معاون پژوهش حوزه های علمیه پاسخ می دهد : آیا حجاب، عرفی است ؟
سایر منابع:
سایر خبرها
اخلاص، اکسیر واقعی و حتمی در امر اعتکاف است
، ارتباط با جنس مخالف، عفاف و حجاب، دشمن شناسی(ابزار، روش و هدف ها)، امر به معروف و نهی از منکر، زن و خانواده، رسانه، سواد رسانه ای و معرفی برنامه های روشنگرانه و... را در این ایام طلایی مطرح کنید. استاد حوزه خطاب به مبلغین اعتکاف بیان کرد: با توجه به نزدیک شدن به ایام پذیرش حوزه ها در این راستا نیز تبلیغ کنید و راجع به اهداف حوزه نیز روشنگری کرده و خود طلاب یک الگوی خواستنی در این امر باشند. ...
مدیر دانشنامه زن مسلمان: بی حجابی یعنی اسیری تن / آیا در عصر نبوی هم گشت ارشاد وجود داشت؟
به گزارش خبرنگار خبرگزاری حوزه ، ناهید طیبی، مدیر دانشنامه زن مسلمان در چهارمین ویژه برنامه شبهات حجاب که از سوی رادیو پاسخ وابسته به مرکز مطالعات و پاسخ گویی به شبهات حوزه های علمیه تولید و پخش شد، به تشریح موضوع حجاب زنان ایرانی از صفویه تا انقلاب اسلامی پرداخت و اظهار کرد: حجاب از احکام امضایی اسلام بوده؛ یعنی در عصر جاهلی هم حجاب وجود داشته و باید نسبت به آن دوره از واژه پوشش استفاده کنیم ...
تبریک روز مرد 1402 + تاریخ، متن، پیام و عکس تبریک
... همسر عزیزم روز مرد مبارک باد شوهر عزیزتر از جانم فرا رسیدن روز خوش یمن و مبارک مرد را تبریک می گویم و امیدوارم سایه مهر و محبت تو پیوسته بر سرمان باشد و همیشه در پناه خداوند منان در کنار هم باشیم همسر عزیزم روز مرد مبارک باد در دلم جایی برای هیچ کس غیر از تو نیست گاه یک دنیا فقط با یک نفر پر می شود مرد م ...
یادداشت | پنج نکته درباره زن و عفاف
به گزارش پردیسان آنلاین، سرکار خانم مخدره چمن خواه در مطلبی با موضوع عفاف آورده است: [1]. زن گوهری به نام عفاف دارد که در برخوردهای اجتماعی و اختلاط زن و مرد در جامعه، باید به خوبی از آن محافظت کند. بنابراین زن برای حفظ شرف دینی، باید یک مشی احتیاط آمیز داشته باشد و در اجتماع رعایت حفظ حجاب و عفت را بنماید. از آنجا که عفت یک ارزش الهی است و به نوعی احساس حضور در محضر خداوند و جلوگیری ...
ضرورت تصویب لایحه حجاب
منزله مجموعه ای معنادار است که جداسازی هر جزء از آن، حکم اختلال در کل سیستم را در پی دارد. از سوی دیگر توجه به حق پاکدامنی و عفاف و حجاب، به مثابه اصل و بنیانی مستور در لایه های زیرین قانون گذاری است و در تأمین مقاصد کلان و میانی و ابتدایی شریعت نقش اساسی دارد. سیستم قانون گذاری الهی واقع گرا و بطن گرا و برآمده از فطرت و حقیقت انسان است. سبک قانون گذاری الهی چنان شاکله عمیقی دارد که لایه های ...
بابک نگاهداری: پرداختن به موضوع زنان صرفاً تقنین نیست
، اظهار کرد: در سال های اخیر در این مرکز تلاش کرده ایم با برگزاری نشست ها و رویدادهای مختلف، موضوع زنان و خانواده را از ابعاد مختلف مورد بررسی قرار دهیم و رویکردهای نو را در این زمینه مطرح کنیم. نگاهداری با اشاره به اینکه در برنامه هفتم برای اولین بار الگوی سوم زن و تلفیق نقش زنانگی و خانوادگی وارد شده، گفت: موضوعات مختلف در حوزه زنان و خانواده در مرکز پژوهش های مجلس و مجلس شورای اسلامی در ...
قم میزبان همایش بین المللی چالش های هویتی زن مسلمان معاصر و الگوی فاطمی شد
این باور هستیم که زن در تعریف غالباً شرقی همچون عنصری در حاشیه بی نقش در تاریخ سازی و در تعریف غالباً غربی به مثابه ی موجودی که جنسیت او بر انسانیتش می چربد و انرژی جنسی برای مردان در خدمت سرمایه داری جدید است معرفی می شد. زنان ایرانی در کنار عفت و حجاب در عرصه اجتماعی نیز نقش آفرین هستند احمدی میانجی تصریح کرد: معتقدیم زن در انقلاب اسلامی ایران الگوی سوم یعنی زن نه شرقی و نه ...
نگاهی به آیه ای از قرآن که مردم غزه با آن قوت می گیرند / حَسْبُنَا اللَّهُ وَ نِعْمَ الْوَکِیلُ
به گزارش خبرنگار دین خبرگزاری تسنیم ، خواندن قرآن به تنهایی دارای ثواب و اثرات معنوی فراوانی است، اما آنچه اهمیت دارد، اثر گرفتن از آیات قرآن است. به عنوان نمونه فرد مؤمنی که شروع به تلاوت سوره حمد می کند، در اولین عبارت های آن می گوید بِسْمِ اللَّهِ الرَّحْمَٰنِ الرَّحِیمِ الْحَمْدُ لِلَّهِ رَبِّ الْعَالَمِینَ. در این دو آیه آنچه که اهمیت دارد، این است که انسان چقدر توانسته درون رحمت خداوند باشد ...
همایش بین المللی چالش های هویتی زن مسلمان معاصر و الگوی فاطمی درقم فراخوان مقاله داد
مسلمان معاصر و الگوی فاطمی در حوزه چالش های فردی زن مسلمان معاصر در این همایش مورد نظر است. احمدی میانجی ادامه داد: همچنین چالش تشکیل خانواده زن مسلمان معاصر و الگوی فاطمی، چالش ایفای نقش همسری زن مسلمان معاصر و الگوی فاطمی، چالش فرزندآوری زن مسلمان معاصر، نقش مادری، خانه داری، نقش اقتصادی زن مسلمان معاصر، تاثیر الگوهای نوظهور خانواده بر هویت زن مسلمان معاصر و چالش های خانواده مانند طلاق ...
حجاب؛ حکم الزامی یا توصیه دینی؟ / تبعات عرفی دانستن حجاب
والمسلمین محمدی جورکویه افزود: دلیل دیگر این است که ما با استفاده از آیات حجاب مانند آیه 59 سوره احزاب و آیه 31 سوره نور استنباط می کنیم که استفاده از جلباب و خمار در عصر پیامبر رواج داشته و عرف جامعه بوده که زنان از خمار و جلباب استفاده می کردند و شارع مقدس می گوید استفاده از جلباب یک امر شرعی بوده و عرفی نیست. لذا می گوید این جلبابی که شما استفاده می کنید، درست این است که به این صورت که من می ...
مریوان /جلسه مشترک اداره بهزیستی و پایگاه بسیج خواهران
به گزارش روابط عمومی بهزیستی استان کردستان،پروین اخدر رئیس اداره بهزیستی شهرستان مریوان،با عنایت به موضوع جلسه که عفاف و حجاب می باشد بیان کرد:نیمی از جمعیت هر کشوری را بانوان تشکیل میدهند که دین اسلام با ریز بینی و دوراندیشی زمینه حضور آنان را در صحنه های فرهنگی ،اجتماعی و...فراهم می آورد در این میان رعایت و حفاظت از عفت عمومی وظیفه خطیری است که بردوش هم بانوان و هم آقایان گذاشته شده است. ...
حجابرز در اندونزی و پیامد های فرهنگی اجتماعی
مذهبی و اغلب به روش هایی ارتدکس تر از آنچه والدین یا پدربزرگ ها و مادربزرگ هایشان فقط یک یا دو نسل قبل از آن ها انجام می دادند، زندگی کنند. در واقع، زنان اندونزی وقتی می خواهند شرایط یک زن مسلمان مدرن را مشخص کنند، احساس حجاب را به عنوان موضوعی مدرن و احساس تسکین در بازار مسلمانان به کار بردند، که گستره وسیعی از انتخاب ها را در اختیار آن ها قرار داد. تصمیم به پوشیدن حجاب، انتخاب های مختلفی را ...
حیا و حجاب دو عنصر مهم هویت زن مسلمان ایرانی است
...؛ اما به انسان لباس داده گفته پوشش داشته باشد، شما هیچ وقت یک چیز معمولی و عادی را کادو نمی کنید چیزی که ارزشمند است را کادو می کنید. چیزی که ارزشمند است بدون پوشش بدون کادو کردن هدیه نمی دهیم هر چیزی ارزش دارد پوشش دارد حجاب یک حفاظت برای زن محسوب می شود. وی افزود: اگر ما زمانی که در خیابان راه می رویم پای برهنه راه برویم آیا پای به ما آسیب نخواهد رسید، پای ما جای گیر می کند زخمی می ...
گزارش چهارمین نشست خطابات قانونیه
تشریع حکم تأسیس نکرده و رویکرد تقنینی شارع مبتنی بر بناء عقلا (نه سیره و عرف عقلا) است، در این صورت محصور در زمان و مکان خاص نیست و می توان آن را مستند به تمام دروان ها کرد و گفت هر جاعل و هر آمری در هر زمانی که جعل حکم می کند، لزوماً از رابطه قانون گذاری و جعل حکم به صرف طبیعت پیروی می کند. امام خمینی رویکرد تقنینی شارع را مختص به پارلمان فرانسه و امر مدرن نمی داند؛ بلکه آن را ارتکاز عقل عملی عقلا ...
چرایی تفاوت دیه مرد با زن
، مجازاتی (اعم از قصاص یا دیه) غیر از آنچه برای قاتل یک فرد عادی و حتی فاسق است، وجود ندارد. همان گونه که امیرالمؤمنین علی(ع) در مورد مجازات ابن ملجم این گونه وصیت کردند.(نهج ال بلاغ ه، ترجمه: حسین انصاریان، نامه، ص276) ماهیت دیه دیه اصالتاً مالی است که در عوض جنایت بدنی غیرعمد گرفته می شود و در موارد خاص دیه جایگزین قصاص در جنایات عمدی می شود. از طرفی دیه زن و مرد تا رسیدن به ...
حضور بانوان در ورزشگاه ها، فرصتها و چالشها
احکام اولیه قرار گرفتن بانوان در معرض دید نامحرم مورد بحث است، کراهت داشتن یا مباح بودن یا قرار گرفتن بانوان در دید نامحرم بسیار مهم است، چون اگر این موضوع به عنوان امری مکروه استدلال شد دیگر دولت محترم نمی تواند مردم را سوق بدهد به سوی امر مکروه چرا که با نظر شارع این تفاوت دارد، اینها از نظر اسلامی این که وزیر کشور بنشیند و معاون رئیس جمهور بنشیند و برای خودشان نظری بدهند اصلاً نظر اینها اصل نیست ...