سایر خبرها
با عربستان چه باید کرد؟
بویژه عربستان را بر آن داشت تا بر طبل ایران و شیعه هراسی در منطقه و جهان محکم تر بکوبند بلکه بتوانند از گسترش نفوذ ایران در منطقه جلوگیری نمایند. دو. تغییر دولت در ایران و آغاز گفت و گوهای هسته ای با 6 قدرت جهانی نه تنها عربستان و دیگر کشورهای منطقه را به عدم پیگیری سیاست های گذشته ترغیب نکرد، بلکه این مذاکرات را زنگ خطری جدی برای خود تلقی و به مخالفت علنی با آن و اتخاذ سیاست های عملی برای ...
آیا فشار بر منابع بانکی در سال 1395 کاهش می یابد؟
عمل وجود برخی مشکلات ترازنامه ای بانک ها، شرایط را برای کاهش مورد انتظار نرخ های سود با چسبندگی مواجه کرد. با وجود این و به رغم چالش های موجود در راه کاهش نرخ های سود بانکی، بانک مرکزی با سامان دهی بدهی بانک ها به بانک مرکزی از طریق تبدیل اضافه برداشت بانک ها به خطوط اعتباری، قرارداد اعتبار در حساب جاری (با نرخ های مناسب)، برگزاری جلسات مشترک و مستمر با مدیران عامل بانک های بدهکار و راه ...
دادگاه لاهه حکم قصاب بوسنی را صادر کرد
حدود 12 هزار بوسنیایی در جریان آن به قتل رسیدند. کاراجیچ 70 ساله اتهام ها را رد کرده است و گفته است که به عنوان یک رهبر وطن پرست صرب فقط هدفش محافظت از هویت صربها بوده است. خانواده کاراجیچ دادگاه رسیدگی به اتهامهای او را دادگاهی در جهت منافع سیاسی غرب خوانده اند و خواهان آزادی او شده اند. پرونده رسیدگی به اتهامهای رادوان کاراجیچ یکی از مهمترین پرونده های جنایت جنگی پس از جنگ جهانی دوم است. اخبار بین الملل - تسنیم ...
9 رویداد جریان ساز اقتصادی سال 94/بلای نفت ارزان و شفای توافق با جهان
به مجلس تقدیم کرد. موضوعی که مورد نقد برخینماینده های مجلس بود. از سوی دیگر دولت همزمان با این لایحه،لایحه ای نیز به عنوان لایحه برنامه ششم توسعه تقدیم مجلس کرد که آن لایحه مورد نقد نماینده ها قرار گرفت. اما جنس این انتقاد با انتقادها درباره لایحه بودجه متفاوت بود. نماینده هایی چون احمد توکلی مطرح کردند دولت یازدهم به جای لایحه برنامه ششم توسعه، لایحه احکام مورد نیاز برای اجرای برنامه ششم توسعه را ...
آزادسازی قریب الوقوع شهر باستانی تدمر/ دفع حمله داعش به شمال حلب توسط ارتش سوریه/دور جدید جنگ داخلی ...
تروریستهای مستقر در آن را قطع کرده اند. گفته می شود که 100 تن از نیروهای ارتش آزاد و القاعده در این منطقه حضور داشته و سهم جولان از نظر نظامی عملا ساقط شده است. بنابر اخبار واصله میدانی، بدنبال فرار نیروهای ارتش آزاد از تسیل و ورود نیروهای متحد داعش به برخی مناطق حاشیه ای شهر عدوان، فرماندهی گروه ارتش آزاد از القاعده درخواست کمک کرد! نیروهای گروه تروریستی تکفیری بین المللی القاعده تحت ...
خداحافظ؛ السفیر
این است که وی ترجیح می دهد با عزت و کرامت از این بحران خارج شود. رمزی جریج تاسف شدید خود را نسبت به بحران رسانه های لبنان و توقف قریب الوقوع روزنامه السفیر ابراز داشت. وی در پاسخ به این سئوال که آیا دولت لبنان نمی تواند کاری برای عدم توقف روزنامه السفیر انجام دهد؟، گفت: ما عصای سحر آمیز در اختیار نداریم، گذشته از این، آقای سلمان فرصت مناسبی برای اقدام در این زمینه و یافتن راه ...
سال نو پرونده اختلاس از نو -رضا ضراب؛شریک دزد در ایرانی و متهم در امریکا* مطلب ویژه
زنجانی این است که پول فروش نفت کجاست. با 10 میلیون دلار در یک مملکت کودتا می کنند تا دولت تغییر کند ، با 2 میلیارد و هشتصد میلیون دلار چه می توان کرد؟ بند دوم این سوال جهانگیری هر چند پاسخ دارد اما هنوز کسی پاسخ بند اول را نمی داند . حالا او که از اوج تا حضیضش 6 سالی بیشتر طول نکشید، در حالی روزهایش را به شب می رساند که نمی داند سرنوشتش مانند تمام کسانی است که به فساد اقتصادی متهم می شوند یا چون جزایری می تواند از دام برهد . منبع: ...
سعودی ها باید بازی با حاصل جمع صفر در مقابل ایران را تغییر دهند
.... وقتی که مذاکرات پایان یافت و توافق برجام حاصل شد کاخ سفید زحمات زیادی را متحمل شد تا به سعودی ها اطمینان دهد که توافق هسته ای ایران منادی یک "چانه زنی" نخواهد بود. نویسنده در ادامه ضمن برشمردن شکست های عربستان در منطقه نوشت: دولت اوباما به منظور نشان دادن تداوم تعهد خود به ریاض در مقابل داستان سرایی سوال برانگیز سعودی ها درباره نقش حمایتی ایران از حوثی ها در تحریک به جنگ افروزی در ...
نحوه فرجام خواهی بر اساس قانون
شده باشد. 2- قرار سقوط دعوا یا عدم اهلیت یکی از طرفین دعوا. همچنین مطابق ماده 369 قانون آیین دادرسی مدنی، برای اینکه آرای ذکرشده قابل فرجام خواهی باشد، نباید مشمول یکی از بندها و شرایط مندرج در این ماده باشد. ماده 369 می گوید: احکام زیر اگرچه از مصادیق بندهای (الف) در دو ماده قبل باشد، حسب مورد قابل رسیدگی فرجامی نخواهد بود: 1- احکام مستند به اقرار قاطع دعوا در دادگاه. ...
کاری که در سینما کردم مهمتر از فیلمسازی است
مولفه مهم سینمای غرب یعنی فروش و مخاطب بی اعتنا هستند وبه این تناقض آشکار هیچگاه پاسخ درخوری نداده اند. اگر بخواهیم به دور از منتقد بوده به دلایل مهم بودن آثار یک فیلمساز بپردازیم قطعا می توانیم داشتن مخاطب انبوه آن هم نه در یکی دو اثر نخست بلکه در همه آثار را مولفه ای مستقل از دلایل این اتفاق، برای مهم بودن آثار او بدانیم. که البته بررسی دلایل این جذابیت با وجود انتقاد های زیاد درست و غلط، خود ...
دولت در مسیر رسیدن به حق مردم، صبورانه مقابل حرف های غیرمنطقی ایستادگی کرد
رنج بروکراسی اداری به سوی تقویت بخش خصوصی و تأسیس مناطق آزاد رفته و دولت یازدهم هم روانی کارها در مسائل اقتصادی را با کم کردن احتمال مفسده دنبال می کند. او با مقایسه اوضاع امروز جزیره کیش با بنادر کشورهای اطراف، یادآور شد: هدف اصلی ما یک منطقه آزاد واقعی در دو جزیره کیش و قشم بود و می دانستیم امنیت آنها چقدر برای کشور مهم است و کارهای بخش خصوصی هم به نفع مردم و کشور است. ...
ژنرال های پورسانت؛ از کرسنت تا برجام
بسیار مستعدی وجود دارد که زمینه فساد و نفوذ در اقتصاد فراهم آید. طبیعی است که دشمنی، دشمنی پایانی نیست و تا مملکت را به زانو درنیاورد آسوده نمی نشیند اگر از تحریم شد از طریق تحریم اگر با جنگ از روش جنگ و اگر هم توانست با نفوذ در ارکان حکومت و آلوده کردن مقامات کشوری این کار را بکند، حتما ضربه خود را می زند. بنابراین شفافیت در اطلاعات و صداقت در عملکرد بهترین اقدام دولت برای مقابله با نفوذ و جلوگیری از وابستگی به قدرت های مستکبر است ...
اهداف و منافع عربستان در سوریه
با کمک تسلیحاتی به دولت اسد و حضور چین در حریم دریایی سوریه و حمایت از دمشق[5]، و بالاخره اذعان قدرت های بزرگ به نقش تعیین کننده جمهوری اسلامی ایران در حل بحران سوریه، سیر تحولات برخلاف منویات آل سعود پیش می رود؛ ولی سؤال اساسی اینجاست که سعودی ها چه اهدافی را از پرداخت هزینه های سنگین حمایت از گروه های تروریستی همچون داعش و شبه نظامیان سلفی در حال جنگ با ارتش و نیروهای امنیتی سوریه دنبال می کنند ...
صندلی داغ طرفداری؛ مهیار میرزاپور، درباره عضو همیشه آنلاین "طرفداری" و فلسفه عجیب هواداری اش
رو بگیریم. توی طرفداری له یا علیه هیچ تیمی هیچ قانونی وجود نداره و ما فقط جریان اخبار رو به شما منتقل می کنیم. اگر خبری خوب در مورد تیم شما کار میشه فکر نکنین با شما هم جبهه ایم و اگر خبری منفی دیدین فکر نکنین ما دشمن شما هستیم. فقط وقتی خبری مهم در مورد تیم شما کار نشده به ما اطلاع بدین که رسیدگی بشه. خبرهای منفی رو هم با یه لبخند رد کنین که هیچ چیز تو این دنیا به جز خدا موندنی نیست و هیچ شکست یا افتضاح یا رسوایی موندگار نیست و دوروز دیگه همه چیز رو همه فراموش می کنن. ...
همه چیز از هدیه ی پادشاه بلژیک به سعودی ها شروع شد
سفیر سعودی است)." "اگر همزمان، مراکش و ترکیه قویا می کوشیدند برای اتباع شان در دیگر کشورها نسخه حقیقی و درستی از اسلام ارائه دهند و در واقع جایی برای ایدئولوژی وهابی نگذارند، اما این امر در مورد مابقی جهان عرب صدق نمی کرد." "امامان مراکشی تبار هم به شدت زیر نفوذ وهابی گری و دیگر نسخه های رویکرد سلفی به اسلام قرار داشتند. از این رو، در بلژیک هیچ گسستی میان رویکرد آن ها و ...
منتخبان در گام اول نشان دهند که پیام مردم را دریافتند وگرنه رفوزه می شوند
دارد یا نه و بعد از اینکه نهادهای مرجع اظهار نظر کردند، نباید تردیدی برای نهادهای مسئول در مورد صلاحیت به وجود بیاید. اما آن انبوهی از داوطلبان که عنوان عدم احراز را دریافت کردند برای من به عنوان کسی که آشنا به مقررات است، سوال برانگیز است که چرا این اتفاق افتاد؟ برخی قضات و شخصیت های برجسته دانشگاهی و حوزوی تأیید صلاحیت نشدند و این خیلی عجیب بود. ان شاءالله خود شورای نگهبان و نهادهای مسئول بررسی ...
تهران پاکم آرزو است
پایگاه خبری تحلیلی تازه (tazehnews.com) : سال که نو می شود همه آرزو های خوب را برای هم می خواهیم . هفته نامه تهران شهر(هفته نامه داخلی شهرداری تهران ) در ویژه نامه نوروزی آرزوهای اعضای شورای شهر تهران را منعکس کرده است که در پی می خوانید . فقط به دنبال حل مشکلات باشیم رضا تقی پور، سخنگوی شورای شهر: آرزوی من این است که برای ایجاد رفاه شهروندان و داشتن شهری سالم بر چالش ...
باهنر: حرف و حدیث پشت سرم زیاد است
...؛ در مدیریت جلسات مجلس چه کاری سخت تر از همه بود و چرا برخی موارد، نمایندگان مجلس به مدیریت شما در اداره جلسات انتقاد شدید وارد می کنند؟ من با پنج رئیس مجلس کار کردم. بگذارید برای این که به سوال شما پاسخ دهم، خاطره ای طنزآمیز تعریف کنم. در مجلس هفتم، نایب رئیس اول بودم و در یکی از جلسات، اداره جلسه را برعهده داشتم؛ یکی از نمایندگان محترم تهران، آقا سیدمهدی طباطبایی که چهره ای مشهور و ...
مطبوعات عربستان به خدمت داعش درآمدند؟
نفوت ، نایب رئیس اسبق موساد است که در گفت وگو با شبکه دو تلویزیون اسرائیل تاکید کرد، تل آویو از دهه 60 قرن گذشته ریاض را دشمن خود نمی داند و اسرائیل داخل عربستان دوستان و شرکای بسیاری دارد که برای رابطه با تل آویو ارزش بسیاری قائل هستند و تل آویو و ریاض نگرانی های مشترکی در قبال منازعات مذهبی جاری در جهان اسلام دارند. نفوت در ادامه به نادرستی تصویر کلی ترسیم شده در سرزمین های اشغالی که اظهار می کند، کشورهای عربی خواهان نابودی اسرائیل هستند، اشاره و تاکید می کند، موضوع رابطه اسرائیل با کشورهای عربی از جمله موضوعات و قضایای مورد اختلاف بین اعراب بوده است. ...
روایت تازه از پشیمانی خلخالی/ رأی آیت الله جنتی پاک بود/ سیگاری که ولایتی برای قطعنامه کشید!/ پیگیری ...
مخاطبان مهم و قابل توجه باشد، در اختیار مخاطبان قرار می گیرد و اینک رصدخانه تابناک را می بینید. معاون رئیس پلیس دبی: نتانیاهو پسرعموی من است ! " ضاحی خلفان" که به سبب موضع گیری های مضحک و جنجالی، انگشت نمای جهان عرب است، اخیراً برای این که بار دیگر توجه رسانه ها را به خود جلب کند، در چند توئیت پیاپی در صفحۀ تویتر خود نوشت: "نباید یهودیان را دشمن بدانیم، باید یهودیان را ...
معنای متفاوت نوروز از منظر رهبر انقلاب
به گزارش پایگاه 598 به نقل از پایگاه اطلاع رسانی رهبر انقلاب (Khamenei.ir)، مناسبات اسلام و ایران یکی از مهم ترین مسأله های هویتی یک و نیم سده ی اخیر جامعه ی ایرانی بوده است. معادله ای که از حدود نیم سده پیش با افزوده شدن متغیر انقلاب وجوه بدیع و متمایزی یافته است. معادله ای که حل آن ظرفیتی ذوابعاد [...] به گزارش پایگاه 598 به نقل از پایگاه اطلاع رسانی رهبر انقلاب (Khamenei.ir)، مناسبات اسلام و ایران یکی از مهم ترین مسأله های هویتی یک و نیم سده ی اخیر جامعه ی ایرانی بوده است. معادله ای که از حدود نیم سده پیش با افزوده شدن متغیر انقلاب وجوه بدیع و متمایزی یافته است. معادله ای که حل آن ظرفیتی ذوابعاد را در سطوح هویتی تثبیت می کند و عدم حل آن چندپارگی هویتی را در پی خواهد داشت. چیستی و تطور نوروز نوروز از جمله مضامینی است که طول سال هایی چند، دست مایه ی ارائه ی تحلیل های گوناگونی در سخنان رهبر انقلاب بوده است. عطف به خاستگاه و جایگاه حقیقی آیت الله خامنه ای در اندیشه ی اسلامی معاصر، ادبیاتی که از خلال این تحلیل ها فراهم آمده یک تجربه ی نظری بی بدیل است؛ چرا که در خصوص موضوع نوروز برای تفکر اجتهادی-اسلامی کمتر اندیشه ورزی شده است. با مروری گذرا بر بیانات آیت الله خامنه ای با دو سطح از تحلیل پیرامون نوروز مواجه می شویم. در سطح اول مسأله گونگی نوروز مطرح است. منظری که ایشان به تحلیل نوروز می گشاید، منتهی به نوزایی معنای نوروز می شود. در این سطح از تحلیل ایشان به فلسفه ی بودن و شدن نوروز می پردازند. چیستی نوروز یا روزِ نو را با استدلال هایی برخاسته از ادبیات روایی شرح می دهند 1 و بر این نکته تأکید دارند که نظم نوروز یک تطور معنایی داشته و از معنایی باستانی(سلطنتی و شاهنشاهی) به یک معنای مردمی- اسلامی رسیده است. 2 حسب تأکیدی که این تحلیل بر پرسش از چیستی فلسفی و چگونگی تاریخی این سنت دارد؛ نوروز از روزمرگی خارج شده و به یک ظرفیت انسانی و اجتماعی تبدیل می شود. بر این اساس نوروز فرصتی است برای ارزیابی و اندشیدن به خود انسانی و پیوستن به دیگری اجتماعی. سطوح معنایی نوروز سطح دوم تحلیلی که بر اساس بیانات آیت الله خامنه ای درباره ی نوروز قابل پیگیری است، در واقع نگره ای است پیرامون چیستی و چگونگی نوروز که در پاسخ به پرسش سطح اول تحلیل مطرح می شود. در تحلیل آیت الله خامنه ای نوروز دست کم حامل سه لایه ی معنایی است که در طول تاریخ بر نوروز و بریکدیگر مترتب شده است. سطح اول خاستگاه ملی این آیین است. اصل نوروز یک آورده ی دینی نبوده است. 3 انسان ایرانی و به تعبیر دقیق تر شرقی ، پیش از ظهور و شکل گیری دعوت اسلامی، نوروز را به عنوان مبدأ تاریخ خود قرار داده است. این برای ملت هایی که نوروز را مبدأ تاریخ قرار داده اند یک امتیاز است چرا که نوروز در ذات خود واجد و حامل معنا و ارزش های مهم انسانی است. 4 با این حال دشوار نیست که درک کنیم در جوامع پادشاهی وقت، نوورز به مثابه یک سنت/ نهاد اجتماعیِ پرنفوذ تا چه میزان متأثر قدرت های حاکم بوده است. حکومت های پی در پی شاهنشاهی به نوروز معنایی سلطنتی بخشیده بودند. 5 با این حال اسلام به مثابه جهان بینی و آیین جدید و مورد پذیرش مردم ایران، با این سنت اجتماعی برخورد حذفی ندارد 6 ، آن را به رسمیت می شناسد ولی در عین حال از زوائد حاصلِ سیطره ی نهاد سلطنت رهایی می بخشد و بر اساس ظرفیت های ذاتی آن 7 ، ارزش های متعالی و توحیدی را در چارچوب سنت نوروز بسط می بخشد. بنابراین لایه ی دیگر معنای نوروز کنونی، سطح معنوی- دینی آن است که با اسلامی شدن نوروز شکوفا می شود. بر وفق سطح اسلامی از معنای نوروز، این سنت در تمام ساحات چهارگانه ای که آموزه های ادیان تأیید، گسترش می یابد. وجه ی همت عملی و آموزه های نظری ادیان، و اسلام به عنوان اکمل ادیان، حول چهار محور اساسی ارتباط انسان قابل صورت بندی است. این سطوح چهارگانه عبارتند از رابطه ی انسان با خود ، خدا ، دیگری و طبیعت . همچنین محور سوم (رابطه با دیگری) در ضمن استدلال هایی مبسوط در حکمت عملی به دو سطح منزل(خانواده) و مدن(جامعه) تقسیم می شود. اسلام نوروز را در تمام این چهار یا پنج حوزه ی حیات انسانی تأیید می کند و یا معنا می بخشد. بر اساس سنت نوروز، روزگار نو با این موارد همراه است: توجه و رسیدگی مادی و معنوی به خود (محاسبه رفتارها 8 و آراستگی ظاهری 9 )، نیایش با خدا 10 و زیارت اولیاءالهی 11 ، ارتباط با دیگران خانوادگی (صله ارحام) ارتباط با دیگران اجتماعی (صله احباب) 12 و نزدیکی به طبیعت 13 . معنای نوروز با این گستره شامل تمامی این روابط می شود. نگاره شماره یک: اسلام سنت اجتماعی نوروز را نفی نمی کند؛ آن را از بند سلطنت رهایی بخشیده، به مردم بازمی گرداند و در تمام حوزه های چهارگانه ی مورد اهتمام ادیان تأیید کرده و معنایی جدید می بخشید. سطح دیگر اما دلالت های انقلابی است که نوروز در این نیم قرن اخیر به خود دیده است. آغاز این سطح از معنا هم زاد با انقلاب اسلامی بود؛ از نوروز 1342 و وقتی که سخنرانی حاج آقا روح الله در مسجد اعظم قم این گونه آغاز شد: امسال ما عید نداریم و این عید را عزای ملی اعلام می کنیم 14 . انقلاب در نسبت دادن معانی جدید به نوروز از متناقض ترین معنا شروع کرده بود؛ از عزا. بعدها که امام خمینی نسبت نوروز و انقلاب را بیشتر توضیح داد، مشخص شد این تلاقی فراتر از یک رخ داد اتفاقی، شامل یک هم سنخی معرفتی نیز می شود. یکی از مهم ترین خطوط نطق ها و نوشته های امام خمینی در سال های منتهی به پیروزی انقلاب و پس از آن، تأکید و تکرار بر چیستی انقلاب اسلامی بود. در این رابطه امام خمینی بر مفاهیمی همچون انقلاب باطنی 15 ، تحول درونی 16 ، انقلاب انسانی 17 و مانند این ها تأکید می کردند. ایشان این استدلال را پیش می کشیدند که ابتدا با یک انقلاب الهی در درون انسان ها، انسانی متمایزی خلق شده است؛ یک انسانِ انقلابی که موتور محرکه ی تاریخ انقلاب است و انقلابِ درون خود را در سطح اجتماعی نیزبازتولید می کند. نوروز هم برای امام خمینی ارجاع روشنی به این تصویر و تحلیل از انقلاب داشت: مقلب القلوب و الابصار آن اسم الهی بود که انقلاب اسلامی را ممکن ساخته بود؛ از این رو نوروز فرصت بازتولید این تحول به حساب می آمد. 18 این معنا از نوروز در سخنان رهبر انقلاب هم بسط و شرح ویژه ای یافته است. ایشان نیز در شرح و تداوم فکر امام خمینی انقلاب اسلامی را محصول تحول انسانی و درونی می دانند 19 و نوروز را فرصتی برای بازتولید تحول درونی 20 . در سطح دیگر اما بازتعریفی از مناسبت نوروز مطرح می شود که طی آن نوروز برای انسان هایی که سطوحی از این تحول درونی را تجربه کرده اند، به مثابه یک سنت اجتماعی- انقلابی مطرح می شود. این بازتعریف عمدتاً طی سه فرایند روی می دهد: پیام آغاز سال رهبر انقلاب به مثابه یک چارچوب و جهت گیری کلان برای حرکت انقلاب در سال جدید است. 21 سنت نامگذاری سال ها 22 که طی حدود دو دهه، تجربه ی جدیدی را در سیاست گذاری عمومی انقلاب اسلامی شکل داده است 23 و البته سنت سخنرانی آغاز سال نو در پایتخت معنوی ایران، بارگاه امام رضا (علیه السلام)؛ که بیش از یک دهه تداوم داشته است. 24 تحلیلی اجمالی از محتوای این سه حرکت نشان می دهد مهم ترین مسائل جاری انقلاب اسلامی و جهت گیری های کلی مرتبط با این مسأله ها، مهم ترین مضمون این سخنرانی را تشکیل می دهد. به این ترتیب نوروز فرصتی برای بازتولید انسان و جامعه ی انقلابی است و این معنای جدیدی است که سنت نوروز در ساحت انقلاب اسلامی ایران بدان دست یافته است. نگاره شماره دو: هسته ی معناییِ سنت نوروز در ساحت انقلاب اسلامی ایران فربه شده است و به ترتیب با سه لایه از دلالت های مفهومی ایرانی، اسلامی و انقلابی در بر گرفته می شود. بنابراین می توان گفت طی پنج دهه ی اخیر در ساحت انقلاب و با محوریت رهبران آن، نوروز از حالت یک سنت تکرار شونده فراتر رفته و موضوع اندیشه ورزی قرار گرفته است. توجه به چیستی و تطور نوروز، ظرفیت معنایی آن را فعال کرده است. در سایه ی این اندیشه ورزی ها معانی سنت نوروز فربه تر شده است به گونه ای که در حال حاضر می توان آن را حامل سه لایه ی ایرانی، اسلامی و انقلابی برای نوروز دانست. نوروز: تلاقی ایران، اسلام انقلاب با اشاراتی که پیرامون لایه ها، معانی و سطوح سنت نوروز در ساحت انقلاب اسلامی ایران آمد؛ می توانیم به سطح کلان تر تحلیل مسأله منتقل شویم. همانطور که در آغاز یادداشت اشاره شد در سطح کلان این بررسی در یک تحلیل هویتی، نوروز به مثابه یک نشانه/ الگو، در بازخوانی نسبت ایران ، اسلام و انقلاب لحاظ می شود. بیش از پنج دهه پیش هنوز انقلاب اسلامی در ایران تکوین نیافته بود که صحنه ی اجتماعی سیاسی ایران در یک جمع بندی نمادین از تجربه جمعی خود در تاریخ معاصر، واجد سه نیروی اجتماعی عمده بود. یک نیروی اجتماعی، متجددهایی بودند که اگر چه انقلابی بودند و بر انقلاب تأکید می کردند اما اسلامی و ایرانی نبودند. روشنفکران چپ گرا انقلاب را منهای اسلام و ایران می خواستند، از این رو هیچ ابایی نداشتند با برادر بزرگ تر شان همکاری کنند. بعدها انقلاب اسلامی و صدق مفهوم چپ امریکایی – که از جانب امام خمینی مطرح شد- نشان داد برادر بزرگتر این جماعت، نه شوروی که دیگری است. نیروی عمده ی دیگر اما متجددینی بودند که اگر چه ملی گرا بودند و بر ایران تأکید می کردند اما در عمل اجتماعی خود نه مسلم بودند و نه روش های انقلابی را بر مبارزات پارلمانتاریستی ترجیح می دادند. اگر چه بعدها تمسک منورالفکرهای راست گرا به استقلال و سپس آزادی، با انقلاب اول و دوم زیر سؤال رفت و بی بنیان شد. نیروی عمده ی سوم اما متحجرین بودند: مقدس مآبانی که اسلام را می خواستند اما نه به ایران و اوضاع آن می اندیشیدند و نه با انقلاب و روش های دگرگون ساز روی خوش نشان می دادند. بعدها هنگامی که صدق قدم انقلاب در دگرگونی وضعیت اسلام در جهان پدیدار شد، مدعای این مقدس مآبان نیز بیش از پیش بر باد رفت. نگاره شماره سه: انقلاب اسلامی ایران در زمانه ای متولد شد که تعارض اجتماعی میان امر ملی، امر انقلابی، امر اسلامی به اوج رسیده بود. انقلاب اسلامی ایران اما در برابر متجددان و متحجران ایستاد و در تعاطی میان اسلام، انقلاب و ایران، هویت جدیدی را بنیان گذاشت. هویت ما در تضاد و کشاکش میان متحجرین و متجددین به مهلکه افتاده بود و نوروز هم جزئی از این هویت بود. وقتی خرداد 1342، انقلاب اسلامی ایران در غربت و غیبت این سه نیروی اجتماعی عمده متولد شد حامل این استدلال ضمنی بود که ما هر سه ی این جریان اجتماعی نیستم ولی واجد تعریفی متعالی تر از ارزش هایی هستم که این سه جریان مدعی آن هستند: ایرانی بودیم، اسلامی شدیم و انقلابی هستیم. در ساحت انقلاب اسلامی ایران این سه مفهوم در یک تعاطی و داد و ستد، هویت ما را می سازند و این تعارض های ظاهری نه در ذات مفاهیم که محصول عدم صدق معرفتی و اجتماعی هوادان شان است. به همین دلیل انقلاب اسلامی ایران با روشنفکران به اصطلاح انقلابی بر سر مفهومی که داشتند و داشته ی مفهومی شان (انقلاب)، به خاطر نداشته هاشان (اسلام و ایران) درگیر می شد. انقلاب اسلامی ایران با منورالفکران به اصطلاح ملی و ایرانی، بر سر مفهومی که داشتند و داشته ی مفهومی شان (ایران یا ملیت) و به خاطر نداشته هاشان (اسلام و انقلاب) درگیر می شد و بالاخره انقلاب اسلامی ایران با مقدس مآبان به اصطلاح اسلامی بر سر مفهومی که داشتند (اسلام)، به خاطر نداشته هاشان (انقلاب و ایران) درگیر می شد. این چنین بود که هویت ما حاصل تعاطی این سه امر در یک تعریف متمایز بود، نه تعارض آن ها در تعریف موجود. سنت نوروز هم که جزئی از هویت ماست، در ساحت اندیشه ی انقلاب اسلامی ایران و رهبرانش واجد این سه معناست. سه معنایی که البته نقش های متمایزی در این نمایش آیینی بر عهده دارند؛ یکی محتواست (اسلام)؛ دیگری ظرف تحقق است (ایران) و دیگری جهت تحقق(انقلاب). نگاره شماره چهار: سنت نوروز در ساحت انقلاب اسلامی ایران حامل معنای متنوعی در سه لایه ی ایرانی، اسلامی و انقلابی شد. رهبر انقلاب اسلامی در تحلیل هایی که پیرامون نوروز دارند به این سه لایه و معنای هر یک اشاره کرده اند. چالش های هویت/ نوروز نوروز هم سرشت و هم سرنوشت هویت ماست. سنت نوروز منهای اسلام به مسلخ سرمایه داری جهانی و استکبار جهانی می رود. در این نگاه نوروز، هیچ تفاوتی با دیگر مناسبت های وارداتی ندارد چرا که صرفاً یک جشن مجمل و بازار مفصل است برای مصرف بیشتر کالای مصرفی و تجملی. اسلام نباشد نوروز را می توان در اتاق جنگ مدام علیه ملت ایران(کاخ سفید) جشن گرفت. 25 از سوی دیگر منهای ایران، مسلک متحجرانی است که در آن نیز نوروز نفی مذهبی می شود. آنانی که هر آن چه در نصوص دینی نیامده باشد را بدعت می شمارند؛ هر چند عقل و هم چنین نص آن را تأیید کرده باشد. 26 و بالاخره منهای انقلاب، نوروز می شود یک آیین فروافتاده در ورطه ی روزمرگی. یک سنت فردی و حداکثر قبیلگی، نه یک سنت اجتماعی، جامعه ساز و مرتبط با سرنوشت جامعه. نوروز هم سرنوشت هویت ماست؛ بدون تعاطی این سه معنای فطری که در ساحت انقلاب اسلامی ایران به هم پیوسته و نوروز را، ما را متولد کرده است، هم نوروز و هم اصل هویت ما در معرض چالش های جدی فوق قرار خواهد گرفت. نگاره شماره پنج: نوروزِ امروز، در ساحت انقلاب اسلامی ایران در بالندگی معنایی قرار دارد و دوران اوج خود را تجربه می کند. باقی اجزاء و نشانه های هویتی ما نیز وضعیتی مشابه دارد. در سطحی کلان تر می توان از تحلیل نوروز در ادبیات رهبر انقلاب، چگونگی مواجهه ی اسلامی- انقلابی با سنت های ملی را استنباط کرد. در نگرش رهبر انقلاب تکثر سه گانه در زمینه ی نوروز به وحدت می رسد و تعارض و نفی جای خود را به تعاطی و تکامل و گفتگو می دهد تا الگوی نمادین باشد برای درک هویت و حل مسائل اجتماعی ما. نظم نوروز در ساحت انقلاب اسلامی ایران این ظرفیت را دارد که برای ما روزی نو را رقم بزند. پی نوشت ها: 1. حضرت آیت الله خامنه ای این چنین استدالال می کنند: نوروز، یعنی روز نو. در روایات ما – بخصوص همان روایت معروفِ معلّیبن خنیس – به این نکته توجّه شده است... برداشت من از این روایت، این نیست. من این طور میفهمم که حضرت، روز نو را معنا میکنند. منظور این است: امروز را که مردم، نوروز گذاشته اند، یعنی روزِ نو! روزِ نو یعنی چه؟ همه روزهای خدا مثل هم است؛ کدام روز میتواند نو باشد؟ شرط دارد. روزی که در آن اتّفاق بزرگی افتاده باشد، نوروز است. روزی که شما در آن بتوانید اتّفاق بزرگی را محقَّق کنید، نوروزاست. ؛ بیانات مورخ (1373/01/01) 2. رهبر انقلاب در سخنانی این تطور معنایی را این چنین توضیح می دهند جشن های گوناگونی که قبل از اسلام بوده است – در خدمت حکومتهای استبدادی و سلطنتهای پوسیده دوران جاهلیت ایران بود! محتوای نوروز، محتوای مردمی و خدایی نبود؛ توجّه و ارادت به حضرت حق در آن نبود؛ جهات عاطفی و انسانی و مردمی در نوروز نبود! ملت ایران نوروز را نگه داشتند؛ اما محتوای آن را عوض کردند (1373/01/01). همچنین در توضیح دیگری درباره ی این تطور معنایی می گویند: ایرانیِ زیرکِ مسلمان، نوروز باستانی را با عقیده ی خود و به شکل دلخواه خود، تغییر داد؛ قالب نوروز و صورت نوروز را نگه داشت، محتوای آن را عوض کرد. نوروز باستانی، نوروز پادشاهان بود؛ فرصتی برای سلاطین و حکّام مستبد بود؛ برای اینکه شکوه خود و عظمت ظاهری خود را به رخ ملّتها بکشانند و بنشینند از آنها هدیه بپذیرند. حتّی در زمان بنی امیّه و بنی عبّاس که نوروز به دربارهای خلافت اموی و عبّاسی وارد شد، همان رفتار و سیره ی پادشاهان و کسرایان فارسی باستان در دربار آنها عمل میشد. امّا ایرانیِ مسلمان، این نظم را، این قالب را به نفع خود تغییر داد؛ اگرچه این تغییر به صورت دفعی انجام نگرفته است امّا شما امروز بعد از گذشتن قرنها، مشاهده میکنید که نوروز بهانه ای و وسیله ای است برای ارتباط قلبی میان مردم و میان مبدأ عظمت و عزّت، یعنی ذات مقدّس باری تعالی. در نوروز ایرانی، حقیقت نوروز یک حقیقت مردمی است؛ مردم به مناسبت نوروز با یکدگر با صفا و محبّت رفتار میکنند؛ به یکدیگر تبریک میگویند و هدیه میدهند. رسم و سنّت باستانی و پادشاهی، امروز بعد از گذشت سالها و قرنها، در نوروز وجود ندارد. بیانات مورخ (1394/01/01). 3. رهبر انقلاب بر این مسئله تأکید دارند که این جشن یک جشن ملی است؛ جزو اعیاد دینی نیست (1389/01/07) اما مورد تأیید دینی قرار گرفته است. 4. بیانات مورخ(1389/01/07). 5. رهبر انقلاب ضمن اشاره به معنایی که نظام های پادشاهی، شاهنشاهی، کسرایان به نوروز بخشیده اند ورود نوروز به دربار خلافت عباسی را نیز همراه با این معانی می دانند. (1394/01/01) ایشان این چنین تحلیل می کنند که نوروز قبل از اسلام، نوروز پادشاهان و سنتی پادشاهی شده بود. (1394/01/01) 6. رهبر انقلاب در یکی از سخنان شان می فرمایند: من مایلم جوانان عزیز، بخصوص فرزانگان، به این مطلب، درست توجّه کنند که اسلام در برخورد با پدیده هایی که از کشورها و از ملتهای دیگر، یا از دوره های قبل به آن رسیده است، یک برخورد حکمت آمیز و همراه با دقّت و نگاهی همه جانبه دارد. هر چیزی که قابل این است تا محتوای صحیح پیدا کند، اسلام آن را میگیرد، به آن جهت و محتوای صحیح میدهد و در دسترس مردم میگذارد. (1378/01/01) دعوت رهبر انقلاب از نخبگان برای توجه به موضوع مواجهه ی اسلام با پدیده های اجتماعی جالب توجه است. 7. رهبر انقلاب نوروز را فارغ از آن بُعد دینی که بعدها پیدا می کند، حامل ارزش های برجسته و ممتاز و حامل معانی برجسته می دانند. (1389/01/07) 8. رهبر انقلاب در تحلیلی دینی محاسبه شخصی و اجتماعی را از جمله وظایف آغاز سال بر می شمارند: یکی از وظایف اوّل سال این است که هر کسی به حالات و حساب خود – هم حساب شخصی، هم حساب عمومی، هم شخص، هم جماعت مثل یک ملت – رسیدگی کند. (4/1/1375) 9. آراستگی ظاهر از جمله آموزه هایی است که معنای اسلامی نوروز آن را تأیید و تجویز می کند؛ رهبر انقلاب می فرماید: مردم را توصیه می کند: اغتسل و البس و انظف ثیابک غسل کنید، خود را شستشو دهید و تمیزترین لباسها را – البته صحبتی از لباس نو نیست؛ صحبت از لباس تمیز است – بپوشید. (1/1/1378) 10. بیانات رهبر انقلاب در 7/1/1389. 11. رهبر انقلاب در شمار محسنات نوروز به این مطلب اشاره می کنند که مردم نوروز را بهانه ای برای زیارت اعتاب مقدّسه قرار می دهند . 1/1/1377 12. رهبر انقلاب در تحلیل نوروز به صله رحم و صله احباب اشاره می کنند به این سبب نوروز را یک سنت اجتماعی خوب می دادند. (1/1/1377) 13. حضرت آیت الله خامنه ای در تشریح دیدگاه اسلامی درباره ی اجزاء آیین نوروز، تأیید دیدار تازه کردن با طبیعت و نزدیکی به طبیعت می گویند: اسلام ... هیچ اشکالی نمی بیند که مردم – فرض بفرمایید – در مناسبتی از مناسبتهای عید، به فضای باز بروند، با سبزه و طبیعت و صحرا، دیداری تازه کنند، خود و طبیعت را با یکدیگر نزدیک کنند و لذّتِ صحیح و سالم ببرند. مانعی ندارد. (1/1/1378) 14. صحیفه امام ج 1 ص 157. 15. به عنوان نمونه ن. ک به صحیفه امام، ج 11 ص 504 و ج 19 ص 409. 16. به عنوان نمونه ن. ک به: صحیفه امام ج 4ص 251، ج 7 ص 55، ج 11 ص 504 و 531، ج 12 ص 383، ج 16ص 96، ج 18 ص 57، ج 19 ص 286 و 351 و 478. 17. به عنوان نمونه ن. ک به: صحیفه امام ج 9 ص 402. 18. برای نمونه ن. ک به: صحیفه امام، ج 10، ص130-131. 19. درباره ی این دیدگاه رهبر انقلاب می توان به مفهوم انقلاب مردم و استدلال انقلابِ مناسبات اجتماعی و اقتصادی، فرع بر انقلاب مردم است ، و مفهوم انقلاب روحی ( 1/12/1369) اشاره کرد. رهبر انقلاب اولویت و اهمیت این تحول روحی را برای بازتولید انقلاب اسلامی در در دوران پس جنگ خاطنشان می کنند (14/11/1370) و در تشریح مفهوم استعاری فتح الفتوح به مثابه محصول این انقلاب روحی، به عمق این مبنای اسلامی و الهی بسیار مستحکم این استدلال امام خمینی اشاره می کنند (10/10/1369) و حادثه ی انسانی بودن این فتح را مورد تأکید قرار می دهند (بیانات 26/7/1377) 20. در این زمینه می توان به این بیانات رهبر انقلاب اشاره کرد: اگر شما میخواهید روز اوّلِ فروردین را هم برای خودتان روز نو و نوروز قرار دهید، شرط دارد. شرطش این است که کاری کنید و حرکتی انجام دهید؛ حادثه ای بیافرینید. آن حادثه در کجاست؟ در درون خود شما! یا مقلّب القلوب والابصار. یا مدبّراللیل والنّهار. یا محوّل الحول والاحوال. حوّل حالنا الی احسن الحال اگر حال خود را عوض کردید، اگر توانستید گوهر انسانی خود را درخشانتر کنید، حقیقتاً برای شما نوروز است! اگر توانستید پیام انقلاب، پیام پیامبران، پیام امام بزرگوار و پیام خونهای مطهّرِ بهترین جوانان این ملت را – که در این راه ریخته شده است – به دل خودتان منتقل کنید، برای شما نوروز است. (1/1/1377) 21. تحلیل محتوای پیام های رهبر انقلاب از سال 1369 تا کنون مبین این مطلب است که پیام آغاز سال به مهم ترین مسأله /راهکارهای جامعه در هر دوره اشاره دارد. 22. اگر چه آیت الله خامنه ای از آغاز دوران رهبری در پیام نوروزی خودشان برخی از مضامین تأکید داشتند اما از سال 1378 که به مناسبت یکصدمین سال تولد امام خمینی به نام ایشان نام گذاری شد تا کنون، یک و نیم دهه است که سنت نامگذاری سال ها ادامه داشته است. 23. این مبحث در بحثی با عنوان نام گذاری به مثابه سیاست گذاری توضیح داده شده است. 24. سخنرانی نوروزی رهبر انقلاب در حرم امام رضا علیه السلام از سال 1382 تا کنون ادامه داشته است. 25. چندسالی است که برخی کاخ سفیدنشینان با جشن سال نوی ملتی همراهی می کنند که روزی می خواستند ریشه اش را بخشکاند. مردم آن پیام سال نو که از واشنگتن صادر می شود و آن سفره ی هفت سینی که در کاخ سفید پهن می شود را جدی نمی گیرند ولی بزک کنندگان با دست مایه قراردادن این قبیل رفتارها نوروز و هویت ایرانی را به مسلخ اربابان کدخدای جهانی می برند. 26. حضرت آیت الله خامنه ای ضمن ارائه ی یک استدلال عقلی درباره ی مواجهه اسلام با سنت هایی که جامعه ها یا تاریخ هایی غیر اسلامی برخاسته است(1/1/1378)؛ در میان مجموع روایت های نیروز ؛ تنها به قبول روایت معلّیبن خنیس از امام صادق علیه السلام را (به دلیل ثقه بودن راوی) تصریح دارند (23/1/1390) ولی در زمینه ی اعتبار مضمونی و استحکام اسنادی برخی دیگر از روایت ها توقف می کنند(17/1/1389) اگر چه به طور کل به وجود روایت های دیگر مؤید نوروز اشاره دارند. (7/1/1389) Let’s block ads! (Why?) منبع: 598 کد مطلب : سایر اخبار ...
عبدی: به احمدی نژاد اجازه بازگشت داده نمی شود
ندارد و این انتخابی است که آدم انجام می دهد. اما در مورد نفر اول تا آنجا که من شنیدم، خیلی مردمی رفتار می کند و به همه سر می زند و عملا به معنای نماینده منطقه ای است. آقای لاریجانی چون رئیس مجلس است حتی به لحاظ پرستیژ و جایگاهش هم نمی تواند نماینده محلی باشد. چون نماینده های محلی باید در روستاها سر بزنند و با مردم صحبت کنند و هزار تا کار مشابه دارند. بنابراین اگر تا حالا هم به او رای می دادند چون ...
انتخابات ریاست جمهوری آمریکا چگونه برگزار می شود؟
الکترال کالج هستند که رییس جمهور و همچنین معاون اول رییس جمهور را انتخاب می کنند. کالج انتخاباتی در دل خود نوعی ترس و عدم اعتماد به رای مستقیم مردم آمریکاست . این شیوه به جد مخالفانی دارد اما اما همچنان نخبگان سیاسی آمریکا رای گیری به شیوه کالج های انتخاباتی را پخته ترین فرایند تلفیق دموکراسی با مصلحت عمومی نخبه گرایانه می دانند و از این شیوه دفاع می کنند.شیوه ای که در جهان منحصر به فرد است. ...
آب و مشاغل/ نگاهی به وضعیت ایران امروز
به گزارش بخش آب سازمان ملل (UN WATER) در حال حاضر نزدیک به نیمی از کسانی که در جهان اشتغال دارند (یک و نیم میلیارد نفر) در بخش های مرتبط با آب کار می کنند و تقریباً همه مشاغل موجود در جهان، به آب وابسته است. روز جهانی آب در سال 2016 به این دلیل، بر موضوع آب و مشاغل (Water and Jobs) متمرکز شده است تا بتواند به بحث و بررسی این امر بپردازد که میزان آب کافی از نظر کمی و مناسب از نظر کیفی تا چه میزان ...
درس های استاد
طول سال های اخیر در حوزه های مختلف رخ داده است تا چه اندازه راه های درست و چه مسیری را به اشتباه رفته ، می تواند یکی از درخشان ترین سال های زندگی حرفه ای خود را از نظر بگذراند. *** موسیقی در سالی که گذشت فراز و فرودهایی داشت که این موضوع البته یک بساط همیشگی ست. اینکه توقع داشته باشیم همه چیز به سامان باشد و کارها طبق یک روال مشخص و برنامه ریزی شده انجام شود را تقریبا همه ...
دانستی های جذاب از کشورهای میزبان نوروز
صدام یکی دیگر از کشورهای منطقه که عید نوروز را جشن می گیرد، عراق است. دولت این کشور عربی، به مناسبت عید نوروز پنج روز تعطیل رسمی اعلام کرده و بیشتر مقام های عالی کشور به ویژه کردها مراسم ویژه نوروز برگزار می کنند. البته از نخستین روز تاسیس حکومت کنونی عراق، تعطیلات نوروزی اجرایی و نوروز به یکی از اعیاد و روزهای مهم عراق تبدیل شده است؛ هرچند در زمان حکومت صدام حسین هم با وجود دشمنی ...
از دلِ سینمای فیلمفارسی
نتوانیم بگوییم فروش زیاد دارد ولی بالاخره فیلم ورشکسته نیست. تهیه کنندگان عموما به شما علاقه دارند و از کار با شما راضی هستند بجز یکی، دو مورد... مولفه شناخته تماشاگر را در زمان حاضر که پیچیدگی های بسیار بیشتر از زمان قبل دارد و جذابیت های خیلی متفاوت و بیشتری برای مردم و جوانان الان وجود دارد که آن موقع وجود نداشت. شما این شناخت را چگونه به دست می آورید. معیریان: مهم ترین نکته ای که در خصوص ...
کلید حل بحران آب در جیب مردم یا دست دولت؟
خانواده ایرانی - بحران آب در کشور 15 سال است که به شدت دامن گیر شده و سناریوهای متفاوتی برای حل این بحران از سوی سازمان ها و ارگان های مختلف مطرح می شود؛ یکی از موضوعاتی که به تازگی بیشتر مورد توجه قرار گرفته بحث اقتصاد آب و راهکارهایی مانند اخذ قیمت تمام شده آب از مشترکان است که البته سر این موضوع نیز اختلاف نظر های فراوانی وجود دارد، چراکه عده ای معتقدند که حل بحران آب تنها در دست دولت و ایجاد ...
آتش بس پایدار در سوریه راه سخت و دشواری دارد
؟ سعودی ها به دنبال تنش آفرینی هستند. به خاطر اینکه با چالش هایی در منطقه مواجه هستند. حاکمان جدید عربستان با ایجاد جنگ در یمن، یک بحران آفریدند. این بحران باعث شده است بر برخی از مشکلات داخلی شان سرپوش بگذارند. آنها اکنون بحران را با بحث اعدام آیت الله نمر و حادثه سفارت عربستان به سمت ایران سوق دادند و می خواهند کماکان به این بحران دامن بزنند، ائتلاف ایجاد کنند یا ائتلاف قبلی را به شکل ...
سخنی با جناب نیکفر
توجه دادن شما و همگان به واقعیات موجود و وضعیت و شرایط پیش روی ماست که در چند بخش به آن می پردازم: 1- شما در حوزه ای به عنوان نفر اول انتخابات دهمین دوره مجلس شورای اسلامی برگزیده شدید که سال هاست از فقدان فعالیت ها و کنش های سیاسی و رقابت های واقعی سیاسی و اجتماعی رنج می برد. چنان چه بارها گفته ام، لاهیجان و سیاهکل برهوت سیاسی اند که به دلیل رکود و رخوت سیاست ورزی در آن، صرفاً در ایام ...