سایر خبرها
پاتوق های مداحان تهران کجاست؟
یک گوینده ماهر تأثیرش در دل ها بیشتر است. خوب، این خیلی ظرفیت بزرگی است؛ از این ظرفیت باید خوب استفاده کرد ، همچنین این جمله رهبر انقلاب بیشتر گویای نقش برجسته مداحان باشد که فرمودند: مداحی فقط تحریک احساسات نیست، هدایت ذهن هاست . بنابراین برخی سازمان ها و مؤسسات مردم نهاد در رابطه به مداحان و شعرای آئینی تشکیل شده است که به تولید محتوای اشعار آئینی، صدور گواهینامه معتبر ویژه مداحان ...
تعبیر یک کارشناس دینی از نقل ماجرای عاشورا در انجیل
...: 1 کلام خداوند درباره امّت ها که به ارمیا نازل شد؛ 2 درباره مصر و لشکر فرعون نِکُو که نزد نهر فرات در کرکمیش بودند و نبوکدرصّر پادشاه بابل ایشان را در سال چهارم یهویاقیم بن یوشیا پادشاه یهودا شکست داد: 3 مجّن و سپر را حاضر کنید و برای جنگ نزدیک آیید. 4 ای سواران، اسبان را بیارایید و سوار شوید و با خُودهای خود بایستید. نیزه ها را صیقل دهید و زره ها را بپوشید. 5 خداوند می گوید: چرا ایشان را می ...
سلاحی برّنده تر از سلاح جنگ!
به گزارش شیعه آنلاین ، غفلت امّت از حقیقت امام و امّت، علیرغم اشارات صریح قرآن و روایات شیعه وسنّی دیشب اشاره کردیم دلیل دور ماندن انسان، از حق، غفلت است. یکی از دلایل تنها گذاشتن امام، غفلت است. طبعاً چند مطلب در قضیه عاشورا و حتّی سقیفه، یعنی؛ جریانات بعد از رحلت پیامبر اسلام(ص) برای مردم وجود داشته است که یکی از آن ها، باور نداشتن این بود که امام من ناحیة الله است و ...
امام حسین (ع) و هدف آن حضرت در عاشورا
رضا سلطان زاده مدیر مسئول هفته نامه آیینه یزد عموم شیعیان و بسیاری از مسلمانان حتی افرادی که شیعه و مسلمان نیستند اما با ظلم و ستم مخالف می باشند و با تاریخ زندگی حضرت حسین بن علی(ع) و رفتار امویان آشنایی دارند، ذلت را نمی خواهند بپذیرند، اعتقاد به آزادگی دارند، تسلیم قدرت ستمگران و زورگویان نمی شوند یاد حسین(ع) و یارانش را گرامی می دارند در عزای او اشک می ریزند و نه تنها با عزاداری برای سومین امام شیعیان که متعلق به همه مسلمانان و آزادگان جهان است مخالفتی ندارند بلکه برای واقعه جانگدازی که در محرم سال 61 هجری در کربلا اتفاق افتاد متاثر می شوند و گریه و تباکی را ارزشمند دانسته و می دانند. خواست سرور آزادگان جهان تنها گریه بر مظلومیت وی و آن واقعه خونبار نبوده است چون هدف نواده پیامبر گرامی اسلام(ص) زنده کردن اسلام، احیای سنت نبوی و نشان دادن راه عزت و سعادت امت اسلام به شیعه و سنی و پیروان راستین خود بوده است. از اهداف اصلی امام حسین(ع) امر به معروف و نهی از منکر بود. می خواست بدعت های در دین را کناز زند، سنت نبوی را زنده کند و بر سیره جدش رسول گرامی اسلام(ص) و پدر بزرگوارش مولای متقیان حضرت علی(ع) عمل نماید، بنابراین هر مجلس و محفلی که بر این روال پایه گذاری شود و هدف برگزارکنندگانش عمل و احیای دستورات و تعالیم عالیه اسلامی باشد و در آن جلسات از تهمت و دروغ و تملق خودداری گردد و بیش از این که به ظواهر پرداخته شود به اصول عنایت و توجه شود به خواست پروردگار مورد قبول حق تعالی قرار خواهد گرفت . از وظایف نویسنده و روزنامه نگار و دست اندرکار هر نشریه ای شرح و درج واقعیت ها است. باید از مدیران و تلاشگران راه پیشرفت جامعه از هر قوم و صنف و دسته و انجمن در زمینه های مختلف و در تمام زوایای زندگی قدردانی و سپاسگزاری نمود و از فسادهای اقتصادی و اختلاس و ارتشا و تصرفات عدوانی، زمین و کوه و دره و جنگل و دریاچه و تپه خواری، حیف و میل بیت المال و سوء استفاده بعضی از مقامات و دولتمردان و نمایندگان بنویسد و مردم را با گفتار مراجع عظام، علمای دین، فعالان و دلسوزان واقعی اجتماع آشنا نماید تا با استفاده از نظرات و تذکراتشان از آن چه که سبب وهن جلسات روضه خوانی و عزاداری می شود جلوگیری گردد. مداح و روضه خوانی بر روی منبر به خود اجازه ندهد دروغ بگوید، تهمت بزند، مجیزگویی کند، جعل حدیث نماید، یا برای گریاندن مردم مطالب کذب و سخیف روایت کند. نویسنده این سطور در نظر دارد به نقل از شهید سیدعبدالکریم هاشمی نژاد، آیه ا... محمد یزدی و اسلام شناس معاصر استاد محمدرضا حکیمی مطالبی را پیرامون برگزاری مراسم عزاداری و جلسات روضه خوانی درج نماید. زاده زهرا سلام الله علیها کاملاً توجه دارد که لحظات زندگی او از نظر شرائط تا آنجا حساس و خطیر است که بقای دین و آزادی و شرف و انسانیت و عدالت، یا محو و نابودی آنها به تصمیم او بستگی دارد، آن بزرگوار برای اولین باری که خبر زمامداری و تسلط یزید را بر اجتماع اسلامی می شنود با صراحت کامل خطر نهائی و بزرگ آن حکومت را به مروان بن حکم اعلام کرده و می فرماید: دیگر بر اسلام سلام باد زیرا امت اسلام به زمامدار و فرمانگذاری مانند یزید دچار گردید. اکنون آیا برای حسین علیه السلام امکان دارد که با چنین زمامدار و فرمان گذاری کنار آید تا او به اسلام و آورنده ی بزرگ آن ناسزا گوید در حالی که این فرزند پیغمبر در کنار سفره ی وی باشد؟! او از می و غنا سخن گوید و قماربازی و سگ بازی کند و داستان قیامت و بهشت و حور را علناً افسانه و خرافات بخواند و با این حال فرزند علی(ع) حکومت او را به رسمیت بشناسد و دست در دست او نهد؟! 1 صحیح است که حضرتش برای امت پیغمبر شهید شده، درست است که حسین بن علی(ع) برای بهشتی شدن مردم قیام کرده، اما نه از راه گریه و زاری. صحیح است که حسین بن علی شفیع روز قیامت است، اما نه برای کسانی که فقط گریه کرده یا آتشی برای مجلس عزای حسین افروخته و سیگاری روشن کرده اند. صحیح است که حسین بن علی سفینه النجاه است، نه تنها حسین بلکه خاندان پیغمبر همگی کشتی نجات هستند، اما نه برای کسانی که چون پسر نوح، یک عمر نافرمانی کرده و فقط به اسم شیعه حسینی و پسر نوح بودن انتظار نجات دارند. حسین بن علی کشته شد، تا راه بهشت را به مردم بیاموزد، حضرتش کشته شده تا راه سعادت را به مردم یاد بدهد، حسین بن علی با یزید و یزیدیان، یعنی با جهنمیان می جنگید، حسین بن علی با کارهای یزید که کار جهنمیان بود مخالف بود، حضرتش کشته شد تا شراب خواری، قماربازی، انحرافات جنسی، مال مردم خوری، مردم آزاری، ستمگری ها، حیف و میل های بی حساب بیت المال مسلمین از بین برود. 2 عاشورا این نیست که با تلاش شماری منبری و مداح حرفه ای که روش آنان و منطق و شعرشان، کاملا بر خلاف شاعران شیعه حماسه گستر دوران ائمه(ع) است، مردم را دریک روز معین به سر و سینه زدن وادارند و در معابر روان سازند. بعد عاطفی عاشورا، اگر منبری ها و مداح ها به صورت ضروری و فوری و اصولی، اصلاح شوند و مردم بر یک غم بزرگ گریه کنند، نه تنها خوب که لازم است. قلب انسان نباید به دنیای غم های بزرگ بیگانه باشد، اما عاشورا همه اش روضه و غم گساری نیست. عاشورا، حرکتی برای نفی ظلم و اجرای عدالت است، چنانکه در خطبه دوم حضرت امام حسین(ع) به صراحت ذکر شده است. عاشورا حماسه فجرهای بزرگ انقلاب های خونینی است، که حق محرومان را بگیرد و به آنان برساند. عاشورا، پرچم اجرای عدالت است که بر قله خورشید نصب شده است، و اگر شیعه کوتاهی نکرده بود و عاشورا را به جهانیان شناسانده بود، امروز عاشورا همه محیط های انسانی را با عدالت و انصاف آشنا کرده بود. به شرط اینکه خود طرفداران عاشورا و حکومت های مدعی اعتقاد به عاشورا، به عدالت و انصاف معتقد باشند، و جامعه را بر اساس عدل و داد بسازند، و این همه تفاوت های جهنمی و دره های فقر و قله های ثروت وجود نداشته باشد، و یزیدیانی که در زیر نام حسین(ع) خود را پنهان کرده اند در میان نباشند. اگر عالمان و حاکمان درست شوند جامعه اسلامی درست می شود. امام حسین(ع) در روز عاشورا از بشریت خواست که اگر دین ندارید آزاده باشید. و این همه تورّم و رانت خواری و چپاول و بی بند و باری، که موجب این همه فساد اخلاقی و سقوط انسانی در جامعه است، و این تورم آزاد و فروشندگان جلاد، و این دستگاه ویرانه به تعبیر خود مقامات، آیا در خور بردن نام حسین(ع) و عاشورا هست؟ من این سخنان را با عرضه یک مقیاس بنیادین و مهم در شناخت جامعه اسلامی به پایان می برم. این حدیث معتبر از پیامبر اکرم(ص) رسیده است که فرمود: دو دسته از امت من هستند که اگر درست شوند جامعه اسلامی درست می شود، و اگر فاسد شوند جامعه اسلامی فاسد می شود. پرسیدند: ای پیامبر خدا! این دو صنف چه کسانی هستند؟ فرمود: عالمان و حاکمان. اینکه گفتیم اسلام از بالا شروع می کند، خوبی ها و بدی ها را اول، در بالا می بیند بعد در پایین، برای همین است، یعنی بدی و فساد- مانند - آب از بالا به پایین سرازیر می گردد، و فقیران و محرومان و معتادان و سرخوردگان و بیکاران و بریدگان- از جوانان و غیر جوانان و همه این گونه فسادها در جامعه اسلامی به نصّ سخن امام باقر(ع) درباره روش پیامبر اکرم(ص) از فساد دامنه داری حکایت دارد که در بالا وجود دارد، یعنی در میان کسانی از عالمان و حاکمان. و اکنون، برای انسانی که خدا به او عقل داده، و مقداری اطلاعات درست از دین در اختیارش قرار گرفته است، جای بریدن از دین و سست شدن در انجام وظایف نیست، اگر چه جای بریدن از هر کس و هر کس دیگر باشد و من به جوانان توصیه می کنم، دین خود را بی خود و مفت از دست ندهند، بلکه دین را بشناسند، و عمل به آن را بخواهند. 3 از خداوند بزرگ مسالت داریم به دست اندرکاران و مسئولان و قاضیان و مدیران و دولتیان و نمایندگان و همه کسانی که اداره کشور و معیشت مردم و فرهنگ و اقتصاد و سیاست و دنیا و آخرت جامعه به دست آنان است توفیق عنایت فرماید به عبارات و نکات آموزنده و توصیه های ارجمند فاضل بزرگوار توجه کنند و همه مردم و تمامی آحاد جامعه و ما و شما بکوشیم تا اسلام و آیینی را که پیامبر عظیم الشان اسلام حضرت محمدمصطفی(ص) موجد آن بود و امام حسین(ع) سرور آزادگان جهان و نواده آن رسول باعث بقای آن شد تبلیغ کنیم و هر حرکت و سکونی و هر تلاش و توقفی بر پایه اهداف شهید بزرگ عاشورا باشد. خداوندا تو ما را براهی بدار که رضای تو در آنست و اباعبدا... الحسین(ع) و یارانش جان خویش بر سر آن نهادند. به امید آن شایستگی ها. مدیرمسئول پی نوشت ها : 1- درسی که حسین(ع) به انسانها آموخت ، شهید سیدعبدالکریم هاشمی نژاد، صفحه 184 و 185، تالیف، انتشارات فراهانی، چاپ 1351 2- حسین بن علی را بهتر بشناسیم ، آیت ا... محمد یزدی، صفحه 54-55، چاپ قم، سال 1345 3- خبرآنلاین، گفتاری از استاد محمدرضا حکیمی ...
امام سجاد(ع) با نگارش صحیفه سجادیه یک نهضت فکری را آغاز کرد
می خوانید: ابراهیم بن علی کفعمی که نسخه خطی صحیفه سجادیه به خط وی به تازگی توسط بنیاد محقق طباطبایی منتشر شده، در ابتدای این نسخه، صحیفه را نفایس الدهر نامیده است. اهمیت صحیفه سجادیه که در نگاه اول مجموعه ای از ادعیه است در چیست؟ صحیفه سجادیه از چند جهت برای شیعیان مهم است، یکی اینکه کتابی است که با انشای امام معصوم یعنی حضرت سجاد(ع) ، به کتابت امام معصوم یعنی امام محمد باقر ...
ملت ایران شاخ آمریکا را شکسته است/هرگز از آرمان های امام و رهبری کوتاه نخواهیم آمد
با توجه به پیمودن راه حسین بن علی(ع) توسط امام (ره) ادامه داد: تمام مستکبران در برابر امام به زانو در آمدند و فریاد حق طلبانه امام (ره) در سراسر جهان طنین افکن شد و امروز فریاد امام در سراسر جهان شنیده می شود. وی در حالی که در فریادهای بلند مرگ بر آمریکا نمازگزاران ورامین شنیده می شد، تصریح کرد: پای آمریکا به طور کلی از این کشور برچیده شد، در سال 58 دانشجویان پیرو خط امام (ره) لانه ...
بزرگترین اشتباه آل سعود
و دین، به دنیا آمد که از آن علمایی چون آیت الله شیخ محمد بن ناصر آل نمر (قدس سره) و خطبای حسینی چون جدش حاج علی بن ناصر آل نمر سر برآورده بودند. شیخ نمر پس از 10 سال تحصیل در حوزه علمیه حضرت قائم(عج)، عازم سوریه شد و در حوزه علمیه حضرت زینب(ع) برای ادامه تحصیلات حوزوی و علوم دینی نزد اساتید این حوزه به تحصیل پرداخت. به این ترتیب به درجات بسیار بالایی دست یافت و اجازه تدریس در مراکز ...
برای درک مظلومیت امام حسین(ع) باید تلاش کنیم
به گزارش خبرنگار خبرگزاری حوزه ، آیت الله محمدجواد فاضل لنکرانی در مراسم عزاداری هفتمین شب شهادت حضرت سیدالشهداء در موسسه فرهنگی بوی سیب با اشاره به مظلومیت خاص و وی ژه ای که امام حسین(ع) داشتند، اظهارداشت: هر انسانی بخواهد حادثه ی عاشورا را نگاه کند اگر عمق مظلومیت امام حسین(ع) را درک نکند نمی تواند به حقیقت حادثه برسد. رئیس مرکز فقهی ائمه اطهار(ع) افزود: در صدر اسلام جنگ زیاد واقع شد ...
اذن شوهر برای خروج زن از خانه
رسول خدا صلی الله علیه وآله وسلم و امامان پس از ایشان، مکمل و مفسر قرآن و احکام الهی خواهد بود. در این زمینه روایاتی وجود دارد که بدانها اشاره می کنیم : 1. صحیحه علی بن جعفر: علی بن جعفر در کتاب خود می نویسد از او (امام کاظم علیه السلام) درباره زن پرسیدم که آیا بدون اذن شوهرش می تواند خارج شود؟ فرمود: نه . 2. معتبره محمد بن مسلم: ...امام باقر (ع) فرمودند: زنی به محضر پیامبر (ص ...
صحیفه سجادیه کفعمی؛ علمی ترین و کامل ترین نسخه/ مقدمه ای که خود یک کتاب است
شیعی نسخه کهنی که بعد از قرن ها نایاب بود در دسترس محققان قرار گرفته و به خط عالم برجسته ای همچون ابراهیم بن علی کفعمی منتشر شده است. حجت الاسلام و المسلمین طباطبایی یزدی در همین راستا با بیان اینکه ابراهیم بن علی کفعمی بسیار علامه، ادیب، محدث و دعاپژوه است، اظهار کرد: متن صحیفه نگارش یافته توسط وی با تخصص کاتب سنخیت داشته است لذا تاکید ما این است صحیفه ای منتشر شد که از جهت دقت در ضبط ...
سیر نزولی عناوین کتاب های علمی با انتشار 43 عنوان کتاب در هفته نخست آبان
(شومیز) - چاپ 1 سال 1394 - 500 نسخه - 320000 ریال. ریاضیات نهم: برای دانش آموزان تیزهوش محمد برجی اصفهانی؛ هادی عزیززاده؛ مریم برجی اصفهانی - مبتکران،پیشروان - 292 صفحه - رحلی (شومیز) - چاپ 4 سال 1394 - 3000 نسخه - 210000 ریال. کاربرگ ریاضی پنجم ابتدایی محمد برجی اصفهانی؛ ویراستار: ندا درودیان؛ سیما شهریاری - مبتکران - 48 صفحه - رحلی (شومیز) - چاپ 3 سال 1394 - 2500 ...
نشانه ای از امام حسین(ع) که از زمین محو نشد
به گزارش راوی نیوز ، چند روز پس از واقعه ی عاشورا، پیکر امام حسین (ع) در همان محلی که به شهادت رسیده بودند، توسط قبیله ی بنی اسد به خاک سپرده شد. از همان زمان تا امروز نشانه هایی بر قبر امام گذاشته شد تا شیعیان بتوانند به زیارت سیدالشهدا (ع) و یارانش بروند؛ نشانه هایی که بارها توسط دشمنان اهل بیت (ع) مورد تعرض و در معرض نابودی قرار گرفت اما در نهایت حرم امام حسین (ع) پابرجا ماند و سال هاست در ماه ...
39 عنوان کتاب در حوزه تاریخ و جغرافیا منتشر شد/ خواجه تاجدار ذبیح الله منصوری به چاپ 45 رسید
ترجمه است. ضمن این که سهم ناشران تهرانی از این فهرست 34 اثر و شهرستانی ها 8 کتاب است. البته باید یادآوری کرد که در این فهرست منحصرا به 39 کتاب از حوزه تاریخ و جغرافیا پرداخته شده و باقی آثار به حوزه دفاع مقدس اختصاص دارد که در این گزارش به آنها اشاره نشده است. مرور آمار بالا نشان از این دارد که آمار ارائه شده هفته نخست آبان ماه نسبت به هفته گذشته سیر نزولی دارد. در این فهرست همچنان ...
انتشار 160 عنوان کتاب علوم اجتماعی در هفته نخست آبان ماه/ کاهش تولیدات ناشران شهرستانی
صفحه - وزیری (شومیز) - چاپ 1 سال 1394 - 500 نسخه - 310000 ریال 12- حقوق تجارت: اسناد تجاری ابراهیم عبدی پور فرد - مجمع علمی و فرهنگی مجد - 302 صفحه - جلد 3 - وزیری (شومیز) - چاپ 1 سال 1394 - 500 نسخه - 210000 ریال 13- تکامل سازمان های ماهواره ای بین الدولی پاتریشیاک. مک کورمیک - موری ج مکانیک - مترجم: سیدمحمد حسینی - مجمع علمی و فرهنگی مجد - 336 صفحه - وزیری ...
رجبی دوانی: مقتل جامع سیدالشهدا یک اثر عالمانه و ابداعی است
سالن اندیشه مؤسسه آموزشی پژوهشی امام خمینی (ره) قم برگزار شد. کتاب مقتل جامع سیدالشهدا توسط یازده نفر از مولفان زیر نظر حجت الاسلام پیشوایی تألیف و در دو جلد، در قطع وزیری از سوی موسسه آموزشی و پژوهشی امام خمینی (ره) منتشر شده است. جلد اول این کتاب شامل چهار بخش اصلی است: 1. سیری در مقتل نویسی و تاریخ نگاری عاشورا از آغاز تا عصر حاضر (معنای لغوی و اصطلاحی مقتل، مسیر تاریخی ...
کتابشناسی آثار منتشر شده درباره نوجوان در قم/ از نوجوان در نقش شکیبایی تا پرورش خلاق و موفق
: موسسه بوستان کتاب، 100 صفحه، رقعی، چاپ ششم، 1386، 1500 نسخه، 2800 تومان راهکارهای حبس زدایی از جرایم کودکان و نوجوانان فخری ملک محمد، قم: انتشارات دادگستری کل استان قم، 114 صفحه، رقعی، چاپ اول، 1386، 2800 تومان نامه های نوجوانان به امام زمان (عج) محمدتقی اکبرنژاد، قم: مسجد مقدس جمکران، 100 صفحه، رقعی، چاپ اول، 1386، 3000 نسخه، 500 تومان احکام جوانان و ...
چرا باید در زیارت عاشورا لعن بفرستیم در حالی که دیگر یزیدی وجود ندارد؟
اشاره کرده است. فلسفه زیارت و عزاداری[1] سرّ این که سفارش کرده اند هر روز زیارت عاشورا بخوانید و نسبت به اهل بیت(علیهم السلام) تولّی داشته و بر آنان صلوات و درود بفرستید و از دشمنانشان تبرّی بجویید، برای آن است که طرز فکر معاندان ایشان منفور شود وگرنه هم اکنون سخن از معاویه و یزید نیست تا آنها را لعنت کنیم. نام و یاد آنها رخت بربسته و قبرشان نیز زباله دانی بیش نیست، الآن سخن از ...
آیا امام حسین در روز عاشورا آبی که برایشان آوردند رد کردند؟
جهت آب هیج در مضیقه قرار نداشته اند، می خواهند سر پوشی بر مظلومیت آن حضرت و جنایات نابخشودنی دشمنان بگذارند تا به این وسلیه قیام آن حضرت و جنایات غیر انسانی دشمنان را کم رنگ جلوه دهند. پی نوشت ها: [1] کلینی، محمد بن یعقوب، اصول کافی، ج 1، ص 230، ح 1. [2] محمود شریفی و دیگران، فرهنگ جامع سخنان امام حسین، ترجمه، علی مؤیدی. [3] همان، ص 534. منبع: اسلام کوئست 211008 ...
آیا مطالب کتاب لهوف قابل استناد است؟
عقیق :کتاب اللهوف علی قتلی الطفوف (آه های سوزان بر کشتگان بیابان) اثر سید بن طاووس می باشد که پیرامون شرح قیام امام حسین(ع) از حرکت ایشان از مدینه، حوادث روز عاشورا تا بازگشت اسرا به وطن می باشد. از مشخصه های این کتاب آن است که به صورت یک داستان پیاپی تنظیم شده است. در اعتبار این کتاب باید گفت هرچند روایات این کتاب مانند بسیاری از کتب تاریخی دیگر، بدون ذکر سلسله اسناد نقل شده است، اما ...
حاج مهدی توکلی: سه ذکر طلایی در هنگام سختی
او و از متون درسی حوزه های علمیه شیعه است. او در 955 یا 965ق به شهادت رسید. 5. الروضة البِهیة فی شرح اللُمعة الدمشقیة معروف به شرح لمعه یک کتاب آموزشی در فقه امامیه و اثر مشترک شمس الدین محمد بن مکی معروف به شهید اول فقیه سدهٔ هشتم و زین الدین بن علی معروف به شهید ثانی فقیه جبل عاملی سدهٔ دهم هجری است. شهید ثانی در این کتاب، به شرح و بسط لمعه دمشقیه اثر شهید اول پرداخته است. هر دو ...
تأویل به مثابه تطبیق قرآن با عالم و آدم در تفسیر سیدحیدر آملی
مبانی تفسیری عارف سالک سیدحیدر آملی، فصلنامه بینات، سال اول، شماره 3، پاییز 73 سبزواری، ملاهادی، رسائل حکیم سبزواری، تصحیح و مقدمه سیدجلال الدین آشتیانی، تهران، انتشارات اسوه، 1370 ش شیرازی، صدرالدین، الأسفار الأربعة، قم، انتشارات مصطفوی بی تا طبرسی، مجمع البیان فی تفسیرالقرآن، با مقدمه محسن امین، بیروت، مؤسسة الأعلمی للمطبوعات، 1415 ق قیصری، داود، شرح فصوص الحکم، تصحیح و ...
گفت و گویی با محمد آهنگر، نویسنده و کارگردان نمایش " قلب قیصر "
به گزارش سایت نسخه هنر؛ قصه، قصه قیصر دیروز نیست قصه، غصه قیصر امروز است اگر قیصر کیمیائی در راه اجرای عدالت به اجبار روزگار جان می ستاند قیصر "قلب قیصر" برای اجرای عدالت به اختیار جان می سپارد تا جان ببخشد..... سلام جناب آهنگر بعنوان اولین سوال چرایی شکل گیری قلب قیصر را برای مخاطبان اثر بیان کنید؟ بسم الله الرحمن الرحیم ، باید اینگونه پاسخ بدم که در ...
بهره برداری سیاسی از محرم باعث شده افراد دنبال یک امام حسین غیرسیاسی باشند
حجت الاسلام والمسلمین محمد سروش محلاتی در مراسم عزاداری دهه دوم محرم که توسط هیأت ایثارگران در حسینیه جماران برگزار می شد با اشاره به لزوم مطرح شدن فرهنگ عاشورا در جامعه امروز ایران اظهار کرد: با مطرح کردن این سئوال که فرهنگ عاشورا در جامعه امروز ما در چه وضعی است به مقایسه شرایط فعلی ما نسبت به دوران گذشته در ارتباط با فرهنگ بپردازیم. اینکه چه تغییری کرده ایم؟ این تغییر مثبت است یا منفی؟ ...
ابومسلم محمدبن بحر اصفهانی
هذا المَعنَی. در اینجا شاسته ی ذکر است نسخه ای از این تفسیر ارزشمند ( جامع التأویل ) در قرن پنجم اسلامی در بغداد در کتابخانه ی بزرگ شخصی شیخ المعتزله ابویوسف قزوینی عبدالسلام بن محمدبن یوسف بن بندار (م- 488 ه. ق) که خود یکی از دانشمندان و مفسرین بزرگ است و از طرف خواجه نظام الملک وزیر، ریاست درالکتب بغداد را برعهده داشته، موجود بوده است. سیوطی در طبات المفسرین درباره ی او آورده: ابویوسف ...
علت این همه عزاداری برای امام حسین (ع) چیست؟
گریه و مصیبت او بود و خنده ای در چهره نداشت تا دهه ی عاشورا سپری شود، روز عاشورا روز گریه و سوگواری و مصیبت او بود. [2] علقمه بن محمد حضرمی می گوید: امام باقر (ع) برای حسین(ع) گریه می کرد و ناله سر می داد و به هر کس در خانه اش بود دستور می داد گریه کند و در منزل آن حضرت، مجلس سوگواری و عزاداری تشکیل می شد و آن مصیبت را به همدیگر تسلیت می گفتند. [3] باید دانست که حضرت حسین بن ...
براهمه در آثار متکلّمان مسلمان
موجود در کلام مقدس و وحیانی ( داوسون، 56؛ ER، همانجا ). در شکل مذکّر (1) کاهن یا روحانی آگاه بر کلام وحیانی و دیناری که وظیفه ی او اعلام و بازگویی این کلام است اشاره دارد ( ER، همانجا؛ استاتلی، 51 ). این اعتقاد نیز وجود دارد که کلمه برهمن با برزمن (2) و یا برسم (3) ایرانی، هم از لحاظ فونتیکی و هم معنایی، برابر است (424/II, ERE). هنینگ (4) نیز بر این عقیده است. وی ضمن به دست دادن صورتهای مختلف ...
شیوه های تبلیغی اثر بخش پیام زینب
امره ذلک بمعروف هر کس مردم را به کارهای نیک بخواند باید با شیوه نیکو آن را انجام دهد [1] . در این گفتار، برخی روش ها و شیوه های مؤثر و کارآمد تبلیغی را که زینب (ع) پس از واقعه عاشورا به بهترین وجه ممکن در زمان اسارت از طریق خطبه ها و مرثیه های آتشین و جانگذاز به خدمت گرفت به اختصار اشاره می شود. بهره گیری از تحریک عواطف مخاطبان گاهی ممکن است یک مبلغ برای تحت تأثیر قرار دادن ...
سلمان فارسی که بود؟
سعدوَندیان ، تهران: نشر تاریخ ایران ، 1361. ص 306 [4]. عبدالحسین زرینکوب، دو قرن سکوت، تهران: انتشارات سخن، 1381. ص 81-83-84 [5]. فصلنامه مطالعات تاریخی، جعفر مرتضی عاملی، سال اول، شماره سوم، 1368، ص 378 [6]. بنگرید به فتح مدائن و مسائلی کمتر شنیده شده... [7]. تاریخ طبری، ترجمه ابو القاسم پاینده ، تهران : انتشارات اساطیر، 1375. ج 5 ، ص 1813-1812-1816 [8]. بنگرید به دفاعیه ...
ویژگی های خلقت جن از منظر قرآن و روایات
...، تهران، فراهانی. 29. فیومی، احمدبن محمد، بی تا، المصباح المنیر، مصر، محمدعلی صبیح و اولاده. 30. کربن، هانری، 1358، ارض ملکوت، ترجمه سید ضیاء الدین دهشیری، تهران، مرکز ایرانی مطالعه فرهنگ ها. 31. کلینی، محمدبن یعقوب، 1405، الکافی، بیروت، دارالاضواء. 32. کلبی، ابومنذر هشام بن محمد، 1364، الاصنام ( تنکیس الاصنام )، ترجمه محمدرضا جلالی نایینی، تهران، نو. 33. مجلسی ...
نشست علمی تعامل علمای اهل سنت و شیعه در قم برگزار شد
و تدرس از یکدیگر، اجازه نامه های نقل روایت و اجتهاد، مناظره، نامه نگاری علمی، شرح نویسی بر آثار یک دیگر، حاشیه نویسی بر کتب، اهدا آثار، نگارش علمی به درخواست یکدیگر،ترجمه و استنساخ از آثار یکدیگر اشاره کرد. وی ادامه داد: به طور مثال شیخ طوسی شاگرد اساتیدی از اهل سنت مانند شیخ علی بن عیسی رمانی، محمد بن عمران مرزبانی و ابوبکر محمد بن سالم بوده و همچنین شاگردانی از اهل سنت به نام های قاضی ...