طبق قانون شرط تحقق محاربه قتل یا جرح نیست
سایر خبرها
پژوهشگر حقوق عمومی: مجازات محاربه نشان از توجه ویژه اسلام به امنیت مردم است
محاربه در قانون مجازات اسلامی چیست؟ حجت الاسلام محمدی کرجی اظهار کرد: با اشاره به حکم اعدام اخیری که بخاطر محاربه در دستگاه قضایی صادر شده است، در پاسخ به این سؤال که حکم صادر شده خلاف قانون است یا خیر، باید گفت ماده 279 قانون مجازات اسلامی می گوید محاربه عبارت است از کشیدن سلاح به قصد جان، مال یا ناموس مردم یا ارعاب آن ها . یعنی ظاهر ماده این است که اگر به قصد جان باشد تمام است و دیگر نیاز ...
حکم "محارب" بر اساس قانون، فتوای امام و علم قاضی است نه نظرات شخصی یک حقوقدان
...! این تصور و برداشت وی بوده و اساساً چنین چیزی نبود و اگر هم مثلاً قصد اخافه ی بخشی از مردم که همان نیروهای حافظ امنیت و نیروهای انتظامی داشته باز هم این اخافه و ارعاب صدق می کند. در اینجا مباحث زیادی قابل طرح است، اینکه قصد ارعاب و قصد اخافه در جرم محاربه چیست. این را هم مقدمتاً عنوان کنم که قانون مجازات اسلامی قبلی، جرم محاربه و افساد فی الارض و بغی را یک جا آورده بود در حالیکه ...
اخلال زنندگان به امنیت جامعه بدون تردید محارب هستند
بحث های فقهی؛ اگر چه قانون مجازات اسلامی براساس بحث های فقهی است. آیت الله کعبی با اشاره به حکم در قانون مجازات اسلامی مصوب سال 1392 تصریح کرد: حکم محاربه شامل کسانی است که ارعاب و تخریب اموال عمومی را انجام می دهند و با اعمال شان امنیت جامعه را مختل می کنند حتی اگر منجر به قتل هم نشوند اما به نفس اینکه امنیت و آرامش را مختل کنند و مردم را به قصد جان، مال و ناموس بترسانند را شامل می شود ...
آیا حاضر بودید همراه زن و بچه خود از آنجا عبور کنید!؟
یا مجروح کردن نیرو های نظامی به طریق اولی منهی است چرا که اگر مدافع امنیت مورد آسیب قرار گرفت امنیت مردم آسیب می بیند و کسی برای تامین امنیت مردم نخواهد بود. وی افزود: شبهه ی دیگر که مطرح کردند این است که قصد بستن خیابان و محاربه را نداشته است اما طبق اعترافات، خود او به چنین قصدی اذعان می کند. اما نکته حائز اهمیت این است که در قانون ما نیز تعریف محارب به صورت واضح و روشن ذکر شده و آمده ...
مقاله | بررسی فقهی- حقوقی محاربه و حکم آن
این قانون محکوم می شود . هم چنین در ماده 279 قانون مجازات اسلامی در مورد عمل محاربه مقرر شده که بین سلاح گرم یا سرد تفاوتی وجود ندارد: محاربه عبارت از کشیدن سلاح به قصد جان، مال یا ناموس مردم یا ارعاب آنها است، به نحوی که موجب ناامنی در محیط گردد . سلاح سرد چیست؟ طبق آیین نامه اجرایی قانون مجازات قاچاق اسلحه و مهمات و دارندگان سلاح و مهمات غیرمجاز ؛ سلاح سرد شامل ...
آیت الله عبداللهی: موضع گیری ها نباید منجر به تضعیف قانون شود/ قانون و تشکیلات قضائی را فصل الخطاب بدانیم
اسلامی آمده است مروری می کنیم: 1- محارب کیست؟ ماده 279 مربوطه می گوید محاربه عبارت است از کشیدن سلاح به قصد جان و مال و ناموس مردم یا ارعاب آنها به نحوی که موجب ناامنی گردد و این تعریف مطابق است با آن چه درتحریر الوسیله امام و بسیاری از متون فقهی آمده است. 2-مجازات محارب چیست؟درماده 282؛ چهار مجازات را برای محارب مشخص کرده که یکی از آنها اعدام است. در ماده 283 تصریح شده است که ...
بررسی حقوقی حکم محاربه شیطان خیابان ستارخان/ محسن شکاری چرا اعدام شد؟
از انتشار خبر اعدام شرور خیابان ستارخان؛ عمادالدین باقی از اعضای باند معدوم مهدی هاشمی با انتشار یک توییت عملیات علیه قوه قضائیه را کلید زده و در یک توییت قابل تأمل نوشت: جرم محسن شکاری برفرض احراز، طبق ماده 614 قانون مجازات اسلامی اصلاحی بیست وسه اردیبهشت سال 1399 حبس بود نه اعدام! باقی از گشاده دستی در صدور احکام محاربه انتقاد کرده و مدعی شده بود که چه بسا این حکم باعقل و شرع هم مغایرت دارد ...
فرد محارب چنانچه آدمی را نکشته یقیناً حکم اعدام ندارد
به گزارش مردم سالاری آنلاین ،یکی از فقهای برجسته حوزه علمیه قم در تشریح دیدگاه فقهی حضرت امام خمینی در خصوص محاربه گفت: امام فرموده اند بهتر آن است که متناسب با جرم فرد، مجازات تعیین شود. اگر فرد مرتکب قتل شده اختیار با حاکم است، اما چنانچه آدمی را نکشته و مال کسی را سرقت نکرده یقیناً حکم اعدام ندارد و حاکم بین آن ها مخیر نیست و حکم تبعید بر او جاری است. بنابراین، همه جا اختیار با حاکم نیست. اولی آن است، ولو اینکه حاکم معین شده باشد. حاکم باید ترتیب را رعایت کند تا متناسب با جرم باشد؛ ممکن است جرم سنگین یا سبک یا متوسط باشد؛ پس متناسب با آن مج ...
زورگیری چیست؟ 13 روش برای برخورد با افراد زورگیر و محافظت از خود
اخاذی چیست؟ طبق ماده 617 قانون مجازات اسلامی، هرکس به وسیله چاقو یا هر نوع اسلحه دیگری یکی از کارهای زیر را انجام بدهد، به جرم اخاذی مجازات می شود: عبارت هر نوع اسحله دیگر در تعریف اخاذی نشان می دهد که: زورگیری بر اساس مواد 617، 652 و 669 قانون مجازات اسلامی قابل مجازات است. بر اساس ماده 617: هرکس به وسیله چاقو و یا هر نوع اسلحه دیگر، تظاهر یا ...
تفقه سروش؛ به نرخ روز با چاشنی سفسطه و تحریف
را بگویید، کامل بگویید نه آنچه که بدان میل دارید! اولاً اصل حکم اعدام در فقه اسلامی، پذیرفته شده است. فقه اسلامی در موارد مختلفی اعم از قصاص، ارتداد و ... حکم به اعدام می دهد که محاربه نیز بر اساس قاعده فقهی و نصوص صریح و همچنین با توجه به قانون اساسی جمهوری اسلامی کشور که مصوب فقیهان و حقوقدانان برجسته و عالم و مورد تأیید آرای متفق مردم است. قرآن کریم به صراحت حکم محارب را ...
شرط تحقق محاربه قتل یا جرح نیست
مجازات آن را صریحاً بیان کرده است؛ بنابراین قضات رسیدگی کننده موظف به عمل به قانون هستند. کشیدن سلاح 2 رکن مادی جرم محاربه ، کشیدن سلاح یعنی آشکار کردن اسلحه است؛ مشروط به آنکه اولاً کشیدن سلاح به قصد جان یا مال یا ناموس مردم یا ارعاب و ترساندن مردم باشد و ثانیاً موجب ناامنی در محیط شود و به موجب ماده 279، فعلیت یافتن جرح یا قتل، شرط تحقق محاربه نیست؛ بنابراین براساس این ماده، اگر ...
محسن شکاری چرا اعدام شد؟/ پاسخ به شبهاتی پیرامون محاربه
. در ماده 279 تعریفی مشخص از این جرم به شرح زیر بیان شده است: محاربه عبارت است از کشیدن سلاح به قصد جان، مال، ناموس یا ارعاب مردم، به نحوی که موجب ناامنی در محیط شود. حال به تفسیر مفهوم محاربه می پردازیم برای احراز هر جرمی، ارکان مادی و روانی آن باید مورد بررسی قرار بگیرد. در جرم محاربه، کشیدن سلاح یکی از ارکان مادی و شرط اصلی به شمار می رود. درواقع به نوعی می توان گفت ...
عدلیه - 1401/09/24
توقف حکم اعدام ماهان صدرات : دیوان عالی کشور اعلام کرد: حکم اعدام ماهان صدرات مرنی یکی از متهمان اغتشاشات اخیر تا حصول نتیجه از دیوان عالی کشور متوقف شد. / ایرنا استقبال از گسترش همکاری های قضایی با روسیه: محسنی اژه ای، رئیس قوه قضائیه در دیدار ایگور کراسنوف دادستان کل فدراسیون روسیه، ضمن خیرمقدم به این مقام قضایی روس و هیات همراه اظهار کرد: دستگاه قضایی جمهوری اسلامی ایران از گسترش ه ...
محاربه چیست، محارب کیست؟!
دیگری با اسلحه داشته باشد، اما جرم او جنبه ی عمومی پیدا کند مثلا عده ای سارق به درون پاساژی رفته و قصد سرقت مسلحانه دارند، این اقدام آن ها موجب برانگیخته شدن حس ترس و ناامنی در مردم می شود، در نتیجه این افراد محارب شناخته می شوند. جرم محاربه در ماده 279 قانون مجازات اسلامی تعریف شده است. "ماده 279 قانون مجازات اسلامی" محاربه عبارت از کشیدن سلاح به قصد جان، مال یا ...
حکم محارب در قانون مجازات اسلامی اعدام است/ حامیان اعدام نکنید در جرم آن ها شریک هستند
...: ماده 279 قانون مجازات اسلامی، مقرر می دارد :"محاربه، عبارت از کشیدن سلاح به قصد جان، مال یا ناموس مردم یا ارعاب آن ها است، به نحوی که موجب نا امنی در محیط گردد." همچنین، ماده 281 قانون مجازات اسلامی، در خصوص محارب، مقرر می دارد: "راهزنان، سارقان و قاچاقچیانی که دست به سلاح ببرند و موجب سلب امنیت مردم و راه ها شوند، محاربند." بر اساس این ماده، هر شخصی که به قصد جان و مال و ناموس مردم یا به قصد ...
محاربه در فقه و قانون؛ موضوع یک مناظره
مجروح کردن مامور؟ تردید نکنید که باید به نحوی سلاح بکشد که مردم ببینند و بترسند تا ضارب، مشمول مولفه های این جرم شامل قصد جان، مال، ناموس یا ارعاب شود. محبی نیز در ادامه گفت: قانون مجازات اسلامی در کتاب تعزیرات چاپ سال 75 یک شاه کلید برداشته بود و هر جا که می خواست فردی را به دلیل جرم سنگین اعدام کند از آن شاه کلید استفاده می کرد، آن شاه کلید محاربه یا افساد فی الارض بود. وی ...
بررسی قانون محارب در تهران 20 / چرا اخلال گران اقتصادی مانند اغتشاش گران سریع مجازات نمی شوند؟
مردم از جمله 9 جرائم سنگین اکثر کشور ها است. محبی همچنین در مورد جرم فردی که اموال دیگران را به آتش کشیده، گفت: آتش زدن بدون سلاح جرمی است که مجازات محاربه دارد به شرطی که به قصد مقابله با نظام باشد. طبق ماده 675 قانون اساسی آتش زدن اموال دیگران اگر به قصد مقابله با نظام باشد مجازات محاربه دارد. عضو هیئت علمی مرکز پژوهش های مجلس شورای اسلامی در خصوص شرایط سنی متهمان محاربه ...
مناظره ای داغ درباره نگاه فقه و قانون به جرم محاربه
...> برهانی در ادامه اظهار کرد: طبق اعلام فقها اگر کسی به قصد اخافه ناس و سعی در فساد فی الارض تشهیر سلاح کند، مصداق محارب است. وی افزود: هر تشهیر السلاحی محاربه نیست؛ بلکه فرد سلاح می کشد برای ایجاد فساد بر روی زمین، نه هر چاقوکشی و نه هر صدمه ای و نه هر ضربه ای و قدرت نمایی محاربه محسوب نمی شود و ما با یک جرمی مواجه هستیم و آن کشیدن سلاح است. معاون گروه حقوق جزا و جرم شناسی ...
در مناظره محاربه در دانشگاه امام صادق چه گذشت؟
و موضوع تحقق پیدا نکرده است. در این که متعلق مردم است یا فرد واحد، مشکوک است؛ موضوع تحقق پیدا نکرده است. مگر قانون مجازات نگفته، به قصد جان، مال، ناموس یا ارعاب باشد. کدام یک از این موارد محقق شد؟ هدف او این بود که مامور بزند و برود. مامور زد و رفت. قانون گذاری که مفهوم را توسعه داد، باز هم نگفت جرح عمدی برای تحقق کفایت می کند. مگر قانون گذار جرم محاربه را جرم مقید ...
بزرگان حوزه در مقابل فتوا دهندگان بغیرعلمٍ موضع گیری کنند
از کتاب حدود می گوید: هر کس اسلحه اش را به قصد ترساندن مردم برهنه سازد محارب است. خواه این عمل او در خشکی باشد یا در دریا، در شب باشد یا در روز، در شهر باشد یا در غیرشهر و آیا شرط است که از اهل ریبه باشد؟ جای تردید است لیکن قول صحیح تر این است که در صورتی که عمل به قصد اخافه صورت گرفته است دیگر جائی برای این شرط وجود ندارد. محقق حلی تجرید سلاح برای اخافة مردم را محاربه دانسته و در مورد اینکه آیا ...
مدعیان عدالت هم اکنون در حال لگدمال کردن آن / ابعاد دیگر هشتگ نه به اعدام چیست؟
محاربه است و در ماده 279 محاربه اینطور تعریف شده است: محاربه عبارت از کشیدن سلاح به قصد جان، مال یا ناموس مردم یا ارعاب آن ها است، به نحوی که موجب ناامنی در محیط گردد. هرگاه کسی با انگیزه شخصی به سوی یک یا چند شخص خاص سلاح بکشد و عمل او جنبه عمومی نداشته باشد و نیز کسی که بر روی مردم سلاح بکشد، ولی در اثر ناتوانی موجب سلب امنیت نشود، محارب محسوب نمی شود. حتما فیلم های اقرار و اعتراف محسن ...
قتل قضایی ؛ بدون استمهال!
متذکر می شوم صلاحیتی در باب قضاوت افراد ندارم. بر اساس ماده 279 قانون مجازات اسلامی، منظور از محاربه کشیدن سلاح به قصد جان، مال یا ناموس مردم یا ارعاب آنها است، به نحوی که موجب ناامنی در آن محیط حاصل گردد. همچنین ماده 282 همان قانون حد محاربه را یکی از چهار مجازات زیر عنوان داشته است: الف- اعدام ب- صلب پ- قطع دست راست و پای چپ ت- نفی ...
در نشست علمی "بررسی قرآنی و فقهی محاربه" مطرح شد: در تحقق عنوان "محاربه" قتل افراد شرط نیست
مبارکه مائده برای محارب چهار مجازات قتل (اعدام)، به صلیب کشیدن، نفی بلد (تبعید) و بریدن دست و پا ذکر شده است. این استاد حوزه با بیان اینکه در ادبیات عرب حرف "او" مفید تخییر است، گفت: حاکم مخیر است که هر کدام از این مجازات ها را که صلاح دید انتخاب کند. وی با اشاره به ماده 279 قانون مجازات اسلامی، بیان کرد: در تحقق عنوان "محاربه" قتل افراد شرط نیست و همین که شخصی با اسلحه در جامعه ...
قوه قضاییه: شرط تحقق محاربه قتل یا جرح نیست
بیانیه حقوقی روابط عمومی قوه قضاییه در خصوص شرایط جرم محاربه: طبق قانون شرط تحقق محاربه قتل یا جرح نیست. مطابق اصل 36 قانون اساسی حکم به مجازات و اجرای آن باید تنها از طریق دادگاه صالح و به موجب قانون باشد. مجازات محارب هم یکی از موارد چهارگانه در ماده 283 و انتخاب آن هم به اختیار قاضی رسیدگی کننده است. قضات همواره خود را ملزم به رعایت قانون می دانند و در حوادث اخیر هم به اتهام همه متهمین اعم از مباشر، شریک، معاون، آمران و مسببان جرم طبق قانون عمل کرده و می کنند. تسنیم ...
آیت الله گرامی: فرد محارب چنانچه آدمی را نکشته یقیناً حکم اعدام ندارد/ بعید است نشر اکاذیب شامل مفسد فی ...
کرد محارب نامیده می شود. آیا محارب بودن در دیدگاه حضرت امام خمینی مشروط است یا مقید؟ محارب عبارت است از هر کسی که تجرید سلاح کند و با هدف ترساندن مردم اسلحه بکشد. هیچ قیدی در این زمینه وجود ندارد. اگر فردی که اسلحه کشیده، ناتوان باشد و قادر به ترساندن مردم نباشد، در این صورت محل بحث است که آیا باید چنین فردی را مجازات کرد یا خیر؟ اگر این فرد ولو به قصد ترساندن مردم اسلحه ...
کشیدن سلاح برای ترساندن مردم محاربه است
رئیس مرکز وکلای قوه قضائیه گفت: مجازات بیرون کشیدن سلاح برای ترساندن مردم، همان مجازات محارب است؛ ماموران هم جزو مردم هستند. به گزارش اعتدال ، حکم اعدام "محسن شکاری" به جرم محاربه، اغتشاشگری که سوم مهر ماه خیابان ستارخان تهران را بست و با چاقو به ارعاب مردم پرداخت و وحشت آفرینی کرد، روز پنجشنبه 17 آذر برگزار شد؛ اجرای این حکم برخی واکنش های حقوقی را از سوی حقوقدانان به ...
(ویدئو) مناظره داغ درباره صدور حکم اعدام محسن شکاری
کد ویدیو دانلود فیلم اصلی محسن برهانی، هیأت علمی دانشگاه تهران: به حضرت عباس کشیدن اسلحه، چاقو زدن، جرح عمدی، قتل، کشتن مامور و کتک زدن جرم است، ولی اینکه جرم است چه ربطی به چیز دیگر دارد؟ ناامنی در محیط یعنی 14 تا بخیه خورده؟ این کار جرم بوده، ولی محاربه نبوده است. 8 اشکال به حکم محسن شکاری وارده است؛ آیا شبهه نشد؟! آیا در قاضی تردید ایجاد نکرد؟! جلیل محبی ...
چیستی ماهیت محاربه، صدق عنوان محارب و مجوز مجازات آن
را که وارد کرده را باید قصاص شود و بعدش باید نفی بلد شود. 2- هرکسی که شهر سلاح کند و مردم را ضرب و شتم کرده و مال آنها را هم گرفته است و کسی را نکشته است، این شخص محارب است و جزای محارب دارد و امرش به دست امام است اگر امام خواست او را می کشد. از همین جا مشخص می شود که اگر کسی شهر سلاح کرد و مال دیگران را گرفت و جراحت وارد کرد اما کسی را هم نکشت باز هم ممکن است مجازات او قتل ...