سایر منابع:
سایر خبرها
اخلال زنندگان به امنیت جامعه بدون تردید محارب هستند
را بخشیده باشند اما باز بر امام جامعه است که فرد محارب را مجازات کند چرا که در امنیت عمومی اخلال ایجاد کرده و این دیگر حکم خصوصی نیست و متوقف بر شاکی خصوصی هم نیست. نماینده مجلس خبرگان رهبری حکم محارب را شرعاً و قانوناً اعدام برشمرد و اذعان کرد: حکم کسانی که در جامعه قمه کشی می کنند، در اتوبان شیشه ماشین ها را می شکنند، خیابان را به آتش می کشند، قطعاً حکم محارب می باشد و روایت به صراحت بر اعدام چنین افرادی صحه می گذارد. ...
بررسی حقوقی حکم محاربه شیطان خیابان ستارخان/ محسن شکاری چرا اعدام شد؟
اراده شخصی و انگیزه متمایل به هدف شده است. 3-متهم علاوه بر انگیزه به ماهیت عمل نیز آگاهی کامل داشته و به مسئولیت کیفری خود واقف بوده است. 4-در مورد جرائم عمدی همواره لازم نیست که بین قصد متهم و نتایج واقفه تطابق وجود داشته باشد، از این رو صرف این ادعا که فردی در محل ارتکاب جرم کشته نشده است؛ مصداق محاربه را طبق 110 قانون مجازات اسلامی از او سلب نمی کند. 5-محاربه و افساد فی الارض جزو ...
مقاله | بررسی فقهی- حقوقی محاربه و حکم آن
(مقاومت کند) و مال خود را رها نکند، محارب او را کشته و مالش را می گیرد. (مسالک الأفهام الی آیات الأحکام، ج 4، ص209- زبدة البیان فی احکام القرآن، ص 664). حضرت امام (قدس) هم چنین بیان می دارند: محارب کسی است که شمشیرش را برهنه می کند یا آن را تجهیز می نماید تا مردم را بترساند و می خواهد در زمین افساد نماید (موسوعة الامام الخمینی، ج23، تحریرالوسیلة، ج2، ص526). براین اساس امام خمینی ...
آیا حاضر بودید همراه زن و بچه خود از آنجا عبور کنید!؟
الْأَرْضِ ۚ ذَٰلِکَ لَهُمْ خِزْیٌ فِی الدُّنْیَا ۖ وَلَهُمْ فِی الْآخِرَةِ عَذَابٌ عَظِیمٌ، مجازات محارب سه چیز است اعدام، قطع دست و پا و یا نفی از بلد؛ بحث این است که اختیار تعیین مجازات بر عهده چه کسی است؟ روایات متعددی داریم که معصوم(ع) این اختیار را به امام جامعه داده است که در این جا ولی فقیه یا قاضی که مأذون از نائب امام و ولی فقیه است نیز اختیاردار است و می تواند مجازات شخص محارب را تعیین کند ...
حکم "محارب" بر اساس قانون، فتوای امام و علم قاضی است نه نظرات شخصی یک حقوقدان
رسیدگی قضائی وارد نمی کند، برای اینکه در شرع و در قانون امکان جبران اشتباه قاضی را داریم. قانون آیین دادرسی مدنی اشتباه قاضی را در بعضی جاها پذیرفته است. با این حال در پرونده محسن شکاری ظاهراً چنین شبهه ای جایی مطرح نشده الا اینکه ارکان تحقق جرم محاربه را مورد تاکید قرار داده اند که آن هم ممکن است اختلاف نظر باشد. ملاک فتوای حضرت امام(ره) و ماده 279 قانون مجازات اسلامی است و به نظر می ...
آیت الله عبداللهی: موضع گیری ها نباید منجر به تضعیف قانون شود/ قانون و تشکیلات قضائی را فصل الخطاب بدانیم
اسلامی آمده است مروری می کنیم: 1- محارب کیست؟ ماده 279 مربوطه می گوید محاربه عبارت است از کشیدن سلاح به قصد جان و مال و ناموس مردم یا ارعاب آنها به نحوی که موجب ناامنی گردد و این تعریف مطابق است با آن چه درتحریر الوسیله امام و بسیاری از متون فقهی آمده است. 2-مجازات محارب چیست؟درماده 282؛ چهار مجازات را برای محارب مشخص کرده که یکی از آنها اعدام است. در ماده 283 تصریح شده است که ...
قاتلان و اغتشاشگران محارب نیستند چون نظام مقصر است!
جمهوری اسلامی معرفی کرده است! در همین حال، فردی به نام "آیت ا... رحمت" که گفته شده عضو دفتر استفتائات بیت امام(ره) بوده نیز به شرق اینطور گفته است که طبق نظر امام(ره) در صورتی که جرم محارب ارعاب و ترساندن باشد، حکم آن نفی بلد یا قطع دست و پای مخالف است نه اعدام.! [4] این حرف در حالی است که امام راحل بعنوان یک فقیه و فیلسوف که حفظ نظام را اوجب واجبات می دانست؛ یکبار حتی برای یک مصاحبه ...
فاضل میبدی : باید زندانیان سیاسی را آزاد کنند/ کجای دنیا از اعدام خوشحال می شوند و تبریک می گویند؟ / ...
در حالی که محمد نقدعلی عضو کمیسیون قضایی مجلس حکم اعدام را مبارک خواند و از اجرای دیرهنگام آن گلایه کرد، رشیدی کوچی دیگر همکار او از استقبال مردم از اعدام ها سخن گفت، احمد خاتمی امام جمعه تهران نیز به استقبال آن رفت. مصطفی میرسلیم دیگر نماینده اصولگرای مجلس هم که گویا برای اعدام معترضان عجله دارد، خواستار اجرای احکام اعدام طی 5 الی 10 روز شده است! با این همه به گفته حمیدرضا جلایی ...
پژوهشگر حقوق عمومی: مجازات محاربه نشان از توجه ویژه اسلام به امنیت مردم است
به گزارش خبرنگار خبرگزاری حوزه ، حجت الاسلام رضا محمدی کرجی در یکی دیگر از سلسله نشست های علمی تحت عنوان تأملات ، که به همت مرکز مطالعات و پاسخگویی به شبهات حوزه علمیه برگزار شد، به بررسی حقوقی محاربه پرداخت و با بیان اینکه همه کشورها دارای قوانین مشخص هستند و مردم با تبعیت از قانون در حقیقت به خود احترام می گذارند، عنوان کرد: گریز از قانون و بی توجهی ...
اعدام کنید، اغتشاش می کنیم!
، فلاکت و ناکارآمدی در اداره کشور، اکثریت مردم ناراضی و نسبت به آن اعتراض دارند، صدور و اجرای حکم اعدام آتش اعتراضات را شعله ورتر خواهد کرد . به گزارش جماران، در این بیانیه همچنین آمده است: صرف نظر از اشکالات فقهی و حقوقی که در روند دادرسی، صدور و اجرای ناگهانی این حکم وجود داشته است، اساساً اعدام راهکاری درست برای تأمین امنیت و کاستن از التهاب نیست؛ زیرا این کار به خشم و کینه جامعه می ...
تفقه سروش؛ به نرخ روز با چاشنی سفسطه و تحریف
چنین اعلام کرده است: إِنَّمَا جَزَاء الَّذِینَ یُحَارِبُونَ الله وَرَسُولَهُ وَیَسْعَوْنَ فِی الأَرْضِ فَسَادًا أَن یُقَتَّلُواْ أَوْ یُصَلَّبُواْ أَوْ تُقَطَّعَ أَیْدِیهِمْ وَأَرْجُلُهُم مِّنْ خِلافٍ أَوْ یُنفَوْاْ مِنَ الأَرْضِ ذَلِکَ لَهُمْ خِزْیٌ فِی الدُّنْیَا وَلَهُمْ فِی الآخِرَةِ عَذَابٌ عَظِیمٌ [1] پس طبق فرمایش قرآن کریم چهار مجازات برای محارب وجود دارد. اول: قتل(اعدام) دوم: به صلب کشیده ...
ملک زاده: کسی از اعدام خوشحال نمی شود، اما امنیت اجتماعی اولویت دارد/ شهادت صیادشیرازی نتیجه عفو دادن ...
؟ در پاسخ باید گفت که این قبیل موضوعات و سوالات از قدیم الایام بوده است. اول انقلاب که گروهک های منافق دست به کشتار مردم بی گناه و انقلابی می زدند، وقتی دستگیر شدند و برایشان حکم اعدام بریده شد، نزد امام خمینی آمدند و گفتند که چرا اینها را می خواهید اعدام کنید. شاید اعدام نکردن آنها به مصلحت باشد و حتی به نفع خود این مرتکبین جرم. پس مهربانی و رحمت اسلامی کجا می رود؟ امام در پاسخ گفت: چرا شما فقط ...
نگاه تاریخی به محارب و حکم آن در اسلام
به صورت برعکس، و نفی بلد است که در مورد آخر اختلاف نظر وجود دارد که نفی بلد به چه معنایی است. وی در ادامه افزود: متناسب با جرم که افراد مرتکب می شوند، مجازات برای آن تعریف می گردد و در تاریخ اسلام طبق نقلی که در منابع ذکر شده است آمده است که تعدادی از قبیله عرینه و قبیله بکر خدمت پیامبر گرامی اسلام رسیدند و چون آب و هوای مدینه مناسب با طبع آنان نبود، رسول گرامی اسلام(ص) آنان را بیرون شهر ...
ردادی: باید تبیین شود که اعدامی ها معترض عادی نیستند بلکه قاتل و محاربند
به گزارش خبرنگار حوزه اندیشه خبرگزاری فارس، در نظر عده ای حکم اعدام در رابطه با برخی جرائم نظیر محاربه، قصاص، افساد فی الارض و... موجب ترویج خشونت و عملی ضداجتماعی است. درباره فلسفه این قضیه و لزوم چنین برخوردهای قاهرانه ای از سوی نظام کشورها با محسن ردادی، عضو هیأت علمی پژوهشگاه فرهنگ و اندیشه گپی زدیم که در ادامه حاصل کار را می خوانید. فرق ما با کاسبین آن طرف آبی در این است که ما نان ...
مجازات اخلالگران در امنیت چیست؟
. امنیت عمومی وقتی خلل می پذیرد که خوف عمومی و ناامنی جای امنیت را بگیرد و طبیعتاً وقتی محارب می تواند چنین خوفی در جامعه پدید آورد که مردم را با اسلحه تهدید به قتل کند. اینکه در این آیه محاربه و ستیز با بندگان خدا با اخلال به امنیت عمومی، محاربه با خدا معرفی شده به دلیل اهتمام فوق العاده شارع به امر حقوق انسان ها و حمایت از امنیت آنان برای داشتن زندگی آرام و نظام مند است. به همین خاطر برای افراد اخلالگر در امنیت عمومی مردم مجازات اعدام تشریع شده است. ...
آیت الله گرامی: فرد محارب چنانچه آدمی را نکشته یقیناً حکم اعدام ندارد/ بعید است نشر اکاذیب شامل مفسد فی ...
کرد محارب نامیده می شود. آیا محارب بودن در دیدگاه حضرت امام خمینی مشروط است یا مقید؟ محارب عبارت است از هر کسی که تجرید سلاح کند و با هدف ترساندن مردم اسلحه بکشد. هیچ قیدی در این زمینه وجود ندارد. اگر فردی که اسلحه کشیده، ناتوان باشد و قادر به ترساندن مردم نباشد، در این صورت محل بحث است که آیا باید چنین فردی را مجازات کرد یا خیر؟ اگر این فرد ولو به قصد ترساندن مردم اسلحه ...
استاد حوزه علمیه مطرح کرد: چیستی ماهیت محاربه، صدق عنوان محارب و مجوز مجازات اعدام
را باید قصاص شود و بعدش باید نفی بلد شود. 2- هرکسی که شهر سلاح کند و مردم را ضرب و شتم کرده و مال آنها را هم گرفته است و کسی را نکشته است، این شخص محارب است و جزای محارب دارد و امرش به دست امام است اگر امام خواست او را می کشد. از همین جا مشخص می شود که اگر کسی شهر سلاح کرد و مال دیگران را گرفت و جراحت وارد کرد اما کسی را هم نکشت باز هم ممکن است مجازات او قتل باشد البته به ...
کنکاشی فقهی ، حقوقی پیرامون آیه محاربه
دنبال آن ها فرستادند و دستگیرشان کردند و آن چه را در حق چوپانان انجام داده بودند به عنوان مجازات آنان اجرا کرد. این آیه درباره این گروه نازل شد و قانون اسلام را در برابر چنین عملی شرح داد. در این آیه چند نوع عقوبت برای محارب در نظر گرفته شده است که عبارتند از : 1_ قتل " کشتن " 2_ صلب " بدار آویختن " 3_ قطع کردن دست و پا 4_ نفی بلد لازم به یادآوری است که بنا به قواعد زبان و ...
کشیدن سلاح برای ترساندن مردم محاربه است
رئیس مرکز وکلای قوه قضائیه گفت: مجازات بیرون کشیدن سلاح برای ترساندن مردم، همان مجازات محارب است؛ ماموران هم جزو مردم هستند. به گزارش اعتدال ، حکم اعدام "محسن شکاری" به جرم محاربه، اغتشاشگری که سوم مهر ماه خیابان ستارخان تهران را بست و با چاقو به ارعاب مردم پرداخت و وحشت آفرینی کرد، روز پنجشنبه 17 آذر برگزار شد؛ اجرای این حکم برخی واکنش های حقوقی را از سوی حقوقدانان به ...
در نشست علمی "بررسی قرآنی و فقهی محاربه" مطرح شد: در تحقق عنوان "محاربه" قتل افراد شرط نیست
مبارکه مائده برای محارب چهار مجازات قتل (اعدام)، به صلیب کشیدن، نفی بلد (تبعید) و بریدن دست و پا ذکر شده است. این استاد حوزه با بیان اینکه در ادبیات عرب حرف "او" مفید تخییر است، گفت: حاکم مخیر است که هر کدام از این مجازات ها را که صلاح دید انتخاب کند. وی با اشاره به ماده 279 قانون مجازات اسلامی، بیان کرد: در تحقق عنوان "محاربه" قتل افراد شرط نیست و همین که شخصی با اسلحه در جامعه ...
حکم محارب در قانون مجازات اسلامی اعدام است/ حامیان اعدام نکنید در جرم آن ها شریک هستند
...، با دست بردن به اسلحه به قصد ارعاب و ترساندن یا به قصد جان و مال و ناموس مردم، موجب سلب امنیت محیط گردد، به انتخاب قاضی، به صلب، اعدام، قطع دست راست و پای چپ یا نفی بلد، محکوم خواهد شد. وی تصریح کرد: کسانی که امنیت مردم را به خطر می اندازند و اقدام به آتش کشیدن خیابان ها یا به شهادت رساندن نیروهای امنیتی می کنند باید بدانند که قانون برخورد قاطع با آن ها را در نظر گرفته و حامیان آن ها هم با شعار اعدام نکنیدبه مخالفت با قوانین جمهوری اسلامی ایران پرداخته در جرم آن ها شریک هستند. انتهای پیام/ ...
آیت الله دستغیب: حکم محاربی که کسی را نکشته، فقط تبعید است/ اعتراف تحت فشار در نظام قضایی اسلام، بی ارزش ...
محاربه و حکم آن چیست؟ ▪️ آیا در تعریف محاربه اخافه و ترساندن مردم درج و شرط است یا اخافهٔ مردم توسط بعضی عاملان حکومت نیز محاربه هست؟ ▪️ آیا محاربی که کسی را به قتل نرسانده را می توان اعدام نمود؟ ▪️ آیا اعتراض به وضعیت موجود نمونه محاربه تلقی می شود؟ ▪️ نظر شریف حضرتعالی در مورد اعتراف تحت فشار و ارزش آن در نظام قضایی اسلام چیست؟ بسم الله الرحمن ...
محسن شکاری چرا اعدام شد؟/ پاسخ به شبهاتی پیرامون محاربه
...> اما براساس قانون و فقه این نکته نیز بیان شده است که چنانچه در محاربه قتلی صورت بگیرد، در هر صورت حکم اعدام است و چنانچه صرفا کشیدن سلاح و ترساندن مردم رخ بدهد (بدون اینکه بقیه شروط محاربه محقق شود) مجازات فرد محارب نفی بلد یا همان تبعید خواهد بود. بنابراین قاضی پرونده محسن شکاری باتوجه به ابعاد واقعه و اثری که در جامعه به جا گذاشته، معمول ترین حکم یعنی اعدام را صادر کرده است. ...
بزرگان حوزه در مقابل فتوا دهندگان بغیرعلمٍ موضع گیری کنند
از کتاب حدود می گوید: هر کس اسلحه اش را به قصد ترساندن مردم برهنه سازد محارب است. خواه این عمل او در خشکی باشد یا در دریا، در شب باشد یا در روز، در شهر باشد یا در غیرشهر و آیا شرط است که از اهل ریبه باشد؟ جای تردید است لیکن قول صحیح تر این است که در صورتی که عمل به قصد اخافه صورت گرفته است دیگر جائی برای این شرط وجود ندارد. محقق حلی تجرید سلاح برای اخافة مردم را محاربه دانسته و در مورد اینکه آیا ...
حکم محاربه در منابع فقهی اهل سنت و شیعه مشخص است | انگیزه اعتراض مولوی عبدالحمید چیست ؟!
.... اکثر کتب هر دو مذهب این تفسیر را قبول دارند که قاضی با توجه به شرایط موجود می تواند یکی از حدود مشخص را به عنوان مجازات محارب در نظر بگیرد که این حدود، مجازات قتل، به دار آویختن، قطع دست و پا به صورت مخالف و یا تبعید اند و در این صورت قاضی اگر برای محارب مجازات قتل را برگزیند، حکمش نافذ است حتی اگر محارب کسی را نکشته باشد. حجت الاسلام والمسلمین حیدری عنوان کرد: عده قلیلی چه در مکتب ...
محاربه چیست، محارب کیست؟!
چهار مجازات زیر است: الف- اعدام ب- صلب پ- قطع دست راست و پای چپ ت- تبعید برخی حقوقدانان معتقدند شاید می شد برای متهم انواع دیگری از مجازات را با توجه به نوع جری و نسبت آن مثل تبعید در نظر گرفت. به عنوان مثال آیت الله رحمت، عضو دفتر استفتائات بیت امام خمینی(ره) و از شاگردان ایشان، معتقد است: حکم جرم هایی مانند ترساندن مردم، بستن خیابان و زخمی ...
یادداشت رسیده | پیامبر(ص) و حکم به اعدام محارب
به گزارش خبرگزاری حوزه از شیراز، این روزها اعدام یکی از اغتشاشگرانی که با قمه کشی و عربده کشی در خیابان به یک مأمور امنیتی حمله کرده و او را مجروح کرده بود به جرم محاربه، اخافه مردم و ناامن کردن فضای جامعه، سوژه حمله رسانه های معاند به نظام اسلامی شده است که متاسفانه عده ای نیز در داخل با تظاهر به استدلال های فقهی و حقوقی به هجمه کنندگان ...