سایر منابع:
سایر خبرها
وقتی که امیرالمومنین(ع) کمیل را توبیخ کرد!
گردد و هیچ بنده ای آن شب را احیا نمی دارد و دعای خضر را نمی خواند مگر این که دعای او مستجاب می شود. سپس حضرت به منزل رفت، شبانگاه به خانه مولا رفتم و در را کوبیدم، فرمود: ای کمیل، تو را چه مطلبی است؟ جواب دادم: ای امیرالمومنین، درباره دعای خضر آمده ام. حضرت فرمود: بنشین و چون این دعا را حفظ کردی در هر شب جمعه یا در ماهی یک بار یا سالی یک بار یا در عمرت یک بار، آن را بخوان که خدا برای تو ...
حدیث لوح فاطمه (س) و نکته هایی در شرح آن
...؛ از صُلب او، حسن [بن علی بن محمد] را بر خواهم آورد که دعوت کننده مردم به راه خدا و نگاهبان علم الهی است. آنگاه [پس از او] حجت خویش را با آمدن فرزندش [قائم آل محمد(ع)] که رحمت واسعه برای جهانیان است تکمیل خواهم نمود. قدرت و کمال موسوی، عظمت و نور عیسوی و صبر ایوب همه را در او می بینید؛ او در زمانی خواهد آمد که دوستان من خوار شده و چون مغولان و دیلمیان مشرک، سرافکنده گشته و به آتش کشیده می شوند ...
چرا وجود مبارک فاطمه (س) به مبارزه برخاست
ثبتت الأرض والسّماء، ولی به حسب ظاهر انسان یک راه مستقیمی هم با ذات أقدس له دارد. آن راه را هم خدا وعده داد که اتّقوا الله و یعلّمکم الله. در سوره انفال بالاتر از این را وعده داد؛ ان تتّقوا الله یجعل لکم فرقاناً. شما را به فرقان نائل می کند، متبرّک می کند که بالاتر از آن است. خوب اینکه فرمود: تقوا پیشه کنید از یک سو، خداوند معلّم شما می شود از سوی دیگر؛ اتّقوا الله و یعلّمکم الله، این بی ...
حضرت زهرای اطهر (سلام الله علیها) بر همه ائمه حجت بوده اند
کنند که در آن به حوزه های مختلفی چون خداشناسی ،هستی شناسی ،انسان شناسی و راهنما شناسی پرداخته شده است . از ویژگی های حضرت زهرا که شیعه و اهل سنت آن را مورد تایید قرار داده اند صحیفه فاطمیه است که جابر خدمت حضرت زهرا می رسد و لوح سبز رنگی را در خانه ایشان می بیند که اسمایی در آن نوشته شده جابردرباره آن می پرسد و حضرت می فرماید :این لوحی است که خداوند سبحان هدیه کرده که درآن اسم پدرم شوهرم و دو ...
معرفی کتاب هایی درباره سیره و زندگانی حضرت فاطمه زهرا (س)
، حدیثی و تاریخی اهل سنت، جایگاه جلیل و جامعی دارد. در فصل اول این کتاب، با بهره گیری از تفاسیر قدیمی اهل سنت، بیش از صد آیه قرآن که درباره آن حضرت نازل شده، آورده شده است. در فصل دوم، به زندگی آن بانوی بی بدیل و حوادث پس از ارتحال رسول ا لله (ص) از منابع دست اول اهل سنت پرداخته شده است. در فصل سوم این پرسش پاسخ داده شده است که چرا سید مظلومان، امیرمؤمنان (ع) هنگام حمله به خانه اش ...
حضرت آیت الله شبیری زنجانی وفاداری به ایام عزای حضرت زهرا(س) را مورد تاکید قرار داد
[1] بر این نکته تأکید می ورزد که پس از آلام و مصائب حضرت صدیقه کبرا دیگر برای آل الله شادی بر جا نمانده و لذا بزرگترین عید اسلامی نیز رنگ و بوی مصیبت دارد و تا شمشیر انتقام آخرین ذخیره الهی در نیام است، شادی و سرور واقعی بر چهره جامعه اسلامی نمی نشیند. از درگاه ربوبی عاجزانه مسألت داریم که در ظهور امام منتظر تعجیل نماید تا با انتقام از دشمنان اهل بیت و گسترش عدل و داد در بسیط خاک، لبخند بر لبان ام الائمه النجباء بنشیند. انتهای پیام www.shafaqna. ...
خطبه خوانی حضرت زهرا(س) از رسوم دیرین ایرانی هاست/ سفره های فاطمی
زمان خاصی نداشته است. همه جامعه اسلامی بر این امر واقفند، که فاطمه(س) دخت نبی اکرم در نزد آن حضرت جایگاه بسیار رفیع و منحصر به فردی داشته است و حتی این امر در آیه مباهله نیز از زبان امام صادق(ع) نقل گردیده است: جعفربن محمد، عَن ابیه، عَن جدّه علی بنِ الحُسین(ع)، قال: لمّا اَجمعَ الحسنُ علی(ع) علی صلحِ... فَقامَ الحسن(ع) فَخطبَ فقالَ: فقال الله لمحمدٍ(ص) حین جحدهُ کفره اهلِ الکتابِ و حاجّوهُ: (فقل ...
کیفیت، پاداش و فضیلت زیارت حضرت فاطمه معصومه(س)
رسول خدا،سلام بر تو ای فاطمه سرور بانوان جهانیان،سلام بر شما ای دو فرزندزاده پیامبر رحمت،و دو سرور جوانان اهل بهشت،سلام بر تو ای علی بن الحسین،سرور عبادکنندگان،و روشنی چشم بینندگان،سلام بر تو ای محمد بن علی،شکافنده دانش پس از پیامبر، السَّلامُ عَلَیْکَ یَا جَعْفَرَ بْنَ مُحَمَّدٍ الصَّادِقَ الْبَارَّ الْأَمِینَ السَّلامُ عَلَیْکَ یَا مُوسَی بْنَ جَعْفَرٍ الطَّاهِرَ الطُّهْرَ السَّلامُ عَلَیْکَ ...
جهان ادب شیعی فارسی در قرن نهم هجری
قرن هفتم به بعد است. به طور کلی بخش عمده اشعار از کاشی و سلیمی است، هرچند از تعداد دیگری از شعرا هم قصاید قابل توجهی در آن آمده است. دیوان کاشی و سلیمی هر دو در ضمن انتشارات مجلس و به کوشش آقای سید عباس رستاخیز در سال 1389 و 1390 چاپ شده است. در بخش نخست این جنگ، بسیاری از اشعار و قصاید وی که همگی در ستایش امام علی (ع) و اهل بیت است، درج شده است. شیخ حسن از داستان گویی بدور است، و در ...
بزرگترین شبستان شیعی جنوب کشور در حرم شاهچراغ(ع) افتتاح شد
احمدبن موسی(ع) را برگزاری آئین سلام خادم، تلاوت مجلسی قرآن، سخنرانی،آئین بزرگ جاروکشی صحن امام جواد(ع)، آئین نقاره خانه، سخنرانی مذهبی، زیارت جامعه کبیره، زیارت آل یاسین، زیارت خاصه حضرت احمدبن موسی(ع)، سخنرانی مجری طرح شبستان امام خمینی (ره)، قرائت دعای توسل، سخنرانی تولیت معظم آستان مقدس احمدی و محمدی(ع)، اجرای مراسم لحظه تحویل سال و پخش پیام مقام معظم رهبری عنوان کرد. منتخب مردم شیراز در ...
مهد تمدن و فرهنگ ایران زمین و مأمن خاندان اهل بیت(ع) در یک نگاه!
زیبایی قرار دارد که با کاشی کاری های زیبا و ستون های سنگی همانند ستون های تخت جمشید تزیین شده است. در این باغ قهوه خانه سنتی، حمام خزانه ای و دو موزه نظامی و عبرت وجود دارد. باغ دلگشا حدود 400 متری جنوب آرامگاه سعدی، باغی زیبا و دیدنی به نام دلگشا قرار دارد که پیشینه تاریخی آن به پیش از اسلام باز می گردد. در این باغ عمارتی زیبا به صورت کلاه فرنگی ساخته شده است. باغ نظر ...
توصیه امام علی(ع) درباره هفت سین قرآنی
به عللی از ما ناراضی باشند، شاد نمودن دلها با بخشش، عیادت مریض، دستگیری از فقرا و مستمندان ، ذکر و توجه قلبی و لسانی به خداوند متعال و توسل به اهل البیت علیهم السلام و ... تماما از اموری هستند که از علائم استجابت دعای ما هنگام سال تحویل و تحول و تکامل روح و نفس انسان می باشد. آیت الله مظاهری آیت الله مظاهری فرموده اند: بهترین چیزها در موقع تحویل، خواندن این دعا، با توجه به ...
تدبیرِ توسعه و توسعه تدبیر ؛ دو رویکرد استراتژیک اجتناب ناپذیر دولت تدبیر و امید برای پیشرفت کشور
"روز را روشن ساختیم تا شما در روز، روزی حلال را از فضل پروردگارتان طلب کنید- اسرا، آیه 12" و "هرکس از مرد و زن را بهره ای است از آنچه کسب می کند و هرچه می خواهید از فضل خدا بخواهید که خداوند بر همه چیز آگاه است- نساء، آیه 32" سفارشاتی است که با هدف به حداکثر رسانیدن مشارکت اقتصادی زنان و مردان جامعه، می تواند مسیر رشد و توسعه اقتصادی کشور را هموار نماید. ضمن آنکه در صورت ایمان و عمل صالح و ...
نفاق؛ از عبرت های مهم فاطمیه
حجت الاسلام مهدوی نژاد: هیچ مشرک و کافری نتوانست دست علی(ع) را ببندد ولی منافقان بستند. حواستان به منافقان باشد آنها دست ولی خدا را می بندند و کاری می کنند که مردم نفهمند حق و باطل چیست. هیأت انصار ولایت دارالعباده پنجشنبه چهاردهم اسفندماه، همزمان با دومین شب از ایام فاطمیه و مراسم سوگواری ام الائمه(س) میزبان جمعی از محبان آن حضرت در حسینیه ارگ بود. سخنران این مراسم، حجت الاسلام مهدی مهدوی نژاد که در این ایام قصد تبیین عبرت های فاطمیه را دارد؛ در این شب پس از مرور بحث شب گذشته، به تحلیل مسئله نفاق به عنوان یکی از عبرت های مهم فاطمیه پرداخت. خلاصه سخنان وی در ذیل بیان شده است. زندگی کردن به اندازه تمام گذشتگان اگر انسان ها، دیده عبرت بین داشته باشند و از گذشتگان درس عبرت بگیرند، گویا به اندازه تمام آنها زندگی کرده اند، چون خطاهایی که دیگران انجام داده اند را تکرار نمی کنند و در نتیجه عمرشان تلف نمی شود و پیشرفت بیشتری خواهند داشت. زیاد پیش می آید که از گذشتگان عبرت نمی گیریم و فرصت های مادی و معنوی زندگی را از دست می دهیم. عبرت مسئله حیاتی و مهمی است که اگر مؤمنین به آن توجه نکنند، به یکی از دستورات خدای متعال در قرآن بی توجهی کرده اند. بسیاری از هزینه ها که در طول تاریخ شده است، در حقیقت یک فرصتی است که نسل های بعدی بر اساس همان تجربیات عمل کنند. عبرت، نقاط ضعف یک حادثه است هر حادثه ای که اتفاق می افتد از سه منظر قابل بحث است. یکی از جنبه های هر حادثه، علت وقوع آن است. علل حوادث دو خروجی دارد: یکی درس های آن حادثه و دیگری عبرت های آن. وقتی واقعه ای را بررسی و ریشه یابی می کنیم نقاط مثبتی را می بینیم که این نقاط مثبت درس های آن حادثه است. مثل ایثار، مجاهدت، رحم و... . یکسری نقاط منفی هم در هر حادثه وجود دارد که عبرت های آن حادثه است. مثلاً تفرقه، سستی،فساد، ولایت گریزی، دنیا طلبی و ... نتیجه عبرت های فاطمیه: تشخیص حق از باطل عبرت های فاطمیه خیلی مهم اند. حوادث فاطمیه، حوادث دوران حکومت اسلامی است. توجه به حوادث بعد از حیات پیامبر(ص) باعث می شود که ما با آنچه بزرگان و خواص دوران امیرالمؤمنین(ع) انجام دادند، آشنا شده و ان شاءالله مبتلا نشویم. عبرت های فاطمیه باعث می شود که انسان بفهمد صحابه نبی مکرم اسلام چه کردند و دریابد که چه معیارهایی برای تأیید یا رد خواص وجود دارد. وقتی بررسی می کنیم در میان اصحاب پیامبر(ص) به شخصیت های عجیبی بر می خوریم، شخصیت هایی که درخشیدند، شخصیت هایی که ضعیف و حقیر یا حتی برخی که خنثی بودند. شناخت آنها باعث می شود به روشنی بفهمیم امروز در حکومت اسلامی خوب و بد چیست و در تشخیص حق از باطل دچار اشتباه نشویم. اهمیت عبرت های فاطمیه از این جهت است. نفاق: خطرناکترین عنصر نابودکننده ایمان یکی از عبرت های مهم فاطمیه مسئله نفاق است. استنفاق جوانه ای بود که پس از هجرت پیامبر از مکه به مدینه و تشکیل حکومت اسلامی در جامعه اسلامی آن روز رویید. نفاق خطرناکترین عنصر نابودکننده ایمان فرد و جامعه است. فاطمیه برای این است که ما بفهمیم نفاق چیست و در کجا به وجود می آید؟ ویژگی های اهل نفاق چیست و چگونه باید با آنها مواجه شویم و چه کنیم تا جامعه دچار این اخلاق شیطانی نشود؟ آنوقت اگر انسان این ها را بفهمد وقتی بر مصائب و غصه های اهل بیت اشک می ریزد مزه اشک و عیار اشک او فرق می کند و طبق روایات یک قطره اشکش دریاهای آتش را خاموش می کند [1] . نفاق دین را پاره پاره کرد مسئله نفاق آنقدر مهم بود که حضرت زهرا(س) در خطبه فدکیه می فرماید: فَلَمَّا اخْتَارَ اللَّهُ لِنَبِیِّهِ دَارَ أَنْبِیَائِه ِ وَ مَأْوَی أَصْفِیَائِهِ ظَهَرَ فِیکُمْ حَسَکَةُ النِّفَاق [2] ؛ وقتی خدای متعال پیامبر را از میان مردم به سرای انبیای گذشته برد، در میان شما حسکه ایجاد شد. حَسَکَه دو معنا دارد 1. دشمنی منافقانه، که نوع خاصی از دشمنی است 2. خار سه پهلویی که از هر طرف اصابت کند می بُرّد. می فرمایند: حَسَکَه(نفاق) شما، همه جانبه، دین را پاره پاره کرد و شما همه جانبه به دین حمله کردید. حضرت زهرا(س) مهر نفاق را بر روی حوادث بعد از رحلت پدر بزرگوارشان زد. پس باید به مسئله نفاق توجه ویژه ای داشته باشیم. معنای لغوی و اصطلاحی نفاق معنای لغوی نفاق: موش های صحرایی، وقتی در صحرا لانه می سازند، نقب می زنند. یعنی تونلی می کنند و از طرف دیگر وقتی نزدیک سطح زمین می رسند، لایه ای از خاک را نازک می کُنند تا اگر خطری آنها را تهدید کرد سر را به قسمت نازک شده خاک بکوبند و دریچه ای باز کنند. یک درب اضطراری و سریع برای فرار، به این می گویند نفق. یعنی راهی که دو تا خروجی دارد که یکی از آن خروجی ها پنهان است [3] . معنای اصطلاحی نفاق: یعنی کسی که به اسلام وارد شده اما علیرغم ظاهر مؤمنانه اش به اسلام اعتقادی ندارد و در اصل کافر است. منافق از کفار و مشرک هم بدتر است. در سیزده سوره قرآن علیه منافقین آیه آمده است و یک سوره هم به آنها اختصاص داده شده است. خطر نفاق جدی است خطر نفاق جدی است پیامبر(ص) فرمودند: بعد از خودم، از مؤمنان امتم بیمی ندارم، چون به خاطر ایمانشان نجات می یابند و از مشرکان هم بیمی ندارم، چون به واسطه شرک، رسوا می شوند، از منافقین می ترسم که از زبانشان علم می ریزد و سخنانشان دلپذیر است ولی اعمالشان زشت و زننده است [4] . دو عنصر اساسی نفاق عناصر اساسی تشکیل دهنده نفاق دو چیز است: اظهار و کتمان. اظهار کردن آنچه به نفع است و کتمان آنچه به نفع نیست. اگر کسی حق را جایی که به نفعش بود، اظهار کند و اگر به نفعش نبود، کتمان نماید؛ منافق است. مگر اینکه برای کتمان آن حق از طرف شرع مقدس اجازه داشته باشد. ترس، ریشه نفاق علت نفاق: کسی که ضعیف الایمان است، نمی تواند حق را بگوید و پای دین بایستد. چون می ترسد که حق را بیان کند، آن را کتمان کرده و در او نفاق تولید می شود. کسانی که نمی توانند خداباورانه رفتار کنند یا افرادی که از به خطر افتادن موقیعت خود نزد خداباوران می ترسند و نمایش ایمان بازی می کنند، می شوند منافق. نفاق و بین الطلوعین منافق همان شبی است که لباس روز پوشیده است. بین الطلوعین نه روز است نه شب، لذا می فرمایند خواب بین الطلوعین مکروه است؛ [5] چون انسان از تقسیم ارزاق مادی و معنوی محروم می شود که این ارزاق اضافه بر رزق مقسوم اوست. نفاق هم همین گونه است مقداری به روشنی می زند و مقداری به تاریکی، یعنی حرف ها خوب است و عمل ها بد. در مواجهه با چنین آدمی، اگر بیدار و هوشیار نباشیم، فریب می خوریم و از حق محروم می شویم. شکل گیری نفاق در جامعه توحیدی نفاق دین مختص جامعه توحیدی است. هر جا که حق حاکم و غالب باشد نفاق به وجود می آید. وقتی باطل غالب باشد که باطل نیاز به پنهان شدن ندارد. اما وقتی اسلام و حق حاکم باشد، کفر و باطل نمی تواند جولان دهد و از ترس، زیر پوست حق پنهان می شود. هیچ کدام از آیات نفاق در قرآن، مربوط به مکه نیست و همه در مدینه نازل شده اند؛ چون در مدینه پیامبر(ص) حکومت تشکیل دادند و حق غالب بود. ولی در مکه حق، مغلوب و اهل اسلام تحت شکنجه و فشارهای مشرکین بود. در چنین شرایطی انسان های ناب و خالص به پیامبر(ص) ایمان می آوردند ولی در مدینه وقتی اسلام حاکم شد و اوضاع به سامان شد؛ خالص و ناخالص، همه زیر علم و بیرق حکومت اسلامی بودند. در چنین شرایطی است که عده ای که قلباً به حق اعتقادی ندارند و از ترس یا برای به دست آوردن موقعیت، حق را پذیرفته اند؛ منافقین جامعه حق می شوند. جامعه اسلامی بدون نفاق، وجود ندارد حکومت اسلامی تولید نفاق نمی کند، بلکه نفاق در آن تولید می شود. یعنی ظرفیت ها و فرصت های کفرآفرینی گرفته می شود و کسی نمی تواند علنی و رسمی علیه حق اقدام کند و اتفاقاً این نقطه قوت حکومت اسلامی است نه نقطه ضعف آن و نشان دهنده این است که اسلام قدرت دارد. لذا هر جا دیدید نفاق تولید شد و اهل حق حاکم هستند ، بدانید آن حکومت بر حق است. اصلاً جامعه اسلامی بدون نفاق، وجود ندارد. عدم جرأت باطل: نشان دهنده حاکمیت حق بعضی ها می گویند زمان شاه بهتر بود، هر کس که می خواست خلاف کند، خلاف می کرد و هر کس می خواست نماز بخواند به مسجد می رفت و نمازش را می خواند اما حالا معلوم نیست هرکسی چه می کند و گاهی افراد به مسجد می روند ولی رفتارش به گونه ای دیگر است. باید گفت این نشان دهنده حاکمیت حق در جامعه است که وقتی کسی می خواهد گناه کند، جرأت نمی کند به سادگی و راحتی گناه کند. شاید سوال شود: این بدحجابی ها گناه نیست؟ بد حجابی گناه است. اما شما جامعه اسلامی را در یک چارچوب کلی ببینید و بررسی کنید. این جریان تجّری عده ای در عدم رعایت ظواهر شرعی هم از هجمه دشمنان اسلام است، هم از نفاق عده ای از مسئولان که راه را بر آنها بستند و بلکه هموار هم کردند. اسلام به ذات خود ندارند عیبی این تجرّی ها و گناهانی که می بینید به خاطر ضعف ایمان مؤمنین است نه تقصیر جمهوری اسلامی! این ها تقصیر عده ای از مسئولین است، ولی عیب حکومت اسلامی و اسلام نیست. اسلام و حکومت اسلامی به ذات خود ندارد عیبی، هر عیب که هست از مسئولین حکومت اسلامی و از مسلمانی ماست. اگر مسئولین درست عمل می کردند و پای حرف ولایت می ماندند، [اینگونه نمی شد]. چقدر [ مقام معظم رهبری] تذکر دادند تهاجم فرهنگی، اشرافیت و... را، اما برخی مسئولین گوش ندادند. خوب طبیعتاً در جامعه از خودش را می گذارد. موسی به دین خود، عیسی به دین خود می گویند هر کس، هر کار می خواهد انجام بدهد، موسی به دین خود، عیسی به دین خود. اما اسلام این شعار را قبول ندارد. اگر [چنین بود] چه نیازی بود پیغمبر(ص) حکومت تشکیل دهند؟! برای چه پیغمبر(ص) جنگیدند و اسلام را حاکم کردند؟! چرا قرآن دستور مبارزه با باطل و اقامه عدل می دهد؟! با سیاست موسی به دین خود، عیسی به دین خود که حق اقامه نمی شود و ولایت گسترش پیدا نمی کند، عدل و داد هم فراگیر نمی شود. اتفاقاً این روش، باعث ترویج باطل خواهد شد چون وقتی حق ترویج نشود، باطل ترویج می شود. ضمناً اگر حق را ترویج نکنید، در کنار باطل در امان نخواهید بود. مگر باطل دست از شما بر می دارد؟ مگر دست از سر پیامبر(ص) برداشتند؟! اصلاً ذات باطل با ذات حق قابل جمع نیست. مغلوب بودن اسلام در زمان طاغوت چه کسی گفته ما در زمان طاغوت دین داشتیم!؟ ما مسلمان بودیم اما دین به معنای واقعی اش وجود نداشت. البته الان هم کامل کامل نیست، اما آن زمان، دین مغلوب بود. شاه مملکت اسماً مسلمان بود اما زنا می کرد و شراب می خورد. شاهی که با کفار، جام می زد و باید نوامیس درباریانش را به عنوان پیشکش به او می دادند، کفار را بر سر مسلمین مسلّط کرده بود؛ مسلمان بود؟! زمان شاه، اسلام مغلوب بود اما الان اسلام غالب است. این جلسه ها دلیل بر این است که اسلام غالب است. آن زمان اجازه نمی دادند روضه خوانی و اجتماعات مؤمنین برپا شود! زمان رضاخان مردم در زیرزمین ها روضه می خواندند. تلاش برای زمین گیر کردن نفاق هر جا حقی ظهور کند، ولو کم؛ باطل احساس نابودی می کند و تلاش می کند تا حق را نابود کند و اینجاست که درگیری شروع می شود. پیامبر(ص) برای تثبیت حکومت اسلامی در بلاد اسلامی بسیار تلاش کردند. ایشان برای فراهم کردن مقدمات زمامداری امیرالمؤمنین(ع) خیلی تلاش کردند. از همان روز اول علی(ع) را جانشین خود معرفی کرده و تلاش کردند تا برای امیرالمؤمنین(ع) بیعت بگیرند. پرهیز دادن مردم از اختلاف ، فتنه ، ارتجاء و ارتداد، دستور دادن به تجمع مردم حول امیرالمؤمنین(ع)، بیان حدیث ثقلین، خنثی کردن توطئه و تحرکات فرصت طلب ها، ترتیب دادن جیش اُسامه، برای چه بود؟ همه این زمینه ها را پیامبر فراهم کرد تا نفاق را زمین گیر کند. به امام(ره) دروغ می بندند چرا نگذاشتند پیامبر یک مکتوب بنویسد؟ برای اینکه کلام غیرمکتوب سند عینی ندارد و می شود آن را تحریف و انکار کرد. منافقین، احادیث نوشته شده پیامبر(ص) را هم سوزاندند. امروز اگر ما وصیت نامه و صحیفه امام(ره) را نداشتیم چه می شد؟ صحیفه امام(ه) را به صورت مکتوب داریم و به امام(ره) دروغ می بندند! گاهی در شبکه های اجتماعی پخش می کنند که امام گفت من آب و برق را مجانی می کنم، روحانیت مسئولیت سیاسی قبول ن کنند و... . چه کسی گفته امام این حرف ها را زده؟! منافقین نگذاشتند پیامبر(ص) حرفش را مکتوب کند، تهمت هذیان گویی به ایشان زدند. نفاق؛ حکومت را از دست علی(ع) خارج کرد چرا کار به اینجا رسید؟ چرا مردم آن زمان حرفی نزدند؟ خواص و بزرگان صحابه پیامبر(ص) چه ایرادی داشتند که ایشان نتوانستند منویاتشان را در روزهای آخر عمر عملی کنند؟ عوام چه ایرادی داشتند؟ این کار نفاق بود. نفاق جامعه ای را که پیامبر 23 سال زحمتش را کشیده بود، از دست علی(ع) خارج کرد. این حادثه رخ داد تا اینکه بعد از 1400 سال، درس عبرتی باشد برای ما و شما. به باد دادن سَر حق با شعار ظاهراً حق با شعار دین،حکومت را از دست امیرالمومنین(ع) گرفتند. با سر دادن شعار دین، با ظاهر حق و باطن کفر، نگذاشتند پیغمبر(ص) حرفشان را بزنند. پیغمبر فرمود: قلم و دواتی بیاورید تا چیزی بنویسم که بعد از من گمراه نشوید. یکی گفت: حسبنا کتاب الله. [6] چه حرف قشنگی! پیغمبر(ص) می فرمایند: إِنِّی تَارِکٌ فِیکُمُ الثَّقَلَیْنِ، کِتَابَ اللَّهِ وَ عِتْرَتِی . اما نگذاشتند پیغمبر(ص)، این مطلب را بنویسند و یک شعار جدید خلق کردند که حسبنا کتاب الله. کار نفاق، این است. فدک را وقتی از حضرت زهرا(س) گرفتند، نگفتند: می توانستیم و گرفتیم؛ گفتند ما از پیغمبر(ص) شنیدیم که پیغمبران، ارث به جا نمی گذارند [7] . بعضی از صحابه پیغمبر(ص) هم گفتند ما شهادت می دهیم که رسول خدا(ص) این حرف را زده. یک شعار ظاهراً حق، سر حق را به باد داد. خانه امیرالمؤمنین(ع) را هم همینطوری آتش زدند. گفتند ما از پیغمبر(ص) شنیدیم اگر کسی از جماعت مسلمین کناره گیری کرد، خانه اش را بر سرش آتش بزنید. حرف از قول پیامبر(ص) گفتند، [بقیه هم گفتند] اینها از صحابه پیغمبر(ص) هستند، دروغ نمی گویند و ... نفاق یعنی ظاهر حق، باطن باطل. منافق، حرف باطلش را با یک شعار ظاهراً حق تزیین می کند و اگر دین شناس نباشید شما هم فریب می خورید. مشرکان و کافران نتوانستند اما منافقان موفق شدند امیرالمؤمنین(ع) قتال العرب بوده و بزرگان مشرکین را به خاک زده است. علی(ع)، عمربن عبدود را که به تنهایی با هزار سوار برابر بود، با یک ضربه زد. هیچ مشرکی و هیچ کافری نتوانست دست علی(ع) را ببندد ولی منافقان بستند. حواستان جمع باشد که دست مولایتان را منافقان بستند! حواستان به منافقان باشد که آنها دست ولی خدا را می بندند و کاری می کنند که مردم نفهمند حق و باطل چیست. علی(ع) را از خانه بیرون آوردند در حالی که عمامه علی(ع) را به گردنش بسته بودند و او را می کشیدند. چرا می کشیدند؟! در مقاتل چیزی ننوشته، ولی اگر کمی فکر کنیم، می فهمیم. بالاخره علی(ع) باید نشان بدهد که نمی خواهد برود، باید نشان بدهد که به زور دارند او را می برند و این دست بستن و با ریسمان کشیدن نشانه همین بود. [1] . الکافی (ط - الإسلامیة)، ج 2، ص 481؛ مَا مِنْ شَیْ ءٍ إِلَّا وَ لَهُ کَیْلٌ وَ وَزْنٌ إِلَّا الدُّمُوعُ فَإِنَّ الْقَطْرَةَ تُطْفِئُ بِحَاراً مِنْ نَار . [2] . الإحتجاج علی أهل اللجاج (للطبرسی)، ج 1، ص 101. [3] . مجمع البحرین، ج 5، ص 241. [4] . نهج البلاعه، نامه 27؛ قَالَ النَّبِیُّ ص إِنِّی لَا أَخَافُ عَلَی أُمَّتِی مُؤْمِناً وَ لَا مُشْرِکاً أَمَّا الْمُؤْمِنُ فَیَمْنَعُهُ اللَّهُ بِإِیمَانِهِ وَ أَمَّا الْمُشْرِکُ فَیُخْزِیهِ اللَّهُ بِشِرْکِهِ وَ لَکِنِّی أَخَافُ عَلَیْکُمْ کُلَّ مُنَافِقٍ عَالِمِ اللِّسَان ِ یَقُولُ مَا تَعْرِفُونَ وَ یَعْمَلُ مَا تُنْکِرُونَ لَیْسَ بِهِ خَفَاء . [5] . مستدرک الوسائل و مستنبط المسائل، ج 5، ص 110؛ أَنَّ النَّوْمَ قَبْلَ طُلُوعِ الشَّمْسِ وَ قَبْلَ صَلَاةِ الْعِشَاءِ یُورِثُ الْفَقْرَ وَ شَتَاتَ الْأَمْرِ . [6] . الأمالی (للمفید)، النص، ص 36؛ لَمَّا حَضَرَتِ النَّبِیَّ ص الْوَفَاةُ وَ فِی الْبَیْتِ رِجَالٌ فِیهِمْ عُمَرُ بْنُ الْخَطَّابِ فَقَالَ رَسُولُ اللَّهِ ص هَلُمُّوا أَکْتُبْ لَکُمْ کِتَاباً لَنْ تَضِلُّوا بَعْدَهُ أَبَداً فَقَالَ عُمَرُ لَا تَأْتُوهُ بِشَیْ ءٍ فَإِنَّهُ قَدْ غَلَبَهُ الْوَجَعُ وَ عِنْدَکُمُ الْقُرْآنُ حَسْبُنَا کِتَابُ اللَّه . [7] . الإحتجاج علی أهل اللجاج (للطبرسی)، ج 1، ص 104؛ أَنِّی سَمِعْتُ رَسُولَ اللَّهِ (ص) یَقُولُ نَحْنُ مَعَاشِرَ الْأَنْبِیَاءِ لَا نُورَثُ ذَهَباً وَ لَا فِضَّةً وَ لَا دَاراً وَ لَا عَقَارا . ...
نوروز، آیینی کهن
محمد خسروی هفته نامه آیینه یزد به نام او که راهنمایی دیده ها و دلیل دل ها با اوست. همو که گردش سال و ماه و شبان و روزان به تدبیر اوست و دگرگونی عالم وجود، در کف با کفایت او.. .. تمنا داریم بهترین ها را برایمان مقرر کند. نوروز راز زیبایی شکفتن است. آغاز رستاخیز زمین، لحظه زایش و رویش است و جلوه ای از جمال الهی. مایه عبرت غفلت زدگان است و انبساط خاطر و شادمانی اندیشمندان. هوا به قول حافظ مسیح نفس می شود و نسیم، عنبر افشان. باد بهار تنور لاله را بر می افروزد و غنچه در عرق، غرق می شود و گل به جوش می آید. این مایه شور و نشاط نزد عارفان از آن جهت است که احیا گر هستی جلوه ای از زیبائیهای خویش را به منصه ظهور و بروز رسانده است. سبب این که چرا این روز را نوروز می نامند قول های مختلفی وجود دارد. اما آنچه در همه اقوال مشترک است این است که این روز به نحوی با آفرینش، مدنیت و دادگستری ارتباط دارد. آریاییان معتقد بودند که خداوند جهان را در شش روز آفرید و روز ششم به آفتاب فرمان حرکت داد تا همه موجودات از حرارت و روشنایی آن استفاده کنند و همان روز که آفتاب و افلاک به گردش در آمدند نوروز بود. خیام این موضوع را در نوروز نامه آورده است. شاعران و نویسندگان بزرگ پارسی گوی چون رودکی و منوچهری و فردوسی و سعدی و حافظ و مولوی و دیگران از متقدمین و متاخرین بهاریه ها سروده اند و در وصف نوروز دٌّر شاهوار ادب پارسی را به رشته زر در پیوسته اند که بیان آن اشعار نغز و شیرین را فرصتی در خور و بضاعتی موسع باید. از جمله آیین های نوروزی: میر نوروزی، روزهای مردگان و پنج شنبه آخر سال، خانه تکانی، کاشتن سبزه، سفره هفت سین، پوشیدن لباس نو، دید و بازدید و نوروز اول است جا دارد به یکی از آیین ها اشاره شود از جمله این آیین های کهن پیش از نوروز یاد کردن از مردگان است که به این مناسبت مردمان به گورستان می روند و خوراک می برند و به دیگران می دهند ابوریحان می نویسد... غذا پختن و بر مزار مردگان بردن در قرن چهارم رسم بوده است از خوارزم تا فارس. خوارزمیان پنج روز آخر اسفند و پنج روز دیگری که در پی آن است و ملحق به این ماه، مانند اهالی فارس در روزهای فروردگان برای ارواح مردگان در گورستان غذا می گذارند یکی از صورت های به جا مانده این رسم در شهر و روستا به گورستان رفتن در پنج شنبه آخر سال است به ویژه خانواده هایی که در طول سال عضوی را از دست داده اند رفتن به زیارتگاه ها و زیارت اهل قبور در پنجشنبه و نیز روز پیش از نوروز و بامداد نخستین روز سال، رسمی عام است. در برخی از شهرهای ایران، روز پیش از عید خانواده های عزادار از خویشان و نزدیکان با غذا و حلوا پذایرایی می کنند و نیز رسم است که ایرانیان شیعه در موقع تحویل سال به زیارت امامان و امام زادگان می روند. بهر روی نوروز دارای خاستگاهی سرزمینی، فرهنگی و انسانی است. جشن و شادمانی برخاسته از طبیعت خدا و مجموعه شرایط سرزمین کهن ایران که بی وابستگی به قوم و نژاد و رنگ و زبان، در جان مردم نشسته است و به قول استاد بهاءالدین خرمشاهی، هرسال نو، احساس ما این است که باید از سال گذشته بهتر باشیم نه مرفه تر و خوشبخت تر، که منزه تر شویم و در انجام وظایف انسانی کوشاتر. لحظه تحویل سال بیندیشیم که به قول حافظ: نو ز کجا می رسد، کهنه کجا می رود؟ / گرنه ورای نظر عالم بی منتهاست و باز بیان زیبای مولوی که: هر زمان نو می شود دنیا و ما / بی خبر از نو شدن اندر بقا پس تو را هر لحظه مرگ و رجعتی است / مصطفی فرمود دنیا ساعتی است نوروز ترکیبی از عقل و احساس، اندیشه و هنر و حقیقت و مجاز در فرهنگ ایرانی است. زبان روییدن و سرود و بنفشه و بلبل، سراز چه باید کرد و از کجا آغاز کنیم بیرون می آورد. نشانه ها و نمادها و بهار و نوروز دست اندرکار رمزگشایی از جلوه های حیات آدمی اند تا انسان بهاری شده به کاری نوروزی دست یازد. ای برگ قوّت یافتی تا شاخ را بشکافتی / چون رستی از زندان بگو تا ما در این حبس آن کنیم ای سرو بر سرور زدی تا از زمین سر بر زدی / سرور چه سیر آموختت تا ما در آن سیر آن کنیم بشنو ز گلشن رازها، بی حرف و بی آوازها / برساخت بلبل سازها گر فهم آن دستان کنیم (دیوان شمس) پس سزاست که نوروز و بهاران را درست بفهمیم و خوب درک و دریافت کنیم و توشه حداقلی نوروز این غزل کم نظیر مولوی است که : بیا تا قدر یک دیگر بدانیم / که تا ناگه ز یکدیگر نمانیم چو مؤمن آینه مؤمن یقین شد / چرا با آینه ما روگرانیم کریمان جان فدای دوست کردند / سگی بگذار ما هم مردمانیم غرض ها تیره دارد دوستی را / غرض ها را چرا از دل نرانیم گهی خوشدل شوی از من که میرم / چرا مرده پرست و خصم جانیم چو بعد از مرگ خواهی آشتی کرد / همه عمر از غمت در امتحانیم کنون پندار مردم آشتی کن / که در تسلیم، ما چون مردگانیم چو بر گورم بخواهی بوسه دادن / رخم را بوسه ده کاکنون همانیم خمش کن مرده وار ای دل ازیرا / به هستی متهم ما زین زبانیم نوروز پیش روی را به آحاد هموطنان و همشهریان و فرهنگیان و فرهنگ دوستان و دانش پژوهان و صاحبان اندیشه و دوستداران دانش و فضیلت پیشاپیش تبریک می گوییم و از درگاه خداوند متعال دوام عمر و عزت پایدار برای همگان استدعا داریم. ...
بهار فاطمی و معنویت، شاخصۀ بهار رویش در نوروز طبیعت
معرفی می کند، از سوی دیگر نیز طرح معارف اسلامی در صلۀ رحم از سوی این انسان های کامل مورد تأکید قرار گرفته است، لذا امام رضا (ع) فرمود: وقتی به دیدار یکدیگر رفتید احادیث و سخنان ما را در آن محافل مطرح کنید. تأمل در این فراز نورانی از امام رضا (ع) به ما می فهماند صلۀ رحم در همۀ ایام به ویژه ایام نوروز باید عاملی برای انتقال معارف اهل بیت (ع) باشد، به ویژه وقتی در ایام نوروز، شهادت حضرت زهرا ...
آمریکا پاسخگوی خون های ریخته شده در سوریه باشد/ تیم مذاکره کننده مقاوم ایستاده
انسان قدرت تفکر وی می باشد تصریح کرد: مسئله تفکر مسئله مهمی است و به ما سفارش شده است در صورتی که یک لحظه ساکت بودید از این سکوت در مسیر تفکر استفاده کنید و زمانی هم که سخنی می گوید کوشش کنید سخن شما ذکر و نگاهتان پند باشد اگر به زیارت اموات می روید ضمن زیارت عبرت بگیرید زیرا روز قیامت روزی است که به اندازه سنگینی ذره ای که در فضا به چشم نمی آید به نتایج اعمال خوب یا بد ما رسیدگی خواهد شد. ...
نقش روحانیت در ملی شدن صنعت نفت تبیین شود
یکدیگر به امامت روحانیت علیه استبداد مبارزه کردند، تصریح کرد: در این میان نقش روحانیت به ویژه آیت الله کاشانی که رهبری آن را بر عهده داشت تاثیر فراوانی بر ملی شدن صنعت نفت داشت. امام جمعه ابهر خاطرنشان کرد: نقش روحانیت آن هنگام بیشتر آشکار می شود که پس از خانه نشین شدن آیت الله کاشانی و کناره گیری همفکرانش ملی گراها راه به جایی نبردند و این بار نفت ایران به آمریکا سپرده شد که هدفی جز غارت ...
نوروز روزی است که کشتی نوح بر کوه جودی قرار گرفت/این نماز را و دعا را در نوروز بخوانید
بیعت گرفت، روزی است که برای علی علیه السلام از مردم بیعت گرفت (غدیر خم) روزی است که قائم آل محمد ظهور خواهد کرد و روزی است که امام عصر عجل الله تعالی فرجه الشریف بر دجال پیروز خواهد شد. و اما روایت خنیس به نقل از امام صادق علیه السلام در مفاتیح الجنان: فرمود: چون نوروز شود غسل کن و پاکیزه ترین جامه های خود را بپوش و به بهترین بوی های خوش خود را معطر گردان پس چون از نمازهای پیشین ...
همه برنامه های تلویزیون در نوروز 94
شبکه مستند گفت: فیلم خانه مادری ام مرداب به کارگردانی مهرداد اسکویی یا گزارش شنبه درباره زندگی شهید اندرزگو در کنار مستند بانوی ایرانی درباره چهار تن از زنان موفق در عرصه های پزشکی، تجاری، نیروی انتظامی و معاون شهردار از جمله این آثار هستند. فیلم های فاخری چون سلطان قلب ها که شخصیت محور و درباره پزشک، استاد دانشگاه و دیگر افراد مطرحی است که به عنوان خادم به حرم امام رضا (ع) می روند، روی آنتن خواهد ...
هنگام تحویل سال کجا باشیم؟
این مکان ها که محل تردد ملائکه الله و مؤمنان مقرب می باشد، بیش تر است. بزرگان دین مانند امام خمینی(ره) و علامه طباطبائی تأکید فراوانی بر حضور در مکان های مقدس و ارتباط معنوی مستمرمعصومین(علیهم السلام) داشتند و اساساً یکی از رمزهای موفقیت این بزرگواران، توجه به همین نکته بوده است. آنان موفقیت خویش را مرهون توسل به اهل بیت(ع) می دانستند و بعضی از این شخصیتها مانند علامه طباطبائی ...
نوروز؛ بازگشت چرخه طبیعت به اعتدال بهاری...هفت سین قرآنی که با واژه سلام آغاز می شود
خود خارج شدند و آنها هزارها نفر بودند پس خداوند آنها را می میراند و سپس آن ها را در این روز زنده کرد. و آن روزیست که جبرئیل بر پیامبر(ص) نازل گردید. و آن همان روزیست که ابراهیم(ع) بت های قوم خود را شکست. و آن همان روزیست که رسول خدا امیرالمومنین علی(ع) را بر دوش خود سوار کرد تا بت های قریش را از بالای خانه خدا به پائین انداخت و آن ها را خرد کرد. - معلی بن خنیس از امام صادق(ع) نقل می کند ...
مروری بر نام گذاری سال ها از سوی رهبر معظم انقلاب/ نقشه راه یک ساله
... سفر راحیل شریف به تاجیکستان؛ ماموریت ویژه آل سعود آخرین اخبار سیاست سپاه سپر بلای مردم، نظام و انقلاب در برابر خطرات و تهدیدات است لاریجانی در دیدار با وزیر امور خارجه رومانی: غربی ها هنوز به تعهدات خود به طور کامل عمل نکرده اند طرح فرانسه به زیان ملت فلسطین و منافع ملی آن است سعد حریری: گفتگو با حزب الله ادامه می یابد واکنش ...