اعدام برای کسی است که مرتکب قتل شده باشد، نه کسی که مبادرت به قتل کند
سایر منابع:
سایر خبرها
مقاله | بررسی فقهی- حقوقی محاربه و حکم آن
می خواهد دین خدا را براندازد و از بین ببرد، ثانیاً می خواهد در زندگی مردم دخالت کند، یعنی آدم کشی و غارتگری نماید (درس خارج فقه آیت الله سبحانی، 11/9/98). قصد اخافه در تحقق عنوان محاربه بحث دیگر این است که آیا قصد اخافه در تحقق عنوان محاربه کافی است و یا آن که علاوه بر قصد اخافه، تحقق اخافه در خارج (اخافه بالفعل و به وجود آمدن رعب و وحشت در بین مردم) نیز در تحقق عنوان محاربه ...
بررسی حقوقی حکم محاربه شیطان خیابان ستارخان/ محسن شکاری چرا اعدام شد؟
محاربه محقق می گردد. ولی بنا بر تقیید إخافه به الناس نیز می توان گفت: ترساندن یک نفر در صدق عنوان کافی است؛ زیرا اگر فردی انسانی را بی جهت آزار دهد در تعبیر فارسی می گویند: فلانی مردم آزار است. مردم آزاری مقید به آزار دادن گروه و جمعیت نیست؛ به آزار یک نفر نیز صدق دارد. إخافة الناس نیز به ترساندن یک نفر صادق است. تفاوت قداره کشی چون محسن شکاری در ایران اروپا و آمریکا این نیست که قانون مجازات ...
امام فرموده اند بهتر است متناسب با جرم فرد، مجازات تعیین شود؛ فرد محارب چنانچه آدمی را نکشته یقیناً حکم ...
پایگاه خبری تحلیلی انتخاب (Entekhab.ir) : جماران: یکی از فقهای برجسته حوزه علمیه قم در تشریح دیدگاه فقهی حضرت امام خمینی در خصوص محاربه گفت: امام فرموده اند بهتر آن است که متناسب با جرم فرد، مجازات تعیین شود. اگر فرد مرتکب قتل شده اختیار با حاکم است، اما چنانچه آدمی را نکشته و مال کسی را سرقت نکرده یقیناً حکم اعدام ندارد و حاکم بین آن ها مخیر نیست و حکم تبعید بر او جاری است. ...
شرط تحقق محاربه قتل یا جرح نیست
برخی دولت های غربی تلاش کردند اجرای قانون را نقض حقوق بشر در ایران جلوه دهند و ازسوی دیگر برخی چهره ها و کارشناسان با طرح شبهه هایی، مجازات اعدام در این پرونده را با این استدلال که متهم فردی را به قتل نرسانده یا فقط به قصد ترساندن مأموران اقدام کرده؛ نه مردم نفی کردند. اکنون اما روابط عمومی قوه قضاییه با صدور بیانیه ای به اظهارنظرهای انجام شده در این زمینه واکنش نشان داد و تأکید کرد که براساس ...
آیت الله ایازی: هرکسی در خیابان هر کاری انجام داد نباید اسم آن را محاربه گذاشت
به گزارش ردنا ( ادیان نیوز )، بخش هایی از گفت وگوی آیت الله ایازی در خصوص حکم محاربه و حق اعتراض در جامعه را در ادامه می خوانید: چنانکه در قرآن به صراحت بیان شده و در ماده 279 قانون مجازات اسلامی محاربه عبارت است از کشیدن سلاح به قصد جان، مال یا ناموس مردم یا ارعاب آن ها به نحوی که موجب ناامنی در محیط گردد. این گونه نیست که اگر کسی حق اعتراض به وضعیت موجود دارد، مأموران مانع از اعتراض ...
طبق قانون شرط تحقق محاربه قتل یا جرح نیست
محارب موضوعیت ندارد و می تواند هر یک از مصادیق مذکور باشد. 7- در ماده 279 قانون مجازات اسلامی تفاوتی بین ارتکاب جرم در روز و شب یا داخل شهر یا روستا و بیرون از آن وجود ندارد. 8- در ماده 282 قانون مجازات اسلامی در مورد مجازات محارب مقرر می دارد: حد محاربه یکی از چهار مجازات عنوان شده است و در ماده 283 قانون مجازات اسلامی به صراحت مقرر می دارد انتخاب هر یک از امور چهارگانه مذکور در ماده 282 ...
چیستی ماهیت محاربه، صدق عنوان محارب و مجوز مجازات آن
نمی رفت، اما تعدادی از حوزویان هم به این شبهات دامن زده اند و در قالب بیانیه و سخنرانی، مسائلی را مطرح کرده اند که مورد توجه رسانه ها قرار گرفته، و شبهاتی را درباره اصل این مجازات های اعدام پدید آورده است: ماهیت محاربه چیست و صدق عنوان محارب مجوز مجازات اعدام است یا حتما لازم است مرتکب قتل هم بشود؟ عنوان محارب، از آیه شریفه إِنَّمَا جَزَاءُ الَّذِینَ یُحَارِبُونَ اللَّهَ ...
قتل قضایی ؛ بدون استمهال!
متذکر می شوم صلاحیتی در باب قضاوت افراد ندارم. بر اساس ماده 279 قانون مجازات اسلامی، منظور از محاربه کشیدن سلاح به قصد جان، مال یا ناموس مردم یا ارعاب آنها است، به نحوی که موجب ناامنی در آن محیط حاصل گردد. همچنین ماده 282 همان قانون حد محاربه را یکی از چهار مجازات زیر عنوان داشته است: الف- اعدام ب- صلب پ- قطع دست راست و پای چپ ت- نفی ...
آیت الله دستغیب: حکم محاربی که کسی را نکشته، فقط تبعید است/ اعتراف تحت فشار در نظام قضایی اسلام، بی ارزش ...
بخوانید : اژه ای: انتخاب هر یک از حدود چهارگانه محاربه به اختیار قاضی است / افساد فی الارض هم از صراحت قانون برخوردار است عضو دفتر استفتائات بیت امام: حکم ترساندن مردم و بستن خیابان، اعدام نیست / احکام محاربه، سیاسی نباشد / حوزه های علمیه این احکام را بررسی کنند ایازی،عضو ارشد مجمع محققین حوزه علمیه: نمی شود، هرکسی در خیابان هرکاری انجام داد؛ اسم آن را محاربه بگذارند/خود اعدام کردن به این شکل، نوعی اخافه است عضو خبرگان رهبری: نظام، رافت به خرج دهد، دامنه اغتشاشات متوقف نمی شود / محاربی که قتل نکرده هم می تواند حکم اعدام بگیرد 21220 ...
آیت الله گرامی: فرد محارب چنانچه آدمی را نکشته یقیناً حکم اعدام ندارد/ بعید است نشر اکاذیب شامل مفسد فی ...
مورد در اختیار حاکم قرار داده می شود. مرحوم امام می فرمایند: حاکم بین سه مورد مخیر است . اما ایشان از این نظر عدول کردند و فرموده اند بهتر آن است که متناسب با جرم، فرد را مجازات کنند. اگر چنین فردی مردم را ترسانده و قتل انجام داده، باید اعدام گردد. اما ممکن است مردم را ترسانده و قتلی صورت نگرفته باشد. راهزنان، سارقان و قاچاقچیانی که دست به سلاح ببرند و موجب سلب امنیت مردم و راه ها شوند ...
کشیدن سلاح برای ترساندن مردم محاربه است
رئیس مرکز وکلای قوه قضائیه گفت: مجازات بیرون کشیدن سلاح برای ترساندن مردم، همان مجازات محارب است؛ ماموران هم جزو مردم هستند. به گزارش اعتدال ، حکم اعدام "محسن شکاری" به جرم محاربه، اغتشاشگری که سوم مهر ماه خیابان ستارخان تهران را بست و با چاقو به ارعاب مردم پرداخت و وحشت آفرینی کرد، روز پنجشنبه 17 آذر برگزار شد؛ اجرای این حکم برخی واکنش های حقوقی را از سوی حقوقدانان به همراه داشت. ...
انتقاد عضو خبرگان رهبری از موضع و سخنان ضداعدام مولوی عبدالحمید
آیت الله دکتر محسن حیدری، نماینده مردم خوزستان در مجلس خبرگان رهبری، در ابتدای کلاس درس خارج در پاسخ به سخنان مولوی عبدالحمید در خطبه نماز جمعه زاهدان در خصوص اعدام اغتشاشگری که در روزهای گذشته با حکم دادگاه محکوم به اعدام و حکم او اجرا شد، گفت: اعتراض این شخص نسبت به اعدام اغتشاشگری که باعث ارعاب مردم و جرح یک بسیجی شده بود، از روی عدم آگاهی وی نسبت به فقه اسلام است یا از جای دیگری نشات می گیرد؟ وی در ادامه افزود: ق ...
بزرگان حوزه در مقابل فتوا دهندگان بغیرعلمٍ موضع گیری کنند
و مال مردم را بگیرد دست و پایش قطع می گردد و کسی که اسلحه برگیرد و مال مردم را بگیرد و آنان را بزند و مجروح نماید، ولی مرتکب قتل نشود. امام در مورد او تصمیم می گیرد، یا او را می کشد و دار می زند و یا دست و پایش را قطع می کند و کسی که محاربه نموده و مرتکب قتل شود و مالی را نرباید. امام او را می کشد و اگر محاربه نموده و مرتکب قتل شده و اموال را هم ربوده، امام دست راست او را قطع می نماید و سپس او را ...
شبهات ضدانقلاب برای اعدام محسن شکاری/ قانون و فقه درباره اعدام محاربی که قتل نکرده چه می گوید؟
مستندات قانونی اجرا شده است. ماده 279 قانون مجازات اسلامی که منبعث از شرع مقدس اسلام است، محاربه عبارت از کشیدن سلاح به قصد جان، مال یا ناموس مردم یا ارعاب آن ها است، به نحوی که موجب ناامنی در محیط گردد. ماده 282 قانون مجازات اسلامی چهار مجازات اعدام ، صلب ، قطع دست راست و پای چپ و نفی بلد را برای جرم محاربه در نظر گرفته است. ماده 283 این قانون نیز آمده است که ...
واکنش مجمع محققین و مدرسین حوزه علمیه قم به صدور احکام محاربه
محققین و مدرسین حوزه علمیه قم، سپس چند ایراد در مورد اعدام اخیر وارد کرد و نوشت: نخست این که در این اقدام کسی کشته نشده و تنها در حد ایجاد جرح بوده است. دوم این که قصد اخافه(ترساندن) ثابت نشده است. سوم این که حتی با فرض صدق عنوان محاربه، تناسب میان جرم و مجازات رعایت نشده است؛ در حالی که در قرآن و در قانون چند مرتبه برای مجازات محارب تعیین شده، که یکی از آن ها تبعید است، تا بتوان به تناسب، مجرم را به ...
اعدام نکنید/ جبهه اصلاحات ایران: بنزین بر آتش نارضایتی ها نریزید
حکم محاربه و مجازات اعدام را تعیین کرد، اما بعد از بررسی موضوع و درخواست وکلا از ریاست وقت قوه قضاییه یعنی مرحوم هاشمی شاهرودی با این استدلال که قتلی در این ماجرا رخ نداده، اعدام لغو و حبسی بالغ بر 20 سال برای افراد در نظر گرفته شد. علیزاده طباطبایی در این باره نیز گفته بود که بر اساس تفسیر حضرت امام (ره) در تحریرالوسیله زمانی که در پرونده ای با عنوان کلی محاربه قتلی رخ نداده است، نمی ...
مدرس حوزه علمیه: محسن شکاری مصداق محارب نبود/ راه کنترل اعتراضات چیست؟
صریحی دارند و می گویند در شرایطی که قتلی رخ نداده در صورت خسارت مالی باید خسارت تامین و به اندازه جرح نیز مجازات تعیین شود. وی با تاکید بر اینکه برای مجازات حکم محاربه لازم به صدور قطعی حکم اعدام نیست تاکید می کند که در ماده 279 قانون مجازات اسلامی کشیدن سلاح به قصد ترساندن مردم مساله اصلی محاربه عنوان شده است. توضیح قوه قضاییه درباره پرونده محسن شکاری/ جرم محاربه چیست؟ +ویدئو محسن ...
مناظره داغ درباره محاربه و مصادیق آن/ محبی: بدون سلاح کشیدن هم محاربه محقق می شود
اعدام شد ناامنی در محیط را به تبع کشیدن سلاح ایجاد کرده بود؟ کشیدن سلاح، چاقو زدن، جرح عمدی، قتل، کتک زدن، کشتن مامور، باتوم زدن جرم است. اینکه این جرم است چه ربطی به چیز دیگر دارد. نمی شود ماجرا را طوری تعریف کنیم که مردم را بترسانیم. چیزی که باعث ناراحتی شد، این بود که من چاقو کشیدم که بگویم می خواهم بروم و مأمور را بزنم و نترسید. این تشهیر سلاح است. این جرم است، اما محاربه نیست. 8اشکال در این ...
اعدام نکنید/ جبهه اصلاحات ایران: بنزین بر آتش نارضایتی ها نریزید
آفتاب نیوز : روزنامه سازندگی نوشت: بیانیه جبهه اصلاحات در واکنش به احکام صادر شده برای دستگیرشدگان اعتراضات اخیر و اعدام محسن شکاری و انتقادات سیاسی و حقوقی به موضوع محاربه در حالی منتشر شد که انتقادات حقوقی به درج مجازات اعدام برای محسن شکاری کماکان ادامه دارد. روز گذشته جبهه اصلاحات در بیانیه ای با یادآوری هشدار این جبهه به رییس قوه قضاییه و دبیر شورای عالی امنیت ملی تاکید ...
نظر قانون درباره حکم کشیدن سلاح یا همان محاربه چیست؟
به گزارش گروه اجتماعی ایسکانیوز ، بعد از اعدام محسن شکاری به عنوان فردی که کشیدن سلاح و ضرب و جرح کرده بود برخی شبهه وارد کردند که حکم چنین فردی محاربه نیست در پاسخ به این مسئله استاد فقه سیاسی دانشگاه امام صادق حجت الاسلام دکتر کاظمی توضیحاتی داده است. در بخشی از این مطلب وی به شبهه ای در خصوص محارب نبودن فردی که سلاح کشیده است این چنین پاسخ می دهد: اولاً: فقها در مورد ...
توضیح آیت الله کعبی درباره نظر امام خمینی(ره) در خصوص محاربه
صدق اخافه کند، صدق اخافه یعنی قدرت نمایی کند. آن کسی که اعدام شد، هم قدرت نمایی کرده است، هم سد راه مردم بیگناه شده بود و هم اسلحه کشیده بود و هم ماشین ها را خراب می کرد و هم آتش می زد و این حتما مصداق محارب و مفسد فی الارض است و باید اعدام شود. وی خاطر نشان کرد: در این زمینه از رسول اکرم(ص) روایتی در باب تحریم قتل در وسائل الشیعه ذکر شده است که کسی که اغتشاش کند و یا به اغتشاشگر پناه ...
مبانی مجازات محارب در فقه اسلامی
حمله می کنند و آنها را دوره می کنند آیا محاربند؟ فارغ از اینکه در تمام دنیا حمله موصوف الذکر به نیروهای نظامی و مردم عادی مجازات های سنگین حتی در برخی کشورها مجازات اعدام دارد، می خواهیم بدانیم از منظر فقه اسلامی چه مجازاتی برای این گونه اقدامات در نظر گرفته شده است؟ در جواب باید گفت برخی فقهای معاصر مانند فقیه عالی قدر آیت الله سیدعبدالاعلی سبزواری در کتاب مهذب الاحکام ج28ص122 ...
پاسخ به برخی اشکال حقوقی، به فرض وجود نیت تشجیع مردم در مرتکب و فقدان نیت اخافه و ارعاب
قصد جان و مال و ناموس، جرم محاربه را محقق می کند. از این رو نبودن قصد ارعاب و اخافه نافی جرم نیست زیرا قصد جان یا مال یا ناموس کماکان می تواند موجود باشد که در ما نحن فیه محصَل است. اشکال موجود در تحلیل برخی از حقوق دانان، نشات گرفته از آن است که قانون سابق (که صرفاً قصد اخافه و ارعاب در ماده 183 قانون مجازات 1370 در قالب کلماتی مانند از بین بردن آزادی و امنیت مردم ذکر کرده بود) را ملاک ...
مبانی مجازات محارب در فقه اسلامی
امنیت مردم حمله می کنند و آن ها را دوره می کنند، آیا محاربند؟ فارغ از اینکه در تمام دنیا حمله موصوف الذکر به نیرو های نظامی و مردم عادی مجازات های سنگین حتی در برخی کشور ها مجازات اعدام دارد، می خواهیم بدانیم از منظر فقه اسلامی چه مجازاتی برای این گونه اقدامات در نظر گرفته شده است؟ در جواب باید گفت برخی فق های معاصر مانند فقیه عالیقدر آیت الله سیدعبدالاعلی سبزواری در کتاب مهذب الاحکام، ج28 ...
با وجود قانون درباره محاربه، قاضی حق مراجعه به فقه ندارد
چهار گانه است و انتخاب هر یک از این امور چهارگانه به اختیار قاضی است، گفت: این قانون مصوبه مجلس است و توسط شش فقیه و شش حقوقدان نیز تایید شده و با وجود قانون، قاضی حق مراجعه به فقه را ندارد. وی تصریح کرد: متاسفانه در برخی مصاحبه های صورت گرفته از سوی تعدادی از افراد، جمله ای با این مضمون که حد محارب در صورتی اعدام است که مرتکب قتل شده باشد به حضرت امام خمینی(ره) نسبت داده شده که این موضوع ...
محاربه در فقه و قانون | رویه اشتباه در دادگاه انقلاب و بیان نقاط کور حکم اعدام محسن شکاری +فیلم
به گزارش ردنا ( ادیان نیوز )، محسن برهانی در مناظره با موضوع محاربه در فقه و قانون گفت: متأسفانه بر اساس رویه اشتباهی که در برخی شعب دادگاه انقلاب تحقق پیداکرده، هزینه های زیادی برای نظام، مکتب و فقه ایجادشده است. در ادامه این مناظره که در پی حکم اعدام محسن شکاری در اعتراضات سراسری اخیراً در کشور ایران پدید آمده بود، جلیل محبی عنوان کرد: در انتخاب نظریه فقهی موجود کتاب های فقهی که فقها نظر می ...
تشریح محاربه و موضوعات مرتبط با آن در اسلام و قانون مجازات
نیز این نکته بیان شده است؛ “ هرگاه کسی با انگیزه ی شخصی به سوی یک یا چند شخص خاص سلاح بکشد و عمل او جنبه ی عمومی نداشته باشد و نیز کسی که به روی مردم سلاح بکشد، ولی در اثر ناتوانی موجب سلب امنیت نشود، محارب به شمار نمی رود. به کارگیری واژه ی مردم در این ماده دلالت بر آن دارد که برای صدقِ عنوان محاربه باید نوعی عمومیت در جرم وجود داشته باشد”. محاربه ای که به خاطر اسلام و کفر، یا ...
حکم اعدام محسن شکاری درست بود؟
) یا محمود کریمی مداح برنامه های اصولگرایان که بعد از درگیری با یک خانواده به خودروی آن ها شلیک کرده بود. به جز آن ها بعضی روزنامه نگاران به سرنوشت پرونده های مبهمی مثل قتل های محفلی کرمان هم اشاره کرده بودند. حکم اعدام محسن شکاری تحقق جرم محاربه یکی از مهمترین مسائل درباره حکم اعدام محسن شکاری، تحقق محاربه بود. در ماده 279 قانون مجازات اسلامی آمده است: محاربه عبارت از ...