سایر منابع:
سایر خبرها
نیم نگاهی به پرونده اخلاقی فرح دیبا
می گردند، دست بردارید. وقتی اینجور آدم ها دور و برم را گرفته اند چطور انتظار دارید که استراحت کنم؟ (21) درباریان شاه چنان در فساد غوطه ور بودند که گاه دست به اعمالی جنون آمیز می زدند. در فرهنگ مذهبی مردم ایران، هم آغوشی مرد و زن نامحرم یا با هم رقصیدن آنها دیگر حیثیتی برای آن خانواده باقی نمی گذاشت. حتی فریده دیبا در مهمانی کاخ سفید از اینکه مردان و زنان یکدیگر را در حضور هم می بوسند و ...
درگیری آیت الله خامنه ای با کمونیست ها در جنرال الکتریک+عکس
همهمه بلند شد. صاحبخانه و خانواده اش برای با خبر شدن از واقعه از خانه خارج شده بودند. بیرون که رفت دید مردم با شور، فریاد می زنند که برای نجات نیروی هوایی بشتابید. پرشمار و یکدل در حال رفتن به مناطق شرقی بودند، پادگان دوشان تپه، روز بعد گفتند که مردم به سوی پادگان مزبور شتافته و سپر انسانی درون آن تشکیل داده بودند و مانع اجرای نقشه شده بودند. این حادثه موجب شد که نیروی هوایی ملحق شده به انقلاب، در باز شدن در اسلحه خانه پادگان به روی مردم کمک کند و بدین ترتیب برای اولین بار اسلحه به دست مردم افتاد. آقای خامنه ای: آن شب چه هیجانی داشتیم. صدای تیر تا صبح قطع نمی شد. ...
رسانه سنگی دیوار در انقلاب اسلامی
...، بلکه بر هزاران دست فروش، خرده فروش و دلال جزء نیز نفوذ درخور ملاحظه ای داشتند؛ چراکه حیات اقتصادی این افراد کاملاً وابسته به بازاری ها بود. 3. دامنه نفوذ بازار، مناطق غیرشهری نظیر مزارع تجاری و کارگاه های کوچک روستایی را نیز در برمی گرفت. این نفوذ و دسترسی از راه مغازه داران روستایی، دست فروشان دوره گرد، مزارع تجاری ایجاد شده پس از اصلاحات ارضی و کارخانه های صنعتی کوچکی انجام می ...
سد ه ،جشن پاد شاهان نیک عهد
یاد گار ارد شیر بابکان است و د ر علت و سبب این جشن گفته اند که هرگاه روزها و شب ها را جد اگانه بشمارند ، میان آن و آخر سال عد د صد به د ست می آید و برخی گویند علت این است که د ر این روز زاد گان کیومرث - پد ر نخستین - د رست صد تن شد ند و یکی از خود را بر همه پاد شاه گرد انید ند و برخی برآنند که د ر این روز فرزند ان مشی و مشیانه به صد رسید ند و نیز آمد ه: شمار فرزند ان آد م ابوالبشر د ر این روز به ...
کردکوی خطه آبشارها + تصاویر
...> این گنبد در 4 کیلومتری جنوب شرق روستای رادکان و 42 کیلومتری جنوب کردکوی در یک منطقه کوهستانی جنگلی بر فراز تپه با صفایی که دارای موقعیت ویژه طبیعی و سوق الجیشی است، قرار دارد. با توجه به کتیبه ای که در زیر گنبد دیده می شود، ساخت آن در 407 هجری قمری در زمان فرمانروایی اسپهبد ابوجعفر آغاز شده و در 411 هجری به پایان رسیده است. این بنا از دو قسمت گنبد و بدنه تشکیل شده است. گنبد آن بصورت ترک ...
دعوایی که به دوستی ببر و بز پایان داد/حیوانات عجیب در امارات/رازهای ناگفته اسکلت های چشمه علی+تصاویر
می کنند. زلزله امروز تهران کدام مناطق احساس شد؟ +عکس زلزله ای به بزرگی 3.1 درجه در مقیاس امواج درونی زمین ریشتر صبح دوشنبه منطقه لواسان شهرستان شمیرانات واقع در شمال شرق تهران را لرزاند. رازهای ناگفته اسکلت های چشمه علی+عکس با انجام کاوش های باستان شناسی در تپه چشمه علی و تدفین های به جا مانده آن از دوران اسلامی می توان به اطلاعات با ارزشی از دوران سلجوقی دست یافت ...
شاه اسماعیل، اولین هنرپرور صفوی (1)
نظامی 886ه ق است. این نسخه شاید از معدود نسخ خطی نفیس متعلق به دربار آق قویونلو ها بود که به دست شاه اسماعیل رسید. توضیح آن که پیش از سال 906 یعنی زمان تصرف تبریز به دست شاه اسماعیل و دسترسی وی به گنجینه کتابخانه سلطنتی ترکمان، متاسفانه در هجوم سلطان سلیم عثمانی به تبریز، بسیاری از کتب نفیس موجود در این کتابخانه به یغما رفت و به همین جهت، امروزه بعضی از زیباترین آثار سبک ترکمان و مرقعات این ...
چهره ی بردگیِ آفریقایی ها در ایران عصر قاجار/تحقیقات یک محقق روی پروژه ای قوم نگارانه در شهرهای میناب، ...
به گزارش لنگه نیوز موضوع بردگان آفریقایی در ایران، در اواخر دهه 90 میلادی مورد توجه خسرونژاد قرار گرفت؛ زمانی که او به مدت دو سال روی پروژه ای قوم نگارانه در خلیج فارس کار می کرد. این پروژه در شهرهای میناب، بندرلنگه و بشاگرد در استان هرمزگان انجام شد. خرید و فروش بردگان آفریقایی در خلیج فارس به پیش از دوره اسلامی برمی گردد. روایت های قرون وسطایی به شکلی پراکنده به بردگانی اشاره دارند که به عنوان مستخدمین خانگی، محافظان، سرباز و دریانوردان در خلیج فارس و از جمله جایی که امروز در جنوب ایران واقع است، به کار مشغول بودند. این رویه از میان قرن ها امتداد داشته و دچار رشد و نمو شده است. در تاریخ مدرن ایران، آفریقایی ها عضو جدایی ناپذیر خانه های افراد صاحب امتیاز بودند. مردان سیاه عمدتا اخته (خواجه) بودند و در داخل حرمسرا و خانه های شاه کار می کردند، در حالی که زنان سیاه مستخدمان زنان ایرانی بودند. موضوع بردگی آفریقایی به رغم دیرینه بودن، در ایران به ندرت مورد بحث و یا حتی مورد تایید قرار گرفته است. بخشی از آن به دلیل اینست که پژوهشی جامع در مورد بردگی آفریقایی در ایران انجام نشده است. اما عکس هایی وجود دارند که حضور بردگان در آنها مشهود است. بخشی از این عکس ها در طول چهار سال گذشته مورد توجه پدرام خسرونژاد، انسان شناس، قرار گرفته است. موضوع بردگان آفریقایی در ایران، در اواخر دهه 90 میلادی مورد توجه خسرونژاد قرار گرفت؛ زمانی که او به مدت دو سال روی پروژه ای قوم نگارانه در خلیج فارس کار می کرد. این پروژه در شهرهای میناب، بندرلنگه و بشاگرد در استان هرمزگان انجام شد. مطالعات او در مورد لباس های سنتیِ ایرانیانِ سیاه پوست او را به سمت موضوع بردگی در ایران کشاند. بعدها در سال 2011 و هنگامی که او در تدارک برگزاری رویدادی در مورد عکاسی و فیلمبرداری عصر قاجار در دانشگاه اندروز اسکاتلند بود، به چندین عکس از اواخر قرن نوزدهم میلادی برخورد که آفریقایی هایی را به تصویر کشیده بودند که در حرمسرای ناصرالدین شاه زندگی می کردند. خسرونژاد از آن زمان در حال گردآوری عکس هایی است که داستان بردگان و مستخدمان خانگیِ آفریقایی در ایران را روایت می کنند. پژوهشش او را به ایران، اسپانیا، بریتانیا و آمریکا کشاند و خسرونژاد دست به غربالگری از میان چندین آرشیو شخصی از جمله مجموعه شخصی فرهاد دیبا در اسپانیا و آرشیو مدرن کانفلیکت در لندن زد. او دهها مصاحبه با ایرانی ها و ازجمله با هاله افشار انجام داد که در دهه 1950 و 1960 از مستخدمان آفریقایی بهره می گرفتند. از آن زمان او حدود 400 عکس را گردهم آورده و قرار است در کتابش در خصوص مستخدمان خانگی آفریقایی در ایران، به آنالیز تصویری آنها بپردازد. او هم چنین قصد دارد در همین ارتباط چندین نمایشگاه در اقصی نقاط جهان برگزار کند. این کار حساسیت های خود را دارد؛ خسرونژاد می گوید خانواده های قجری هستند که با واژه ی برده مساله دارند. آنها می گویند خانواده هایشان صرفا مستخدمین خانگی داشتند و با آنها مانند برده رفتار نمی شد. این شاید درست باشد، اما بردگی بردگی ست و ما باید بتوانیم به صورت عمومی در مورد آن حرف بزنیم . نمایش این تصاویر، اولین قدم در راستای آن چیزی ست که خسرونژاد آن را یک روش شناسی جدید در انسان شناسیِ تصویریِ ایران مدرن می داند: ما مواد خام تصویری زیادی داریم که دارای ارزش پژوهشی هستند. بخشی از آنها توسط هنرمندان یا تاریخدان های بصری تجزیه و تحلیل شده اند، اما توسط انسان شناس ها نه. ما باید این عکس ها را هم چون متون و داده هایی برای اهداف انسان شناسانه بخوانیم . خسرونژاد و تیمش در دانشگاه اوکلاهاما در حال بسط روش شناسی ای برای ارزیابی عکس ها و فیلم های مستند از دیدگاهی انسان شناسانه هستند. او می گوید این مواد خام تصویری دربردارنده اطلاعاتی هستند که در متون نوشتاری پیدا نمی شوند. تجزیه و تحلیل آنها می تواند به انسان شناس ها کمک کند که مطالعات خود در مورد ایران را پیش ببرند . ...
نگاهی به روابط تاریخی و سیاسی ایران و فرانسه
دوستانی در بین کشورهای اروپایی باشد و این وظیفه را سفارت ایران در پاریس بر عهده گرفت. در سال های بعد شاهان قاجار (ناصرالدین شاه، مظفرالدین شاه و احمدشاه) در سفرهای اروپایی خود بار ها از پاریس بازدید کردند و در خاطرات خود به وصف این مسافرت ها پرداختند. تاسیس سفارت و سفرهای شاهانه ناصری باب جدیدی را در روابط خارجی ایران و فرانسه گشود و به مناسبات اقتصادی و فرهنگی بیشتری منجر گشت. اعزام ...
کلات و درگز موزه ای در میان طبیعت ناب خراسان +عکس
.... اگر در این ایام به این مناطق سفر کنید علاوه بر زیبایی و سرسبزی این مناطق با انواع موسیقی محلی و رقص های زیبای محلی و سنتی نیز آشنا خواهید شد. شغل اصلی مردم در این منطقه کشاورزی و دامداری است. در چند سال اخیر کاشت درختان پسته هم در منطقه رواج یافته است. هنوز هم برخی از روستاییان در فصل های گرم سال به ییلاقات اطراف کوچ می کنند و کل تابستان را به همراه دام های خود در ییلاق می گذرانند. مردم درگز و کلات به دو زبان ترکی و کرمانجی صحبت می کنند. ...
از اقدس تا فتح ؛ مدال هایی که بر سینه سرداران ایرانی نشسته است
اهدای نشان نظامی نیز در ایران نظم پذیر و بر اساس یک قاعده کلی شد. *نشان اقدس برای شاهان قاجار اولین آئین نامه اهدای نشان های نظامی، در دوران قاجار و در زمان پادشاهی مظفرالدین شاه قاجار تدوین شده است. این آئین نامه بر اساس آموزش ها و درجه بندی های زمان قاجار مجاهدت در راه دفاع از کشور و نظام پادشاهی بر اساس مراحم همایونی را معیار اعطای نشان قرار می دهد. در ...
پایان چله خونخوار
یا اهالی هر منطقه انجام می شود. جشن سده پیشینه ای طولانی در بین ایرانیان دارد و جزو جشن های باشکوه دوران باستان بوده است. "به حساب قدیم، جشن سده در دهم بهمن ماه که آبان روز نام داشت برگزار می شد. در این روز که پنجاه و پنج روز پیش از نوروز قرار می گرفت، هوشنگ شاه، آتش را به دست آورده بود و وجه تسمیه آن به سده آن است که با روز صدم از چهره دوم سال انطباق داشت. ایرانیان قدیم سال را به دو ...
شاهراه تپنده ایران
خود و کسب مشروعیت هر وقت فرصتی دست می داد به قم می رفتند. فتحعلی شاه و ناصرالدین شاه و مظفرالدین شاه در مقایسه با بقیه شاهان قاجار بیشتر به قم سفر کردند و باید برای رسیدن به قم از راه تهران به قم استفاده می کردند. این شاهان به منظور کسب مشروعیت مذهبی و به دست آوردن نظر زوار قم در توسعه و ترمیم راه قم قدم هایی را برداشتند و دستوراتی صادر کردند. اهمیت دیگر قم به واسطه نظر ...
دیگر از هر چه زن چادری است، بدم می آید!
در اخذ تمدن اروپا جلو رفته باشند. حالا می بینم که ما خیلی عقب هستیم مخصوصاً در قسمت تربیت دختران و بانوان؛... فوراً باید با تمام قوا به پیشرفت سریع مردم مخصوصاً زنان اقدام کنیم . رضاخان که شدیداً تحت تأثیر بی حجابی زنان ترکیه قرار گرفته بود، این مساله را یک سال و اندی پس از سفر خود به ترکیه در آذر 1314 به محمود جم رئیس الوزرا چنین بازگو می کند: نزدیک 2 سال است که این موضوع-کشف حجاب- سخت فکر مرا ...