بزرگان حوزه در مقابل فتوا دهندگان بغیرعلمٍ موضع گیری کنند
سایر منابع:
سایر خبرها
تفقه سروش؛ به نرخ روز با چاشنی سفسطه و تحریف
را بگویید، کامل بگویید نه آنچه که بدان میل دارید! اولاً اصل حکم اعدام در فقه اسلامی، پذیرفته شده است. فقه اسلامی در موارد مختلفی اعم از قصاص، ارتداد و ... حکم به اعدام می دهد که محاربه نیز بر اساس قاعده فقهی و نصوص صریح و همچنین با توجه به قانون اساسی جمهوری اسلامی کشور که مصوب فقیهان و حقوقدانان برجسته و عالم و مورد تأیید آرای متفق مردم است. قرآن کریم به صراحت حکم محارب را ...
سرآغاز تفکیک عقلانیت از دین و شریعت به تفکرات عصر جاهلی و حاکمان اموی بر می گردد
رَبِّکُمْ فَمَنْ شاءَ فَلْیُؤْمِنْ وَ مَنْ شاءَ فَلْیَکْفُرْ"(کهف ،29) همچنین حکومت اموی، مسأله قضاء و قدر را بیش از هر چیز ترویج می کرد تا بتواند وضع حاکمیت بر جامعه را معلول آن قلمداد کند و از این طریق ، مردم را درباره هر نوع نابسامانی به سکوت وا دارد. ابوهلالی عسکری می گوید: معاویه نخستین کسی بود که گفت تمام کارهای بندگان با اراده خدا انجام می گیرد (مفید، الاوائل، 1371ق، ج4، ص125 ...
آیت الله ردایی: احکام الهی برای خوشایند و بدآیند کسی عوض نمی شود
به گزارش خبرنگار حوزه اندیشه خبرگزاری فارس، در نظر عده ای حکم اعدام در رابطه با برخی جرائم نظیر محاربه، قصاص، افساد فی الارض و... موجب ترویج خشونت و عملی ضداجتماعی است. درباره فلسفه این قضیه و لزوم چنین برخوردهای قاهرانه ای از سوی نظام کشورها با آیت الله حسین ردایی، مدرس حوزه و عضو هیأت علمی دانشگاه شاهد مصاحبه ای داشتیم که در ادامه حاصل کار را می خوانید. احکام اسلام در راستای حفظ حیات ...
نقش مؤسسات قرآنی در تأمین بسترهای فکری و معرفتی + صوت
سیاسی الهی امام خمینی(ره) آمده است: تبلیغات سوء دشمنان مبنی بر کهنه و افیون بودن تعلیمات قرآن، چنان آن را از صحنه خارج کرد که گویی قرآن نقشی برای هدایت ندارد و کار به جایی رسید که مع الاسف به دست دشمنان توطئه گر و دوستان جاهل قرآن، این کتاب سرنوشت ساز نقشی جز در گورستان ها و مجالس مردگان نداشته و ندارد (جلد 21، ص 395). در شرایط کنونی در کنار ضرورت فعالیت سایر دستگاه ها، نباید از نقش ...
روش های تربیتی در قرآن (بخش اول)
، هر چند که از نظر لفظی یکی معتل و آن دیگر مضاعف است، باید بر این اساس، تربیت را به معنای پرورش دادن استعدادهای درونی و به فعلیّت رساندن امور بالقوّه بدانیم.(تعلیم و تربیت در اسلام، شهید مطهری، ص 57) اما این دو واژه هم از نظر اصل و ریشه و هم در معنا تفاوت های ظریفی دارد. همین تفاوت های ظریف است که کاربرد آن را متفاوت کرده است. در آیات قرآن می توان گفت که واژه ربو به معنای رشد و افزایش و ...
توحید، رمز جاودانگی و جهانی شدن انقلاب اسلامی
امامت و معاد و عدل با ارجاع به آن معنا و مفهوم پیدا می کند. در سه اصل آن شامل توحید و نبوت و معاد تمامی مسلمانان اعم از شیعه و سنی وحدت نظر دارند و شیعه دو اصل دیگر یعنی امامت و عدل را هم بخشی از اصول دین خود می داند زیرا معتقد است بدون امام عادل ، عدل نه تفسیر می شود و نه محقق می شود ، همان گونه که بدون عدل، امام عادلی هم ظهور نمی کند و دوام نمی آورد. تجربه تاریخ صدر اسلام تا کنون نشان می دهد ...
کنکاشی فقهی ، حقوقی پیرامون آیه محاربه
جواد ( ع ) هم حاضر بود فقها و ابو داود در جواب گفتند که حکم آنها در فرمایش خداوند در آیه شریفه آمده است و آیه 33 سوره مائده ، انما جزاء الذین یحاربون الله و رسوله تا آخرش تلاوت کردند و گفتند که خلیفه مخیر است هر چه که دلش بخواهد مجازاتشان کند سپس معتصم رو به امام محمد جواد ( ع ) کرد و گفت نظر شما چیست ؟ حضرت فرمودند نخیر اینطور نیست که حضار محترم گفتند آنها در فتوائی که دادند مردم را گمراه کردند ...
خداوند اهل علم را از تحمیل سیاست زدگی بر اخلاق و فقه و حقوق نجات دهد
واسطه مخالفت باحکم شرعی اعدام آنها خوراک رسانه اجانب را تامین می کنند . خداوند اهل علم را از تحمیل سیاست زدگی بر اخلاق و فقه و حقوق نجات دهد و عاقبت همه ما را ختم به خیر گرداند . پایان پیام/ 35 ضمیمه : کلید واژه ها: اغتشاشگران محارب، | محاربه ...
چیستی ماهیت محاربه، صدق عنوان محارب و مجوز مجازات آن
به گزارش سرویس حوزه و روحانیت خبرگزاری رسا، آیت الله سیفی مازندرانی از اساتید حوزه علمیه، چیستی ماهیت محاربه، صدق عنوان محارب و مجوز مجازات اعدام از نظر شرع و قانون تشریح کرد که متن این گفت و گو را در ادامه می خوانید: تشکر می کنیم از وقتی که در خدمت پاسخگویی به شبهات قرار دادید، بعد از اغتشاشات اخیر و اعدام برخی از اغتشاشگران، رسانه ها شبهاتی را در این باره مطرح کردند که از آنها توقعی ...
بحثی درباره شناخت موضوع حد محارب
) هرگاه در دارالاسلام سلاح برهنه کند ... بیان احکام محارب در روایات و عموم آیه محاربه، بر عدم شرطیت (اهل فساد بودن) در تحقق معنای محارب، دلالت دارد، و همین نزد من نظر قوی تر است. باز علامه حلی در باب حدود کتاب ارشاد می گوید: (مقصد هفتم درباره محارب است. دو بحث در مورد محارب وجود دارد: بحث نخست درباره ماهیت محارب است و آن عبارت است از کسی که برای ترساندن مردم، سلاح برهنه کند، چه در خشکی و چه ...
بخشی از غنا و قوت فقه شیعه مرهون کاربست عقل است
. نوبت به عقل که می رسد این حرف ها را می زنید، اما چرا همین حرف ها را درباره کتاب و سنّت نمی زنید؟ خب نباید بزنید! *جایگاه عقل در علم اصول کجاست؟ حق این است باید به آن اذعان کنیم. بنده اعتراف می کنم ما به عقل، به شأن عقل اهتمام لازم نکردیم و کاربرد و کاربست و کارکرد عقل در میان حجج بسیار وسیع تر از آن دو حجت دیگر است. حجج برای ما، برای ما غیرمعصومان و به نظر من وقتی برای تحکیم ...
گاه یک تنه به میدان می آمد تا از حریم و کیان حق دفاع کند!
شخصیتی نادر، در تجمیع علم، سیاست و شجاعت زنده یاد آیت الله محمدتقی مصباح یزدی، با زنده یاد آیت الله محمد یزدی، دوستی و مراوده ای طولانی داشت. از این روی و در دوران حیات آن فقیه مجاهد، در باب خصال علمی و عملی وی، شهادتی اینچنین را به تاریخ سپرد که مهم و خواندنی می نماید: حضرت آیت الله یزدی هم از لحاظ فقاهت، هم از لحاظ آشنایی با مس ...