سایر منابع:
سایر خبرها
روزنامۀ السفیر خداحافظی کرد
خبر فوت السفیر را اعلام می کنم، فرصت دهید تا مراسم تشییع آن را اجرا کنیم ،این عبارتی است که طلال سلمان سردبیر السفیر با آن خبر پایان راه این روزنامه وزین و باسابقه 42 ساله لبنانی را اعلام کرد و گفت که صبح پنجشنبه آینده آخرین شماره السفیر، چاپی و الکترونیکی منتشر خواهد شد. به گزارش ایرنا، به نظرمی رسد بحران های بزرگ مالی رسانه ها و روزنامه های لبنانی، کار را به جایی رسانده که برخی از ...
به گزارش خسروی از اهواز
خوشبین نیستم. شما به هدفی که ازین مذاکرات دارید نمیرسید. ❗️ گفتند در مذاکرات خوشبینی و بدبینی معنا ندارد !!! علی (ع) گفت باشد ... مذاکره کنید، این هم تجربه ای میشود برای مردم ... که بفهمند به ترسوها و آنها که پای مقاومت ندارند نباید اعتماد کرد ... مذاکره ابوموسی و عمر و عاص شروع شد ❗️ تا مدتها متن مذاکرات محرمانه بود !!! علی (ع) مالک را فرستاد تا به ابوموسی بگوید ما ...
احمد خاتمی: برخی فکر کردند اگر تحریم ها لغو بشود، ایران گلستان می شود اما...
خبرگزاری میزان: آیت الله سید احمد خاتمی در نشست تخصصی حیات طیبه با اشاره به اینکه این سال دارای این ویژگی است که آغاز و پایان آن مصادف با ولادت با سعادت بانوی دو عالم حضرت فاطمه زهرا(س) است، اظهار داشت: امیدواریم سال 95، به یمن وجود مبارک این بانوی بزرگوار، سالی خوب برای همه مسلمانان عالم و محبان اهل بیت عصمت و طهارت (ع) باشد. آیت الله خاتمی با اشاره به سخنرانی مقام معظم رهبری در اول ...
پیام تسلیت جامعه مدرسین حوزه علمیه قم درپی درگذشت آیت الله سیدجواد الودای
به گزارش خبرگزاری صدا و سیما به نقل از دفتر جامعه مدرسین حوزه علمیه قم، متن پیام به این شرح است: بسم الله الرحمن الرحیم انا لله و انا الیه راجعون خبر رحلت عالم مجاهد مرحوم آیت الله سیدجواد الودای (ره) از علمای برجسته بحرین موجب تأسف و تأثر گردید. ایشان عمر خود را صرف ترویج مکتب اهل البیت (علیهم السلام) نمود و با اداره حوزه های علمیه به تربیت علما و فضلا ...
شهید حسین زاده موحد؛ شهیدی که زنده به میهن بازگشت
... حاج حسن که در ابتدای مبارزه از شاگردان و دوست داران آیت الله شهید سعیدی بود، سال های زندان را به یادگیری علوم حوزوی و اسلامی نزد م جتهدان و اساتید برجسته حوزه که در آن دوران در زندان ستمشاهی به سر می بردند مثل آیت الله طالقانی ، آیت الله ربانی شیرازی ، آیت الله شهید حقانی و آیت الله انواری گذراند و در ایام آزادی به فعالیت های سیاسی و مذهبی در قالب برگزاری جلسات و هیئات با انقلابیون می پرداخت ...
باهنر: حرف و حدیث پشت سرم زیاد است
به گزارش تابناک یزد ؛ نایب رئیس دوم مجلس شورای اسلامی و نماینده فعلی تهران البته با ته لهجه کرمانی، از سیاستمداران اصولگراست که در سالی که گذشت، تصمیم گرفت فعلا به خود استراحت دهد و کمی از بهارستان دور باشد. هرچند بسیاری از گفت وگوهای رسانه ای با باهنر اختصاص به مسائل سیاسی دارد، اما او در گفت وگویی متفاوت با جام جم ، از دغدغه های غیرسیاسی خود سخن گفته است؛ مثلا این که پدر شش فرزند و ...
احمد خاتمی: شورای نگهبان امانتدار حکومت انقلابی است/ بله قربان گو نیستیم
آیت الله سید احمد خاتمی در نشست تخصصی حیات طیبه با اشاره به اینکه این سال دارای این ویژگی است که آغاز و پایان آن مصادف با ولادت با سعادت بانوی دو عالم حضرت فاطمه زهرا(س) است، اظهار داشت: امیدواریم سال 95، به یمن وجود مبارک این بانوی بزرگوار، سالی خوب برای همه مسلمانان عالم و محبان اهل بیت عصمت و طهارت (ع) باشد. خاتمی با اشاره به سخنرانی مقام معظم رهبری در اول سال 95 در حرم مطهر رضوی ...
گفتگو با گزارشگری که بدون فوتبال می میرد/ ” تراکتورسازی را دوست دارم “
خود را تشنه آموختن و مطالعه می داند، مردی که این روزها در حال نوشتن کتابی درباره وضعیت جامعه شناختی ورزش در ایران و جهان است، پاسخ های جالبی به پرسش های مطرح شده داد. مجری مراسم صبحگاه با آرزوهای بزرگ علاقمندی به اجرا و گزارشگری از همان دوران تحصیل ابتدایی در تهران و در دهه 1350 در دبستان جیحون، در وجودش قرار داشت. مجری مراسم صبحگاه مدرسه و گزارش تمرین ورزش صبحگاهی برای همه مدرسه، آغاز مسیر تحقق ...
اردوهای جهادی خستگی های روحی انسان را برطرف می کند/ دعای جهاد گران مانند دعای اولیای الهی است
الله بهجت گفتند: این اردوها رضایت آقا حضرت حجت (عج) را در پی دارد چرا که بعد از انجام واجبات و مستحبات هیچ عملی بالاتر از این نیست که انسان خدمت بکند آن هم به صورت جهادی، این جهادی بودنش خودش یک حسن است. این استاد حوزه علمیه افزود: جهادگران بدانند که آقا امام زمان (عج) به آن ها عنایت خاصی دارد و برخی از جوانانی که به این اردوها رفته اند این عنایات را مشاهده کردند. آیت اله ...
پیام تسلیت نوبخت به رییس جمهور
به گزارش “گذارنیوز” متن پیام معاون رییس جمهور به شرح زیر است: بسم الله الرحمن الرحیم انا لله و انا الیه راجعون حضرت حجت الاسلام و المسلمین، جناب آقای دکتر روحانی ریاست محترم جمهوری اسلامی ایران خبر درگذشت مادر مکرمه همسر گرامی جنابعالی موجب تاسف گردید. ضمن آرزوی صبر و سلامتی برای بازماندگان، از خداوند بزرگ مسالت دارم آن بانوی مومنه را با حضرت زهرا اطهر (س) محشور گرداند. محمدباقر نوبخت 0 0 ...
آیین ختم مادرهمسر رئیس جمهور در مسجد المهدی (عج)سمنان برگزار شد
به گزارش ایرنا، مرحومه ساره خاتون پیوندی مادر همسر رئیس جمهور از اسفند ماه سال گذشته به دلیل مشکلات ریوی در بیمارستان کوثر سمنان بستری و پس از انتقال به تهران صبح روز سوم فروردین ماه امسال در سن 70 سالگی در بیمارستان مسیح دانشوری دار فانی را وداع گفت. پیکری وی صبح امروز با حضور حجت الاسلام و المسلمین دکتر روحانی، مقامات کشوری و استانی و اقشار مختلف مردم تشییع و بعد از اقامه نماز از سوی رئیس ...
روایت تازه از پشیمانی خلخالی/ رأی آیت الله جنتی پاک بود/ سیگاری که ولایتی برای قطعنامه کشید!/ پیگیری ...
.... توئیت تازه هاشمی برای شجریان حساب کاربری آیت الله هاشمی رفسنجانی در توئیتر، جمله ای از رئیس مجمع تشخیص مصلحت نظام را با هشتگ شجریان منتشر کرده است.در این توئیت نوشته شده: ما نباید هنرمندان بزرگ کشورمان را طرد کنیم که اگر نابخردانه چنین کنیم باید منتظر ظهور ابتذال در عرصه هنر کشور و انقلاب باشیم. رأی آیت الله جنتی پاک بود واقعا رأی آیت الله جنتی مال ...
چرا علامه طباطبایی میهمان دعوت نمی کرد
وارث : حضرت آیت الله نوری همدانی خاطره خود از زندگی زاهدانه علامه طباطبایی (ره) را این گونه نقل می کنند. علامه طباطبایی (ره) وقتی به قم آمدند با اینکه فیلسوف معروف جهان اسلام، محقّق نامی روزگار و یک استاد متبحّر مشهور تفسیر و کلام و حکمت بودند، اما با یک عمامه بسیار کوچک از کرباس آبی رنگ و قبای ساده و بدون جوراب با لباس کمتر از حدّ معمول در کوچه های قم تردّد داشت و اگر کسی ایشان را نمی ...
معنای متفاوت نوروز از منظر رهبر انقلاب
به گزارش پایگاه 598 به نقل از پایگاه اطلاع رسانی رهبر انقلاب (Khamenei.ir)، مناسبات اسلام و ایران یکی از مهم ترین مسأله های هویتی یک و نیم سده ی اخیر جامعه ی ایرانی بوده است. معادله ای که از حدود نیم سده پیش با افزوده شدن متغیر انقلاب وجوه بدیع و متمایزی یافته است. معادله ای که حل آن ظرفیتی ذوابعاد [...] به گزارش پایگاه 598 به نقل از پایگاه اطلاع رسانی رهبر انقلاب (Khamenei.ir)، مناسبات اسلام و ایران یکی از مهم ترین مسأله های هویتی یک و نیم سده ی اخیر جامعه ی ایرانی بوده است. معادله ای که از حدود نیم سده پیش با افزوده شدن متغیر انقلاب وجوه بدیع و متمایزی یافته است. معادله ای که حل آن ظرفیتی ذوابعاد را در سطوح هویتی تثبیت می کند و عدم حل آن چندپارگی هویتی را در پی خواهد داشت. چیستی و تطور نوروز نوروز از جمله مضامینی است که طول سال هایی چند، دست مایه ی ارائه ی تحلیل های گوناگونی در سخنان رهبر انقلاب بوده است. عطف به خاستگاه و جایگاه حقیقی آیت الله خامنه ای در اندیشه ی اسلامی معاصر، ادبیاتی که از خلال این تحلیل ها فراهم آمده یک تجربه ی نظری بی بدیل است؛ چرا که در خصوص موضوع نوروز برای تفکر اجتهادی-اسلامی کمتر اندیشه ورزی شده است. با مروری گذرا بر بیانات آیت الله خامنه ای با دو سطح از تحلیل پیرامون نوروز مواجه می شویم. در سطح اول مسأله گونگی نوروز مطرح است. منظری که ایشان به تحلیل نوروز می گشاید، منتهی به نوزایی معنای نوروز می شود. در این سطح از تحلیل ایشان به فلسفه ی بودن و شدن نوروز می پردازند. چیستی نوروز یا روزِ نو را با استدلال هایی برخاسته از ادبیات روایی شرح می دهند 1 و بر این نکته تأکید دارند که نظم نوروز یک تطور معنایی داشته و از معنایی باستانی(سلطنتی و شاهنشاهی) به یک معنای مردمی- اسلامی رسیده است. 2 حسب تأکیدی که این تحلیل بر پرسش از چیستی فلسفی و چگونگی تاریخی این سنت دارد؛ نوروز از روزمرگی خارج شده و به یک ظرفیت انسانی و اجتماعی تبدیل می شود. بر این اساس نوروز فرصتی است برای ارزیابی و اندشیدن به خود انسانی و پیوستن به دیگری اجتماعی. سطوح معنایی نوروز سطح دوم تحلیلی که بر اساس بیانات آیت الله خامنه ای درباره ی نوروز قابل پیگیری است، در واقع نگره ای است پیرامون چیستی و چگونگی نوروز که در پاسخ به پرسش سطح اول تحلیل مطرح می شود. در تحلیل آیت الله خامنه ای نوروز دست کم حامل سه لایه ی معنایی است که در طول تاریخ بر نوروز و بریکدیگر مترتب شده است. سطح اول خاستگاه ملی این آیین است. اصل نوروز یک آورده ی دینی نبوده است. 3 انسان ایرانی و به تعبیر دقیق تر شرقی ، پیش از ظهور و شکل گیری دعوت اسلامی، نوروز را به عنوان مبدأ تاریخ خود قرار داده است. این برای ملت هایی که نوروز را مبدأ تاریخ قرار داده اند یک امتیاز است چرا که نوروز در ذات خود واجد و حامل معنا و ارزش های مهم انسانی است. 4 با این حال دشوار نیست که درک کنیم در جوامع پادشاهی وقت، نوورز به مثابه یک سنت/ نهاد اجتماعیِ پرنفوذ تا چه میزان متأثر قدرت های حاکم بوده است. حکومت های پی در پی شاهنشاهی به نوروز معنایی سلطنتی بخشیده بودند. 5 با این حال اسلام به مثابه جهان بینی و آیین جدید و مورد پذیرش مردم ایران، با این سنت اجتماعی برخورد حذفی ندارد 6 ، آن را به رسمیت می شناسد ولی در عین حال از زوائد حاصلِ سیطره ی نهاد سلطنت رهایی می بخشد و بر اساس ظرفیت های ذاتی آن 7 ، ارزش های متعالی و توحیدی را در چارچوب سنت نوروز بسط می بخشد. بنابراین لایه ی دیگر معنای نوروز کنونی، سطح معنوی- دینی آن است که با اسلامی شدن نوروز شکوفا می شود. بر وفق سطح اسلامی از معنای نوروز، این سنت در تمام ساحات چهارگانه ای که آموزه های ادیان تأیید، گسترش می یابد. وجه ی همت عملی و آموزه های نظری ادیان، و اسلام به عنوان اکمل ادیان، حول چهار محور اساسی ارتباط انسان قابل صورت بندی است. این سطوح چهارگانه عبارتند از رابطه ی انسان با خود ، خدا ، دیگری و طبیعت . همچنین محور سوم (رابطه با دیگری) در ضمن استدلال هایی مبسوط در حکمت عملی به دو سطح منزل(خانواده) و مدن(جامعه) تقسیم می شود. اسلام نوروز را در تمام این چهار یا پنج حوزه ی حیات انسانی تأیید می کند و یا معنا می بخشد. بر اساس سنت نوروز، روزگار نو با این موارد همراه است: توجه و رسیدگی مادی و معنوی به خود (محاسبه رفتارها 8 و آراستگی ظاهری 9 )، نیایش با خدا 10 و زیارت اولیاءالهی 11 ، ارتباط با دیگران خانوادگی (صله ارحام) ارتباط با دیگران اجتماعی (صله احباب) 12 و نزدیکی به طبیعت 13 . معنای نوروز با این گستره شامل تمامی این روابط می شود. نگاره شماره یک: اسلام سنت اجتماعی نوروز را نفی نمی کند؛ آن را از بند سلطنت رهایی بخشیده، به مردم بازمی گرداند و در تمام حوزه های چهارگانه ی مورد اهتمام ادیان تأیید کرده و معنایی جدید می بخشید. سطح دیگر اما دلالت های انقلابی است که نوروز در این نیم قرن اخیر به خود دیده است. آغاز این سطح از معنا هم زاد با انقلاب اسلامی بود؛ از نوروز 1342 و وقتی که سخنرانی حاج آقا روح الله در مسجد اعظم قم این گونه آغاز شد: امسال ما عید نداریم و این عید را عزای ملی اعلام می کنیم 14 . انقلاب در نسبت دادن معانی جدید به نوروز از متناقض ترین معنا شروع کرده بود؛ از عزا. بعدها که امام خمینی نسبت نوروز و انقلاب را بیشتر توضیح داد، مشخص شد این تلاقی فراتر از یک رخ داد اتفاقی، شامل یک هم سنخی معرفتی نیز می شود. یکی از مهم ترین خطوط نطق ها و نوشته های امام خمینی در سال های منتهی به پیروزی انقلاب و پس از آن، تأکید و تکرار بر چیستی انقلاب اسلامی بود. در این رابطه امام خمینی بر مفاهیمی همچون انقلاب باطنی 15 ، تحول درونی 16 ، انقلاب انسانی 17 و مانند این ها تأکید می کردند. ایشان این استدلال را پیش می کشیدند که ابتدا با یک انقلاب الهی در درون انسان ها، انسانی متمایزی خلق شده است؛ یک انسانِ انقلابی که موتور محرکه ی تاریخ انقلاب است و انقلابِ درون خود را در سطح اجتماعی نیزبازتولید می کند. نوروز هم برای امام خمینی ارجاع روشنی به این تصویر و تحلیل از انقلاب داشت: مقلب القلوب و الابصار آن اسم الهی بود که انقلاب اسلامی را ممکن ساخته بود؛ از این رو نوروز فرصت بازتولید این تحول به حساب می آمد. 18 این معنا از نوروز در سخنان رهبر انقلاب هم بسط و شرح ویژه ای یافته است. ایشان نیز در شرح و تداوم فکر امام خمینی انقلاب اسلامی را محصول تحول انسانی و درونی می دانند 19 و نوروز را فرصتی برای بازتولید تحول درونی 20 . در سطح دیگر اما بازتعریفی از مناسبت نوروز مطرح می شود که طی آن نوروز برای انسان هایی که سطوحی از این تحول درونی را تجربه کرده اند، به مثابه یک سنت اجتماعی- انقلابی مطرح می شود. این بازتعریف عمدتاً طی سه فرایند روی می دهد: پیام آغاز سال رهبر انقلاب به مثابه یک چارچوب و جهت گیری کلان برای حرکت انقلاب در سال جدید است. 21 سنت نامگذاری سال ها 22 که طی حدود دو دهه، تجربه ی جدیدی را در سیاست گذاری عمومی انقلاب اسلامی شکل داده است 23 و البته سنت سخنرانی آغاز سال نو در پایتخت معنوی ایران، بارگاه امام رضا (علیه السلام)؛ که بیش از یک دهه تداوم داشته است. 24 تحلیلی اجمالی از محتوای این سه حرکت نشان می دهد مهم ترین مسائل جاری انقلاب اسلامی و جهت گیری های کلی مرتبط با این مسأله ها، مهم ترین مضمون این سخنرانی را تشکیل می دهد. به این ترتیب نوروز فرصتی برای بازتولید انسان و جامعه ی انقلابی است و این معنای جدیدی است که سنت نوروز در ساحت انقلاب اسلامی ایران بدان دست یافته است. نگاره شماره دو: هسته ی معناییِ سنت نوروز در ساحت انقلاب اسلامی ایران فربه شده است و به ترتیب با سه لایه از دلالت های مفهومی ایرانی، اسلامی و انقلابی در بر گرفته می شود. بنابراین می توان گفت طی پنج دهه ی اخیر در ساحت انقلاب و با محوریت رهبران آن، نوروز از حالت یک سنت تکرار شونده فراتر رفته و موضوع اندیشه ورزی قرار گرفته است. توجه به چیستی و تطور نوروز، ظرفیت معنایی آن را فعال کرده است. در سایه ی این اندیشه ورزی ها معانی سنت نوروز فربه تر شده است به گونه ای که در حال حاضر می توان آن را حامل سه لایه ی ایرانی، اسلامی و انقلابی برای نوروز دانست. نوروز: تلاقی ایران، اسلام انقلاب با اشاراتی که پیرامون لایه ها، معانی و سطوح سنت نوروز در ساحت انقلاب اسلامی ایران آمد؛ می توانیم به سطح کلان تر تحلیل مسأله منتقل شویم. همانطور که در آغاز یادداشت اشاره شد در سطح کلان این بررسی در یک تحلیل هویتی، نوروز به مثابه یک نشانه/ الگو، در بازخوانی نسبت ایران ، اسلام و انقلاب لحاظ می شود. بیش از پنج دهه پیش هنوز انقلاب اسلامی در ایران تکوین نیافته بود که صحنه ی اجتماعی سیاسی ایران در یک جمع بندی نمادین از تجربه جمعی خود در تاریخ معاصر، واجد سه نیروی اجتماعی عمده بود. یک نیروی اجتماعی، متجددهایی بودند که اگر چه انقلابی بودند و بر انقلاب تأکید می کردند اما اسلامی و ایرانی نبودند. روشنفکران چپ گرا انقلاب را منهای اسلام و ایران می خواستند، از این رو هیچ ابایی نداشتند با برادر بزرگ تر شان همکاری کنند. بعدها انقلاب اسلامی و صدق مفهوم چپ امریکایی – که از جانب امام خمینی مطرح شد- نشان داد برادر بزرگتر این جماعت، نه شوروی که دیگری است. نیروی عمده ی دیگر اما متجددینی بودند که اگر چه ملی گرا بودند و بر ایران تأکید می کردند اما در عمل اجتماعی خود نه مسلم بودند و نه روش های انقلابی را بر مبارزات پارلمانتاریستی ترجیح می دادند. اگر چه بعدها تمسک منورالفکرهای راست گرا به استقلال و سپس آزادی، با انقلاب اول و دوم زیر سؤال رفت و بی بنیان شد. نیروی عمده ی سوم اما متحجرین بودند: مقدس مآبانی که اسلام را می خواستند اما نه به ایران و اوضاع آن می اندیشیدند و نه با انقلاب و روش های دگرگون ساز روی خوش نشان می دادند. بعدها هنگامی که صدق قدم انقلاب در دگرگونی وضعیت اسلام در جهان پدیدار شد، مدعای این مقدس مآبان نیز بیش از پیش بر باد رفت. نگاره شماره سه: انقلاب اسلامی ایران در زمانه ای متولد شد که تعارض اجتماعی میان امر ملی، امر انقلابی، امر اسلامی به اوج رسیده بود. انقلاب اسلامی ایران اما در برابر متجددان و متحجران ایستاد و در تعاطی میان اسلام، انقلاب و ایران، هویت جدیدی را بنیان گذاشت. هویت ما در تضاد و کشاکش میان متحجرین و متجددین به مهلکه افتاده بود و نوروز هم جزئی از این هویت بود. وقتی خرداد 1342، انقلاب اسلامی ایران در غربت و غیبت این سه نیروی اجتماعی عمده متولد شد حامل این استدلال ضمنی بود که ما هر سه ی این جریان اجتماعی نیستم ولی واجد تعریفی متعالی تر از ارزش هایی هستم که این سه جریان مدعی آن هستند: ایرانی بودیم، اسلامی شدیم و انقلابی هستیم. در ساحت انقلاب اسلامی ایران این سه مفهوم در یک تعاطی و داد و ستد، هویت ما را می سازند و این تعارض های ظاهری نه در ذات مفاهیم که محصول عدم صدق معرفتی و اجتماعی هوادان شان است. به همین دلیل انقلاب اسلامی ایران با روشنفکران به اصطلاح انقلابی بر سر مفهومی که داشتند و داشته ی مفهومی شان (انقلاب)، به خاطر نداشته هاشان (اسلام و ایران) درگیر می شد. انقلاب اسلامی ایران با منورالفکران به اصطلاح ملی و ایرانی، بر سر مفهومی که داشتند و داشته ی مفهومی شان (ایران یا ملیت) و به خاطر نداشته هاشان (اسلام و انقلاب) درگیر می شد و بالاخره انقلاب اسلامی ایران با مقدس مآبان به اصطلاح اسلامی بر سر مفهومی که داشتند (اسلام)، به خاطر نداشته هاشان (انقلاب و ایران) درگیر می شد. این چنین بود که هویت ما حاصل تعاطی این سه امر در یک تعریف متمایز بود، نه تعارض آن ها در تعریف موجود. سنت نوروز هم که جزئی از هویت ماست، در ساحت اندیشه ی انقلاب اسلامی ایران و رهبرانش واجد این سه معناست. سه معنایی که البته نقش های متمایزی در این نمایش آیینی بر عهده دارند؛ یکی محتواست (اسلام)؛ دیگری ظرف تحقق است (ایران) و دیگری جهت تحقق(انقلاب). نگاره شماره چهار: سنت نوروز در ساحت انقلاب اسلامی ایران حامل معنای متنوعی در سه لایه ی ایرانی، اسلامی و انقلابی شد. رهبر انقلاب اسلامی در تحلیل هایی که پیرامون نوروز دارند به این سه لایه و معنای هر یک اشاره کرده اند. چالش های هویت/ نوروز نوروز هم سرشت و هم سرنوشت هویت ماست. سنت نوروز منهای اسلام به مسلخ سرمایه داری جهانی و استکبار جهانی می رود. در این نگاه نوروز، هیچ تفاوتی با دیگر مناسبت های وارداتی ندارد چرا که صرفاً یک جشن مجمل و بازار مفصل است برای مصرف بیشتر کالای مصرفی و تجملی. اسلام نباشد نوروز را می توان در اتاق جنگ مدام علیه ملت ایران(کاخ سفید) جشن گرفت. 25 از سوی دیگر منهای ایران، مسلک متحجرانی است که در آن نیز نوروز نفی مذهبی می شود. آنانی که هر آن چه در نصوص دینی نیامده باشد را بدعت می شمارند؛ هر چند عقل و هم چنین نص آن را تأیید کرده باشد. 26 و بالاخره منهای انقلاب، نوروز می شود یک آیین فروافتاده در ورطه ی روزمرگی. یک سنت فردی و حداکثر قبیلگی، نه یک سنت اجتماعی، جامعه ساز و مرتبط با سرنوشت جامعه. نوروز هم سرنوشت هویت ماست؛ بدون تعاطی این سه معنای فطری که در ساحت انقلاب اسلامی ایران به هم پیوسته و نوروز را، ما را متولد کرده است، هم نوروز و هم اصل هویت ما در معرض چالش های جدی فوق قرار خواهد گرفت. نگاره شماره پنج: نوروزِ امروز، در ساحت انقلاب اسلامی ایران در بالندگی معنایی قرار دارد و دوران اوج خود را تجربه می کند. باقی اجزاء و نشانه های هویتی ما نیز وضعیتی مشابه دارد. در سطحی کلان تر می توان از تحلیل نوروز در ادبیات رهبر انقلاب، چگونگی مواجهه ی اسلامی- انقلابی با سنت های ملی را استنباط کرد. در نگرش رهبر انقلاب تکثر سه گانه در زمینه ی نوروز به وحدت می رسد و تعارض و نفی جای خود را به تعاطی و تکامل و گفتگو می دهد تا الگوی نمادین باشد برای درک هویت و حل مسائل اجتماعی ما. نظم نوروز در ساحت انقلاب اسلامی ایران این ظرفیت را دارد که برای ما روزی نو را رقم بزند. پی نوشت ها: 1. حضرت آیت الله خامنه ای این چنین استدالال می کنند: نوروز، یعنی روز نو. در روایات ما – بخصوص همان روایت معروفِ معلّیبن خنیس – به این نکته توجّه شده است... برداشت من از این روایت، این نیست. من این طور میفهمم که حضرت، روز نو را معنا میکنند. منظور این است: امروز را که مردم، نوروز گذاشته اند، یعنی روزِ نو! روزِ نو یعنی چه؟ همه روزهای خدا مثل هم است؛ کدام روز میتواند نو باشد؟ شرط دارد. روزی که در آن اتّفاق بزرگی افتاده باشد، نوروز است. روزی که شما در آن بتوانید اتّفاق بزرگی را محقَّق کنید، نوروزاست. ؛ بیانات مورخ (1373/01/01) 2. رهبر انقلاب در سخنانی این تطور معنایی را این چنین توضیح می دهند جشن های گوناگونی که قبل از اسلام بوده است – در خدمت حکومتهای استبدادی و سلطنتهای پوسیده دوران جاهلیت ایران بود! محتوای نوروز، محتوای مردمی و خدایی نبود؛ توجّه و ارادت به حضرت حق در آن نبود؛ جهات عاطفی و انسانی و مردمی در نوروز نبود! ملت ایران نوروز را نگه داشتند؛ اما محتوای آن را عوض کردند (1373/01/01). همچنین در توضیح دیگری درباره ی این تطور معنایی می گویند: ایرانیِ زیرکِ مسلمان، نوروز باستانی را با عقیده ی خود و به شکل دلخواه خود، تغییر داد؛ قالب نوروز و صورت نوروز را نگه داشت، محتوای آن را عوض کرد. نوروز باستانی، نوروز پادشاهان بود؛ فرصتی برای سلاطین و حکّام مستبد بود؛ برای اینکه شکوه خود و عظمت ظاهری خود را به رخ ملّتها بکشانند و بنشینند از آنها هدیه بپذیرند. حتّی در زمان بنی امیّه و بنی عبّاس که نوروز به دربارهای خلافت اموی و عبّاسی وارد شد، همان رفتار و سیره ی پادشاهان و کسرایان فارسی باستان در دربار آنها عمل میشد. امّا ایرانیِ مسلمان، این نظم را، این قالب را به نفع خود تغییر داد؛ اگرچه این تغییر به صورت دفعی انجام نگرفته است امّا شما امروز بعد از گذشتن قرنها، مشاهده میکنید که نوروز بهانه ای و وسیله ای است برای ارتباط قلبی میان مردم و میان مبدأ عظمت و عزّت، یعنی ذات مقدّس باری تعالی. در نوروز ایرانی، حقیقت نوروز یک حقیقت مردمی است؛ مردم به مناسبت نوروز با یکدگر با صفا و محبّت رفتار میکنند؛ به یکدیگر تبریک میگویند و هدیه میدهند. رسم و سنّت باستانی و پادشاهی، امروز بعد از گذشت سالها و قرنها، در نوروز وجود ندارد. بیانات مورخ (1394/01/01). 3. رهبر انقلاب بر این مسئله تأکید دارند که این جشن یک جشن ملی است؛ جزو اعیاد دینی نیست (1389/01/07) اما مورد تأیید دینی قرار گرفته است. 4. بیانات مورخ(1389/01/07). 5. رهبر انقلاب ضمن اشاره به معنایی که نظام های پادشاهی، شاهنشاهی، کسرایان به نوروز بخشیده اند ورود نوروز به دربار خلافت عباسی را نیز همراه با این معانی می دانند. (1394/01/01) ایشان این چنین تحلیل می کنند که نوروز قبل از اسلام، نوروز پادشاهان و سنتی پادشاهی شده بود. (1394/01/01) 6. رهبر انقلاب در یکی از سخنان شان می فرمایند: من مایلم جوانان عزیز، بخصوص فرزانگان، به این مطلب، درست توجّه کنند که اسلام در برخورد با پدیده هایی که از کشورها و از ملتهای دیگر، یا از دوره های قبل به آن رسیده است، یک برخورد حکمت آمیز و همراه با دقّت و نگاهی همه جانبه دارد. هر چیزی که قابل این است تا محتوای صحیح پیدا کند، اسلام آن را میگیرد، به آن جهت و محتوای صحیح میدهد و در دسترس مردم میگذارد. (1378/01/01) دعوت رهبر انقلاب از نخبگان برای توجه به موضوع مواجهه ی اسلام با پدیده های اجتماعی جالب توجه است. 7. رهبر انقلاب نوروز را فارغ از آن بُعد دینی که بعدها پیدا می کند، حامل ارزش های برجسته و ممتاز و حامل معانی برجسته می دانند. (1389/01/07) 8. رهبر انقلاب در تحلیلی دینی محاسبه شخصی و اجتماعی را از جمله وظایف آغاز سال بر می شمارند: یکی از وظایف اوّل سال این است که هر کسی به حالات و حساب خود – هم حساب شخصی، هم حساب عمومی، هم شخص، هم جماعت مثل یک ملت – رسیدگی کند. (4/1/1375) 9. آراستگی ظاهر از جمله آموزه هایی است که معنای اسلامی نوروز آن را تأیید و تجویز می کند؛ رهبر انقلاب می فرماید: مردم را توصیه می کند: اغتسل و البس و انظف ثیابک غسل کنید، خود را شستشو دهید و تمیزترین لباسها را – البته صحبتی از لباس نو نیست؛ صحبت از لباس تمیز است – بپوشید. (1/1/1378) 10. بیانات رهبر انقلاب در 7/1/1389. 11. رهبر انقلاب در شمار محسنات نوروز به این مطلب اشاره می کنند که مردم نوروز را بهانه ای برای زیارت اعتاب مقدّسه قرار می دهند . 1/1/1377 12. رهبر انقلاب در تحلیل نوروز به صله رحم و صله احباب اشاره می کنند به این سبب نوروز را یک سنت اجتماعی خوب می دادند. (1/1/1377) 13. حضرت آیت الله خامنه ای در تشریح دیدگاه اسلامی درباره ی اجزاء آیین نوروز، تأیید دیدار تازه کردن با طبیعت و نزدیکی به طبیعت می گویند: اسلام ... هیچ اشکالی نمی بیند که مردم – فرض بفرمایید – در مناسبتی از مناسبتهای عید، به فضای باز بروند، با سبزه و طبیعت و صحرا، دیداری تازه کنند، خود و طبیعت را با یکدیگر نزدیک کنند و لذّتِ صحیح و سالم ببرند. مانعی ندارد. (1/1/1378) 14. صحیفه امام ج 1 ص 157. 15. به عنوان نمونه ن. ک به صحیفه امام، ج 11 ص 504 و ج 19 ص 409. 16. به عنوان نمونه ن. ک به: صحیفه امام ج 4ص 251، ج 7 ص 55، ج 11 ص 504 و 531، ج 12 ص 383، ج 16ص 96، ج 18 ص 57، ج 19 ص 286 و 351 و 478. 17. به عنوان نمونه ن. ک به: صحیفه امام ج 9 ص 402. 18. برای نمونه ن. ک به: صحیفه امام، ج 10، ص130-131. 19. درباره ی این دیدگاه رهبر انقلاب می توان به مفهوم انقلاب مردم و استدلال انقلابِ مناسبات اجتماعی و اقتصادی، فرع بر انقلاب مردم است ، و مفهوم انقلاب روحی ( 1/12/1369) اشاره کرد. رهبر انقلاب اولویت و اهمیت این تحول روحی را برای بازتولید انقلاب اسلامی در در دوران پس جنگ خاطنشان می کنند (14/11/1370) و در تشریح مفهوم استعاری فتح الفتوح به مثابه محصول این انقلاب روحی، به عمق این مبنای اسلامی و الهی بسیار مستحکم این استدلال امام خمینی اشاره می کنند (10/10/1369) و حادثه ی انسانی بودن این فتح را مورد تأکید قرار می دهند (بیانات 26/7/1377) 20. در این زمینه می توان به این بیانات رهبر انقلاب اشاره کرد: اگر شما میخواهید روز اوّلِ فروردین را هم برای خودتان روز نو و نوروز قرار دهید، شرط دارد. شرطش این است که کاری کنید و حرکتی انجام دهید؛ حادثه ای بیافرینید. آن حادثه در کجاست؟ در درون خود شما! یا مقلّب القلوب والابصار. یا مدبّراللیل والنّهار. یا محوّل الحول والاحوال. حوّل حالنا الی احسن الحال اگر حال خود را عوض کردید، اگر توانستید گوهر انسانی خود را درخشانتر کنید، حقیقتاً برای شما نوروز است! اگر توانستید پیام انقلاب، پیام پیامبران، پیام امام بزرگوار و پیام خونهای مطهّرِ بهترین جوانان این ملت را – که در این راه ریخته شده است – به دل خودتان منتقل کنید، برای شما نوروز است. (1/1/1377) 21. تحلیل محتوای پیام های رهبر انقلاب از سال 1369 تا کنون مبین این مطلب است که پیام آغاز سال به مهم ترین مسأله /راهکارهای جامعه در هر دوره اشاره دارد. 22. اگر چه آیت الله خامنه ای از آغاز دوران رهبری در پیام نوروزی خودشان برخی از مضامین تأکید داشتند اما از سال 1378 که به مناسبت یکصدمین سال تولد امام خمینی به نام ایشان نام گذاری شد تا کنون، یک و نیم دهه است که سنت نامگذاری سال ها ادامه داشته است. 23. این مبحث در بحثی با عنوان نام گذاری به مثابه سیاست گذاری توضیح داده شده است. 24. سخنرانی نوروزی رهبر انقلاب در حرم امام رضا علیه السلام از سال 1382 تا کنون ادامه داشته است. 25. چندسالی است که برخی کاخ سفیدنشینان با جشن سال نوی ملتی همراهی می کنند که روزی می خواستند ریشه اش را بخشکاند. مردم آن پیام سال نو که از واشنگتن صادر می شود و آن سفره ی هفت سینی که در کاخ سفید پهن می شود را جدی نمی گیرند ولی بزک کنندگان با دست مایه قراردادن این قبیل رفتارها نوروز و هویت ایرانی را به مسلخ اربابان کدخدای جهانی می برند. 26. حضرت آیت الله خامنه ای ضمن ارائه ی یک استدلال عقلی درباره ی مواجهه اسلام با سنت هایی که جامعه ها یا تاریخ هایی غیر اسلامی برخاسته است(1/1/1378)؛ در میان مجموع روایت های نیروز ؛ تنها به قبول روایت معلّیبن خنیس از امام صادق علیه السلام را (به دلیل ثقه بودن راوی) تصریح دارند (23/1/1390) ولی در زمینه ی اعتبار مضمونی و استحکام اسنادی برخی دیگر از روایت ها توقف می کنند(17/1/1389) اگر چه به طور کل به وجود روایت های دیگر مؤید نوروز اشاره دارند. (7/1/1389) Let’s block ads! (Why?) منبع: 598 کد مطلب : سایر اخبار ...
پیامبر اسلام قبل از نبوت چه آئینی داشت؟
بود . روایات متعددی نیز- طبق نقل علامه مجلسی در بحار الانوار- در منابع اسلامی آمده است که پیامبر (ص) از آغاز عمرش مؤید به روح القدس بود و با چنین تاییدی مسلما بر اساس الهام روح القدس عمل می کرد" [4]. " علامه مجلسی" شخصا معتقد است که پیامبر اسلام قبل از مقام رسالت دارای مقام نبوت بوده، گاه فرشتگان با او سخن می گفتند، و صدای آنها را می شنید، و گاه در رؤیای صادقه به او الهام ...
بازخوانی نامه دوم رهبر انقلاب خطاب به جوانان غربی
به گزارش دولت بهار به نقل از فارس؛ رهبر معظم انقلاب حضرت آیت الله خامنه ای در هشتم آذر ماه 1394 و در پی حوادث تروریستی و خونبار در پاریس فرانسه طی پیام دوم خود به جوانان غربی ضمن تشریح این حوادث و انگیزه ها و ریشه های چنین اقدامات خشونت باری، راهکارهایی را برای پیشگیری از تسری این پدیده در جوامع غربی به جوانان اروپایی پیشنهاد دادند. معظم له همچنین دولتمردان غربی را از قضاوت عجولانه نسبت به برخورد ...
کرنش برخی افراد به سمت آرامگاه کوروش مطرود است/ لزوم پرهیز از افراط گرایی
...، حضرت عیسی (علیه السلام) و حضرت محمد (صلوات الله علیه و آله و سلم)، به نیکی برده شده است . وی با اشاره به وجود سالن آمفی تئاتر چند منظوره در هر مجتمع فرهنگی، گفت: این امکان علاوه بر انجام اقدامات فرهنگی، محلی برای برگزاری سایر برنامه ها و نشست های مختلف اجتماعی و غیره به شمار می روند و به منظور اکران فیلم و نمایش آثار فاخر و مورد نیاز جامعه در حوزه سینمایی نیز کاربرد موثر دارد . ...
از درگذشت بازیگر جوان سینما تا درخشش تنهایی لیلا
به گزارش خبرنگار حوزه رادیو تلویزیون گروه فرهنگی باشگاه خبرنگاران جوان ؛ در مردادماه سال گذشته، در حوزه رادیو و تلویزیون کشور اتفاقاتی افتاد که در ادامه به برخی از مهم ترین رویدادها اشاره می شود: شبی ماندگار در میان صداهای جادویی دهم مرداد مراسم تجلیل از پرویز بهرام با حضور پیشکسوتان و هنرمندان قدیمی عرصه دوبله در فرهنگسرای ارسباران برگزار شد. آشتیانی پور رئیس هیئت مدیره ...
همایش حوزه علمیه ؛ پیشتاز نوآوری در نجف آغاز شد
به گزارش سرویس بین الملل خبرگزاری حوزه ، همایش حوزه علمیه ؛ پیشتاز نوآوری با محوریت تجدد و احیا در افکار علامه شیخ محمدرضا مظفر در نجف آغاز به کار کرد. این همایش دو روزه از طرف معاونت فکری – فرهنگی آستان مقدس حضرت ابالفضل(ع) و با همکاری موسسه خیریه بحرالعلوم نجف برگزار می شود. از سخنرانان این همایش می توان به سید احمد صافی تولیت حرم حضرت ابالفضل(ع) و سید علاء الموسوی رئیس ...
دانستی های جذاب از کشورهای میزبان نوروز
آرمان پرس : نوروز نخستین روز سال خورشیدی ایرانی برابر با اول فروردین ، آغاز سال نو و یکی از کهن ترین جشن های به جا مانده از دوران ایران باستان است. در مورد زمان پیدایش نوروز پژوهش های بسیاری صورت گرفته و از اسناد باقیمانده، عمر آن را با پیشینه اقوام آریایی مرتبط دانسته اند اما آنچه مشخص است برگزاری جشن های نوروزی به 538 سال قبل از میلاد در ایران باستان بازمی گردد. البته در شاهنامه، از نشستن جم ...
بازخوانی نامه دوم رهبر انقلاب خطاب به جوانان غربی/ ظلم، خواه ناخواه خاصیت برگشت پذیری دارد
به گزارش گروه اخبار داخلی دفاع پرس ، رهبر معظم انقلاب حضرت آیت الله خامنه ای در هشتم آذر ماه 1394 و در پی حوادث تروریستی و خونبار در پاریس فرانسه طی پیام دوم خود به جوانان غربی ضمن تشریح این حوادث و انگیزه ها و ریشه های چنین اقدامات خشونت باری، راهکارهایی را برای پیشگیری از تسری این پدیده در جوامع غربی به جوانان اروپایی پیشنهاد دادند. معظم له همچنین دولتمردان غربی را از قضاوت عجولانه نسبت به ...
از محرومیت زدایی در روستاهای سیستان وبلوچستان تا حضور 1119جهادگربسیجی در نوروز95/ تا زنده ایم مطیع امر ...
به گزارش شبکه اطلاع رسانی راه دانا به نقل از زاهدانه، همه ساله با فرا رسیدن سال نو و تعطیلات نوروزی صدها گروه جهادی خود را برای حضور در مناطق محروم و خدمت رسانی به مردم در عرصه های عمرانی، پزشکی، فرهنگی و اشتغالزایی آماده می کنند. بر همین اساس از آنجایی که رهبر انقلاب امسال را بعنوان سال اقتصاد مقاومتی؛ اقدام و عمل نامگذاری کردند گروه های جهادی سیستان و بلوچستان به ویژه دانشجویان و طلاب اهم از ...
تدوین طرحی برای جایگزینی مسابقات قرآنی
سیدمجتبی سادات فاطمی، استاد برجسته قرآن کریم در گفت وگو با خبرگزاری بین المللی قرآن(ایکنا) از خراسان رضوی، با اشاره به خلأها و کمبودهای حوزه قرآنی در سال 94 عنوان کرد: متأسفانه اکثر فعالیت های قرآنی به سوی برگزاری مسابقات قرآن سوق پیدا کرده و فعالیت های زیربنایی در این زمینه بسیار اندک است؛ نهادها و مؤسسات دولتی، فعالیت های قرآنی خود را منوط به برگزاری مسابقات کرده اند و به دنبال تبلیغات و نوعی ...
سردار دهقان درگذشت مادر همسر رئیس جمهور را تسلیت گفت
به گزارش حوزه دفاعی امنیتی گروه سیاسی باشگاه خبرنگاران جوان؛ سردار حسین دهقان وزیر دفاع و پشتیبانی نیروهای مسلح با صدور پیامی درگذشت مادر همسر حسن روحانی رئیس جمهوری اسلامی ایران را تسلیت گفت. متن این پیام به شرح ذیل است: انا لله و انا الیه راجعون حضرت حجت الاسلام و المسلمین جناب آقای دکتر حسن روحانی ریاست محترم جمهوری اسلامی ایران خبر درگذشت ...
شیخ حسین راضی؛ از یادگیری قرآن تا قیام علیه آل سعود
اساتید حوزه علمیه این شهر از جمله علامه حسن زاده آملی و آیت الله جوادی آملی فرا گرفت. وی حدود 5 سال مسئول حوزه علمیه احساء و قطیف(از مناطق شیعه نشین عربستان) بود و تألیفات و پژوهش های زیادی را به رشته تحریر درآورد. اتخاذ مواضع شجاعانه شیخ راضی به خاطر اتخاذ مواضع شجاعانه و انتقاد از شرایط و اوضاع حاکم بر جامعه عربستان معروف شد؛ این در حالی بود که مراجع دینی داخلی و ...
بازخوانی پیام های نوروزی رهبری از سال 69 تا 95
به گزارش شبکه اطلاع رسانی راه دانا ؛ حضرت آیت الله خامنه ای در نخستین دقایق آغاز سال نو، در پیامی به ملت شریف ایران، با تشریح اوضاع مهم سال ِ قبل، چارچوب کلی و افق پیش روی ملت و مسئولان جمهوری اسلامی را در سال ِ پیش ِ رو، ترسیم می کنند. به گزارش تابناک ؛ مقام معظم رهبری تاکنون بیست و شش پیام نوروزی صادر کرده اند که حاوی نکات بسیار مهمی است؛ کنار هم قرار گرفتن این پیام ها، دغدغه های ...
تعارف بی تعارف،عمل کنید حرف کافی است
برای ایجاد اشتغال و تحرک اقتصادی.، آخرین موارد از پیشنهادهای دهگانه حضرت آیت الله خامنه ای به مسئولان اجرایی برای تحقق شعار سال یعنی اقتصاد مقاومتی، اقدام و عمل است. ایشان افزودند: البته کارهای دیگری نیز می توان در این مسیر انجام داد اما اگر این ده نکته، عملیاتی شود در کشور حرکتی انقلابی، بزرگ و رو به پیشرفت آغاز می شود که اقتصاد ایران را مصونیت می بخشد و تأثیر تحریم ها را کاملاً کاهش می ...
درس های استاد
خویش است. منظورم این است که رجعت کنیم به خود و ببینیم در رابطه با اتفاق هایی که در طول سال های اخیر در حوزه های مختلف رخ داده است تا چه اندازه راه های درست را رفته ایم و چه مسیری را به اشتباه رفته ایم. در واقع جرات انتقاد از خود را داشته باشیم تا راه بهتری بیابیم و سعی کنیم که به فسیل تبدیل نشویم. در واقع همانگونه که طبیعت لباس تازه به تن می کند باید تفکر انسان هم لباس زیبا به تن کند . ...
آتش بس پایدار در سوریه راه سخت و دشواری دارد
هم عبور خواهد کرد. اما عربستان در حوزه عربی، کشور بزرگ و تأثیر گذاری است و کشورهای کوچک را هم با خود همراه کرده است. بله اما شما ببینید بعد از همین حادثه ای که در پی اعدام آیت الله شیخ نمر در مقابل سفارت عربستان در تهران اتفاق افتاد، عربستان تلاش زیادی کرد که کشورهای مهمی را به قطع رابطه با ما ترغیب کند؛ اما در نهایت چند کشور کوچک -که البته ما احترام خاصی برای آنها قائلیم- به ...
ازحضور طلاب در مناطق صعب العبور تا شهادت مبلغان به دست وهابیت
اشاره : طرح هجرت بلند یکی از طرح هایی است که حوزه های علمیه به منظور حضور و استقرار دائمی یا حداقل یک ساله طلاب و روحانیت به همراه خانواده در مناطق محروم کشور درنظر گرفته اند، برهمین اساس برخی از روحانیون مبلغ به صور جهادی به این مناطق رفته و اقدام به تعمیق معارف دینی و ارزش های اسلامی می پردازند. حجت الاسلام مجتبی صالحی یکی از ا مبلغین حوزه علمیه اصفهان است که به فعالیت خطیر و مهم ...