در نشست علمی "بررسی قرآنی و فقهی محاربه" مطرح شد: در تحقق عنوان "محاربه" ...
سایر منابع:
سایر خبرها
مقاله | بررسی فقهی- حقوقی محاربه و حکم آن
دارد و محاربه یکی از مصادیق افساد فی الارض به شمار می رود، بنابراین هرگاه عنوان افساد فی الارض محقق شود، اگرچه خالی از عنوان محاربه باشد، مجازات های چهارگانه مذکور درآیه (قتل، به دار آویختن، قطع دست و پای مخالف هم، یا تبعید) بر آن مترتب می گردد (کلمات سدیده، ص409). مرحوم آیت الله فاضل لنکرانی نسبت بین مفسد فی الارض و محارب را عموم و خصوص مطلق میداند؛ یعنی هرمحاربی مفسد فی الارض است، اما هر ...
نگاه تاریخی به محارب و حکم آن در اسلام
تشخیص آن بر عهده قاضی گذاشته شده است. وی در ادامه افزود: برخورد امیرالمومنین(ع) با خوارج می تواند بخشی از مصداق های برخورد با افراد محارب باشد؛ یعنی حضرت علی (ع) آنهایی را که افراد را به قتل رسانده و مسیر را ناامن ساختند و به گونه ای مشکلاتی برای مردم ایجاد کردند، تعقیب می کردند و مانع ضربه زدن آنان به افراد جامعه و اموال آنان می شدند. حجت الاسلام ذاکری در پایان خاطر نشان کرد: در ...
حکم "محارب" بر اساس قانون، فتوای امام و علم قاضی است نه نظرات شخصی یک حقوقدان
...! این تصور و برداشت وی بوده و اساساً چنین چیزی نبود و اگر هم مثلاً قصد اخافه ی بخشی از مردم که همان نیروهای حافظ امنیت و نیروهای انتظامی داشته باز هم این اخافه و ارعاب صدق می کند. در اینجا مباحث زیادی قابل طرح است، اینکه قصد ارعاب و قصد اخافه در جرم محاربه چیست. این را هم مقدمتاً عنوان کنم که قانون مجازات اسلامی قبلی، جرم محاربه و افساد فی الارض و بغی را یک جا آورده بود در حالیکه ...
شرط تحقق محاربه قتل یا جرح نیست
4مجازات عنوان شده است و در ماده 283 قانون مجازات اسلامی به صراحت مقرر می دارد: انتخاب هریک از امور چهارگانه مذکور در ماده 282 به اختیار قاضی است. شرط تحقق محاربه 9 شرط تحقق محاربه قتل یا جرح نیست و مجازات محارب هم یکی از موارد چهارگانه در ماده 283 و انتخاب آن هم به اختیار قاضی رسیدگی کننده است. ...
بررسی حقوقی حکم محاربه شیطان خیابان ستارخان/ محسن شکاری چرا اعدام شد؟
حدود اربعه است، پس بین این دو عنوان تفکیکی قائل نشده اند. [2] 8- هرچند فقها تعریف محارب را به سلاح مقید کرده اند، لیکن قوام و حقیقت محاربه به این است که قصدش ترساندن مردم و ایجاد فساد باشد و کاری از او سرزند که این نتیجه را به دنبال داشته باشد. در تحقق این معنا، فرقی بین چاقو و سنگ و چوب نیست. نمی توان گفت: اگر اخافه و افساد با آهن و چاقو باشد، محارب است وگرنه محارب نیست. [3] 9- امام ...
عدلیه - 1401/09/24
توقف حکم اعدام ماهان صدرات : دیوان عالی کشور اعلام کرد: حکم اعدام ماهان صدرات مرنی یکی از متهمان اغتشاشات اخیر تا حصول نتیجه از دیوان عالی کشور متوقف شد. / ایرنا استقبال از گسترش همکاری های قضایی با روسیه: محسنی اژه ای، رئیس قوه قضائیه در دیدار ایگور کراسنوف دادستان کل فدراسیون روسیه، ضمن خیرمقدم به این مقام قضایی روس و هیات همراه اظهار کرد: دستگاه قضایی جمهوری اسلامی ایران از گسترش ه ...
مجازات اخلالگران در امنیت چیست؟
. امنیت عمومی وقتی خلل می پذیرد که خوف عمومی و ناامنی جای امنیت را بگیرد و طبیعتاً وقتی محارب می تواند چنین خوفی در جامعه پدید آورد که مردم را با اسلحه تهدید به قتل کند. اینکه در این آیه محاربه و ستیز با بندگان خدا با اخلال به امنیت عمومی، محاربه با خدا معرفی شده به دلیل اهتمام فوق العاده شارع به امر حقوق انسان ها و حمایت از امنیت آنان برای داشتن زندگی آرام و نظام مند است. به همین خاطر برای افراد اخلالگر در امنیت عمومی مردم مجازات اعدام تشریع شده است. ...
تفقه سروش؛ به نرخ روز با چاشنی سفسطه و تحریف
فَالْعَفْوُ لِی قُرْبَةٌ، وَ هُوَ لَکُمْ حَسَنَةٌ، فَاعْفُوا را فرمودند. البته عمل امام حسن مجتبی نیز به عنوان معصوم و حجتی برای ما انتخاب قصاص بود با همان کیفیتی که حضرت علی(ع) فرمودند. پس اگر بخواهید هم به سیره معصوم اشاره کنید، اشاره ای غلط و پرتحریف کرده اید. انتخاب امام معصوم بین قصاص و عفو، قصاص بود؛ حال که حاکم شرع در مقابل محارب حق انتخاب بین تبعید یا اعدام دارد، اعدام را انتخاب کرده است و ...
موضع گیری ها نباید منجر به تضعیف قانون شود/ قانون و تشکیلات قضائی را فصل الخطاب بدانیم
مروری می کنیم: 1- محارب کیست؟ ماده 279 مربوطه می گوید محاربه عبارت است از کشیدن سلاح به قصد جان و مال و ناموس مردم یا ارعاب آن ها به نحوی که موجب ناامنی گردد و این تعریف مطابق است با آن چه درتحریر الوسیله امام و بسیاری از متون فقهی آمده است. 2-مجازات محارب چیست؟ درماده 282؛ چهار مجازات را برای محارب مشخص کرده که یکی از آن ها اعدام است. در ماده 283 تصریح شده است که انتخاب هریک از ...
بستر ناآرامی در کشور تا حل مشکل معیشت ادامه دارد
قصد ایجاد رعب و وحشت استفاده کند، محارب است، با اشاره به سخنان امام جمعه اهل سنت مسجد مکی که گفته بود به خاطر قتل یک بسیجی 5 نفر را اعدام می کنید، تصریح کرد: این موضوع، اصلاً ربطی به بسیجی ندارد، بله اگر حکم فقط مربوط به بسیجی می بود، اعدام نمی شدند، چون یک دعوای دسته جمعی بوده که چند نفر زدند و یک نفر را کشتند، اما موضوع قتل یک بسیجی نیست بلکه حکم محاربه است، محارب هم، محارب است یک وقت ممکن است ...
ردادی: باید تبیین شود که اعدامی ها معترض عادی نیستند بلکه قاتل و محاربند
به گزارش خبرنگار حوزه اندیشه خبرگزاری فارس، در نظر عده ای حکم اعدام در رابطه با برخی جرائم نظیر محاربه، قصاص، افساد فی الارض و... موجب ترویج خشونت و عملی ضداجتماعی است. درباره فلسفه این قضیه و لزوم چنین برخوردهای قاهرانه ای از سوی نظام کشورها با محسن ردادی، عضو هیأت علمی پژوهشگاه فرهنگ و اندیشه گپی زدیم که در ادامه حاصل کار را می خوانید. فرق ما با کاسبین آن طرف آبی در این است که ما نان ...
بیانیه قوه قضاییه: شرط تحقق محاربه قتل یا جرح نیست!
مجازات عنوان شده است و در ماده 283 قانون مجازات اسلامی به صراحت مقرر می دارد انتخاب هر یک از امور چهارگانه مذکور در ماده 282 به اختیار قاضی است . 9_ شرط تحقق محاربه قتل یا جرح نمی باشد و مجازات محارب هم یکی از موارد چهارگانه در ماده 282 و انتخاب آن هم به اختیار قاضی رسیدگی کننده است. باتوجه به مراتب مذکور، قضات همواره خود را ملزم به رعایت قانون می دانند و پرونده ها مطابق قانون رسیدگی و حکم صادر می کنند و در حوادث اخیر هم به اتهام همه متهمان اعم از مباشر، شریک، معاون، آمران و مسببان جرم طبق قانون عمل کرده و می کنند. ...
رئیس مرکز وکلای قوه قضائیه: کشیدن سلاح برای ترساندن مردم "محاربه" است، ماموران هم جزو مردم هستند
...: رئیس مرکز وکلای قوه قضائیه گفت: مجازات بیرون کشیدن سلاح برای ترساندن مردم، همان مجازات محارب است؛ ماموران هم جزو مردم هستند. به گزارش فکرشهر به نقل از تسنیم، حسن عبدلیان پور رئیس مرکز وکلای قوه قضائیه اظهار کرد: مجازات بیرون کشیدن سلاح برای ترساندن مردم، همان مجازات "محارب" است؛ ماموران هم جزو مردم هستند و محسن شکاری یک مامور امنیت را با سلاح سرد یا چاقو مجروح کرده بود. ...
کشیدن سلاح برای ترساندن مردم "محاربه" است و ماموران هم جزو مردم هستند
به گزارش خبرنگار اجتماعی خبرگزاری تسنیم ، حکم اعدام "محسن شکاری" به جرم محاربه، اغتشاشگری که سوم مهر ماه خیابان ستارخان تهران را بست و با چاقو به ارعاب مردم پرداخت و وحشت آفرینی کرد، روز پنجشنبه 17 آذر برگزار شد؛ اجرای این حکم برخی واکنش های حقوقی را از سوی حقوقدانان به همراه داشت. در این رابطه، حسن عبدلیان پور؛ رئیس مرکز وکلای قوه قضائیه در گفت وگو با خبرنگار اجتماعی تسنیم اظهار کرد ...
بزرگان حوزه در مقابل فتوا دهندگان بغیرعلمٍ موضع گیری کنند
محارب بودن نیست و شخص، چه کافر باشد و چه مسلمان، اگر مرتکب محاربه شود، عنوان محارب بر او صدق می کند، ولی باغی دارای ملیّت اسلام است و به عنوان مسلمان باغی با او جنگ می شود. چهار - چنانچه محارب پس از دستگیری و اسارت، در محضر قاضی توبه کند، توبه اش پذیرفته نیست. (تحریر الوسیله، ج 2، ص 493)، اما باغی پس از اسارت، اگر ذو فئه نباشد و توبه کند، توبه اش پذیرفته می شود. (جواهر الکلام، ج 4، ص 368). پنج - محارب، به یکی از چهار نوع مجازات (قتل، به دار آویختن، قطع دست و پا برخلاف یکدیگر، و تبعید)، کیفر خواهد شد، بر خلاف باغی که فقط باید با او جنگید و او را به قتل رسانید. (سوره مائده، آیات 33 34). ...
قتل قضایی ؛ بدون استمهال!
متذکر می شوم صلاحیتی در باب قضاوت افراد ندارم. بر اساس ماده 279 قانون مجازات اسلامی، منظور از محاربه کشیدن سلاح به قصد جان، مال یا ناموس مردم یا ارعاب آنها است، به نحوی که موجب ناامنی در آن محیط حاصل گردد. همچنین ماده 282 همان قانون حد محاربه را یکی از چهار مجازات زیر عنوان داشته است: الف- اعدام ب- صلب پ- قطع دست راست و پای چپ ت- نفی ...
خداوند اهل علم را از تحمیل سیاست زدگی بر اخلاق و فقه و حقوق نجات دهد
َ وَرَسُولَهُ وَیَسْعَوْنَ فِی الْأَرْضِ فَسَادًا أَن یُقَتَّلُوا أَوْ یُصَلَّبُوا أَوْ تُقَطَّعَ أَیْدِیهِمْ وَأَرْجُلُهُم مِّنْ خِلَافٍ أَوْ یُنفَوْا مِنَ الْأَرْضِ ذَٰلِکَ لَهُمْ خِزْیٌ فِی الدُّنْیَا وَلَهُمْ فِی الْآخِرَةِ عَذَابٌ عَظِیمٌ (مائده/33) مجازات افراد شروری که با خدا و رسولش مُحاربه می کنند و با خرابکاری های برنامه ریزی شده امنیت جامعه را بر هم می زنند، این است: به تناسب ...
حکم محاربه در منابع فقهی اهل سنت و شیعه مشخص است | انگیزه اعتراض مولوی عبدالحمید چیست ؟!
.... اکثر کتب هر دو مذهب این تفسیر را قبول دارند که قاضی با توجه به شرایط موجود می تواند یکی از حدود مشخص را به عنوان مجازات محارب در نظر بگیرد که این حدود، مجازات قتل، به دار آویختن، قطع دست و پا به صورت مخالف و یا تبعید اند و در این صورت قاضی اگر برای محارب مجازات قتل را برگزیند، حکمش نافذ است حتی اگر محارب کسی را نکشته باشد. حجت الاسلام والمسلمین حیدری عنوان کرد: عده قلیلی چه در مکتب ...
شبهات ضدانقلاب برای اعدام محسن شکاری/ قانون و فقه درباره اعدام محاربی که قتل نکرده چه می گوید؟
...> محسن مجتهد شبستری نیز از فقهای عضو مجلس خبرگان رهبری نیز در گفت و گو با فارس اعلام کرد طبق فقه می توان تحت شرایطی، محاربی که مرتکب قتل نشده هم می توان حکم اعدام صادر کرد. اما پاسخ جامع تر را حجت الاسلام کاظمی استاد فقه سیاسی دانشگاه امام صادق (علیه السلام) داد و در مطلبی نوشت: حد محارب محل اختلاف فقهاست. فقها در این زمینه سه نوع فتوا دارند: نخست : اجرای حد در تناسب با جرم ...
چیستی ماهیت محاربه، صدق عنوان محارب و مجوز مجازات آن
لذا سران اغتشاشگران باغی هستند و اگر فقیهی که بویی از فقاهت برده باشد این معنا را درک می کند بغی بر امام، مراد هر امام عادلی که زمام حکومت را بدست دارد. حکم فرد باغی، بعد از موعظه و نصیحت ابتدایی، قتل است، و صدا و سیمای جمهوری اسلامی و افرادی که به عنوان عالم و نماینده حکومت دائما در حال نصیحت این افراد است، به منزله نصیحت ولی امر است، علاوه بر اینکه به عنوان محارب، هم مستحق مجازات ه ...
محاربه در فقه و قانون؛ موضوع یک مناظره
...: در سال 1370 ماده 383 قانون مجازات اسلامی حاکم بود، این ماده مقرر می کرد که هر کس برای ترساندن مردم دست به اسلحه ببرد محارب است. علی رغم اینکه در میان نظرات فقهی، نظرات گوناگونی وجود داشت اما شورای نگهبان قانون سال 1370 را تایید کرده است. در نگارش قانون، ما فقه را ملاک قرار می دهیم لکن در هر صورت یکی از نظرات فقهی باید انتخاب شود، لزوماً آن چیزی که انتخاب می شود مشهور فقها هم نیست. در همان زمان ...
اعدام برای کسی است که مرتکب قتل شده باشد، نه کسی که مبادرت به قتل کند
جهانی پذیرفته شده است و در قانون اساسی و قرآن هم آمده که اعتراض حق افراد است. اگر این حق گرفته شود و از اعتراض ممانعت به عمل آورده شود، ممکن است افراد کارهای نامناسب و تندروی انجام دهند که البته مورد قبول ما نیست، اما اگر معترض با کیفر سخت و سنگینی به عنوان محاربه متهم گردد، این هم مسأله سوم است. مسئله چهارم این است که اگر فرض بگیریم عنوان محاربه صدق کند، قرآن کریم برای آن چهار نوع مجازات ...
بحثی درباره شناخت موضوع حد محارب
است که اسیری که پس از پایان یافتن جنگ گرفته می شود، امام مخیر است که بر او منت نهد و آزادش کند یا از او فدیه (جان بها) بستاند، یا او را به بردگی بگیرد. از این رو شیخ طوسی این روایت را تحت عنوان (باب کیفیه قتال المشرکین ومن خالف الاسلام) آورده است. پیش از این گفته شده که بدون شک آیه محاربه به خودی خود، محاربه با کافران و مشرکان را از آن جهت که کافر و مشرک هستند، در بر نمی گیرد. بنابر این ...
اعدام نکنید/ جبهه اصلاحات ایران: بنزین بر آتش نارضایتی ها نریزید
برابر خشونت مأموران مقاومت و از خود دفاع می کنند را نمیتوان محارب دانست. این بیانیه با اشاره به اینکه در چارچوب فقه و قانون مجازات اسلامی محاربه تنها در جایی است که فرد با قصد ایجاد خوف در جامعه دست به اقدام مسلحانه بزند. تصریح کرده است که اگر فرد معترض از سلاح سرد مانند چاقو استفاده و بدون خوف و با اراده اقرار کرده باشد، در صورتی که عمل او نه برای ترساندن مردم بلکه از روی خشم و عصبانیت یا حتی ...
اعدام نکنید/ جبهه اصلاحات ایران: بنزین بر آتش نارضایتی ها نریزید
ایرادات مجمع محققین و مدرسین حوزه علمیه قم، در مورد اعدام اخیر، به چند مورد اشاره شده است؛ نخست اینکه در این اقدام کسی کشته نشده و تنها درحد ایجاد جرح بوده است. دوم اینکه قصداخافه ترساندن ثابت نشده و سوم اینکه حتی با فرض صدق عنوان محاربه، تناسب میان جرم و مجازات رعایت نشده است؛ در حالی که در قرآن و در قانون چند مرتبه برای مجازات محارب تعیین شده که یکی از آن ها تبعید است تا بتوان به تناسب، مجرم را به ...
آیت الله ایازی: امام خمینی برای مجازات قائل به ترتّب هستند / یعنی اعدام برای مرتکب قتل است، نه مبادرت به ...
اما نظر امام خمینی(س) به عنوان رهبر کبیر انقلاب اسلامی و یکی از مراجع بزرگ تقلید درباره مجازات محاربه چیست؟ در این باره با آیت الله محمدعلی ایازی عضو مجمع محققین و مدرسین حوره علمیه قم گفت و گو کردیم. مشروح گفت و گو با وی در پی می آید: لطفا درباره اوضاع و احوال فعلی و نخستین اعدام بعد از اعتراضات جاری کشور، دیدگاه خود را بیان کنید. اولا باید عرض کنم ما این روزها ...
محاربه چیست، محارب کیست؟!
دیگری با اسلحه داشته باشد، اما جرم او جنبه ی عمومی پیدا کند مثلا عده ای سارق به درون پاساژی رفته و قصد سرقت مسلحانه دارند، این اقدام آن ها موجب برانگیخته شدن حس ترس و ناامنی در مردم می شود، در نتیجه این افراد محارب شناخته می شوند. جرم محاربه در ماده 279 قانون مجازات اسلامی تعریف شده است. "ماده 279 قانون مجازات اسلامی" محاربه عبارت از کشیدن سلاح به قصد جان، مال یا ...
قوه قضاییه: شرط تحقق محاربه قتل یا جرح نیست
بیانیه حقوقی روابط عمومی قوه قضاییه در خصوص شرایط جرم محاربه: طبق قانون شرط تحقق محاربه قتل یا جرح نیست. مطابق اصل 36 قانون اساسی حکم به مجازات و اجرای آن باید تنها از طریق دادگاه صالح و به موجب قانون باشد. مجازات محارب هم یکی از موارد چهارگانه در ماده 283 و انتخاب آن هم به اختیار قاضی رسیدگی کننده است. قضات همواره خود را ملزم به رعایت قانون می دانند و در حوادث اخیر هم به اتهام همه متهمین اعم از مباشر، شریک، معاون، آمران و مسببان جرم طبق قانون عمل کرده و می کنند. تسنیم ...