سایر منابع:
سایر خبرها
4 طرح آمریکا برای مدیریت اهرم های قدرت ایران
تعریف کرده است. اهرم چهارم قدرت، قدرت مدیریت داخل کشور است علی رغم همه کمی و کاستی هایی که هست جمهوری اسلامی توانسته به نوعی مسائل داخلی خود را مدیریت کند و آمریکایی ها از این مسئله هم ناراضی هستند از طریق تغییر ذائقه مردم در عرصه مسائل فرهنگی و ترویج سبک زندگی غربی به دنبال مدیریت داخلی ایران هم هستند. ** تعریف درستی از طراحی طرف مقابل در میان مسئولین دولت یازدهم وجود ندارد. ...
شوش شهر پارکبانان بی پارکینگ
مسئولین قول داده اند ولی هنوز خبری از این پارکینگ نیست. 2- مسئولین محترم نظارت بر همه ارگانها واجب است و لازم ، لطفا رسیدگی نمایید که چرا نظارتی انجام نمی گیرد. 3-شوش در ایام سال چندین بار شاهد حضور گسترده مردم و زائرین در شهر است و این روند بی نظارتی و بی پارکینگی باید درست شود. 4- شرایط ایجاب می کند که شوش به عنوان شهری جهانی شده اقدامات لازم در خصوص جذب توریست و ...
از خشم و هیاهو در سینما تا سیاحت در هتل دوران قاجار
گرد است، که به سبک نمایش های سیار قدیمی ایران، شهر به شهر به سفر می روند و قصه های قدیمی و پند آموز را برای مردم کوچه و بازار بازگو می کند که در این سری قصه مش مش قلی خان را برای بچه ها روایت می کند. کتاب آخر هفته: این هفته قصد معرفی رمانی را داریم که در دهه هفتاد اروپا جزء پرفروش ها بوده و فیلمی با همین عنوان بر پرده سینما آمده است. رمان" غریبه ای در آینه" به ...
زیرساخت یک توسعه همه جانبه و متعادل امنیت است/ پدیده دستفروشی زیبنده شهر ما نیست
به گزارش شبکه اطلاع رسانی راه دانا به نقل از رهیاب نیوز : نشست صمیمانه شهردار اهواز، سرهنگ صفری فرمانده نیروی انتظامی شهرستان اهواز، معاونین شهردار،مدیران مناطق، معاونین خدمات شهری،مظفری عضو شورای شهر و فرماندهان کلانتریهای شهرستان اهواز برگزار شد. سیدخلف موسوی در ابتدا ضمن تبریک فرارسیدن سال نو گفت: یک سال از عمر ما گذشت. در حدیثی از ائمه اطهار می خوانیم: "کسی که دو روزش ...
نبود آمار و اطلاعات از مهمترین چالش های علوم انسانی
و الگو داشته باشد، خاطرنشان کرد: چنین رویکردی موجب می شود که زمینه های فعالیت و کاوش درباره تعالی این علوم و بازآفرینی فرهنگ و تاریخ کشور بیش از پیش فراهم آید؛ چرا که در کشور ما با این همه سابقه درخشان تمدنی- فرهنگی و علوم معرفتی و انسانی، مردم بهتر می توانند راه بومی شدن خود را در پیوند عمیق تر با ژرفای فرهنگ و باورهای تمدنی و دینی پیدا کنند. وی در عین حال با تاکید بر این که در حال ...
7 کاربرد جالبی که خمیردندان می تواند داشته باشد
زیادی را در خارج از منزل هستید، ممکن است که لازم باشد تا یک خمیردندان همراه خود داشته باشید. مقدار کمی از آن را روی قسمت گزیده شده قرار دهید تا درد آن به سرعت تسکین یابد. رایحه نعنای به کار رفته در خمیردندان ها اغلب می تواند تسکین موقتی را پیش از درمان زخم یا گزش پشه داشته باشد. تجربه نشان داده که استفاده از خمیردندان روی بخش کوچکی از سوختگی نیز می تواند موثر باشد، اما برخی از پزشکان ...
سه محور کلیدی سیاست های پولی بانک مرکزی
و تشدید ضرورت کاهش نرخ های سود بانکی، در عمل وجود برخی مشکلات ترازنامه ای بانک ها، شرایط را برای کاهش مورد انتظار نرخ های سود با چسبندگی مواجه کرد. با وجود این و به رغم چالش های موجود در راه کاهش نرخ های سود بانکی، بانک مرکزی با سامان دهی بدهی بانک ها به بانک مرکزی از طریق تبدیل اضافه برداشت بانک ها به خطوط اعتباری، قرارداد اعتبار در حساب جاری (با نرخ های مناسب)، برگزاری جلسات مشترک و ...
روزانه 150 سرود برای گردشگران و زائران رضوی در مشهد اجرا می شود
، مهمان نوازی، بهار، امام رضا(ع) و غیره اجرا می شوند. وی افزود: در همین راستا طی چهار روز گذشته 600 اجرا در شهر صورت گرفت که با استقبال بی نظیری از سوی شهروندان و زائران مواجه شده است. وی بیان داشت: بازار فردوسی مشهد، بازار 17 شهریور، پروژه آرمان، پروژه امید و بازار مرکزی از جمله مکان هایی هستند که بیشترین استقبال را از سوی مردم در اجرای سرودهای پاتوقی داشتند. ...
یک میلیون وسیصد هزار مراجعه به پایگاه های ایمنی و سلامت هلال احمر
نیز در سراسر کشور به خیمه های نماز مراجعه کرده اند. رییس سازمان جوانان ادامه داد: امسال نیز همچون سال گذشته، فضاهای دوستدار کودک مورد استقبال کودکان و خانواده های آنان قرار گرفته است به گونه ای که در این هشت روز، 82 هزار و 223 کودک با حضور در فضاهای دوستدار کودک، از خدمات آموزشی و فرهنگی بهره مند شده اند. حبیبی با تاکید بر اهمیت راهنمایی مسافران نوروزی و کمک به آنان برای دسترسی به ...
روایت تازه از پشیمانی خلخالی/ رأی آیت الله جنتی پاک بود/ سیگاری که ولایتی برای قطعنامه کشید!/ پیگیری ...
کنیم تا مأیوستون نکنیم. پخش نشدنِ دیشبِ خندوانه با اینکه اتفاق خوبی نبود ولی در برنامه سازی چیز عجیبی نیست، بهتره صبوری کنیم تا همه چیز سر جای درستش قرار بگیره، از امشب باز هم در خدمتتون هستیم. دمتون گرم برای حمایتهاتون و مخلص. اظهارات روحانی درباره برجام 2 و 3 انحراف است اسماعیل کوثری در گفت وگویی، به تشریح دلایل انتخاب شعار سال با عنوان اقتصاد مقاومتی ...
توزیع اقلام پرمصرف در گناوه محدودیتی ندارد
باتوجه به دستورالعمل ابلاغی، ارایه خدمات دهی مناسب و کنترل بازار و جلوگیری از سودجویی افراد فرصت طلب است که این امر محقق شده است. مدیر جهاد کشاورزی گناوه ادامه داد: توزیع موادپروتئینی گوشت قرمز و سفید هیچ محدودیتی وجود ندارد. وی افزود: این طرح طوری برنامه ریزی شده که تا پانزدهم فروردین ماه جاری و همزمان با خروج آخرین میهمانان نوروزی ادامه داشته باشد. موسوی گفت:در زمینه ساماندهی استقبال و پذیرایی از میهمانان نوروزی بخش کشاورزی نیز برنامه ریزی خوبی انجام شده تا درسال های آینده شاهد حضور بیشتر گردشگران در سطح شهرستان باشیم. ...
معجزه رسانه ای شهدا در سرزمین نور
برای تامین انرژی مورد نیاز همراه دیگر وسایل آوردم که چهار نفر برای جمع آوری آن باید به کار گرفته شوند. بنابر هر بار تغیر مکان برای عوامل استرس فراوانی را به همراه دارد. البته تجربیات سال گذشته موجب شد تا امسال با تجهیزات کامل به منطقه بیاییم که همین آوردن کابل برق به این منظور بود تا در تامین برق تجهیزات با مشکل مواجه نشویم. ما به دنبال آن بودیم تا امسال تمام زیبایی های این مناطق نورانی ...
کمبود گوشت قرمز و مرغ در کشور وجود ندارد
استفاده از گوشت مرغ محسوب می شود، 100 هزار تن مرغ خریداری شده و با روش های علمی و بهداشتی و تحت نظارت مهندسان کنترل کیفی و دامپزشکان منجمد و ذخیره سازی شده است. وی گفت: ما برای ایام عید از 10 اسفند همه نیروهای خود را در سراسر کشور بسیج کرده ایم تا برای ایام عید مشکلی وجود نداشته باشد. ولی افزود: این مرغ های منجمد در اختیار فروشگاه های زنجیره ای و میادین میوه و تره بار سراسر کشور ...
پگاه آهنگرانی: وقت آن است خیلی کارها بکنیم
هم هستم که مواد خام آن را سال 91 در تحصن خانه سینما تهیه کردم. در گیرودار بسته شدن و راه اندازی خانه سینما متوجه شدمکه کسی از این جریان فیلمی نمی گیرد. من بدون هیچ ایده ای از تمام مراحل فیلم گرفتم. از تحصن سنماگرها جلوی خانه سینما، جلوی ارشاد، مصاحبه با وکیل وزارت ارشاد، مصاحبه با شمقدری، با آقای خندان، وکیل خانه سینما و از جلسات شورای عمومی خانه سینما پشت درهای بسته. از همه اینها فیلم ...
افشای روش های امریکا در جلوگیری از تعلیق واقعی تحریم ها علیه ایران
...، مورد پیگرد قضایی قرار دهند. موافقتنامه ها در خصوص چند قرارداد عمده به صورت گسترده در رسانه های ایران پوشش داده شد و ایران ابراز امیدواری کرد رهایی از تحریم های فلج کننده علیه این کشور بتواند باعث بهبود تجارت و سرمایه گذاری های خارجی به ارزش چندین میلیارد دلار شود. بدین ترتیب اقتصاد ایران دوباره احیا خواهد شد و شرایط زندگی ایرانی ها بهبود پیدا خواهد کرد. با این وجود، هنوز مبالغ ...
اخبار کوتاه از سازمان تبلیغات اسلامی
این سال تلاش می کنیم که این خانه ها عالم را جهت فعالیت های تبلیغی ویژه روحانیون مستقر البرز تجهیز و راه اندازی کنیم. وی ادامه داد:این معاونت تمام تلاش خود را در راستای حمایت مالی از توسعه و ترویج فعالیت های فرهنگی دینی در سطح استان بکار خواهد گرفت و در این راستا از هیچ کوششی فروگذار نیست. 5 مسجد بین راهی در نکا برای ارائه خدمات به مسافرین نوروزی فعال هستند هادی ...
آیا اسرائیل ایالت 51 آمریکاست؟ + تصاویر
را در مراکز مهم گسترانیده اند . آنها از آمریکا برای توسعه و تحقق اهدافشان استفاده می کنند و اما پیام من به مردم آمریکا این است که به دنبال انتخاب دولتی باشید که برای منافع شما تلاش کند نه این که از شما برای حمله به دیگران بهره جوید و راه تعدی را در پیش گیرد. یکی دیگر از خیانت ها و پنهان کاری های اسرائیل نسبت به آمریکا را می توان به ساختن نیروگاه ها و تأسیسات هسته ای دیمونا در سال 1960 ...
کاهش 2 درصدی وقوع جرائم در سال 94/ بدترین خاطره ما خودکشی در آق قلا است
از جرائم رانندگی، ایجاد امنیت در سطح شهر بوده است. همچنین با توجه به مشارکت بالایی که شهروندان آق قلا در انتخابات داشتند امنیت شهرستان در انتخابات کاملاً حفظ گردید. سرهنگ امیریان خاطرنشان کرد : موضوع دیگر چهارشنبه آخر سال است که بافرهنگ سازی و رعایت مردم بدون هیچ گونه حادثه ای به پایان رسید طرح پیشگیری از سرقت و هشدارهای پلیس برای کسبه و طلافروشی ها یکی از مهم ترین برنامه هایی نیروی ...
از چراغ جادوی علاءالدین تا اشتباه تایپیِ حکیم ابوالقاسم فردوسی
عملکرد و مصاحبه هایی که ایشان با مضمون سوداگری و زراندوزی کارفرما انجام داده اند اعلام جرم نموده است"10. لزوم شفاف سازی مداخلاتِ شهری چندین و چند سال است که پروژه های غول پیکر ساخت وساز، شهر تهران را به معنای دقیق کلمه شخم می زنند. در همة سال های گذشته، محاسبات کلانِ سیاسی باعث شدند که تخلفات و نابسامانی ها از چشم مردم پنهان بمانند و تهران به شهری ناامن تبدیل گردد که آرام آرام ...
نگاهی به یادمان های دفاع مقدس در استان کرمانشاه/ از مرصادی که چشم فتنه نفاق در آن کور شد تا بیمارستانی ...
، شهید روضان مرادی و ... راه نفوذ به شهر برای دشمن را از امری سهل الوصول به خیالی خام تبدیل کرد. گیلانغرب، در سال های اول انقلاب و پیش از تهاجم عراق شاهد خرابکاری های تجزیه طلبان بود و سپس در تاریخ مهر ماه 59 یگان های لشکر 4 ارتش عراق وارد گیلانغرب شدند. در حالی که ستون نظامی دشمن به باغ کشاورزی و پمپ بنزین شهر رسیده بود، عکس العمل و مقاومت مردم آنان را تار و مار کرد ضمن آن که با ...
اهداف و منافع عربستان سعودی در سوریه چیست؟
را می توانیم در مقاله ای که در سال 2007 میلادی به قلم سیمور هرش در روزنامه ” نیویورک تایمز” منتشر شد؛ ملاحظه کنیم. در این سند آمده است که چگونه آمریکا، عربستان و اسرائیل همه منابع مالی و تسلیحاتی خود را برای از بین بردن نظام سوریه و ایران در اختیار تروریست ها قرار داده است. دولت سوریه نیز تاکید کرده است که شواهد و اسناد فراوانی دارد که نشان می دهد سعودی ها در کنار قطر و ترکیه، حمایت ...
معنای متفاوت نوروز از منظر رهبر انقلاب
به گزارش پایگاه 598 به نقل از پایگاه اطلاع رسانی رهبر انقلاب (Khamenei.ir)، مناسبات اسلام و ایران یکی از مهم ترین مسأله های هویتی یک و نیم سده ی اخیر جامعه ی ایرانی بوده است. معادله ای که از حدود نیم سده پیش با افزوده شدن متغیر انقلاب وجوه بدیع و متمایزی یافته است. معادله ای که حل آن ظرفیتی ذوابعاد [...] به گزارش پایگاه 598 به نقل از پایگاه اطلاع رسانی رهبر انقلاب (Khamenei.ir)، مناسبات اسلام و ایران یکی از مهم ترین مسأله های هویتی یک و نیم سده ی اخیر جامعه ی ایرانی بوده است. معادله ای که از حدود نیم سده پیش با افزوده شدن متغیر انقلاب وجوه بدیع و متمایزی یافته است. معادله ای که حل آن ظرفیتی ذوابعاد را در سطوح هویتی تثبیت می کند و عدم حل آن چندپارگی هویتی را در پی خواهد داشت. چیستی و تطور نوروز نوروز از جمله مضامینی است که طول سال هایی چند، دست مایه ی ارائه ی تحلیل های گوناگونی در سخنان رهبر انقلاب بوده است. عطف به خاستگاه و جایگاه حقیقی آیت الله خامنه ای در اندیشه ی اسلامی معاصر، ادبیاتی که از خلال این تحلیل ها فراهم آمده یک تجربه ی نظری بی بدیل است؛ چرا که در خصوص موضوع نوروز برای تفکر اجتهادی-اسلامی کمتر اندیشه ورزی شده است. با مروری گذرا بر بیانات آیت الله خامنه ای با دو سطح از تحلیل پیرامون نوروز مواجه می شویم. در سطح اول مسأله گونگی نوروز مطرح است. منظری که ایشان به تحلیل نوروز می گشاید، منتهی به نوزایی معنای نوروز می شود. در این سطح از تحلیل ایشان به فلسفه ی بودن و شدن نوروز می پردازند. چیستی نوروز یا روزِ نو را با استدلال هایی برخاسته از ادبیات روایی شرح می دهند 1 و بر این نکته تأکید دارند که نظم نوروز یک تطور معنایی داشته و از معنایی باستانی(سلطنتی و شاهنشاهی) به یک معنای مردمی- اسلامی رسیده است. 2 حسب تأکیدی که این تحلیل بر پرسش از چیستی فلسفی و چگونگی تاریخی این سنت دارد؛ نوروز از روزمرگی خارج شده و به یک ظرفیت انسانی و اجتماعی تبدیل می شود. بر این اساس نوروز فرصتی است برای ارزیابی و اندشیدن به خود انسانی و پیوستن به دیگری اجتماعی. سطوح معنایی نوروز سطح دوم تحلیلی که بر اساس بیانات آیت الله خامنه ای درباره ی نوروز قابل پیگیری است، در واقع نگره ای است پیرامون چیستی و چگونگی نوروز که در پاسخ به پرسش سطح اول تحلیل مطرح می شود. در تحلیل آیت الله خامنه ای نوروز دست کم حامل سه لایه ی معنایی است که در طول تاریخ بر نوروز و بریکدیگر مترتب شده است. سطح اول خاستگاه ملی این آیین است. اصل نوروز یک آورده ی دینی نبوده است. 3 انسان ایرانی و به تعبیر دقیق تر شرقی ، پیش از ظهور و شکل گیری دعوت اسلامی، نوروز را به عنوان مبدأ تاریخ خود قرار داده است. این برای ملت هایی که نوروز را مبدأ تاریخ قرار داده اند یک امتیاز است چرا که نوروز در ذات خود واجد و حامل معنا و ارزش های مهم انسانی است. 4 با این حال دشوار نیست که درک کنیم در جوامع پادشاهی وقت، نوورز به مثابه یک سنت/ نهاد اجتماعیِ پرنفوذ تا چه میزان متأثر قدرت های حاکم بوده است. حکومت های پی در پی شاهنشاهی به نوروز معنایی سلطنتی بخشیده بودند. 5 با این حال اسلام به مثابه جهان بینی و آیین جدید و مورد پذیرش مردم ایران، با این سنت اجتماعی برخورد حذفی ندارد 6 ، آن را به رسمیت می شناسد ولی در عین حال از زوائد حاصلِ سیطره ی نهاد سلطنت رهایی می بخشد و بر اساس ظرفیت های ذاتی آن 7 ، ارزش های متعالی و توحیدی را در چارچوب سنت نوروز بسط می بخشد. بنابراین لایه ی دیگر معنای نوروز کنونی، سطح معنوی- دینی آن است که با اسلامی شدن نوروز شکوفا می شود. بر وفق سطح اسلامی از معنای نوروز، این سنت در تمام ساحات چهارگانه ای که آموزه های ادیان تأیید، گسترش می یابد. وجه ی همت عملی و آموزه های نظری ادیان، و اسلام به عنوان اکمل ادیان، حول چهار محور اساسی ارتباط انسان قابل صورت بندی است. این سطوح چهارگانه عبارتند از رابطه ی انسان با خود ، خدا ، دیگری و طبیعت . همچنین محور سوم (رابطه با دیگری) در ضمن استدلال هایی مبسوط در حکمت عملی به دو سطح منزل(خانواده) و مدن(جامعه) تقسیم می شود. اسلام نوروز را در تمام این چهار یا پنج حوزه ی حیات انسانی تأیید می کند و یا معنا می بخشد. بر اساس سنت نوروز، روزگار نو با این موارد همراه است: توجه و رسیدگی مادی و معنوی به خود (محاسبه رفتارها 8 و آراستگی ظاهری 9 )، نیایش با خدا 10 و زیارت اولیاءالهی 11 ، ارتباط با دیگران خانوادگی (صله ارحام) ارتباط با دیگران اجتماعی (صله احباب) 12 و نزدیکی به طبیعت 13 . معنای نوروز با این گستره شامل تمامی این روابط می شود. نگاره شماره یک: اسلام سنت اجتماعی نوروز را نفی نمی کند؛ آن را از بند سلطنت رهایی بخشیده، به مردم بازمی گرداند و در تمام حوزه های چهارگانه ی مورد اهتمام ادیان تأیید کرده و معنایی جدید می بخشید. سطح دیگر اما دلالت های انقلابی است که نوروز در این نیم قرن اخیر به خود دیده است. آغاز این سطح از معنا هم زاد با انقلاب اسلامی بود؛ از نوروز 1342 و وقتی که سخنرانی حاج آقا روح الله در مسجد اعظم قم این گونه آغاز شد: امسال ما عید نداریم و این عید را عزای ملی اعلام می کنیم 14 . انقلاب در نسبت دادن معانی جدید به نوروز از متناقض ترین معنا شروع کرده بود؛ از عزا. بعدها که امام خمینی نسبت نوروز و انقلاب را بیشتر توضیح داد، مشخص شد این تلاقی فراتر از یک رخ داد اتفاقی، شامل یک هم سنخی معرفتی نیز می شود. یکی از مهم ترین خطوط نطق ها و نوشته های امام خمینی در سال های منتهی به پیروزی انقلاب و پس از آن، تأکید و تکرار بر چیستی انقلاب اسلامی بود. در این رابطه امام خمینی بر مفاهیمی همچون انقلاب باطنی 15 ، تحول درونی 16 ، انقلاب انسانی 17 و مانند این ها تأکید می کردند. ایشان این استدلال را پیش می کشیدند که ابتدا با یک انقلاب الهی در درون انسان ها، انسانی متمایزی خلق شده است؛ یک انسانِ انقلابی که موتور محرکه ی تاریخ انقلاب است و انقلابِ درون خود را در سطح اجتماعی نیزبازتولید می کند. نوروز هم برای امام خمینی ارجاع روشنی به این تصویر و تحلیل از انقلاب داشت: مقلب القلوب و الابصار آن اسم الهی بود که انقلاب اسلامی را ممکن ساخته بود؛ از این رو نوروز فرصت بازتولید این تحول به حساب می آمد. 18 این معنا از نوروز در سخنان رهبر انقلاب هم بسط و شرح ویژه ای یافته است. ایشان نیز در شرح و تداوم فکر امام خمینی انقلاب اسلامی را محصول تحول انسانی و درونی می دانند 19 و نوروز را فرصتی برای بازتولید تحول درونی 20 . در سطح دیگر اما بازتعریفی از مناسبت نوروز مطرح می شود که طی آن نوروز برای انسان هایی که سطوحی از این تحول درونی را تجربه کرده اند، به مثابه یک سنت اجتماعی- انقلابی مطرح می شود. این بازتعریف عمدتاً طی سه فرایند روی می دهد: پیام آغاز سال رهبر انقلاب به مثابه یک چارچوب و جهت گیری کلان برای حرکت انقلاب در سال جدید است. 21 سنت نامگذاری سال ها 22 که طی حدود دو دهه، تجربه ی جدیدی را در سیاست گذاری عمومی انقلاب اسلامی شکل داده است 23 و البته سنت سخنرانی آغاز سال نو در پایتخت معنوی ایران، بارگاه امام رضا (علیه السلام)؛ که بیش از یک دهه تداوم داشته است. 24 تحلیلی اجمالی از محتوای این سه حرکت نشان می دهد مهم ترین مسائل جاری انقلاب اسلامی و جهت گیری های کلی مرتبط با این مسأله ها، مهم ترین مضمون این سخنرانی را تشکیل می دهد. به این ترتیب نوروز فرصتی برای بازتولید انسان و جامعه ی انقلابی است و این معنای جدیدی است که سنت نوروز در ساحت انقلاب اسلامی ایران بدان دست یافته است. نگاره شماره دو: هسته ی معناییِ سنت نوروز در ساحت انقلاب اسلامی ایران فربه شده است و به ترتیب با سه لایه از دلالت های مفهومی ایرانی، اسلامی و انقلابی در بر گرفته می شود. بنابراین می توان گفت طی پنج دهه ی اخیر در ساحت انقلاب و با محوریت رهبران آن، نوروز از حالت یک سنت تکرار شونده فراتر رفته و موضوع اندیشه ورزی قرار گرفته است. توجه به چیستی و تطور نوروز، ظرفیت معنایی آن را فعال کرده است. در سایه ی این اندیشه ورزی ها معانی سنت نوروز فربه تر شده است به گونه ای که در حال حاضر می توان آن را حامل سه لایه ی ایرانی، اسلامی و انقلابی برای نوروز دانست. نوروز: تلاقی ایران، اسلام انقلاب با اشاراتی که پیرامون لایه ها، معانی و سطوح سنت نوروز در ساحت انقلاب اسلامی ایران آمد؛ می توانیم به سطح کلان تر تحلیل مسأله منتقل شویم. همانطور که در آغاز یادداشت اشاره شد در سطح کلان این بررسی در یک تحلیل هویتی، نوروز به مثابه یک نشانه/ الگو، در بازخوانی نسبت ایران ، اسلام و انقلاب لحاظ می شود. بیش از پنج دهه پیش هنوز انقلاب اسلامی در ایران تکوین نیافته بود که صحنه ی اجتماعی سیاسی ایران در یک جمع بندی نمادین از تجربه جمعی خود در تاریخ معاصر، واجد سه نیروی اجتماعی عمده بود. یک نیروی اجتماعی، متجددهایی بودند که اگر چه انقلابی بودند و بر انقلاب تأکید می کردند اما اسلامی و ایرانی نبودند. روشنفکران چپ گرا انقلاب را منهای اسلام و ایران می خواستند، از این رو هیچ ابایی نداشتند با برادر بزرگ تر شان همکاری کنند. بعدها انقلاب اسلامی و صدق مفهوم چپ امریکایی – که از جانب امام خمینی مطرح شد- نشان داد برادر بزرگتر این جماعت، نه شوروی که دیگری است. نیروی عمده ی دیگر اما متجددینی بودند که اگر چه ملی گرا بودند و بر ایران تأکید می کردند اما در عمل اجتماعی خود نه مسلم بودند و نه روش های انقلابی را بر مبارزات پارلمانتاریستی ترجیح می دادند. اگر چه بعدها تمسک منورالفکرهای راست گرا به استقلال و سپس آزادی، با انقلاب اول و دوم زیر سؤال رفت و بی بنیان شد. نیروی عمده ی سوم اما متحجرین بودند: مقدس مآبانی که اسلام را می خواستند اما نه به ایران و اوضاع آن می اندیشیدند و نه با انقلاب و روش های دگرگون ساز روی خوش نشان می دادند. بعدها هنگامی که صدق قدم انقلاب در دگرگونی وضعیت اسلام در جهان پدیدار شد، مدعای این مقدس مآبان نیز بیش از پیش بر باد رفت. نگاره شماره سه: انقلاب اسلامی ایران در زمانه ای متولد شد که تعارض اجتماعی میان امر ملی، امر انقلابی، امر اسلامی به اوج رسیده بود. انقلاب اسلامی ایران اما در برابر متجددان و متحجران ایستاد و در تعاطی میان اسلام، انقلاب و ایران، هویت جدیدی را بنیان گذاشت. هویت ما در تضاد و کشاکش میان متحجرین و متجددین به مهلکه افتاده بود و نوروز هم جزئی از این هویت بود. وقتی خرداد 1342، انقلاب اسلامی ایران در غربت و غیبت این سه نیروی اجتماعی عمده متولد شد حامل این استدلال ضمنی بود که ما هر سه ی این جریان اجتماعی نیستم ولی واجد تعریفی متعالی تر از ارزش هایی هستم که این سه جریان مدعی آن هستند: ایرانی بودیم، اسلامی شدیم و انقلابی هستیم. در ساحت انقلاب اسلامی ایران این سه مفهوم در یک تعاطی و داد و ستد، هویت ما را می سازند و این تعارض های ظاهری نه در ذات مفاهیم که محصول عدم صدق معرفتی و اجتماعی هوادان شان است. به همین دلیل انقلاب اسلامی ایران با روشنفکران به اصطلاح انقلابی بر سر مفهومی که داشتند و داشته ی مفهومی شان (انقلاب)، به خاطر نداشته هاشان (اسلام و ایران) درگیر می شد. انقلاب اسلامی ایران با منورالفکران به اصطلاح ملی و ایرانی، بر سر مفهومی که داشتند و داشته ی مفهومی شان (ایران یا ملیت) و به خاطر نداشته هاشان (اسلام و انقلاب) درگیر می شد و بالاخره انقلاب اسلامی ایران با مقدس مآبان به اصطلاح اسلامی بر سر مفهومی که داشتند (اسلام)، به خاطر نداشته هاشان (انقلاب و ایران) درگیر می شد. این چنین بود که هویت ما حاصل تعاطی این سه امر در یک تعریف متمایز بود، نه تعارض آن ها در تعریف موجود. سنت نوروز هم که جزئی از هویت ماست، در ساحت اندیشه ی انقلاب اسلامی ایران و رهبرانش واجد این سه معناست. سه معنایی که البته نقش های متمایزی در این نمایش آیینی بر عهده دارند؛ یکی محتواست (اسلام)؛ دیگری ظرف تحقق است (ایران) و دیگری جهت تحقق(انقلاب). نگاره شماره چهار: سنت نوروز در ساحت انقلاب اسلامی ایران حامل معنای متنوعی در سه لایه ی ایرانی، اسلامی و انقلابی شد. رهبر انقلاب اسلامی در تحلیل هایی که پیرامون نوروز دارند به این سه لایه و معنای هر یک اشاره کرده اند. چالش های هویت/ نوروز نوروز هم سرشت و هم سرنوشت هویت ماست. سنت نوروز منهای اسلام به مسلخ سرمایه داری جهانی و استکبار جهانی می رود. در این نگاه نوروز، هیچ تفاوتی با دیگر مناسبت های وارداتی ندارد چرا که صرفاً یک جشن مجمل و بازار مفصل است برای مصرف بیشتر کالای مصرفی و تجملی. اسلام نباشد نوروز را می توان در اتاق جنگ مدام علیه ملت ایران(کاخ سفید) جشن گرفت. 25 از سوی دیگر منهای ایران، مسلک متحجرانی است که در آن نیز نوروز نفی مذهبی می شود. آنانی که هر آن چه در نصوص دینی نیامده باشد را بدعت می شمارند؛ هر چند عقل و هم چنین نص آن را تأیید کرده باشد. 26 و بالاخره منهای انقلاب، نوروز می شود یک آیین فروافتاده در ورطه ی روزمرگی. یک سنت فردی و حداکثر قبیلگی، نه یک سنت اجتماعی، جامعه ساز و مرتبط با سرنوشت جامعه. نوروز هم سرنوشت هویت ماست؛ بدون تعاطی این سه معنای فطری که در ساحت انقلاب اسلامی ایران به هم پیوسته و نوروز را، ما را متولد کرده است، هم نوروز و هم اصل هویت ما در معرض چالش های جدی فوق قرار خواهد گرفت. نگاره شماره پنج: نوروزِ امروز، در ساحت انقلاب اسلامی ایران در بالندگی معنایی قرار دارد و دوران اوج خود را تجربه می کند. باقی اجزاء و نشانه های هویتی ما نیز وضعیتی مشابه دارد. در سطحی کلان تر می توان از تحلیل نوروز در ادبیات رهبر انقلاب، چگونگی مواجهه ی اسلامی- انقلابی با سنت های ملی را استنباط کرد. در نگرش رهبر انقلاب تکثر سه گانه در زمینه ی نوروز به وحدت می رسد و تعارض و نفی جای خود را به تعاطی و تکامل و گفتگو می دهد تا الگوی نمادین باشد برای درک هویت و حل مسائل اجتماعی ما. نظم نوروز در ساحت انقلاب اسلامی ایران این ظرفیت را دارد که برای ما روزی نو را رقم بزند. پی نوشت ها: 1. حضرت آیت الله خامنه ای این چنین استدالال می کنند: نوروز، یعنی روز نو. در روایات ما – بخصوص همان روایت معروفِ معلّیبن خنیس – به این نکته توجّه شده است... برداشت من از این روایت، این نیست. من این طور میفهمم که حضرت، روز نو را معنا میکنند. منظور این است: امروز را که مردم، نوروز گذاشته اند، یعنی روزِ نو! روزِ نو یعنی چه؟ همه روزهای خدا مثل هم است؛ کدام روز میتواند نو باشد؟ شرط دارد. روزی که در آن اتّفاق بزرگی افتاده باشد، نوروز است. روزی که شما در آن بتوانید اتّفاق بزرگی را محقَّق کنید، نوروزاست. ؛ بیانات مورخ (1373/01/01) 2. رهبر انقلاب در سخنانی این تطور معنایی را این چنین توضیح می دهند جشن های گوناگونی که قبل از اسلام بوده است – در خدمت حکومتهای استبدادی و سلطنتهای پوسیده دوران جاهلیت ایران بود! محتوای نوروز، محتوای مردمی و خدایی نبود؛ توجّه و ارادت به حضرت حق در آن نبود؛ جهات عاطفی و انسانی و مردمی در نوروز نبود! ملت ایران نوروز را نگه داشتند؛ اما محتوای آن را عوض کردند (1373/01/01). همچنین در توضیح دیگری درباره ی این تطور معنایی می گویند: ایرانیِ زیرکِ مسلمان، نوروز باستانی را با عقیده ی خود و به شکل دلخواه خود، تغییر داد؛ قالب نوروز و صورت نوروز را نگه داشت، محتوای آن را عوض کرد. نوروز باستانی، نوروز پادشاهان بود؛ فرصتی برای سلاطین و حکّام مستبد بود؛ برای اینکه شکوه خود و عظمت ظاهری خود را به رخ ملّتها بکشانند و بنشینند از آنها هدیه بپذیرند. حتّی در زمان بنی امیّه و بنی عبّاس که نوروز به دربارهای خلافت اموی و عبّاسی وارد شد، همان رفتار و سیره ی پادشاهان و کسرایان فارسی باستان در دربار آنها عمل میشد. امّا ایرانیِ مسلمان، این نظم را، این قالب را به نفع خود تغییر داد؛ اگرچه این تغییر به صورت دفعی انجام نگرفته است امّا شما امروز بعد از گذشتن قرنها، مشاهده میکنید که نوروز بهانه ای و وسیله ای است برای ارتباط قلبی میان مردم و میان مبدأ عظمت و عزّت، یعنی ذات مقدّس باری تعالی. در نوروز ایرانی، حقیقت نوروز یک حقیقت مردمی است؛ مردم به مناسبت نوروز با یکدگر با صفا و محبّت رفتار میکنند؛ به یکدیگر تبریک میگویند و هدیه میدهند. رسم و سنّت باستانی و پادشاهی، امروز بعد از گذشت سالها و قرنها، در نوروز وجود ندارد. بیانات مورخ (1394/01/01). 3. رهبر انقلاب بر این مسئله تأکید دارند که این جشن یک جشن ملی است؛ جزو اعیاد دینی نیست (1389/01/07) اما مورد تأیید دینی قرار گرفته است. 4. بیانات مورخ(1389/01/07). 5. رهبر انقلاب ضمن اشاره به معنایی که نظام های پادشاهی، شاهنشاهی، کسرایان به نوروز بخشیده اند ورود نوروز به دربار خلافت عباسی را نیز همراه با این معانی می دانند. (1394/01/01) ایشان این چنین تحلیل می کنند که نوروز قبل از اسلام، نوروز پادشاهان و سنتی پادشاهی شده بود. (1394/01/01) 6. رهبر انقلاب در یکی از سخنان شان می فرمایند: من مایلم جوانان عزیز، بخصوص فرزانگان، به این مطلب، درست توجّه کنند که اسلام در برخورد با پدیده هایی که از کشورها و از ملتهای دیگر، یا از دوره های قبل به آن رسیده است، یک برخورد حکمت آمیز و همراه با دقّت و نگاهی همه جانبه دارد. هر چیزی که قابل این است تا محتوای صحیح پیدا کند، اسلام آن را میگیرد، به آن جهت و محتوای صحیح میدهد و در دسترس مردم میگذارد. (1378/01/01) دعوت رهبر انقلاب از نخبگان برای توجه به موضوع مواجهه ی اسلام با پدیده های اجتماعی جالب توجه است. 7. رهبر انقلاب نوروز را فارغ از آن بُعد دینی که بعدها پیدا می کند، حامل ارزش های برجسته و ممتاز و حامل معانی برجسته می دانند. (1389/01/07) 8. رهبر انقلاب در تحلیلی دینی محاسبه شخصی و اجتماعی را از جمله وظایف آغاز سال بر می شمارند: یکی از وظایف اوّل سال این است که هر کسی به حالات و حساب خود – هم حساب شخصی، هم حساب عمومی، هم شخص، هم جماعت مثل یک ملت – رسیدگی کند. (4/1/1375) 9. آراستگی ظاهر از جمله آموزه هایی است که معنای اسلامی نوروز آن را تأیید و تجویز می کند؛ رهبر انقلاب می فرماید: مردم را توصیه می کند: اغتسل و البس و انظف ثیابک غسل کنید، خود را شستشو دهید و تمیزترین لباسها را – البته صحبتی از لباس نو نیست؛ صحبت از لباس تمیز است – بپوشید. (1/1/1378) 10. بیانات رهبر انقلاب در 7/1/1389. 11. رهبر انقلاب در شمار محسنات نوروز به این مطلب اشاره می کنند که مردم نوروز را بهانه ای برای زیارت اعتاب مقدّسه قرار می دهند . 1/1/1377 12. رهبر انقلاب در تحلیل نوروز به صله رحم و صله احباب اشاره می کنند به این سبب نوروز را یک سنت اجتماعی خوب می دادند. (1/1/1377) 13. حضرت آیت الله خامنه ای در تشریح دیدگاه اسلامی درباره ی اجزاء آیین نوروز، تأیید دیدار تازه کردن با طبیعت و نزدیکی به طبیعت می گویند: اسلام ... هیچ اشکالی نمی بیند که مردم – فرض بفرمایید – در مناسبتی از مناسبتهای عید، به فضای باز بروند، با سبزه و طبیعت و صحرا، دیداری تازه کنند، خود و طبیعت را با یکدیگر نزدیک کنند و لذّتِ صحیح و سالم ببرند. مانعی ندارد. (1/1/1378) 14. صحیفه امام ج 1 ص 157. 15. به عنوان نمونه ن. ک به صحیفه امام، ج 11 ص 504 و ج 19 ص 409. 16. به عنوان نمونه ن. ک به: صحیفه امام ج 4ص 251، ج 7 ص 55، ج 11 ص 504 و 531، ج 12 ص 383، ج 16ص 96، ج 18 ص 57، ج 19 ص 286 و 351 و 478. 17. به عنوان نمونه ن. ک به: صحیفه امام ج 9 ص 402. 18. برای نمونه ن. ک به: صحیفه امام، ج 10، ص130-131. 19. درباره ی این دیدگاه رهبر انقلاب می توان به مفهوم انقلاب مردم و استدلال انقلابِ مناسبات اجتماعی و اقتصادی، فرع بر انقلاب مردم است ، و مفهوم انقلاب روحی ( 1/12/1369) اشاره کرد. رهبر انقلاب اولویت و اهمیت این تحول روحی را برای بازتولید انقلاب اسلامی در در دوران پس جنگ خاطنشان می کنند (14/11/1370) و در تشریح مفهوم استعاری فتح الفتوح به مثابه محصول این انقلاب روحی، به عمق این مبنای اسلامی و الهی بسیار مستحکم این استدلال امام خمینی اشاره می کنند (10/10/1369) و حادثه ی انسانی بودن این فتح را مورد تأکید قرار می دهند (بیانات 26/7/1377) 20. در این زمینه می توان به این بیانات رهبر انقلاب اشاره کرد: اگر شما میخواهید روز اوّلِ فروردین را هم برای خودتان روز نو و نوروز قرار دهید، شرط دارد. شرطش این است که کاری کنید و حرکتی انجام دهید؛ حادثه ای بیافرینید. آن حادثه در کجاست؟ در درون خود شما! یا مقلّب القلوب والابصار. یا مدبّراللیل والنّهار. یا محوّل الحول والاحوال. حوّل حالنا الی احسن الحال اگر حال خود را عوض کردید، اگر توانستید گوهر انسانی خود را درخشانتر کنید، حقیقتاً برای شما نوروز است! اگر توانستید پیام انقلاب، پیام پیامبران، پیام امام بزرگوار و پیام خونهای مطهّرِ بهترین جوانان این ملت را – که در این راه ریخته شده است – به دل خودتان منتقل کنید، برای شما نوروز است. (1/1/1377) 21. تحلیل محتوای پیام های رهبر انقلاب از سال 1369 تا کنون مبین این مطلب است که پیام آغاز سال به مهم ترین مسأله /راهکارهای جامعه در هر دوره اشاره دارد. 22. اگر چه آیت الله خامنه ای از آغاز دوران رهبری در پیام نوروزی خودشان برخی از مضامین تأکید داشتند اما از سال 1378 که به مناسبت یکصدمین سال تولد امام خمینی به نام ایشان نام گذاری شد تا کنون، یک و نیم دهه است که سنت نامگذاری سال ها ادامه داشته است. 23. این مبحث در بحثی با عنوان نام گذاری به مثابه سیاست گذاری توضیح داده شده است. 24. سخنرانی نوروزی رهبر انقلاب در حرم امام رضا علیه السلام از سال 1382 تا کنون ادامه داشته است. 25. چندسالی است که برخی کاخ سفیدنشینان با جشن سال نوی ملتی همراهی می کنند که روزی می خواستند ریشه اش را بخشکاند. مردم آن پیام سال نو که از واشنگتن صادر می شود و آن سفره ی هفت سینی که در کاخ سفید پهن می شود را جدی نمی گیرند ولی بزک کنندگان با دست مایه قراردادن این قبیل رفتارها نوروز و هویت ایرانی را به مسلخ اربابان کدخدای جهانی می برند. 26. حضرت آیت الله خامنه ای ضمن ارائه ی یک استدلال عقلی درباره ی مواجهه اسلام با سنت هایی که جامعه ها یا تاریخ هایی غیر اسلامی برخاسته است(1/1/1378)؛ در میان مجموع روایت های نیروز ؛ تنها به قبول روایت معلّیبن خنیس از امام صادق علیه السلام را (به دلیل ثقه بودن راوی) تصریح دارند (23/1/1390) ولی در زمینه ی اعتبار مضمونی و استحکام اسنادی برخی دیگر از روایت ها توقف می کنند(17/1/1389) اگر چه به طور کل به وجود روایت های دیگر مؤید نوروز اشاره دارند. (7/1/1389) Let’s block ads! (Why?) منبع: 598 کد مطلب : سایر اخبار ...
روزهای سیاه مسکن مهر در سال 94
حدود سه سال است که بی مهری دولتی ها را با تمام وجود لمس کرده و آخوندی هنوز افتخار افتتاح یک واحد مسکونی مهر را به این طرح نداده است. طرح مذکور ناخواسته دچار سرپرستی شد که توجه چندانی به آن ندارد و به این ترتیب نمی توان آینده روشنی را برای بزرگ ترین طرح مسکن سازی دولت متصور بود. پیشرفت فیزیکی پروژه های این طرح در دولت یازدهم ماهانه 67 صدم درصد بوده است. مسئله ای که واکنش وزیر سابق راه و ...
نوپو به آرزوی کودک سرطانی قائمشهری رنگ زندگی بخشید
قرار دارد روحیه دادن به بیمار در موفقیت درمان او اثرگذار است. فرمانده یگان ویژه مازندران با مثبت ارزیابی کردن این اقدام، گفت: جدا از پروسه اداری برای انجام این طرح، احساس خرسندی داشتم از اینکه این نوجوان را از نزدیک ببینم، چراکه خیلی از مردم تا از نزدیک با این افراد وزندگی شان روبه رو نشوند، درد و رنج خانواده های این بیماران برایشان محسوس نیست. یحیایی با بیان اینکه خوشحالی ...
واشینگتن پست: تروریسم در بلژیک و انفجارهای بروکسل، ریشه هایی سعودی دارند/ عربستان، حامی اصلی تروریسم
در تضاد بود؛ افرادی که نخستین بار در دهه های 60 و 70 قرن گذشته به بلژیک وارد شدند. سال گذشته جورج دالمین، یک سیاستمدار بلژیک ی در این خصوص به روزنامه ایندیپندنت گفت: جامعه مراکشی بلژیک اهل مناطق کوهستانی و دارای دره های متعدد هستند و -- (بر خلاف سعودی ها) -- اهل بیابان نیستند. آن ها از طریقت مالکی اسلام تبعیت می کنند و در مقایسه با افراد معتقد به اسلام رایج در مناطقی چون عربستان و اردن ...
گمنامِ جدید، فرزند روح اللهِ بهشت زهرای تهران، افغانستانی است
دو ماه، کل جهان را به هم می ریزد. * * * بزرگترین سنت نوروزی در کشور افغانستان، زیارت زیارت گاه های منسوب به حضرت علی(ع) است. در 2 شهر کابل و مزار شریف زیارتگاه های باشکوهی منسوب به حضرت علی(ع) وجود دارند که در نخستین روز سال جدید، مراسم عظیمی در این زیارتگاه ها برگزار می شود و صدها هزار افغانستانی در آنجا گرد هم می آیند. در این مراسم، علمی منسوب به حضرت علی(ع) که ...
رهایی از رکود؛ خاطره ای از دهه 40
، ابراهیم حاتمی کیا). مجله در شماره نوروزی خود داستان زندگی 28 کارآفرین و سیاست مدار موفق جهان را ذیل این عنوان بازگفته است: آنها که دنیا را تکان دادند . چون این روزها صحبت از رکود در اقتصاد ایران است و کسانی راه حل هایی ارایه داده اند و برخی هم شاید درصددند از این نمد کلاه های سیاسی برای انتخابات ریاست جمهوری در سال 96 بدوزند نقل خاطره رضا نیازمند اولین رییس سازمان گسترش و نوسازی ...
تهران تبدیل به یک هیولا شهر شده است
معماری نیوز : یک واقعیت تلخ وجود دارد و آن هم این که تهران به یک شهر بی خاطره تبدیل شده دیگر جز مواردی بسیار اندک نشانه ای از فضای قدیمی تهران با فرهنگ خاصی که داشت برای من تهرانی که 50 سال پیش تهران را به یاد می آورم وجود ندارد، به نظر شما چرا؟ سیمین اکرامی: یکی از دلایل عمده اش این است که شما دیگر در تهران محله نمی بینید. محله درواقع بهترین مکانی است که همنشینی آدم ها از طبقات مختلف ...
عبدی: به احمدی نژاد اجازه بازگشت داده نمی شود
بیشتر از آن انتظاری که وجود دارد یا برخی فکر می کنند، اثر دارد. پس نکته اول این است که این نگاه همچنان وجود داشت و این از کجا معلوم بود؟ بخشی از آن تحلیلی بود. به هر حال کسی نمی تواند تجربه انتخابات سال 92 را نادیده بگیرد و این تجربه حتما در ذهن مردم وجود دارد. بخش دیگر، تعدادی از نظرسنجی هایی بود که انجام می شد؛ مثلا اگر از مردم پرسیده می شد که آیا می خواهید در انتخابات مجلس شرکت کنید یا نه ...
عفت مرعشی: تا آخرین نفس از هاشمی و اهدافش دفاع می کنم
و افکار بلند ایشان قرار گرفت و تمام تلاشم این بود که بتوانم به عنوان یک پشتیبان و همراه آقای هاشمی را در رسیدن به اهداف بلندش یاری کنم و ایشان به ویژه در مبارزه حداقل در مورد خانواده خود نگرانی نداشته باشد و طبیعی است که این زندگی با آقای هاشمی در این نزدیک به شصت سال در افکار و شخصیت من تاثیر برجسته ای گذاشته است. اعلب همسران شخصیت های شناخته شده در سایه شخصیت شوهرانشان قرار می گیرند ...