واکنش مجمع محققین و مدرسین حوزه علمیه قم به صدور احکام محاربه
سایر منابع:
سایر خبرها
بررسی حقوقی حکم محاربه شیطان خیابان ستارخان/ محسن شکاری چرا اعدام شد؟
تهران بر اساس شواهد موجود علت محارب تشخیص دادن محسن شکاری را، کشیدن سلاح به قصد جان و ایجاد رعب و وحشت و سلب آزادی و امنیت مردم و همچنین جرح عمدی با سلاح سرد به مأمور حافظ امنیت حین انجام وظیفه و مسدود نمودن خیابان ستارخان تهران و اخلال در نظم و امنیت جامعه اعلام کرده بود. در این مرحله پرونده پس از فرجام خواهی متهم برای بررسی های دقیق تر، به دیوان عالی کشور ارسال گردید در نهایت، حکم صادره پس از ...
بررسی فقهی- حقوقی محاربه و حکم آن(نگاه)
مناسب آن است، اختیار نماید (موسوعهًْ الامام الخمینی، ج23، تحریرالوسیلهًْ، ج2، ص527). رهیافت حقوقی محاربه درقانون مجازات اسلامی جرم انگاری شده است. ماده 279 قانون مجازات اسلامی مقرر می دارد: محاربه، عبارت ازکشیدن سلاح به قصد جان، مال یا ناموس مردم یا ارعاب آنها است، به نحوی که موجب ناامنی در محیط گردد . ماده 281 قانون مجازات اسلامی، درخصوص محارب، تصریح می کند: راهزنان، سارقان ...
امام فرموده اند بهتر است متناسب با جرم فرد، مجازات تعیین شود؛ فرد محارب چنانچه آدمی را نکشته یقیناً حکم ...
پایگاه خبری تحلیلی انتخاب (Entekhab.ir) : جماران: یکی از فقهای برجسته حوزه علمیه قم در تشریح دیدگاه فقهی حضرت امام خمینی در خصوص محاربه گفت: امام فرموده اند بهتر آن است که متناسب با جرم فرد، مجازات تعیین شود. اگر فرد مرتکب قتل شده اختیار با حاکم است، اما چنانچه آدمی را نکشته و مال کسی را سرقت نکرده یقیناً حکم اعدام ندارد و حاکم بین آن ها مخیر نیست و حکم تبعید بر او جاری است. ...
قاتلان و اغتشاشگران محارب نیستند چون نظام مقصر است!
جمهوری اسلامی معرفی کرده است! در همین حال، فردی به نام "آیت ا... رحمت" که گفته شده عضو دفتر استفتائات بیت امام(ره) بوده نیز به شرق اینطور گفته است که طبق نظر امام(ره) در صورتی که جرم محارب ارعاب و ترساندن باشد، حکم آن نفی بلد یا قطع دست و پای مخالف است نه اعدام.! [4] این حرف در حالی است که امام راحل بعنوان یک فقیه و فیلسوف که حفظ نظام را اوجب واجبات می دانست؛ یکبار حتی برای یک مصاحبه ...
کسی از اعدام خوشحال نمی شود، اما امنیت اجتماعی اولویت دارد | حیات بخشی به جامعه با اجرای اعدام!
اجرای اعدام ملک زاده در ابتدا گفت: مسأله اعدام برای مجازات قصاص، محاربه، افساد فی الارض و... یکی از احکام کیفری اسلامی است که در شریعت، ثابت است و در قانون مجازات کشور ایران به تبع پیروی از فقه شیعی و اسلامی جریان دارد. به تعبیر قرآن، این نوع برخورد در جای خود حیات بخش و مایه زندگانی است. از اعدام خوشحال نمی شویم، اما چاره ای نیست وی افزود: طبیعتاً کسی از مرگ و یا ...
نگاه تاریخی به محارب و حکم آن در اسلام
تشخیص آن بر عهده قاضی گذاشته شده است. وی در ادامه افزود: برخورد امیرالمومنین(ع) با خوارج می تواند بخشی از مصداق های برخورد با افراد محارب باشد؛ یعنی حضرت علی (ع) آنهایی را که افراد را به قتل رسانده و مسیر را ناامن ساختند و به گونه ای مشکلاتی برای مردم ایجاد کردند، تعقیب می کردند و مانع ضربه زدن آنان به افراد جامعه و اموال آنان می شدند. حجت الاسلام ذاکری در پایان خاطر نشان کرد: در ...
حکم محارب در قانون مجازات اسلامی اعدام است/ حامیان اعدام نکنید در جرم آن ها شریک هستند
...: ماده 279 قانون مجازات اسلامی، مقرر می دارد :"محاربه، عبارت از کشیدن سلاح به قصد جان، مال یا ناموس مردم یا ارعاب آن ها است، به نحوی که موجب نا امنی در محیط گردد." همچنین، ماده 281 قانون مجازات اسلامی، در خصوص محارب، مقرر می دارد: "راهزنان، سارقان و قاچاقچیانی که دست به سلاح ببرند و موجب سلب امنیت مردم و راه ها شوند، محاربند." بر اساس این ماده، هر شخصی که به قصد جان و مال و ناموس مردم یا به قصد ...
کشیدن سلاح برای ترساندن مردم محاربه است
رئیس مرکز وکلای قوه قضائیه گفت: مجازات بیرون کشیدن سلاح برای ترساندن مردم، همان مجازات محارب است؛ ماموران هم جزو مردم هستند. به گزارش اعتدال ، حکم اعدام "محسن شکاری" به جرم محاربه، اغتشاشگری که سوم مهر ماه خیابان ستارخان تهران را بست و با چاقو به ارعاب مردم پرداخت و وحشت آفرینی کرد، روز پنجشنبه 17 آذر برگزار شد؛ اجرای این حکم برخی واکنش های حقوقی را از سوی حقوقدانان به ...
رئیس مرکز وکلای قوه قضائیه: کشیدن سلاح برای ترساندن مردم "محاربه" است، ماموران هم جزو مردم هستند
...: رئیس مرکز وکلای قوه قضائیه گفت: مجازات بیرون کشیدن سلاح برای ترساندن مردم، همان مجازات محارب است؛ ماموران هم جزو مردم هستند. به گزارش فکرشهر به نقل از تسنیم، حسن عبدلیان پور رئیس مرکز وکلای قوه قضائیه اظهار کرد: مجازات بیرون کشیدن سلاح برای ترساندن مردم، همان مجازات "محارب" است؛ ماموران هم جزو مردم هستند و محسن شکاری یک مامور امنیت را با سلاح سرد یا چاقو مجروح کرده بود. ...
شرط تحقق محاربه قتل یا جرح نیست
برخی دولت های غربی تلاش کردند اجرای قانون را نقض حقوق بشر در ایران جلوه دهند و ازسوی دیگر برخی چهره ها و کارشناسان با طرح شبهه هایی، مجازات اعدام در این پرونده را با این استدلال که متهم فردی را به قتل نرسانده یا فقط به قصد ترساندن مأموران اقدام کرده؛ نه مردم نفی کردند. اکنون اما روابط عمومی قوه قضاییه با صدور بیانیه ای به اظهارنظرهای انجام شده در این زمینه واکنش نشان داد و تأکید کرد که براساس ...
بررسی قانون محارب در تهران 20 / چرا اخلال گران اقتصادی مانند اغتشاش گران سریع مجازات نمی شوند؟
. وی ادامه داد: آنچه الان مهم است مربوط به تفاوت قانون قدیم و جدید در حوزه تعریف محاربه است. از سال 1370 تا 1392 در قانون محاربه آمده بود که هرکس سلاح بکشد، به قصد ترساندن مردم را بترساند و قصد برهم زدن امنیت محیط را داشته باشد محارب است. در قانون قدیم هیچ حرفی از اینکه یک نفر کسی را بکشد، مالش را بدزد یا بخواهد به ناموسش تجاوز کند نبود. اما از سال 1392 این قانون تغییر عمده کرد. ...
محسن شکاری چرا اعدام شد؟/ پاسخ به شبهاتی پیرامون محاربه
...> اما براساس قانون و فقه این نکته نیز بیان شده است که چنانچه در محاربه قتلی صورت بگیرد، در هر صورت حکم اعدام است و چنانچه صرفا کشیدن سلاح و ترساندن مردم رخ بدهد (بدون اینکه بقیه شروط محاربه محقق شود) مجازات فرد محارب نفی بلد یا همان تبعید خواهد بود. بنابراین قاضی پرونده محسن شکاری باتوجه به ابعاد واقعه و اثری که در جامعه به جا گذاشته، معمول ترین حکم یعنی اعدام را صادر کرده است. ...
قانون مجازات اسلامی بر اساس فتوای مشهور فقها تنظیم شده است/نقل اقوال مختلف فقهی در رسانه هاصحیح نیست
مردم دانست و افزود: در آیه 33 سوره مبارکه مائده 4 مجازات برای محارب ذکر شده است: 1 - قتل( اعدام) 2 - به صلیب کشیدن 3 - نفی بلد(تبعید) 4 - بریدن دست و پای محارب. حجت الاسلام شفیعی با توجه به اینکه در ادبیات عرب حرف "او" مفید تخییر است، گفت: حاکم مخیر است که هر کدام از این مجازاتها را که صلاح دید انتخاب کند. این استاد حوزه علمیه خوزستان با اشاره به ماده 279 قانون مجازات اسلامی ...
آیت الله دستغیب: حکم محاربی که کسی را نکشته، فقط تبعید است/ اعتراف تحت فشار در نظام قضایی اسلام، بی ارزش ...
بخوانید : اژه ای: انتخاب هر یک از حدود چهارگانه محاربه به اختیار قاضی است / افساد فی الارض هم از صراحت قانون برخوردار است عضو دفتر استفتائات بیت امام: حکم ترساندن مردم و بستن خیابان، اعدام نیست / احکام محاربه، سیاسی نباشد / حوزه های علمیه این احکام را بررسی کنند ایازی،عضو ارشد مجمع محققین حوزه علمیه: نمی شود، هرکسی در خیابان هرکاری انجام داد؛ اسم آن را محاربه بگذارند/خود اعدام کردن به این شکل، نوعی اخافه است عضو خبرگان رهبری: نظام، رافت به خرج دهد، دامنه اغتشاشات متوقف نمی شود / محاربی که قتل نکرده هم می تواند حکم اعدام بگیرد 21220 ...
اعدام نکنید/ جبهه اصلاحات ایران: بنزین بر آتش نارضایتی ها نریزید
گذشته دربیانیه ای مستقل هشدار دادند که درباره اعدام معترضان حوادث اخیر به فرازی از نامه 53 نهج البلاغه اشاره شده است که اجرای حکم اعدام یکی معترضان، آن هم در شرایطی که اقتضا می کند حکومت با شنیدن صدای اعتراض مردم در راه آرام کردن اوضاع گام بردارد، آتش اعتراضات را شعله ورتر خواهد کرد. مجمع محققین و مدرسین حوزه علمیه قم در این بیانیه به اجرای حکم محسن شکاری اشاره و درباره اشکالات فقهی و ...
محاربه چیست، محارب کیست؟!
دیگری با اسلحه داشته باشد، اما جرم او جنبه ی عمومی پیدا کند مثلا عده ای سارق به درون پاساژی رفته و قصد سرقت مسلحانه دارند، این اقدام آن ها موجب برانگیخته شدن حس ترس و ناامنی در مردم می شود، در نتیجه این افراد محارب شناخته می شوند. جرم محاربه در ماده 279 قانون مجازات اسلامی تعریف شده است. "ماده 279 قانون مجازات اسلامی" محاربه عبارت از کشیدن سلاح به قصد جان، مال یا ...
نظر متفاوت آیت الله ایازی درباره محاربه
فهرست عناوین (با کلیک روی هر عنوان به آن قسمت منتقل می شوید) 1 در فقه منظور از محاربه، محاربه با مردم است، نه درباره کسی که مقابل حکومت ایستاده 2 امام خمینی ترتّبی برای مجازات کردن قائل هستند جماران نوشت: عضو مجمع محققین و مدرسین حوره علمیه قم گفت: طبق نقلی که برخی شاگردان نزدیک حضرت امام گفتند این بود که ایشان قائل به ترتّب بودند. یعنی مجازات اعدام برای به کسی است که مرتکب ...
بحثی درباره شناخت موضوع حد محارب
قصد ترساندن مردم سلاح بکشد، چه در خشکی و چه در دریا، چه شب و چه روز، چه توانا و چه ناتوان، چه از اهل فساد باشد و چه نباشد، چه مرد و چه زن، محارب است، راهزن و تجاوزگر به مال و ناموس نیز داخل در همین عنوان است.) ابن ادریس در بخش حدود کتاب سرائر می گوید (خداوند در آیه محاربه فرموده: (انما جزاء الذین یحاربون اللّه ورسوله ویسعون فی الارض فسادا ان یقتلوا او یصلبوا او تقطع ایدیهم وارجله من خلاف او ینفوا ...
اعدام نکنید/ جبهه اصلاحات ایران: بنزین بر آتش نارضایتی ها نریزید
اشاره شده است که اجرای حکم اعدام یکی معترضان، آن هم در شرایطی که اقتضا می کند حکومت با شنیدن صدای اعتراض مردم در راه آرام کردن اوضاع گام بردارد، آتش اعتراضات را شعله ورتر خواهد کرد. مجمع محققین و مدرسین حوزه علمیه قم در این بیانیه به اجرای حکم محسن شکاری اشاره و درباره اشکالات فقهی و حقوقی که در روند دادرسی، صدور و اجرای ناگهانی این حکم و در تعریف حقوقی محاربه نوشته است:محاربه، که برای ...
مدرس حوزه علمیه: محسن شکاری مصداق محارب نبود/ راه کنترل اعتراضات چیست؟
شکاری مصداق محارب نبوده است محمدتقی فاضل میبدی، عضو مجمع محققین و مدرسین حوزه علمیه قم درخصوص تعریف محاربه در فقه، می گوید: همان چیزی که در قانون آمده، شبیه همان چیزی است که در فقه گفته شده است. یعنی کسی که در خیابان بخواهد مردم را با اسلحه بترساند، ارعاب و تهدید کند را محارب می گویند؛ کسی که با اسلحه امنیت جامعه را بر هم زند و مردم را بترساند. حال وقتی کسی اسلحه ندارد و به دنبال ترساندن ...
احراز شدن محاربه خیلی دشوار است؛ آیا جوانی که به خیابان آمده، برای ترساندن مردم شعار داده؟
پایگاه خبری تحلیلی انتخاب (Entekhab.ir) : با گذشت چهار روز از خبر اعدام محسن شکاری، جوان 23 ساله ای که در اعتراضات اخیر دستگیر شده بود، واکنش ها همچنان ادامه دارد. بنابر آنچه خبرگزاری میزان ، ارگان رسمی قوه قضائیه منتشر کرده است، براساس دادنامه صادره از سوی دادگاه انقلاب تهران، محسن شکاری به اتهام محاربه از طریق کشیدن سلاح به قصد جان و ایجاد رعب و وحشت و سلب آزادی و امنیت مردم و همچنین جرح عمدی با سلاح سرد به مأمور بسیج حین انجام وظیفه و مسدودکردن خیابان ستارخان تهران و اخلال در نظم و امنیت جامعه به اعدام محکوم شده بود. آنچه از سوی برخی حقوقدانان مطرح می شود ای ...
مبانی مجازات محارب در فقه اسلامی
قطعی بودن مناط محاربه که ترساندن مردم و اقدام علیه امنیت مردم است، تشکیک کند و این ملاک و مناط را ظنی بداند، باید گفت ادامه آیه شریفه33 سوره مائده شامل افراد موصوف الذکر می باشد و آن عنوان افساد فی الارض است. در عنوان فوق کشیدن سلاح (اعم از گرم و سرد) به روی مردم اصلاً مطرح نیست بلکه صرفاً سعی در به تباهی کشاندن جامعه مطرح است. اعم از تباهی امنیت، تباهی اقتصاد، تباهی فرهنگ و سایر شئون حیاتی جامعه. * استاد سطح عالی حوزه علمیه قم ...
نظر قانون درباره حکم کشیدن سلاح یا همان محاربه چیست؟
لاخافه الناس در تعریف محارب بحث کرده اند که قصد در صدق عنوان محارب دخیل است یا خیر؟ مسئله اختلافی است، اما این استدلال مورد قبول است که: ملازمه عادیه بین اسلحه کشی و ترساندن دیگران سبب می شود به محض اسلحه کشی عنوان محارب بار شود با یا بدون قصد. ثانیاً: ترساندن مردم یکی از مصادیق محارب است. صاحب جواهر معنای محاربه را به اسلحه کشی به منظور ترساندن هر فردی که ترساندنش حرام است (جواهر ج 41، ص ...
تشریح محاربه و موضوعات مرتبط با آن در اسلام و قانون مجازات
،که فارغ از نگاه های سیاسی بر آن هستیم تا به بررسی فقهی وحقوقی موضوع بپردازیم. از جرم های مطرح در قوانین ایران این است که اگر جرمی علیه امنیت و آسایش مردم رخ دهد و در جامعه نیز ناامنی ایجاد کند؛ محاربه خوانده می شود. ریشه ی واژه ی مُحارَبه، حرب است و در اصل به معنای سلب و گرفتن است. مُحارَبه در فقه به معنای سلاح کشیدن به روی مردم، به قصد ترساندن آنان است. به فتوای فقها، هرکس که آشکارا و ...
اعدام برای کسی است که مرتکب قتل شده باشد، نه کسی که مبادرت به قتل کند
ظُلِمَ خداوند اجازه داده در برابر کسی که ظلم کرده اعتراض کنیم. مسأله ای که اینجا مطرح است، این است که محاربه ای که در قانون آمده، محاربه با مردم است نه اینکه کسی با مأمورین درگیر شود و اسم آن را محاربه بگذارند! نکته دوم در باب محاربه این است که محاربه باید در مقام اخافه ، یعنی در مقام ترساندن باشد. اخافه قصد می خواهد و قصد در یک دادگاه شایسته، وکیل مستقل و نظام دادرسی که افکار ...
اصلاح طلبان: اجازه دهید شما را بکشند ولی حق ندارید قصاص کنید
، ایرادی ندارد؛ اما قانون حق ندارد آن ها را مجازات کند، در واقع اصلاح طلبان می گویند، تروریست ها و داعش های وطنی، بکشند ولی شما حق نداری قصاص کنید... محسن شکاری به وضوح در اعترافاتش از تصمیم خود برای بستن خیابان و حمله با سلاح سرد به ماموران می گوید. یعنی از ابتدا با قصد محاربه به خیابان رفته و به امنیت مردم تجاوز کرده است. به گفته شاهدان عینی، محسن شکاری با چاقو در خیابان بوده و به زور ...
حکم اعدام محسن شکاری درست بود؟
کرده بود، به اعدام محکوم شد. در ادامه این خبر آمده بود که براساس دادنامه صادره از سوی دادگاه انقلاب تهران، این فرد به اتهام محاربه از طریق کشیدن سلاح سرد به قصد جان و ایجاد رعب و وحشت و سلب آزادی و امنیت شهروندان منجر به ایجاد ناامنی در محیط و اخلال در نظم و امنیت جامعه به مجازات اعدام محکوم شده است. اینکه محسن شکاری قتلی انجام نداده بود و با یکی از بسیجیان درگیر شده بود ...
معاون قضایی قوه قضاییه: با وجود قانون درباره محاربه، قاضی حق مراجعه به فقه ندارد؟!
وحشت در جامعه گردید، قوه قضاییه عزم خود را برای مجازات عاملین این جنایات جزم کرد و در این میان، عده ای از اشخاص با قصد یا بدون قصد به دنبال شبهه افکنی در موضوعاتی نظیر کیفیت مجازات فرد محارب برآمدند. معاون قضایی قوه قضاییه با بیان اینکه برابر قانون مجازات اسلامی در مواد 282 و 283، حد محاربه یکی از مجازات های چهار گانه است و انتخاب هر یک از این امور چهارگانه به اختیار قاضی است، گفت: این ...