعَلْ بِی کَذَا وَ کَذَا ثُمَّ قُلْ فَإِنِّی عَبْدُکَ نَاصِیَتِی فِی قَبْضَتِکَ ثُمَّ ادْعُ بِمَا شِئْتَ وَ اسْأَلْهُ فَإِنَّهُ جَوَادٌ وَ لَا یَتَعَاظَمُهُ شَیْ ءٌ . کلینی، محمد بن یعقوب بن اسحاق، کافی، ج3، ص323، تهران، دار الکتب الإسلامیة، چاپ چهارم، 1407ق. [2]. حج، 5. [3]. کافی، ج1، ص 183. [4]. ربّ الأرباب هو الحقّ باعتبار ...
بر اساس آیه 18 سوره مائده، آیا تمام یهودیان و مسیحیان مدعی بودند که دوست انحصاری پروردگارند؟! چرا در ...
نژادی و دینی معتقد نبوده و امکان حقانیت دین دیگری را نیز بدهند، چنان که یهود مدینه به یهودیان خیبر نوشتند محمد( صلی الله علیه و آله و سلم ) ما را به دین خود فرا می خواند، نظر شما چیست؟ یهودیان خیبر در پاسخ نوشتند ما فرزندان انبیا، و پسران خدا و دوستان او هستیم؛ لذا دعوت او را نمی پذیریم و بر دین او داخل نمی شویم. [8] ب) در برخی آیاتی که تنها یهودیان به صورت مستقیم، مخاطب قرار گرفته اند، دلیلش ...
مراد از تجسم اعمال در آخرت چیست؟ و آیا در این دنیا نیز اعمال، مجسم خواهد شد؟
، 6 8. [7]. آل عمران، 30. [8]. ورام بن ابی فراس، مجموعة ورام، ج 1، ص 118، قم، مکتبة الفقیه، چاپ اول، 1410ق. [9]. ر. ک: بحار الأنوار، ج 74، ص . [10]. کلینی، محمد بن یعقوب، کافی، ج 2، ص 190، تهران، دار الکتب الإسلامیة، چاپ چهارم، 1407ق. [11]. ابراهیم،51. [12]. دهر، 4. [13]. وَ قَالَ عَلِیُّ بْنُ إِبْرَاهِیمِ فِی قَوْلِهِ: وَ جاءَ رَبُّکَ وَ الْمَلَکُ صَفًّا ...
معجزات نه گانه حضرت موسی( علیه السلام ) که در قرآن از آنها یاد شده، چیست؟
، ص 414، بیروت، دار احیاء التراث العربی، چاپ سوم، 1420ق. [19]. المیزان فی تفسیر القرآن، ج 13، ص 218. [20]. شیخ صدوق، خصال، محقق، مصحح، غفاری، علی اکبر، ج 2، ص 423-424، قم، دفتر انتشارات اسلامی، چاپ اول، 1362ش. [21]. قطب الدین راوندی، سعید بن عبد اللّٰه، الخرائج و الجرائح، ج 1، ص 115 – 116، قم، مؤسسه امام مهدی( عجه الله تعالی فرجهم الشریف )، چاپ اول، 1409ق. [22]. بیضاوی ...
هرکس ادعا کند خیر و شر هر دو از جانب خدا است، به خدا دروغ بسته است . آیا این روایت امام صادق( علیه ...
...، چاپ دوم، 1371ق. [2]. مجلسی، محمد باقر، مرآة العقول فی شرح أخبار آل الرسول، محقق، مصحح، رسولی، سید هاشم، ج2، ص 183، تهران، دار الکتب الإسلامیة، چاپ دوم، 1404ق. [3] . انتساب بالعرض شرور به خداوند ، 5529؛ عدم صدور شر از خدای حکیم ، 46070؛ نسبت آفرینش خیر و شر به خداوند ، 91408؛ سازگاری خیر و شر با توحید و مهربانی خدا ، 936 [4]. کلینی، محمد بن یعقوب، کافی، محقق، مصحح، غفاری، علی اکبر، آخوندی، محمد، ج 1، ص 158، تهران، دار الکتب الإسلامیة، چاپ چهارم، 1407ق. T ...
فلسفه و ضرورت رسالت پیامبران چیست؟
- 102، قم، خانه خرد، چاپ سوم، 1382ش. [11]. ر. ک: همان، ص 45- 58. [12]. بقره، 151. [13]. برای اطلاع بیشتر از فلسفه بعثت و رسالت انبیا، ر. ک: مکارم شیرازی، ناصر، پیام قرآن (تفسیر موضوعی قرآن)، ج 7، ص 13- 53، تهران، دار الکتب الاسلامیه، چاپ چهار، 1377ش. [14]. لما بدل اکثر خلقه عهد الله الیهم، فجهلوا حقه... . سید رضی، محمد بن حسین، نهج البلاغه، محقق، صبحی صالح ...
آیا با برپایی قیامت کبرا همه ی موجودات به غیر از خدای متعال می میرند؟
، ص 256، تهران، دار الکتب الإسلامیة، چاپ چهارم، 1407ق. [21]. طبرسی، احمد بن علی، الاحتجاج علی أهل اللجاج، محقق، مصحح، خرسان، محمد باقر، ج 2، ص 350، مشهد، نشر مرتضی، چاپ اول، 1403ق. [22]. سید رضی، محمد بن حسین، نهج البلاغه، محقق، صبحی صالح، ص 276، قم، هجرت، چاپ اول، 1414ق. [23]. زمر، 68. [24]. الاحتجاج علی أهل اللجاج، ج 2، ص 350. [25]. قمی، علی ...
چرا خداوند در حالی که می دانست بسیاری از انسان ها به جهنم می روند، در عین حال آنها را خلق کرد؟
مواخذه قرار بگیرد که چرا از من دعوت به عمل نیاورده ای و اگر از من دعوت می کردی من از آن غذا می خوردم. [1]. انه ( صلی الله علیه و آله و سلم ) قال: لعنت القدریه علی لسان سبعین نبیاً. قیل: و من القدریة یا رسول الله؟ فقال: قوم یزعمون ان الله قدر علیهم المعاصی و عذبهم علیها . مجلسی، محمد باقر، بحار الانوار، ج 5، ص 47، بیروت، دار إحیاء التراث العربی، چاپ دوم، 1403ق. [2]. تابع در این جا ...
آیا حوادث ناگوار طبیعی، عذاب الاهی است، و یا علل مادی دارد؟
...، الأعراف، 96. برای آگاهی بیشتر، ر. ک: مکارم شیرازی، ناصر، تفسیر نمونه، ج 6، ص 265 – 274، تهران، دار الکتب الإسلامیة، چاپ اول، 1374ش؛ همان، ج 1 ص 53، ذیل آیۀ 7 سورۀ بقره. [10]. سید رضی، محمد بن حسین، نهج البلاغه، محقق، صبحی صالح، ص 199، قم، هجرت، چاپ اول، 1414ق. [11]. (فلسفۀ درد و رنج در زندگی اولیای الاهی)، 2056. [12]. شعیری، محمد بن محمد، جامع الاخبار، ص 113، نجف، مطبعة ...
آیا دین جامعه قابل تغییر است؟
...> [2]. واعظی، احمد، تعریف جامعه دینی و جامعه مدنی، ص 89- 90، چاپ 1381ش. [3]. جوادی آملی، عبداللَّه، بنیان مرصوص، ص 22، قم، مرکز نشر اسراء، چاپ دوم، 1378ش. [4]. یا علی ان القوم سیفتنون باموالهم... . سید رضی، محمد بن حسین، نهج البلاغه، محقق، صبحی صالح، ص 220، قم، هجرت، چاپ اول، 1414ق. [5]. همان، ص 204، خ 147. [6]. همان، خ 151. [7]. ر. ک: هادوی ...
چگونه می توان اثبات کرد که دین خاتم، کامل است؟
. [6]. توبه، 33. [7]. کلینی، محمد بن یعقوب، کافی، محقق، مصحح، غفاری، علی اکبر، آخوندی، محمد، ج 1، ص 57، تهران، دار الکتب الإسلامیة، چاپ چهارم، 1407ق. [8]. برای مطالعۀ بیشتر، ر. ک: حسینی قزوینی، آیا قوانین اسلام ارتجاعی است؟؛ خرازی، محسن، بدایة المعارف الالهیه؛ سبحانی، جعفر، محاضرات فی الالهیات؛ شیرازی، نقد و طرح اندیشه ها در مبانی اعتقادی؛ طباطبائی، سید محمد حسین ...