سایر منابع:
سایر خبرها
پناهیان: عقل میگوید شرکت در سفر اربعین واجب است /حضور خانم ها در پیاده روی اربعین در اولویت نیست
اربعین اولویت دارد؟ آیا انجام این وظیفه، یعنی رفتن به زیارت کربلا، باید در اربعین باشد؟ به دو دلیل، اربعین اولویت دارد. یکی به دلیل روایت شریف امام حسن عسکری(ع) که زیارت اربعین را یکی از پنج علامت مؤمن بیان فرموده اند.(عَلَامَاتُ الْمُؤْمِنِ خَمْسٌ... وَ زِیَارَةُ الْأَرْبَعِینَ ؛ تهذیب الاحکام/6/52) و دیگری به دلیل تجمع مؤمنین . اگر سفارش امام حسن عسکری(ع) برای اربعین نبود
اظهارات تحریک آمیز پزشکیان علیه فتیله ای ها
فرمایش ایشان را خواندم که می فرماید جلودار نفس بودن یعنی انصاف را برای دوست داشتن یا دشمن داشتن مراعات کنی. مردم یا با تو برادر دینی هستند یا در خلقت با تو برابر هستند. برخی ممکن است اشتباه کنند و با اینها باید با انصاف برخورد کرد. موضوع اعتراضات آذری زبان ها را به یک برنامه تلویزیونی این روزها شاهدیم، چرا پخش یک برنامه طنز تبدیل به بحران می شود؟ ما علنا موضع خود را اعلام کردیم
کلاهبرداری پیامکی
فتا ناجا از شهروندان خواست در مواجهه با پیامک هایی مانند"برنده شدن در سفرهای زیارتی"، "وجه نقد"، "لپ تاپ"، "تبلت" و یا پیامک هایی مشابه با تیز هوشی برخورد کنند؛ تا طعمه افراد سودجو نشوند. وی با اشاره به اینکه کلاهبردار با ارسال یک پیامک، که نوید بخش باز شدن دروازه های خوشبختی برای فرد است، کاربران تلفن همراه را وسوسه می کند، تا اطلاعات بانکی خود را در اختیار کلاهبردار قرار دهد، افزود: در برخی
پدر موشکی ایران را بهتر بشناسیم +تصاویر
/> روایت سردار زهدی از این اتفاق به این شکل است: وقتی که بنا شد اولین موشک را خود برادران سپاه به سمت بغداد شلیک کنند، با هم به کرمانشاه رفتیم. مقدمات کار فراهم شد و باشگاه افسران بغداد را هدف گرفتیم. مرحوم شهید مقدم پیشنهاد کرد اول دعای توسل بخوانیم و بعد از دعا به زبان فارسی با خدا صحبت کرد و گفت: خدایا ما نمی خواهیم مردم عراق را بکشیم. ما می خواهیم نظامیان را از بین ببریم که هم ما و هم عراقی ها
آمادگی پلیس کهگیلویه و بویراحمد برای ماموریت های پیش رو
شبانه روزی کلانتری ها و پاسگاه های استان، بیان داشت: هدف اصلی این همایش، بررسی عملکرد پلیس استان طی یک سال گذشته، شناسایی نقاط قوت و ضعف، تقویت نقاط قوت ها و رفع ضعف ها، آشنایی کارکنان با نظرات و خواسته های مسئولان ارشد ناجا و استانی، ایجاد همدلی، هماهنگی و وحدت رویه در انجام امور محوله و تشریح برنامه های آینده است. غلامزاده از نیروی انتظامی به عنوان نیرویی تأثیرگذار در امنیت داخلی کشور
قدردانی فرمانده ناجا از برخورد قاطع صدا و سیما با عوامل فتیله
کرد : خوشبختانه اکثر شرکت کنندگان در تجمعات اخیر تبریز همکاری بسیارخوبی با پلیس داشتند و به موقع صف خود را از افراد سودجو و فرصت طلب جدا کنند. فرمانده ناجا گفت: مردم تبریز و دیگر شهرهای آذربایجان با ادامه دادن همین روند ، بدخواهان و دشمنان را مایوس کنند. سردار اشتری درباره وضعیت امنیتی مرزها هم گفت: با هماهنگی بسیار خوبی که بین نیروی انتظامی، سپاه پاسداران و ارتش ایجاد شده
صبوری دوساله مردم هرندی/ امکاناتی که در قرق معتادان بود
، اما مزاحمت های معتادان و ناهنجاری های آن ها برای محله به حدی رسیده که طاقتمان طاق شده و می خواهیم مسئولان شهری نسبت به این مسئله جدیت بیشتری داشته باشند. وی همچنین از اخبار کذب درباره برخورد فیزیکی اهالی با معتادان اظهار ناراحتی می کند و می گوید: روز سه شنبه، اهالی با ورود به بوستان، نسبت بیرون کردن معتادان از محل اقدام کردند اما متاسفانه این شایعه در فضای مجازی شکل گرفت که ما با آن
دلایل عقلی و نقلی روشن علمای شیعه بر ساختگی بودن قضیه عبدالله بن سبأ
اسماعیل صاحب حماة، که درباره شهرها نوشته شده است نامی از این شهرها و نقاط برده نشده است. از نویسندگان متأخر و خاورشناسان "لسترنج" صاحب کتاب بلدان الخلافة الشرقیة و " عمر رضا کحاله" صاحب کتاب شبه جزیره عربستان .[33] بر مطالب حموی اعتنا نکرده و این شهرها را در کتاب های خود نیاورده اند. نمونه دوم: سیف از روزهایی به نام یوم الجراثیم یا روز خشکی، یوم النحیب، ارماث، یوم الاباقر (روز
توبیخ از کی وارد صداوسیما شد
سال های دور از خانه بود که آن روزها از سیما پخش می شد. حضرت روح الله (ره) فردای آن روز در واکنش به این ماجرای موهن، طی پیامی رسمی و علنی به شدت محمد هاشمی (رئیس وقت صدا و سیما) را مورد عتاب قرار می دهند و می فرمایند: آقای محمد هاشمی مدیرعامل صدا و سیمای جمهوری اسلامی با کمال تاسف و تأثر روز گذشته (روز شنبه 8 بهمن) از صدای جمهوری اسلامی مطلبی در مورد الگوی زن پخش
آخرین وضعیت پرونده حادثه شیراز از زبان مطهری
نماینده مردم تهران در مجلس شورای اسلامی درمورد آخرین وضعیت پرونده شیراز خود گفت: متهمان، قاضی و وکیل درخواست صلح و گذشت داشتند و متهمان هم عذرخواهی کردند. به گزارش ایرنا، علی مطهری روز پنجشنبه در دیدار از غرفه ایرنا در بیست و یکمین نمایشگاه مطبوعات و خبرگزاری ها افزود: در چند روز گذشته آخرین جلسه دادگاه برگزار شد و بقیه متهمان به سوالات قاضی پاسخ دادند و دفاعیات خود را بیان کردند.
رکوردزنی در قربانی دادن سیل
سلامانه : به گزارش سلامانه به نقل از روزنامه آرمان، روز گذشته سخنگوی سازمان امداد و نجات هلال احمر، عنوان کرد: سیل و آب گرفتگی در چهار استان کشور 28 حادثه دیده، سه مصدوم و یک فوتی برجای گذاشت. مصطفی مرتضوی درباره سیل و آب گرفتگی امروز در چهار استان هرمزگان، کرمان، کرمانشاه و لرستان، گفت: طی حادثه اخیر 6 شهرستان پارسیان، رودان، ساردوئیه، پاوه، قصر شیرین و خرم آباد دچار آسیب دیدگی شدند
مردم آذربایجان توطئه دشمنان را خنثی کردند
گیری کردند و برخورد لازم را انجام دادند. وی افزود: خوشبختانه قاطبه شرکت کنندگان در تجمعات اخیر همکاری بسیار خوبی با پلیس داشتند ولی متأسفانه تعدادی افراد سودجو و فرصت طلب به قصد سوءاستفاده از این وضعیت بودند که با هوشیاری و بصیرتی که مردم با فرهنگ و متشخص آذری زبان انجام دادند به موقع صف خود را از افراد سودجو و فرصت طلب که از خارج از کشور هدایت می شدند جدا کنند. فرمانده ناجا تصریح کرد
بام های آسمانی!/ کلاس درس دیپلماسی آقا
متقابل و منافع مشترک و از موضع برابر مبنای روابط ما با سایر کشورها را تشکیل خواهد داد و بر این اساس متناسب با رفتار و برخورد طرف های مقابل در جهت بهبود و ارتقای روابط حرکت خواهیم کرد. دکتر روحانی در روزهای پیش از انتخابات ریاست جمهوری 92 خطاب به طرف های خارجی می گفت: به صراحت می گویم اگر پاسخ مناسب می خواهید نه با زبان تحریم که با زبان تکریم با ملت ایران سخن بگویید. اکنون پس از
ضعف منبری ها دلیل محور شدن مداحی/ نفوذ صوفیه در هیئت ها جدی است/ هروله شده رقص سماع!/ اظهارات رئیس جمهور ...
مردم این را وهن می پندارند. هر چیزی در فرهنگ اسلامی، وهن محسوب شود باید جلویش را بگیرند. سال گذشته دیدیم چهلم امیرالمومنین در شیراز برگزار شد، به نظر من این تیتر وهن بود . می خواهید مراسم بگیرید، خب بگیرید؛ چرا این تیترها را انتخاب می کنید؟ اما اگر کسی دوست دارد هر شب عزاداری کند، اشکالی ندارد، انجام دهد اما از این اسامی استفاده نکند. همچنین با این نام ها از هیئت استقبال نمی شود. کمااینکه در این
از گلایگی آیت الله سیستانی از عبادی تا تلاش های تازه ترکیه در سوریه
ناگفته های هفته از زبان دیپلماسی ایرانی" نام مجموعه ای است که هر آخرهفته منتشر می شود. در این مجموعه اخباری که عموما در مقاله ها، یادداشت ها، منابع خبری، روزنامه ها و پایگاه های خبری جهان منتشر می شوند و از چشم بسیاری از خبرگزاری ها و منابع خبری دور می مانند، استخراج شده و در اختیار خوانندگان قرار می گیرد: روزنامه ، چاپ لبنان، ادعا کرد که حیدر العبادی، نخست وزیر عراق تقاضای سردار
امنیت مطلوبی در مرزهای کشور حاکم است
برخوردار است . تاکید بر ارتقاء تجهیزات فیزیکی و الکترونیکی در مرز وی با تاکید بر اینکه در این زمینه هیچ گونه حرکت ضد انقلابی را بدون پاسخ نمی گذاریم، تصریح کرد: نسبت به سال گذشته شاخص های امنیتی رشد داشته و ان شاءالله با حمایت و کمک دولت به نیروهای مسلح، بتوانیم مرزها را از نظر تجهیزات فیزیکی و هم از نظر الکترونیکی ا رتقا دهیم . فرمانده ناجا درباره تشکیل کارگروه
ماجراهای فیتیله از کجا آغاز شد و به کجا رسید؟
مطالبی در وب سایت های شخصی شان، توهین برنامه فیتیله به ترک زبانان را محکوم کردند و خواستار عذرخواهی رسمی صدا و سیما شدند.جواد جهانگیرزاده، نماینده مردم ارومیه در مجلس هم اقدام صدا و سیما در پخش این برنامه را اقدامی توطئه آمیز و در جهت ایجاد اختلاف قلمداد کرد. او رفتارهایی از این دست را خائنانه و مخالف امنیت ملی خواند و خواستار برخوردی مشابه برخورد با علی ضیا با دست اندر کاران برنامه فیتیله شد.
فیتیله ای ها ، فیتیله پیچ شدند!!+فیلم عذرخواهی عموهای فیتیله ای
برنامه فیتیله تعطیل شد آن هم پس از 15 سال فعالیت مستمر. آن هم درحالی که مدتی پیش محمد مسلمی کارگردان این برنامه حدود دو ماه پیش اعلام کرده بود با توجه به عدم حمایت های مادی و معنوی تلویزیون از آثار ساخته شده در حوزه کودک و نوجوان سری جدید فیتیله تا آخر امسال برنامه اش ادامه خواهد داشت و پس از آن دیگر عمو فیتیله ای ها برنامه ای در تلویزیون نخواهند داشت. حالا تلویزیون دست پیش گرفته و به دلیل اتفاقی که در برنامه روز جمعه فیتیله رخ داد نه تنها اقدام به تعطیل کردن برنامه فیتیله کرده بلکه کار به توبیخ های شدید و حتی برکناری جانشین مدیر پخش شبکه دو رسیده است. اما ماجرا چه بود و چرا صداوسیما نسبت به آن چنین واکنش سختگیرانه ای از خود نشان داده است؟ ماجرا چه بود؟ روز جمعه در برنامه فیتیله آیتمی پخش شد که داستان آن توهین به هموطنان آذری زبان تلقی شد. ماجرا از این قرار بود که در این آیتم محمد مسلمی و حمید گلی که با زبان آذری صحبت می کردند میهمان هتل درجه یکی بودند اما به دلیل نارضایتی شان از شرایط هتل می خواستند آن جا را ترک کنند. دلیل شان هم بوی بد اتاقی بود که آنها ساکنش بودند. در ادامه آیتم مشخص می شود که بوی بدی که آنها حس می کردند از دهان پسربچه بیرون می آمده و دلیلش هم این بوده که پسربچه به جای استفاده از مسواک... این شوخی به تنهایی جای ایراد و اشکال داشت چراکه حتی تصور چنین صحنه ای برای بزرگسالان هم کمی مشمئز کننده است چه برسد به کودکان. واکنش ها از کجا آغاز شد این اتفاق با همه ناپسند بودنش اما قابلیت تبدیل شدن به یک بحران و حاشیه را نداشت و تنها می توانست به یک تذکر جدی ختم شود اما ماجرا از زمانی که یکی از نمایندگان مجلس اعتراض شدیدی به این موضوع کرد رنگ و بوی دیگری پیدا کرد. کمال الدین پیرموذن، نماینده مردم اردبیل بلافاصله پس از پخش این برنامه در صفحه اینستاگرامش به شدت نسبت به این موضوع اعتراض کرد و نوشت: بدین وسیله توهین آشکار رسانه ملی اقتدارگران خودحق پندار خودپسند در برنامه دیروز فیتیله به ترک زبان های مکرم را محکوم می کنم و به عنوان نماینده آذری زبان کشور بزرگ ایران اسلامی اشعار می دارم تا تحقیق و تفحص از صداوسیما و ارجاع پرونده به قوه قضائیه باهمکاری دوستان این توهین علنی نابخردان را پیگیری خواهم کرد. پس از این برخورد پیرموذن هم حساسیت ها آغاز شد و بلافاصله برخی دیگر از نمایندگان آذری زبان، استاندار اردبیل و سایت های خبری محلی به پوشش گسترده و اعتراضی به این اتفاق پرداختند و ماجرا بیشتر بیخ پیدا کرد. عکسی از اجرای جنجالی فیتیله ای ها عذرخواهی فیتیله ای ها پس از این که کمی در سایت ها بر سر این موضوع بحث راه افتاد بلافاصله عوامل تولید برنامه متوجه سوءتفاهمی که این آیتم برای آذری زبان ها ایجاد کرده بود، شدند و علیرضا آقایی و محمد مسلمی در دو پیام مجزا عذرخواهی از سوی سازندگان برنامه منتشر کردند. مسلمی در یادداشت خود هم که مخاطبش همه مردم ایران بود با اشاره به تلخ بودن اوضاع برای اعضای فیتیله نوشت: گفتیم مانند همیشه با شما حرف بزنیم با شما که بیست و چهار سال هم صحبت و همدل بودیم. دل های ما آن قدر بهم نزدیک بود که شما بیست و چهار سال ما را در جمع خود پذیرفتید. همیشه از دوستی و اتحاد گفتیم. محبت بی چشمداشت شعارمان بود و لبخند را روی لبان کودکانتان نشاندیم. همیشه از ترک و لر و گیلکی در نمایش هایمان نماینده داشتیم از آن رو که ایران را با همه قومیت هایش زیبا می دانیم. مگر می شود و می توانیم به توهین و تحقیر فکر کنیم؟ مگر می توانیم به آزار هم میهنان مان بیندیشیم. به عنوان کارگردان فیتیله افتخار کرده و می کنم که فرزند ایران و آذربایجانم. مگر می شود که عموهایی که بیست و چهار سال با شما زندگی کرده اند در مقام توهین به ملت غیور آذربایجان نمایشی را اجرا کنند. ما خدمتگزار شماییم. امید ما شمایید. نمی گوییم در این چند سال اشتباه نکرده ایم اما می دانید و می دانیم که گل بی عیب فقط خداست. برخورد تند صداوسیما خب تا این جا یک اشتباه سهوی پیش آمده که عوامل آن متوجه اشتباهی که کرده بودند شده و رسما عذرخواهی کردند. کاری که معمولا تا همین جایش را هم خیلی ها عادت به انجام دادنش ندارند. اما گویا برای سازمان صداوسیما که در این چند سال ثابت کرده پشت هنرمندان و برنامه سازان خود نمی ایستد و به جای مسئولیت پذیری سر هر مشکل و حاشیه هایی آنها را سپر بلا می کند این بار هم همان روش همیشگی را پیش کشیدند و با اعلام بیانیه ای نسبت به این اتفاق واکنش نشان دادند. در این بیانیه با اشاره به اهمیت قومیت های مختلف برای نظام جمهوری اسلامی و تلاش برای حفظ و احترام آنها آورده شده: متاسفانه روز جمعه 15 آبان ماه در یکی از بخش های برنامه فیتیله که ازجمله برنامه های ویژه کودکان و نوجوانان در شبکه دو سیماست، به سبب اشتباه، بی دقتی و عدم نظارت درست عوامل برنامه ساز و ناظر مربوطه، دیالوگ هایی به زبان آذری بیان می شود که باعث تمسخر و در نتیجه رنجش خاطر و ناراحتی هموطنان غیور و عزیز آذری زبان شده و شکایاتی را موجب می شود. عکس های فیتیله ای ها عموها هم فتیله پیچ شدند در این خصوص، رسانه ملی با وجود سهوی بودن این مسأله، وظیفه خود می داند ضمن عذرخواهی از هموطنان و خصوصا آذری زبانان عزیز و به دور از هر گونه توجیه رسانه ای برای رفع کوچک ترین ابهام و بدبینی هموطنان عزیز آذری زبان کشورمان نسبت به فرزندان پرتلاش و خدمتگزارشان در صداوسیما، موارد و تصمیمات متخذه ذیل را به اطلاع این عزیزان و همه مخاطبان رسانه ملی برساند: باوجود سهوی بودن این اتفاق، مسئولان و عوامل دخیل در تولید و پخش این برنامه، متخلف محسوب می شوند و این مسأله تا آشکار شدن موضوع و ریشه های آن به طور جدی پیگیری خواهد شد، با وجود جایگاه مردمی این برنامه مطابق با نظرسنجی های مختلف سال های گذشته که از آن به عنوان برنامه ای باسابقه و پربیننده یاد شده است، لیکن به خاطر این بی دقتی صورت گرفته، تا انجام بررسی های لازم و رسیدن به نتیجه نهایی، پخش برنامه فیتیله فعلا متوقف می شود، مدیر پخش و مدیر گروه کودک شبکه دو به دلیل سهل انگاری توبیخ کتبی خواهند شد و جانشین مدیر پخش که مسئول نهایی نظارت برنامه هاست نیز توبیخ و از مسئولیت برکنار می شود. فدا شدن دوباره هنرمندان اما به نکات جالب موجود در این بیانیه دقت کنید، اول این که خود صداوسیما بر دو نکته سهوی بودن این اتفاق و باسابقه و پربیننده بودن برنامه فیتیله اذعان دارد ولی باز هم آنها را متخلف دانسته است. نکته بعد این که مدیران موثر در پخش شدن این برنامه توبیخ و حتی برکنار شده اند و این برخورد درستی است اما چرا کسانی که برنامه را تولید کرده اند باید مجازات شوند، آنها برنامه خودشان را تولید کرده اند و به سازمان ارایه داده اند، مدیران مربوطه هم می توانستند اجازه پخش آن را ندهند اما بنا به هر دلیلی این کار را کرده اند این جا دیگر تیم فیتیله مقصر نیست ولی آنها مثل باقی مواقع نخستین قربانیان این گونه حاشیه ها می شوند. ضمن این که محمد مسلمی در بخشی از نامه خود حرف جالبی می زند: نمی گوییم در این چند سال اشتباه نکرده ایم اما می دانید و می دانیم که گل بی عیب فقط خداست. دقیقا نکته همین جاست. حق تیمی که 24 سال است در تلویزیون کار می کند، 15 سال است در قالب فیتیله برنامه می سازند و در این مدت از کم حاشیه ترین تیم های برنامه سازی تلویزیون این نیست که به خاطر چنین اشتباه کوچکی - تأکید می کنیم کوچک چرا که تلویزیون اشتباهاتی به مراتب بزرگ تر و تاثیرگذار تر از این را هم داشته است - تعلیق و مجازات شوند. این خالی کردن پشت هنرمندان و برنامه سازان به وسیله مدیران تلویزیون همان رویه ای است که سال هاست باعث شده بسیاری از هنرمندان و برنامه سازان موفق، باسواد و خوش ذوق تلویزیون عطای کار کردن در این سیستم را به لقایش ببخشند. عموهای فیتیله ای عذرخواهی عموهای فیتیله ای از آذری ها محمد مسلمی کارگردان و مجری برنامه "فیتیله"، علی فروتن و حمید گلی از بازیگران این برنامه و همچنین علیرضا آقایی تهیه کننده "فیتیله" مراتب عذرخواهی خود را به مردم آذربایجان اعلام کردند. تهیه کننده این برنامه با اشاره به سابقه فعالیت گروه فیتیله در سراسر کشور و در استان های مختلف گفت: حضور " فیتیله ای ها " در شهرهای مختلف و میان اقوام و طوایف مختلف گواه این ادعاست که همواره اقوام مختلف مورد احترام این برنامه بوده اند و هیچگاه در طول 14 سال سابقه این برنامه توهینی به هیچ کدام از اقوام نشده است. علیرضا آقایی با اشاره به اینکه این سه بازیگر از اقوام مختلف (آذری، لری و گیلکی) بوده اند افزود: هیچگاه کسانی که خود از اقوام مختلف هستند به خاستگاهی که به آن تعلق دارند توهین نکرده و نمی کنند. تهیه کننده برنامه فیتیله گفت: این سه بازیگر و مجری برنامه کودک حدود 24 سال است که در برنامه های مختلف تلویزیون برنامه اجرا کرده اند و نوع فعالیت آن ها و ارتباطی که با مردم برقرار کرده اند نشان می دهد که هیچگاه قصد جسارت به قوم و لهجه ای را نداشته و ندارند و در برنامه های آموزشی خود با اجرای نمایش، ترکیبی از گویش و لهجه های مختلف را ارائه کرده اند. تهیه کننده این برنامه افزود: با این حال اگر لازم باشد من بارها و بارها از مردم آذربایجان عذرخواهی می کنم و اگر هم سوء تفاهمی پیش آمده سهوی بوده و هیچ عمد و غرضی در کار نبوده است. محمد مسلمی کارگردان این برنامه نیز گفت: خود من آذری زبان هستم و افتخارم این است که متعلق به این خطه ام و گویش آذری داشته ام، چرا باید به مردمانی از جنس خودم توهین کنم و باعث رنجش آنان شوم اما با این حال خود من نیز از این مسئله پیش آمده رنجیده خاطرم و از مردم آذربایجان عذرخواهی می کنم. درد دل عمو فیتیله ای با مردم بعد از اتفاقات بوجود آمده دانلود ویدیو 2 توبیخ و 1 برکناری حاصل بی دقتی فیتیله در پی بی دقتی صورت گرفته در بخشی از برنامه فیتیله روز جمعه 15 آبان ماه، محمدرضا جعفری جلوه مدیر شبکه دو سیما، طی نامه های جداگانه ای مدیر گروه کودک و نوجوان و مدیر پخش این شبکه را توبیخ و جانشین مدیر پخش و مسئول نظارت نهایی برنامه های شبکه را ضمن توبیخ، از مسئولیت خود برکنار کرد. اجراهای متفاوت فیتیله ای ها بنا بر این گزارش، جعفری جلوه در نامه توبیخ مدیر پخش و مدیر گروه کودک و نوجوان شبکه دو با اشاره به غفلت و بی دقتی صورت گرفته در برنامه فیتیله، ضمن تذکر جدی و توبیخ کتبی، به هوشیاری و مراقبت بیش از پیش آن ها در حوزه مدیریتی شان تاکید کرده است. در بخشی از نامه برکناری جانشین مدیر پخش شبکه دو نیز آمده است: عرصه نظارت و پخش برنامه ها در صدا و سیما، عرصه خطیر لحظه ها و دریغ هاست که گاه یک سهل انگاری و لغزش موجب خساراتی است جبران ناپذیر، مصداق این امر آنچه که در بازبینی و پخش برنامه فیتیله ای ها در روز جمعه 15 آبان ماه جاری حاوی اهانت نسبت به یکی از عزیزترین اقوام غیور این سرزمین یعنی آذری ها رخ داد و علیرغم توجه بازبین اولیه این برنامه و اشاره درست ایشان به اشکالات برنامه، به سبب فقدان تشخیص و اغماض بلاوجه شما به آزردگی گروهی از مردم عزیز بدل شد. لذا ضمن تذکر جدی و توبیخ کتبی، از مسئولیت و ایفای نقش در این عرصه برکنار می شوید. تصاویری از فیتیله ای ها تجمع در تبریز و برخی شهرها علیه فیتیله برخی تجمعات برای اعتراض به پخش برنامه فتیله از شبکه دو سیما برگزار شد. جمعی از مردم تبریز امروز با برپایی تجمعی به پخش یک برنامه از گروه کودک شبکه دو سیما اعتراض کردند و خواستار برخورد جدی با عوامل اصلی این برنامه شدند. مشابه تجمع تبریز در شهرهای ارومیه ، اردبیل و زنجان نیز برپا شد. روز جمعه در بخشی از برنامه هفتگی فیتیله که ویژه کودکان است ، دیالوگ های توهین آمیزی نسبت به هموطنان ترک زبان پخش شد. رییس سازمان صدا و سیما صبح امروز با ابراز تأسف عمیق از خطا و سهل انگاری غیرقابل گذشت در بخشی از برنامه فیتیله ها گفت: با مدیران و عناصر دخیل در این مسئله تأسف بار که موجب رنجش خاطر هموطنان عزیز آذری زبان شده است برخورد جدی و رسیدگی کامل می شود. سرافراز ضمن اعلام پوزش رسانه از خطای به وجود آمده تاکید کرد: رسانه ملی در ایفای وظایف خود در تحکیم وحدت اقوام و انسجام ملی با همتی مضاعف تلاش خواهد کرد. واکنش امام جمعه تبریز به توهین فیتیله نماینده ولی فقیه در آذربایجان شرقی و امام جمعه تبریز در پیامی اقدام موهن برنامه پخش شده از شبکه دو سیما را محکوم کرد و خواستار پیگیری این مسئله در مراجع قانونی شد. متن پیام آیت الله محسن مجتهدشبستری در این باره که امروز یکشنبه منتشر شد، به شرح ذیل است: باسمه تعالی از قرار برخی نقل ها در شبکه دو سیمای جمهوری اسلامی ایران، برنامه ای پخش شده است که گویا اهانت آمیز به گویش آذری و مردم غیور آذربایجان بوده است، اینک این حرکت نابجا را محکوم نموده، امید است مسئولین محترم همواره مراقبت نمایند تا این قبیل موارد ولو به طور ناآگانه و بی غرضانه هم بوده باشد، تکرار نگردد. از اینکه سازمان صدا و سیمای جمهوری اسلامی ایران اقدام مناسبی در عزل دست اندرکاران مربوطه نموده است سپاسگزاری می شود. محسن مجتهد شبستری در بخشی از اجرای جمعه گذشته برنامه تلویزیونی 'فیتیله' صحنه ای به نمایش درآمد که موجب شد در شبکه های اجتماعی بازتاب وسیعی داشته باشد و از آن به عنوان مصداق توهین به قومیت های کشور یاد شود. روابط عمومی سازمان صدا و سیما نیز پس از این موضوع اعلام کرد پخش برنامه 'فیتیله' از شبکه دو سیما به دلیل توهین به آذری زبان ها فعلا متوقف است و با عوامل خاطی آن برخورد می شود. واکنش محسن رضایی به برنامه "فیتیله" محسن رضایی با انتشار عکسی با لباس بختیاری، در یادداشتی اینستاگرامی نسبت به توهین هایی که به اقوام می شود واکنش نشان داد. وی در این یادداشت خود نوشت: ظاهراً اهانت به اقوام ایرانی پایانی ندارد. اگر هم برنامه ریزی شده نباشد بی توجهی است. دیروز در سریال سرزمین کهن به بختیاری های سربلند اهانت شد و امروز در برنامه ای دیگر به آذری های باغیرت و چندی پیش به اعراب وفادار ایرانی. باید اهانت به اقوام ایرانی جرم تلقی گردد و در مجلس تصویب شود و برای آن مجازات در نظر بگیرند. اقوام ایرانی بدون ایران و ایران بدون اقوام ایرانی معنا ندارد. در دفاع مقدس، لشگر پرافتخار عاشورای آذربایجان در کنار لشگریان سایر اقوام، در دفاع از انقلاب اسلامی حماسه آفریدند. در انقلاب مشروطه لشگر بختیاری ها و لشگرهایی از گیلان و آذربایجان استبداد را از بین بردند. در انقلاب اسلامی هم همه اقوام ایرانی شرکت داشتند. البته تذکر دو نکته را ضروری می دانم: نخست آنکه باید مردم با حفظ آرامش و رعایت امنیت عمومی در این موارد پیگیری را به متولیان قانونی بسپارند و دوم آنکه اگر مجموعه ای در توهین خود عمدی نداشت و بابت سهو خود پشیمان بود، عذرخواهی او را بپذیریم. برنامه فیتیله، در برنامه اخیر خود، مرتکب خطایی شد که رنجش خاطر دهها میلیون ایرانی را به دنبال داشت، نه تنها ترک ها که همه ایرانیان از این برنامه ناراحت شدند چرا که هیچ انسان شرافتمندی توهین به انسان های دیگر را بر نمی تابد. در این باره نکاتی چند قابل توجه و تأمل است: 1 - آنچه در این برنامه رخ داد، صرفاً استفاده از "زبان ترکی" یا "فارسی با لهجه ترکی" در یک برنامه طنز نبود چرا که این موضوع ، اساساً توهین تلقی نمی شود و همه زبان ها و گویش ها از جمله ترکی، شمالی، لری و... در برنامه های طنز و جدی مورد استفاده قرار می گیرند و کسی هم رنجیده خاطر نمی شود. آنچه اتفاق افتاد، فارغ از بحث قومیت ها ، یک بی نزاکتی بود که نام طنز و حتی جوک هم نمی توان بدان نهاد (مسواک زدن با فرچه دستشویی! مشمئز کننده نیست؟ آن هم در برنامه کودک). حال نسبت دادن این بی ادبی چندش آور به یکی از اقوام ایرانی، چه ترک، چه لر، چه شمالی و ... حتماً باعث رنجش می شود که شد و حق را باید به مردم آذربایجان و ترک های ایران داد که نسبت به این بی ادبی و اهانت، اعتراض کنند. 2 - اعتراضات مردم آذربایجان به این موضوع، به صورتی کاملاً مسالمت آمیز و مدنی رخ داد. آنها در ارومیه، تبریز و برخی شهرها و مراکز دانشگاهی، تجمعاتی شکل دادند و با در دست داشتن نوشته ها و سر دادن شعارهایی، از این موضوع انتقاد کردند و سپس به تجمع خود پایان دادند. این در حالی است که برخی جریان های خارج کشور تلاش می کردند این ماجرا را زمینه ای برای آتش افروزی و اختلاف زایی کنند و هیزم بیار معرکه شوند. همراهی نهادهای دولتی و حکومتی با مردم، از امام جمعه تبریز و استاندار آذربایجان غربی گرفته تا نمایندگان مجلس و نیروی انتظامی و ... نشان داد که اگر مسؤولان با مردم همراه شوند و حتی در اعتراضات تقابل نکنند، کارها بهتر پیش می رود. حال فرض کنید که مسؤولان، نابخردانه عمل می کردند و سعی در پراکندن مردم معترض یا بازداشت آنها داشتند؛ در چنان فرضی، چه فاجعه ای رخ می داد و یک اعتراض مدنی مسالمت آمیز به چه بحرانی تبدیل می شد! 3 - عذرخواهی رئیس صدا و سیما، مدیران شبکه 2، تهیه کننده برنامه و بازیگران فیتیله، اقدام مناسبی بود که به عنوان مطالبه مردم شهرهای ترک نشین محقق شد و لذا ادامه دادن موضوع، با منطق و خردمندی سازگار نیست. ماجرای اخیر، یک ماجرای پایان یافته است اما درس ها و عبرت های آن، باید دائمی باشد و احترام به اقوام ایرانی، آویزه گوش همه و مشخصاً صاحبان تریبون باشد. مردم آذربایجان نیز بزرگوار تر از آنند که نبخشند یا به قطع نان کسی راضی شوند. مهم تنبّه بود که حاصل شد. 4 - اما نکته مهمی که در این ماجرا نهفته است و نباید آن را مغفول گذاشت، این است که اعتراضات اخیر، صرفاً ناظر به یک برنامه خاص تلویزیونی نبوده است بلکه بیش از آن، اظهار هویت و اعتراض به عدم اجرای کامل اصل 15 قانون اساسی است؛ اعتراضی که همواره مترصد فرصتی برای ظهور است. اصل 15 قانون اساسی جمهوری اسلامی ایران می گوید: زبان و خط رسمی و مشترک مردم ایران فارسی است . اسناد و مکاتبات و متون رسمی و کتب درسی باید با این زبان و خط باشد ولی استفاده از زبانهای محلی و قومی در مطبوعات و رسانه های گروهی و تدریس ادبیات آنها در مدارس ، در کنار زبان فارسی آزاد است . بخش اول این اصل به طور کامل اجرا می شود ولی موضوع تدریس زبان های محلی و قومی، مغفول مانده است یا بسیار محدود بدان پرداخته می شود. این در حالی است که مردم آذربایجان،به معنای واقعی کلمه و بی هیچ شعار و تعارفی، متعهد به قانون اساسی، تمامیت ارضی و همبستگی ملی هستند و موضوعاتی نظیر پان ترکیسم، در بین عموم مردم واقعاً جایگاهی ندارد. اتفاقاتی نظیر ماجرای فیتیله را نیز به حساب خطای افراد می گذارند و نه فراتر از آن. لذا اگر این اصل قانون اساسی به طور کامل اجرا شود، هم مطالبه قانونی مردم محقق شده و هم بهانه جویانی که می کوشند از آب آلوده ماهی بگیرند و اتحاد ملی را خدشه دار کنند، خلع سلاح می شوند. و سخن پایانی این که احترام به همدیگر، سرمایه تاریخی و گرانبهایی است که ایران را در گذر تاریخ با همه اقوام و زبان ها و ادیان و مذاهب مختلف، پا برجا و استوار نگه داشته است. این سرمایه بی بدیل را حفظ کنیم و همدیگر را ، مانند همیشه ی تاریخ، دوست بداریم. ...
صدا و سیما تهدید کرد: برخی مسئولان، شهروندان را تحریک کردند، پیگیری حقوقی می کنیم!
آذرقلم: با وجودی که یک هفته از ماجرای توهین برنامه فیتیله ای ها به زبان و فرهنگ مردم آذربایجان گذشته و مردم فهیم آذربایجان، با حفظ آرامش و موقعیت خاص جامعه، اندک اندک قصد دارند برای حفظ آرامش کشور، قضیه را به فراموشی سپارند اما با این حال روابط عمومی صدا و سیما در یک اقدام نسنجیده و انتشار جوابیه ای تهدید آمیز، ضمن متهم کردن برخی مسئولان به تحریک شهروندان، اعلام کرده که پیگیری حقوقی برخی فرصت
کتاب ارزشمند میراث باستانی ایران به قلم یک آمریکایی
/> از سکاها، تورانیان ، سغدیان ، و آشوریان هم که به نوعی برخورد با آنان در آفرینش حما سه ایرانی نقش داشته اند سخن گفته شده است. ساختمان اجتماعی طبقات گوناگون اجتماعی و نظام خانواده مورد بررسی قرار گرفته که می توان به مهم ترین تقسیم بندی که در زیر آموده اشاره کرد: 1. خانواده 2. کلان 3. قبیله 4. استان یا کشور 5. ملت یا مردم
شگرد تازه سرقت از عابر بانک ها
درخش با بیان اینکه رمز اول و دوم کارت شما محرمانه است، گفت: از ارائه اطلاعات محرمانه کارت خود به دیگران خودداری کنید؛ کد CVV2 کارت شما نیز محرمانه است. وی خاطرنشان کرد: با توجه به افزایش این موضوع برای جلوگیری از وقوع چنین جرائمی و برخورد قاطع با آن ها، پلیس فضای تولید و تبادل اطلاعات ناجا از هموطنان درخواست می کند در صورت مواجهه با موارد مشکوک آن را از طریق سایت به آدرس www.cyberpolice.ir بخش ثبت گزارش مردمی با ما در میان بگذارند.
وقتی که چهره یک محله ی اصیل مخدوش می شود
، امکانات و فرصت ها را در اختیار سازمان های متولی قرار می دهیم و تاالان هم کمک کرده ایم. طلایی: احساسات مردم اصیل و بومی هرندی جریحه دار شده است مرتضی طلایی، نائب رئیس شورای اسلامی شهر تهران با اشاره به اتفاقات رخ داده در هرندی گفت: رفتاری که از سوی بومی های محله هرندی رخ داده، نیاز به تحلیل محتوایی دارد، تا چرایی اش به طور کامل مشخص شود. وی افزود: متاسفانه آن قدر درباره این محله بد صحبت شده
آن گونه که جناب شریعتمداری فهمیده و می فهمد
این پرسش منطقی در میان است که مسئولان صدا و سیما در واکنش به ماجرای مورد اشاره باید چه اقدام دیگری انجام می داده اند که نداده اند؟! به یقین با شناختی که از هموطنان آذری زبان خود داریم، خواسته آنان، مثلا اعدام دست اندرکاران خطاکار برنامه مزبور نبوده و نیست، پس ادامه اعتراضات برای چیست؟! اگر منظور از اعتراضات یاد شده، اعلام مخالفت و اعتراض به سراسر ایران اسلامی است، که این خواسته نه فقط در سراسر
پراید یا پورشه یقه متخلف داخل خودرو را می گیریم
باشند. فرمانده ناجا تأکید کرد باید در استان های سراسر کشور با این تخلفات برخورد شود و این موضوع مختص به استان یا شهر خاصی نیست. مزدا3 در راه پلیس ایران فرمانده ناجا درباره به کار گیری خودروهای مزدا3 در پلیس راهنمایی و رانندگی هم توضیح داد: تأکید ما بر استفاده از خودروها و تجهیزات تولید داخل است، اما خودروهایی را که داخل کشور مونتاژ می شوند، هم خریداری می کنیم و جز در موارد
عذرخواهی " سیما " از آذری ها، سرافکندگی پیش مازندرانی ها / خون آذری زبانان از مازندرانی ها رنگین تر است؟
وارش نیوز: روزنامه وارش در شماره امروز خود به دوگانگی صدا و سیما در قبال احترام به فرهنگ ها و قومیت های ایران پرداخت و در مطلبی با عنوان عذرخواهی " سیما " از آذری ها، سرافکندگی پیش مازندرانی ها نوشت: برخی دوگانگی صدا و سیما در قبال احترام عملی به فرهنگ ها و قومیت های ایران انتقادات مردمی را در پی داشته است. چند سالی است که شبکه یک سیما برای تعطیلات عید نوروز سریالی تحت عنوان پایتخت را به کارگردانی سیروس مقدم به نمایش می گذارد. اما از زمان شروع پخش اولین
سرگذشت غرفه ایسنا در نمایشگاه مطبوعات؛ از آغاز تاکنون
باشد و در قانون هم مورد توجه قرار گرفته است. جنتی در همین زمینه خاطرنشان کرد که هر نشریه و رسانه ای برای اینکه بتواند اعتماد عمومی را جلب کند، باید بر اصل بیان واقعیت ها بدون هرگونه تحریف تأکید داشته باشد. محمدباقرنوبخت - سخنگوی دولت و معاون رییس جمهور – دیگر شخصیتی بود که به اظهار نظر درباره شعار ایسنا پرداخت. او که در چهارمین روز از نمایشگاه مطبوعات، از غرفه ایسنا بازدید کرد
روزنامه های چهارشنبه
امنیت کشور درباره توهین برنامه فیتیله شبکه2 سیما به مردم آذری زبان تذکر لازم را به سازمان صدا و سیما داده است. وی افزود: شورای امنیت کشور از همان روز اول این موضوع را دنبال و به سازمان صدا و سیما اعلام کرد تا سریعا در این زمینه تدبیری بیندیشد و از مردم عذرخواهی کند که این سازمان نیز اقدام لازم را انجام داد. این مقام مسئول ادامه داد: با توجه به اینکه سازمان صدا و سیما از مردم عذرخواهی و با مسئولان و
روزداغ نمایشگاه مطبوعات/ غرفه ایران میزبان چهره های سیاسی و فرهنگی
شرکت خارجی حضور ندارد، افزود: این کار قرار است درمدت یک هفته آینده انجام شود به همین خاطر برای این کارگروهی تشکیل دادیم تا شاخص ها، ارزیابی و اندازگیری شده و میزان ملی شدن شبکه را استخراج کنند تا در مراحل مختلف کار شاخص های کمی و کیفی را داشته باشیم. پزشک خانواده در 2 استان محمد جواد کبیر مدیر عامل سازمان بیمه سلامت نیز دیگر میهمان غرفه ایران بود. وی درباره اجرای طرح پزشک خانواده در
نظر شریعتمداری در مورد فیتیله
مسئولیت برکنار کرده اند و اکنون این پرسش منطقی در میان است که مسئولان صدا و سیما در واکنش به ماجرای مورد اشاره باید چه اقدام دیگری انجام می داده اند که نداده اند؟! به یقین با شناختی که از هموطنان آذری زبان خود داریم، خواسته آنان، مثلا اعدام دست اندرکاران خطاکار برنامه مزبور نبوده و نیست، پس ادامه اعتراضات برای چیست؟! اگر منظور از اعتراضات یاد شده، اعلام مخالفت و اعتراض به سراسر ایران اسلامی است، که این
بهانه دست بداندیشان ندهیم
/> آذری ها صف خود را از فرصت طلبان جدا کردند فرمانده ناجا گفت: مسؤولان مربوط خیلی بهنگام و خوب در رابطه با توهین انجام شده به آذری زبانان موضعگیری کردند و برخورد لازم را انجام دادند. سردار حسین اشتری افزود: خوشبختانه قاطبه شرکت کنندگان در تجمعات اخیر همکاری بسیار خوبی با پلیس داشتند، ولی متأسفانه شماری افراد فرصت طلب به قصد سوءاستفاده از این وضعیت بودند که با هوشیاری و بصیرتی که