سایر منابع:
سایر خبرها
درخواست داریوش ارجمند از مسئولان/ هنرمندی که می خواهد سرمایه 15 میلیاردی خود را وقف هنر کند
صحنه تئاتر رفت بعد هم آنها را به زندان بردند. وی در ادامه گفت: چه حوصله ای دارید این برنامه ها را برگزار می کنید. - در بخش بعدی مراسم عباس شیرخدا که همراه همسر و دامادش به مراسم آمده بود، گفت: من خاطرخواه مولا علی (ع) هستم و همیشه برایش می خوانم. حاضران در این مراسم نیز از صدای وی بهره مند شدند. - منوچهر اسپهبدی هنرمند نقاش و از اساتید دانشگاه گفت: 12 ...
دغدغه های یک سردار دلشکسته
گروه جهاد و مقاومت مشرق - 12 سال پیش در چنین روزی - پانزدهم شهریورماه - حاج داوود کریمی یکی از چهره های درخشان جهاد و شهادت پس ازسال ها تحمل درد ناشی از زخم های شیمیایی و سختی و ناملایمات بسیار با لباس شهادت دارفانی را وداع گفت و درعین مظلومیت به دیار باقی شتافت. حیاتنامه حاج داوود کریمی سرشار از فراز و فرودهای درس آموزی است که خطی از تلاش مؤمنانه و باور انقلابی برای خدمت صادقانه به ملک و دین و ...
11 هدف چهار لابی ضدایرانی چیست؟
برای تغییر نظام جمهوری اسلامی ایران بود. موسویان که بین سال های 1369 تا 1376 سفیر ایران در آلمان بوده است تاکید می کند که این لابی ها پس از توافق هسته ای هم با 11 هدف مشترک به فعالیت خود ادامه می دهند و اصلی ترین هدف آنان شکست برجام و ایجاد شرایط مناسب برای بازگرداندن وضعیت ایران به شرایط قبلی، با هدف براندازی نظام است. معاون اسبق سیاست خارجی و امنیت بین الملل شورای عالی امنیت ...
داغی که همچنان تازه است/ دغدغه مهاجران الی الله فراموش نشود
یاسین و تلاوت حسین رستمی بود به طوری که برخی از مردم گفتند کاش برنامه را با وجود گرمای هوا فشرده تر و خلاصه تر برگزار می کردید اما شهید سعیدی زاده با چهره ای افروخته از شدت گرمی هوا، هنگامی که مراسم به اتمام رسیده بود، ناراحت بود و می گفت کاش مراسم چند لحظه بیشتر به طول می انجامید که من راضی تر بودم. این حس و حالی که در عرفات داشتند شاید با لحظه شهادتشون کمتر از 20 ساعت فاصله داشته است. ...
ریشه های حوادث سریالی در پتروشیمی
سپس سرپرست نوبت کاری عملیات تولید جمعا به مدت پنج ونیم سال بوده است. حدودا هشت سال در مهندسی فروش و در مقاطعی به عنوان جانشین رئیس این بخش در شرکت بازرگانی پتروشیمی انجام وظیفه کرد و بعد از آن حدود دو سال سرپرست بررسی اقتصادی و فنی طرح های پتروشیمیایی در مدیریت برنامه ریزی و توسعه شرکت ملی صنایع پتروشیمی بود. سال های 87و 88مدیرعامل یکی از شرکت های تولیدی لوله های پلی اتیلن متعلق به شرکت ...
از پایه ریزی اصول نقد تفاسیر تا الزامات درس خارج علوم قرآن
به گزارش خبرگزاری بین المللی قرآن(ایکنا) در ابتدای این جلسه حجت الاسلام والمسلمین کریمی، مدیر مدرسه عالی تفسیر گفت: این هم اندیشی جهت هم افزایی روش های تفسیری در جهت پیشبرد برنامه های مدرسه ایجاد شده است. وی افزود: در چند سال اخیر که مجمع فعالیت خود را شروع کرده جریان خوبی را در میان استادان و هم در مدرسه عالی تفسیر به وجود آورده و طلاب خوبی در این عرصه تربیت شده اند. شورای منتخب درباره ...
اربعین رخداد فرهنگی و تمدنی عظیمی است - ضرورت بازشناسی اربعین
معارف قرآن دفتر تبلیغات اسلامی حوزه علمیه قم از ساعت 16 الی 19 بعداز ظهر برگزار خواهد شد. در این نشست موضوع اربعین؛ عرفی شدن، عرفی زدایی با حضور اساتید حوزه و دانشگاه، داوود مهدوی زادگان، علیرضا پیروزمند، مجید امامی و مسعود معینی پور بررسی خواهد شد. برای اطلاع از جزییات دومین همایش ملی ظرفیت های فرهنگی تمدنی کنگره عظیم اربعین حسینی با مسعود معینی پور دبیر علمی این همایش به ...
30نما از زیبایی های گردشگری ایران به روایت انگلیسی ها
شعار سال: اولین پرواز مستقیم خطوط هوایی بریتیش ایرویز پس از چهار سال وقفه ساعت 9:10 شب پنجشنبه (اول سپتامبر) فرودگاه هیترو لندن را به مقصد تهران ترک کرد. وب سایت اینترنشنال بیزنس تایمز با اشاره به این اتفاق مثبت نوشت: گردشگری ایران رو به شکوفایی است و بازدیدکنندگان از جاذبه هایی که ایران برای ارائه دارد، شامل بناهای باستانی، سواحل زیبا و مناطق ویژه اسکی معروف شگفت زده خواهند شد. ...
درون منوچهر آذری را ببینید
...، مسعود تاج بخش بود، حسین امیرفضلی بود و ... ماندیم رادیو. آقای احمد شیشه گران و آقای توکل آمدند برنامه ای به نام صبح جمعه با شما درست کردند. آقای توکل کارگردانی می کردند. آقای شیشه گران هم کارگردانی می کردند. می نوشتند، بیوک میرزایی، اکبر منافی، علیرضا جاویدنیا، مهران امامیه، اصغر افضلی هم که در حوزه دوبله فعال بود حضور داشتند. سال های سال در صبح جمعه با شما کار کردم آذری ...
ارتباط میان پیوستن به FATF و انتخابات آینده
باید ضمن کاهش مجدد و بیشتر نرخ سود بانکی و نظارت بر رعایت آن توسط بانک ها، زمینه رونق در سایر بخش ها فراهم شود و اجازه داده نشود که نقدینگی کشور در زندان نظام بانکی ناکارآمد محصور بماند. طرح بزرگ تر مهدی محمدی در وطن امروز نوشت: یکم- اکنون در این باره که برنامه اقدامی نظیر آنچه آقای طیب نیا با رئیس FATF امضا کرده را نمی توان در ایران اجرا کرد، اجماعی کم و بیش کامل ...
روزنامه های یکشنبه
تامین اجتماعی هستم، نوشت: آیت ا... سید احمد علم الهدی در برنامه بدون تعارف که از بخش خبری 20:30 پخش شد، درباره میزان حقوقش نیز گفت: من مستمری بگیر سازمان تامین اجتماعی هستم که اخیرا حقوق ماهیانه من به دو میلیون و 200 هزار تومان رسیده است. علم الهدی درباره اینکه اظهارات او در جامعه التهاب ایجاد می کند، اظهار کرد: زمانی که کار به مرحله منکر برسد من اعتراض می کنم اما این التهاب از بیان بنده نیست بلکه ...
خوشنام اما بی پول هستم
سعید پیردوست 76 ساله، زندگی پرفراز و نشیبی داشته است. عاشق سینما بوده و همین عشق او را با ماجراهایی روبه رو کرده است. با پیردوست که این روزها در فیلم قاتل اهلی بازی می کند، هم صحبت شدیم تا برایمان بگوید سینما کی خوب است و کی خانمانسوز ! هم محله ای و دوست مسعود کیمیایی بوده اید، اما انگار از جایی به بعد راهتان از هم جدا می شود؟ من در یکی از جنوبی ترین مناطق تهران کوچه آبشار و بازارچه حمام نواب به دنیا آمدم. پدر و مادرم آدم های بسیار ساده ای بودند و زندگی ما هم ساده و معمولی بود. پدرم کارمند اداره پست بود. شرایط زندگی مان طوری بود که مجبور بودم کار کنم تا زندگی ام را بچرخانم به همین دلیل بعد از گرفتن دیپلم سرکار رفتم.کارهای مختلفی کردم یک دوره ای کارمند بانک بودم، بعد رفتم شرکت ماک و در بخش مالی اداری آنجا مشغول کار شدم که آخرین پستم در این شرکت مدیر امور مالی بود. تا سال 67 در این شرکت کار کردم. البته سال 51 بود که کارم را در سینما با آقای کیمیایی که از دوستان و بچه محله بودیم شروع کردم. دیپلم که گرفتم دوست داشتم مثل بقیه دوستانم (مسعود کیمیایی، فرامرز قریبیان، اسفندیار منفردزاده و...) وارد کار سینما شوم. اما چون شرایط زندگی ام فرق می کرد، نتوانستم. اما آنقدر این حرفه را دوست داشتم که سال 51 از آقای کیمیایی خواستم در فیلم هایش به من نقش بدهد و او هم نقشی کوتاه در فیلم خاک به من داد و این گونه بود که وارد سینما شدم. چطور شد که این گروه دوستی همگی به سینما علاقه مند شدند؟ سینما عشق ما بود. از همان بچگی به نمایش و سینما علاقه مند بودیم. آقای کیمیایی از بچگی عاشق کارگردانی بود. آقای قریبیان بازیگری را دوست داشت و بازیگر مورد علاقه اش کرک داگلاس بود و من گریگوری پِک را دوست داشتم. یعنی فیلم هایی که می دیدید روی شخصیت و علاقه مندی های شما تاثیر گذاشته بود؟ بله بشدت. با سینما بزرگ شدیم. دوستانم چون شرایط زندگی بهتری داشتند، حرفه سینما را ادامه دادند اما من مجبور بودم برای تامین مخارج زندگی ام کار کنم . پس به رویا های کودکی تان نرسیدید؟ نه! اما علاقه ام به سینما از بین نرفت و برای همین از آقای کیمیایی خواستم در فیلم هایش نقش هایی هر چند کوتاه به من بدهد. خودم را بازیگر نمی دانستم فقط دوست داشتم در سینما حضور داشته باشم . از این که به آرزویی که در دل داشتید، نرسیدید چه حسی دارید؟ من از همان اول آدم سینما نبودم. استعداد و توان بازیگری داشتم اما آدم این حرفه نبودم. آدم سینما باید رُک باشد و بتواند از حق خودش دفاع کند و به اصطلاح حراف باشد! اما من حراف و اهل زد و بند نبودم و نمی توانستم گلیم خودم را در این حرفه از آب بیرون بکشم. از روی عشق و علاقه سینما را ادامه دادم شاید برای همین است به اصطلاح هشتم گرو نهم است. در ادامه مسیرتان با مهران مدیری همکاری کردید و وارد کارهای طنز شدید. این روحیه طنز از چه موقع در شما شکل گرفت؟ از اول در من بود. فیلم های کیمیایی سبک خودش را دارد اما نقش هایی که من بازی می کردم کم و بیش طنز بودند. در فیلم توکیو بدون توقف با آقای مدیری آشنا شدم و نقش مدیر شرکت را در سریال پاورچین به من پیشنهاد کرد و از همان اول گفت که نقش اصلی نیست و شاید هفته ای یک روز مقابل دوربین بروم . روحیه طنزی که دارید زندگی را برایتان راحت تر کرده است؟ اگر بتوانی این روحیه را همیشه حفظ کنی، زندگی حتما راحت تر می شود. اما واقعیت این است که مشکلات زندگی آنقدر زیاد شده که دیگر نمی توان شاد بود. زمانی که در سریال پاورچین بازی می کردم، روحیه ام خیلی بهتر بود و مشکلات به اندازه اکنون به من فشار نمی آورد به همین دلیل با نقش زندگی می کردم اما الان فقط نقش را مقابل دوربین بازی می کنم؛ الکی می خندم و شوخی می کنم اما ته دلم شاد نیستم. آیا نمی شود زندگی را جوری مدیریت کرد که اوضاع به نقطه بحران نرسد و روحیه به این اندازه خسته نشود؟ زندگی بالا و پایین زیادی دارد، دوره هایی هست که شرایط خیلی راحت است اما به مرور وقتی سن بالا می رود و شرایط سخت می شود، احساس می کنی خودت و خانواده ات هر لحظه در خطر هستی و هیچ گونه امنیتی نداری. در 76 سالگی شرایط سخت و شکننده می شود، بهتر نبود وقتی جوان تر بودید برای این دوران برنامه ریزی کنید؟ وقتی در شرکت ماک کار می کردم، شرایط خیلی خوبی داشتم. مدیر امور مالی اداری بودم اما قانونم این بود که سالم زندگی کنم و هیچ سوءاستفاده ای از پست و کارم نکنم. همیشه در هر حرفه ای که بودم، تلاش کردم اسمم و رسمم پاک بماند. اشتباه من این بود که سینما را انتخاب کردم! به خاطر بازی در سینما از کارخانه ماک بیرون آمدم شاید اگر می ماندم، الان با حقوق بسیار خوبی بازنشسته شده بودم. با تجربه ای که دارید چه توصیه ای به جوان ها دارید برای انتخاب هایشان؟ اگر جوانی علاقه مند به سینماست اول به این نکته توجه کند که باید استعداد این کار را داشته باشد، بازیگر باید ذاتا بازیگر باشد. به زورِ کلاس نمی توان بازیگر شد. با پارتی و پول شاید بتوان یکی دو نقش به دست آورد اما نمی توان بازیگر ماند. دوم این که با این نگرش وارد سینما شوند که شاید خیلی جاها حقشان خورده شده و باید بتوانند حقشان را بگیرند. باید بلد باشند حرف بزنند. آدمی که حجب و حیا دارد، در سینما دوام نمی آور ...
خلاقیت برگ برنده برنامه های ترکیبی
می کنند، اما همچنان با همان نام و عوامل تداوم می یابند و گاهی عمر برخی از آنها بیشتر از 10 سال هم می شود. به این گونه برنامه ها که اغلب ساختار ترکیبی هم دارند، برنامه های روتین گفته می شود. برنامه های روتین معمولا چند دسته هستند: برنامه هایی که بعد از گذشت یک دهه همچنان برای مردم جذاب و دیدنی هستند و عوامل آن هم تلاش می کنند همراه با خواسته های مخاطب خودشان را به روز کنند. برخی از آنها ...
پیشنهادهای غیراخلاقی به این بازیگران زن مشهور ایرانی، آنها را بیکار کرد! (+عکس)
خوب است، اعتراض نمی کنند اما به محض اینکه بیکار می شوند شروع به غر زدن کرده و حرف های عجیب و غریب می زنند که فساد، سینما و تلویزیون را پر کرده است. پرستو صالحی بیکارها در حال اعتراض اند از مین هنرپیشه های زن، او اولین نفر بود که درباره بی اخلاقی های بعضی از تهیه کننده ها نوشت و با مصاحبه ای که با خبرگزاری فارس انجام داد، جرقه اعتراض ها و انتقادهای اینچنینی بعد را زد ...
خودم را از مخاطب پنهان نمی کنم
مخاطبان سینما اولین بار حضور حرفه ای پورعرب را در فیلم عروس مشاهده کردند. این بازیگر به همراه نیکی کریمی به عنوان چهره های اول و اصلی این فیلم توانستند مخاطبان زیادی را به سینماها بکشانند. پورعرب به مرور زمان تلاش کرد با انتخاب های گزیده نقش های متفاوت تری را تجربه کند. او که حالا میانسالی را با کوله باری از تجربه پشت سر می گذارد، معتقد است این روزهایش را بیشتر از جوانی دوست دارد، چراکه در جوانی مرتب سر کارهای مختلف بوده و گذر روزهای عمر را خیلی متوجه نشده است، اما این روزها بهتر میانسالی را درک می کند. این بازیگر کهنه کار، این روزها مشغول بازی در سریال روزهای بی قراری است و همین بهانه ای برای گفت وگوی ما با او شد. این روزها مشغول بازی در سریال تلویزیونی روزهای بی قراری به کارگردانی کاظم معصومی هستید. با توجه به این که در تلویزیون گزیده کار هستید، این نقش برایتان چه ویژگی هایی داشت که شما را برای پذیرش بازی قلقلک داد؟ وقتی برای بازی در این سریال با من تماس گرفتند، اولین سوالم این بود که چه کسانی در این اثر هستند؟ من و معصومی از دوران کودکی با هم دوست بودیم. درس خواندیم، سربازی رفتیم و همکاری داشتیم. اولین فعالیت من و او نمایش نظاره بر شب سال 61 بود. سال 1364 هم دستیار او در فیلم سینمایی دزد و نویسنده بودم. با آقای شریفی هم در فیلم قاصدک آشنا شدم. او تهیه کننده پرتلاشی است. در این سریال دوستی هایمان را خرج می کنیم. از سوی دیگر، قصه سریال روزهای بی قراری را دوست داشتم. این سریال قصه نویی دارد و از زاویه ای متفاوت به آسیب های اجتماعی همچون اشتغال جوانان و بزهکاری می پردازد. همه این موارد باعث شد تا بازی در سریال روزهای بی قراری را بپذیرم. درباره نقش تان در این سریال بگویید؟ در سریال روزهای بی قراری نقش بزرگ تری را بازی می کنم که بین جوانان است و سعی دارد موقعیت های خوب اشتغال برای آنها فراهم کند. نقش یک دایی را به عهده دارم که مثل همه دایی ها مهربان و دوست داشتنی است. این نقش را دوست دارم، چون خودم هم دایی ای داشتم که ثروتمند نبود، اما همیشه از جان و دل مایه می گذاشت. در مجموع داستان سریال روزهای بی قراری پیرامون خانواده و کشمکش های اجتماعی است. به نظرم سریال روزهای بی قراری مردم را بی قرار می کند و آنها را به فکر وامی دارد که نسبت به جامعه و آسیب های اجتماعی حساسیت داشته و بدانند چگونه رفتار کنند. خوشحالم که دوستانم آقایان معصومی و شریفی این سریال را می سازند. مطمئن هستم مردم از تماشای قصه این سریال لذت می برند، چراکه نگاه خاصی به آسیب های اجتماعی دارد. چرا در تلویزیون گزیده بازی می کنید، علاقه مند نیستید مخاطب شما را بیشتر ببیند؟ مخاطب مهره اصلی است. نبودن مخاطب یعنی نبودن ما. ما خودمان را از مخاطب پنهان نمی کنیم، بلکه از قصه های بد پرهیز می کنیم. من در تلویزیون کمتر بودم و بیشتر در سینما فعالیت کردم. در تلویزیون، کار کارگردانانی را پذیرفتم که دوستشان داشتم و علاقه مند بودم با آنها همکاری کنم. ما باید مراقب باشیم مخاطب را از دست ندهیم. باید نیروهای متخصص کار کنند، چراکه امروز شاهدیم شبکه های ماهواره ای هنرمندان را صید می کند. بنابراین باید به کیفیت کارهایی که تولید می کنیم، توجه ویژه نشان دهیم. بعد از پخش سریال مسافر و بازی خوبتان در این اثر، مخاطب انتظار داشت شما را بیشتر در تلویزیون ببیند؟ من اعتقاد دارم نباید روند کار ما به سمت کلیشه شدن پیش برود. مخاطب حق دارد ما را ببیند، اما به چه قیمتی؟ این مساله مهم است و نباید به آن بی توجه باشیم. هنرمند برای همه مردم است. اگر همزمان دو کار خوب پیشنهاد شود که یکی تلویزیونی باشد و آن یکی سینمایی، کدام یک را انتخاب می کنید؟ قصه هر کدام از کارها را که دوست داشته باشم، می پذیرم. یعنی رسانه برایتان تفاوت ندارد؟ نه، قصه برایم بیشتر اهمیت دارد. وقتی قصه خوب باشد، می توان انتظار یک کار خوب را داشت. با توجه به این که در میانسالی به سر می برید، علاقه مند هستید چه نقش هایی به شما پیشنهاد شود؟ دوست داشتن من اهمیت ندارد، چون بازیگر انتخاب می شود، اما در مجموع میانسالی ام نسبت به روزهای جوانی برایم رضایت بخش تر است. راستش روزهای جوانی را متوجه نشدم که چگونه گذشت. چرا؟ چون مرتب درگیر کار بودم، ولی میانسالی را بیشتر درک می کنم. به نظرتان در دوره میانسالی هم می توان نقش اول بازی کرد؟ بله، حتما این اتفاق می افتد. به عنوان مثال در فیلم گاو، عزت الله انتظامی، علی نصیریان و جمشید مشایخی بازی کردند. همه نقش اول بودند و دیده شدند. باید تاکید کنم که من میانسالی ام را دوست دارم، چراکه رسیدن به این مقطع روی رفتار و برخورد اجتماعی ام تاثیر گذاشته است. من با بازی در فیلم سایه های موازی به کارگردانی اصغر نعیمی میانسالی را تجربه کردم. شما چهار سال به دلیل بیماری کار نکردید و دوباره فعالیتتان را آغاز کردید. برایتان سخت نبود که این مدت فاصله میان بازی هایتان افتاد؟ الان که فعالیتم را بعد از چهار سال دوباره شروع کردم، احساس می کنم روابط آدم ها و ارتباطاتشان نسبت به چهار سال قبل خیلی تغییر کرده است. نمی گویم بد شده، اما من نسبت به این روابط غریبه هستم. آیا در میان جوانان این دوره استعدادهای خوب می بینید؟ بله در سریال شهرزاد شاهد چند بازی خوب بودیم. زمانی تعداد بازیگران خوب محدود بود. به عنوان ...
یک اتفاق تازه و مبارک در تلویزیون
چرخ فلک همچنین به دلیل حضور کارگردان های سینمایی اش هم حائز اهمیت بود. چهره هایی که در سینما پرسابقه هستند حالا برایشان حضور در تلویزیون تجربه ای جدید است. جام جم با بهانه اتمام پخش این مجموعه به سراغ منتقدان و کارشناسان رفته و نظرشان را درخصوص ساختار کار و ارزیابی این اتفاقات تازه در سیما جویا شده است. توجه به درون مایه ای واحد احمد طالبی نژاد، نویسنده و منتقد رویکرد جدید صدا و سیما در ساخت هر چه بیشتر مجموعه های نمایشی اپیزودیک را امری مثبت تلقی می کند و به جام جم می گوید: ساخت مجموعه های اپیزودیک و با ساختارهای سینمایی در تلویزیون اتفاق جدیدی نیست و حتی در سطح جهان هم مجموعه هایی چون ماموریت غیرممکن: بالاتر از خطر را به یاد داریم که بیش از ده، دوازده کارگردان داشت و برای مدت طولانی به روی آنتن می رفت. لذا به نظر من این رویکردی که در مجموعه هایی چون چرخ فلک در پیش گرفته شده خوب است؛ هر چند باید این قضیه را هم مد نظر داشت که لازم است درون مایه کلی این اپیزودها در نهایت در مسیری مشترک باشند تا انسجام کار محفوظ بماند. طالبی نژاد با اشاره به ترس برخی کارگردانان مبنی بر این قضیه که اپیزودیک بودن کار ممکن است باعث از دست رفتن تمرکز مخاطبان و همراهی نکردن آنها با اثر شود، این نکته را هم خاطر نشان می کند که: سریال با خودش عادت را به همراه می آورد. مخاطب عادی تلویزیون بعد از دو سه قسمت تماشای کار به این قضیه خو می گیرد که قصه را دنبال کند و کنجکاو است که بداند داستان در نهایت چطور می شود و به چه سرانجامی می رسد. خب به نظر می رسد که ما در مجموعه های اپیزودیک از توجه ویژه مخاطب بی بهره می مانیم و تماشاگر تا بخواهد به شخصیت ها عادت کند و به آنها نزدیک شود، بعد از دو سه قسمت کار تمام می شود و به سراغ داستان دیگری می رود. لذا نگه داشتن مخاطبان برای کارگردان به امر سخت تری تبدیل می شود. سلیقه در حال تغییر مخاطبان سحر عصر آزاد، روزنامه نگار و منتقد هم رواج ساخت مجموعه های اپیزودیک را در سیما از دیدگاهی دیگر مورد بررسی قرار می دهد. او می گوید: رواج ساخت مجموعه های اپیزودیک با توجه به تغییراتی که در ساختار مجموعه سازی در همه جای جهان به وجود آمده، اتفاق خوبی است و اتفاقا این روزها مخاطبان هم استقبال خوبی از این مجموعه ها به عمل می آورند. مهم ترین ضابطه ساخت این آثار هم این است که برخلاف مجموعه های کلاسیک و سنتی که داستانی ثابت و در مسیری کلی را دنبال می کنند، مجموعه های اپیزودیک داستانی متفاوت تر دارند و می توانند منجر به جلب نظر طیف وسیع تری از مخاطبان با سلایق گوناگون شوند. اما در عمل باید دید که این مجموعه ها چه تاثیراتی را به روی مخاطبان می گذارند و آیا به لحاظ کیفیت هم قدمی رو به جلو محسوب می شوند یا نه. این منتقد و فیلمنامه نویس ادامه می دهد: تفکر سنتی و البته غلطی که از گذشته وجود دارد و در ذهن بسیاری از کارگردانان و مجموعه سازان شکل گرفته این است که همواره سلیقه مخاطبان را امری ثابت و غیرقابل تغییر در نظر می گیرند و فکر می کنند که تا ابد باید مثل زمان های گذشته مجموعه سازی کنیم و در همان قالب ها بمانیم. در صورتی که من برایتان مجموعه موفقی چون باران عشق را مثال می زنم که در اوایل دهه 80 از شبکه تهران روی آنتن می رفت و چند کارگردان مختلف و البته تا پیش از آن زمان سینمایی، مثل احمد امینی از سازندگانش بودند. این مجموعه هم در آن زمان با این که کار متفاوتی محسوب می شد با استقبال خوب مخاطبان مواجه شد و این ساختار جدید مورد توجه قرار گرفت. فکر می کنم لازم است که در ساخت مجموعه های جدید هم از ترس ها و نگرانی هایمان فاصله بگیریم و این نکته را مورد توجه قرار دهیم که سلیقه مخاطبان هر روز در حال تغییر است و در این زمینه، چرخ فلک گامی جدید و رو به جلو به حساب می آید. تغییراتی روش مند و هدف دار یک منتقد سینما و تلویزیون معتقد است: ساخت مجموعه هایی با رویکردهای جدید و نگاه های تازه، مشابه اتفاقی که در چرخ فلک شاهدش بودیم، اتفاق خوب و رو به جلویی در همه جای جهان تلقی می شود. منتهی شرط اصلی این است که این تغییرات روش مند و هدف دار باشند و این طور نباشد که صرفا از روی سلیقه تصمیمات مان را بگیریم. رضا درستکار یادآور می شود: باید حواسمان باشد که هدف اصلی از ساخت هر مجموعه ای جلب نظر مخاطبان و ارتقای سطح فرهنگشان است؛ در کنار آن عنصر سرگرم کنندگی را هم داریم که باز از دیگر وظایف یک رسانه است. چرخ فلک اثری خوب و قابل دفاع است و حرکتی نو محسوب می شود، اما اگر قرار باشد امروز ناگهان تصمیم بگیریم که ساختار همه مجموعه ها را به اپیزودیک و قسمتی بودن تغییر بدهیم و فردا دوباره به مجموعه های داستانی و یک خطی برگردیم خیلی خوب نیست و به نظرم لازم است برنامه ریزی های درازمدتی در این زمینه صورت بگیرد. در همه چیز میانه روی و پیدا کردن نقطه تعادل مهم است و باید مورد توجه بیشتر برنامه سازان باشد. درستکار همچنین به تحسین تیم کارگردانی چرخ فلک پرداخته و ورود و فعالیت این افراد را در قالب تازه تلویزیون امری مثبت و حرکتی رو به جلو قلمداد می کند. درستکار تصریح می کند: این اتفاق حرکتی خوب و ارزنده است و من از این بابت خوشحالم؛ چون به هر حال سینما نگاهی حرفه ای تر را می طلبد. فردی که در حوزه سینما کار می کند، در یک نظام عرضه و تقاضا بارها محک می خورد و سلیقه و نیاز مخاطبان را به دست می آورد. لازم است از ورود چهره ها و استعدادهایشان به تلویزیون حمایت کنیم که این قضیه هم خود به نوعی برنامه ریزی احتیاج دارد. پیشنهاد من این است که تلویزیون فرصت همکاری با این افراد را غنیمت بشمارد و با توجه به افکار عمومی و نیاز مخاطبان و موضوعاتی که دلشان می خواهد در ساخت مجموعه ها مورد توجه قرار گیرند، از حضور هر چه بیشتر کارگردانان با نگاه ...
قدرت نرم و رسانه ها
قدرت در معنای دیگر، توان وادارسازی فرد یا افراد به انجام کار یا منع آنان از انجام یک کار است. در گونه شناسی قدرت، ماکس وبر، جامعه شناس معروف سه نوع قدرت را از هم متمایز می کند: اول، قدرت ناشی از کاریزما یعنی فّر ایزدی یا توان ذاتی. به عبارتی افرادی که خداوند، فی نفسه و ذاتاً به آنان قدرت و جذبه ای عطا کرده که آدم ها به دنبال آنان می روند. این جذبه ذاتی را کاریزما گویند. نوع دوم، قدرت سنتی است یعنی افرادی که نیاکان آنها صاحب قدرت بودند و جامعه از آنها خاطره خوبی دارد، لذا فرزندان آنان نیز فرصت احراز قدرت می یابند. نوع سوم، عقلانیت است؛ یعنی افرادی که عقل و منطق بالایی دارند، بنابراین راهبر می شوند و آدم ها از آنها اطاعت می کنند. اما امروزه رسانه ها وارد میدان شده اند؛ لشکرکشی می کنند، اما بدون سرباز وارد کشورهای مختلف می شوند، بی آن که هزینه های بالا صرف کنند. بنابراین باید کارکرد رسانه ها بازشناسی و این قدرت نو کالبدشکافی شود. اولین ویژگی این قدرت نو، وسعت است. تمام جهان را تحت پوشش و مورد هدف دارد، پس قدرتی جهانی است. دومین ویژگی آن، فاصله است؛ یعنی قدرتی است که از هزاران کیلومتر وارد جوامع می شود. به عبارتی از نظر فیزیکی دارای بُعد مسافت است اما از نظر محتوا فاصله ها را برداشته و دیوار و مرز سرزمینی نمی شناسد. سومین ویژگی این قدرت نوظهور این است که مغز انسان ها را هدف گرفته و زیرپوستی عمل می کند. بظاهر کاری ندارد، اما به اعماق خانه ها رسوخ می کند. زمانی می گفتند چاردیواری اختیاری، اما قدرت نو یعنی رسانه ها این اختیار را از انسان ها سلب کرده اند و بدون هیچ اجازه ای وارد اتاق و زندگی افراد می شوند. چهارم این که رسانه با خضوع وارد می شود و به همین خاطر نرم خوانده می شود. این قدرت، ادعای بی طرفی، دلسوزی و همدلی دارد بنابراین بدون هیچ مقاومتی، آرام آرام وارد ذهن آدم سپس قلب او می شود. پنجم، تولید جاذبه می کند. جاذبه هایی که برای آدمی در سطح بالایی لذت بخش است. این قدرت نرم نوظهور، توجه انسان را کنترل و مدیریت می کند. ششم از تکنیک برجسته سازی بهره می برد و حوادث را با ظرافت دستکاری می کند بدون این که مخاطب بفهمد. به عنوان نمونه تجمع چند نفر کارگر کوره آجرپزی در یک شهرستان دور را که نسبت به عقب افتادن دستمزد خود اعتراض دارند طوری برجسته سازی می کند که گویا تمام ایران با اعتصاب کارگری مواجه شده است. هفتم، فراواقعیتی عمل کردن است. همان مثال قبلی، یعنی تجمع کارگران را با دستکاری تحلیل ها، یک معضل اجتماعی و بلکه سیاسی نشان می دهد. به عبارتی واقعیت را دستکاری کرده و گزینشی عمل می کند. فراواقعیتی کار می کند، یعنی ادعا می کند که من واقعیت محض را به خانه ها می آورم در حالی که هیچ وقت چنین نیست. این قدرت، نواندیشه ها، ایدئولوژی و منافع خود را وارد واقعیت می کند، بنابراین واقعیتی که ارائه می کند واقعیت ناب نیست، بلکه فراواقعیت است و هدفمند و دستکاری شده است. پروفسور باقر ساروخانی استاد دانشگاه ...
- دانیال شهرتی - آلبوم - قو و دریا - را منتشر کرد
دوشنبه 15 شهریور برزگزار خواهد شد. دانیال شهرتی در این برنامه از چهره های فرهنگی و هنری و مخاطبانش میزبانی می کند. این برنامه از ساعت 15 تا 17 در سرای محله کرمان به نشانی میدان رسالت – خیابان کرمان – انتهای کوچه داود رضایی – بوستان تمدن برگزار می شود.
پرونده باز نشده دکتر کوشان
در ادامه سیاست های دیکته شده به رضا خان برای یکسان سازی افکار مردم در جهت تفکرات استعماری و ضد اسلامی توسط برخی از وزرای کابینه رضاخان تاسیس شد. فیلم طوفان زندگی به لحاظ ساختار سینمایی نیز بسیار ضعیف و پیش پا افتاده بود تا آن حد که برخی کارشناسان سینما را از ادامه سینمایی که با این فیلم آغاز شده بود ، ناامید ساخت. مجله سپید و سیاه ده سال بعد در شماره 46 خود در باره این فیلم نوشت: ...
ماهواره و سبک زندگی
مقدمه تماشای شبکه های ماهواره ای از شیوه های جدیدِ گذرانِ اوقات فراغت برای افراد و خانواده ها است. این شبکه ها از ویژگی ها، جذابیت ها و تنوع بسیاری برخوردارند و مخاطب آن ها روز به روز در حال گسترش است. این وسیله جدیدِ ارتباطی با توجه به توانایی خود در جهت کسب اخبار و ارسال پیام و تصویر به نقاط دوردست، زمینه های مخابراتی ارسال برنامه های رادیو تلویزیون، پیش بینی آب و هوا و تغییرات جوی و مداخله در امور نظامی و جاسوسی و ابعاد تجاری آن یا فروش عکس های ماهواره ای، اهمیت این محصول ساخته انسان و استفاده از آن را مضاعف کرده است. [1] در تعریف م ...
مخدری خطرناک به نام موبایل
انواع فوبیاها در میان سایر فوبیاهای رایج شناخته شده است، از سوی دیگر، اعتیاد به موبایل هم داستانی دیگر دارد. کاربرانی که معتاد تلفن همراه خود هستند، نه اهل دود و دم هستند و نه مبتلا به مشکل روانی، اما تحت هیچ شرایطی نمی توانند بدون تلفن همراهشان روز را به شب و شب را به روز برسانند، دور از آن غیرممکن است تا آنجایی که اگر تلفن خود را در مکانی جا بگذارند، انچنان دچار استرس و اضطراب می شوند که گویی چیز ...
شعر و اندیشه محمود کیانوش بررسی می شود
به گزارش جام جم آنلاین به نقل از روابط عمومی رادیو فرهنگ، شاعر در آیینه برنامه ای است از گروه ادب و هنر است که هر دوشنبه ساعت 16 تا 16:30 با موضوع شعر و بررسی شاعران معاصر تقدیم علاقه مندان شعر و ادب خواهد شد. بابک نیک طلب و جعفر ابراهیمی دوتن از شاعر کشور درباره فردا قرار است درباره اشعار و اندیشه و همچنین سبک و سیاق شعری محود کیانوش که از پیشکسوتان شعر کودک و نوجوان نیز هست گفتگو کنند ...
اعتماد شکسته پزشک و بیمار در ایران
اتخاذ تصمیم های سخت گیرانه درباره اعلام و بازبینی عوارض داروها به چشم می خورد. نتیجه اعمال این راهکارها در سیستم بهداشتی آمریکا به اینجا انجامید که براساس آمارهای حیاتی سال 2014 مرکز کنترل بیماری های عفونی آمریکا، خطای پزشکی دیگر در بین 10 علت اول مرگ ومیر آمریکاییان نیز قرار نمی گیرد. من برای نمونه به عنوان دستیار کودکانی که در سیستم آموزش پزشکی آمریکا تربیت شده، ساعت های مشخصی از دوران آموزش ...
روایت بازیگر محبوب "دورهمی" از روزهای گمنامی
.... بعد از این مجموعه بود که به برنامه سه شو دعوت شدم و بعد 13 قسمت سریال چهارسو را کارکردم و پس از آن در سریال اپیزودیک در قصه ها زندگی می کنند کار آقای داود بیدل حضور داشتم که هنوز هم در حال ضبط است. با حضور در دورهمی ، اما بالاخره 100 درصد اتفاقی که دنبالش بودید افتاد. خدا را شکر. بعد از در حاشیه به کاری مثل دورهمی نیاز داشتم تا کارم را تأیید کند و فضای بیشتری داشته باشم ...
هزارصدای شهریور به استاد مشکاتیان تقدیم شد
سروی س هنر جوان ایرانی ؛ بخش موسیقی: برگزاری چهارمین برنامه سنتی با داوری کریم صالح عظیمی، داود آزاد و اسماعیل امینی عصر روز چهارشنبه دهم شهریور، چهارمین برنامه بخش سنتی هزارصدا، در سالن اصلی فرهنگسرای ارسباران برگزار شد. در این برنامه که داوری آن را کریم صالح عظیمی در بخش آواز، داود آزاد در بخش آهنگسازی و نوازندگی و دکتر اسماعیل امینی در بخش شعر به عهده داشتند، گروه های ملک ...
فوتبالیستی که نقش اول شد
امیرعلی دانایی نقش اول سریال کلاه پهلوی و فیلم سینمایی اشباح داریوش مهرجویی شنبه شب مهمان برنامه دورهمی بود. مهران مدیری پس از مرور سوابق کاری امیرعلی دانایی، خطاب به او گفت: موضوع ما بحران آب است، چه چیزی دوست داری بگویی؟ که امیرعلی دانایی در پاسخ گفت آب را کمتر مصرف کنیم ؛ که باعث شد مهران مدیری با خنده به او جواب دهد این را که من یک ساعت است دارم می گویم! امیرعلی دانایی ...
کانلت هیل در جزیره وحشت
به گزارش جام جم آنلاین ، کلید فیلم برداری این محصول مستقل و کم خرج سینما، امروز در لوکیشن های شهراسکاتلند زده می شود. داستان فیلم در باره سه دریانورد است که از زندگی شهری دور شده و سر از یک جزیره دورافتاده درمی آورند. این داستان در سال 1856 اتفاق می افتد و حال و هوایی ماورا طبیعی دارد. کشتی شکسته دریانوردان، در یک محل عجیب و غریب به گل می نشیند. در این جزیره دورافتاده، فقط چهار نفر زندگی می کنند. گورستانی که دریانوردان پیدا می کنند، باعث ترس و وحشت شان می شود. به دنبال این موضوع است که این سه دریانورد، تلاش خود برای فرار از جزیره و بازگشت به محل اصلی زندگی شان را آغاز می کنند. به نوشته هالیوود ریپورتر، کانلت هیل در نقش یکی از سه دریانورد ظاهر می شود، که رهبری شان برای فرار از جزیره را به عهده می گیرد. کار نگارش فیلم نامه جزیره را تیم دو نفره متیو باتلر و فیز جینجر انجام داده اند. این دو امر کارگردانی فیلم را هم به عهده دارند. این محصول مستقل سینمای انگلستان با هزینه ای 10 میلیون دلاری تولید و برای بهار سال آینده میلادی، آماده نمایش می شود. کانلت هیل در مجموعه تاریخی بازی تاج و تخت شبکه اچ بی او، در نقش کاراکتر لرد واروس بازی می کند. ...
انتقاد پرویز پرستویی از حاضران در مراسم تشییع داود رشیدی (عکس)
این دنیا می آییم و سپس هم رجعتی داریم، به جایی که در باورمان است. او سپس گفت: فکر نمی کنم داود رشیدی رفته است، آقای رشیدی هست و هنر ایشان تا ابد ماندگار است. حدود 26 سال پیش قرار بود با ایشان مجموعه ای را کار کنم و او برای مدتی ممنوع التصویر بود. خاطرم نیست چه سالی بود اما این استاد درباره ممنوع الکاری اش جمله ای را به من گفت که همیشه در ذهنم مانده است و آن این بود من مدتی فکر کردم و ...
تقدیر اینستاگرامی همسر داوود رشیدی ( عکس)
به گزارش جام جم آنلاین، برومند نوشت: صبح به خیر عزیزانم دلم نیومد روز رو با غم و اندوه شروع کنید . یک عکس شاد از روزی خاطره انگیز براتون گذاشتم تولد اقای رشیدی 25 تیر ماه1394 یعنی یکسال قبل فرهاد ،خودم، داود عزیزم ، لیلی ، از همراهی و مهربانی همتون در جمعه نبودن داود رشیدی ممنونم هفته سختی بود که جز با همراهی مردم عزیز نمی شد ان را تحمل کرد ...
رادیو ایران این هفته به موضوع ازدواج می پردازد
به گزارش جام جم آنلاین از شبکه رادیویی ایران، دکتر رهبر معاون حمایت از خانواده کمیته امداد امام خمینی در برنامه سلام ایران در باره ازدواج صحبت می کنند. همچنین پوریا پاکرو کارشناس روانشناسی در برنامه خانه و خانواده درباره سن ازدواج صحبت می کنند. حجت الاسلام ماندگاری کارشناس مذهبی، در برنامه به افق آفتاب رادیو ایران در شرح و تفسیر ازدواج و معیارهای انتخاب همسر صحبت می کنند ...