سایر منابع:
سایر خبرها
امام فرمودند بهتر است متناسب با جرم، فرد مجازات شود/ اگر فرد محارب فردی را نکشته اعدام ندارد
عدول کردند و فرموده اند بهتر آن است که متناسب با جرم، فرد را مجازات کنند. اگر چنین فردی مردم را ترسانده و قتل انجام داده، باید اعدام گردد. اما ممکن است مردم را ترسانده و قتلی صورت نگرفته باشد. راهزنان، سارقان و قاچاقچیانی که دست به سلاح ببرند و موجب سلب امنیت مردم و راه ها شوند، محارب اند. مصداق اخافه الناس است و حکم محاربه بر آن ها صدق می کند.بنابراین، در اخافه مردم و سرقت اموال، حکم ...
مقاله | بررسی فقهی- حقوقی محاربه و حکم آن
فقهی حرب به معنای جنگ و نقیض سِلم، آرامش و صلح است (کتاب العین، ج 1، ص302). مراد از محاربین در اصطلاح فقه کسانی هستند که برای ترساندن مردم سلاح بیرون می آورند، در هر شرایطی و توسط هرکسی که باشد (کنزالعرفان فی فقه القرآن، ج 2، ص351) واین هر نوع ترساندن را شامل نمی شود، بلکه منظور ترساندن از قتل، به قصد گرفتن مال دیگران است، آشکارا یا پنهان به گونه ای که اگر شخص از محارب نترسد ...
کشیدن سلاح برای ترساندن مردم "محاربه" است و ماموران هم جزو مردم هستند
: مجازات بیرون کشیدن سلاح برای ترساندن مردم، همان مجازات "محارب" است؛ ماموران هم جزو مردم هستند و محسن شکاری یک مامور امنیت را با سلاح سرد یا چاقو مجروح کرده بود. وی افزود: هر چند بعضی از حقوقدانان معتقدند سلاح بیرون کشیدن در مقابل مامورین شاید به دلیل ایجاد مانع برای فرار کردن باشد و مصداق اخافه نیست و داخل در عنوان محاربه نیست. عبدلیان پور گفت: البته این نکته را هم عرض کنم که ...
رئیس مرکز وکلای قوه قضائیه: کشیدن سلاح برای ترساندن مردم "محاربه" است، ماموران هم جزو مردم هستند
...: رئیس مرکز وکلای قوه قضائیه گفت: مجازات بیرون کشیدن سلاح برای ترساندن مردم، همان مجازات محارب است؛ ماموران هم جزو مردم هستند. به گزارش فکرشهر به نقل از تسنیم، حسن عبدلیان پور رئیس مرکز وکلای قوه قضائیه اظهار کرد: مجازات بیرون کشیدن سلاح برای ترساندن مردم، همان مجازات "محارب" است؛ ماموران هم جزو مردم هستند و محسن شکاری یک مامور امنیت را با سلاح سرد یا چاقو مجروح کرده بود. ...
بزرگان حوزه در مقابل فتوا دهندگان بغیرعلمٍ موضع گیری کنند
از کتاب حدود می گوید: هر کس اسلحه اش را به قصد ترساندن مردم برهنه سازد محارب است. خواه این عمل او در خشکی باشد یا در دریا، در شب باشد یا در روز، در شهر باشد یا در غیرشهر و آیا شرط است که از اهل ریبه باشد؟ جای تردید است لیکن قول صحیح تر این است که در صورتی که عمل به قصد اخافه صورت گرفته است دیگر جائی برای این شرط وجود ندارد. محقق حلی تجرید سلاح برای اخافة مردم را محاربه دانسته و در مورد اینکه آیا ...
حکم محارب در قانون مجازات اسلامی اعدام است/ حامیان اعدام نکنید در جرم آن ها شریک هستند
الناسی بر گردن وی باشد، همچنان پابرجاست و باید به آن رسیدگی شود. وی افزود: مُحاربه در فقه به معنای سلاح کشیدن به روی مردم، به قصد ترساندن آنان است. به فتوای فقیهان هر کس که آشکارا و به زور، مال دیگری را بگیرد یا مردم را به اسارت ببرد، محارِب است. مراد از سلاح هر ابزاری است که در درگیری بین انسان ها استفاده می شود؛ مانند شمشیر، کمان و همچنین سلاح های امروزی. کدیوریان در ادامه ...
نظر قوه قضاییه درباره شرایط جرم محاربه
به گزارش مشرق ، اعدام محاربان در روزهای اخیر، بحث های گوناگونی در پی داشته است. روابط عمومی قوه قضائیه بیانیه ای در خصوص شرایط جرم محاربه و پاسخ به شبهات محاربه منتشر کرده است. متن بیانیه حقوقی روابط عمومی قوه قضاییه در خصوص شرایط جرم محاربه بدین شرح است: بسم الله الرحمن الرحیم طبق قانون شرط تحقق محاربه قتل یا جرح نمی باشد در پی اجرای احکام محکومیت برخی ...
آیت الله گرامی: طبق فرموده امام، فرد محارب چنانچه آدمی را نکشته است یقیناً حکم اعدام ندارد / آقایان مفسد ...
با جرم، فرد را مجازات کنند. اگر چنین فردی مردم را ترسانده و قتل انجام داده، باید اعدام گردد. اما ممکن است مردم را ترسانده و قتلی صورت نگرفته باشد. راهزنان، سارقان و قاچاقچیانی که دست به سلاح ببرند و موجب سلب امنیت مردم و راه ها شوند، محارب اند. مصداق اخافه الناس است و حکم محاربه بر آن ها صدق می کند. بنابراین، در اخافه مردم و سرقت اموال، حکم قطع دست و پا جاری است. اگر فردی با ...
استاد حوزه علمیه مطرح کرد: چیستی ماهیت محاربه، صدق عنوان محارب و مجوز مجازات اعدام
به گزارش خبرگزاری حوزه ، آیت الله سیفی مازندرانی از اساتید حوزه علمیه، چیستی ماهیت محاربه، صدق عنوان محارب و مجوز مجازات اعدام از نظر شرع و قانون تشریح کرد که متن این گفت و گو را در ادامه می خوانید: تشکر می کنیم از وقتی که در خدمت پاسخگویی به شبهات قرار دادید، بعد از اغتشاشات اخیر و اعدام برخی از اغتشاشگران، رسانه ها شبهاتی را در این باره مطرح کردند که از آنها توقعی نمی رفت، اما تعدادی ...
بررسی قانون محارب در تهران 20 / چرا اخلال گران اقتصادی مانند اغتشاش گران سریع مجازات نمی شوند؟
مردم از جمله 9 جرائم سنگین اکثر کشور ها است. محبی همچنین در مورد جرم فردی که اموال دیگران را به آتش کشیده، گفت: آتش زدن بدون سلاح جرمی است که مجازات محاربه دارد به شرطی که به قصد مقابله با نظام باشد. طبق ماده 675 قانون اساسی آتش زدن اموال دیگران اگر به قصد مقابله با نظام باشد مجازات محاربه دارد. عضو هیئت علمی مرکز پژوهش های مجلس شورای اسلامی در خصوص شرایط سنی متهمان محاربه ...
یادداشت رسیده | پیامبر(ص) و حکم به اعدام محارب
به گزارش خبرگزاری حوزه از شیراز، این روزها اعدام یکی از اغتشاشگرانی که با قمه کشی و عربده کشی در خیابان به یک مأمور امنیتی حمله کرده و او را مجروح کرده بود به جرم محاربه، اخافه مردم و ناامن کردن فضای جامعه، سوژه حمله رسانه های معاند به نظام اسلامی شده است که متاسفانه عده ای نیز در داخل با تظاهر به استدلال های فقهی و حقوقی به هجمه کنندگان به نظام اسلامی پیوسته اند. در این میان مجمع ...
انتقاد عضو خبرگان رهبری از موضع و سخنان ضداعدام مولوی عبدالحمید
آیت الله دکتر محسن حیدری، نماینده مردم خوزستان در مجلس خبرگان رهبری، در ابتدای کلاس درس خارج در پاسخ به سخنان مولوی عبدالحمید در خطبه نماز جمعه زاهدان در خصوص اعدام اغتشاشگری که در روزهای گذشته با حکم دادگاه محکوم به اعدام و حکم او اجرا شد، گفت: اعتراض این شخص نسبت به اعدام اغتشاشگری که باعث ارعاب مردم و جرح یک بسیجی شده بود، از روی عدم آگاهی وی نسبت به فقه اسلام است یا از جای دیگری نشات می گیرد؟ وی در ادامه افزود: ق ...
نمی شود، هرکاری را اسمش را محاربه گذاشت | اعدام کردن این شکلی، اخافه است
ایلنا نوشت: عضو ارشد مجمع محققین حوزه علمیه قم گفت:محاربه آن جایی است که حرب اتفاق بیافتد. یعنی جنگی اتفاق می افتد و کسی عمل مسلحانه ای را انجام می دهد نه آنکه فقط کسی معترض باشد یا حتی مثلا گاهی زد و خوردی انجام دهد. آیت الله سیدمحمدعلی ایازی در پاسخ به سوالی در خصوص تعریف محاربه در فقه اسلامی گفت: در رابطه با محاربه در فقه، تعریف مشخصی داریم. محاربه عبارت است از سلاح کشیدن به منظور ...
شبهات ضدانقلاب برای اعدام محسن شکاری/ قانون و فقه درباره اعدام محاربی که قتل نکرده چه می گوید؟
مستندات قانونی اجرا شده است. ماده 279 قانون مجازات اسلامی که منبعث از شرع مقدس اسلام است، محاربه عبارت از کشیدن سلاح به قصد جان، مال یا ناموس مردم یا ارعاب آن ها است، به نحوی که موجب ناامنی در محیط گردد. ماده 282 قانون مجازات اسلامی چهار مجازات اعدام ، صلب ، قطع دست راست و پای چپ و نفی بلد را برای جرم محاربه در نظر گرفته است. ماده 283 این قانون نیز آمده است که ...
آیت الله ایازی: امام خمینی برای مجازات قائل به ترتّب هستند / یعنی اعدام برای مرتکب قتل است، نه مبادرت به ...
گویند می خواهیم اعتراض کنیم و شعار می دهند. مواردی پیش آمده که مردم راهپیمایی سکوت کردند اما به آنها حمله شده، و برخورد کردند. بیشتر بخوانید: بیانیه مجمع محققین و مدرسین حوزه علمیه قم درباره احکام اخیر محاربه عضو خبرگان رهبری: نظام، رافت به خرج دهد، دامنه اغتشاشات متوقف نمی شود / محاربی که قتل نکرده هم می تواند حکم اعدام بگیرد آیت الله دستغیب: حکم محاربی که کسی را نکشته، فقط تبعید است/ اعتراف تحت فشار در نظام قضایی اسلام، بی ارزش است + تصویر استفتاء 21217 ...
درخواست مجمع محققین و مدرسین حوزه علمیه قم از مسئولین قضایی برای احتیاط و ملاطفت با معترضان
به منظور ترساندن مردم و جنگیدن با خدا و پیامبر، مشروط به این که قصد ترساندن احراز شود و برای دفاع از خود نباشد. در ماده 279 قانون مجازات اسلامی نیز محاربه عبارت است از کشیدن سلاح به قصد جان، مال یا ناموس مردم یا ارعاب آنها به نحوی که موجب ناامنی در محیط گردد. بنابراین شهروندانی که با استفاده از حق اعتراض به وضعیت ناعادلانه کشور، در برابر خشونت مأموران مقاومت و از خود دفاع می کنند، را نمی توان محارب ...
پیدا و پنهان ماجرای محاربه
محاربه است. آن موقع بحث شد که قسمت حدود را طوری بنویسیم که آنهایی که در تعزیرات، محارب شناخته می شوند را بگیریم یا آنها را حذف کنیم. نکته دیگر این بود که بیاییم و 2عنوان کنیم که آیت الله شاهرودی هم موافق 2عنوان شدن مصداق افساد فی الارض نبود، اما گفتیم آنچه در نظام قانونگذاری ما طی شده تفاوت این دو است یا یکی بودن این دو و حذف سلاح؛ یعنی محاربه و افساد یکی باشد؛ مانند آیه مبارکه سوره مائده که سلاح ...
بحثی درباره شناخت موضوع حد محارب
قصد ترساندن مردم سلاح بکشد، چه در خشکی و چه در دریا، چه شب و چه روز، چه توانا و چه ناتوان، چه از اهل فساد باشد و چه نباشد، چه مرد و چه زن، محارب است، راهزن و تجاوزگر به مال و ناموس نیز داخل در همین عنوان است.) ابن ادریس در بخش حدود کتاب سرائر می گوید (خداوند در آیه محاربه فرموده: (انما جزاء الذین یحاربون اللّه ورسوله ویسعون فی الارض فسادا ان یقتلوا او یصلبوا او تقطع ایدیهم وارجله من خلاف او ینفوا ...
اعدام برای کسی است که مرتکب قتل شده باشد، نه کسی که مبادرت به قتل کند
ظُلِمَ خداوند اجازه داده در برابر کسی که ظلم کرده اعتراض کنیم. مسأله ای که اینجا مطرح است، این است که محاربه ای که در قانون آمده، محاربه با مردم است نه اینکه کسی با مأمورین درگیر شود و اسم آن را محاربه بگذارند! نکته دوم در باب محاربه این است که محاربه باید در مقام اخافه ، یعنی در مقام ترساندن باشد. اخافه قصد می خواهد و قصد در یک دادگاه شایسته، وکیل مستقل و نظام دادرسی که افکار ...
تشریح محاربه و موضوعات مرتبط با آن در اسلام و قانون مجازات
این نکته بیان شده است؛ “ هرگاه کسی با انگیزه ی شخصی به سوی یک یا چند شخص خاص سلاح بکشد و عمل او جنبه ی عمومی نداشته باشد و نیز کسی که به روی مردم سلاح بکشد، ولی در اثر ناتوانی موجب سلب امنیت نشود، محارب به شمار نمی رود. به کارگیری واژه ی مردم در این ماده دلالت بر آن دارد که برای صدقِ عنوان محاربه باید نوعی عمومیت در جرم وجود داشته باشد”. محاربه ای که به خاطر اسلام و کفر، ی ...
شروط محاربه و باغی
صادر شود بسیاری از فقها بر این عقیده اند که اگر جرم دستگیر شدگان اخافه باشد و عمل آن ها منجر به قتل شود، حکم قتل است. اما صرف اخافه تعزیر دارد. یعنی مجازات جرم اخافه کمتر از قتل است و به حد مجازات اعدام نمی رسد. در چنین شرایطی قاضی می تواند مجازات های دیگری برای مجرم در نظر بگیرد که البته به قتل نمی انجامد. مساله دیگر این است که ترساندن مردم از جمله شروط این اتهام است. چنین مواردی ...
حکم محاربه و کشیدن سلاح چیست؟
به گزارش دیار آفتاب ؛ بعد از اعدام محسن شکاری به عنوان فردی که کشیدن سلاح و ضرب و جرح کرده بود برخی شبهه وارد کردند که حکم چنین فردی محاربه نیست در پاسخ به این مسئله استاد فقه سیاسی دانشگاه امام صادق حجت الاسلام دکتر کاظمی توضیحاتی داده است. در بخشی از این مطلب وی به شبهه ای در خصوص محارب نبودن فردی که سلاح کشیده است این چنین پاسخ می دهد: اولاً: فق ها در مورد لاخافه الناس در تعریف ...
مبانی مجازات محارب در فقه اسلامی
، ص22 می نویسد: حتی اگر آب یا آتش را رها کند یا سم در آب بریزد، به قصد ایستادن در مقابل جامعه و مردم و به قصد ترساندن مردم حکم محارب بر چنین شخصی بار می شود. نظر فقیه بزرگ آیت الله سیدمحمدکاظم طباطبایی یزدی صاحب کتاب العروه الوثقی نیز همین است. کتاب مهذب الاحکام شرح کتاب العروه الوثقی است. مرحوم آیت الله هاشمی شاهرودی در کتاب القرائات الفقهیه المعاصره می نویسد: ملاک در محاربه ترساندن مردم و اقدام ...
توضیح آیت الله کعبی درباره نظر امام خمینی (ره) در خصوص محاربه/ مصداق اخافه و مفسد فی الارض باید اعدام شود
آیت الله عباس کعبی عضو هیات رئیسه مجلس خبرگان رهبری، با اشاره به حکم اعدام محسن شکاری از آشوبگران و اغتشاشگران حوادث اخیر تهران اظهار کرد: اغتشاشات خشونت آمیز اخیر که توام با خشونت و تخریب اموال عمومی و اموال شخصی مردم بود و رعب و وحشت ایجاد کرده است، قطعاً مصداق محاربه و فساد فی الارض است. وی افزود: حضرت امام راحل (ره) در تحریرالوسیله فصل ششم در حد محارب می فرمایند: هو کلّ من جرّد ...
واکاوی حقوقی حکم محاربه شیطان خیابان ستارخان/ چرا محسن شکاری اعدام شد؟
نوع محارب داریم: محارب مفسد و محارب غیر مفسد، محارب مفسد موضوع حدود اربعه است، پس بین این دو عنوان تفکیکی قائل نشده اند. [2]8- هرچند فق ها تعریف محارب را به سلاح مقید کرده اند، لیکن قوام و حقیقت محاربه به این است که قصدش ترساندن مردم و ایجاد فساد باشد و کاری از او سرزند که این نتیجه را به دنبال داشته باشد. در تحقق این معنا، فرقی بین چاقو و سنگ و چوب نیست. نمی توان گفت: اگر اخافه و افساد با آهن و ...
سخنگوی قوه قضاییه: حکم محاربه شامل استفاده از سلاح سرد و گرم و به قصد جان، مال، ناموس و حتی ارعاب و ...
به گزارش خبرآنلاین ، سخنگوی قوه قضاییه در برنامه گفتگوی ویژه خبری گفت که حکم محاربه شامل استفاده از سلاح سرد و گرم و به قصد جان، مال، ناموس و حتی ارعاب و ناامنی ست. مسعود ستایشی شنبه شب اظهارداشت: قانون برای همه یکسان است و همه باید مقید به قانون باشیم و تبعیت از قانون برای آحاد جامعه فصل الخطاب است. وی درباره حکم اعدام محسن شکاری افزود: این فرد به همراه یکی از دوستان خود با هدف شرکت در اغتشاشات از یک نقطه جغرافیایی شهر تهران به نقطه دیگری که اغتشاشات وجود داشته، عزیمت می کند و در ساعت هشت شب خیابانی را زیر پل ستارخان مسدود و با انسداد و قطع مسیر، ترافیک شدید ایجاد می کند و سر و صدا تشدید می شود. سخنگوی قوه قضاییه ادامه داد: این فرد به ماموران در موقعیت علی رغم توجه و تذکر آنان با سلاح سرد حمله ور می شود و یکی از مأموران انتظامی را مورد تعرض قرار می دهد و مجروح می کند و شرا ...
عضو خبرگان رهبری: نظام، رافت به خرج دهد، دامنه اغتشاشات متوقف نمی شود / محاربی که قتل نکرده هم می تواند ...
حجت الاسلام جواد مجتهد شبستری، عضو مجلس خبرگان رهبری گفت: محارب بر کسی می گویند که سلاح بکشد (حالا چه سلاح سرد یا گرم،) مهم بیرون کشیدن سلاح برای ترساندن مردم است، که اگر اتفاق بیفتد، محارب محقق شده است ولو آنکه مرتکب قتل هم نشده باشد، باز هم عنوان محارب صدق می کند و می تواند حکم اعدام هم بگیرد. حجت الاسلام جواد مجتهد شبستری، عضو مجلس خبرگان رهبری گفت: درباره حکم محاربه، ظاهرا از نظر موضوع و تحقق موضوع فرض بر جایی است که عنوان محارب محقق شده است، چرا که در کلمات فقها محارب بر کسی می گویند که سلاح بکشد (حالا چه سلاح سرد یا گرم،) مهم بیرون کشیدن سلاح برای ترساندن مردم است، که اگر اتفاق بیفتد، محارب محقق شده است ولو آنکه مرتکب قتل هم نشده باشد، باز هم عنوان محارب صدق می کند و می تواند ...
حجت الاسلام و المسلمین محبی:در پرونده محسن شکاری نمی توان گفت قاضی خلاف قانون حکم داده است/ به هیچ دلیلی ...
الله شاهرودی تهیه شده است. وی افزود: قانون در بخشی محاربه را به اخافه الناس ترجمه کرده است از طرفی قوانینی نیز وجود دارد که قانون بدون استفاده از سلاح فرد مرتکب جرم را محارب دانسته است. عضو هیات علمی مرکز پژوهش های مجلس شورای اسلامی گفت: طبق ماده قانونی 279کشیدن سلاح به قصد جان یا مال یا ناموس مردم است. شما نمیتوانید قانون قبلی را با قانون فعلی مقایسه کنید. وی افزود ...
مبانی مجازات محارب در فقه اسلامی
وفاق بین فقهای شیعه و سنی است و فریقین بر آن اتفاق نظر دارند. دندونات زرد شدن؟قبل دندون پزشکی این روشو تست کن+تضمینی دندونات زرد شدن؟قبل دندون پزشکی این روشو تست کن+تضمینی مشاهده yektanet-logo-signتبلیغ آن چه مورد بحث فقیهان است موضوع است. یعنی محارب به چه کسی گفته می شود؟ از کلام فقیهان به دست می آید کسی که سلاح در دست بگیرد به قصد ترساندن مردم ...