سایر منابع:
سایر خبرها
تعامل مولانا با نهادهای قدرت و سیاست در قونیه
نیز کار خیر باشد (فیه مافیه، 11). 9. [کسی]سؤال کرد که مغولان مال ها را می ستانند و ایشان نیز ما را گاه گاهی مال ها می بخشند، عجب حکم آن چون باشد؟ [مولانا] فرمود هرچه مُغول بستاند همچنان است که در قبضه و خزینه ی حق درآمده است، همچنانک از دریا کوزه ای یا خمی را پر کنی و بیرون آری، آن ملک تو گردد. مادام که در کوزه و یا خم است کس را در آن تصرّف نرسد هرک از آن خم ببرد بی اذن تو غاصب باشد اما باز ...
پیام آیت الله نوری همدانی به مسابقات قرآن دانش آموزان کشور
نمازی بپرهیزید و با نمازتان رابطه ای عارفانه و عاشقانه با پروردگار ایجاد نمائید که تنها در این صورت به نماز عشق می ورزید و منتظر وقت نماز می شوید تا هر چه زودتر با معشوق خود یعنی پروردگار جهان به سخن پردازید که فرموده اند هرگاه خواستید خدا با شما سخن بگوید قرآن بخوانید و هر گاه خواستید شما با خدا سخن بگویید نماز بخوانید. باید این رابطه با پروردگار را تقویت کرد و بودند نوجوانان عزیزی که ره صد ساله را ...
از فواید دعا کردن برای دیگران چه می دانیم
خبرگزاری حوزه ، اثرات عجیب دعا برای دیگران را از لسان روایات منتشر می کند. علی بن ابراهیم از پدرش نقل می کند: عبدالله بن جندب را در عرفات دیدم. پیوسته دست هایش به سوی آسمان بلند و اشک هایش جاری بود، به او گفتم: وقوفی بهتر از وقوف تو ندیدم، گفت: به خدا سوگند! جز برای برادران دینی خود دعا نکردم، زیرا از امام کاظم (ع) شنیدم که فرمود: هر کس برای برادران دینی خود، در نبودش دعا کند، از عرش ...
گزیده ای از شعرهای لطیف هلمت منتشر شد
و شعر او را می توان رنگین کمانی از نقطه نظرات و تفکرات مختلف با وجود تناقض هایی که به ندرت در شعرش دیده می شود دانست. تجلی فرهنگ و هویت کُردی هم، به رغم نگاه جهان شمول و انسان مدارانه و جسارت آمیزش، در آثارش مشهود است. او سوابق مبارزاتی زیادی هم برعلیه حکومت صدام و حزب بعث داشته و در کل امور سیاسی و سیاست مداران را در شعرهایش به چا لش می کشد. شکری پور، مترجم این کتاب ، درحال ساخت فیلمی ...
مقصود از - مودة فی القربی - چیست؟
خدمتکار بیگانه را که برای حقوقی در منزل انسان کار می کند، اما چون وقتی خانواده ای به صورت دست جمعی به خانه کسی می رود، معمولاً خدمتکار را نیز همراه می برد، از این جهت زمینه برای چنین استثناء وجود دارد و بگوید که برخلاف رسم عمومی، خدمتکار آنان نیامده بود، تو گویی لفظ فامیل به طور ادعایی و مجازی، خدمتکار را نیز در بر می گیرد، و در صورت نمایاندن، استثناء او صحیح می باشد. بنابراین باید گفت ...
باقیات صالحات نام نیک به بلندای زمان
تو از دارایی ات، همان مقدار است که برای آخرت خود پیش فرستاده ای و آنچه را که تأخیر بیندازی و به جا گذاری، سهم وارث است. (غرر الحکم) بزرگترین حسرت در روز قیامت آن است که تو مال جمع کنی و دیگری با خیرات تو به بهشت برسد. امیرالمؤمنین(ع) فرموده است: یقینا بزرگ ترین حسرتها در روز قیامت، حسرت کسی است که در غیر راه خدا ثروتی به دست آورده باشد (و چون از دنیا برود) آن را برای دیگری به ارث بگذارد و آن ...
قرآن و شفاعت خواهی
) (منافقون، آیه ی 5). هنگامی که به منافقون گفته می شود که بیائید پیامبر خدا در حق شما طلب آمرزش کند، روی خود را بر می گردانند و مردم را از راه خدا باز می دارند در حالی که از قبول کردن سخن حق کبر می ورزند . این آیه مانند آیه پیشین به روشنی گواهی می دهد که یکی از طرق آمرزش گناهان (البته تحت شرائط خاصی) درخواست دعا از اولیاء الهی و آنگاه دعا کردن آنها است و خداوند گروهی را نکوهش می کند که ...
آیا آدم و حوّا خدا را نافرمانی کردند؟
می شود، بر دو قسم است: اول: امر و نهی مولوی: منظور از آن این است که صاحب امر، بر منصبی که از طرف خدا یا اجتماع به او داده شده، تکیه نماید، امر و نهی کند و به اصطلاح از موضع قدرت سخن بگوید و از آن نظر که او بزرگ و فرمانده است و مأمور کوچک و فرمانبر است، امر و نهی صادر کند، و در واقع چنین امر و نهی در شریعت، بر محور مولویَّت و عبودیَّت دور بزند (2). دوم: امر و نهی ارشادی: و مقصود از آن ...
هنوز تکفیری ها جایی در کشمیر ندارند
دستگیری آنها دست به کشتار گسترده، شکنجه و رفتارهای غیر انسانی زد. در نتیجه این اقدامات طبق اعلام خود هندی های 65 هزار نفر کشته شدند. بیش از ده ها هزار یتیم، هزاران بیوه زن و نزدیک به 9 هزار نفر مفقودالاثر به جا ماندند. افراد بسیاری هم که تحت تعقیب ارتش هند قرار می گرفتند، دستگیر می شدند و زیر شکنجه جان می سپردند. این شرایط تا حدود سال 2003 ادامه داشت اما به واسطه فشارهای بین المللی به ...
عشق، درمان جبر و اختیار از نگاه مثنوی
تهی خواهد شد. این خواست پروردگار است که دو طرف بحث نتوانند یک دیگر را قانع کنند. تعبیر هفتاد و دو ملت ، برگرفته است از این روایت است: افترقت الیهود علی احدی و سبعین فرقة و تفرّقت النصاری علی اثنین و سبعین فرقة . چون این جهان، محل ظلمت و پوشیدگی حقیقت است، پس وجود فرقه های باطله نیز ضروری است؛ چنان که مثلاً وجود زمین برای بقای سایه ضروری است. مولانا با ذکر چند مثال نشان می دهد که وجود فرقه ها و ...
آیا مقصود از - یقین - مرگ است؟
کفار امر متیقنی است همین سخن را می توان درباره مرگ هم که وعده قطعی و حتمی الهی است گفت آنجا که می فرماید: (کُلُّ شَیْ ءٍ هَالِکٌ إِلَّا وَجْهَهُ) (سوره قصص، آیه 88). هر چیزی جز ذات او نابود می شود . و باز می فرماید: (إِنَّکَ مَیِّتٌ وَإِنَّهُم مَیِّتُونَ) (زمر، آیه 30). تو می میری و همگان خواهند مرد . و باز می فرماید: (کُلُّ نَفْسٍ ذَائِقَةُ الْمَوْتِ) (انبیاء، آیه 35) هر انسانی شربت مرگ را خواهد ...
حمزه سیدالشهداء علیه السلام، مظهر رشادت و جهاد
این رو، کینه او تا اعماق جان مشرکان، به ویژه همسر ابوسفیان، هند جگرخوار نفوذ کرده بود. پس از آنکه هند بدن حمزه را مُثله کرد، بر فراز سنگ بلندی رفت و با صدای بلند اشعاری در بیان احساس خوشحالی خویش خواند. آن گاه لباس ها و زیورآلات خود را به قاتل حمزه، وحشی بخشید و به او گفت: هرگاه به مکه برگشتم، به نزد من بیا تا هدایای دیگری به تو ببخشم . در جست و جوی پیکر شهید پس از ...
10 نمایشنامه به چاپ رسید
... بخشی از نمایشنامه سگ نگهبان و درختی در باغ که در پشت جلد کتاب آمده است: نمی دونم چرا فعل چرخیدن رو استفاده کردم. ولی به نظرم طبیعیه... چون سگ با یه طناب به درخت بسته شده بوده و حول یه محور، فقط می تونسته بچرخه... اصلا به نظرم، فعل زندگی کردن، در واقع همون دور یه محور چرخیدنه... همه ما داریم دور خودمون می گردیم. فقط شعاعش فرق می کنه... اما به هر حال، محدوده بخشی از ...
نقد بددلی و تردید و فتنه ی اختیار در مثنوی
... اگر لطف ازلی خدا شامل حال انسان شود، چگونه ممکن است که در برابر جاذبه ی حق چنین بددلی و بد گمان شود؟ ای خداوندی که دادرسِ دادخواهانی! فریاد از دوراهی های اختیارِ پلید. مولانا می گوید: تردید و دو دلی شوم ترین پدیده ی روانی است، زیرا این پدیده روح را از سیر تکاملی باز می دارد و زندان روح است. تنها با استعانت از خدا و مدد از اولیا و سالکان راستین، می توان خود را از این زندان رهانید. من از مکر ...
بیست و چهارساعت آینده نگاری جمهوری اسلامی کامستان
در سال 1388 جمهوری اسلامی ایران درگیر اغتشاشاتی شد که به ظاهر در اعتراض به نتیجه انتخابات صورت می گرفت اما در اصل ماحصل برنامه ریزی های مستمر دشمنان مردم بود؛ همان طور که طی به اصطلاح بحران داخلی سوریه که کمی بعد از فتنه88 آغاز شد، تونل هایی زیرزمینی به دست آمد که تاریخ حفر آنها به یک دهه قبل باز می گشت. وقایع سال 88 ایران اسلامی نتیجه دهه ها تهاجم و شبیخون به فرهنگ و قتل عام فرهنگی خاموش نسل های متمادی این کشور بود که تحت سناریوهای تدوین ...
جبرگرایی یا فرار از مسئولیت در نگاه مثنوی
تب به غیر *** مزد روز تو نیاید شب به غیر تو چه کردی جهد کان با تو نگشت *** تو چه کاریدی که نامد ریع کشت فعل تو کآن زاید از جان و تنت *** همچو فرزندت بگیرد دامنت در این ابیات، جان سخن این است که تردیدها و اقدامات ما خود دلیل کافی برای مسئولیت انسان است. وجود تردید در انسان دلیل بر قوه ی اختیار اوست. مولانا می گوید: مردد شدن انسان در کارها نشانه ی قدرت و استطاعت او بر تصمیم ...
از گروه بازی و خیانت به خون شهدا باید دست برداریم
باز کرد و راه و روش اسلام شناسی را به ما آموخت و ما را از ظلمت و تاریکی به صبح سفید و آشنایی و پیروزی بر نفس سرکش کشاند و از خواب غفلت به بیداری کشید و از مردن در رختخواب و یا در راه غیر خدا به شهادت در راه خودش کشاند و چنین پدر بزرگواری را الگوی تمام خوبی ها، مرد تقوا و عمل، انسان پاک و فرعون کش، بت شکن زمان، انسان سخن و عقل، پیر شکست ناپذیر و گوهر جماران به عنوان رهبر بر بالای سر ما یتیمان نهاد ...
اصالت های موسیقی غریب مانده اند
؟ کلامی که تنبور را همراهی می کند به عنوان آوا یا آوازهای مقدس خوانده می شود و دربخش موسیقی حقانی جمخانه ها؛ گفتار فرمایشات و مناجات بزرگان را بیان می کند و یک نوع ذکر، مناجات و پند واندرز در بعد حکمت و اشراق و آفرینش وخلقت است.درواقع به هیچ عنوان نمی توانیم در جمخانه کلامی به غیر از آن بگوییم. اما تنبور دیگری هم در حلقه های ذکر عارفانه غیراز اهل حق وجود دارد که در آنجا اشعار مولانا و حافظ با ...
عناوین روزنامه امروز + فال روزانه - چهارشنبه 30/ تیرماه 1395
و جای آن را شادی می گیرد. همت داشته باش. طالع تو بسیار روشن است. شکر خدا را بجا بیاور زیرا خزان به زندگی تو راه ندارد. و از این فرصتی که به دست آورده ای نهایت استفاده را ببر. فال روز متولدین دی: عموماً شما توانایی این را دارید که با یک رفتار معقول با دیگران همکاری متقابل برقرار کنید. با وجود این امروز برایتان سخت است که تعادلی منطقی بین الهامات درونی و عمل کردن به برنامه های ...
نوشیدن فنجانی قهوه با شامی کرماشانی / علیرضا جلیلیان
که به تعبیر عین القضات همدانی: صورتی نیست در خود. اما هرکه نگه کند، صورت خود تواند دیدن . مولانا طنز را تعلیم می دانست و توصیه می کرد که از ظاهر 'هزل' باید گذر کرد به کنه آن رسید: هزل تعلیم است آن را جد شنو تو مشو بر ظاهر هزلش گرو همان چیزی که سعدی نیز به آن باور دارد:به مزاحت نگفتم این گفتار هزل بگذار و جد از او بردار عبید نیز هزل در کلام را چون نمک در طعام می دانست ...
قضای الهی و مسئول بودن انسان در نگاه مثنوی
. مسلّماً این قضا اگر تکوینی بود کسی را امکان عصیان نبود، حال آن که می بینیم عده ی کثیری از مردم، حق تعالی را پرستش نمی کنند. بنابراین در بیت مورد بحث، قضا بر امر تکوینی و مقضی بر امر تکلیفی دلالت دارد. مولانا بلافاصله از مباحث کلامی و عقلی این چنینی رها می شود و می گوید: بحث های لفظی و خشک، ما را از سخن عشق باز می دارد و ارشاد که خدمت اجتماعی و الهی من است فراموش می شود. لطیفه ی ابیات بعد توضیح همین ...
تجلیات غیبی روح متعالی در مثنوی
هم نشینی آنها برای کاملان و واصلان نیز سودمند و در نظر مولانا ضروری است: چون شوی دور از حضور اولیا *** در حقیقت گشته ای دور از خدا دم زدن به معنای همدم شدن و ملاقات کردن است. مجمل ، یعنی ستاینده و تحسین کننده. پروردگارا! من در برابر بندگان خاصّت که قلباً می شناسم، آماده ی خدمت هستم و حاضرم هرگونه نیکی در حقشان انجام دهم. ای خدای جان آفرین! آن دسته از اولیایی که از دیده ی ...
اختیار و مسئولیت انسان از نگاه مثنوی
مار مؤمنان کان عسل زنبوروار *** کافران خود کان زهری همچو مار زآن که مؤمن خورد بگزیده نبات *** تا چو نحلی گشت ریق او حیات باز کافر خورد شربت از صدید *** هم ز قوتش زهر شد در وی پدید اهل الهام خدا عین الحیات *** اهل تسویل هوا سمّ الممات در نظر مولانا انسان هرچه می کند به مشیت حق است، اما مولانا این را جبر نمی داند و انسان را تا حدی مختار و مسئول اعمال خود می بیند ...
غفلت و قضای الهی در مثنوی
...> گر همی دانی ره نیکو پرست *** ور ندانی چون بدانی کاین به دست بد ندانی تا ندانی نیک را *** ضد را از ضد توان دید ای فتی چون ز ترک فکر این عاجز شدی *** از گناه آن گاه هم عاجز بدی چون بدی عاجز پشیمانی ز چیست *** عاجزی را باز جو کز جذب کیست عاجزی بی قادری اندر جهان *** کس ندیده است و نباشد این بدان هم چنین هر آرزو که می بری *** تو ز عیب آن حجابی اندری ور نمودی علت آن ...
حضرت عبدالعظیم حسنی(ع)، الگوی شیعیان ولایت مدار
.... حضرت عبد العظیم علیه السلام : بر مولای خود علی بن محمّد امام هادی (علیه السلام) وارد شدم. چون نظر ایشان بر من افتاد ، فرمود : خوش آمدی ، ای ابوالقاسم! به راستی ، تو از دوستان حقیقی ما هستی . گفتم: ای پسر پیامبر! میل دارم دینم را بر شما عرضه بدارم ، که اگر مورد پسند بود، بر آن ثابت باشم تا به لقای خداوند عزّ وجلّ برسم . امام علیه السلام فرمود : عقائد خود را ...
چرا چند صد مدیر متخلف اخراج نمی شوند؟
آنتالیا و دوبی پرسه می زند. مگر بنی صدر و خاوری و مهاجرانی و مزروعی و... چنین نبودند؟ هر چند ابوسعید ابوالخیر برای جناب اویس قرن سرود، اما حکایت کمابیش ما و مدیران و خواص ما هم هست؛ گر در یمنی چو با منی پیش منی گر پیش منی چو بی منی در یمنی من با تو چنانم ای نگار یمنی خود در عجبم که من توام یا تو منی 2- ما درمیانه منطقه ای جنگ زده و در دامنه آتشفشان ناامنی ...
قضای الهی و دگرگونی عوامل طبیعی در مثنوی
گرداند جهان چاره را *** آب گرداند حدید و خاره را ای قراری داده ره را گام گام *** خام خامی خام خامی خام خام کو آن انسانی که در این جهان به هنگام ظاهر شدن خشم و شهوت، خویشتن داری کند تا جان خود را فدای او کنم. گفت: چنین انسانی پیدا نمی کنی، مگر خدا بخواهد. قضای پروردگار عموماً این است که انسان ها با همان حرص و شهوت خود باشند. البته این حرص و شهوت، ظاهر قضیه است و باید دید که پروردگار ...
قضا و قدر و مختار بودن انسان در مثنوی
اش *** می زند بر پشت دیگر بنده خوش چوب حق و پشت و پهلو آنِ او *** من غلام و آلت فرمان او گفت توبه کردم از جبر ای عیار *** اختیار است اختیار است اختیار رفع مسئولیت کار شیطان است. شیطان در مورد عصیان خود، خدا را مسئول دانست و گفت: (فَبِمَا أَغْوَیْتَنِی) (1)؛ تو مرا اغوا کردی. مولانا برای توضیح بیشتر موضوع، این حکایت، را نقل می کند: شخصی بالای درختی رفت و مشغول خوردن میوه شد ...
نگاهی به جاذبه های سوره الرّحمن
به آن و خودسازی باشد. پیامبر اسلام(ص) در بیان فضیلت این سوره فرموده اند: هرکس سوره الرحمن را بخواند، خداوند ناتوانی او در ادای شکر نعمت های الهی رحم می کند و حق نعمت هایی را که به او ارزانی داشته، خودش ادا می کند. همچنین فرمودند: قرائت سوره الرحمن موجب رحمت الهی است و سبب برآوردن شکر نعمت های اوست و در فراز دیگری می فرمایند: هرکس سوره الرحمن را بنویسد و همراه خود داشته باشد، هر امر سخت ...
اعجاز حقوقی قرآن
. عبادات در اسلام، پاک و خرد پسند و موافق فطرت اصیل انسانی عرضه شده است. در این عبادات نه فقط نیایش شایسته پروردگار و تقرب انسان به درگاه الهی لحاظ شده، بلکه پاک سازی درون و پالایش نفس نیز مورد عنایت واقع گردیده است؛ لذا بر آیند این دو گرایش، موجب تعادل در ابعاد وجود انسان است: مُخْلِصِینَ لَهُ الدِّینَ حُنَفَاءَ وَیُقِیمُوا الصَّلاَةَ (بینه/ 5)؛ در حالی که حق گرایانه دین (خود) را برای او ...