سایر منابع:
سایر خبرها
مخالفت نخست وزیر بلژیک با استعفای وزرای کشور و دادگستری
خبرگزاری رویترز از بروکسل گزارش داد که امکان برقراری ارتباط با یان جامبون وزیر کشور بلژیک و کوئن جینز وزیر دادگستری این کشور برای توضیح در مورد این مساله فراهم نشد. ترکیه در پی حملات تروریستی اخیر در بلژیک اعلام کرد که آنکارا سال گذشته ابراهیم البکراوی یکی از بمب گذاران انتحاری روز سه شنبه در بلژیک را از ترکیه اخراج و به اروپا منتقل کرد و به بلژیک هشدار داد که وی یک تروریست است. ...
چگونه قلب اروپا به منطقه جنگی تبدیل شد؟
سوی مقامات بلژیکی، حملات تروریستی روز سه شنبه در بروکسل به کشته شدن 31 نفر و زخمی شدن حدود 300 تن دیگر منجر شده که به گفته وزیر بهداشت بلژیک، حال 61 نفر از آن ها وخیم است. به این ترتیب، احتمال بیشتر شدن تعداد قربانیان این فاجعه طی روزهای آتی وجود دارد. پیشتر، مقامات اطلاعاتی و امنیتی بلژیک اعلام کرده بودند که هویت دو تن از چهار عامل حملات روز سه شنبه را شناسایی کرده اند که دو برادر به نام ...
روایت تازه از پشیمانی خلخالی/ رأی آیت الله جنتی پاک بود/ سیگاری که ولایتی برای قطعنامه کشید!/ پیگیری ...
گفت وگویی به واکنش تیم مذاکره کننده ایرانی نسبت به حمله عراق و منافقین پس از اعلام پذیرش قطعنامه از سوی جمهوری اسلامی پرداخت و اظهار داشت: من به یاد دارم که جلسهٔ دو جانب های را با آقای دوکوئیار تشکیل داده بودیم و در نخستین دقایق آن جلسه، تلکس حمله مجاهدین و عراق به ما رسید. ما وقتی این خبر را شنیدم بسیار شوکه شدیم. نخستین نکته ای که به ذهن همه ما رسید آن بود که نکند رودست خورده باشیم و خون شهدا ...
ظرفیت های بورس انرژی جدی گرفته نمی شود
به گزارش پایگاه اطلاع رسانی شبکه خبر به نقل از خبرگزاری صدا و سیما، سید علی حسینی گفت: ظرفیت های تامین مالی در بورس انرژی با گسترش بیشتر حوزه انرژی و رسیدن به انرژی های تجدیدپذیر و پاک در دنیا توسعه ز یادی پیدا می کند. سیدعلی حسینی مدیرعامل بورس انرژی با اشاره به نوپا بودن این بازار گفت: این حوزه در ایران هنوز در حال برداشتن قدم های اولیه است و هنوز به ظرفیتهای واقعی و اصلی نزدیک نشده ...
9 رویداد جریان ساز اقتصادی سال 94
آنکه محسن جلال پور روی کار آمد برای اولین بار توانست مقامات ارشد دولتی را متقاعد کند که در یک سفر رسمی بخش خصوصی، مقام اول اجرایی کشور را همراهی کند. با این حال در سال 1394 نیز بخش خصوصی با تصمیم هایمحدودکننده دولتی مواجه شد. اوایل سال 1394 بود که معاون اول رئیس جمهور در بخشنامه ای در برخی از بخش ها افزایش قیمت را ممنوع اعلام کرد. علاوه بر این،یک بار دیگر بخش خصوصی شاهد اعلام ممنوعیت ...
معرفی سه فیلم سینمایی و یک مستند اکران نوروزی گروه هنر و تجربه + عکس
مستند داستان فردی به نام قاسم تک دهقان است که مدعی شده داروی سرطان را کشف کرده است. او جهت اثبات ادعایش دچار چالش هایی می شود. سرطان بیماری ای است که پیش از ورود اجازه ای نمی گیرد، بیماری ای که سه هزار سال است جامعه پزشکی آن را می شناسد اما هنوز راهی برای درمان آن کشف نکرده، ماهیت ناشناخته و رازآمیز بودن این بیماری نه تنها آن را ترسناک می کند بلکه این امکان را به هر شخصی می دهد که خود را ...
تهدیدات نصرالله کار دست صهیونیست ها داد
هیلر گزارشگر نظامی شبکه ده تلویزیون اسرائیل گفت که ارتش اسرائیل درصدد تکمیل آمادگی خود به منظور ورود به جنگ سوم علیه لبنان است زیرا مقامات اسرائیلی به خوبی تهدیدهای سیدحسن نصرالله را می بینند و می شنوند. وی افزود: بخشهای ویژه دستگاه امنیتی ارتش اسرائیل به طور دائم تجربیات حزب الله در جنگ سوریه را مورد ارزیابی قرار می دهند و در همین چارچوب ارتش سرگرم آماده شدن برای مقابله با توانمندی ...
ترکیه 30 پناهجوی افغانستانی را اخراج کرد
کردن 30 متقاضی پناهندگی افغانستانی به بازگشت به کشورشان تنها پس از گذشت چند ساعت از اجرای توافق آوارگان بین اتحادیه اروپا و ترکیه نشان می دهد اجرای این توافق در معرض خطر قرار دادن جان آوارگان است. وزارت امور خارجه ترکیه هنوز به این خبر واکنش نشان نداده است. عفو بین الملل همچنین اعلام کرد: اطلاعات معتبری دارد که نشان می دهد ترکیه حقوق بین الملل و اروپایی را با بیرون کردن این آوارگان بدون ...
پگاه آهنگرانی: وقت آن است خیلی کارها بکنیم
است که آدم های حرفه ای و درست را به گروه ها ملحق کنیم و از آنها کار بکشیم و با کمک آنها پروژه ها و اتفاق های مهمی را به وجود آوریم. یعنی به عبارتی آنها را زا زیرزمین به بالاترین طبقه اینجا متصل کنیم. همین الان که ما هنوز کاری انجام نمی دهیم، خیلی اتفاقات مهمی می افتد. مثلا ما یک دوره داریم به نام مستندنگاری با تم مستندنگاری و در زیرزمین یک آرتیست نقاش دارد با موضوع مستندنگاری کار می کند، از او روی ...
اردوغان: یکی از عاملان حملات انتحاری بروکسل را به بلژیک تحویل داده بودیم، اما آنها او را آزاد کردند
تروریست خارجی” است آزاد شد. پلیس اعلام کرده است که دو برادر خالد و ابراهیم بکراوی، دو مظنون اصلی بمبگذاری های بروکسل هستند. در همین حال، مقامات می گویند نتایج آزمایش های دی ان ای نشان می دهد نجیم عشراوی، متهم دیگر حملات بروکسل است. روز پنجشنبه جلسه فوق العاده وزیران کشور و دادگستری اتحادیه اروپا در بروکسل برگزار می شود. جان کری، وزیر خارجه آمریکا نیز قرار است روز ...
یوهان کرویف؛ داستان یک اسطوره جاودانه
قهرمانی لیگ، چهار قهرمانی حذفی، سه قهرمانی اروپا، یک قهرمانی باشگاهی جهان و یک قهرمانی سوپرجام اروپا، آژاکس را به مقصد بارسلونا ترک کرد. کاتالان ها برای این انتقال، تقریبا 6 میلیون گولدن هلند پرداخت کردند. اف. ث. بارسلونا کرایف از همان بدو ورود تبدیل به بازیکن محبوب کاتالان ها شد و قبل از هرچیز به خاطر یکی از اظهاراتش مبنی بر این که بارسلونا را در مقابل رئال مادرید انتخاب کرده است ...
افشای روش های امریکا در جلوگیری از تعلیق واقعی تحریم ها علیه ایران
شدن اوضاع، هنوز هم مشخص نیست اگر با واحد پولی دلار آمریکا اقدام به تراکنش (با ایران) کنید، این تراکنش ها در نظام بانکی با مشکل روبرو خواهد شد یا نه. برخی افراد احتمالا ترجیح می دهند تراکنش ها را با واحد پولی یورو انجام دهند تا از بروز هر گونه مشکلی جلوگیری شود. ایران توانسته است نفت خود را با استفاده از واحد پولی یورو، به هند و دیگر خریداران بفروشد. خبرگزاری رویترز ماه گذشته در گزارشی به نقل از یک منبع آگاه در شرکت ملی نفت ایران اعلام کرد مقامات ایران به شرکای تجاری خود که میلیاردها دلار به این کشور بدهکار هستند، اعلام کردند خواستار دریافت این بدهی ها به یورو هستند. ...
مرزهای شمالی فنلاند و روسیه به روی آوارگان بسته می شود
به گزارش سرویس بین الملل خبرگزاری صدا و سیما به نقل از خبرگزاری فرانسه از هلسینکی، فنلاند و روسیه توافقنامه ای موقت به منظور بستن گذرگاه های مرزی شمالی خود به روی آوارگان امضا کرده اند. این توافق، یک روز پس از آن اعلام شد که سائولی نینیستو رئیس جمهور فنلاند با ولادیمیر پوتین همتای روس خود در مسکو دیدار کرد. با این توافق 180 روزه ، مسیر قطب شمال برای ورود آوارگان به داخل اتحادیه اروپا بسته ...
پیدا شدن لاشه هواپیمای مفقود شده مالزی در سواحل موزامبیک
خانواده ایرانی - به نقل آسوشیتدپرس از سیدنی، مقامات استرالیا اعلام کردند دو قطعه از لاشه هواپیمایی که اخیرا در سواحل موزامبیک پیدا شده است، به احتمال زیاد متعلق به هواپیمای ناپدید شده خطوط هوایی مالزی بوده است. دارن چستر وزیر حمل و نقل استرالیا اعلام کرد بررسی قطعات پیدا شده در سواحل موزامبیک توسط اعضای تیم بازرسان بین المللی نشان می دهد هر دو قطعه با صفحات بدنه بوئینگ 777 خطوط هوایی ...
تحلیل المانیتور از تصمیم روسیه برای خروج بخشی از نیروهایش از سوریه
.... مقامات روس بارها به روشنی گفته اند بیشتر از آن که مقامات سوریه برایشان مهم باشد به دولت این کشور و وضع کنونی اهمیت می دهند در حالی که ایرانی ها بر حفظ نقش بشار اسد، رئیس جمهور سوریه تاکید دارند. اما با این حال هر دو کشور در نهایت یک هدف مشترک دارند. نظامیان روس هنوز حضور قدرتمندی در فرودگاه نظامی خمیمین و پایگاه دریایی طرطوس دارند. روز هفتم مارس، یک هفته پیش از اعلام این عقب نشینی ...
آیا اسرائیل ایالت 51 آمریکاست؟ + تصاویر
منتقل خواهم کرد. این نامزد جمهوری خواه افزود: من دوست ترین رئیس جمهور آمریکا برای اسرائیل خواهم بود. تاریخچه دوستی آمریکا و اسرائیل با شعله ور شدن آتش جنگ میان هلندی ها و اهالی بومی برزیل، یهودیان ناچار شدند برزیل را به قصد نیوآمستردام در آمریکای شمالی که بعدها نیویورک نام گرفت ترک کنند. با گذشت نیم قرن از ورود یهودیان مهاجر به نیویورک، با آن که فرزندانشان تحت تأثیر جامعه و ...
دادگاه ترکیه دستور بازداشت یک مظنون بمب گذاری استانبول را صادر کرد
به گزارش گروه بین الملل دفاع پرس به نقل از خبرگزاری رویترز، در طی این بمب گذاری انتحاری در خیابان استقلال استانبول که مراکز خرید و رستوران های زیادی در آن واقع شده، چهار تن کشته شدند. فردی که ادعا می شود با این بمب گذار در ارتباط بوده در شهر جنوبی غازی عِینتاب دستگیر و به استانبول فرستاده شده است و یک دادگاه نیز دستور در بازداشت نگه داشته شدن وی را صادر کرده است. امسال بیش از 80 تن طی بمب گذاری ها در استانبول و آنکارا کشته شده اند. شبه نظامیان کرد مسوولیت دو حمله در آنکارا را برعهده گرفته اند و مقامات ترکیه می گویند داعش در در حمله اخیر در استانبول نقش داشته است. ...
نتانیاهو، سید حسن نصرالله را به ترور تهدید کرد
شهرک مکافعام و چند نقطه دیگر مرزی شروع شده و یکی دیگر از اهداف خارج شدن این شهرک ها از تیررس تک تیراندازان حزب الله است. اور هیلر گزارشگر نظامی این شبکه گفت که ارتش اسرائیل درصدد تکمیل مراحل آمادگی خود به منظور ورود به جنگ سوم علیه لبنان است زیرا مقامات اسرائیلی به خوبی تهدیدهای سیدحسن نصرالله را می بینند و می شنوند. وی افزود: بخش های ویژه دستگاه امنیتی ارتش اسرائیل به طور دائم تجربیات ...
از چراغ جادوی علاءالدین تا اشتباه تایپیِ حکیم ابوالقاسم فردوسی
معماری نیوز: هنوز چند ماه از ماجرای پُر سروصدای اجرای حکم تخریب دو طبقه از مجتمع تجاری علاءالدین در خیابان جمهوری تهران به دلیل نا ایمن بودن نگذشته بود که افتضاح دیگری دامن ساخت وسازهای غول پیکر در شهر تهران را گرفت. تفاوت مهمی اما میان این دو پرونده به چشم می خورد. پاساژ علاءالدین در حالی نا امن اعلام شد که صدها مغازه دار در آن فعالیت می کردند، اما فقدانِ امنیتِ ساختمان مرکز تجارت جهانی فردوسی ...
نگاهی به یادمان های دفاع مقدس در استان کرمانشاه/ از مرصادی که چشم فتنه نفاق در آن کور شد تا بیمارستانی ...
به گزارش شبکه اطلاع رسانی راه دانا ؛ به نقل از اسلام آباد خبر ، تنگه چهارزبر در 25کیلومتری غرب شهر کرمانشاه و در جاده اصلی کرمانشاه به اسلام آباد غرب معروف به راه کربلا قرار دارد. این تنگه در بین چهار یال از نظر نظامی دروازه ورود به شهر کرمانشاه محسوب می شود. برای بزرگداشت حماسه آفرینان عملیات مرصاد یادمان زیبایی در ضلع شرقی این تنگه که حد نهایی پیشروی دشمن و مزدوران منافقش در این ...
ممانعت از اقامه نماز در مسجد رسول أعظم در الأحساء عربستان
سرویس استانها جوان ایرانی ؛ بخش شمالی: به گزارش خبرگزاری مهر به نقل از العهد، مقامات سعودی اقامه نماز در مسجد رسول أعظم(ص) در شهر العمران در استان الأحساء واقع در شرق عربستان را ممنوع کردند. بر اساس این گزارش دستور منع اقامه نماز در این مسجد به امام جماعت این مسجد که فرزند شیخ حسین الراضی بازداشت شده می باشد، ابلاغ شده است. در همین راستا نظامیان سعودی با قطع جریان ...
از یونان تا ترکیه؛ اوضاع ناگوار مهاجرین افغان و بی رحمی اروپا
به گزارش دفتر منطقه ای خبرگزاری تسنیم ، چند روز پیش خبری منتشر شد از برگزاری یک نشست محرمانه میان مقامات اروپایی پیرامون اخراج اجباری 80 هزار مهاجر افغانستانی از خاک کشورهای حوزه یورو. روزنامه دیلی میل با فاش کردن نشست پنهانی سران اتحادیه اروپا در مورد تصمیم این اتحادیه نوشت، قرار است در آینده نزدیک بیش از 80 هزار مهاجر افغان که به دنبال پناهندگی در کشورهای اروپایی هستند، به افغانستان ...
یاد کرد صرب ها از هفدهمین سالگرد حمله ناتو به یوگسلاوی سابق
نثار کردند. بعد از مذاکرات ناموفق در رامبویه برای پایان دادن به بحران کوزوو و درگیری نیروهای مسلح صربستان و آلبانی های کوزوو، نیروهای ناتو حملات هوایی بر یوگسلاوی سابق را در ساعت 7و 45 دقیقه شب 24 مارس سال 1999میلادی شروع کردند. دولت یوگسلاوی سابق در آن زمان فورا تشکیل جلسه داد و در همان شب وضعیت اضطراری در کشور اعلام کرد. بعد از اینکه حکومت بلگراد قرارداد رامیویه را که برای پایان ...
رایزنی در مسکو تصمیم گیری در ژنو
امکان بهره برداری از فرصت ها ایجاد گردد. 11: عدم اجازه دادن به انجام اقدامات جنگی از سوی هر یک از طرف ها 12: مردم سوریه خود سرنوشت کشورشان را از طریق دیپلماتیک تعیین می کنند. کری در کرملین این سند در حالی منتشر شده که جان کری روز گذشته وارد مسکو شده و این نخستین بار از زمان اعلام خروج بخشی از نیروهای روسی از سوریه است که رئیس دستگاه دیپلماسی آمریکا با رئیس ...
جان کری جمعه وارد بروکسل می شود
در سریعترین زمان ممکن پایان دهیم. جان کری گفت: منصفانه است بگوییم که سه هفته پیش افراد بسیار بسیار کمی به پایان خشونت ها در سوریه اعتقاد داشتند. نتیجه آن کار پیشرفتهایی را به همراه داشت. کاهش خشونتهایی هرچند شکننده اما سودمند را شاهد بودیم. بر اساس اعلام های رسمی، در جریان انفجارهای تروریستی روز گذشته در فرودگاه و متروی بروکسل حداقل 34 نفر کشته و 260 نفر دیگر زخمی شده اند. دیدر ریندرس وزیر خارجه بلژیک نیز تاکید کرده است که در حملات بروکسل اتباعی از بیش از 40 کشور جهان آسیب دیده اند.چارلز میشل نخست وزیر بلژیک نیز سفر خود به چین را لغو کرده است. ...
نگذارید ویروس سل مقاوم شود
امروزه به لحاظ دانش و توان پزشکی، سل یک بیماری کاملا قابل درمان است و به همین دلیل نباید فردی در اثر ابتلا به آن جان خود را از دست بدهد، اما با این حال اگر فردی در دوره درمانی خود و بخصوص در مصرف دقیق داروها سهل انگاری کند، بیماری اش وارد مرحله ای به نام سل مقاوم در برابر دارو خواهد شد. بیماری سل یکی از مهمترین بیماریهای عفونی قرن حاضر بوده به طوری که این بیماری در سال 1993 از طرف ...
معنای متفاوت نوروز از منظر رهبر انقلاب
به گزارش پایگاه 598 به نقل از پایگاه اطلاع رسانی رهبر انقلاب (Khamenei.ir)، مناسبات اسلام و ایران یکی از مهم ترین مسأله های هویتی یک و نیم سده ی اخیر جامعه ی ایرانی بوده است. معادله ای که از حدود نیم سده پیش با افزوده شدن متغیر انقلاب وجوه بدیع و متمایزی یافته است. معادله ای که حل آن ظرفیتی ذوابعاد [...] به گزارش پایگاه 598 به نقل از پایگاه اطلاع رسانی رهبر انقلاب (Khamenei.ir)، مناسبات اسلام و ایران یکی از مهم ترین مسأله های هویتی یک و نیم سده ی اخیر جامعه ی ایرانی بوده است. معادله ای که از حدود نیم سده پیش با افزوده شدن متغیر انقلاب وجوه بدیع و متمایزی یافته است. معادله ای که حل آن ظرفیتی ذوابعاد را در سطوح هویتی تثبیت می کند و عدم حل آن چندپارگی هویتی را در پی خواهد داشت. چیستی و تطور نوروز نوروز از جمله مضامینی است که طول سال هایی چند، دست مایه ی ارائه ی تحلیل های گوناگونی در سخنان رهبر انقلاب بوده است. عطف به خاستگاه و جایگاه حقیقی آیت الله خامنه ای در اندیشه ی اسلامی معاصر، ادبیاتی که از خلال این تحلیل ها فراهم آمده یک تجربه ی نظری بی بدیل است؛ چرا که در خصوص موضوع نوروز برای تفکر اجتهادی-اسلامی کمتر اندیشه ورزی شده است. با مروری گذرا بر بیانات آیت الله خامنه ای با دو سطح از تحلیل پیرامون نوروز مواجه می شویم. در سطح اول مسأله گونگی نوروز مطرح است. منظری که ایشان به تحلیل نوروز می گشاید، منتهی به نوزایی معنای نوروز می شود. در این سطح از تحلیل ایشان به فلسفه ی بودن و شدن نوروز می پردازند. چیستی نوروز یا روزِ نو را با استدلال هایی برخاسته از ادبیات روایی شرح می دهند 1 و بر این نکته تأکید دارند که نظم نوروز یک تطور معنایی داشته و از معنایی باستانی(سلطنتی و شاهنشاهی) به یک معنای مردمی- اسلامی رسیده است. 2 حسب تأکیدی که این تحلیل بر پرسش از چیستی فلسفی و چگونگی تاریخی این سنت دارد؛ نوروز از روزمرگی خارج شده و به یک ظرفیت انسانی و اجتماعی تبدیل می شود. بر این اساس نوروز فرصتی است برای ارزیابی و اندشیدن به خود انسانی و پیوستن به دیگری اجتماعی. سطوح معنایی نوروز سطح دوم تحلیلی که بر اساس بیانات آیت الله خامنه ای درباره ی نوروز قابل پیگیری است، در واقع نگره ای است پیرامون چیستی و چگونگی نوروز که در پاسخ به پرسش سطح اول تحلیل مطرح می شود. در تحلیل آیت الله خامنه ای نوروز دست کم حامل سه لایه ی معنایی است که در طول تاریخ بر نوروز و بریکدیگر مترتب شده است. سطح اول خاستگاه ملی این آیین است. اصل نوروز یک آورده ی دینی نبوده است. 3 انسان ایرانی و به تعبیر دقیق تر شرقی ، پیش از ظهور و شکل گیری دعوت اسلامی، نوروز را به عنوان مبدأ تاریخ خود قرار داده است. این برای ملت هایی که نوروز را مبدأ تاریخ قرار داده اند یک امتیاز است چرا که نوروز در ذات خود واجد و حامل معنا و ارزش های مهم انسانی است. 4 با این حال دشوار نیست که درک کنیم در جوامع پادشاهی وقت، نوورز به مثابه یک سنت/ نهاد اجتماعیِ پرنفوذ تا چه میزان متأثر قدرت های حاکم بوده است. حکومت های پی در پی شاهنشاهی به نوروز معنایی سلطنتی بخشیده بودند. 5 با این حال اسلام به مثابه جهان بینی و آیین جدید و مورد پذیرش مردم ایران، با این سنت اجتماعی برخورد حذفی ندارد 6 ، آن را به رسمیت می شناسد ولی در عین حال از زوائد حاصلِ سیطره ی نهاد سلطنت رهایی می بخشد و بر اساس ظرفیت های ذاتی آن 7 ، ارزش های متعالی و توحیدی را در چارچوب سنت نوروز بسط می بخشد. بنابراین لایه ی دیگر معنای نوروز کنونی، سطح معنوی- دینی آن است که با اسلامی شدن نوروز شکوفا می شود. بر وفق سطح اسلامی از معنای نوروز، این سنت در تمام ساحات چهارگانه ای که آموزه های ادیان تأیید، گسترش می یابد. وجه ی همت عملی و آموزه های نظری ادیان، و اسلام به عنوان اکمل ادیان، حول چهار محور اساسی ارتباط انسان قابل صورت بندی است. این سطوح چهارگانه عبارتند از رابطه ی انسان با خود ، خدا ، دیگری و طبیعت . همچنین محور سوم (رابطه با دیگری) در ضمن استدلال هایی مبسوط در حکمت عملی به دو سطح منزل(خانواده) و مدن(جامعه) تقسیم می شود. اسلام نوروز را در تمام این چهار یا پنج حوزه ی حیات انسانی تأیید می کند و یا معنا می بخشد. بر اساس سنت نوروز، روزگار نو با این موارد همراه است: توجه و رسیدگی مادی و معنوی به خود (محاسبه رفتارها 8 و آراستگی ظاهری 9 )، نیایش با خدا 10 و زیارت اولیاءالهی 11 ، ارتباط با دیگران خانوادگی (صله ارحام) ارتباط با دیگران اجتماعی (صله احباب) 12 و نزدیکی به طبیعت 13 . معنای نوروز با این گستره شامل تمامی این روابط می شود. نگاره شماره یک: اسلام سنت اجتماعی نوروز را نفی نمی کند؛ آن را از بند سلطنت رهایی بخشیده، به مردم بازمی گرداند و در تمام حوزه های چهارگانه ی مورد اهتمام ادیان تأیید کرده و معنایی جدید می بخشید. سطح دیگر اما دلالت های انقلابی است که نوروز در این نیم قرن اخیر به خود دیده است. آغاز این سطح از معنا هم زاد با انقلاب اسلامی بود؛ از نوروز 1342 و وقتی که سخنرانی حاج آقا روح الله در مسجد اعظم قم این گونه آغاز شد: امسال ما عید نداریم و این عید را عزای ملی اعلام می کنیم 14 . انقلاب در نسبت دادن معانی جدید به نوروز از متناقض ترین معنا شروع کرده بود؛ از عزا. بعدها که امام خمینی نسبت نوروز و انقلاب را بیشتر توضیح داد، مشخص شد این تلاقی فراتر از یک رخ داد اتفاقی، شامل یک هم سنخی معرفتی نیز می شود. یکی از مهم ترین خطوط نطق ها و نوشته های امام خمینی در سال های منتهی به پیروزی انقلاب و پس از آن، تأکید و تکرار بر چیستی انقلاب اسلامی بود. در این رابطه امام خمینی بر مفاهیمی همچون انقلاب باطنی 15 ، تحول درونی 16 ، انقلاب انسانی 17 و مانند این ها تأکید می کردند. ایشان این استدلال را پیش می کشیدند که ابتدا با یک انقلاب الهی در درون انسان ها، انسانی متمایزی خلق شده است؛ یک انسانِ انقلابی که موتور محرکه ی تاریخ انقلاب است و انقلابِ درون خود را در سطح اجتماعی نیزبازتولید می کند. نوروز هم برای امام خمینی ارجاع روشنی به این تصویر و تحلیل از انقلاب داشت: مقلب القلوب و الابصار آن اسم الهی بود که انقلاب اسلامی را ممکن ساخته بود؛ از این رو نوروز فرصت بازتولید این تحول به حساب می آمد. 18 این معنا از نوروز در سخنان رهبر انقلاب هم بسط و شرح ویژه ای یافته است. ایشان نیز در شرح و تداوم فکر امام خمینی انقلاب اسلامی را محصول تحول انسانی و درونی می دانند 19 و نوروز را فرصتی برای بازتولید تحول درونی 20 . در سطح دیگر اما بازتعریفی از مناسبت نوروز مطرح می شود که طی آن نوروز برای انسان هایی که سطوحی از این تحول درونی را تجربه کرده اند، به مثابه یک سنت اجتماعی- انقلابی مطرح می شود. این بازتعریف عمدتاً طی سه فرایند روی می دهد: پیام آغاز سال رهبر انقلاب به مثابه یک چارچوب و جهت گیری کلان برای حرکت انقلاب در سال جدید است. 21 سنت نامگذاری سال ها 22 که طی حدود دو دهه، تجربه ی جدیدی را در سیاست گذاری عمومی انقلاب اسلامی شکل داده است 23 و البته سنت سخنرانی آغاز سال نو در پایتخت معنوی ایران، بارگاه امام رضا (علیه السلام)؛ که بیش از یک دهه تداوم داشته است. 24 تحلیلی اجمالی از محتوای این سه حرکت نشان می دهد مهم ترین مسائل جاری انقلاب اسلامی و جهت گیری های کلی مرتبط با این مسأله ها، مهم ترین مضمون این سخنرانی را تشکیل می دهد. به این ترتیب نوروز فرصتی برای بازتولید انسان و جامعه ی انقلابی است و این معنای جدیدی است که سنت نوروز در ساحت انقلاب اسلامی ایران بدان دست یافته است. نگاره شماره دو: هسته ی معناییِ سنت نوروز در ساحت انقلاب اسلامی ایران فربه شده است و به ترتیب با سه لایه از دلالت های مفهومی ایرانی، اسلامی و انقلابی در بر گرفته می شود. بنابراین می توان گفت طی پنج دهه ی اخیر در ساحت انقلاب و با محوریت رهبران آن، نوروز از حالت یک سنت تکرار شونده فراتر رفته و موضوع اندیشه ورزی قرار گرفته است. توجه به چیستی و تطور نوروز، ظرفیت معنایی آن را فعال کرده است. در سایه ی این اندیشه ورزی ها معانی سنت نوروز فربه تر شده است به گونه ای که در حال حاضر می توان آن را حامل سه لایه ی ایرانی، اسلامی و انقلابی برای نوروز دانست. نوروز: تلاقی ایران، اسلام انقلاب با اشاراتی که پیرامون لایه ها، معانی و سطوح سنت نوروز در ساحت انقلاب اسلامی ایران آمد؛ می توانیم به سطح کلان تر تحلیل مسأله منتقل شویم. همانطور که در آغاز یادداشت اشاره شد در سطح کلان این بررسی در یک تحلیل هویتی، نوروز به مثابه یک نشانه/ الگو، در بازخوانی نسبت ایران ، اسلام و انقلاب لحاظ می شود. بیش از پنج دهه پیش هنوز انقلاب اسلامی در ایران تکوین نیافته بود که صحنه ی اجتماعی سیاسی ایران در یک جمع بندی نمادین از تجربه جمعی خود در تاریخ معاصر، واجد سه نیروی اجتماعی عمده بود. یک نیروی اجتماعی، متجددهایی بودند که اگر چه انقلابی بودند و بر انقلاب تأکید می کردند اما اسلامی و ایرانی نبودند. روشنفکران چپ گرا انقلاب را منهای اسلام و ایران می خواستند، از این رو هیچ ابایی نداشتند با برادر بزرگ تر شان همکاری کنند. بعدها انقلاب اسلامی و صدق مفهوم چپ امریکایی – که از جانب امام خمینی مطرح شد- نشان داد برادر بزرگتر این جماعت، نه شوروی که دیگری است. نیروی عمده ی دیگر اما متجددینی بودند که اگر چه ملی گرا بودند و بر ایران تأکید می کردند اما در عمل اجتماعی خود نه مسلم بودند و نه روش های انقلابی را بر مبارزات پارلمانتاریستی ترجیح می دادند. اگر چه بعدها تمسک منورالفکرهای راست گرا به استقلال و سپس آزادی، با انقلاب اول و دوم زیر سؤال رفت و بی بنیان شد. نیروی عمده ی سوم اما متحجرین بودند: مقدس مآبانی که اسلام را می خواستند اما نه به ایران و اوضاع آن می اندیشیدند و نه با انقلاب و روش های دگرگون ساز روی خوش نشان می دادند. بعدها هنگامی که صدق قدم انقلاب در دگرگونی وضعیت اسلام در جهان پدیدار شد، مدعای این مقدس مآبان نیز بیش از پیش بر باد رفت. نگاره شماره سه: انقلاب اسلامی ایران در زمانه ای متولد شد که تعارض اجتماعی میان امر ملی، امر انقلابی، امر اسلامی به اوج رسیده بود. انقلاب اسلامی ایران اما در برابر متجددان و متحجران ایستاد و در تعاطی میان اسلام، انقلاب و ایران، هویت جدیدی را بنیان گذاشت. هویت ما در تضاد و کشاکش میان متحجرین و متجددین به مهلکه افتاده بود و نوروز هم جزئی از این هویت بود. وقتی خرداد 1342، انقلاب اسلامی ایران در غربت و غیبت این سه نیروی اجتماعی عمده متولد شد حامل این استدلال ضمنی بود که ما هر سه ی این جریان اجتماعی نیستم ولی واجد تعریفی متعالی تر از ارزش هایی هستم که این سه جریان مدعی آن هستند: ایرانی بودیم، اسلامی شدیم و انقلابی هستیم. در ساحت انقلاب اسلامی ایران این سه مفهوم در یک تعاطی و داد و ستد، هویت ما را می سازند و این تعارض های ظاهری نه در ذات مفاهیم که محصول عدم صدق معرفتی و اجتماعی هوادان شان است. به همین دلیل انقلاب اسلامی ایران با روشنفکران به اصطلاح انقلابی بر سر مفهومی که داشتند و داشته ی مفهومی شان (انقلاب)، به خاطر نداشته هاشان (اسلام و ایران) درگیر می شد. انقلاب اسلامی ایران با منورالفکران به اصطلاح ملی و ایرانی، بر سر مفهومی که داشتند و داشته ی مفهومی شان (ایران یا ملیت) و به خاطر نداشته هاشان (اسلام و انقلاب) درگیر می شد و بالاخره انقلاب اسلامی ایران با مقدس مآبان به اصطلاح اسلامی بر سر مفهومی که داشتند (اسلام)، به خاطر نداشته هاشان (انقلاب و ایران) درگیر می شد. این چنین بود که هویت ما حاصل تعاطی این سه امر در یک تعریف متمایز بود، نه تعارض آن ها در تعریف موجود. سنت نوروز هم که جزئی از هویت ماست، در ساحت اندیشه ی انقلاب اسلامی ایران و رهبرانش واجد این سه معناست. سه معنایی که البته نقش های متمایزی در این نمایش آیینی بر عهده دارند؛ یکی محتواست (اسلام)؛ دیگری ظرف تحقق است (ایران) و دیگری جهت تحقق(انقلاب). نگاره شماره چهار: سنت نوروز در ساحت انقلاب اسلامی ایران حامل معنای متنوعی در سه لایه ی ایرانی، اسلامی و انقلابی شد. رهبر انقلاب اسلامی در تحلیل هایی که پیرامون نوروز دارند به این سه لایه و معنای هر یک اشاره کرده اند. چالش های هویت/ نوروز نوروز هم سرشت و هم سرنوشت هویت ماست. سنت نوروز منهای اسلام به مسلخ سرمایه داری جهانی و استکبار جهانی می رود. در این نگاه نوروز، هیچ تفاوتی با دیگر مناسبت های وارداتی ندارد چرا که صرفاً یک جشن مجمل و بازار مفصل است برای مصرف بیشتر کالای مصرفی و تجملی. اسلام نباشد نوروز را می توان در اتاق جنگ مدام علیه ملت ایران(کاخ سفید) جشن گرفت. 25 از سوی دیگر منهای ایران، مسلک متحجرانی است که در آن نیز نوروز نفی مذهبی می شود. آنانی که هر آن چه در نصوص دینی نیامده باشد را بدعت می شمارند؛ هر چند عقل و هم چنین نص آن را تأیید کرده باشد. 26 و بالاخره منهای انقلاب، نوروز می شود یک آیین فروافتاده در ورطه ی روزمرگی. یک سنت فردی و حداکثر قبیلگی، نه یک سنت اجتماعی، جامعه ساز و مرتبط با سرنوشت جامعه. نوروز هم سرنوشت هویت ماست؛ بدون تعاطی این سه معنای فطری که در ساحت انقلاب اسلامی ایران به هم پیوسته و نوروز را، ما را متولد کرده است، هم نوروز و هم اصل هویت ما در معرض چالش های جدی فوق قرار خواهد گرفت. نگاره شماره پنج: نوروزِ امروز، در ساحت انقلاب اسلامی ایران در بالندگی معنایی قرار دارد و دوران اوج خود را تجربه می کند. باقی اجزاء و نشانه های هویتی ما نیز وضعیتی مشابه دارد. در سطحی کلان تر می توان از تحلیل نوروز در ادبیات رهبر انقلاب، چگونگی مواجهه ی اسلامی- انقلابی با سنت های ملی را استنباط کرد. در نگرش رهبر انقلاب تکثر سه گانه در زمینه ی نوروز به وحدت می رسد و تعارض و نفی جای خود را به تعاطی و تکامل و گفتگو می دهد تا الگوی نمادین باشد برای درک هویت و حل مسائل اجتماعی ما. نظم نوروز در ساحت انقلاب اسلامی ایران این ظرفیت را دارد که برای ما روزی نو را رقم بزند. پی نوشت ها: 1. حضرت آیت الله خامنه ای این چنین استدالال می کنند: نوروز، یعنی روز نو. در روایات ما – بخصوص همان روایت معروفِ معلّیبن خنیس – به این نکته توجّه شده است... برداشت من از این روایت، این نیست. من این طور میفهمم که حضرت، روز نو را معنا میکنند. منظور این است: امروز را که مردم، نوروز گذاشته اند، یعنی روزِ نو! روزِ نو یعنی چه؟ همه روزهای خدا مثل هم است؛ کدام روز میتواند نو باشد؟ شرط دارد. روزی که در آن اتّفاق بزرگی افتاده باشد، نوروز است. روزی که شما در آن بتوانید اتّفاق بزرگی را محقَّق کنید، نوروزاست. ؛ بیانات مورخ (1373/01/01) 2. رهبر انقلاب در سخنانی این تطور معنایی را این چنین توضیح می دهند جشن های گوناگونی که قبل از اسلام بوده است – در خدمت حکومتهای استبدادی و سلطنتهای پوسیده دوران جاهلیت ایران بود! محتوای نوروز، محتوای مردمی و خدایی نبود؛ توجّه و ارادت به حضرت حق در آن نبود؛ جهات عاطفی و انسانی و مردمی در نوروز نبود! ملت ایران نوروز را نگه داشتند؛ اما محتوای آن را عوض کردند (1373/01/01). همچنین در توضیح دیگری درباره ی این تطور معنایی می گویند: ایرانیِ زیرکِ مسلمان، نوروز باستانی را با عقیده ی خود و به شکل دلخواه خود، تغییر داد؛ قالب نوروز و صورت نوروز را نگه داشت، محتوای آن را عوض کرد. نوروز باستانی، نوروز پادشاهان بود؛ فرصتی برای سلاطین و حکّام مستبد بود؛ برای اینکه شکوه خود و عظمت ظاهری خود را به رخ ملّتها بکشانند و بنشینند از آنها هدیه بپذیرند. حتّی در زمان بنی امیّه و بنی عبّاس که نوروز به دربارهای خلافت اموی و عبّاسی وارد شد، همان رفتار و سیره ی پادشاهان و کسرایان فارسی باستان در دربار آنها عمل میشد. امّا ایرانیِ مسلمان، این نظم را، این قالب را به نفع خود تغییر داد؛ اگرچه این تغییر به صورت دفعی انجام نگرفته است امّا شما امروز بعد از گذشتن قرنها، مشاهده میکنید که نوروز بهانه ای و وسیله ای است برای ارتباط قلبی میان مردم و میان مبدأ عظمت و عزّت، یعنی ذات مقدّس باری تعالی. در نوروز ایرانی، حقیقت نوروز یک حقیقت مردمی است؛ مردم به مناسبت نوروز با یکدگر با صفا و محبّت رفتار میکنند؛ به یکدیگر تبریک میگویند و هدیه میدهند. رسم و سنّت باستانی و پادشاهی، امروز بعد از گذشت سالها و قرنها، در نوروز وجود ندارد. بیانات مورخ (1394/01/01). 3. رهبر انقلاب بر این مسئله تأکید دارند که این جشن یک جشن ملی است؛ جزو اعیاد دینی نیست (1389/01/07) اما مورد تأیید دینی قرار گرفته است. 4. بیانات مورخ(1389/01/07). 5. رهبر انقلاب ضمن اشاره به معنایی که نظام های پادشاهی، شاهنشاهی، کسرایان به نوروز بخشیده اند ورود نوروز به دربار خلافت عباسی را نیز همراه با این معانی می دانند. (1394/01/01) ایشان این چنین تحلیل می کنند که نوروز قبل از اسلام، نوروز پادشاهان و سنتی پادشاهی شده بود. (1394/01/01) 6. رهبر انقلاب در یکی از سخنان شان می فرمایند: من مایلم جوانان عزیز، بخصوص فرزانگان، به این مطلب، درست توجّه کنند که اسلام در برخورد با پدیده هایی که از کشورها و از ملتهای دیگر، یا از دوره های قبل به آن رسیده است، یک برخورد حکمت آمیز و همراه با دقّت و نگاهی همه جانبه دارد. هر چیزی که قابل این است تا محتوای صحیح پیدا کند، اسلام آن را میگیرد، به آن جهت و محتوای صحیح میدهد و در دسترس مردم میگذارد. (1378/01/01) دعوت رهبر انقلاب از نخبگان برای توجه به موضوع مواجهه ی اسلام با پدیده های اجتماعی جالب توجه است. 7. رهبر انقلاب نوروز را فارغ از آن بُعد دینی که بعدها پیدا می کند، حامل ارزش های برجسته و ممتاز و حامل معانی برجسته می دانند. (1389/01/07) 8. رهبر انقلاب در تحلیلی دینی محاسبه شخصی و اجتماعی را از جمله وظایف آغاز سال بر می شمارند: یکی از وظایف اوّل سال این است که هر کسی به حالات و حساب خود – هم حساب شخصی، هم حساب عمومی، هم شخص، هم جماعت مثل یک ملت – رسیدگی کند. (4/1/1375) 9. آراستگی ظاهر از جمله آموزه هایی است که معنای اسلامی نوروز آن را تأیید و تجویز می کند؛ رهبر انقلاب می فرماید: مردم را توصیه می کند: اغتسل و البس و انظف ثیابک غسل کنید، خود را شستشو دهید و تمیزترین لباسها را – البته صحبتی از لباس نو نیست؛ صحبت از لباس تمیز است – بپوشید. (1/1/1378) 10. بیانات رهبر انقلاب در 7/1/1389. 11. رهبر انقلاب در شمار محسنات نوروز به این مطلب اشاره می کنند که مردم نوروز را بهانه ای برای زیارت اعتاب مقدّسه قرار می دهند . 1/1/1377 12. رهبر انقلاب در تحلیل نوروز به صله رحم و صله احباب اشاره می کنند به این سبب نوروز را یک سنت اجتماعی خوب می دادند. (1/1/1377) 13. حضرت آیت الله خامنه ای در تشریح دیدگاه اسلامی درباره ی اجزاء آیین نوروز، تأیید دیدار تازه کردن با طبیعت و نزدیکی به طبیعت می گویند: اسلام ... هیچ اشکالی نمی بیند که مردم – فرض بفرمایید – در مناسبتی از مناسبتهای عید، به فضای باز بروند، با سبزه و طبیعت و صحرا، دیداری تازه کنند، خود و طبیعت را با یکدیگر نزدیک کنند و لذّتِ صحیح و سالم ببرند. مانعی ندارد. (1/1/1378) 14. صحیفه امام ج 1 ص 157. 15. به عنوان نمونه ن. ک به صحیفه امام، ج 11 ص 504 و ج 19 ص 409. 16. به عنوان نمونه ن. ک به: صحیفه امام ج 4ص 251، ج 7 ص 55، ج 11 ص 504 و 531، ج 12 ص 383، ج 16ص 96، ج 18 ص 57، ج 19 ص 286 و 351 و 478. 17. به عنوان نمونه ن. ک به: صحیفه امام ج 9 ص 402. 18. برای نمونه ن. ک به: صحیفه امام، ج 10، ص130-131. 19. درباره ی این دیدگاه رهبر انقلاب می توان به مفهوم انقلاب مردم و استدلال انقلابِ مناسبات اجتماعی و اقتصادی، فرع بر انقلاب مردم است ، و مفهوم انقلاب روحی ( 1/12/1369) اشاره کرد. رهبر انقلاب اولویت و اهمیت این تحول روحی را برای بازتولید انقلاب اسلامی در در دوران پس جنگ خاطنشان می کنند (14/11/1370) و در تشریح مفهوم استعاری فتح الفتوح به مثابه محصول این انقلاب روحی، به عمق این مبنای اسلامی و الهی بسیار مستحکم این استدلال امام خمینی اشاره می کنند (10/10/1369) و حادثه ی انسانی بودن این فتح را مورد تأکید قرار می دهند (بیانات 26/7/1377) 20. در این زمینه می توان به این بیانات رهبر انقلاب اشاره کرد: اگر شما میخواهید روز اوّلِ فروردین را هم برای خودتان روز نو و نوروز قرار دهید، شرط دارد. شرطش این است که کاری کنید و حرکتی انجام دهید؛ حادثه ای بیافرینید. آن حادثه در کجاست؟ در درون خود شما! یا مقلّب القلوب والابصار. یا مدبّراللیل والنّهار. یا محوّل الحول والاحوال. حوّل حالنا الی احسن الحال اگر حال خود را عوض کردید، اگر توانستید گوهر انسانی خود را درخشانتر کنید، حقیقتاً برای شما نوروز است! اگر توانستید پیام انقلاب، پیام پیامبران، پیام امام بزرگوار و پیام خونهای مطهّرِ بهترین جوانان این ملت را – که در این راه ریخته شده است – به دل خودتان منتقل کنید، برای شما نوروز است. (1/1/1377) 21. تحلیل محتوای پیام های رهبر انقلاب از سال 1369 تا کنون مبین این مطلب است که پیام آغاز سال به مهم ترین مسأله /راهکارهای جامعه در هر دوره اشاره دارد. 22. اگر چه آیت الله خامنه ای از آغاز دوران رهبری در پیام نوروزی خودشان برخی از مضامین تأکید داشتند اما از سال 1378 که به مناسبت یکصدمین سال تولد امام خمینی به نام ایشان نام گذاری شد تا کنون، یک و نیم دهه است که سنت نامگذاری سال ها ادامه داشته است. 23. این مبحث در بحثی با عنوان نام گذاری به مثابه سیاست گذاری توضیح داده شده است. 24. سخنرانی نوروزی رهبر انقلاب در حرم امام رضا علیه السلام از سال 1382 تا کنون ادامه داشته است. 25. چندسالی است که برخی کاخ سفیدنشینان با جشن سال نوی ملتی همراهی می کنند که روزی می خواستند ریشه اش را بخشکاند. مردم آن پیام سال نو که از واشنگتن صادر می شود و آن سفره ی هفت سینی که در کاخ سفید پهن می شود را جدی نمی گیرند ولی بزک کنندگان با دست مایه قراردادن این قبیل رفتارها نوروز و هویت ایرانی را به مسلخ اربابان کدخدای جهانی می برند. 26. حضرت آیت الله خامنه ای ضمن ارائه ی یک استدلال عقلی درباره ی مواجهه اسلام با سنت هایی که جامعه ها یا تاریخ هایی غیر اسلامی برخاسته است(1/1/1378)؛ در میان مجموع روایت های نیروز ؛ تنها به قبول روایت معلّیبن خنیس از امام صادق علیه السلام را (به دلیل ثقه بودن راوی) تصریح دارند (23/1/1390) ولی در زمینه ی اعتبار مضمونی و استحکام اسنادی برخی دیگر از روایت ها توقف می کنند(17/1/1389) اگر چه به طور کل به وجود روایت های دیگر مؤید نوروز اشاره دارند. (7/1/1389) Let’s block ads! (Why?) منبع: 598 کد مطلب : سایر اخبار ...
ورود 400 تروریست داعشی به اروپا
خبرگزاری آسوشیتدپرس به نقل از مقامات امنیتی اروپایی اعلام کرد که سازمان تروریستی داعش، 400 نفر را برای انجام حملات تروریستی به کشورهای اروپایی گسیل کرده است. روز سه شنبه گذشته با سه حمله تروریستی در بروکسل، پایتخت بلژیک و مقر اتحادیه اروپا، که به کشته شدن 31 نفر و زخمی شدن بیش از 175 تن منجر شد؛ وضعیت امنیتی در تمامی کشورهای اروپایی تشدید شده است. آسوشیتدپرس در این باره نوشت ...
برنامه های خانه هنرمندان در سال 95/ برگزاری دوره دوم جشنواره جایزه ققنوس
های محمد حیدری امسال جشنواره حتماً با کیفیت بهتری برگزار می شود. وی ادامه داد: در عرصه موسیقی نیز فعالیت های خوبی صورت گرفته ، اما هنوز ابهاماتی مثل تشخیص ها و سلیقه های موجود جهت پذیرش و ارائه برخی آثار وجود دارد که موجب محدود شدن کار ها می شود و قوه قضاییه و ارشاد نیز باید در این راستا مجدداً تجدیدنظر کنند، زیرا این مسئله که هنگام صدور مجوز اثری، برخی نهادها و افراد مداخله و ممانعت می ...
اردوغان:یکی ازعاملان حادثه بروکسل را2015تحویل بلژیک دادیم!
آرمان پرس : به نقل از سی ان ان، رجب طیب اردوغان رئیس جمهور ترکیه گفت: ما در ژوئن 2015 در شهر غازی عینتاب یکی از عوامل حملات تروریستی روز گذشته بروکسل را دستگیر و از کشور اخراج کردیم. اردوغان به نام این مهاجم اشاره نکرد اما برخی رسانه ها اعلام کردند احتمالا منظور وی ابراهیم بکراوی یکی از دو برادر مظنون به انجام حملات تروریستی بلژیک است. در انفجارهای سه گانه تروریستی روز گذشته ...