سایر منابع:
سایر خبرها
پیشنهاد حقوق بشری رییس دستگاه قضا/ نگاه سیاسی و اقتصادی روزنامه ها
خواند تا به درکی درست از چرایی نقش این شهر در مشروطه رسید. ابتکار نیز در مشروطه و عقلِ مشروطه تامل و عنوان کرد: مشروطه اولین اتفاق جمعیِ مدرنِ ایرانیان بود. اگر از استثمار -به عنوان کالای کهنه جهان مدرن- بگذریم، جهان جدید اول بار با مشروطه به ایران گام نهاد. در واقع مشروطه اولین تجربه زیسته مدرنِ ما ایرانیان است. از همان آغاز، انحاء ذائقه و انواع عقیده ها در برخور با غرب هویدا بود. آنچه از غرب ...
مشروطیت، گامی بزرگ و سرآغازی مبارک
مشروطه به همۀ آنچه می خواست، نرسید؛ اما شکست هم نخورد. خواستۀ نخست مشروطه، کاستن از قدرت پادشاه و تقسیم آن میان شاه و ملت بود. تفکیک قوا خواستۀ دیگر مشروطه خواهان بود که به آن نیز رسیدند؛ اگرچه ناقص. آنان که از شکست مشروطه سخن می گویند، آیا هیچ تفاوتی میان دوران پس از مشروطه و پیش از آن نمی بینند؟ آیا دستگاه قضایی ایران را در دوران پس از مشروطه با محکمه های قرون وسطایی قاجار یکسان می انگارند؟ آیا اگر کشور همچنان در دست قجری های عیاش و کوته فکر بود، ایران می توانست در زمانی کوتاه صاحب قانون اساسی، دانشگاه، راه آهن، آیین دادرسی، بهداشت و اشتغال ز ...
4 مرحله در حیات روشنفکری ایران
روشنفکری در ایران به منظور جلو بردن پروژه مدرنیته پدیدار شد، اگر تأملی در تاریخ ایران داشته باشیم به روشنی درمی یابیم آنچه ما تحت عنوان منورالفکری یا روشنفکری می شناسیم، حقیقتا محصول سیر تاریخی ما نبوده است بلکه این پروژه صادراتی است و آن را عده ای جلوی راه ما قرار داده اند! روشنفکری در مغرب زمین در ادامه فلسفه غرب به وجود آمد، دکارت عقل اومانیستی را معیار کشف حقیقت شناخت و بشر را بی نیاز از هدایت وحیانی به شمار آورد بنابراین روشنفکران نیز از آن زمان در راستای ترویج و تبیین آداب و مشهورات اومانیستی حرکت کردند ...
رفیقان نیمه راه در مسیر مشروطه
بررسی قرار داد. فهم روحانیت از مشروطیت از دو دیدگاه مورد ارزیابی قرار گرفته است؛ نخست دیدگاه بدبینانه که توسط برخی از مورخان مانند فریدون آدمیت، عبدالهادی حائری و ماشاء الله آجودانی مطرح شده است و دوم، نگاه خوشبینانه که امثال سید جواد طباطبایی مطرح کرده اند. در این مورد اما توجه به چند نکته ضروری به نظر می رسد. نخست آنکه مشروطه در جهان غرب را نمی توان نسخه اصلی دانست بلکه صورتی از ...
نقش انقلاب مشروطه در آشنایی ایرانیان با فلسفه های جدید در گفت وگوی خبرآنلاین با مجید مددی
جدید و مدرن غربی با مجید مددی به گفت وگو نشستیم. این مترجم و پژوهشگر به خبرآنلاین گفت: بدون شک انقلاب مشروطه یکی از سه رخداد مهم معرفتی در طول تاریخ تمدن ایران زمین است. بروز این انقلاب باعث شد تا ملت ایران از جهل فراگیری که دچارش بود به در آمده و وارد دوران نوینی شود. مهم ترین دستاورد مشروطیت آشنایی ایرانیان با علوم و فلسفه های جدید بود که کشور را وارد قطار تمدن جدید جهانی کرد. وی افزود ...
مشروطه پروژه ای ناتمام بود
داشتند در جهت توسعه گام برمی داشتند، گرفتار دسیسه و توطئه غرب نشدند. به نظر شما جریان مشروطه و چهره های اثرگذار در آن را باید چگونه معرفی کرد؟ چه ابزاری امروز کاربرد بیشتری برای بازخوانی آن واقعه دارد؟ ما البته نباید با تعمیم مقوله های غربی به عنوان مقوله هایی عام و جهان شمول، تاریخ خود را بازخوانی کنیم یا بگذاریم برخی در داخل دست به تحریف بزنند و با صدور احکام غیرواقعی مبتنی بر ...
تاثیر مشروطه بر ادبیات ایران/پیشروی متوسط ها
دروازه ورود دنیای غرب به ایران بود، بازرگانان، جوانان و دانشجویانی که به اروپا سفر کردند فهمیدند که نوع دیگری از زندگی در جای دیگری از دنیا جاری است و تصمیم گرفتند که این تفاوت ها را به ایران بیاورند، بیش از هرچیز داستان نویسی در این دوران وارد زیست جدیدی شد، در واقع داستان نویسی یک دستاورد مدرن بود و در ایران هنوز شناخته شده نبود، آنچه تا قبل از آن در کشور رواج داشت قصه و حکایت بود و داستان کوتاه و ...
200 سال تکرار یک تجربه در تاریخ ایران /دغدغه روشنفکران امروز ما همان دغدغه 200 سال پیش است
تجربه تاریخی، بتوانند استفاده کنند ولی به این نتیجه می رسد که باید از اول از کشور خودشان شروع کنند و بعد به این تحلیل میرسند که باید اول ساختار سیاسی کشور را عوض کرد. پس سیاسی شدن روشفکری ما از اینجا شروع شد به این معنی که پرسشگری روشنفکری در دوره مشروطه از وضعیت خودش نسبت با جهان مدرن آغاز می شود. روشنفکر مشروطه می پرسد که نسبت من با این دنیای مدرن چیست؟ به این تعبیر در دوره مشروطه روشنفکر به ...
مشکل تاریخ نگاری مشروطه وجود فراروایت هاست
نیست و اگر امر به دست فقها باشد، بسیاری از قوانین اسلامی را می توان اجرا کرد. یعنی همان چیزی که امروز از آن به ولایت فقیه تعبیر می شود؟ بله، به نظر من در انقلاب اسلامی، حضرت امام مکتب قم را پایه گذاری و در واقع آرای مکتب سامرا و مکتب نجف را جمع کرد. امام اعتقاد داشت اگر ساختار حکومتی درست نباشد، نمی شود قوانین اسلامی را در آن رعایت یا اجرا کرد و لذا باید حکومتی داشته باشیم که ...
انقلاب مشروطه شکست خورد، پیروز شد یا نافرجام ماند؟
.... ما اگر آن شکست و اهداف و زمینه های قبل از آن را به خوبی بشناسیم، می توانیم متوجه شویم که تجربه مردم از این شکست چه بوده است. گاهی تجربه ما از شکست این است که همان راه را دوباره ادامه بدهیم تا دوباره پیروز شویم. گاهی این است که در آن راه تردید کنیم و بگوییم راهمان اشکالاتی داشت، پس از اساس، راه دیگری را فراروی خودمان قرار دهیم. وی در ادامه می گوید: مهم ترین مقطعی که شکست مشروطه را ...
دهقانان ایرانی ؛ انقلابی یا ضد انقلاب؟
مشخص است. در میان مشروطه خواهان هم بدبینی نسبت به روستاییان و رعایا تا بدان حد بود که اجازه نمایندگی مجلس را از آنها سلب کرده بودند چرا که اعتقاد داشتند روستاییان و خرده مالکانی که کمتر از هزار تومان ملک داشته باشند، افرادی جاهل، بی سواد و بی تجربه و از نظر سیاسی بی ثبات، تابع احساسات و فریب خور هستند. بماند که اندک زمانی بعد، سران مشروطه خواه دست همان خان ها و زمین داران بزرگ را فشرده، مدیون و ...
سرپوش نهادن روی مساله جهانی جنگ توسط غرب به انزوای انسان مدرن منجر شده است
واضحی است که نویسنده و کارگردان از آن سخن می گویند. شخصیت دو بعدی علی که توسط کارگردان ایجاد شده به خوبی نمایانگر انسان معاصر است. انسانی که بیش از هر چیز توان مواجهه با خود را ندارد و هرگاه این اتفاق بین دو کاراکتر می افتد طغیانی درونی رخ می دهد. در فیزیک سیستم هایی وجود دارند به نام سیستم بسته که ایجاد در آنها موجب نابودی سیستم می شود. نگاه ویژه علی به خودش در آینه ناخودآگاه یادآور ...
طبقات اصناف، روشنفکران و علما در نهضت مشروطه را بهتر بشناسیم
که قائل به نظریه اول بود. یعنی بدون در نظر گرفتن اینکه حاکم، سلطنت و قدرت را از چه راهی به دست آورده است، اگر توانایی لازم را برای دفاع از اسلام در برابر اجانب و کفار داشته باشد و ظواهر شریعت را رعایت نماید و علمای دینی را محترم بشمرد و اختیارات فقها در امور شرعیه را به رسمیت بشناسد، می توان حکومت و ریاست را به او سپرد. ظهور افکار گوناگون و جدید سیاسی و اجتماعی و اقتصادی و فرهنگی در عصر ...
نخستن خوانش های ایرانی از روشنفکری/چرا به سراغ ولتر رفتیم؟
با پی بردن به قواعد علمی در مورد جامعه می توان آن را تحت کنترل بیشتری در آورد. بدین ترتیب ملکم هم معتقد بود که علم و فن آوری مدرن کلید حل مشکلات ایران، چه جنبه های داخلی آن و چه دست اندازی های بیگانگان می باشد. به گمان ملکم مصائب حاکمان ایران ریشه در بی اطلاعی آنان در زمینه های دانش و تکنولوژی جدید داشت. به زعم ملکم، در حالی که در عهد شاه طهماسب اداره امور دولت بر عقل طبیعی بود، اداره حالیه دول ...
بررسی دو تلگراف ثقه الاسلام تبریزی به محمدعلی شاه قاجار
توسط جناب حشمت الدوله به عرض واقفان سده سینه ملوکانه شیدالله ارکانه می رساند وظیفه اسلام پرستی و دولت خواهی و حفظ استقلال دولت و ملت مجبور می کند که آنچه به عقل قاصر می رسد معروض دارد. در این مقدمات وخیمه چیزی که همیشه موجب وحشت آقایان از روش کار است، همان صورت نفوذ و تسلط اجانب بوده و هست. اگر فعلاً ظاهراً سکوت دارند، باور نمی توان کرد که بر ضد منافع عامه و خواصه خود سکوت نماید و بدیهی است که ...
شاه و مشروطه خواهان؛ تندروی نافرجام یا اعتدال ناممکن؟
با مشروطه خواهان اضافه می کند که هر گونه ضعف نشان دادن به ضرر خواهد شد: بحمدالله اعلیحضرت مویدند در تقویت اسلام اگر آنی بخواهند سستی نمایند، اول درجه ضعف است و آنی چه را بنده تعیین دارم و یقین خودم را به عرض می رسانم این است که غلبه با شماست، هیچ از این بادها نلرزید و اگر فی الجمله لغزشی بشود، دیگر اصلاح نمی شود ... اقلا تجربه را از دست ندهند ... آدم از حال گذشته خیلی کارها می تواند بکند. مختارید ...
عقل، موید و پشتوانه ی خردمندی
ای از فلسفه ی قدیم (در معنای عام) دانست؛ آن چنان که فلسفه ی اسلامی و مسیحی نیز در شمار فلسفه های قدیم جای می گیرند. به طبع این تعریف چندان جامع و مانع نیست؛ طرح تعریفی دقیق تر ضرورت دارد. در این مقطع باید از دست کم سه رویکرد فلسفه ی یونان نام برد. دو رویکرد بسیار رایج هستند؛ در رویکرد اول فلسفه ی یونان سرآغاز مطلق فلسفه است؛ رویکرد دوم فلسفه ی یونان را سرآغاز فلسفه ی غرب می داند. هرچند این دو تعریف ...
عزت برآمده از برجام دقیقا کجاست؟!
...، جریان رسانه ای و تأثیرات سیاسی بر دنیا نخواهند بود. چون تابعی از جریان علمی و سیاسی غرب به جلوداری آمریکا خواهند بود. اساسا کشورهایی که جریان توسعه و رفاه را در ریل جریان مدرنیته غرب تعریف می کنند، در مرحله اول خریداراند و در مرحله بعد وام گیرنده، در بهترین شرایط مونتاژ کننده و بعد جایگیری در کشورهای دسته دوم مدرن؛ این کشورها هیچ وقت جلو نخواهند افتاد و اتفاقا هیچ وقت هم نمی ...
آیا امام زمان (عج) با شمشیر قیام می کند؟
ترین کشورهای صنعتی است دست به مبارزه می زند؟ این سلاح چگونه و به چه وسیله در اختیار او و طرفدارانش قرار خواهد گرفت؟ 2 از این گذشته، در روایات اسلامی می خوانیم: او با شمشیر قیام می کند و این تعبیر نشان می دهد که احتمال اول یعنی بهره گیری از سلاح های سنتی به حقیقت نزدیک تر است و با این حال اشکال گذشته باز می گردد که: چگونه می توان سلاح های مدرن را به کلی از کار انداخت و به عصر ...
استادان علم ترجمه شده سیاست!
از اسلام می توان به پاسخ این پرسش دست یافت که چرا ایران از گذر سده های میانه اش به عصر روشنگری نرسید. تألیف ابن خلدون و علوم اجتماعی منتشره در 1374 اولین تلاش او برای تحلیل تاریخ کلاسیک جهان اسلام بر مبنایی هگلی بود که در ادامه به تألیف خواجه نظام الملک منتشره در 1375 منجر شد. اما مهم ترین اثر وی که در آن به تفصیل از چرایی آنچه آن را انحطاط فکری در ایران فرهنگی(و نه جغرافیایی) سخن گفت، زوال اندیشه ...
قلب، جایگاه معرفت فطری
وجود مانع گناه نیز آدمی گریزی از دیدن خدا ندارد: ... در نتیجه انسان ها نمی توانند چشمان خود را باز کنند، ولی ناگزیر از دیدن او نباشند ... هرجا که چشمان خود را بدوزید، هیچ نقطه ای در جهان نیست که در آنجا نتوانید دست کم جرقه ای از جمال او را مشاهده نکنید ( p.52،Calvin, 1960). پس می توان چنین نتیجه گرفت این حس در همه انسان ها یافت می شود و تولید باورمندی به خدا می کند. اگر انسان هایی یافت ...
نقش اثرگذار قم در امر ظهور
صادق(ع) قم را سرچشمه علم و دانش در بین سایر کشورهای دیگر معرفی می کند به این صورت که خداوند، قم و مردمش را جانشینان حضرت حجت قرار می دهد و اگر چنین نبود زمین اهلش را فرو می برد و حجتی بر زمین نمی ماند. علم و دانش از شهر قم به شرق و غرب جهان سرازیر می شود . ایرانیان بانیان امر ظهور از سوی دیگر، در آیات و روایات ذیل آن، ایرانیان به عنوان اصلی ترین بانیان امر ظهور شناخته شده اند که ...
مؤلّفه های اجتماعی شهید مطهّری در مقوله احیاگری دینی
آداب و واجبات پایبند هستند. (آژینی، 1369، ص 107) اصطلاح التقاط به مفهوم گرفتن بخشی از یک تفکر یا مکتب و ضمیمه کردن آن به مکتب دیگر است و تحجّر در اصطلاح، به مفهوم جمود و انعطاف ناپذیری است. از ویژگی های التقاط، می توان عقل گرایی افراطی، علم زدگی، اجتهاد آزاد در مقابل اجتهاد فقاهتی، بینش های مادی نسبت به جامعه، تاریخ و معارف قرآن را نام برد. از ویژگی های تحجّر نیز می توان به رکود فکری و تعطیل ...
دختران قربانی روابط خارج از عرف
...، تحلیل شما از این موضوع چیست؟ شاید در ایران آمار درستی از دوستی های پسران و دختران ارایه نشود اما با بررسی و پژوهشی ساده و نگاهی به آمارهای آسیب های اجتماعی می توان به این واقعیت رسید که دختران و پسران در دنیای امروز ارتباط گسترده تری نسبت به گذشته با یکدیگر دارند که در نگاه اول می تواند ماحصل مدرنیته و گذشتن از سبک زندگی سنتی باشد. توسعه الگوی رفتاری پسران و دختران نامسلمان و غربی ...
جایگاه فقه و تَفَقُه در عصر کنونی
به آن افتخار می شود و می گویند اصلاً جزء این نیست. در این بستر انقلاب اسلامی واقع می شود و علاوه بر مباحث سیاسی که جای خود دارد در مقوله فرهنگ و نگاه به دین و دین شناسی این سخن را به جهان می آورد که می توان حقیقت قدسی را به شرط و شروطی قدسی فهمید و انقلاب اسلامی این شرط و شروط را به عنوان فقه و ولایت فقیه بیان کرد و این مهم ترین حادثه است. پس از آن کار بر روی فقه هم در بخش احکام و هم در مرحله ...
گزارشی از سمینار تخصصی بین المللی حقوق بشر اسلامی
نخواستند از استعدادهای مکاتب الهی و ایمان به خدا بهره گیری کنند. او افزود: جهان بینی اسلامی به روشنی پاسخ این سؤال را می دهد به این معنا که اسلام می گوید خداوند نعمت حیات را به بشر عطا و او را خلق کرده است. آیات خلقت همگی دلالت بر این معنا دارد که حیات یک موهبت الهی است پس حیات از نگاه اسلام هدیه ای الهی و هدفمند است یعنی انسان تکامل و معرفت یافته و به جایگاه شایسته خود دست یابد و لذا حیات بی ...
ترویج فرهنگ دینی راه مقابله با نفوذ/قدرت نرم به دنبال منافع بیشتر
پرداختن به موضوع جنگ نرم را در ساختار سیاسی اجتماعی هر کشور مشخص می کند. پدیده جنگ نرم در ساختار فرهنگی آن که در بیان مقام معظم رهبری به عنوان تهاجم فرهنگی یاد شده از دو عامل بیشترین تأثیر را پذیرفته است نخست غلبه جریان فرهنگی پست مدرن که به نظر اغلب صاحبنظران ادامه روند مدرنیته است دوم ورود به عصر ارتباطات و اطلاعات و فراگیری ابزار رسانه در جهان لذا فرهنگ پست مدرن هیچ مزیتی برای فرهنگهای ...
چهار دیدگاه در مورد حقوق/ اخلاق کانتی اخلاق خود قانونگذاری است
را به دست آوریم نگاه کنیم و طبیعت را به عنوان همان چیزهایی که می توان از طریق تجربه و تعمیم به آنها دست یافت ببینیم، دو مولفه وجود دارد که فعل انسانی را موجب می شود. یکی تلاش یک موجود است برای حفظ خود که از این جهت شبیه سایر جانداران است و دیگری به ظهور رساندن آنچه را به عنوان توانمندی و قوت در خود می بیند بدون اینکه مانعی سر راه او وجود داشته باشد. وضعیت طبیعی برای هر تک انسان به این ...
چهار دیدگاه در مورد حقوق/ اخلاق کانتی اخلاق خود قانونگذاری است
اوصافی از او را به دست آوریم نگاه کنیم و طبیعت را به عنوان همان چیزهایی که می توان از طریق تجربه و تعمیم به آنها دست یافت ببینیم، دو مولفه وجود دارد که فعل انسانی را موجب می شود. یکی تلاش یک موجود است برای حفظ خود که از این جهت شبیه سایر جانداران است و دیگری به ظهور رساندن آنچه را به عنوان توانمندی و قوت در خود می بیند بدون اینکه مانعی سر راه او وجود داشته باشد. وضعیت طبیعی برای هر تک ...
قرآن کریم منبع حقیقی و اصلی شاخه های علوم انسانی است
ادامه چاپ کتاب دیگر بنده به نام فلسفه اقتصاد در پرتو جهان بینی قرآن کریم صورت گرفته است و با توجه به جایگاه هر دو تحقیق که در کنار هم قرار می گیرند، هر کدام از جنبه های مختلف بحث قرآن و اقتصاد را بررسی می نمایند. بنده روشی نوینی را با استفاده از دیدگاه شهید بزرگوار صدر تکمیل و پردازش نمودم و در کتاب اوّلم نیز بر پایه همین روش بحث کردم و این روش را به عنوان تفسیر موضوعی علمی مطرح کردم. این روش براین ...