سایر منابع:
سایر خبرها
تأملاتی در دعای سحر(28)/نسبت بین جمال و جلال/ نوشتاری از استاد محمد سروش محلاتی
اول این ست که جلال به چه معناست؟ در قسمت قبل در این باره مقداری صحبت کردیم. بحث دوم این ست که آیا بین جلال و جمال تقابلی وجود دارد و می توان تجلیات الهی را تفکیک کرد و برخی را صرفاً مظهر جمال و برخی دیگر را صرفاً مظهر جلال دانست؟ پاسخی که ارباب معرفت به این سؤال می دهند منفی ست؛ آن ها به چنین تفکیکی اعتقاد ندارند و در نظر آن ها در جمال و جلال حق، نوعی پیوستگی وجود دارد، هرکجا که جمال ...
تأملاتی در دعای سحر(29)/ تقدم جمال بر جلال/ نوشتاری از استاد محمد سروش محلاتی
طورکلی نگاه انسان به جهان را عوض می کند و انسان جهان را طور دیگری می بیند؛ فهم این که جمال و جلال چگونه در یکدیگر تنیده شده اولاً و پیوسته تقدم با جمال و لطف الهی ست و غضب و قهر همیشه جنبه ی طفیلی و تبعی دارد و غلبه با جمال و رحمت و لطف الهی در دنیا و آخرت است ثانیا. دیدگاه امام خمینی فرمایش امام را از تقریرات درس اسفارشان برای تان بخوانم که بحث خوبی ست. حضرت امام مباحث اسفار را ...
خداوند را با صفات غیرمتناهی بشناسیم
علم سهم بسیار زیادی دارد. وی ادامه داد: امام سجاد(ع) خدای متعال را به این صفت خوانده و سپس با درود بر ولی مطلق او پیامبراکرم(ص) و آل او درخواست کرده که حجاب الحاد را از ما دور ساخته و عظمت خود را بر بندگانش بنماید و خدای متعال را به صفت قدرت غیرمتناهی او خوانده که از عذاب و غضب خود ما را در امان دارد و به ابدیت رحمتش توسل کند تا از رحمت بی دریغ حضرت حق بی نصیب نباشیم. عالی ...
استاد غفوریان: اوصاف پیامبر و اولیای الهی را نباید مجهول، غیبی و نافهمیدنی معرفی کنیم
به جمال و جلال الهی، تفسیر می کنند؛ بدین معنا که خدا با جامعیت اوصاف خویش انسان را آفریده. او ملائکه را خلق کرد؛ جلوه ای کرد رخت دید ملک عشق نداشت به مقداری که انسان با جامعیت اوصاف الهی، آفرینش یافته، ملائکه آفریده نشده است؛ لذا مسجود ملائکه واقع شده است؛ و علم آدم الاسماء کلها [4] ، اما ملائکه چنین وضعیتی ندارند. این جمله حضرت امام دلالت تام و تمام بر مطالب گفته ...
دعای سحر و زیارت جامعه کبیره مفسر یکدیگر هستند
) تحقق پیدا می کند و البته همه در کنار پیامبر(ص) هستند که صاحب ولایت ختمیه است. مسیر توحید، انسان را به ولایت می رساند ولی متاسفانه بسیاری از افراد توجه ندارند و باب ولایت را جدا از توحید مطالعه می کنند لذا دچار خطا در فهم شده و به زبان می آورند که در امور ولایی، غلو وجود دارد. دعای سحر از اسماء الهی شروع می شود و چون این اسماء را در مقام فعل بروز می دهد ما را به ولایت می رساند. در ذیل ...
دین با غلبه و قهر رواج نمی یابد
: رحمت مقدم و عام و بدون استثناء است ولی عذاب، غضب و ... عام نیست بنابراین وسعت غضبی نداریم. از اینجا به این مسئله پی می بریم که انسان اگر مظهری از مظاهر حق تعالی باشد در او هم رحمت وسعت دارد. غفوریان گفت: عبد صالح و سالکی که خدا را اینگونه بشناسد رحمت او بر غضب او و جمال او بر جلالش، مقدم است بنابراین اگر همه مظاهر حتی عاصیان و کافران را مخلوق و آیات خدا بدانیم با نگاه رحمت به آنها ...
ایمانی می خواهم تا به دیدار تو پایدار باشد
صفات کمال و جلال او بشناسی. امیرالمومنین(ع)فرمودند: اولِ دین معرفت خدا است بله، اول دین و اساس دین معرفت خدا است و مقدار معرفت خدا، همان علم تو به وجود خدایی است که آسمان ها و زمین را آفرید. اینکه او غیر از ذات خود، چه چیزی است، کسی علم آن را ندارد، اما اگر خدا را به عنوان یک شیء تصور کردی، به خطا رفته ای و آن شیء خدا نیست. امیرالمومنین(ع) فرمود: کُلَّمَا مَیَّزْتُمُوهُ بِأَوْهَامِکُمْ فِی أَدَقِّ ...
جامعه ایمانی همه مخلوقات را مظاهر الهی می داند/ حکومت الهی به همه شهروندان نگاه رحمانی دارد
معمولاً در مباحث عرفان، بر فنا تطبیق می کنند؛ بدین معنا که عبد سالک در اثر معرفت و مداومت بر عبادت حق تعالی به جایی می رسد که همه نظام وجود و مظاهر هستی را مظاهر حق تعالی می بیند و هیچ نفسیت و ذاتیتی برای خود آنها قائل نیست. این بدین معناست که عبد سالک با معرفت حق، هیچ چیز را در واقعیت، جز حق تعالی نمی بیند و این مقام محو یا فنا است. مقام قرب فرائض غفوریان گفت: مرحله قرب فرائض ...
با نگاهی بر "تاریخ مذکّرِ" ؛رسالەای در تشتت فرهنگی/ غروبِ غربی و غریبانەی مبارزِ شرقی؛ براهنیِ روشنفکرِ ...
شایع و شنیع را_ کشتەشدن آل احمد به دست ساواک _او برساخت و بر سر زبانها انداخت.در عالم نقادی و روشنفکری نە پروا داشت و نە حزم و دوراندیشی. همە را بە یک آهنگ از دم تیغ آختەی نقادیش می گذراند. براهنی در نقد و نقادی، بیشتر بنیادگرا و ویرانگر بود تا بنیادگر و بنیادگذار.او که سخت مرید جلال آل احمد بود و بەغایت تحسین گر و تجلیل گر و نوازشگر فروغ فرخزاد، از آن سوی نیز شاملو وسپهری را سهمناکانه و شورمندانه ...
معرفی کتاب بری لیندون ، نوشته ویلیام تکری
خودش را در مواجهه با وضعیتی تراژیک می بیند. این رمان از آن دست آثار بزرگی ست که می توان هم به مثال آینه ای دیدش که برابر جامعه ای قرار گرفته که مدت هاست به درستی خودش را با جزئیات تماشا نکرده و از زشتی ها و فرتوتی های خودش بی اطلاع است و هم می توان به مثال تصویری از انسان عصر جدید تا همین امروز و پس از این به آن نگاه کرد؛ انسانی که دورزمانی ست فراموش کرده اخلاق انسانی چیست و شریف بودن یعنی چه ...
جهان، انسان و قرآن تجلی هنر خداوند است
همه قوت ها متعلق به خداست، در رابطه با شفاعت و بسیاری از موضوعات دیگر هم می توان این معنا را در قرآن دید . وی تاکید کرد: بدانیم که هنر، آفریده خدا و مهندسی الهی است، بنابراین هنر از هر کجا سر زد باید بدانیم که به خدا بر می گردد، هر چه هنر است متعلق به خداست، هنر ما این است که هنر خدا را کشف و درک می کنیم، هنر خدا را تدبر کرده و پیدا کنیم و توجه ما را جلب کند . نماینده ولی فقیه ...
ابوترابی فرد:توطئه ها و دسیسه ها در عزم و اراده انسان های بزرگ هیچ تأثیری نمی گذارد
.... امام جمعه موقت تهران گفت: بدون تردید این اقتداری که امروز در سطح کشور خلق شده، مدیون وجود این افراد و انسان های تقرب یافته به خدا است. حجت الاسلام ابوترابی فرد با تأکید بر اینکه نگاه به خدا منشأ تحول است، افزود: آنان که در راه حق حرکت می کنند، عنایت خدا را در این مسیر نورانی مشاهده می کنند و شعار اقتصاد دانش بنیان از همین حقیقت ریشه می گیرد. وی بیان کرد ...
اُخروی زندگی کنیم
َ عَلَیٰ مَا هَدَاکُمْ وَلَعَلَّکُمْ تَشْکُرُونَ از انسان می خواهد که عدد روزه را تکمیل کرده و خدا را به عظمت یاد کنند. لذا گام های ما باید محکم باشد اما خدا نیز از ما توقعات بالایی ندارد و کار را بر ما آسان گرفته است تا به آن عمل کنیم و مشمول هدایت الهی قرار گیریم. وی با اشاره به فراز جَنّبنی فیهِ من هَفَواتِهِ و آثامِهِ از دعای روز هفتم، بیان کرد: انسان حق انتخاب دارد که ظرف روز خود ...
تأملاتی در دعای سحر(26)/ اخلاق از مقوله زیبایی/ نوشتاری از استاد محمد سروش محلاتی
برخی از متشرعان و پیروان مسیحیت چنین نظری را مطرح می کنند. یک نظر دیگر این است که اخلاق از مقوله ی تکلیف است. نظر دیگر این است که اخلاق از مقوله ی علم است یعنی همه ی مشکلات بداخلاقی بشر به خاطر جهل و نادانی اوست و هرچه انسان داناتر باشد، از نظر اخلاق هم پیشرفت پیدا می کند و رفتارهای او اخلاقی خواهد بود. برخی هم مسأله ی وجدان را مطرح کرده اند که فعل اخلاقی فعلی ست که مطابق با وجدان یا مطابق با ...
دعای روز هشتم ماه رمضان+صوت و عکس نوشته
دینی در تفسیر دعای روز هشتم ماه رمضان گفت: در روز هشتم ماه مبارک رمضان خدا، چهار صفت زیبا برای آن کسانی که دوست دارند همیشگی باشند، بیان می کنند. همان گونه که سعدی گفته است، سعدیا مرد نکونام نمیرد هرگز، خدا راهکار این ماندگاری را به انسان داده است که همیشه زنده بمانیم. ابتدا در این دعا فرمودند آن کسانی که دوست دارند همیشگی باشند، به یتیمان رحمت کنند. در برزخ و قیامت نوری به شخص واصل می ...
اعجاز قرآن منحصر به فصاحت و بلاغت نیست
الهی که از یک سو، رحمت وسیع و گسترده خدا را بر همه بندگان مشخص می کند و از سوی دیگر بیانگر قدرت او است که چگونه از آب بی رنگ، صد هزاران رنگ از میوه ها و دانه های غذایی با خواص متفاوت برای انسان ها و همچنین جانداران دیگر، آفریده، یکی از زنده ترین دلایل وجود او است، لذا بلافاصله اضافه می کند: اکنون که چنین است برای خدا شریک هایی قرار ندهید در حالی که می دانید (فَلا تَجْعَلُوا لِلَّهِ أَنْداداً وَ ...
نام های دیگر ماه رمضان چیست؟
ایام سال اثرگذاری دارد. پیامبر (صلی الله علیه وآله) در توصیف ماه رمضان می فرمایند: هر که شبی از آن (ماه رمضان) را به نماز گزاردن زنده دارد، مانند کسی ست که هفتاد شب را در ماه های دیگر زنده داشته باشد . تمام این احادیث نشان می دهد، رمضان فرصت مهمی است که انسان با مقاومت در برابر خواهش های نفسانی و قیام به عبادت در شب ها می تواند حرکت خود به سمت خداوند را سرعت بخشد. ...
خدایا! مرا از لغزش ها و گناهان دور بدار
خدا بخواهیم؛ خدایی که هدایتگر گمراهان است. برخی نیز معتقدند مقدمه هر کار نیک، عنایت الهی است و به سرانجام رساندن آن کار نیک نیز به دست خداست. حجت الاسلام به خبرنگار معارف ایرنا گفت: در این دعا از خدا می خواهیم تا به ما توفیق روزه داری و اقامه نماز عنایت فرماید. از نگاه دینی انجام هر کار خیر مقدمه ای دارد که عبارت از کمک و عنایت الهی است و تا خدا به انسان کمک نکند و اجازه عمل خیر ندهد ...
نقش خورشید و مهر در اساطیر هند و ایران
گاه نیز با صفت نابودکننده بیان شده، در آخرالزمان خورشید همة جهان را خشک و از هستی ساقط می کند. صفات ظاهری سوریا در آئین هندو سه خورشید خدائی ودائی یعنی سوریا، سوینزی و یرسوت تبدیل به یک خدا و جذب سوریا می شوند. 1سوریا در آئین هندو خیرخواه انسان و نماد او صلیب شکسته ای است که نشانة بخشندگی است. او را کشندة اهریمنان می دانند. در خصوص صفات ظاهری خدای خورشید اشارات زیادی است و اکثر ...
جنگی گرم با سلاحی سرد/ آوینیِ جنگجویی که با قلم می جنگید!
. البته آنچه که انسان می نویسد همیشه تراوشات درونی خود اوست اما اگر انسان خود را در خدا فانی کند، آنگاه این خداست که در آثار ما جلوه گر می شود. نگفت ببینید، نگفت هستم و حتی تلاش نکرد تا مثل ما مبتلایانِ به تماشا، اسمش را در تیتراژ روایت فتح اش بیاورد. او دنبال اسم نویسی در دفتر خدا بود. می نوشت. بی وقفه. مثل پیام بری که قدرت از منبعی به عظمت پروردگار گرفته باشد تا در جاهلیتی سفاک اما مدرن ...
غرب انسان را با سبک زندگی، ضعیف می کند بعد می گویند آزاد هستید!
، از جنس صفات یک ببعی خوب و سربه راه نازنین است. همه هم خوب است ولی دین قبل از این مهربانی ها و خوبی ها و ظلم نکردن و شاخ نزدن و لگد نزدن و گاز نگرفتن و...، اول انسان را قدرتمند می کند. بعد در اثر قدرتمندی تو نیاز نداری نامهربانی کنی، زور داری ولی نمی زنی. این طرز تربیت دینی است. مهم ترین شاخصۀ یک مدرسه، یک دبستان، یک دبیرستان خوب برای تعلیم و تربیت این است که جوان های قدرتمند تربیت کند. امام رضا ...
مقدمه ای بر آزادی، قانون و سازمان
انسانی وجود دارند. تیپ ایده آل دورۀ قرون وسطی قدیس بود و دورۀ جدید مهندس را مثال آدمیان قرار داده است. در ذیل مثال کلی هم معمولا مثال های خاص هر گروه و دسته و فرقه وجود دارد. در میان روشنفکران و علاقه مندان به امور سیاسی در جهانِ تحت استیلای استعماری و استبدادی این تیپ ایده آل شخص مبارز و مجاهد است. (و چرا نباشد؟) مشکل وقتی پیدا می شود که تیپ ایده آل مجاهد و مبارز اسوۀ همه می شود؛ یعنی دانشمند و ...