نظر قانون درباره حکم کشیدن سلاح یا همان محاربه چیست؟
سایر خبرها
مقاله | بررسی فقهی- حقوقی محاربه و حکم آن
این مورد میان فقها اختلاف نظروجود دارد. گروهی ازفقها با استناد به آیه محاربه، مفسد فی الارض را غیر ازمحارب دانسته وگروهی دیگر این دو عنوان را یکی شمرده اند: امام خمینی مفسد فی الارض را با محارب یکی دانسته است. ازنظر او محارب کسی است که سلاحش را برای ترساندن مردم و افساد در زمین، عریان و تجهیز می کند (تحریرالوسیله، ج2، ص492). از نظر آیت الله محمد مؤمن قمی مفسد فی الارض در آیه موضوعیت ...
قانون مجازات اسلامی بر اساس فتوای مشهور فقها تنظیم شده است/نقل اقوال مختلف فقهی در رسانه هاصحیح نیست
حجت الاسلام والمسلمین سیدمحمدرضا شفیعی استاد حوزه علمیه خوزستان در گفت و گو با خبرنگار رهیاب پیرامون "بررسی قرآنی فقهی و محاربه" اظهار کرد: قانون مجازات اسلامی بر اساس فتوای مشهور فقها تنظیم شده و نباید در رسانه های عمومی به نقل اقوال غیر مشهور پرداخت. وی با اشاره به تفاوت سه عنوان " محاربه" ، " افساد فی الارض" و "بغی"، محاربه را به معنای دست به اسلحه بردن برای ایجاد ناامنی و ترساندن ...
بزرگان حوزه در مقابل فتوا دهندگان بغیرعلمٍ موضع گیری کنند
از کتاب حدود می گوید: هر کس اسلحه اش را به قصد ترساندن مردم برهنه سازد محارب است. خواه این عمل او در خشکی باشد یا در دریا، در شب باشد یا در روز، در شهر باشد یا در غیرشهر و آیا شرط است که از اهل ریبه باشد؟ جای تردید است لیکن قول صحیح تر این است که در صورتی که عمل به قصد اخافه صورت گرفته است دیگر جائی برای این شرط وجود ندارد. محقق حلی تجرید سلاح برای اخافة مردم را محاربه دانسته و در مورد اینکه آیا ...
چیستی ماهیت محاربه، صدق عنوان محارب و مجوز مجازات آن
الناس می شود هر چند که در لحظه شهر سلاح این قصد را نداشته باشد باز هم داخل در این عنوان می شود. اما اینکه صدق عنوان محارب، برای اعدام کافی است یا سایر مجازات چگونه است؟ البته بین فقها اختلاف است همانطور که امام راحل بیان کرده اند، اما فتوای مشهور فقها همان فتوایی است که امام راحل اختیار کرده است به اینکه برای حاکم اسلامی، شارع این اختیار را قرار داده است که بین مجازاتهای که در ...
محاربه چیست، محارب کیست؟!
کردن شخص مقابل اعدام نیست بلکه حکم این مجرمان یا متهمان ازجمله نفی بلد یا همان تبعید است. آیت الله رحمت همچنین اظهار کرد: در حکم محاربه میان فقها اختلاف نظر بسیار وجود دارد و بحثی طولانی است، اما آنچه که امام خمینی(ره) مطرح فرمودند عبارات معروفی است از جمله اینکه محارب اگر قاتل باشد، حکم او اعدام است و در صورتی که جرم ارعاب و ترساندن باشد، حکم آن نفی بلد یا قطع دست و پای مخالف است. ...
امام فرموده اند بهتر است متناسب با جرم فرد، مجازات تعیین شود؛ فرد محارب چنانچه آدمی را نکشته یقیناً حکم ...
یا آماده کند برای ترساندن مردم و قصد افساد فی الارض نماید. بدون تردید ترساندن مردم به بسیاری از کارها آسیب وارد می کند. جامعه ای که در آن امنیت وجود ندارد، موفقیتی کسب نخواهد کرد. اگر کسی چنین کاری مرتکب شد و اسلحه به دست گرفت و ایجاد ناامنی کرد محارب نامیده می شود. آیا محارب بودن در دیدگاه حضرت امام خمینی مشروط است یا مقید؟ محارب عبارت است از هر کسی که تجرید سلاح کند و با ...
کشیدن سلاح برای ترساندن مردم محاربه است
رئیس مرکز وکلای قوه قضائیه گفت: مجازات بیرون کشیدن سلاح برای ترساندن مردم، همان مجازات محارب است؛ ماموران هم جزو مردم هستند. به گزارش اعتدال ، حکم اعدام "محسن شکاری" به جرم محاربه، اغتشاشگری که سوم مهر ماه خیابان ستارخان تهران را بست و با چاقو به ارعاب مردم پرداخت و وحشت آفرینی کرد، روز پنجشنبه 17 آذر برگزار شد؛ اجرای این حکم برخی واکنش های حقوقی را از سوی حقوقدانان به ...
آیت الله گرامی: فرد محارب چنانچه آدمی را نکشته یقیناً حکم اعدام ندارد/ بعید است نشر اکاذیب شامل مفسد فی ...
شما بشنویم. محارب بودن در دیدگاه حضرت امام چگونه است؟ امام خمینی قائل به این تعریف بودند که محارب کسی است که سلاح خود را برکشد و از غلاف بیرون آورد یا آماده کند برای ترساندن مردم و قصد افساد فی الارض نماید. بدون تردید ترساندن مردم به بسیاری از کارها آسیب وارد می کند. جامعه ای که در آن امنیت وجود ندارد، موفقیتی کسب نخواهد کرد. اگر کسی چنین کاری مرتکب شد و اسلحه به دست گرفت و ایجاد ناامنی ...
شرط تحقق محاربه قتل یا جرح نیست
مجازات آن را صریحاً بیان کرده است؛ بنابراین قضات رسیدگی کننده موظف به عمل به قانون هستند. کشیدن سلاح 2 رکن مادی جرم محاربه ، کشیدن سلاح یعنی آشکار کردن اسلحه است؛ مشروط به آنکه اولاً کشیدن سلاح به قصد جان یا مال یا ناموس مردم یا ارعاب و ترساندن مردم باشد و ثانیاً موجب ناامنی در محیط شود و به موجب ماده 279، فعلیت یافتن جرح یا قتل، شرط تحقق محاربه نیست؛ بنابراین براساس این ماده، اگر ...
طبق قانون شرط تحقق محاربه قتل یا جرح نیست
جنبه عمومی نداشته باشد و نیز کسی که به روی مردم سلاح بکشد، ولی در اثر ناتوانی موجب سلب امنیت نشود، محارب محسوب نمی شود. 3- رکن مادی جرم محاربه، کشیدن سلاح یعنی آشکار کردن اسلحه است، مشروط به آنکه اولاً کشیدن سلاح به قصد جان یا مال یا ناموس مردم یا ارعاب و ترساندن مردم باشد. ثانیاً موجب ناامنی در محیط گردد و به موجب ماده 279، فعلیت یافتن جرح یا قتل، شرط تحقق محاربه نمی باشد. بنابراین ...
رئیس مرکز وکلای قوه قضائیه: کشیدن سلاح برای ترساندن مردم "محاربه" است، ماموران هم جزو مردم هستند
...: رئیس مرکز وکلای قوه قضائیه گفت: مجازات بیرون کشیدن سلاح برای ترساندن مردم، همان مجازات محارب است؛ ماموران هم جزو مردم هستند. به گزارش فکرشهر به نقل از تسنیم، حسن عبدلیان پور رئیس مرکز وکلای قوه قضائیه اظهار کرد: مجازات بیرون کشیدن سلاح برای ترساندن مردم، همان مجازات "محارب" است؛ ماموران هم جزو مردم هستند و محسن شکاری یک مامور امنیت را با سلاح سرد یا چاقو مجروح کرده بود. ...
حکم محارب در قانون مجازات اسلامی اعدام است/ حامیان اعدام نکنید در جرم آن ها شریک هستند
الناسی بر گردن وی باشد، همچنان پابرجاست و باید به آن رسیدگی شود. وی افزود: مُحاربه در فقه به معنای سلاح کشیدن به روی مردم، به قصد ترساندن آنان است. به فتوای فقیهان هر کس که آشکارا و به زور، مال دیگری را بگیرد یا مردم را به اسارت ببرد، محارِب است. مراد از سلاح هر ابزاری است که در درگیری بین انسان ها استفاده می شود؛ مانند شمشیر، کمان و همچنین سلاح های امروزی. کدیوریان در ادامه ...
محسن شکاری چرا اعدام شد؟/ پاسخ به شبهاتی پیرامون محاربه
. در ماده 279 تعریفی مشخص از این جرم به شرح زیر بیان شده است: محاربه عبارت است از کشیدن سلاح به قصد جان، مال، ناموس یا ارعاب مردم، به نحوی که موجب ناامنی در محیط شود. حال به تفسیر مفهوم محاربه می پردازیم برای احراز هر جرمی، ارکان مادی و روانی آن باید مورد بررسی قرار بگیرد. در جرم محاربه، کشیدن سلاح یکی از ارکان مادی و شرط اصلی به شمار می رود. درواقع به نوعی می توان گفت ...
مناظره ای داغ درباره نگاه فقه و قانون به جرم محاربه
...> برهانی در ادامه اظهار کرد: طبق اعلام فقها اگر کسی به قصد اخافه ناس و سعی در فساد فی الارض تشهیر سلاح کند، مصداق محارب است. وی افزود: هر تشهیر السلاحی محاربه نیست؛ بلکه فرد سلاح می کشد برای ایجاد فساد بر روی زمین، نه هر چاقوکشی و نه هر صدمه ای و نه هر ضربه ای و قدرت نمایی محاربه محسوب نمی شود و ما با یک جرمی مواجه هستیم و آن کشیدن سلاح است. معاون گروه حقوق جزا و جرم شناسی ...
یادداشت رسیده | پیامبر(ص) و حکم به اعدام محارب
به گزارش خبرگزاری حوزه از شیراز، این روزها اعدام یکی از اغتشاشگرانی که با قمه کشی و عربده کشی در خیابان به یک مأمور امنیتی حمله کرده و او را مجروح کرده بود به جرم محاربه، اخافه مردم و ناامن کردن فضای جامعه، سوژه حمله رسانه های معاند به نظام اسلامی شده است که متاسفانه عده ای نیز در داخل با تظاهر به استدلال های فقهی و حقوقی به هجمه کنندگان به نظام اسلامی پیوسته اند. در این میان مجمع ...
فیلم/ مناظره جنجالی درباره حکم اعدام محسن شکاری
تعداد بازدید : 0 کد ویدیو دانلود فیلم اصلی منبع: فرارو
قوه قضائیه در محاکمه اغتشاشگران مُر قانون را اجرا کند/ مردم انتظار برخورد جدی با محاربین را دارند
حجت الاسلام محمدتقی نقدعلی، نماینده مردم خمینی شهر در مجلس شورای اسلامی در گفت وگو با خبرنگار فارس در اصفهان با اشاره به اجرای حکم اعدام محسن شکاری، با بیان اینکه حکم محاربه از احکامی است که هم در قرآن کریم، هم در روایات و فتوای فقها و هم در قانون آمده است، اظهار داشت: در این راستا در متون به طور صریح آمده هر شخصی که سلاح خود را برای ترساندن مردم آشکار کند مشمول محاربه است. وی با ...
شبهات ضدانقلاب برای اعدام محسن شکاری
مجتهد شبستری نیز از فقهای عضو مجلس خبرگان رهبری نیز در گفت و گو با فارس اعلام کرد طبق فقه می توان تحت شرایطی، محاربی که مرتکب قتل نشده هم می توان حکم اعدام صادر کرد. اما پاسخ جامع تر را حجت الاسلام کاظمی استاد فقه سیاسی دانشگاه امام صادق (علیه السلام) داد و در مطلبی نوشت: حد محارب محل اختلاف فقهاست. فقها در این زمینه سه نوع فتوا دارند: نخست: اجرای حد در تناسب با جرم، اعدام ...
مدرس حوزه علمیه: محسن شکاری مصداق محارب نبود/ راه کنترل اعتراضات چیست؟
صریحی دارند و می گویند در شرایطی که قتلی رخ نداده در صورت خسارت مالی باید خسارت تامین و به اندازه جرح نیز مجازات تعیین شود. وی با تاکید بر اینکه برای مجازات حکم محاربه لازم به صدور قطعی حکم اعدام نیست تاکید می کند که در ماده 279 قانون مجازات اسلامی کشیدن سلاح به قصد ترساندن مردم مساله اصلی محاربه عنوان شده است. توضیح قوه قضاییه درباره پرونده محسن شکاری/ جرم محاربه چیست؟ +ویدئو محسن ...
جوانی که به خیابان آمده، برای ترساندن شعار داده؟
...: عضو مجمع محققین و مدرسین حوزه علمیه قم در اظهاراتی درباره وقایع اخیر کشور صحبت کرد. فاضل میبدی: (در مورد اینکه آیا محسن شکاری، مصداق محارب بوده است یا خیر): محارب به کسی می گویند که با اسلحه به خیابان بیاید و مردم را بترساند. احراز کردن این هدف هم دشوار است که آیا این جوان که به خیابان آمده و شعار داده است، اسلحه داشته و آیا برای ترساندن مردم شعار داده است ...
عضو دفتر استفتائات بیت امام: حکم ترساندن مردم و بستن خیابان، اعدام نیست / احکام محاربه، سیاسی نباشد / ...
آیت الله رحمت، عضو دفتر استفتائات بیت امام خمینی(ره) و از شاگردان ایشان: در حکم محاربه میان فقها اختلاف نظر بسیار وجود دارد و بحثی طولانی است، اما آنچه که امام خمینی(ره) مطرح فرمودند عبارات معروفی است از جمله اینکه محارب اگر قاتل باشد، حکم او اعدام است و در صورتی که جرم ارعاب و ترساندن باشد، حکم آن نفی بلد یا قطع دست و پای مخالف است. مراقبت می خواهد که بحث و احکام محاربه ...
اعدام نکنید/ جبهه اصلاحات ایران: بنزین بر آتش نارضایتی ها نریزید
درگیری با مأموران مسلح باشد، نمی توان او را محارب دانست و دستکم اطلاق محارب به وی جای شبهه دارد. وانگهی اگر کسی سلاح بکشد، ولی دراثر ناتوانی موجب سلب امنیت نشود، یا به قصد دفاع شخصی از سلاح استفاده کند، محارب محسوب نمی شود. ایرادات مجمع محققین و مدرسین قم به موضوع در لیست ایرادات مجمع محققین و مدرسین حوزه علمیه قم، در مورد اعدام اخیر، به چند مورد اشاره شده است؛ نخست اینکه در این ...
احراز شدن محاربه خیلی دشوار است؛ آیا جوانی که به خیابان آمده، برای ترساندن مردم شعار داده؟
پایگاه خبری تحلیلی انتخاب (Entekhab.ir) : با گذشت چهار روز از خبر اعدام محسن شکاری، جوان 23 ساله ای که در اعتراضات اخیر دستگیر شده بود، واکنش ها همچنان ادامه دارد. بنابر آنچه خبرگزاری میزان ، ارگان رسمی قوه قضائیه منتشر کرده است، براساس دادنامه صادره از سوی دادگاه انقلاب تهران، محسن شکاری به اتهام محاربه از طریق کشیدن سلاح به قصد جان و ایجاد رعب و وحشت و سلب آزادی و امنیت مردم و همچنین جرح عمدی با سلاح سرد به مأمور بسیج حین انجام وظیفه و مسدودکردن خیابان ستارخان تهران و اخلال در نظم و امنیت جامعه به اعدام محکوم شده بود. آنچه از سوی برخی حقوقدانان مطرح می شود ای ...
شروط محاربه و باغی
کرد از جمله شروط بغی کشیدن اسلحه در مقابل حکومت است. که در این خصوص فقها بحث کرده اند و به صرف قیام حکم اعدام برای باغی صادر نمی شود مگر اسلحه کشیدن او منجر به قتل شود. اگر معترض راه را به روی مردم بسته و مردم را ترسانده است و قصد و نیت ایجاد ارعاب و یا بردن مال مطرح است می توان عنوان اخافه الناس را طرح کرد. اگر مقصود معترض ایستادن در برابر حکومت و مامور حکومت بود و برخورد هایی کرده است ...
عضو دفتر استفتائات بیت امام: حکم ترساندن مردم و بستن خیابان، اعدام نیست
...: آیت الله رحمت، عضو دفتر استفتائات بیت امام خمینی(ره) و از شاگردان ایشان، معتقد است: حکم جرم هایی مانند ترساندن مردم، بستن خیابان و زخمی کردن شخص مقابل اعدام نیست بلکه حکم این مجرمان یا متهمان ازجمله نفی بلد است. آیت الله رحمت اظهار کرد: در حکم محاربه میان فقها اختلاف نظر بسیار وجود دارد و بحثی طولانی است، اما آنچه که امام خمینی(ره) مطرح فرمودند عبارات معروفی است از جمله اینکه ...
در دیدگاه امام خمینی محارب بودن یک فرد مشروط به اهل شرارت و سابقه دار بودن او نیست
خسارات زیاد بر بیت المال و مردم وهمچنین شهادت و جان باختن تعدادی از افراد بی گناه و ایجاد رعب و وحشت در جامعه گردید، قوه قضائیه عزم خود را برای مجازات عاملین این جنایات جزم کرد و در این میان، عده ای از اشخاص با قصد یا بدون قصد به دنبال شبهه افکنی در موضوعاتی نظیر کیفیت مجازات فرد محارب برآمدند. معاون قضایی قوه قضائیه با بیان اینکه برابر قانون مجازات اسلامی در مواد 282 و 283، حد محاربه ...
ایران، چین را تهدید کرد
چوب دارد، حکم محارب ندارد. آیت الله رحمت، عضو دفتر استفتائات بیت امام خمینی(ره) هم گفت: در حکم محاربه میان فقها اختلاف نظر بسیار وجود دارد و بحثی طولانی است، اما آنچه که امام خمینی(ره) مطرح فرمودند عبارات معروفی است از جمله اینکه محارب اگر قاتل باشد، حکم او اعدام است و در صورتی که جرم ارعاب و ترساندن باشد، حکم آن نفی بلد یا قطع دست و پای مخالف است. در این میان، عزت الله ضرغامی، وزیر ...