سایر منابع:
سایر خبرها
راز سخن گفتن در مثنوی
از وی نمی بیند اثر رشک از آن افزون تر است اندر تنم *** کز خودش خواهم که پنهانش کنم ز آتش رشک گران آهنگ من *** با دو چشم و گوش خود در جنگ من چون چنین رشکیستت ای جان و دل *** پس دهان بر بند و گفتن را بهل ترسم ار خامش کنم آن آفتاب *** از سوی دیگر بدرّاند حجاب در خموشی گفت ما اظهر شود *** که ز منع آن میل افزون تر شود خوبی و زیبایی روح از جمال معنویت مطلق است و ...
نامه هنرمندان و فعالان مدنی به رییس جمهور برای نجات تالاب آق گل
دستور ویژه ای برای پرداخت حق آبه این تالاب به عنوان بزرگ ترین تالاب استان همدان از سوی استان مرکزی صادر کند. همچنین کارگروه ویژه ای برای احیای تالاب آق گل شکل بگیرد. متن نامه و اسامی امضاکنندگان در ادامه می آید: بسمه تعالی جناب آقای دکتر حسن روحانی ریاست محترم جمهوری اسلامی ایران با سلام و احترام ضمن سپاس فراوان از خدمات شایسته دولت یازدهم و ...
حجاب فعل الهی در بیان مثنوی
است و بس: لا مؤثر فی الوجود الا الله . آن که بی حجاب و بی واسطه می شنود و می گوید حضرت حق است، زیرا ای به پاداش رسیده! دو گوش هم جزء سر است؛ یعنی شنونده و گوینده و هر عامل یا ابزار ظاهر، جلوه های وجود حقّند و گوش از سر جدا نیست. منبع مقاله : افضلی، محمدرضا؛ (1388)، سروش آسمانی (شرح و تفسیر موضوعی مثنوی معنوی (جلد اول))، قم: مرکز بین المللی و نشر المصطفی (صلی الله علیه و آله و سلم)، چاپ اول ...
حقیقت برین در مثنوی
تو داده فرار می کنی؟ ای حقیقت ستیز! چرا به زاد و توشه، مرگ می نامی؟ انسانِ دنیادوست جادو شده است که هستی مطلق، ماورای این جهان مادی را مرگ می پندارد. جادوی فعل الهی هر دو چشم تو را بست تا جان تو به چاه دنیا رغبت کند. بر اثر مکر حضرت حق در خیال جان تو، عرصه ی معنویت را خطرناک می پنداری. ناگزیر جانِ پست تو، چاه دنیا را پناه گاه خود ساخته است تا آن که بالأخره مرگ، آن جان را به چاه شقاوت و تباهی می افکند. منبع مقاله : افضلی، محمدرضا؛ (1388)، سروش آسمانی (شرح و تفسیر موضوعی مثنوی معنوی (جلد اول))، قم: مرکز بین المللی و نشر المصطفی (صلی الله علیه و آله و سلم)، چاپ اول ...
پیام مدیرکل ارشاد به مناسبت روز قلم
پروردگار بر لوح محفوظ شود و به جوهره حب ذاتی، ترسیم گر سیمای زیبنده انسان کامل بر صحیفه ی هستی شود. قلم آفرینشی عزیز است که حامل نور و روح الهی در ظلمت سرای ناسوتی گشته و نشان از کرامت و رحمت واسعه رحمانی در عالم ملک داشته و سرسبزی بهشت خلد را حکایت گر است، همان گونه که رسول اکرم(ص) فرمود: "خداوند قلم را از درختی بهشتی آفرید، بهشتی که به آن خلد می گویند." قلم، سرسپرده عاشقی است ...
با از بین رفتن سنگ نوشته های شهدا، بخشی از تاریخ را از دست می دهیم/ امضای رضایت خانواده های شهدا را ...
جدال برخی مسئولین دولتی و اهل فرهنگ است و در این بین یک پژوهشی علمی از اهمیت و حساسیت واقعی این موضوع پرده بر می دارد و لاجرم سخنی از سید شهیدان اهل قلم را در ذهن تداعی می کند که گفت: "شهادت، پایان نیست آغاز است تولدی دیگر است، در جهانی فراتر از آنکه عقل زمینی به ساحت قدس آن راه یابد تولد ستاره ای است که پرتو نورش عرصۀ زمان را در می نوردد و زمین را به نور رب الأرباب اشراق می ...
معنای لهو در قران
زور امر کرده است. کلمه زور به معنای انحراف از حق است. به همین دلیل، به دروغ و نیز هر سخن باطل دیگری زور اطلاق شده است. (ه مان، ج14، ص371) قول زور، ظاهراً صرف قول و کلام نیست؛ چون در برخی از روایات، افزون بر حضور در مجالس لغو، به غنا نیز تفسیر شده است. (عاملی، 1409ق، ج12، ص266/ مجلسی، 1404ق، ج76، ص240) مگرآنکه وجه غالب و مشخصه غنا نیز کلام و قول باشد، که البته مورد اختلاف است ...
شیوه های اقناعی حضرت ابراهیم(ع)
امری از آباء و اجداد پیروی کرد، بلکه حتّی باید در برابر کجروی ها و انحراف آنان از راه حق، به مقابله و ایستادگی برخاست. دومین دلیل برای آنکه او را بارها با ندای یَاأَبَتِ مورد خطاب قرار می دهد، دلسوزی وافر نسبت به اوست. در واقع، خطابش را با لفظِ أبتِ که گویای رابطه پدری و از قوی ترین پیوندهاست، شروع کرد که قاعدتاً دو طرف را به سرنوشت یکدیگر، حسّاس و دلسوز می گرداند (احمد عدوی، 1399ق.:50) و چون با ...
نغمه ها و خواب های سربازی
شاید مثل آسایشگاه، داخلی، سحر و همهمه گنگ گروهی سرباز بی چهره کله تراشیده که با یونیفرم در هم می لولند؛ چیزی شبیه تصویرهایی از سالن غذاخوری پادگان کرج هنگام صبحانه خوردن، که همیشه پیش از روشن شدن کامل هوا اتفاق می افتاد و چراغ های کم نور و خواب آلودبودنم باعث می شد تصویرها را واضح نبینم. و من مات و حیران به این منظره نگاه می کنم، غم عالم بر دلم آوار می شود و با خودم زمزمه می کنم: ای وای! ای وای! چه ...
مهدی باقرخان؛ نماینده شعر آیینی فارسی در هندوستان
شعر او نیز گواه همین نکته اند؛ کلیدواژه هایی از قاموس دین در شعر او، هم چون کفر، احمد، محمّد، ظلم و جور، تربت شهید، شهید راه حق، شمشیر، سجده، جبین، قلب پاک، قرآن (شعر 1)، روز حشر، روز واقعه، نور و نار، دعای دم مرگ، مرضی پروردگار (شعر 2)، کریم، قبر و حریم و حرم، مشک، علم، خیمه، حشر، سالار کربلا، شفاعت (شعر 3)، کربلا، یا حسین، ظهرِ [عاشورا]، مرثیه (شعر 4)، قتل گاه، کعبه، خدا، میدانِ [جهاد]، قربان ...
من کیم قلب وجودم
شوق و شورم دوستان آماده نزدیک است ایام ظهورم می رسد دیگر به پایان انتظار شیعیانم من کیم فرزند زهرا مهدی صاحب زمانم گرچه چون یوسف به چاه غیبت کبری اسیرم هرکجا باشم به کل عالم خلقت امیرم غیبتم را هست سری نزد دادار قدیرم تا در اقطاع زمین با دوستانم انس گیرم گه به سهله گه به کوفه گه به قم گه جمکرانم من ...
موارد صحیح ابراز خشم
جانب خارج، برای غلبه و انتقام می شود و هرگاه شدّت یابد، باعث حرکتی تند می شود که از آن حرکت، حرارتی مفرط حاصل، و از آن حرارت دود تیره ای برمی خیزد و دماغ و رگ ها را پُر می سازد و نور عقل را می پوشاند و اثر قوّه عاقله را ضعیف می کند. پند و اندرز در خشمگین اثر نمی کند، بلکه بر شدّت آن می افزاید (نراقی، 1375: 237). هچنین ابن مسکویه می گوید: غضب در حقیقت حرکت نفسانی است که به واسطه آن جوششی در خون به ...
بانوهمایونی؛ خالق زن مظهر خلاقیت الله / مروری بر زندگی و آثار بانو مجتهده علویه همایونی
به گرمی پذیرفتند و از همان جلسه اول جاذبه روحی وایمانی و نورانیت آن بانوی فرزانه رحمت الله علیها چنان تحول عجیبی برای من به وجود اورد که بیش از شصت سال است که به راه او که همان راه مستقیم اسلام و پیامبر گرامی اسلام و ائمه معصومنی صلوات الله علیهم اجمعین است به توفیق الهی عاشقانه ادامه داده و عاجزانه از خدای منان میخواهم که مرا از فیوضان قران ووجود مقدس بی نظیر جدم پیامبر اکرم و عترت طاهرینش صلوات ...
مجموعه درسگفتارهای سیری در سپهر قرآن
. در بخش پایانی آیات این سوره، آیه 36 آیه ای دل انگیز است و روایت شده که حضرت علی (ع) این آیه را در سجده های خود می خواندند. أَیَحْسَبُ الإنْسَانُ أَنْ یُتْرَکَ سُدًی. سُدی در زبان عربی به معنای مُهمل و بیهوده است. انسان می تواند دو نگاه کلان نسبت به هستی داشته باشد. مطابق نگاه کلان اول، در این عالم معنایی یافت نمی شود. کمند صید بهرامی بیفکن جام جم بردار که من ...
معجزه، یک ضرورت دفاعی
به معجزه نبوده بلکه همان اِرائه ی حق، بزرگ ترین شاهد صدق آنان محسوب می گردید. از این رو معجزه هم چون شمشیر برای شکستن سدهای ایجاد شده در سر راه پیشرفت دعوت حقّ به کار رفته است. شمشیر برای زدودن موانع خارجی است که دشمن از روی عجز و نداشتن منطق صحیح به وجود می آورد و درصدد ایجاد محاصره یا ریشه کن کردن بنیاد حق برمی آید و معجزه برای درهم فرو ریختن تمامی شبهاتی بوده که دشمنان- به گمان خود- از ...
وجوه اعجاز قرآن
ویژگی های ذات حقّ تعالی می باشد. ذات حق، واجب الوجود و وجود او ذاتی و از حقیقت ذات او برخاسته است و هستی همه ی موجودات از او است. کُنه ذاتش در غایت خفاء و از همه پنهان است، در عین حالی که هستی او و وجودش درنهایت ظهور و بر همه آشکار می باشد. مفهومه من اعرف الاشیاء *** و کُنهه فی غایه الخفاء در عالم محسوس اگر خواسته باشیم چیزی را بیابیم که عین این ویژگی ها را دارا باشد ...
گنج مخفی در مثنوی
ابدی یافتند و به اصل خود پیوستند. اما عقل جزئی، حیله گر، چون به حیات مادی می اندیشد این حیات معنوی، پس از شکسته شدن تن را نمی پذیرد و محال می داند، چگونه ممکن است سبویی بشکند ولی آبش نریزد؟ مولانا می گوید: در حالت فنا و فانی شدن، دیگر نه سبو پیداست و نه آب، باید بتوانی خوب این سخن و گوهرِ کلام را هضم کنی و نیکو بیندیشی، که خدا آگاه تر به درستی است. منبع مقاله : افضلی، محمدرضا؛ (1388)، سروش آسمانی (شرح و تفسیر موضوعی مثنوی معنوی (جلد اول))، قم: مرکز بین المللی و نشر المصطفی (صلی الله علیه و آله و سلم)، چاپ اول. ...
مروری بر زندگی و آثار بانو مجتهده علویه همایونی
سال 1342 همسر بانو همایونی مرحوم فیض فوت شد و او به تهران رفته و اول زنی بود که در امتحان مدرسی داوطلب و با معدل خوب قبول شد و در سال 43 هم وارد دانشگاه الهیات گردید. سپس به اصفهان آمده و پیشنهاد تاسیس اولین حوزه خواهران را به خانم امین داد و ایشان با کمال میل پذیرفت و ازاین رو حوزه علمیه بانوان به نام مکتب فاطمه(س) و به ریاست بانو امین در سال 1344 تأسیس شد. در این مکتب از ابتدای تأسیس، قرآن توسط بانوی مجتهده امین تفسیر می شد و بعد از ایشان بانو همایونی این تدریس و تفسیر را ادامه داد. ...
فعل حق در بیان مثنوی
می رسد، به دعای هود، آرام و بی آزار می گذرد. همه ی اینها نشانه ی آن است که قدرت حقیقی و وجود حقیقی، در عالم غیب و عالم معنا است. شیخ دین، بحر معناهای ربّ العالمین همان وجود مبارک پیامبر اسلام است که فرمود: معنا خداست، زیرا هستیِ حقیقی و دائم دارد و ما چون خاشاکی در دست امواج دریای حق و به فعل حق حرکت می کنیم. آن چه آتش با گیاه می کند ، این است که آن را در خود محو می کند، یا هستیِ ظاهری آن را می گیرد. منبع مقاله : افضلی، محمدرضا؛ (1388)، سروش آسمانی (شرح و تفسیر موضوعی مثنوی معنوی (جلد اول))، قم: مرکز بین المللی و نشر المصطفی (صلی الله علیه و آله و سلم)، چاپ اول. ...
فریاد خشم و نفرت از رژیم صهیونیستی سراسر کشور را فرا گرفت/ ایران در روز قدس یکپارچه "مرگ بر اسرائیل" شد+ ...
دولت اسرائیل متأسفم چون این همه مردم مظلوم را بیهوده و بی جهت می کشند و به این فکر نیستند که چه طور میخواهند جواب این همه ظلم را بدهند. ساعت 11:00 – بلندگوها آغاز راهپیمایی را اعلام می کنند. پدران فرزندان کوچکشان را قلم دوش می گیرند و به راه می افتند. مسیر راهپیمایی از میدان شهدا(باغ ملی) آغاز می شود. سیل جمعیت به سمت پل خیبر روانه می شود . لایه رنگارنگی از جمعیت پل خیبر را می ...
توحید ناب در مثنوی
. باد و بود ما، غرور و احساس وجود ما، هستی ما و این که فکر می کنیم وجود داریم، همه داده ی توست. آفرینش، از نیستی به هستی آوردن است. پروردگار لذت هستی را به نیست نشان می دهد و او را به عشق خود مبتلا می کند تا برای وصال حق به عالم هستی بیاید (مضمون حدیث معروف خلقت الخلق لکی اعرف). ای خدا! لذت هستی و جذبه عشقِ به خودت را وامگیر؛ لذت عشق و محبت الهی که مانند نقل و باده و شراب، مستی آور است. ...
روایتی تلخ از حاشیه نشینان تبریز
شده بود، انگار غم مثل کوه درد از دیوارهای خانه بر سرمان می بارید. وجود این همه این مشکلات در یک خانواده برایمان غیرقابل تصور بود، کمی به حرف هایش گوش دادیم و با دلداری از او خداحافظی کردیم. همسری که خرج موادش را از فروختن وسایل خانه به دست می آورد! به سراغ خانه ای دیگر رفتیم، زنی تنها با امیرمحمد 1.5 ساله زندگی می کند. موهایش از جدایی شوهر اول و ندیدن چندین ساله ی پسر 17 ...
چکامه سرا به سوگ مولای آیینه و آب نشست
دلم شوری عطا کن/ بر این ظلمت سرا نوری عطا کن/ نجاتم ده از این زندان هستی/ رهایم کن ز دست خودپرستی . این مطلع آغازگر برنامه همخوانی بود که به زبان صادقی جاری شد. این بی سر و پا را مگذاری یک وقت/ تنها نروی جا نگذاری یک وقت/ من مین زمینی پر از باروتم/ روی دل من پا نگذاری یک وقت .این دوبیتی را مشکبیز شاعر اصفهانی به حاضران تقدیم کرد. زهرا سپه کار بانوی شاعر جوان غزلی با این مطلع ...
آفتاب معرفت در بیان مثنوی
سرویس اندیشه جوان ایرانی ؛ بخش شعر و ادبیات: مؤلف: محمدرضا افضلی ای ببرده رخت حس ها سوی غیب *** دست چون موسی برون آوز ز جیب ای صفاتت آفتاب معرفت *** و آفتاب چرخ بند یک صفت گاه خورشیدی و گه دریا شوی *** گاه کوه قاف و گه عنقا شوی تو نه این باشی نه آن در ذات خویش *** ای فزون از وهم ها وز بیش بیش روح با علم است و با عقل است یار *** روح را با تازی و ترکی ...
رژیم غاصب اسرائیل در سراشیبی سقوط است
راه انداخته اند تا جنایات رژیم غاصب اسرائیل پنهان بماند. امام جمعه زنجان با بیان اینکه ما ایمان داریم که وعده اللهی نزدیک است، خاطرنشان کرد: تمام تلاش و ضم و غم آل سعود در این است که رژیم غاصب اسرائیل در امنیت بماند. آیت الله خاتمی با بیان اینکه استکبار جهانی در تلاش است با عادی سازی روابط بر مسجد القصی مسلط شود، افزود: این یک اندیشه واحی و پوچ است. وی با اشاره به ...
حقیقت پیام دکتر علی شریعتی
، قلم امانت آدم است، قلم ودیعه ی عشق است، هر کسی را توتمی است و قلم توتم من است. دکتر شریعتی سه تن را که هر یک سمبل نوعی شیوه و مرام هستند به عنوان نمایندگان بخش هایی از جامعه اسلامی معرفی می کند. اول؛ ابو علی سینا که عالَم است و” رساله النفس” ارسطو را صد بار مطالعه کرده است و تسلیم زر و زور و تزویر است!!! دوم حلاج که عارف است، دنیا را مزبله می داند و فقرا را خوشبخت می پندارد. از نظر ...
متن کامل کتاب أسرار الصلاة میرزا جواد ملکی تبریزی
...، و در این حرکت، راه، در حین حرکت و سیر و با خود حرکت است که پیدا می شود نه قبل و بعد از آن، و نور معرفت عبارت از ظهور مراتب نفس و روح و عقل است، بنابر این، همین نور، بیک لحاظ راه، و بیک لحاظ مقصد، و بیک لحاظ سالک است. اما اینکه از حقیقت علی ابن ابی طالب و ائمه علیهم السّلام تعبیر به صراط شده است بدین خاطر است که این ها نور الانوار، و اصل هر نور، و نور خداوند در عالم هستی، می باشند. ...
آیا اکثر مردم جهنمی هستند؟
عدل الهی خود، روایت جالبی از امام باقر علیه السلام نقل می کند: هر چیزی که نتیجه اقرار و تسلیم و روح پذیرش حقیقت باشد ایمان است و هر چیزی که نتیجه روح عناد و سرپیچی از حقیقت باشد کفر است [5] با نظر به این سخن، بسیاری از مردم اهل ایمان خواهند بود؛ زیرا جحود و عنادی با حق نداشته و اگر حقیقت را بفهمند آن را در می یابند یا دست کم با آن مخالفت نمی نمایند و همین، رمز نجات ایشان خواهد ...
مست معرفت حق
سرویس اندیشه جوان ایرانی ؛ بخش شعر و ادبیات: مؤلف: محمدرضا افضلی شیخ نورانی ز ره آگه کند *** با سخن هم نور را همره کند جهد کن تا مست و نورانی شوی *** تا حدیثت را شود نورش روی هرچه در دوشاب جوشیده شود *** در عقیده طعم دوشابش بود از گزر وز سیب و به وز گردگان *** لذت دوشاب یابی تو از آن علم چون در نور حق فرغرده شد *** پس ز علمت نور یابد قوم لدّ هر ...
درسگفتارهای سیری در سپهر قرآن/ قسمت 2
افسردگی و یأس همراه نیست.. آیات دیگری هم در این زمینه وجود دارد: وَ لَقَدْ جِئْتُمُونا فُرادی کَما خَلَقْناکُمْ أَوَّلَ مَرَّةٍ همان گونه که شما را تنها خلق کردیم همان گونه یکان یکان به سوی ما باز می گردید. وَمَنْ کَانَ فِی هَذِهِ أَعْمَی فَهُوَ فِی الآخِرَةِ أَعْمَی وَأَضَلُّ سَبِیلا و هر که در این [دنیا] کور[دل] باشد در آخرت [هم] کور[دل] و گمراهتر خواهد بود. آدم اینجا ...