سایر منابع:
سایر خبرها
پرسپولیسی محبوب به کما رفت
... جمال 1 + 0 - پاسخ تف به ذاتت بیاد یه نوجوان داره از دست میره و تو لجن این حرفو میزنی یه ذره شعور وانسانیت هم خوب چیزیه خودتو جای خونوادش بزار آپلود عکس داعشی 1 + 0 - پاسخ دعا نمیکنم که تو هم به دردش گرفتار بشی ، چون از انسان نماهایی مثله تو توقعی نیست که به خاطر یک فوتبال همچین فرهنگی نشون بدی،البته گناهی نداری تربیت وفرهنگت عقده ای و فلاکت زده ...
رازی که جز پس از ظهور، آشکار نمی شود/ امام صادق و تعلیم دعای غریق در عصر غیبت
به گزارش تهران پرس ، حضرت امام جعفر صادق (ع) پیشوای ششم مسلمانان ٬ در این روز به دست خلیفه ی عباسی ٬ منصور دوانیقی مسموم و در مدینه به شهادت رسید. امام صادق (ع) به "شیخ الائمه" نیز معروف است ٬ زیرا عمر ایشان از تمامی ائمه اطهار (ع) طولانی تر است. حضرت را در قبرستان بقیع در کنار پدر، جد و امام حسن مجتبی (ع) دفن کردند. آن امام به هنگام شهادت شصت و پنج سال داشته و مدت سی و چهار سال از ...
امام جمعه کرج: برخورد قاطع دولت با "مسئولان فاسد" مطالبه جدی مردم است/در مبارزه با مفاسد "بی تدبیری" ...
نشانه تقوی قلب است و لازم است که مسئولان در این مراسمات شرکت کنند، گفت: مسئولی که برای شهدا وقت نمی گذارد چگونه می تواند دغدغه کار برای مردم را داشته باشد و اگر این مسئول به فکر جیب خود نباشد به فکر حزب و دسته خود است. نماینده ولی فقیه در استان البرز با بیان اینکه این همه حرام خواری کلان و قاچاق کالا و وجود برخی مدیران فاسد در برخی از مشاغل که بر اموال عمومی دست درازی می کنند، چگونه ...
مشروح اظهارات اوباما در مجمع ملی حزب دمکرات
خوشبت تر از زمانی است که من دوران ریاست جمهوری خود را آغاز کردم. من با هر پیروزی و هر شکست اعلام کردم تغییر آسان نیست و به سرعت ایجاد نمی شود و اینکه نمی توانیم همه مشکلات را در یک دوره ریاست جمهوری و حتی در طول عمر یک انسان برطرف کنیم. بنابراین امشب اینجا هستم تا به شما بگویم که هنور کارهای زیادی باقی مانده است. کارهایی که برای فراهم شدن یک شغل خوب برای همه آمریکایی ها یا افزایش حقوق ...
علت اظهارات بی پشتوانه معاون وزیر بهداشت چیست/ بسیاری از بیماران مبتلا به هپاتیت با حجامت درمان شده اند
...: در تحقیقات جدید از نظر آزمایشگاهی اثبات شده که حجامت سیستم ایمنی بدن را تقویت می کند و بسیاری از بیماران مبتلا به هپاتیت با حجامت درمان شده اند. رضا منتظر، پزشک، مؤلف و پژوهشکر طب سنتی پیرو اظهارات اخیر معاون تحقیقات وزارت بهداشت درباره عوامل ابتلا به هپاتیت C و همردیف هم قرار دادن دو عمل حجامت و خاکوبی به عنوان عوامل ابتلا به هپاتیت در سطح کشور توسط این مسئول، یادداشتی اختصاصی برای ...
آمار طلاق توافقی روز به روز در حال افزایش است
اشاره به سالگرد نهضت مشروطه و صدور فرمان مشروطیت در سال 1285، گفت: مشروطیت به عنوان یکی از مهمترین تحولات تاثیر گذار تاریخ معاصر کشور ماست هر چند قریب به صد سال و اندی از این جریان مهم می گذرد اما هنوز آثار و عواقب این نهضت بزرگ و انحرافات بعدی آن در حافظه ملت ایران وجود دارد. طالبی افزود: مشروطیت درس ها و عبرت های فراوانی برای ما دارد و سئوالاتی را باید پاسخ داد که به پاسخ به آن ها درس ...
علائم ایدز , پیشگیری از ایدز , درمان ایدز و همه چیز در مورد ایدز
زودرنجی نیز می شود. حتی ممکن است تغییرات حرکتی نیز به دنبال داشته باشد: دست و پاچلفتی شدن، نداشتن هماهنگی و مشکل در کارهایی که نیاز به مهارت های حرکتی دارد مثل نوشتن. 14. تاول تبخالی و تبخال تناسلی تبخال دهانی و تبخال تناسلی نیز می توانند هم نشانه هایی از ARS و هم عفونت HIV باشد. همچنین داشتن تبخال یکی از عوامل خطرزا برای ایجاد HIV است. دلیل آن این است که تبخال تناسلی ...
کلافه از این جاده های شلوغ
؟ رحمانی موحد در پاسخ گفت:همیشه همین هست دیگر! جمعیت انبوه و علاقه مند به شمال و جاده محدود! نمی توان کاری کرد. وی البته گفت: ما برای رنجی که مردم برای سفری با زمان محدود و حجم انبوه متحمل می شوند چاره اندیشی هایی داشته ایم. مثلا مقاصد دیگری را معرفی کرده ایم و درباره آن اطلاع رسانی می کنیم ضمن آن که اداره کل استان ها با شماره 09926 کاملا توجیه است و اگر مردم با آن ها مشورت کنند مسیر ها و جاذبه های بهتری ...
پاسخ روحانی به گلایه های عارف
...، آنچه به دست آمده برخلاف چیزی است که تصور می کردیم. به نظر من، یک جانبه نیست. البته درست است که ما افرادی را از اصولگرایی در فهرست خود داریم. اجازه دهید برای پاسخ روشن تر، به نحوه کاندیداگزینی شورای عالی سیاست گذاری در انتخابات مجلس دهم بازگردیم. استراتژی ما در مرحله اول انتخابات این بود که از بین نامزدهای تأیید صلاحیت شده اصلاح طلب و اعتدال گرا، نامزد معرفی کنیم. اما بعد از پایان ...
شیخ شهاب الدین،حکیم بزرگ ایران زمین/سهروردی،فیلسوفی که از قرآن تاثیر پذیرفته است
این پرسش پاسخ دهد که آیا می توان سمت و سوی نجات و رستگاری قرآنی را با جغرافیای عرفانی که در اندیشه سهروردی مطرح می شود، یکسان دانست، به بیان دیگر مساله اصلی این است که تقسیم جهان به غرب و شرق و راه انسان از جهان ظلمت به نور آیا می تواند قرآنی در نظر گرفته شود، این سوال تبعا جواب های متفاوت و متعارضی را می تواند داشته باشد، اما نگارنده بر آن است که سمت و سو این دو یکی است. جغرافیای ...
دیاثت: از بحث مفهومی تا توهین
بحث علمی قرار می گیرد، ولی اگر در زبان غیرعلمی و روزمره شخص معینی را به هر کدام از اوصاف فوق (یا مترادف آن ها در فارسی)متصف کنیم، به وی فحاشی و توهین کرده ایم. اگر وجود کاربرد فقهی و غیراسنادی این کلمات دلیلی بر قبیح نبودن کاربرد آنان در مکالمات روزمره(به عنوان صفتی برای شخص معین) باشد، پس اگر برخی افراد مشخص را به"ولدالزنا" بودن متصف کنیم به آنان توهین نکرده ایم! باید توجه داشته باشیم که وقتی علما ...
یاوه گویی های وزیر رژیم سعودی باید پاسخ داده شود
مظهر تروریسم هستند، است. وی گفت: دولت وهابی و سلفی سعودی به عنوان حامی مالی این دو گروه در مقابل انقلاب و نظام اسلامی عمل می کند. حاکمان فاسد آل سعود بعنوان لیدر این مثلث شیطانی در بن بست و چالش سخت منطقه ای قرار گرفته است. این رژیم طی چند سال گذشته کارنامه سیاسی و عملیاتی بسیار بدی را در منطقه خلیج فارس و خاورمیانه از خود به جای گذاشته است. امام جمعه ایلام بیان داشت: این رژیم ...
مبنا و معنای ملاکات قانون گذاری در شریعت
آداب و رسومی که زندگی می کردند و ... پیامبر این ها را به هم نریخت. کاری که پیامبر کرد این بود که یک سلسله اصلاحات اخلاقی در این ها انجام داده است. مثلاً اگر قضیه این گونه بود که زن ها بر طبق سنت عربی آن زمان دست دزد را قطع می کردند این را هم تغییری نداد. اینها از همان زمان در میان اعراب وجود داشته است. یا اینکه قصاص می کردند را هم به هم نزد. بلکه در تمام این ها یک سلسله تعدیل ها و تصحیح های اخلاقی ...
طرح صالحین در برخی پایگاه ها و حوزه ها بد اجرا شد/شورا و فرمانده پایگاه باید به طرح ایمان داشته باشند
اولاً خود فرمانده پایگاه و شورای پایگاه ایمان داشته باشند که این طرح خوب است. یکسری طرح های مقطعی و مشابه مثل طرح معرفت و... قبلا در بسیج اجرا شد که در قالب کلاس های آموزشی بود و در آنها دوره های عقیدتی به همراه تهییه و توزیع کتاب های تخصصی وجود داشت که پس از مدتی رها شد. این طرح ها ثمری نداشت مگر برای افراد کمی که خیلی علاقه نشان دادند که خودشان بصورت انفرادی پیشرفت می کردند. ...
آیا عالم از وجود ما آگاهی دارد؟/حقایقی درباره وجود انسان
؟ در نهایت، آیا ممکن است خود ما به فرمانروای کل کیهان تبدیل شویم؟ برای صحبت درباره ی پاسخ این پرسش ها، سلسله مقالاتی را در قالب مجموعه ای ویژه به نام جهان انسان تهیه کرده ایم. خواننده ی این مقالات باشید. آیا عالم از وجود ما آگاهی دارد؟ تا جایی که فعلا می دانیم، ما در عالم تنها هستیم. دست کم تا به حال غیر از زمین جای دیگری موجود زنده پیدا نکرده ایم. ولی شاید جایی در عالم ...
چرا اصلاح طلبان از حقوق نجومی مدیران دولتی حمایت می کنند؟
مدیری بتواند در طول یک سال مدیریت و با تکیه بر ابتکارات خود مثلاً 10 میلیارد تومان سود به دست آورد و سه درصد آن را به عنوان پاداش دریافت کند، این پاداش برابر با 300 میلیون تومان در سال خواهد بود؛ اما اگر یک فرد که ماهیت او معلوم نیست و ممکن است انسان خوبی باشد یا دزد، قاچاقچی، رباخوار و مشابه این ها باشد و فقط هنر او پول داشتن باشد و پول خود را در بانک به سپرده ثابت بگذارد، با نرخ های جدید 15 درصد ...
خودتان را دوست دارید؟ پس اینگونه غذا بخورید
ندهید؟ به خودتان این حق رابدهید تا غذاهای جدیدی را امتحان کند. یا این که خودتان را به یک رستوران عالی ببرید. چرا فکر می کنید بیرون رفتن و درست کردن یک غذای جدید کارهایی هستند که می توانید با وجود یک شخص دیگر انجام دهید. و یا خوردن غذای خاص باید حتما مناسبتی داشته باشد حتی می توانید وسط هفته هم یک غذای خاص برای خودتان درست کنید. با احترام و عشق به خود غذا خوردن شامل انجام کارهای محبت آمیز به خود است درست مثل همان کارهایی که برای شخصی که دوستش دارید انجام خواهید داد. ...
آیت الله مکارم: بلای بزرگ دنیا رشوه خواری است
جای دیگر نیز شواهد آمریکا نشان می دهند که عربستان در ماجرای تخریب برج های دوقلو دست داشته است اما با همین تهدید اسم او را حذف می کنند؛ جنگ ها و کشتارهایی که امروزه صورت می گیرد به دلیل همین حاکمیت مال است، اگر حاکمیت متعلق به علم بود دیگر شاهد این اتفاق ها نبودیم. آیت الله مکارم شیرازی به توفیقی که نصیب طلبه ها شده است تا در مسیر اهل بیت علیهم السلام قدم بردارند اشاره کرد و یادآور شد ...
رسانه ی سرگرمی ساز سبک و سخیف نیست
مخاطبانش را کاملاً احساس کرد. نکته ی دیگری که برای شخص مهران مدیری رخ داد نا تمام ماندن سریال های تولیدی و به نوعی رها کردن سوژه ها بود که تلویحاً شکست پروژه ها را به دنبال داشت. این دو اتفاق مهم طبیعی بود اشتیاق مدیری برای بازگشت به قاب سیما را بدنبال داشته باشد. همچنین هنرمندانی که برخی ممیزی های صدا و سیما را دست و پاگیرتلقی کرده و به دنبال رسانه های پخش خانگی و یا اینترنتی بودند ...
حجت الاسلام موسویان: برای یاری کردن خدا، ابتدا باید ولیّ او را یاری کنیم
زیارت می رفتند و وقتی برمیگشتند حضرت به فراخور حالشان یک چیزی به آنها داده بود اگر مثلا به شکل حمار بود حضرت یک پالون رویش گذاشته بود، اگر کلب بود حضرت برایش یک قلاده گذاشته بود. یک مرحله بالاتر از این بدین صورت است که بعضی نزد امام رضا علیه السلام می روند و می گویند آقا می شود یک نظری به ما بکنید؟ می گویند فلانی نظر کرده ی امام است؛ یعنی تحت توجه و عنایت مستقیم امام قرار دارند. ...
سهم اندک سیاست در سینمای ایران
...، محمدعلی نجفی، امیرمهدی نیا، مهراوه شریفی نیا، گیتی ساعتچی، عبدالرضا اکبری، حدیث فولادوند و... نقش شخصیت های سیاسی حقیقی را بازی کرده اند. جوانمرد در مورد نمایش شخصیت های سیاسی در فیلم های سینمایی گفت: گاهی به شکل مستند با این کاراکترها رو به رو می شویم مثل فیلمی در مورد گاندی یا فیدل کاسترو و...اما نوع دیگری هم وجود دارد که با نشان دادن یک شخصیت در فیلم یادآور شخصیت سیاسی مورد نظر می ...
ماشینی که مردم ایران دیوانه اش خواهند شد!
های این خودرو از کمبود نگه دارنده برای زیر ران ها رنج برده و پروسه برداشتن سقف این خودرو عملی دشوار است و در عین حال، به نیرو و استعداد فراوانی هم نیاز دارد. به رغم تمامی این موارد، کابین لوتوس الیز از نکات مثبت بی بهره نیست، مثلاً صندلی های این خودرو به خوبی بدن شما را در سر پیچ های جاده در خود نگه می دارند، فرمان کوچک آن به خوبی در دستانتان جای گرفته و به اصطلاح خوش دست است و پدال های ...
عزم راسخ تهران و اسلام آباد برای مقابله با تروریسم
تکفیری به عنوان تهدید مشترک دو کشور نکته مهمی است که باید بیش از پیش به آن توجه شود. وجود تهدیدات جدید در منطقه و اقدامات منفی برخی از کشورهای اسلامی برای ایجاد هرج و مرج در دیگر کشورهای اسلامی شرایط را بگونه ای ساخته است که اهمیت افزایش رابطه بین کشورهایی مثل ایران و پاکستان را بیش از پیش نشان می دهد. ناصر خان جنجوعا مشاور امنیت ملی نخست وزیر پاکستان نیز در دیداربا دبیر شورای عالی ...
یادداشتی از مطهری: پیامی که نتوانستیم به سست حجابان برسانیم!
من به عنوان یک روحانی وقتی از مسجد خارج می شوم، اگر دختر بدحجابی را ببینم که همزمان از یک پارتی مختلط با دوستان پسرش بیرون می آید، باید میان دو موضوع تفکیک کنم: اینکه او با بدپوششی خود و شرکت در مجلس آنچنانی، گناهان بزرگی مرتکب شده یک موضوع است، اما نمی توانم موضوع دومی را نتیجه بگیرم که من چون این گناهان را مرتکب نشده ام لزوما نزد خداوند از او عزیزترم. من شاید عاق پدر و مادر باشم، یا در حق کسی ظلمی نابخشودنی کرده باشم و یا همنشین گناه بزرگتری باشم و اینها چه بسا نزد خداوند باعث سقوط بسیار بیشتری برای من شده باشد. لذا هیچ مرجع تقلید واقعی وجود ندارد که خود را نزد خدا از مقلدانش برتر بداند. ولی آیا وقتی یک بدحجاب به روحانیون و یا ناهیان از منکر به طور کلی می اندیشد چنین تصوری از برداشت آنان از خودش دارد که: آنان در عین اینکه کار او را حرام می دانند هرگز خود را از نظر معنوی بهتر از او نمی دانند ؟ اجازه دهید پس از ذکر یک مقدمه، درباره این مطلب و نقش آن در پیام رسانی به بدحجابان بیشتر توضیح دهم. دو نگاه تفریطی و افراطی به حجاب ناکامی آشکار در ترویج حجاب اسلامی در جامعه ما معلول عوامل اجتماعی، فرهنگی، اقتصادی و سیاسی مختلفی است که حتی برشماری عناوین این عوامل در اینجا مورد نظر نیست. اما از جهت فرهنگی می توان گفت بخشی از این ناکامی، در نهایت به دو نگاه تفریطی و افراطی به حجاب باز می گردد. نگاه اول که یک نگرش تفریطی است و طرفدارانی نیز در میان مسئولان داشته و دارد، با ابزارهای اندازه گیری فیزیکی مانند خط کش و گونیا درباره اهمیت حکم الهی حجاب به داوری می نشیند. کم ندیده و نشنیده ایم که عده ای با موضعی حق به جانب می گویند بدحجابی یا بی حجابی یعنی بیرون بودن چند دسته و یا چند تار مو ، و بلافاصله اضافه می کنند که چرا بیرون بودن این چند تار مو اینقدر بزرگ شده و به آن حساسیت نشان داده می شود؟ در مقابل، ضربه دوم بر حجاب از ناحیه یک دیدگاه افراطی حاصل شده است که این نگاه، جذابیت زیادی نزد گروه دیگری از مسئولان دارد. این گروه هر گاه صحبت از گناه و بلکه نابسامانیهای اجتماعی می شود فقط به یاد گناهان تصویری می افتند که در آنها حتما پای زنان هم در میان است. تعریف آنان از گناه، مخصوصا در سخنرانیها، فقط گناهانی مانند بدحجابی و مجلس مختلط را شامل می شود، اما معاصی مهمی مانند پارتی بازی، نشخوار بیت المال، هتک آبرو و سکوت در برابر ظلم، عملا در ردیف مباحات است و عکس العملی از سوی آنها – مگر پس از رسواییها - نشان داده نمی شود. این دو گروه، ناخواسته دست به دست هم داده و به ترویج بدحجابی کمک کرده و می کنند. گروه اول این تلقی را برای بسیاری از افراد بدحجاب پدید آورده اند که بدحجابی، چند سانتیمتر عقب تر بودن روسری و امری کم اهمیت است که عده ای حزب اللهی روی حساسیت شخصی آن را بزرگ کرده اند. گروه دوم که گویی گناهی غیر از بدحجابی نمی بینند این تصور را نزد بدحجابان به وجود آورده اند که افرادی که به آنان تذکر می دهند چون تنها حرام اجتماعی را همین امر می دانند، خود را از نظر معنوی در موضعی برتر می بینند و می خواهند به عنوان ناجی، آنان را از جهنم نجات داده و به زور به بهشت ببرند. در واقع گروه اول اهمیت حجاب را خدشه دار می کنند و گروه دوم بستر تبلیغ آن را خراب می کنند. بدحجابی و چند سانتیمتر مو؟ در نقد دیدگاه تفریطی باید گفت که مایه شگفتی است که میزان اهتمام دین به حجاب از راه اندازه گیری حجم موهای بیرون از زیر روسری کشف شود و ظاهرا باید اسلام شناسی با خط کش و یا اسلام خط کشی را به انواع برداشتهای عجیب از اسلام اضافه کرد. اگر قرار باشد با خط کش و شماره انداز و زمان سنج درباره احکام دینی سخن بگوییم باید نعوذ بالله بسیاری از احکام شرعی را نه تنها بی مورد بلکه مضحک بدانیم. مثلا با چنین نگاهی می توان کفاره شکستن عمدی روزه را به سخره گرفت. کسی که زودتر از وقت اذان افطار کند باید شصت روز روزه بگیرد. مگر می شود یک شخص، هزار دقیقه (طول متوسط یک روز گرم) تشنگی و گرسنگی بکشد ولی به خاطر اینکه عمدا نیم دقیقه قبل از اذان افطار کرده است، شصت روز (شصت هزار دقیقه) روزه بگیرد؟! شصت هزار دقیقه گرسنگی و تشنگی به خاطر نیم دقیقه زودتر افطار کردن؟ به همین دلیل آشامیدن پنج قطره آب و یا یک پرس غذای کامل از نظر شرعی به یک میزان روزه را باطل می کند. نمی توان با محاسبه سانتیمتر و دقیقه و حجم و مقدار به تبیین احکام در دینی بپردازیم که در قرآنش (اتفاقا پس از سخن از یک حکم الهی) تأکید می کند که چه بسا اموری را که شما کوچک و ساده می شمارید نزد خداوند امری بزرگ و مهم باشد (وَتَحْسَبُونَهُ هَیِّنًا وَهُوَ عِنْدَ اللَّهِ عَظِیمٌ؛ نور/15). اهمیت رعایت حجاب در جامعه را باید از دل قرآن و سیره و سخن پیامبر(ص) و اهل بیت (ع) به دست آورد نه با تبیین سانتیمتری. باید توجه داشت که اسلام در مورد گناهان، آن هنگام که در خفا انجام می گیرد، همگان را از تجسس باز می دارد ولی آنجا که حرمت احکام دین به طور علنی زیر پا گذاشته می شود و مثلا روزه خواری شکل علنی به خود می گیرد صورت مسأله به کلی فرق می کند. حال اگر عملی مانند بدحجابی باشد که هم حرمت شکنی نسبت به حکم الهی را در خود دارد و هم زمینه ساز گناهان بعدی است، کار سخت تر می شود. در اینجا مجال بیشتری برای نقد این نگاه تفریطی به حجاب نیست. حساسیت فقط به گناهان تصویری! اما به طرفداران افراطی حجاب که اجرای احکام دین را صرفا در رعایت حجاب می بینند باید گفت که جز با یک نقد همه جانبه و روشن از حرامهای اجتماعی، و از موضعی متواضعانه، نمی توان بر بدحجابان تأثیر گذاشت. متأسفانه گاهی طوری یک جانبه به حجاب پرداخته می شود که در نهایت برای بدحجابان روشن نیست که این ابراز نگرانی نسبت به وضع حجاب – که کاملا درست و بجاست - دقیقا برای چیست؟ اگر این اعتراض، نسبت به اجرای یک حکم اجتماعی اسلامی در جامعه است جای این پرسش هست که آیا گناه اجتماعی حتما باید تصویری باشد و به چشم بیاید تا نسبت به آن حساسیت نشان داده شود؟ از بدحجابی می توان عکس گرفت اما از متلک گویی نسبت به محجبه و غیر محجبه چطور؟ چرا وقتی مواردی از تعرضات ناموسی صورت می گیرد برخی از این افراد به فکر بانوان جامعه اعم از خوش حجاب و بدحجاب نیستند؟ چرا در میان احکام متعدد اجتماعی اسلام فقط از لزوم رعایت حجاب می گویند؟ در اسلام نگفته اند که اگر کسی به بدحجابی اعتراض نکند مسلمان نیست ولی گفته اند که اگر کسی فریاد یا للمسلمین مظلومی را بشنود و اقدامی نکند مسلمان نیست و کم نیست این ندا در جامعه ما. (برخی متأسفانه به جای آنکه به فریادهای یا للمسلمین – مانند فریادهای محیط بانان مظلوم که باید میان کشته شدن و اعدام شدن یکی را انتخاب کنند - پاسخ دهند دنبال این هستند که چه کسی به عملکرد یا نظر آنان انتقادی کرده تا فورا حقش را کف دستش بگذارند). بنابراین برای خنثی سازی این تفریط و افراط دو کار باید انجام داد. یکی بیان جایگاه مهم حجاب و پرهیز از تفسیرهای سانتیمتری از این واجب الهی، و دیگر رساندن پیام حجاب از جایگاهی درست به بدحجابان، که دغدغه اصلی این نوشتار است. احساس نادرست سست حجاب نسبت به تذکردهنده پیامی که نتوانسته ایم به سست حجابها و خانواده هایشان منتقل کنیم این است که تذکر دربارۀ حجاب یک تذکر از بالا به پایین نیست و تذکردهنده هرگز ادعا ندارد – و نمی تواند و نباید داشته باشد – که انسان بهتری است. حجاب هر اندازه که مهم باشد نمی توان نتیجه گرفت مقام معنوی هر فرد مقید به حجاب لزوما از هر فرد بدحجاب بالاتر است . نهی کننده از منکر، تنها می تواند شاکر خداوند باشد که این حرام خاص را که مخاطب او مرتکب می شود به توفیق الهی در حال حاضر انجام نمی دهد. به همین دلیل است که اگر کسی بگوید خداوند در قیامت به جای رسیدگی به اعمال افراد به نحو مثقال ذره ، همۀ گناهان دیگر از جمله دروغ، غیبت، حرامخوری، توهین، تهمت، ظلم و تمسخر و نیز امور ثواب و صواب از قبیل نماز، روزه، انفاق، خمس و اخلاق نیکو را به کناری گذاشته و یک مرتبه چنین حکم خواهد کرد که مقامهای بهشتی تنها بر اساس نحوه رعایت حجاب تقسیم می شود، هیچ فرد آشنا با اسلام این مطلب را نمی پذیرد. البته اکثریت تذکردهندگان، خود به این مسئله واقف هستند اما نکته اینجاست که این باور در مخاطب آنها وجود ندارد. اینکه می گویند نمی خواهیم به زور ما را به بهشت ببرید تا حدی ناشی از این تصور نادرست است که فکر می کنند که ناهی از منکر، با حجاب و یا ظاهر مذهبی که دارد خود را قطعا اهل بهشت قلمداد کرده است و اصرار دارد که طرف مقابل را هم به بهشت ببرد. اگر این پیام، درست منتقل شود محیط دوستانه و دلنشینی در هنگام امر به معروف و نهی از منکر پدید می آید. البته این نکته نه فقط نسبت به حجاب بلکه در مورد هر امر به معروف و نهی از منکری صادق است. مثلا یک جوان انقلابی هنگام انتقاد از فرد نیمه انقلابی و حتی ضد انقلاب هرگز نباید ذره ای خود برتربینی نسبت به آنان در خود احساس کند. در پایان ذکر سه نکته کوتاه خالی از فایده نیست: امکان همکاری بدحجاب در طرح حجاب و عفاف! 1. فرد بدحجاب لزوما همیشه تذکرگیرنده نیست و نباید باشد و می تواند در امر به معروف و نهی از منکر حتی در مسائل مربوط به عفاف و حجاب، همکاری کند چه رسد به مسائل دیگر مثل حفظ حقوق مردم، نظافت جامعه یا نهی از غیبت و مانند آن. بی تردید اکثر قاطع افراد چادری، با وقار هستند و حریم مناسبی با نامحرم نگه می دارند. حال فرض کنیم یک فرد بدحجاب که فقط بدحجاب است ولی آرایش نکرده و با نامحرم با رعایت حد و حدود و عفیفانه برخورد می کند، با یک چادری مواجه شود که رنگ مقنعه را با رنگ آرایشهای صورت ست کرده و با نامحرم مانند محرم خوش و بش می کند. آیا این فرد بدحجاب حق تذکر به او را ندارد؟ بدحجابی یک امر است و عفت و وقار در برخورد با نامحرم چیز دیگر، گر چه متأسفانه بدحجاب لااقل با ظاهر خود بر خلاف فرد چادری باوقار، دورباشی به نامحرم اعلام نمی کند. پیامدهای نادرست استفاده از بانوان چادری در گشت ارشاد 2. نمی فهمم چه اصراری است که در گشت ارشاد از بانوان چادری استفاده شود. استفاده از افراد چادری در گشت ارشاد، امری است توجیه ناپذیر با پیامدهای ناگوار. مثلا وقتی در مواردی ولو نادر، ارشاد زبانی به مقاومت و درگیری می انجامد در برخی از افراد جامعه نسبت به چادر بغض و کینه پیدا می شود و نوعی دو دستگی در اجتماع پدید می آورد. آیا کودک همراه آن خانم سست حجاب، در آینده چادری خواهد شد یا مُبلغی بر ضد چادر؟ استفاده از بانوان چادری در گشت ارشاد همان میزان اشتباه است که قرار دادن روحانیون در خودروهای گشت ارشاد. حتی اگر لباس رسمی بانوان در نیروی انتظامی چادر است در مورد گشت ارشاد این استثنا لازم است. چه ایرادی دارد خانمهایی با حجاب کامل و حتی رنگ مانتوی روشن و شکیل (در حدود شرعی) در گشت ارشاد فعالیت کنند؟ این پیام باید رسانده شود که پوشش چادر، ملاک جمهوری اسلامی برای رعایت حجاب نیست و صرفا حفظ حدود شرعی پوشش، مدنظر است. تصاویر متعدد از برخورد افراد چادری با بدحجابان این تصور را به ویژه برای بیننده خارجی پدید می آورد که گویی اشکال کار این است که چرا مانند من چادر نداری. روشن است که این پیشنهاد، با اعتقاد به اینکه چادر آنهم به رنگ مشکی را برترین حجاب بدانیم منافاتی ندارد. سخنی با مخالفان گشت ارشاد 3. در روشهای مواجهه با بدحجابی ایراداتی هست و از جمله در کار گشت ارشاد که مجال توضیح آن نیست، ولی از این نکته نگذرم که بد نیست مخالفان وجود گشت ارشاد، این روزها به فضای مجازی که گشت ارشاد ندارد نظری بیندازند و انفجار ناسزاهای بسیار رکیک از طرف دهها و صدهاهزار کاربر ایرانی و بعضا خانم را - که اکثر آنان با نام و تصویر واقعی در صفحه اینستاگرام کامنت می گذارند - ببینند. بوی تعفن این اقدام که سابقه هم دارد به حدی بود که به سرعت در رسانه های خبری جهان انعکاس یافت. بیشتر فکر کنیم: دادن فحشهای رکیک و ناموسی – که برخی از آنها از نظر شرعی چنان قبیح است که دهها ضربه شلاق برای آن تشریع شده است - آنهم فحش دادن نه به صورت درِ گوشی و یا درون خانه و جمع دوستان و یا حتی جمع خیابانی، بلکه در حضور میلیونها کاربر ایرانی از کودک و نوجوان و زن و مرد؛ آنهم نه فحشی که فقط گفته شود بلکه الفاظ لجنی که ثبت می شود؛ برای چه؟ برای اینکه یک بازیکن، مقداری خشن به سوی توپ یا پای حریف رفته است! برخی از حرمت شکنان فضای مجازی اگر در فضای حقیقی مانعی نبینند در کجا توقف خواهند کرد؟ خلاصه نکته اصلی برای کسانی که تمام مطلب را نمی خوانند این است: اهمیت هیچ واجبی به پایه نماز نمی رسد. ولی آیا می توان قاطعانه نتیجه گرفت که همیشه جایگاه هر انسان نمازخوانی نزد خداوند از جایگاه هر انسانی که نماز نمی خواند بالاتر است؟ خیر. ابن ملجم و شمر هر دو نمازخوان بودند ولی یقینا جایگاه یک جوان تارک نماز نزد خدا از ایندو بهتر است. پس نباید دو مطلب را با هم اشتباه کرد. اهمیت یک واجب شرعی یک مسأله است و مقام معنوی کسی که آن امر واجب را انجام می دهد مسأله ای دیگر. فرد باحجاب و خانواده اش هرگز نمی توانند خود را نزد خداوند از فرد سست حجاب بهتر بدانند. پس تذکر درباره حجاب یا هر امر شرعی دیگری از بالا به پایین نیست و این درست خلاف احساسی است که یک فرد سست حجاب در مواجهه با تذکردهنده دارد. با اصلاح این احساس، فضای حاکم بر امر به معروف و نهی از منکر در جامعه و نیز میزان کارآیی آن بهبود می یابد. پیامی که نتوانستیم به سست حجابان رسانده و بلکه در ذهن و قلب خود به عنوان تذکردهنده جایگیر کنیم همان است که امام خمینی (ره) به بیان دیگری در کتاب چهل حدیث خود به آن اشاره می کنند و این فراز، حسن ختام این نوشتار است: به نفس و شیطان بگویید ممکن است این شخصی که مبتلاست به معصیت، دارای ملکه ای باشد یا اعمال دیگری داشته باشد که خدای تعالی او را به رحمت خود مستغرق کند و نور آن خُلق و ملکه، او را هدایت کند و منجر شود کار او به حسن عاقبت، و شاید به واسطه همین بدبینی تو، کارت منجر به بدی عاقبت شود (چهل حدیث، ص67). ...
"هدایت تحصیلی رشته ها" بازنگری می شود
عمل بود، اما در دوره جدید نمرات پایه هفتم، هشتم و نهم، همچنین آزمون های استعداد و رغبت و بررسی های مشاوره ای ملاک عمل است که در مجموع 100 امتیاز را در برمی گیرد. وی با اشاره به اعتراض برخی دانش آموزان و اولیای آن ها، گفت: از آبان ماه سال گذشته که کار را به صورت جدی دنبال کردیم، خانواده ها و دانش آموزان بحث هدایت تحصیلی را خیلی جدی نگرفتند، اما خوشبختانه در حال حاضر بیش از 80 درصد از دانش ...
فیلسوفی که در راه نور و تشیع به شهادت رسید
اصالت نور حرف می زند. پس باید بگوییم سهروردی فیلسوف نور است. او وجود را اعتباری و ساخته ذهن می داند؛ نور که حقیقت دارای مراتب و مشککی فرض می شود، همان ادراک است. آنچه جالب توجه است این است که سهروردی از حکمای یونانی و ایرانی و اسلامی فراوان، به عنوان کسانی نام می برد که به عالم نور باور داشته اند و به این ترتیب، تلاش می کند این اعتقاد خود را به وضوح بیان کند که میان حکمت یونان و حکمت ...
با پوکمون گو حوزه بازی و زندگی درهم تنیده می شود/ شهرداری از پوکمون گو چه استفاده هایی می تواند بکند؟
توان در جهت های مثبت استفاده کرد. مثلاً شهرداری ممکن است اعلام کند که توانایی نشان دادن تمام محوطه برج میلاد را به گردشگران ندارد. آیا در چنین شرایطی می توان برای رفع این مشکل یک سیستم پوکمنی در نظر گرفت؟ در این صورت گردشگران می توانند با استفاده از این سیستم، به تنهایی قسمت های مختلف این برج را کشف کنند. منطقه 12 تهران نیز از بافت سنتی و قدیمی برخوردار است. آیا می توان از این سیستم استفاده کرد و ...
زن مظهر خلاقیت الله
دانش انسان شناسی و فضایل اخلاقی و تهییج و تحرک عقلی است که انسان ساز باشد و فرهنگ استعمار زده آنان را عوض نماید و با وظیفه شخصی و اجتماعی و بندگی خدا آنان را آشنا کند؛ زیرا علم، وجود است و کسی که به سعه وجود دست یابد حتما اوصاف و اخلاق نامطلوبش عوض خواهد شد و اگر چه وجود بزرگان و دانشمندان و محققان مد ظله العالی نوربخش جامعه مسلمانان جهان اند، ولی معیار ارزش فضیلت زن ها باید از خود آنان باشد باید ...
کارآفرینی در آی تی در گفتگو با دکتر علی اکبر جلالی
وجود دارد که نشان می دهد روستاهایی که از این امکانات استفاده می کنند، محصولات کشاورزی بهتری را عرضه کرده اند و علاوه بر این می توان به حذف واسطه ها و نیز ارتقای کیفیت زندگی روستاییان اشاره کرد. البته حرف من به این معنا نیست که الان روستایی ها مثل شهری ها می نشینند پای کامپیوتر و می توانند وبگردی کنند. نه، این گونه نیست. در روستاها، اغلب خود یک کشاورز، پای کامپیوتر نمی نشیند. ولی اغلب این ...
شیفتگی به فرضیات ناکارآمد و گمراه کننده اشتباهی که زمینه نفوذ را فراهم می کند
و بدهی رفتند. فضاحت استفاده عجولانه از این نظریه و دلدادگی برخی از متفکرانبه این نظریه تا به آنجا پیش رفت که اسنودان در کتاب مشهور اقتصاد کلان خود در سال 2005 صحبت از نا کارآمدی، بلکه گمراه کنندگی این نظریه زد: شاید نظریه رشد هارود-دومار که با تاکید فراوان بر پس انداز به عنوان عامل اصلی رشد سال ها مورد توجه کشورهای مختلف، مخصوصاً آمریکای جنوبی، بود و به بحران بدهی ها در دهه 70 منجر شد بدون آنکه اثری بر رشد این کشورها داشته باشد، بهترین مثال از ناتوانی روش حاکم بر اقتصاد متعارف و گمراه کنندگی آن باشد. انتهای پیام/ ...