انتقاد عضو خبرگان رهبری از موضع و سخنان ضداعدام مولوی عبدالحمید
سایر منابع:
سایر خبرها
ماموستا شیرزادی: قمه کشی و ایجاد رعب در فقه اهل سنت مصداق محاربه است
ماموستا شیرزادی: قمه کشی و ایجاد رعب در فقه اهل سنت مصداق محاربه است امام جمعه مریوان: بستن راه مردم و قمه کشی و حمله با سلاح سرد به مدافعان امنیت و ایجاد ارعاب و وحشت در بین زنان و کودکان در روز روشن از دیدگاه اهل سنت محاربه محسوب می شود. هر انسانی بخواهد با هر شیوه و روشی امنیت افرادی از جامعه را به خطر بیاندازد حال با دست باشد یا سلاح سرد و گرم محارب است. هر انسانی هم انسان دیگری را به قتل برساند باید قصاص شود و براساس دین اسلام قصاص حق است. بازدیدها: 5 ...
اخلال زنندگان به امنیت جامعه بدون تردید محارب هستند
بحث های فقهی؛ اگر چه قانون مجازات اسلامی براساس بحث های فقهی است. آیت الله کعبی با اشاره به حکم در قانون مجازات اسلامی مصوب سال 1392 تصریح کرد: حکم محاربه شامل کسانی است که ارعاب و تخریب اموال عمومی را انجام می دهند و با اعمال شان امنیت جامعه را مختل می کنند حتی اگر منجر به قتل هم نشوند اما به نفس اینکه امنیت و آرامش را مختل کنند و مردم را به قصد جان، مال و ناموس بترسانند را شامل می شود ...
تشریح محاربه و موضوعات مرتبط با آن در اسلام و قانون مجازات
مجازات در مورد هر نوع جرمی است؟ جرم محاربه بنابر ماده ی 279 قانون مجازات اسلامی 1392، عبارت از کشیدن سلاح به قصد جان، مال یا ناموس مردم یا ارعاب آنها است؛ به نحوی که موجب ناامنی در محیط شود. این جرم درصورتی تحقق می یابد که نتیجه ی آن، یعنی ایجاد ناامنی در محیط رخ دهد؛ بنابراین، چنانچه به هردلیل مجرم نتواند این نتیجه را ایجاد کند، محارب به شمار نمی رود. در ادامه ی ماده ی 279 ...
در نشست علمی "بررسی قرآنی و فقهی محاربه" مطرح شد: در تحقق عنوان "محاربه" قتل افراد شرط نیست
مبارکه مائده برای محارب چهار مجازات قتل (اعدام)، به صلیب کشیدن، نفی بلد (تبعید) و بریدن دست و پا ذکر شده است. این استاد حوزه با بیان اینکه در ادبیات عرب حرف "او" مفید تخییر است، گفت: حاکم مخیر است که هر کدام از این مجازات ها را که صلاح دید انتخاب کند. وی با اشاره به ماده 279 قانون مجازات اسلامی، بیان کرد: در تحقق عنوان "محاربه" قتل افراد شرط نیست و همین که شخصی با اسلحه در جامعه ...
شبهات ضدانقلاب برای اعدام محسن شکاری/ قانون و فقه درباره اعدام محاربی که قتل نکرده چه می گوید؟
عالی کشور و دادستان سابق کل کشور نیز از جمله فقهایی بود که چنین نظری داشت. در مقابل آیت الله عباس کعبی عضو هیأت رئیسه مجلس خبرگان رهبری در دیدگاهی متفاوت از آیت الله مقتدایی، گفت: آن کسی که اعدام شد، هم قدرت نمایی کرده است، هم سد راه مردم بیگناه شده بود و هم اسلحه کشیده بود و هم ماشین ها را خراب می کرد و هم آتش می زد و این حتما مصداق محارب و مفسد فی الارض است و باید اعدام شود. ...
مقاله | بررسی فقهی- حقوقی محاربه و حکم آن
دارد و محاربه یکی از مصادیق افساد فی الارض به شمار می رود، بنابراین هرگاه عنوان افساد فی الارض محقق شود، اگرچه خالی از عنوان محاربه باشد، مجازات های چهارگانه مذکور درآیه (قتل، به دار آویختن، قطع دست و پای مخالف هم، یا تبعید) بر آن مترتب می گردد (کلمات سدیده، ص409). مرحوم آیت الله فاضل لنکرانی نسبت بین مفسد فی الارض و محارب را عموم و خصوص مطلق میداند؛ یعنی هرمحاربی مفسد فی الارض است، اما هر ...
اعدام نکنید/ جبهه اصلاحات ایران: بنزین بر آتش نارضایتی ها نریزید
جبهه اصلاحات ایران در بیانیه ای از اعدام محسن شکاری ابراز تاسف کرد و آن را همچون ریختن بنزین بر آتش نارضایتی ها خواند روزنامه سازندگی نوشت: بیانیه جبهه اصلاحات در واکنش به احکام صادر شده برای دستگیرشدگان اعتراضات اخیر و اعدام محسن شکاری و انتقادات سیاسی و حقوقی به موضوع محاربه در حالی منتشر شد که انتقادات حقوقی به درج مجازات اعدام برای محسن شکاری کماکان ادامه دارد. روز گذشته ...
حکم محارب در قانون مجازات اسلامی اعدام است/ حامیان اعدام نکنید در جرم آن ها شریک هستند
الناسی بر گردن وی باشد، همچنان پابرجاست و باید به آن رسیدگی شود. وی افزود: مُحاربه در فقه به معنای سلاح کشیدن به روی مردم، به قصد ترساندن آنان است. به فتوای فقیهان هر کس که آشکارا و به زور، مال دیگری را بگیرد یا مردم را به اسارت ببرد، محارِب است. مراد از سلاح هر ابزاری است که در درگیری بین انسان ها استفاده می شود؛ مانند شمشیر، کمان و همچنین سلاح های امروزی. کدیوریان در ادامه ...
شروط محاربه و باغی
آن بپردازند. از جمله این فقها آیت الله رحمت، عضو دفتر استفتائات بیت امام خمینی است. ایشان در خصوص شروط محاربه گفته: "حکم جرم هایی مانند ترساندن مردم، بستن خیابان و زخمی کردن شخص مقابل، اعدام نیست." با توجه به اختلاف نظر در خصوص محاربه ستاره صبح در گفت و گو با حجت الاسلام سید ابوالفضل موسویان، پژوهشگر دینی و دکتر علی نجفی توانا وکیل دادگستری به بررسی این موضوع پرداخته که در ادامه می خوانید: ...
# پرسه در فضای مجازی
در منزل چند خانواده کم بضاعت و کنارشون نشسته و حرف هاشون رو شنیده. اهل سنت درباره محاربه چه می گویند؟ محمدرضا سرشار: امام جمعه مریوان: بستن راه مردم و قمه کشی و حمله با سلاح سرد به مدافعان امنیت و ایجاد ارعاب و وحشت در بین زنان وکودکان در روز روشن از دیدگاه اهل سنت محاربه محسوب می شود. هر انسانی بخواهد با هر شیوه و روشی امنیت افرادی از جامعه را به خطر بیندازد حال با دست باشد یا ...
محسنی اژه ای:انتخاب حد محاربه به اختیار قاضی است
مستشار وی برگزار شد و در نهایت حکم به اعدام وی در ملای عام داده شد. قتل دو نفر با سلاح سرد، اختلاف اساسی و عمده ای است که موضوع اعدام رهنورد را با محسن شکاری متفاوت می کند و بر همین اساس موضوعی که باعث ابهام در اجرای حکم شکاری بود، در این مورد شکل نگرفت. واقعیت این است که به قول سایت عصر ایران بعد از اعدام محسن شکاری تحت عنوان کیفری محارب ، بحث های پردامنه ای در میان حقوقدانان، روحانیون ...
بحثی درباره شناخت موضوع حد محارب
به معنای اعم آن می بود، می بایست باغی و کافر محارب را نیز به عنوان موضوع این حکم شرعی بیان می کردند و به ذکر محاربه به معنای اخص آن، اکتفا نمی کردند. شیخ طوسی در باب قطاع الطریق از کتاب مبسوط می فرماید: (خداوند در آیه کریمه فرمود: (انما جزاء الذین یحاربون اللّه ورسوله ...) و مردم در مراد این آیه اختلاف کرده اند، گروهی می گویند مراد آن، اهل ذمه است که پیمان ذمه را شکسته و به دارالحرب ...
حد محاربه از احکام شرعی است/ آیه قرآن تکلیف محارب را مشخص کرده است
به گزارش خبرگزاری فارس از بندرعباس، شیخ حسین بازماندگان از روحانیون برجسته اهل سنت جنوب کشور امروز در گفت و گویی رسانه ای اظهار کرد: در تفسیر قصاص و حد محاربه باید گفت که قصاص یک حق شرعی شخصی است که قابل عفو و اسقاط می باشد، در حالی که حد محاربه از احکام شرعی است که پس از اثبات در محکمه شرعی قابل عفو و اسقاط نیست. وی با اشاره به آیه 33 سوره مائده عنوان کرد: در این آیه آمده که”إِنَّما جَزاءُ ...
تفکر انقلاب اسلامی در کل دنیا در حال جریان سازی است
پذیریم ولی در مسئله اخیر که یک فتنه پیچیده و همه جانبه بود، مسئله اغتشاش و جنگ بود. وی افزود: نظام بر اساس حکمت با اغتشاشات برخورد کرد ولی کسانی که ناموس و جان و مال مردم ضرر رساند باید بر اساس حکم دینی محاربه و برخورد شود. آیت الله حیدری با گلایه از سکوت و همراهی برخی خواص با فتنه اخیر گفت: مطابق نص احکام اهل سنت و تشیع، حکم کسانی که علیه مردم محاربه می کنند، اعدام است ولی ...
بررسی قانون محارب در تهران 20 / چرا اخلال گران اقتصادی مانند اغتشاش گران سریع مجازات نمی شوند؟
. وی ادامه داد: آنچه الان مهم است مربوط به تفاوت قانون قدیم و جدید در حوزه تعریف محاربه است. از سال 1370 تا 1392 در قانون محاربه آمده بود که هرکس سلاح بکشد، به قصد ترساندن مردم را بترساند و قصد برهم زدن امنیت محیط را داشته باشد محارب است. در قانون قدیم هیچ حرفی از اینکه یک نفر کسی را بکشد، مالش را بدزد یا بخواهد به ناموسش تجاوز کند نبود. اما از سال 1392 این قانون تغییر عمده کرد. ...
چیستی ماهیت محاربه، صدق عنوان محارب و مجوز مجازات آن
به گزارش سرویس حوزه و روحانیت خبرگزاری رسا، آیت الله سیفی مازندرانی از اساتید حوزه علمیه، چیستی ماهیت محاربه، صدق عنوان محارب و مجوز مجازات اعدام از نظر شرع و قانون تشریح کرد که متن این گفت و گو را در ادامه می خوانید: تشکر می کنیم از وقتی که در خدمت پاسخگویی به شبهات قرار دادید، بعد از اغتشاشات اخیر و اعدام برخی از اغتشاشگران، رسانه ها شبهاتی را در این باره مطرح کردند که از آنها توقعی ...
مدرس حوزه علمیه: محسن شکاری مصداق محارب نبود/ راه کنترل اعتراضات چیست؟
، چنانچه یکی از این دو مورد نباشد، نمی توان به آن محاربه گفت. یک موقع کسی به خیابان می آید تا حکومت را با شعارش هدف گیرد و یک موقع هم کسی می آید تا مردم هدف گیرد، که در آن صورت هم باید اسلحه داشته باشد. معتقدم در این مورد هیچکدام از این دو نبوده است. بیانیه جبهه اصلاحات در مورد اعدام محسن شکاری منتشرشد حل مشکلات اقتصادی، راه کنترل اعتراضات فاضل میبدی در ادامه عنوان ...
قتل قضایی ؛ بدون استمهال!
متذکر می شوم صلاحیتی در باب قضاوت افراد ندارم. بر اساس ماده 279 قانون مجازات اسلامی، منظور از محاربه کشیدن سلاح به قصد جان، مال یا ناموس مردم یا ارعاب آنها است، به نحوی که موجب ناامنی در آن محیط حاصل گردد. همچنین ماده 282 همان قانون حد محاربه را یکی از چهار مجازات زیر عنوان داشته است: الف- اعدام ب- صلب پ- قطع دست راست و پای چپ ت- نفی ...
آیت الله ایازی: امام خمینی برای مجازات قائل به ترتّب هستند / یعنی اعدام برای مرتکب قتل است، نه مبادرت به ...
گویند می خواهیم اعتراض کنیم و شعار می دهند. مواردی پیش آمده که مردم راهپیمایی سکوت کردند اما به آنها حمله شده، و برخورد کردند. بیشتر بخوانید: بیانیه مجمع محققین و مدرسین حوزه علمیه قم درباره احکام اخیر محاربه عضو خبرگان رهبری: نظام، رافت به خرج دهد، دامنه اغتشاشات متوقف نمی شود / محاربی که قتل نکرده هم می تواند حکم اعدام بگیرد آیت الله دستغیب: حکم محاربی که کسی را نکشته، فقط تبعید است/ اعتراف تحت فشار در نظام قضایی اسلام، بی ارزش است + تصویر استفتاء 21217 ...
اعدام برای کسی است که مرتکب قتل شده باشد، نه کسی که مبادرت به قتل کند
قائل هستند. به نظرم عنوان محاربه درباره معترضین حتی در صورتی که خشونت به خرج می دهند و گاهی تندی می کنند، صدق نمی کند. یعنی مسأله، صورت و موضوع آن، با این قضیه فرق می کند. یعنی نظر امام در این باره چیست؟ بر طبق نقلی که برخی شاگردان نزدیک حضرت امام گفتند این بود که ایشان قائل به ترتّب بودند. یعنی مجازات اعدام برای به کسی است که مرتکب قتل شده باشد، نه کسی که مبادرت قتل کند؛ بر این ...
بزرگان حوزه در مقابل فتوا دهندگان بغیرعلمٍ موضع گیری کنند
.... آنچه گذشت بخشی از بیانات فقیهان امامی و اهل سنت در مورد تعریف محاربه بود که با وجود تفاوت هایی که در این زمینه در مورد اعتبار دانستن بعضی از شروط و قیود وجود دارد، در کل محارب را به کسی که جهت ترساندن مردم سلاح بکشد تفسیر و تبیین کرده اند؛ و آیه محاربه در نزد فقیهان امامی و اهل سنت به عنوان مستند قرآنی در مسیر جرم انگاری به عنوان اقدامات مسلحانه و خشونت آمیز برای برهم زدن امنیت و ...
مسئولیت "قاضی" و چند ابهام و پرسش؛ چرا حکم "اعدام" به سرعت صادر شد؟
روی مردم سلاح بکشد، ولی در اثر ناتوانی موجب سلب امنیت نشود، محارب محسوب نمی شود. به موجب ماده 282 قانون مجازات اسلامی مصوب 1392، مجازات محاربه عبارت است از اعدام، صلب، قطع دست راست و پای چپ و نفی بلد. نفی بلد به معنای تبعید است و صلب نیز همان به صلیب کشیدن است که نمی دهند. انتخاب اینکه کدام یک از این مجازات ها متناسب با جرم ارتکابی محارب است برعهده قاضی است. به زبان ساده محارب در شرایطی ...
مسئولیت "قاضی" و چند ابهام و پرسش؛ چرا حکم "اعدام" به سرعت صادر شد؟
آفتاب نیوز : روزنامه اعتماد نوشت: واقعیت آن است که بیشترین لطمه را به امنیت کشور بی اعتمادی مردم نسبت به دادگاه های غیرعلنی و غیرشفاف و صدور احکام و اجرای شائبه برانگیز این احکام می زند. جای خالی شفافیت در حوادث این روز ها و احکام قضایی صادره بیش از پیش خودنمایی می کند. در آخرین این موارد خبر اعدام آقایان محسن شکاری جوان 22 ساله و مجیدرضا رهنورد جوان دیگر کشورمان بدون اطلاع خانواده ایشان است که بخش قابل توجهی از جامعه را در بهت و شوک فرو برد. حقوقدانان و وکلای مجرب و عالمانِ دلسوز در این چند روز اشکالات و ایر ...
ملک زاده: کسی از اعدام خوشحال نمی شود، اما امنیت اجتماعی اولویت دارد/ شهادت صیادشیرازی نتیجه عفو دادن ...
به گزارش خبرنگار حوزه اندیشه خبرگزاری فارس، در نظر عده ای حکم اعدام در رابطه با برخی جرائم نظیر محاربه، قصاص، افساد فی الارض و... موجب ترویج خشونت و عملی ضداجتماعی است. درباره فلسفه این قضیه و لزوم چنین برخوردهای قاهرانه ای از سوی نظام کشورها با حجت الاسلام محمد ملک زاده، عضو هیأت علمی پژوهشگاه فرهنگ و اندیشه گپی زدیم که در ادامه حاصل آن را می خوانید. حیات بخشی به جامعه با اجرای اعدام ...