چیستی ماهیت محاربه، صدق عنوان محارب و مجوز مجازات آن
سایر منابع:
سایر خبرها
موضع گیری ها نباید منجر به تضعیف قانون شود/ قانون و تشکیلات قضائی را فصل الخطاب بدانیم
مروری می کنیم: 1- محارب کیست؟ ماده 279 مربوطه می گوید محاربه عبارت است از کشیدن سلاح به قصد جان و مال و ناموس مردم یا ارعاب آن ها به نحوی که موجب ناامنی گردد و این تعریف مطابق است با آن چه درتحریر الوسیله امام و بسیاری از متون فقهی آمده است. 2-مجازات محارب چیست؟ درماده 282؛ چهار مجازات را برای محارب مشخص کرده که یکی از آن ها اعدام است. در ماده 283 تصریح شده است که انتخاب هریک از ...
10 نشانه از علائم ظهور امام زمان علیه السلام
... علایم آسمانی به علت اهمیت ظهور امام زمان، علاوه بر نشانه های زمینی و طبیعی، برخی علایم آسمانی نیز در زمان ظهور حضرت رخ خواهند داد، تا مردم بهتر رهبر و مصلح آسمانی را شناخته و در راستای تحقق رسالت و اهداف او مشارکت کنند؛ مانند: صیحه آسمانی امام صادق علیه السلام فرمود: اذا نادی مناد من السماء ان الحق فی آل محمد صلی الله علیه و آله فعند ذلک یظهر المهدی علی افواه ...
مقاله | بررسی فقهی- حقوقی محاربه و حکم آن
شده یا مالی را به سرقت برده اند، مجازات آنرا نبینند؛ بلکه مجازات آن عمل را خواهند چشید و تنها مجازاتی که از آنها برداشته خواهد شد، تهدید مردم با اسلحه است؛ یعنی توبه محارب تنها تاثیرش در ساقط شدن حق اللَّه دارد، اما حق الناس بدون رضایت صاحبان حق ساقط نخواهد شد (تفسیر نمونه، ج 4، ص362 - 363). امام خمینی (قدس) توبه از محاربه به شرط این که قبل از دستگیری باشد را موجب سقوط حد محاربه دانسته و ...
کنکاشی فقهی ، حقوقی پیرامون آیه محاربه
دکتر محمد جواد مرمضی / استاد حوزه و دانشگاه و وکیل دادگستری : هیچ شکی در آن نیست که اگر چنانچه فردی یا افرادی اقدام به سلب امنیت از مردم و جامعه بوسیله ایجاد رعب و وحشت و ترساندن مردم از طریق نمایان کردن هر گونه سلاح چه سرد و چه گرم بکنند و اقدام به سرقت کردن اموال و همچنین قتل افراد بیگناه بنمایند باید اشد مجازات از طرف قوه قاهره حاکم بر مردم و دستگاه قضا در حق آنها اجرا شود و اولین ...
آیت الله گرامی: طبق فرموده امام، فرد محارب چنانچه آدمی را نکشته است یقیناً حکم اعدام ندارد / آقایان مفسد ...
با جرم، فرد را مجازات کنند. اگر چنین فردی مردم را ترسانده و قتل انجام داده، باید اعدام گردد. اما ممکن است مردم را ترسانده و قتلی صورت نگرفته باشد. راهزنان، سارقان و قاچاقچیانی که دست به سلاح ببرند و موجب سلب امنیت مردم و راه ها شوند، محارب اند. مصداق اخافه الناس است و حکم محاربه بر آن ها صدق می کند. بنابراین، در اخافه مردم و سرقت اموال، حکم قطع دست و پا جاری است. اگر فردی با ...
بررسی حقوقی حکم محاربه شیطان خیابان ستارخان/ محسن شکاری چرا اعدام شد؟
حدود اربعه است، پس بین این دو عنوان تفکیکی قائل نشده اند. [2] 8- هرچند فقها تعریف محارب را به سلاح مقید کرده اند، لیکن قوام و حقیقت محاربه به این است که قصدش ترساندن مردم و ایجاد فساد باشد و کاری از او سرزند که این نتیجه را به دنبال داشته باشد. در تحقق این معنا، فرقی بین چاقو و سنگ و چوب نیست. نمی توان گفت: اگر اخافه و افساد با آهن و چاقو باشد، محارب است وگرنه محارب نیست. [3] 9- امام ...
حکم "محارب" بر اساس قانون، فتوای امام و علم قاضی است نه نظرات شخصی یک حقوقدان
...! این تصور و برداشت وی بوده و اساساً چنین چیزی نبود و اگر هم مثلاً قصد اخافه ی بخشی از مردم که همان نیروهای حافظ امنیت و نیروهای انتظامی داشته باز هم این اخافه و ارعاب صدق می کند. در اینجا مباحث زیادی قابل طرح است، اینکه قصد ارعاب و قصد اخافه در جرم محاربه چیست. این را هم مقدمتاً عنوان کنم که قانون مجازات اسلامی قبلی، جرم محاربه و افساد فی الارض و بغی را یک جا آورده بود در حالیکه ...
نگاه تاریخی به محارب و حکم آن در اسلام
تشخیص آن بر عهده قاضی گذاشته شده است. وی در ادامه افزود: برخورد امیرالمومنین(ع) با خوارج می تواند بخشی از مصداق های برخورد با افراد محارب باشد؛ یعنی حضرت علی (ع) آنهایی را که افراد را به قتل رسانده و مسیر را ناامن ساختند و به گونه ای مشکلاتی برای مردم ایجاد کردند، تعقیب می کردند و مانع ضربه زدن آنان به افراد جامعه و اموال آنان می شدند. حجت الاسلام ذاکری در پایان خاطر نشان کرد: در ...
مجازات اخلالگران در امنیت چیست؟
. امنیت عمومی وقتی خلل می پذیرد که خوف عمومی و ناامنی جای امنیت را بگیرد و طبیعتاً وقتی محارب می تواند چنین خوفی در جامعه پدید آورد که مردم را با اسلحه تهدید به قتل کند. اینکه در این آیه محاربه و ستیز با بندگان خدا با اخلال به امنیت عمومی، محاربه با خدا معرفی شده به دلیل اهتمام فوق العاده شارع به امر حقوق انسان ها و حمایت از امنیت آنان برای داشتن زندگی آرام و نظام مند است. به همین خاطر برای افراد اخلالگر در امنیت عمومی مردم مجازات اعدام تشریع شده است. ...
بستر ناآرامی در کشور تا حل مشکل معیشت ادامه دارد
اینکه برای مقابله با فتنه به صورت عملی، تا کی باید شاهد رفتارهای خشن باشیم، گفت: اگر اغتشاش گران خشونت کردند که از بیرون بودند و آدم نظام نبودند، ولی اگر بحث در مورد شدت احکام صادره است، به حسب قانون، قاضی مختار است یکی از چهار طریق را برای مجازات در نظر بگیرد. امام جمعه زابل با بیان اینکه اگر آقایی که اعدام شده محارب بوده، با توجه به فقه شیعه و اهل سنت، اگر کسی راه را ببندد و از سلاحی به ...
تفقه سروش؛ به نرخ روز با چاشنی سفسطه و تحریف
چنین اعلام کرده است: إِنَّمَا جَزَاء الَّذِینَ یُحَارِبُونَ الله وَرَسُولَهُ وَیَسْعَوْنَ فِی الأَرْضِ فَسَادًا أَن یُقَتَّلُواْ أَوْ یُصَلَّبُواْ أَوْ تُقَطَّعَ أَیْدِیهِمْ وَأَرْجُلُهُم مِّنْ خِلافٍ أَوْ یُنفَوْاْ مِنَ الأَرْضِ ذَلِکَ لَهُمْ خِزْیٌ فِی الدُّنْیَا وَلَهُمْ فِی الآخِرَةِ عَذَابٌ عَظِیمٌ [1] پس طبق فرمایش قرآن کریم چهار مجازات برای محارب وجود دارد. اول: قتل(اعدام) دوم: به صلب کشیده ...
سرآغاز تفکیک عقلانیت از دین و شریعت به تفکرات عصر جاهلی و حاکمان اموی بر می گردد
وَ الْمُنْکَرِ وَ لَذِکْرُ اللَّهِ أَکْبَر (عنکبوت، 45). ازاین رو، به دلیل عقلانیت احکام الهی است که پیامبر اسلام در حدیثی می فرمایند: حلال محمد حلال الی یوم القیامه وحرامه حرام الی یوم القیامه (کلینی، اصول کافی، ج1، ص58). البته راز جاودانگی شریعت اسلام هم، در هماهنگی احکام اسلامی با ساختار وجودی و فطرت و عقل انسان است. بی شک اموری که برخاسته از فطرت آدمی است در طی اعصار و ...
میان عقل و وحی تعارضی نیست
اساس فروع آن را نیز تشکیل می دهد که به برخی از آنها در آیات قرآن تصریح شده است: . أَقِمِ الصَّلَوةَ لِذِکْرِی (طه، 14). 2. أَقِمِ الصَّلاةَ إِنَّ الصَّلاةَ تَنْهی عَنِ الْفَحْشاءِ وَ الْمُنْکَرِ وَ لَذِکْرُ اللَّهِ أَکْبَر (عنکبوت، 45). ازاین رو، به دلیل عقلانیت احکام الهی است که پیامبر اسلام در حدیثی می فرمایند: حلال محمد حلال الی یوم القیامه وحرامه حرام الی یوم القیامه ...
بزرگان حوزه در مقابل فتوا دهندگان بغیرعلمٍ موضع گیری کنند
...، که این ها به تعبیر روایات؛ راهزنان و دزدان زمان هستند و خداوند مردم را پرهیز می دهد که نزدیک این ها هم نشوید. در روایتی امام صادق علیه السّلام فرمود: عَلِیُّ بْنُ إِبْرَاهِیمَ عَنْ أَبِیهِ عَنِ اَلْقَاسِمِ عَنِ اَلْمِنْقَرِیِّ عَنْ حَفْصِ بْنِ غِیَاثٍ عَنْ أَبِی عَبْدِ اَللَّهِ عَلَیْهِ اَلسَّلاَمُ قَالَ: إِذَا رَأَیْتُمُ اَلْعَالِمَ مُحِبّاً لِدُنْیَاهُ فَاتَّهِمُوهُ عَلَی ...
امام فرمودند بهتر است متناسب با جرم، فرد مجازات شود/ اگر فرد محارب فردی را نکشته اعدام ندارد
: حاکم بین سه مورد مخیر است . اما ایشان از این نظر عدول کردند و فرموده اند بهتر آن است که متناسب با جرم، فرد را مجازات کنند. اگر چنین فردی مردم را ترسانده و قتل انجام داده، باید اعدام گردد. اما ممکن است مردم را ترسانده و قتلی صورت نگرفته باشد. راهزنان، سارقان و قاچاقچیانی که دست به سلاح ببرند و موجب سلب امنیت مردم و راه ها شوند، محارب اند. مصداق اخافه الناس است و حکم محاربه بر آن ها صدق می ...
قانون مجازات اسلامی بر اساس فتوای مشهور فقها تنظیم شده است/نقل اقوال مختلف فقهی در رسانه هاصحیح نیست
مردم دانست و افزود: در آیه 33 سوره مبارکه مائده 4 مجازات برای محارب ذکر شده است: 1 - قتل( اعدام) 2 - به صلیب کشیدن 3 - نفی بلد(تبعید) 4 - بریدن دست و پای محارب. حجت الاسلام شفیعی با توجه به اینکه در ادبیات عرب حرف "او" مفید تخییر است، گفت: حاکم مخیر است که هر کدام از این مجازاتها را که صلاح دید انتخاب کند. این استاد حوزه علمیه خوزستان با اشاره به ماده 279 قانون مجازات اسلامی ...
اخلال زنندگان به امنیت جامعه بدون تردید محارب هستند
بحث های فقهی؛ اگر چه قانون مجازات اسلامی براساس بحث های فقهی است. آیت الله کعبی با اشاره به حکم در قانون مجازات اسلامی مصوب سال 1392 تصریح کرد: حکم محاربه شامل کسانی است که ارعاب و تخریب اموال عمومی را انجام می دهند و با اعمال شان امنیت جامعه را مختل می کنند حتی اگر منجر به قتل هم نشوند اما به نفس اینکه امنیت و آرامش را مختل کنند و مردم را به قصد جان، مال و ناموس بترسانند را شامل می شود ...
بحثی درباره شناخت موضوع حد محارب
به اطلاق ادله، این قید را نفی کرده اند. راوندی در فقه القرآن، در ذیل آیه مبارکه آورده است: (هر کس از اهل فساد که در شهر یا غیر شهر سلاح بکشد، در هر حال، محارب است و برای او پنج حالت وجود دارد: اگر مرتکب قتل شود ولی مال مردم را نبرد، امام باید او را بکشد و نه اولیاء مقتول و نه امام نمی توانند او را عفو کنند؛ و اگر محارب مرتکب قتل شود و مال را نیز ببرد ... - تا آنجا که می گوید: (خداوند ...
مناظره داغ درباره محاربه و مصادیق آن/ محبی: بدون سلاح کشیدن هم محاربه محقق می شود
مذکور به منظور اخلال در نظم و امنیت جامعه و مقابله با حکومت اسلامی باشد، مجازات محارب را خواهد داشت. در سال 1386، لایحه مجازات اسلامی در دوره آیت الله هاشمی شاهرودی نوشته شد که این قانون حاضر است. محاربه در این قانون، اخافه الناس تفسیر شده است و قوانین متعددی در جای مختلف داریم که از عبارت محارب و مفسد فی الارض استفاده کرده است؛ بدون اینکه سلاحی وجود داشته باشد؛ بنابراین کندن علائم راهنمایی و ...
درد دل حضرت علی (ع) با پیامبر اکرم (ص) در زمان خاکسپاری حضرت فاطمه (س)
.... کتاب حزن سرمد اثر عمادی ساروی در شرح این سخنان نوشته شده است. تفسیر سخنان حضرت علی (ع) در نهج البلاغه در شرح های نهج البلاغه به نکاتی درباره این خطبه اشاره شده است: متن و ترجمه خطبه امام علی (ع) خطاب به پیامبر (ص) در سوگ حضرت زهرا (س) السَّلَامُ عَلَیْکَ یَا رَسُولَ اللَّهِ عَنِّی وَ عَنِ ابْنَتِکَ النَّازِلَةِ فِی جِوَارِکَ وَ ...
نیت مهیا شدن و آمادگی برای ورود و انجام فریضه الهی است
چنین افرادی مواجه شده اید. لذا امام راحل (ره) در این فصل روی مسئله وسواس بسیار جولان داده اند و مطالب زیادی را در این باب بیان فرموده اند. استاد اخلاق و حوزه با استناد به روایتی از اصول کافی در باب وسواس گفت: مُحَمَّدُ بْنُ یَحْیَی عَنْ أَحْمَدَ بْنِ مُحَمَّدٍ عَنِ ابْنِ مَحْبُوبٍ عَنْ عَبْدِ اللَّهِ بْنِ سِنَانٍ قَالَ: ذَکَرْتُ لِأَبِی عَبْدِ اَللَّهِ عَلَیْهِ اَلسَّلاَمُ رَجُلاً ...
شبهات ضدانقلاب برای اعدام محسن شکاری/ قانون و فقه درباره اعدام محاربی که قتل نکرده چه می گوید؟
مستندات قانونی اجرا شده است. ماده 279 قانون مجازات اسلامی که منبعث از شرع مقدس اسلام است، محاربه عبارت از کشیدن سلاح به قصد جان، مال یا ناموس مردم یا ارعاب آن ها است، به نحوی که موجب ناامنی در محیط گردد. ماده 282 قانون مجازات اسلامی چهار مجازات اعدام ، صلب ، قطع دست راست و پای چپ و نفی بلد را برای جرم محاربه در نظر گرفته است. ماده 283 این قانون نیز آمده است که ...
یادداشت رسیده | پیامبر(ص) و حکم به اعدام محارب
به گزارش خبرگزاری حوزه از شیراز، این روزها اعدام یکی از اغتشاشگرانی که با قمه کشی و عربده کشی در خیابان به یک مأمور امنیتی حمله کرده و او را مجروح کرده بود به جرم محاربه، اخافه مردم و ناامن کردن فضای جامعه، سوژه حمله رسانه های معاند به نظام اسلامی شده است که متاسفانه عده ای نیز در داخل با تظاهر به استدلال های فقهی و حقوقی به هجمه کنندگان ...
آیت الله ایازی: امام خمینی برای مجازات قائل به ترتّب هستند / یعنی اعدام برای مرتکب قتل است، نه مبادرت به ...
بدترین اخافه بر مردم است و قابل توجیه نیست، اما افرادی که در شهر اصفهان اسیدپاشی کردند را اعدام نکردند. چگونه است که جوانی کار اشتباهی کرده باشد وی را اعدام می کنند؟! البته ما کار اشتباه او را توجیه نمی کنیم، اما باید بین جرم و مجازات تناسب باشد. شیوه اجرای محاربه منافقین چگونه بود؟ آیا تمام اعضای منافقین را محارب قلمداد می کردند؟ اولا که همه را محارب قلمداد نمی کردند. ثانیا ...
درخواست رَبِّ أَرِنِی با عصمت موسی(ع) منافات نداشت؟ + صوت
؟ چگونه کلیم الله موسی بن عمران از خدا طلب رؤیت کرد، حال آنکه می دانست نمی توان خدا را دید؟ امام رضا(ع) فرمود: کلیم الله موسی بن عمران می دانست که خدای عزّوجلّ را نمی توان با چشم ها دید، امّا آنگاه که خدای عزّوجلّ با او سخن گفت و او را مقرّب درگاهش قرار داد، نزد قومش بازگشت و به آنان خبر داد که خدای عزّوجلّ با او سخن گفته و او را به خود نزدیک ساخته و با او مناجات کرده است. آنان گفتند: ما به ...
اعدام برای کسی است که مرتکب قتل شده باشد، نه کسی که مبادرت به قتل کند
گیل خبر/ جماران نوشت: این روزها با صدور حکم اعدام برای برخی بازداشت شدگان حوادث اخیر به جرم محاربه، بحث های فقهی و حقوقی زیادی در خصوص این عنوان در گرفته است و جمع زیاد از حقوقدانان و فقها با دیدگاههای مختلف نظرات خود را در این خصوص بیان کرده اند. در فقه منظور از محاربه، محاربه با مردم است، نه درباره کسی که مقابل حکومت ایستاده ...
مناظره ای داغ درباره نگاه فقه و قانون به جرم محاربه
عنوان یکی از اغتشاشگران اعدام شد.نخستین دادگاه شکاری 10 آبان برگزار و او به اتهام محاربه از طریق کشیدن سلاح به قصد جان و ایجاد رعب و وحشت و سلب آزادی و امنیت مردم و البته جرح عمدی با سلاح سرد به مامور بسیج حین انجام وظیفه و مسدود کردن خیابان ستارخان تهران و اخلال در نظم و امنیت جامعه به اعدام محکوم شد. تالار آیت الله مهدوی کنی دانشگاه امام صادق (ع) یکشنبه شب میزبان دکتر محسن برهانی ...
محاربه در فقه و قانون؛ موضوع یک مناظره
برای جلوگیری از وارد کردن ایراد چیزی به آن اضافه نکرد. وی در رابطه با صحبت برهانی که ماده 279 را لاخافه الناس دانسته بود، اظهار کرد: محاربه عبارت است از کشیدن سلاح به قصد جان، مال، ناموس مردم یا ارعاب آن ها. شما نمی توانید با قانون قبلی قانون فعلی را تفسیر کنید، لاخافه الناس برای قبل از سال 1392 بود. لاخافه الناس را نمی توانیم مستمسک قرار دهیم. محبی گفت: اینکه عنوان کردند جرم ...