سایر منابع:
سایر خبرها
در تئاتر جایی برای حسادت نیست
آثاری که در این دوره به جشنواره آمده بودند در مقایسه با سال های گذشته چگونه بودند؟ در این دوره از جشنواره خیلی زود کارمان را آغاز کردیم. از آبان 94 که فراخوانمان را منتشر کردیم تقریبا هشت ماه برای برنامه ریزی جشنواره فرصت داشتیم. این اتفاق خیلی به جشنواره کمک کرد تا کارگردان ها و گروه های شرکت کننده زمان بیشتری برای تمرین و تمرکز روی کارشان داشته باشند. نتیجه هم این شد که سطح کیفی جشنواره امسال به گواه دوستان و فعالان این عرصه بسیار بهتر از سال های قبل بود. شکل گیری و فعالیت خانه عروسک در ساماندهی جشنواره چه تاثیری داشت؟ بچه های خانه عروسک که البته همه شان داوطلبانه اینجا فعالیت دارند، تلاش خود را کردند هم با برگزاری برخی دوره های آموزشی طی دو سال گذشته و همچنین در اختیار گذاشتن امکانات اگر چه محدود خانه عروسک به گروه ها کمک کنند. حالا این که چقدر موثر بوده را من نمی توانم نظر دقیق بدهم و پروپاگاندا کنم. می توانم بگویم می شد بهتر باشد، اما در همین سطح هم مامن و فضایی بود که اتفاقات خوبی را رقم زد. چون بچه های عروسکی می توانستند خیلی راحت در خانه رفت و آمد داشته و با هم در ارتباط باشند. این موضوع تمرکزی ایجاد کرد که برای جشنواره کمک بود. ستاد جشنواره هم در خانه عروسک مستقر است، بنابراین خیلی کارها در همین خانه انجام شد. کارمندان خانه عروسک واقعا داوطلبانه کار می کنند؟ بله. در خانه داوطلبانه کار می کنند و در ستاد جشنواره هم واقعا با حداقل دستمزد. البته توقع دستمزد نداشتند، اما چون جشنواره بودجه دارد، نه به اندازه زحمت هایشان بلکه به اندازه بودجه مان دستمزد می گیرند. در واقع یک پول تاکسی می گیرند. (با خنده) جالب است عروسکی ها چنین اتحادی دارند. چون در عرصه تئاتر کمتر این اتحاد را می بینیم. درباره اتحاد نداشتن تئاتری ها تا حد زیادی با شما موافقم. شما خبرنگاران تحقیق کنید و ببینید چرا برخی تئاتری ها با این که امکانات بسیار اندکی چه از نظر مالی و چه زیر بنایی در اختیار دارند، با هم تعامل خوبی ندارند. جایی مثل سینما که پول زیاد است طبیعی است اتحاد نباشد و حسادت و رقابت وجود داشته باشد، ولی در فضای تئاتر و تئاتر عروسکی واقعا جایی برای حسادت و... نیست. البته می توانم بگویم این اتفاق در حوزه عروسکی خیلی کمتر شده و همدلی اتفاق افتاده در جشنواره نسبت به دوره قبل بیشتر شده است. چگونه می توان این اتحاد را شکل داد؟ این خیلی شعاری است که بگویم دست به دست هم دهیم و ایران خود را کنیم آباد، اما واقعا هیچ راهی جز این نیست که خودمان این اتحاد را ایجاد کنیم؛ چه به لحاظ صنفی و چه NGO های خود ساخته فرهنگی که خانه عروسک هم یکی از آنهاست. اگر واقعا نگاهمان به آینده باشد، دنبال منافع کوتاه مدت نباشیم و منافع بلندمدت را در نظر داشته باشیم همه منتفع می شوند. این نگاه های کوتاه مدت است که باعث بروز اختلاف ها و چشم و هم چشمی ها می شود و اتحاد را از بین می برد. در جریان داوری های جشنواره تئاتر عروسکی حاشیه هایی ایجاد نشد که دلخوری ایجاد کند؟ این اتفاقات همیشه رخ می دهد. فرض کنید کاری به هر علتی رد می شود یا داورها بدون این که خودشان بخواهند دچار اشتباه می شوند. چون امکان اشتباه همه جا هست. این را می گیریم که اصلا سه تا داور پنج تا داور همه با هم اشتباه می کنند یا این که یک کار واقعا در مقایسه با بقیه کارها امتیاز کمتری می آورد و در قیاس با بقیه حذف می شود، این که گروه یا کارگردان حذف شده کلا جشنواره را نفی کنند یا مشکل را بیرون از خودش جست وجو کنند و نپذیرند اشکال از خودشان بوده، سرمنشا همه حاشیه ها خواهد بود. من فکر می کنم بهتر است یک جشنواره خوب داشته باشیم. از همان اول گفتم آنها که رد می شوند به کمک دوستانشان که پذیرفته شده اند، بروند. متاسفانه اغلب گروه ها بعد از رد شدن کارشان هم دچار یاس شدند. در صورتی که مهم این است کار خوب در جشنواره حضور داشته باشد و مردم را به تماشای این کارها ترغیب کند. اگر امروز اعتماد مردم جلب شود، بقیه گروه ها هم از این اتفاق منتفع خواهند شد. اتفاقی که در سال های دور در سینما هم شاهد آن بوده ایم. چه اتفاقی افتاد ...
فضای مجازی پر از دردسر است
مطلبی منتشر کردم در مورد دایی های شهیدم و پدرم که هشت سال جنگیده است؛ برخی کاربران توهین کردند و حتی به مقام شهدا هم توجهی نداشتند. برای یکی از این افراد توضیح دادم که بازیگر بودن من هیچ منافاتی با خانواده شهید بودن ندارد. بازیگری یک هنر است. با وجود این خدا را شاکرم که در صفحه من کمترین نظرات بد و ناپسند نوشته می شود. در مجموع شبکه های اجتماعی برای شما تداعی کننده چه حسی است؟ ...
رسانه ها تاریخ سازان خوبی هستند/ هدف فیلم های هالیوود تحریف تاریخ انقلاب است/ بلد نیستیم داشته های به ...
به گزارش خبرگزاری فارس از اصفهان، نشست تصویر ایران در رسانه های غرب از مجموعه سلسله جلسات رسانه ای با عنوان کافه نقد، یکشنبه شب توسط کمیته فرهنگ رسانه سازمان فرهنگی تفریحی شهرداری اصفهان با حضور سید محمد حسینی برگزار شد. در این نشست فیلم ضد ایرانی سپتامبرهای شیراز محصول سال 2016 نمایش داده شد و بررسی شد. سید محمد حسینی کارشناس رسانه، پژوهشگر سینما، سردبیر ماهنامه سینما رسانه ...
حفظ کرامت زن نه تنها حق بلکه تکلیف است
، اما باتوجه به قرائنی ترک آن را توسط زوج لازم می داند. به عنوان نمونه آیت الله معرفت معتقد است خداوند در این آیه ابتدا از مردان خواسته که راهکارهایی مانند موعظه و هجران در خوابگاه ها را مورد استفاده قرار دهند و سپس بحث ضرب را مطرح کرده و به گونه ای آن را محدود ساخته است لذا به تدریج با برخی از عادت ها و سنن جاهلی مانند کتک زدن زنان و برده داری به مقابله پرداخته و با مقدمه چینی و فرهنگسازی توسط ائمه ...
بحران سوریه، اجرای طرح خاورمیانه بزرگ توسط اردوغان بود/ پیوند تفکر اموی با امپریالیسم برای ضمانت اسرائیل
ترکیه همیشه نگاهی ابزاری به آنها داشته و از آنها برای کارهای کشوری نهایت استفاده را کرده اند. با این حال هزاران محدودیت اقتصادی و سیاسی برای علویان اعمال کرده اند. در نهایت در سال 1997 در شهر قهرمان ماراش دولت لائیک آنکارا خانه های علویان را علامت گزاری کرده و بدترین ظلم ها را در حق آنها روا داشته است. در سال 1992 ، دوم تموز در شهر سواس ، علویانی که فعالیت فرهنگی و اجتماعی داشتند مورد ...
مثلث ماندگاری رشیدی
گفت و گوی جام جم آنلاین با مهندس سید عزت الله ضرغامی را در زیر می خوانید . داود رشیدی در نگاه مهندس ضرغامی چگونه بود؟ مرحوم داود رشیدی شخصیتی برجسته در حوزه هنرهای نمایشی اعم از سینما، تئاتر و تلویزیون داشت. مسئولیت های خطیری که در انجمن بازیگران کشور داشت به هیچ عنوان از کیفیت کارهای فراوانی که روی صحنه ها و مقابل دوربین اجرا می کرد، نکاست. او در هر برنامه ای که حاضر می شد حتی اگر نقش کوتاهی را می پذیرفت، نشان می داد که در بالاترین سطح هنری و حرفه ای کشور قرار دارد. دقت نظر ایشان در ارائه کارهای نو در حوزه نمایش را چگونه ارزیابی می کنید؟ مرحوم رشیدی انسانی آکادمیک، باسواد و مسلط به زبان فرانسه بود. بنابراین همیشه با وسواسی خاص به دنبال سوژه های ناب، جدید و بهره گیری از برخی تولیدات اورجینال سطح بالا و در سطح جهانی بود. علاوه بر این بُعد جهان نگر، او نگاهی کاملاً بومی و ایرانی به هنر نمایشی کشور داشت. شما از نزدیک با منش و اخلاق مرحوم رشیدی آشنا بودید، اخلاق شخصی و اجتماعی ایشان چگونه بود؟ داود رشیدی هنرمندی بسیار با اخلاق چه در روی صحنه و چه در پشت صحنه بود. من در طول سه دهه اخیر با هنرمندان بسیاری از نزدیک معاشرت داشته و دارم و به جرأت شهادت می دهم که رشیدی یکی از با اخلاق ترین هنرمندان جمهوری اسلامی ایران بود. هنرمندان در مقیاس اخلاق به عقیده من به دو دسته تقسیم می شوند یکی هنرمندان با شخصیت و دوم هنرمندانی که کمتر از سجایای اخلاقی برخوردار هستند. لذا تواضع، اخلاق حسنه و محبت سه ویژگی بارزی بود که در ذهن و خاطر کسانی که همیشه با او مؤانست و مجالست داشتند ماندگار شده است. می گویند که وضع زندگی و معیشتی بازیگران به یک دغدغه همیشگی برای او تبدیل شده بود، درست است؟ در طول مدتی که در معاونت سینمایی وزارت ارشاد بودم بطور مستمر با ایشان که ریاست انجمن بازیگران کشور را برعهده داشت در ارتباط بودم. از نزدیک شاهد بودم که چه تلاش فراوانی را برای بهبود وضعیت بازیگران و زحمت کشان حوزه نمایش کشور انجام می داد. هرگاه من هم می خواستم برای بازیگران اقدامی را انجام دهم نخستین فردی که پیشقدم میشد مرحوم رشیدی بود. البته از روی تواضع و متانت برای اینکه کار خود را مخفی کند به من می گفت، این قدر که شما برای هنرمندان زحمت می کشید باید جنابعالی رییس انجمن بازیگران می شدید. بهترین نقشی که رشیدی را در هنر نمایش ایران ماندگار کرد به نظر شما کدام است؟ داود رشیدی چند شخصیت ماندگار در هنر نمایشی ایران خلق کرد که مهمترین آنها نقش خوجه ممد در فیلم بیاد ماندنی شیلات بود. به شخصه معتقدم که شیلات یکی از ده فیلم برتر سینمای انقلاب است. قصه و فضاسازی شیلات بسیار خوب بود اما حضور رشیدی در کاراکتر خوجه ممد روح دیگری به شیلات داد و این فیلم را به یک اثر فاخر تبدیل کرد. نقش های دیگری که در سریال ها و فیلم های سینمایی و تلویزیونی بازی کردند مانند مفتش شش انگشتی در هزاردستان ساخته مرحوم علی حاتمی و نقش حاجی در بازگشت پرستوها ساخته ابوالقاسم طالبی و بسیاری دیگر... همه از خاص بودن این هنرمند مردمی حکایت دارد. سخن پایانی یک دوست قدیمی مرحوم رشیدی؟ کوتاه سخن اینکه مرحوم داود رشیدی تا آخرین لحظه اجرای کارهای هنری خویش، به دنبال سوژه های جدید و خلاقیت در عرصه هنر نمایش بود. شخصیتی مانند او با این جامعیت کمتر در جامعه هنری کشور شکل گرفته است. او به واقع چهره ماندگار عرصه نمایش بود و حق استادی بر گردن بسیاری از ستارگان امروز سینما، تئاتر و تلویزیون کشور دارد. محمد زندکریمخانی - جام جم آنلاین ...
چرا فیلم دراکولا رضا عطاران فیلم چرکی است؟!
کاراکتر حاشیه ای کاملا جذاب است که حق مطلب ویژگی آویزان بودن معتادها را خیلی خوب ادا می کند. ضعف: این کاراکتر هم با وجود جذابیت و اجرای خوبی که دارد اما در کل مسیر قصه اثرگذار نیست. قطعا اگر بستر داستان درست پیش می رفت، سوپری کاراکتر کاملا جذابی به نظر می رسید. • یکی از نکاتی که شدیدا توی فیلم روی آن تاکید می شود، سن و سال است. زن جواد اسم اپلیکیشنی را می آورد که از روی عکس، سن آدم ها را تشخیص می دهد. مدام راجع به سنش و اینکه از روی عکس چه سنی به او گفته شده حرف می زند طوری که مخاطب فکر می کند قرار است کاربردی داشته باشد اما عملا هیچ استفاده ای از آن نمی شود. ...
پورتره دولت اعتدال از نعش یک فراماسونر
انتشارات امیرکبیر؛ عبدالرحیم جعفری با نام در جست و جوی صبح ساخته مهرداد شیخان، یادش را گرامی داشت. لیلی گلستان ، منتقد و پژوهشگر و سیروس علی ن ژاد ، روزنامه نگار میهمانان برنامه بودند. روزنامه ی ایران در ادامه می افزاید: عبدالرحیم جعفری نقش بسزایی در فرهنگ این مملکت ایفا کرده و نزدیک به یک سال است صحنه یکتای زندگی را بدرود گفته اما تا ابد نیروی زندگی پربارش گردونه ادب و فرهنگ ما را می چرخاند ...
خلاصه ای از عملکرد پزشکی قانونی استان اصفهان به مناسبت هفته دولت
مطرح شده در پرونده های در دست رسیدگی بیانگر نقش و اهمیت این واحد از اداره کل پزشکی قانونی استان اصفهان می باشد . صعوبت ذاتی فعالیت و انجام کار کارشناسی دراین حوزه همراه با محدودیت فضای در اختیار در قسمت اداری و فنی این واحد و عدم وجود استانداردهای ضروری در این حوزه ، انجام امر کارشناسی پزشکی را در سرعت و کیفیت مورد دلخواه با چالش روبرو می ساخت با توجه به محدودیتهای مذکور در فضای اداری و فنی – تخصصی ...
10 برابر فروش، سریال آسپرین دانلود غیر مجاز می شود!
. البته من پیش از ساخت اولین فیلم بلندم، فیلم کوتاه ساخته بودم و آقای شایسته فکر کردند که فیلم من ارزش سرمایه گذاری کردن را دارد. بنابراین برای من در آن سن و سال، حمایت خیلی بزرگی بود. بعد از فیلم حرکت اول ناجا پیشنهاد ساخت سریال ماتادور را به من داد. با این حال هیچ نهادی از شما حمایت نمی کند تا دانلود غیرمجاز صورت نگیرد؟ – نه متاسفانه. طبق آماری هم که گرفتیم، ده برابر فروش سریال ...
منافقین مانند داعش بودند
پاسخ به سوالی مبنی بر اینکه آخرین وضع معوقات بانکی به چه صورت است؟ افزود: پس از اینکه دادستان کل کشور وارد بحث معوقات شد رشد معوقات کاهش یافت اما هنوز هم معوقات داریم و مواردی وجود دارد که بانک ها ضمانت لازم را برای دریافت معوقات در اختیار ندارند. سخنگوی قوه قضائیه گفت: سال 85 میزان معوقات بانکی 40 هزار میلیارد تومان بود که این میزان در سال 95 به حدود 100 هزار میلیارد تومان رسیده که این ...
پیکر زنده یاد داوود رشیدی تشییع و به قطعه هنرمندان منتقل شد
الاسلام محمود دعایی، برای خاکسپاری به قطعه هنرمندان بهشت زهرا(س) منتقل شد. داوود رشیدی بازیگر و هنرمند عرصه هنرهای نمایشی روز جمعه پنجم شهریور ماه در سن 83 سالگی درگذشت. زنده یاد رشیدی در 25 تیر سال 1312 متولد شد، وی پس از تجربه اندوزی در صحنه تئاتر، با بازی در فیلم "فرار از تله" ساخته مرحوم جلال مقدم، نخستین نقش سینمایی خود را ایفا کرد. وی بازی در فیلم های سینمایی از ...
داوود رشیدی عاشقانه بدرقه شد
. وی پس از تجربه اندوزی در صحنه تئاتر، با بازی در فیلم فرار از تله ساخته مرحوم جلال مقدم، نخستین نقش سینمایی خود را ایفا کرد. وی بازی در فیلم های سینمایی از جمله کمال الملک ، تاتوره ، شیلات و خانه عنکبوت و نیز مجموعه های تلویزیونی همچون هزار دستان ، ولایت عشق ، امام علی(ع) ، آوای فاخته و مختارنامه را در کارنامه دارد. در انتظار گودو ، ریچارد سوم ، پیروزی در شیکاگو ، منهای دو و آقای اشمیت کیه؟ نیز از جمله نمایش های هستند که زنده یاد داود رشیدی به صحنه برده است. ...
مراسم بدرقه داود رشیدی برگزار شد/ نصیریان: من هرگز نمی خواستم بیایم
به گزارش جام جم آنلاین استاد داود رشیدی بازیگر سرشناس روز جمعه دار فانی را وداع گفت که مراسم تشییع و تدفین وی هم اکنون با حضور جمعی از هنرمندان و دوست داران وی در حال برگزاری است. علی نصیریان،رضا کیانیان،مریلا زارعی،مانی حقیقی ، امین تارخ، داریوش فرهنگ، سیاوش طهمورث، مختاباد،عبد الله اسکندری ، سیروس الوند، تا به این لحظه در محل مراسم تشیع پیکر استاد داود رشیدی حضور پیدا کردند. * علی نصیریان در مراسم وداع با داود رشیدی : من هرگز نمی خواستم بیایم به این تالار برای بدرقه تو در سفر آخرت. من میخواستم با تو برای اجرای تئاتر روی این صحنه باشم! نصیریان در ادامه صحبت های خود با ذکر تاریخچه ای از نیم قرن پیش تئاتر ایران، داود رشیدی را یکی از ستون های استوار تئاتر جدید ایران دانست. * جمشید مشایخی در مراسم وداع با داود رشیدی: داود استاد من بود. امیدوارم قبل از اینکه کسی از دنیا برود دربارش صحبت کنیم. زمانی که ایشان بیمار بود چرا کسی نپرسید که ایشان کجا بود؟! الان چه نتیجه ای دارد که من از ایشان تعریف کنم!؟ خانم برومند در مدت بیماری داود زجر بسیار زیادی را کشید. من و داود با یکدیگر در 8 نمایش و چند کار سینمایی از جمله فیلم های علی حاتمی همکاری کردیم. * داریوش فرهنگ در مراسم وداع با داود رشیدی: زمانی که داود رشیدی بود کسی نبود بیاد از من بخواهد درباره همکارم، درباره استادم حرف بزنم. اولین تئاتر حرفه ای را من در 1347 با او شروع کردم. همه داود رشیدی را به خاطر بلند نظری اش دوست داشتند. در فیلم ها، دیکتاتور مابانه ولی کلا خوشرو مهربان بود. هیچ چیزی را از کسی نمیخواست ولی خیلی چیزها به آدم ها داد. * علی مرادخانی معاون هنری وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی: از مردمی که امروز به این مراسم آمده اند و حضور دارند تشکر می کنم. خداوند این بزرگی را به هرکسی نمی دهد. شرایطی که او برای تئاتر ایران فراهم کرد، قابل تقدیر است. از همسر و دختر او صمیمانه تشکر می کنم که در این مدت همراه او بودند و همچنین به پرفسور رشیدی فرزند ایشان که خود را از راه دور به اینجا رسانده اند نیز تسلیت می گویم. یادمان نرود و فراموش نکنیم که رشیدی در کنار خداوند بزرگ جای گرفته و به معشوق خود رسیده است. * حجت الله ایوبی رئیس سازمان سینمایی: از شما شهریاران فرهنگ و هنر ایران و همه کسانی که در این جمع هستید قدردانی می کنیم. شما قامت در کمان نشاندید تا ایران سربلند باشد. نمی دانم اگر این بزرگان فرهنگ و هنر نبودند از ما چه نشانه ای باقی می ماند؟ ما این بنای بزرگ را مدیون شما هستیم و می دانم همه کسانی که نام ایران را می شناسند امروز عزادارند. از بانو برومند متشکرم که در تمام این سال ها به خوبی از او مراقبت کرد. * احترام برومند: واقعیت هایی هست که باید مطرح کنم. همه ایران در این مدت ما را از شمال تا جنوب یاری کردند و هدایایی بسیاری فرستادند. زمانی که مردم ما را دوست داشته باشند دولتمردان هم مجبورند ما را دوست داشته باشند. من بدون داوود هیچم... او ما را به خوبی سرپرستی می کرد. برای عباس کیارستمی و داود من دعا کنید. ...
سالار عقیلی: آوازهای بنان و شجریان را تقلید می کردم
تلویزیونی برای موسیقی سریال معمای شاه را دریافت کرد در گفتگو با ما درباره تازه ترین کنسرتش در تهران و نیز مباحث دیگری چون تیتراژهای تلویزیون و تقلید در آواز صحبت کرده است که در ادامه می آید. با توجه به اینکه بعد از گذشت دو سال در تهران به روی صحنه می روید، چه آثاری را برای اجرا انتخاب کردید؟ این کنسرت در دو بخش اجرا خواهد شد. به طوری که در بخش اول کارهای ملی –میهنی و تعدادی تیتراژهای ...
دلایل گرایش به دوستی های اینترنتی(1)
بسیار آسان و گسترده کرده است، این زمینه ها و ظرفیت ها در کنار آثار مثبتی که می تواند بالقوه برای رشد، پویایی و تکامل مناسبات انسانی داشته باشد، پیامدهای ویرانگر و جبران ناپذیری را به مناسبات انسانی و سلامت روانی، اخلاقی، معنوی، و اجتماعی وارد ساخته و می سازد، براساس تحقیقات متعددی که از سوی مراکز مختلف صورت گرفته است، حضور در شبکه های اجتماعی مجازی جز مهم ترین عوامل آسیب هایی مثل طلاق، خیانت، تجاوز ...
چرا باید با متخلفان حقوق های نجومی برخورد شود؟/ 10 ویژگی مدیران تراز انقلاب اسلامی
های انقلاب اسلامی نخواهد بود. طی 37 سال گذشته، این حضور مردم در صحنه بوده است که باطل السحر تمامی توطئه ها علیه انقلاب و نظام بوده است. بدیهی است که مردم تا زمانی در صحنه حضور خواهند داشت که نسبت به نظام و مسئولان کشور اعتماد داشته باشند. حقوق های نجومی که ماهیت ضدمردمی، غارتگری از بیت المال و برداشت های نامشروع از جیب مردم را دارد، به این اعتماد ضربه می زند. بنابراین کسانی که به هر دلیل ...
در هشتاد و سومین دوره دانش افزایی زبان و ادبیات فارسی؛
که سفر سه روزه به اصفهان جزئی از برنامه تفریحی و گردشگری این دانشجویان بود. وی تصریح کرد: برای این گروه طی این دوره علاوه بر کلاس های آموزشی، برنامه هایی تحت عنوان فوق برنامه شامل بازدید در سطح شهر تهران ارائه شد و در پایان پس از گذراندن آزمون های مختلف گواهی تایید صادر شد. بنابر این گزارش؛ فارسی آموزان در بدو ورود به کلانشهر اصفهان به بازدید از مجموعه فرهنگی مذهبی تخت فولاد رفتند و پس از آن ...
تفاوت مساجد شیعه و اهل سنت در بخش زنان
دیگری است که در بخش جنوبی شبستان، بالکنی برای زنان نمازگزار ساخته شده است. (همان، ص40) الگوی دیگر، مساجدی همچون مسجد شیخ لطف الله (اصفهان) هستند. این مسجد در طول سال های 1011 تا 1028 به فرمان شاه عباس اول برای نماز جماعت و تدریس شیخ لطف الله ساخته شد. در این مسجد، برای بانوان رواق هایی درنظر گرفته شده است. (همان، ص87، نقشه ش3) در مساجد عصر حاضر، که برخی بازمانده دوره های ...
کاوشگر و مهاجرت نخبگان
هر نخبه، معادل یک میلیون دلار به اقتصاد کشورها صدمه وارد می نماید و با توجه به راهبرد اقتصاد مقاومتی این موضوع یکی از خسارت های بزرگ نظام اقتصادی کشور به شمار می رود. گرچه دکتر سعید سهراب پور استاد دانشگاه صنعتی شریف و قائم مقام بنیاد ملی نخبگان در برنامه کاوشگر عنوان کرده که این بنیاد تسهیلاتی برای بازگشت نخبگانی که مقیم خارج از کشور هستند در نظر گرفته است. تسهیلاتی که منجر به بازگشت ...
فیلم جهانی می سازم
اما اتفاقا و از سوی دیگر عده ای از جمله دوستداران شخصیت کاریزماتیک و آثار محبوب او، به پیروزی مدیری در سینما و در مقام کارگردان امیدوارند و گواه ادعایشان هم شناخت خوب این کارگردان از کمدی و مخاطبان خنده در تلویزیون است. آنها براین اعتقادند که مدیری به دلیل کارنامه عموما معتبر و موفقش در عرصه کمدی و در ارتباط با انبوه تماشاگران و طیف های مختلف، این قابلیت و توانایی را دارد که در سینما هم گلیم خود را با پیروزی از آب بیرون بکشد. اما فراموش نکنیم که هرچند تلویزیون و سینما به دلیل خاستگاه و بستر هنرهای نمایشی، وجه مشترک دارند، اما اساسا اقتضائات و مناسبات آنها به ویژه در ایران، گاه با هم تفاوتی بنیادین دارد. بنابراین درباره موفقیت یک چهره تلویزیونی در سینما و بالعکس یک ستاره سینمایی در تلویزیون، باید با احتیاط و حتی ترس و لرز صحبت کرد. این مساله درباره بازیگران شاید چندان برجسته و محسوس نباشد، اما درخصوص کارگردان ها به دلیل این که نتیجه و خوبی و بدی یک کار به نام آنها نوشته می شود، تیزتر و سخت تر است. با این حال تاکنون دو کارگردان چهره تلویزیونی در عرصه کمدی، یعنی رضا عطاران و سعید آقاخانی، هوس تغییر مدیوم به سرشان زده است و نتایج متفاوتی هم گرفته اند. عطاران طبیعتا موفق تر از آقاخانی عمل کرده و در کمیت هم جلوتر از آقاخانی ایستاده و سه فیلم به نام خوابم می آد ، رد کارپت و دراکولا ساخته است؛ اگرچه هیچ کدام از این فیلم ها نتوانستند آن طور که باید و شاید و شایسته توان و استعداد و طنازی عطاران است، نظر و رضایت منتقدان و تماشاگران را جلب کند و فروش های نسبتا خوب آنها را هم باید به حساب محبوبیت پرسونای عطاران به عنوان بازیگر گذاشت. آقاخانی هم تا اینجا فقط یک فیلم در کارنامه سینمایی اش دارد به نام لامپ 100 که فضایی کمدی جدی درباره مواد مخدر داشت و خیلی با بازخوردهای خوبی هم مواجه نشد. نتیجه حضورهای سینمایی کارگردان های کمدی تلویزیون، در مجموع تا اینجا خیلی چشمگیر نبوده و آنها به هیچ وجه نتوانستند، موفقیت تلویزیونی شان را به عنوان کارگردان در سینما تکرار کنند و پیروزی های عطاران و آقاخانی در سینما، فقط منحصر به عرصه بازیگری است. حالا استاد این دو یعنی مهران مدیری، بسیار دیرتر از بازیگران نخستین مجموعه های کمدی اش در تلویزیون، خود می خواهد با وزنه سنگین سینما روبه رو شود. اینجاست که خوشبین ها و طرفداران مدیری امیدوارند او به پشتوانه کارنامه غبطه برانگیزش در تلویزیون و مهم تر از آن هوشمندی و زرنگی اش و با کمک گرفتن از حرفه ای ها و کاربلدهای سینما، نخستین گام سینمایی اش به عنوان فیلمساز را محکم بردارد و همه را به ورود دیرهنگام یک فیلمساز پیشسکوت درعین حال تازه نفس، امیدوار کند. درحالی که عطاران و آقاخانی به عنوان کارگردان، هنوز در عرصه سینمای کمدی داخلی هم به موفقیت کاملی دست پیدا نکرده اند، سخن گفتن از حضور جهانی آنها کمی دور از دسترس و زودهنگام است. اما از مدیری این انتظار می رود که این همه تجربه گرانسنگش در عرصه کمدی تلویزیونی را در زورآزمایی دشوار سینمایی به کار بگیرد و علاوه بر جلب نظر و رضایت تماشاگران داخلی، نگاهی جهانی و فرامرزی هم داشته باشد. چرا که متاسفانه در همه این سال ها، فقط آثاری عموما جدی و حتی تلخ از سینمای ایران، راه به عرصه جهانی، جشنواره ها و اکران های خارجی پیدا کرده و سینمادوستان آنسوی آب ها، کمدی و طنازی ای از سینمای ما سراغ ندارند و احتمالا گمان نمی کنند ما اصلا چهره های توانمندی هم در سینما داشته باشیم. برای زدودن این چهره عبوس در نگاه جهانیان، مدیری بهترین گزینه است و می تواند آن حضورهای اندک کمدی خوب و ماندگار، همچون اجاره نشین ها داریوش مهرجویی را در سطح جهانی ارتقا دهد. پایان بخش این مطلب، پرسش اختصاصی روزنامه جام جم از مهران مدیری است که در نشست رسانه ای اولین فیلم سینمایی اش، ساعت 5 عصر از او پرسیده شد. خبرنگار ما از این کارگردان سوالی درباره چرایی بی اعتنایی سینمای کمدی ایران به عرصه جهانی پرسید و گفت: فیلمسازان ژانر کمدی در سینمای ایران، عموما نگاه محدود و داخلی دارند و هیچ وقت نگاهی به سینمای جهان نداشته اند. فقط موارد معدودی مثل اجاره نشین ها ساخته داریوش مهرجویی بوده که به عنوان یک کمدی موفق ایرانی، راهی به جشنواره ها و نمایش های جهانی پیدا کرد. شما به عنوان یک کارگردان موفق کمدی در تلویزیون، چقدر تلاش می کنید در فعالیت سینمایی، نگاه جهانی هم داشته باشید و وجهی از استعداد و توان ما در زمینه کمدی ایرانی را به جهان معرفی کنید و بشناسانید؟ مدیری در پاسخ به این سوال گفت: این مساله بستگی به زبانی دارد که برای فیلم انتخاب می کنیم. به نظرم ساعت 5 عصر زبان بین المللی را دارد، برای این که در آن آدم ها خیلی حرف نمی زنند، چون اصلا نیازی به حرف زدن نیست. این موقعیت ها و اتفاقات است که صفر تا صد این فیلم را می سازد و ممکن است در هرجایی از جهان رخ دهد. این وضعیت، خود به خود زبان این فیلم را جهانی می کند. فیلم بعدی من که فضایی تلخ دارد هم زبانی کاملا جهانی خواهد داشت، چون موضوع انسان و جنگ را مطرح می کند و مطمئن و امیدوارم که در نمایش های جهانی هم به خوبی دیده خواهد شد. علی رستگار فرهنگ و هنر ...
جادوی دیالوگ در سریال ها
مجموعه هایی همچون گرگ ها، روزی روزگاری، سربداران، امام علی(ع)، معصومیت از دست رفته و کمی جلوتر شب دهم، مدار صفر درجه، مختارنامه، میکائیل و ... از جمله این آثار هستند. مجموعه هایی که هم به لحاظ ساختار و کارگردانی کار بسیار قوی ای بودند و هم دیالوگ هایی درخشان و به یاد ماندنی داشتند. جذابیت دیالوگ ها و گفت وگوهای رد و بدل شده میان شخصیت های یک سریال گاه چنان جذاب و گیراست که مردم تا مدت ها این اصطلاحات و واژگان را در زندگی و مراودات و محاوره های روزمره شان به کار گرفته و حتی آن را به بخشی از فرهنگ کوچه و بازار تبدیل می کنند. با این حال، به نظر می رسد با کند شدن فرآیند ساخت مجموعه های تاریخی و توجه بیشتر به ساخت ملودرام های اجتماعی، توجه فیلمنامه نویسان به نگارش دیالوگ ها هم کم شده و لحن کلام شخصیت های داستانی از برخی جهات برای مخاطبان تصنعی و نمایشی به نظر می رسد. اما آیا این به معنای آن است که روزگار دیالوگ های درخشان و گفت وگوهای به یاد ماندنی در تلویزیون به سر آمده است؟ هنری که مورد غفلت است نویسنده مجموعه های تلویزیونی چون تولدی دیگر ، نیمکت و فصل زرد ، عامل نبود زمان را در افت کیفیتی که گاهی گریبانگیر متن آثار نمایشی می شود، دخیل می داند و می گوید: دیالوگ به عنوان یکی از اصلی ترین عناصر در هر فیلمنامه محسوب می شود. با این حال عاملی که موجب شده دیالوگ در مجموعه های ما گاهی با غفلت مواجه شود این است که برخی دیالوگ را با گفت وگو نویسی اشتباه می گیرند و فکر می کنند هر دو نفری که با هم کلماتی را رد و بدل می کنند لزوما در حال دیالوگ گفتن هستند. علی خودسیانی در گفت وگو با جام جم تصریح می کند: دیالوگ براساس درام شکل می گیرد و به عنوان عنصری دراماتیک در هر اثر نوشتاری به شمار می آید؛ لذا باید از گفت وگوهای محاوره ای و آن چیزی که این روزها در برخی مجموعه های نمایشی شاهدش هستیم کاملا مجزایش دانست. دیالوگ از چند وظیفه اصلی در هر مجموعه یا اثر نمایشی برخوردار است؛ اول این که به معرفی شخصیت ها و پردازش آنها می پردازد و دوم در پیشبرد داستان نقش دارد. در وهله سوم شرایط و موقعیت کلی کار را تبیین می کند و در واقع زمان و فضای کلی داستان و حتی موقعیت جغرافیایی اثر را برای ما نمایان می کند. بنابراین می بینیم که دیالوگ، عنصر ساده ای نیست و نباید با غفلت از کنارش گذر کرد. در شرایط کنونی دیالوگ صرفا به پیشبرد قصه منحصر شده است و در هر صحنه ای فقط دو آدم را روبه روی هم می گذاریم که به شکلی نمایشی ایستاده اند و جملاتی را با هم ردوبدل می کنند. خودسیانی ادامه می دهد: البته عوامل متعددی در این زمینه دخیل است؛ شاید دستمزدها اجازه وسواس بیشتر را نمی دهد، شاید هم فرصت ها در تلویزیون محدود است و کارها باید بسرعت روی آنتن برسند؛ وگرنه کسی که ذهنیت و قدرت داستان نویسی دارد، قطعا از عهده نوشتن دیالوگ هایی درست هم بر خواهد آمد و کار شاقی نیست. به نظرم اگر می خواهیم آثار بهتری داشته باشیم، باید زمان بیشتری را هم برای نوشتن کارها به نویسندگان بدهیم. دیالوگ نویسی، فنی تخصصی یک منتقد، دیالوگ نویسی را به عنوان هنری می داند که لازم است به شکلی ویژه تر در نگارش آثار مورد توجه قرار بگیرد. حسام مقامی کیا توضیح می دهد: به هر حال نگارش قسمت های مختلف فیلمنامه از طراحی و پلات کلی گرفته تا داستان پردازی و جنبه های دیگر همه در یک مقال نمی گنجد و وقت و تمرکزی برای نویسنده به منظور دیالوگ نویسی باقی نمی ماند. زبان جاری جامعه سعید جلالی، فیلمنامه نویس هماهنگی ساختار فیلمنامه با دیالوگ را موضوعی اساسی و ضروری دانسته و می گوید: دیالوگ نویسی امری منفک از فیلمنامه نویسی نیست؛ بلکه یکی از ارکان اساسی و تشکیل دهنده آن محسوب می شود. هر فیلمنامه ای از عناصری چون ایده اولیه، طراحی و ساختار و همچنین دیالوگ تشکیل شده است. شما ابتدا طرح کلی داستان را پیدا می کنید، بعد آن را پرورش می دهید و به مراحل بعدی چون نوشتن دیالوگ های کار می رسید. بنابراین دیالوگ نویسی امری نیست که در مسیری جدا باشد. نویسنده مجموعه هایی چون آخرین بازی ، سه، پنج، دو و آوای باران تاکید می کند: نباید فکر کرد که دیالوگ می تواند فیلمنامه ای را نجات بدهد یا برعکس فیلمنامه ای خوب و درخشان با وجود دیالوگ های ضعیف دیده بشود. اینها همه عوامل تکمیل کننده هم هستند و همه عناصر را باید بخوبی در کنار هم چید. اگر تمام کارهای موفق سال های اخیر را بررسی کنید می بینید قطعا از این قاعده پیروی کرده اند. به هر حال دیالوگ نویسی امری است که با قدرت شنیداری مخاطبان سر و کار دارد و هر قدر آهنگین و صحیح تر باشد بیشتر به دل هایشان می نشیند. وی ادامه می دهد: در مجموعه هایی که اخیرا در تلویزیون می بینیم تلاش می شود فضای جامعه بیشتر مد نظر قرار بگیرد و دیالوگ ها را به زبانی بنویسیم که زبان جاری جامعه باشد و اصطلاحاتی را به کار ببریم که از زبان خود مردم هم شنیده شود. احتیاج به یک نویسنده دوم داریم مقامی کیا، منتقد: به نظر می رسد ما امروزه برای پیشبرد متون نمایشی مان احتیاج به یک نویسنده دوم داریم؛ یعنی کسی که فقط نوشتن دیالوگ های آن اثر را به عهده بگیرد و نه چیز دیگر. دیالوگ نویسی استعدادی مجزا و فنی جداگانه بوده که لازم است به شکلی تخصصی مورد توجه قرار بگیرد. نمی گویم لزوما هیچ فیلمنامه نویسی نمی تواند دیالوگ خوب بنویسد؛ نه، اما فکر می کنم امروزه و با توجه به تخصصی شدن هر چه بیشتر رشته ها، بهتر است افراد به این صورت در حیطه های مجزا کار کرده و به هم کمک کنند. زهرا غفاری رادیو و تلویزیون ...
تاملاتی نقادانه درباره مبانی نظری مرکز مشاوره انشاء (در اصفهان)
قلم آقای حامد صفایی پور منتشر شده است، نقدی بر مرکز مشاوره انشاء است که مبانی و ادعاهای آن را قابل سنجش نمی داند. ندای اصفهان از نقد و تضارب آرا استقبال می کند و امیدوار است دوستان مرکز مشاوره انشاء به این دعوت مکتوب پاسخ گویند و توضیحاتی را ارائه دهند. *** حامد صفایی پور: بخش اصلی این نوشته را در سال 91 نوشتم و بر روی سایت پیشانی منتشر کردم. امروز (94٫6٫5) در سایت مهران یک ...
مدیری: دستمزد 20 میلیاردی برای ساخت این فیلم می گیرم!
بار یک جلسه داشته باشیم. بازیگر و کارگردان شب های برره از شروع نگارش زندگی نامه خود از سال آینده خبر داد و گفت: فکر می کنم زندگی نامه چهار جلد قطور خواهد شد. مجموعه بسیار مهمی خواهد شد نه به این خاطر که زندگی نامه من است، بلکه به این خاطر که برش چهل و چند ساله از تاریخ ایران و شامل زندگی اجتماعی، فرهنگی، جنگ و هنر است. مدیری در خصوص زبان طنز این فیلم که آیا می تواند بین المللی باشد یا خیر گفت ...
سیری در پرونده کاری چهره ماندگار هنر ایران زمین
بازیگر حضور داشته است. هزار دستان ، ولایت عشق ، تنهاترین سردار و مختارنامه عنوان این چهار کار هستند. هزار دستان ؛ برشی زیبا از تاریخ در سریالی تلویزیونی هزاردستان اثری از علی حاتمی است که در سال 1358 به صورت مجموعهٔ تلویزیونی برای تلویزیون ایران ساخته شد. پروژهٔ هزاردستان بعد از 8 سال تمام شد. طرح اولیه این فیلم در سال 54 با عنوان جادهٔ ابریشم و با حضور شخصیت هایی مثل مدرس ...
چرا ما ایرانیان در مسیر توسعه درجا زده ایم؟
پرورش روحی و ذهنی دوران کودکی (زیر هفت سال) موجود نیست. در واقع، بیشتر برنامه ها و احکام قانونی آنها در خصوص حوزه های زیربنایی نظیر سدسازی، راه، برق، آب، مخابرات و مواردی از این دست است و بعد درباره آموزش عالی و کمتر درباره آموزش ابتدایی. اما هیچ استراتژی، هدفگذاری و برنامه ای برای کودکی ایرانیان در ذهن سیاستگذاران نبود است. گویی ایرانیان کودکی ندارند یا نمی خواهند. البته این ...
نقد مسعود فراستی بر فیلم ایستاده در غبار
شگفت انگیز سینمایی- نه مؤثر- کل ادعای واقعیت نمایی و مستندنمایی فیلم را زیر سؤال می برد؛ چراکه نه شبیه واقعیت است و منطق و حس آن را دارد و نه شبیه زندگی. این صحنه باید تأثیر واقعیت و دادن این حس به ما که ببینید: موجود است. او هست و مجرد نیست. بلکه مجموعه ای از واقعیت احاطه اش کرده که آثار جهان را با خود دارد.باید در این صحنه درک می کردیم (ادراکِ حسی) که جنگ هست و گلوله و خمپاره وجود دارند و دکور ...
ایران قدرت تولید موشک های بالستیک در هر مقیاسی را دارد
راستای تعالی این کشور قدم برداشته اند، نباید خدمت رسانی به مردم در میان مسئولان کمرنگ شود و باید از تمام امکانات در این راستا استفاده شود. وی افزود: کشور ما یگانه کشوری است که از ثبات و امنیت کاملی در منطقه پرآشوب حال حاضر برخوردار است، جریان تروریستی که توسط آمریکا و اسرائیل و کشورهای مرتجع عربی به وجود آمده نه تنها کشورهای اسلامی را مورد تهدید قرار داده بلکه امنیت جهانی را نیز هدف قرار ...
ساکنان خانه خلوت
اینجا خونه منه روایتگر روزهای پایانی عمر دختری به نام سارا است که به بیماری سرطان مبتلاست و در اغما فرو رفته است. سارا به معرفی خانواده خود می پردازد و اشاره می کند خواهر بزرگترش که در حقش مادری کرده، به زودی از ایران مهاجرت خواهد کرد و او و پدر پیرشان را تنها خواهد گذاشت. روزهای پایانی زندگی سارا مصادف می شود با آخرین روزهای زندگی خواهرش در ایران و دعواها و درگیری هایی که خواهر بزرگتر با همسرش بر سر رفتن و نرفتن از ایران دارد و البته راز مگویی که بالاخره در خانواده فاش می شود و... . نمایش اینجا خونه منه داستانی تکراری اما روایتی بسیار نو دارد. قصه همان قصه آش ...
تمدن غرب مدرن، چهارمین تمدن بزرگ و محوری تاریخ
گردید ، مثلا کتاب قانون ابن سینا ... در همان سالها سی بار چاپ گردید . ترجمه و نشر کتابهای مسلمین ، برخلاف شدت عمل کلیسا ، آشکار و نهان تا قرون چهارده و پانزده میلادی با شتاب ادامه یافت . ( آراسته خو ، 1386 : 459 ). رنسانس و کشف انسان : در قرن پانزدهم، در سراسر اروپا و خاورمیانه ، محققین قفسه های غبار گرفته ساختمان های قدیمی را جستجو کردند و دست نوشته های یونانی و رومی را پیدا ...