سایر منابع:
سایر خبرها
چیستی و چرایی زمینه سازی برای ظهور
حضرت مهدی علیه السلام به پا می خیزد تا بیش از آنکه چگونگی زندگی مادی مردم را بر پایه عدالت سامان دهد، باورهای آنان را رشد داده، کمال بخشد. اگرچه قسط و عدل اقتصادی در جای خود بسیار بایسته و نقش آفرین است، اما آنچه قیام و انقلاب جهانی آن حضرت را از دیگر انقلاب ها متمایز و ممتاز می سازد، دگرگونی های اعتقادی و باور انسان ها است، که در پرتو تلاش های او و همه یارانش پدید خواهد آمد. دگرگونی هایی که سبب ...
تأملی در آموزه های سبک زندگی امام صادق(ع)
...> با مراجعه به سیرۀ عبادی آن حضرت می توان دریافت احیاء و بازسازی سبک زندگی توحیدی در جامعۀ آن زمان، به عنوان یکی از راهبردهای کلیدی امام صادق(ع) مطرح بوده است به نحوی که آن بزرگوار با خود سازی و عبادت خالصانه و ملکوتی توانست صحنه های شکوهمندانه از صعود یک بنده راستین خداوند به درجات رفیع آسمانی را به منصۀ ظهور رساند. ابو ایوب می گوید: امام باقر و امام صادق (علیهما السلام) آن گاه که به ...
مسئولیت ما در قبال مکتب امام صادق(ع)
زیربنایی بر امور فرعی و رجحان دادن تعلیم و تربیت و انسان سازی بر همه امور، و استفاده کامل از تمام مقدورات و امکانات زمان برای تبلیغ ومعرفی برتری های تشیع بر سایر مذاهب، از ویژگی ها و اخصاصات مکتب علمی امام صادق(ع) است. امروز ما پیروان مکتب آن امام همام در دشوارترین وپرمخاطره ترین عصر وزمان قرار داریم وهجمه ها وشبیخونها و حمله های فکری وعقیدتی واخلاقی وسیاسی ونظامی دشمنان اسلام ناب محمدی ما را ...
قرآن را حفظ می کنیم، در حالیکه حافظ اصلی ما قرآن است
و معلمان این دانش آموزان به خوبی با آنها کار کرده اند و آموزش های لازم را در رشته ی مورد آزمون دیده اند. از نظر تحصیل به برکت قرآن به رشد خوبی رسیده ام وی افزود: مهمترین تأثیری که قرآن بر زندگی و تحصیل من داشته باعث شده است که از نظر تحصیل به رشد خوبی رسیده ام و از نظر اخلاق نیز نسبت به سالیان قبل به وضعیت بسیار خوبی برسم مانند احترام به بزرگتر ها و پدر و مادرم. مالکی اضافه ...
چرا امام صادق(ع) به مدعیان قیام پاسخ ندادند؟
ششمین اختر آسمان ولایت حضرت جعفر بن محمّد الصادق (علیه السلام) در هفدهم ماه ربیع الاول سال 83 هجری دیده به جهان گشود و در سن شصت و پنج سالگی در سال 148 هجری دیده از جهان بر بست و در قبرستان بقیع درکنار مرقد پدر بزرگوار خود به خاک سپرده شد. مادر او ام فروه دختر قاسم بن محمد بن ابی بکر است و مجموع دوران امامت و زعامت آن حضرت سی وچهار سال می باشد(1). * مالک بن انس و تمجید از امام صادق (ع ...
آیت الله مکارم شیرازی: بجای فکر به انتخابات، حقوق های نجومی را شجاعانه جمع می کردید
درباره تولید اشاره و عنوان کرد: قرآن کریم در آیه 25 سوره حدید، برای اجرای عدالت اجتماعی مردم را خطاب قرار می دهد نه دولت، مردم ساخته شوند و با بالابردن فرهنگشان خود قیام به قسط و عدالت کنند. وی با اشاره به این که خداوند در آیه 80 سوره انبیاء چنین فرموده که به خاطر شما به داوود صنعت زره سازی و لباس جنگی آموختیم تا در جنگ ها دچار سختی و آسیب کمتری شوید گفت: خداوند از حضرت داوود که دارای ...
حجت الاسلام موسویان: برای یاری کردن خدا، ابتدا باید ولیّ او را یاری کنیم
کنیم؟ امام حسین علیه السلام هفت بار این استغاثه را داشتند آیا کسی هست مرا یاری کند؟ شرط یاری کردن خدا این است اول باید ولیّ او را یاری کنیم. شکی نیست که اهل بیت علیهم السلام به همه نگاه می کنند کافر، مشرک، دهری و هندو و... سر سفره ی اهل بیت علیهم السلام هستند کسانی که به دنبال نگاه اهل بیت علیهم السلام هستند نمی توانند خدمتی به اسلام کنند. امیرالمومنین علیه السلام بعد از جنگ صفین رو به ...
آیا پیامبراسلام(ص) دچار سهو می شدند؟!
رفتند و نمازشان قضا می شد، مؤمنین از آن ها تنفر پیدا می کردند و می گفتند: که تو چطور مسلمانی هستی که نمازت قضا شده است؟ خداوند متعال نوم را بر رسول الله صلی الله علیه وآله وسلم در آن واقعه که با اصحابش بود، بر آن ها مستولی کرد، تا این که سنت بدعت، گذاشته نشود که مؤمنین از همدیگر به خاطر این که نماز قضا شده پس نماز خوان نیست، فرار کنند. چون خود نبی صلی الله علیه وآله وسلم که صلاة را آورده، سهو کرده، پس ...
دهه شصتی ها چرا تن به ازدواج نمی دهند؟
. این اصل گرایش خانواده ها به کم فرزندی را تشکیل می دهد. چرا که وظیفه بارداری یک امر زیستی و بر دوش زنان است و زنان دهه های پیشین که بیش از 2 یا 3 فرزند داشتند در معرض سوءبرداشت هایی نسبت به تفکر خود قرار می گرفتند و به سطح پایین بودن متهم می شدند. این نوع ذهنیت که حاصل تبلیغات گسترده در معنای وسیع و همه گیر یعنی ابعاد آموزشی آن از رسانه های عمومی تا مدارس و دانشگاه ها و درمانگاه ها و غیره است به ...
احمدی نژاد: اشتباه محاسباتی کردم!
، مطرح شود، دیگر افراد حرفی برای گفتن نخواهند داشت. وی به تاسیس موسساتی به منظور تدوین علوم انسانی اسلامی اشاره کرد و افزود: اما این موسسات اهداف خود را مشخص نمی کنند. و هیچ تعریف مشخصی از واژه علوم انسانی اسلامی ندارند. علوم انسانی اسلامی مربوط به تعریفی است که از انسان داریم. یک انسان اسلامی بسیار بزرگ است. آرمان های امام جز با انسان های رشد یافته تحقق پیدا نمی کند. این آرمان ها ...
یادداشتی از مطهری: پیامی که نتوانستیم به سست حجابان برسانیم!
من به عنوان یک روحانی وقتی از مسجد خارج می شوم، اگر دختر بدحجابی را ببینم که همزمان از یک پارتی مختلط با دوستان پسرش بیرون می آید، باید میان دو موضوع تفکیک کنم: اینکه او با بدپوششی خود و شرکت در مجلس آنچنانی، گناهان بزرگی مرتکب شده یک موضوع است، اما نمی توانم موضوع دومی را نتیجه بگیرم که من چون این گناهان را مرتکب نشده ام لزوما نزد خداوند از او عزیزترم. من شاید عاق پدر و مادر باشم، یا در حق کسی ظلمی نابخشودنی کرده باشم و یا همنشین گناه بزرگتری باشم و اینها چه بسا نزد خداوند باعث سقوط بسیار بیشتری برای من شده باشد. لذا هیچ مرجع تقلید واقعی وجود ندارد که خود را نزد خدا از مقلدانش برتر بداند. ولی آیا وقتی یک بدحجاب به روحانیون و یا ناهیان از منکر به طور کلی می اندیشد چنین تصوری از برداشت آنان از خودش دارد که: آنان در عین اینکه کار او را حرام می دانند هرگز خود را از نظر معنوی بهتر از او نمی دانند ؟ اجازه دهید پس از ذکر یک مقدمه، درباره این مطلب و نقش آن در پیام رسانی به بدحجابان بیشتر توضیح دهم. دو نگاه تفریطی و افراطی به حجاب ناکامی آشکار در ترویج حجاب اسلامی در جامعه ما معلول عوامل اجتماعی، فرهنگی، اقتصادی و سیاسی مختلفی است که حتی برشماری عناوین این عوامل در اینجا مورد نظر نیست. اما از جهت فرهنگی می توان گفت بخشی از این ناکامی، در نهایت به دو نگاه تفریطی و افراطی به حجاب باز می گردد. نگاه اول که یک نگرش تفریطی است و طرفدارانی نیز در میان مسئولان داشته و دارد، با ابزارهای اندازه گیری فیزیکی مانند خط کش و گونیا درباره اهمیت حکم الهی حجاب به داوری می نشیند. کم ندیده و نشنیده ایم که عده ای با موضعی حق به جانب می گویند بدحجابی یا بی حجابی یعنی بیرون بودن چند دسته و یا چند تار مو ، و بلافاصله اضافه می کنند که چرا بیرون بودن این چند تار مو اینقدر بزرگ شده و به آن حساسیت نشان داده می شود؟ در مقابل، ضربه دوم بر حجاب از ناحیه یک دیدگاه افراطی حاصل شده است که این نگاه، جذابیت زیادی نزد گروه دیگری از مسئولان دارد. این گروه هر گاه صحبت از گناه و بلکه نابسامانیهای اجتماعی می شود فقط به یاد گناهان تصویری می افتند که در آنها حتما پای زنان هم در میان است. تعریف آنان از گناه، مخصوصا در سخنرانیها، فقط گناهانی مانند بدحجابی و مجلس مختلط را شامل می شود، اما معاصی مهمی مانند پارتی بازی، نشخوار بیت المال، هتک آبرو و سکوت در برابر ظلم، عملا در ردیف مباحات است و عکس العملی از سوی آنها – مگر پس از رسواییها - نشان داده نمی شود. این دو گروه، ناخواسته دست به دست هم داده و به ترویج بدحجابی کمک کرده و می کنند. گروه اول این تلقی را برای بسیاری از افراد بدحجاب پدید آورده اند که بدحجابی، چند سانتیمتر عقب تر بودن روسری و امری کم اهمیت است که عده ای حزب اللهی روی حساسیت شخصی آن را بزرگ کرده اند. گروه دوم که گویی گناهی غیر از بدحجابی نمی بینند این تصور را نزد بدحجابان به وجود آورده اند که افرادی که به آنان تذکر می دهند چون تنها حرام اجتماعی را همین امر می دانند، خود را از نظر معنوی در موضعی برتر می بینند و می خواهند به عنوان ناجی، آنان را از جهنم نجات داده و به زور به بهشت ببرند. در واقع گروه اول اهمیت حجاب را خدشه دار می کنند و گروه دوم بستر تبلیغ آن را خراب می کنند. بدحجابی و چند سانتیمتر مو؟ در نقد دیدگاه تفریطی باید گفت که مایه شگفتی است که میزان اهتمام دین به حجاب از راه اندازه گیری حجم موهای بیرون از زیر روسری کشف شود و ظاهرا باید اسلام شناسی با خط کش و یا اسلام خط کشی را به انواع برداشتهای عجیب از اسلام اضافه کرد. اگر قرار باشد با خط کش و شماره انداز و زمان سنج درباره احکام دینی سخن بگوییم باید نعوذ بالله بسیاری از احکام شرعی را نه تنها بی مورد بلکه مضحک بدانیم. مثلا با چنین نگاهی می توان کفاره شکستن عمدی روزه را به سخره گرفت. کسی که زودتر از وقت اذان افطار کند باید شصت روز روزه بگیرد. مگر می شود یک شخص، هزار دقیقه (طول متوسط یک روز گرم) تشنگی و گرسنگی بکشد ولی به خاطر اینکه عمدا نیم دقیقه قبل از اذان افطار کرده است، شصت روز (شصت هزار دقیقه) روزه بگیرد؟! شصت هزار دقیقه گرسنگی و تشنگی به خاطر نیم دقیقه زودتر افطار کردن؟ به همین دلیل آشامیدن پنج قطره آب و یا یک پرس غذای کامل از نظر شرعی به یک میزان روزه را باطل می کند. نمی توان با محاسبه سانتیمتر و دقیقه و حجم و مقدار به تبیین احکام در دینی بپردازیم که در قرآنش (اتفاقا پس از سخن از یک حکم الهی) تأکید می کند که چه بسا اموری را که شما کوچک و ساده می شمارید نزد خداوند امری بزرگ و مهم باشد (وَتَحْسَبُونَهُ هَیِّنًا وَهُوَ عِنْدَ اللَّهِ عَظِیمٌ؛ نور/15). اهمیت رعایت حجاب در جامعه را باید از دل قرآن و سیره و سخن پیامبر(ص) و اهل بیت (ع) به دست آورد نه با تبیین سانتیمتری. باید توجه داشت که اسلام در مورد گناهان، آن هنگام که در خفا انجام می گیرد، همگان را از تجسس باز می دارد ولی آنجا که حرمت احکام دین به طور علنی زیر پا گذاشته می شود و مثلا روزه خواری شکل علنی به خود می گیرد صورت مسأله به کلی فرق می کند. حال اگر عملی مانند بدحجابی باشد که هم حرمت شکنی نسبت به حکم الهی را در خود دارد و هم زمینه ساز گناهان بعدی است، کار سخت تر می شود. در اینجا مجال بیشتری برای نقد این نگاه تفریطی به حجاب نیست. حساسیت فقط به گناهان تصویری! اما به طرفداران افراطی حجاب که اجرای احکام دین را صرفا در رعایت حجاب می بینند باید گفت که جز با یک نقد همه جانبه و روشن از حرامهای اجتماعی، و از موضعی متواضعانه، نمی توان بر بدحجابان تأثیر گذاشت. متأسفانه گاهی طوری یک جانبه به حجاب پرداخته می شود که در نهایت برای بدحجابان روشن نیست که این ابراز نگرانی نسبت به وضع حجاب – که کاملا درست و بجاست - دقیقا برای چیست؟ اگر این اعتراض، نسبت به اجرای یک حکم اجتماعی اسلامی در جامعه است جای این پرسش هست که آیا گناه اجتماعی حتما باید تصویری باشد و به چشم بیاید تا نسبت به آن حساسیت نشان داده شود؟ از بدحجابی می توان عکس گرفت اما از متلک گویی نسبت به محجبه و غیر محجبه چطور؟ چرا وقتی مواردی از تعرضات ناموسی صورت می گیرد برخی از این افراد به فکر بانوان جامعه اعم از خوش حجاب و بدحجاب نیستند؟ چرا در میان احکام متعدد اجتماعی اسلام فقط از لزوم رعایت حجاب می گویند؟ در اسلام نگفته اند که اگر کسی به بدحجابی اعتراض نکند مسلمان نیست ولی گفته اند که اگر کسی فریاد یا للمسلمین مظلومی را بشنود و اقدامی نکند مسلمان نیست و کم نیست این ندا در جامعه ما. (برخی متأسفانه به جای آنکه به فریادهای یا للمسلمین – مانند فریادهای محیط بانان مظلوم که باید میان کشته شدن و اعدام شدن یکی را انتخاب کنند - پاسخ دهند دنبال این هستند که چه کسی به عملکرد یا نظر آنان انتقادی کرده تا فورا حقش را کف دستش بگذارند). بنابراین برای خنثی سازی این تفریط و افراط دو کار باید انجام داد. یکی بیان جایگاه مهم حجاب و پرهیز از تفسیرهای سانتیمتری از این واجب الهی، و دیگر رساندن پیام حجاب از جایگاهی درست به بدحجابان، که دغدغه اصلی این نوشتار است. احساس نادرست سست حجاب نسبت به تذکردهنده پیامی که نتوانسته ایم به سست حجابها و خانواده هایشان منتقل کنیم این است که تذکر دربارۀ حجاب یک تذکر از بالا به پایین نیست و تذکردهنده هرگز ادعا ندارد – و نمی تواند و نباید داشته باشد – که انسان بهتری است. حجاب هر اندازه که مهم باشد نمی توان نتیجه گرفت مقام معنوی هر فرد مقید به حجاب لزوما از هر فرد بدحجاب بالاتر است . نهی کننده از منکر، تنها می تواند شاکر خداوند باشد که این حرام خاص را که مخاطب او مرتکب می شود به توفیق الهی در حال حاضر انجام نمی دهد. به همین دلیل است که اگر کسی بگوید خداوند در قیامت به جای رسیدگی به اعمال افراد به نحو مثقال ذره ، همۀ گناهان دیگر از جمله دروغ، غیبت، حرامخوری، توهین، تهمت، ظلم و تمسخر و نیز امور ثواب و صواب از قبیل نماز، روزه، انفاق، خمس و اخلاق نیکو را به کناری گذاشته و یک مرتبه چنین حکم خواهد کرد که مقامهای بهشتی تنها بر اساس نحوه رعایت حجاب تقسیم می شود، هیچ فرد آشنا با اسلام این مطلب را نمی پذیرد. البته اکثریت تذکردهندگان، خود به این مسئله واقف هستند اما نکته اینجاست که این باور در مخاطب آنها وجود ندارد. اینکه می گویند نمی خواهیم به زور ما را به بهشت ببرید تا حدی ناشی از این تصور نادرست است که فکر می کنند که ناهی از منکر، با حجاب و یا ظاهر مذهبی که دارد خود را قطعا اهل بهشت قلمداد کرده است و اصرار دارد که طرف مقابل را هم به بهشت ببرد. اگر این پیام، درست منتقل شود محیط دوستانه و دلنشینی در هنگام امر به معروف و نهی از منکر پدید می آید. البته این نکته نه فقط نسبت به حجاب بلکه در مورد هر امر به معروف و نهی از منکری صادق است. مثلا یک جوان انقلابی هنگام انتقاد از فرد نیمه انقلابی و حتی ضد انقلاب هرگز نباید ذره ای خود برتربینی نسبت به آنان در خود احساس کند. در پایان ذکر سه نکته کوتاه خالی از فایده نیست: امکان همکاری بدحجاب در طرح حجاب و عفاف! 1. فرد بدحجاب لزوما همیشه تذکرگیرنده نیست و نباید باشد و می تواند در امر به معروف و نهی از منکر حتی در مسائل مربوط به عفاف و حجاب، همکاری کند چه رسد به مسائل دیگر مثل حفظ حقوق مردم، نظافت جامعه یا نهی از غیبت و مانند آن. بی تردید اکثر قاطع افراد چادری، با وقار هستند و حریم مناسبی با نامحرم نگه می دارند. حال فرض کنیم یک فرد بدحجاب که فقط بدحجاب است ولی آرایش نکرده و با نامحرم با رعایت حد و حدود و عفیفانه برخورد می کند، با یک چادری مواجه شود که رنگ مقنعه را با رنگ آرایشهای صورت ست کرده و با نامحرم مانند محرم خوش و بش می کند. آیا این فرد بدحجاب حق تذکر به او را ندارد؟ بدحجابی یک امر است و عفت و وقار در برخورد با نامحرم چیز دیگر، گر چه متأسفانه بدحجاب لااقل با ظاهر خود بر خلاف فرد چادری باوقار، دورباشی به نامحرم اعلام نمی کند. پیامدهای نادرست استفاده از بانوان چادری در گشت ارشاد 2. نمی فهمم چه اصراری است که در گشت ارشاد از بانوان چادری استفاده شود. استفاده از افراد چادری در گشت ارشاد، امری است توجیه ناپذیر با پیامدهای ناگوار. مثلا وقتی در مواردی ولو نادر، ارشاد زبانی به مقاومت و درگیری می انجامد در برخی از افراد جامعه نسبت به چادر بغض و کینه پیدا می شود و نوعی دو دستگی در اجتماع پدید می آورد. آیا کودک همراه آن خانم سست حجاب، در آینده چادری خواهد شد یا مُبلغی بر ضد چادر؟ استفاده از بانوان چادری در گشت ارشاد همان میزان اشتباه است که قرار دادن روحانیون در خودروهای گشت ارشاد. حتی اگر لباس رسمی بانوان در نیروی انتظامی چادر است در مورد گشت ارشاد این استثنا لازم است. چه ایرادی دارد خانمهایی با حجاب کامل و حتی رنگ مانتوی روشن و شکیل (در حدود شرعی) در گشت ارشاد فعالیت کنند؟ این پیام باید رسانده شود که پوشش چادر، ملاک جمهوری اسلامی برای رعایت حجاب نیست و صرفا حفظ حدود شرعی پوشش، مدنظر است. تصاویر متعدد از برخورد افراد چادری با بدحجابان این تصور را به ویژه برای بیننده خارجی پدید می آورد که گویی اشکال کار این است که چرا مانند من چادر نداری. روشن است که این پیشنهاد، با اعتقاد به اینکه چادر آنهم به رنگ مشکی را برترین حجاب بدانیم منافاتی ندارد. سخنی با مخالفان گشت ارشاد 3. در روشهای مواجهه با بدحجابی ایراداتی هست و از جمله در کار گشت ارشاد که مجال توضیح آن نیست، ولی از این نکته نگذرم که بد نیست مخالفان وجود گشت ارشاد، این روزها به فضای مجازی که گشت ارشاد ندارد نظری بیندازند و انفجار ناسزاهای بسیار رکیک از طرف دهها و صدهاهزار کاربر ایرانی و بعضا خانم را - که اکثر آنان با نام و تصویر واقعی در صفحه اینستاگرام کامنت می گذارند - ببینند. بوی تعفن این اقدام که سابقه هم دارد به حدی بود که به سرعت در رسانه های خبری جهان انعکاس یافت. بیشتر فکر کنیم: دادن فحشهای رکیک و ناموسی – که برخی از آنها از نظر شرعی چنان قبیح است که دهها ضربه شلاق برای آن تشریع شده است - آنهم فحش دادن نه به صورت درِ گوشی و یا درون خانه و جمع دوستان و یا حتی جمع خیابانی، بلکه در حضور میلیونها کاربر ایرانی از کودک و نوجوان و زن و مرد؛ آنهم نه فحشی که فقط گفته شود بلکه الفاظ لجنی که ثبت می شود؛ برای چه؟ برای اینکه یک بازیکن، مقداری خشن به سوی توپ یا پای حریف رفته است! برخی از حرمت شکنان فضای مجازی اگر در فضای حقیقی مانعی نبینند در کجا توقف خواهند کرد؟ خلاصه نکته اصلی برای کسانی که تمام مطلب را نمی خوانند این است: اهمیت هیچ واجبی به پایه نماز نمی رسد. ولی آیا می توان قاطعانه نتیجه گرفت که همیشه جایگاه هر انسان نمازخوانی نزد خداوند از جایگاه هر انسانی که نماز نمی خواند بالاتر است؟ خیر. ابن ملجم و شمر هر دو نمازخوان بودند ولی یقینا جایگاه یک جوان تارک نماز نزد خدا از ایندو بهتر است. پس نباید دو مطلب را با هم اشتباه کرد. اهمیت یک واجب شرعی یک مسأله است و مقام معنوی کسی که آن امر واجب را انجام می دهد مسأله ای دیگر. فرد باحجاب و خانواده اش هرگز نمی توانند خود را نزد خداوند از فرد سست حجاب بهتر بدانند. پس تذکر درباره حجاب یا هر امر شرعی دیگری از بالا به پایین نیست و این درست خلاف احساسی است که یک فرد سست حجاب در مواجهه با تذکردهنده دارد. با اصلاح این احساس، فضای حاکم بر امر به معروف و نهی از منکر در جامعه و نیز میزان کارآیی آن بهبود می یابد. پیامی که نتوانستیم به سست حجابان رسانده و بلکه در ذهن و قلب خود به عنوان تذکردهنده جایگیر کنیم همان است که امام خمینی (ره) به بیان دیگری در کتاب چهل حدیث خود به آن اشاره می کنند و این فراز، حسن ختام این نوشتار است: به نفس و شیطان بگویید ممکن است این شخصی که مبتلاست به معصیت، دارای ملکه ای باشد یا اعمال دیگری داشته باشد که خدای تعالی او را به رحمت خود مستغرق کند و نور آن خُلق و ملکه، او را هدایت کند و منجر شود کار او به حسن عاقبت، و شاید به واسطه همین بدبینی تو، کارت منجر به بدی عاقبت شود (چهل حدیث، ص67). ...
اشعار آیینی ویژه شهادت امام جعفر صادق علیه السلام
...> بین آن کوچه ای که باریک است چه غم گریه آوری داری از زمین خوردن تو فهمیدم بی کسی، ارث مادری داری ارث آن مادری که در کوچه صورتش در هجوم سیلی بود بعد آن ضربه سخت وا میشد پلکهایی که شد سیاه و کبود ولی آقا خیالتان راحت بین آن کوچه ظلم باطل شد معجر مادر زمین خورده بین صورت و دست حائل ...
زن مظهر خلاقیت الله
زَوجَها وَبَثَّ مِنهُما رِجالاً وَ نِساء... [9] ؛ ای مردم از مخالفت پروردگارتان بپرهیزید همان کسی که همه شما را از یک انسان آفرید و همسر او را نیز از جنس او خلق کرد و از آن دو، مردان و زنان فراوانی (بر روی زمین) منتشر ساخت . به طوری که از کتاب لغت استفاده می شود، نفس شیء، عین آن است؛ مانند: جائنی فلان نفسه و عینه اگرچه مصداق استعمال این دو کلمه مختلف است، ولی هر دو در یک معنا به کار برده می ...
بلای بزرگ دنیای امروز رشوه خواری است/ عربستان حتی دبیرکل سازمان ملل را با دلارهای نفتی اش تهدید می کند
آرزو دارند در این مسیر قرار بگیرند اما نمی توانند؛ خداوند به شما لطفی داشته است تا در این مسیر قرار بگیرید و نامتان شاگردان امام صادق و امام باقر(ع) باشد. وی افزود: ما در زمانی زندگی می کنیم که نیاز به علوم اسلامی از هر زمان دیگری بیشتر است، در گذشته شبهات کم بود اگر هم وجود داشت در منطقه محدودی بود، اکنون شبهات زیاد است و به وسیله رسانه های مدرن از شرق به غرب و از غرب به شرق می رود که در ...
اهمیت شهاب الدین سهروردی در فلسفه اسلامی - عصاره حکمت شرق
و این فقط به مدد تفکر حاصل می شود. همه علوم برای ما مفیدند، همه علوم به درد ما می خورند. ما با هنر و تفکر که البته هنر هم نوعی تفکر است. می توانیم جایگاه خودمان را در عالم کنونی پیدا کنیم و بی جایگاه بودن درد بزرگی است که هنرمند و فیلسوف این درد را احساس می کنند. آن ها این درد را در وجود دیگران زنده می کنند. سهروردی مخصوصا در این زمان که علم از همیشه انتزاعی تر شده است، می تواند به ما ...
از نبردهای چریکی در افغانستان تا رقص عاشقی بر قله های ماؤوت
دهد و حسین آغاز می شود. فرزند اول خانه کوچک محمدحسن بصیر و سیده سکینه بیگم طیبی نژاد را حسین نامیدند، دست های پینه بسته پدری دین دار و کوشا و دامان تربیت مادری عفیف، سنگ بنای زیستن حسین گونه را به کودک می آموزند. * نان حلال پدر روزهای شیرین کودکی در خانه پدری زحمتکش که کارش زراعت و کشاورزی در زمین دیگران بود سپری شد، آن سال ها قانون ارباب و رعیتی در همه جا حاکم بود ...
"گسترش شیعه و نهضت علمی" در دوران بنی امیه و بنی عباس
شاگردانی بود که هر یک مشعل نورانی علم را به گوشه و کنار بردند و در "خودشناسی " و "خداشناسی " مانند استاد بزرگ و امام بزرگوار خود در هدایت مردم کوشیدند . در همین دوران درخشان ، در برابر فلسفه یونان ، کلام و حکمت اسلامی رشد کرد و فلاسفه و حکمای بزرگی در اسلام پرورش یافتند . همزمان با نهضت علمی و پیشرفت دانش بوسیله حضرت صادق ( ع ) در مدینه ، منصور خلیفه عباسی که از راه کینه و حسد ، به فکر ایجاد ...
آیت الله العظمی تبریزی به حق دارای مقام ممتاز فقهی بود - فقیهان مرزبانان اعتقادی مکتب تشیّع هستند
اشاره به روایتی از امام باقر(ع) مبنی بر اینکه آیه 32 سوره فاطر درباره اهلبیت(ع) نازل شده است، گفت: علم کتاب ابزار سعادت و خوشبختی دنیا و آخرت انسان است. وی با بیان اینکه امام صادق(ع) بخشی از علم کتاب را به شاگردان خود منتقل کردند، ابراز داشت: همچنین بخشی از این علم در دوران غیبت، در اختیار فقها و عالمان ربانی که شاگردان مکتب امام صادق(ع) هستند، قرار دارد و این پیوند امامت و فقاهت است. ...
نمی دانم با چه کلماتی تأثیر قرآن در زندگی ام را بیان کنم/ اگرچه این راه سخت بود اما پایان لذت بخشی داشت
بنده بودند و اشتباهاتم را در این مسیر گوشزد می کردند بسیار سپاسگزارم، من نیز می خواهم همچون استادانم در مسیر قرآن قدم برداشته و برای ادامه تحصیل در یک دانشگاه خوب و یک رشته دینی و قرآنی تلاش کنم. نوجوانان و جوانان کار خود را از سوره های کوچک آغاز کنند این دانش آموز روشن دل گیلانی بیان کرد: بدون اذن خداوند برگی از درخت نمی افتد، من هم اگر در این مسیر قرار گرفته ام خواسته خداوند و ...
امام صادق (ع)، معلم مذاهب اسلامی و الگوی تقریب مسلمانان
که عامه فقط از روایات پیامبر اکرم (ص) بهره می برند، دامنه احادیثی که در علوم تفسیر، فقه، کلام و اخلاق مورد توجه آنان است بسیار کمتر از آن چیزی که در مذهب امامیه وجود دارد. با این مقدمه، جایگاه احادیث امام صادق (ع) در منابع حدیثی اهل سنت در زمینه های مختلف موضوعی حائز اهمیت است که باید مورد توجه قرار گیرد و می تواند کارکردهای بسیاری داشته باشد. نخستین مطلب آنکه بسیاری از عالمان اهل سنت ...
اولین سنگ بنای تربیت فرزند را صحیح بگذاریم
دیدگاه قرآن و معصومین(ع) امام صادق(ع) در روایتی می فرمایند: هر کسی که به پدر و مادر خود بی احترامی کند و نگاهش به پدر و مادر نگاه غضب آلود باشد، هر چند که آن ها به او ظلم کرده باشند، خداوند هیچ کدام از نمازهایش را قبول نمی کند . قرآن کریم نیز در سوره های بقره، نساء، لقمان، انعام و اسراء به اهمیت این موضوع اشاره دارد. به منظور بررسی علل پرخاشگری و اینکه این نوع رفتار ها از کجا نشأت می ...
آنچه انسان را از هدایت و عقل دور می کند، گناه است
شعار سال: تفسیر قرآن(سوره بقره) از آیت الله قرهی برای علاقه مندان در ادامه می آید . أعوذباللّه من الشّیطان اللّعین الرّجیم قُلْنَا اهْبِطُواْ مِنْهَا جَمِیعاً فَإِمَّا یَأْتِیَنَّکُم مِّنِّی هُدًی فَمَن تَبِعَ هُدَایَ فَلاَ خَوْفٌ عَلَیْهِمْ وَلاَ هُمْ یَحْزَنُونَ (بقره/ 38 ) هدایتی برای همه مردم، امّا بهره گیری تنها متّقین از آن خدا را شاکریم که ...
رشوه و حاکمیت ثروت های نامشروع بلای امروز جهان شده است/ نظم، پشتکار و اخلاص؛ رمز موفقیت در طلبگی
تقلید به توفیقی که نصیب طلبه ها شده است تا در مسیر اهل بیت علیهم السلام قدم بردارند اشاره کرد و یادآورشد: افراد بسیاری آرزو دارند در این مسیر قرار بگیرند اما نمی توانند؛ خداوند به شما لطفی داشته است تا در این مسیر قرار بگیرید و نامتان شاگردان امام صادق و امام باقر علیهماالسلام باشد. ایشان افزود ما در زمانی زندگی می کنیم که نیاز به علوم اسلامی از هر زمان دیگری بیشتر است، در گذشته شبهات کم بود ...
عمل گرایی در ذات انقلابی گری است/ بی تفاوت ها غیرانقلابی هستند
اهداف نیست در وسیله است دوگانه صحیحی که سعی می شود دیده نشود این است که ارزش در مقابل وسیله قرار بگیرد. به این معنا که یک انسان عمل گرا برای رسیدن به نتیجه دست به هر وسیله ای می زند اما یک انسان انقلابی برای رسیدن به همان نتیجه از هر وسیله ای استفاده نمی کند. فرض کنیم هر دو می خواهیم امنیت ملی مان بالا برود، اقتصاد ملی رشد کند و مردم کشور در نظام بین الملل عزت داشته باشند، پس فرض کنیم ...
صفت داعش با خوارجی ها گره خورده است/ به حرمت خون مدافعان حرم صدای شکسته شدن کمر داعشیان به گوش می رسد
به گزارش خبرگزاری فارس از شهرستان قائم شهر، پنج شنبه شب دیگری از راه رسید و با خود شمیم یار آورد و مجلس آلاله های سرخ شهرمان مزین شد به قدوم مهمان و مسافر عزیزی که با قد رعنا از زیر قرآنی که در دستان مهربان مادر بود به اذن امام و مرادش راهی جبهه شد و بعد از سال ها برگشت تا شاید پلاک و استخوانش تسلای دل داغ دیده پدر و چشمان به انتظار نشسته مادری شود که سال هاست همچنان منتظر آمدن جگر گوشه خویش ...
مختصری در باب زندگی حضرت صادق علیه السلام
بست . زمان امام صادق ( ع ) در حقیقت عصر طلایی دانش و ترویج احکام و تربیت شاگردانی بود که هر یک مشعل نورانی علم را به گوشه و کنار بردند و در "خودشناسی " و "خداشناسی " مانند استاد بزرگ و امام بزرگوار خود در هدایت مردم کوشیدند . در همین دوران درخشان - در برابر فلسفه یونان - کلام و حکمت اسلامی رشد کرد و فلاسفه و حکمای بزرگی در اسلام پرورش یافتند . همزمان با نهضت علمی و پیشرفت دانش ...
امام صادق در مواجهه با مذهبی نماها و انقلابی نماها
نفاق او را برملاء کرد و لباس او با دست خود او کنار زد و نشان داد که؛ شما لباس لطیف و نرم و فاخر خود را زیر این لباس خشن مخفی کرده ای (5) بجاست از این بیان حضرت یک استفاده فقهی هم بشود که اگر امام (ره) فرمود زمان و مکان در فقه مؤثر است چیز پیچیده ای نیست که برای استنباط آن با دشواری روبرو شویم چون تأثیر زمان و مکان در احکام و سنت از این حدیث به راحتی قابل استفاده است. البته ...
تمدن اسلامی و جریان های تکفیری
یافته است. این که مسلمانان سعی داشته اند که تمام جهان را فتح کنند و آن را تبدیل به یک امپراتوری کنند که در آن فقه و احکام اسلامی به صورت سخت گیرانه و جدی بر سر مردم اجرا شوند. (2) در پاسخ به این محققین، گروهی دیگر از پژوهش گران غربی به قلم فرسایی درباره تمدن اسلامی پرداخته اند. آن ها بررسی کرده اند که چگونه اسلام با پیشرفت علم هم چنان مورد تأیید و توصیف قرار گرفته است تا اینکه تبدیل به یک ...
چگونگی پیدایش تکفیر و خارجی گری
از اعتقادات افراطی خوارجی نیز پیروی می کنند، این دو نوع تکفیر را درهم آمیخته و برای رسیدن به قدرت و با استفاده از کج فهمی های خود؛ مسلمانان را در کشورهای مختلف تکفیر می کنند. کلیدواژگان: تکفیر، تکفیر حکومتی، تکفیر خوارجی، خوارج، وهابیون مقدمه: خداوند متعال به هیچ یک از مخلوقاتش قدرت تحکّم و تسلط بر ایمان و باطن مردم و تقسیم آنان به کافر و مؤمن را عطا ...
آشتی ملی مهم ترین راه کاهش خشونت است
ببه گزارش کواره و به نقل از شیعه ، در این بیانیه آمده است: آشتی ملی مهم ترین راه برای کاهش خشونتی است که با کشتار و خونریزی کشورمان را هدف قرار داده و اکنون که برای همه آشکار شده وطنمان مورد هدف (تروریسم) قرار گرفته است، رئیس جمهوری (بشار اسد) از همه می خواهد به آغوش وطن بازگردند و (افراد مسلح) سلاح خود را به زمین بگذارند آنگاه درمی یابند که سوریه همواره مادر آغوش گیرنده همگان و مشتاق امنیت و ...