سایر خبرها
توصیه مطهری به رییس جمهور درباره حصر/ دستور قضایی برای برخورد با قمه زنی/ توصیه فائزه هاشمی درباره حجاب ...
دهان چرخیده است، واکنش های زیادی نسبت به این پیشنهاد صورت گرفته است که شاید تندترین آنها مربوط به محمد تقوی بود. اما خود منصوریان همچنان از وجود چنین پیشنهادی حرف می زنند. بهتاش فریبا در مصاحبه با روزنامه گل چاپ امروز ( دوشنبه ) گفته که مدارک این پیشنهاد موجود است. او منصوریان را ستایش کرده که کار در استقلال را به تجربه حضور در انگلیس ترجیح داده است.حسن روشن اما در همین مورد صحبتی را مطرح کرده که ...
مراسم تجلیل از خاندان عتیقی در مجموعه سعدآباد برگزار شد
شیرازه بندی و جلد سازی) ادامه یافت و در پایان از خاندان عتیقی با اهدای لوح سپاس تقدیر شد. خاندان عتیقی مقدم به نسلی از هنرمندان تعلق دارد که عمر مفید خود را به بازسازی و مرمت و تداوم هنرهای سنتی ایران صرف کرده اند. جد اعلای آنان عارف و شاعر قرن هشتم هجری، مولانا جلال الدین عتیقی است. استاد حسین عتیقی مقدم، هنرمند معاصر این خاندان، در کنار هنر صحافی سنتی در کار نگارگری و تذهیب و خوشنویسی و ...
گرامیداشت مولوی و بزرگداشت یک مولوی پژوه
) پیوند بخورد. در غزلیات دیوان شمس، مولوی درباره امام حسین (ع) ابیاتی را می سراید نظیر کجایید ای شهیدان خدایی/ بلاجویان دشت کربلایی که از جمله غزل های ناب او است. وی یکی از ویژگی های مهم و برجسته مولوی را مساله شناسی دانست و اظهار کرد: مولوی از آن دسته شاعرانی است که همزمان فلسفی می اندیشد و زیست می کند اما فلسفه اش از جنس متعارف و معمولی فلسفه نیست. زیرا نگاهی فرافلسفی و فراکلامی دارد و ذهنش ...
گم گشته ی دیر آشنا
محمد منصوری/میرملاس از هنگام نوجوانی و جوانی با او کم و بیش آشنایی داریم که پس از آن چنان ما را در کام کشیده است که هر لحظه می توان با او زندگی کرد ، این هم حقیقتا نه مجازا واقعیت دارد. روزی نیست که به او نیاندیشیم یا از او نگوییم یا [...] محمد منصوری/میرملاس از هنگام نوجوانی و جوانی با او کم و بیش آشنایی داریم که پس از آن چنان ما را در کام کشیده است که هر لحظه می توان با او زندگی کرد ، این هم حقیقتا نه مجازا واقعیت دارد. روزی نیست که به او نیاندیشیم یا از او نگوییم یا با او سخن نگوییم یا به آثارش مراجعه نکنیم یا شعری از اشعارش را در خاطرمان نگردانیم یا در نوشته ای به کار نبریم و یا در خطابه ای از آن استفاده نکنیم لذا با زندگی روحی و فکری ما عجین شده است . باری ؛ مولانا جلال الدین محمد بلخی شاعر پارسی زبان قرن هفتم ، با آنکه چند سال اول کودکی را در خراسان زندگی کرد اگر چه نگوییم او شاعر ایرانی به معنای مصطلح امروزی کلمه است ولی به ایران بزرگ و حوزه فارسی زبان متعلق می باشد ؛ اما چه زشت است که بر سر ایرانی بودن یا ترکی بودن یا روسی بودن مولانا کشمکش دارند ؛ هر چند که مولوی برای حوزه فارسی زبان فخر ملی ست اما مولانا اختصاص به مالکیت و محدود به مرز های جغرافیایی ندارد ؛ او از آنِ کسی است که مثنوی را احساس می کند و می فهمد . می دانیم که در بلخ زاده شد مرز میان افغانستان و تاجیکستان کنونی که یک سال قبل از حمله مغول در دوازده سالگی هجرت کرد و سرنوشت چنین بود که گر چه مغول ها به ایران حمله کردند و آن ویرانی و کشتار را پدید آوردند ولی در فضای به وجود آمده به رشد نوعی از شعر ، عرفان و بلاغت مجال داد که دست کم چند شاعر بزرگ به ما تقدیم کنند که مولانا یکی از آنها بود و لذا او به حج رفت و نهایتا به ترکیه و در قونیه سکونت گزید که در آنجا حلقه ای از یاران پارسی زبان داشت و چنین بود که می توانست این اشعار را بسراید چنان که می دانیم مولوی در خلوت نمی نشست تا شعر بگوید ، نه غزل هایش و نه مثنوی معنوی او چنین سروده شده اند . مثنوی معنوی که همچنان مورخان نوشته اند و خود مثنوی گواه می دهد ، مولانا شب ها می نشست با یاران خویش و گاهی تا سپیده دم می گفت و آنها می نوشتند . او دست به قلم نمی برد و چیزی بر کاغذ نمی آورد ، در همین دفتر اول اشاره ای هم می کند : صبح شد ای صبح را پشت و پناه / عذر مخدومی حسام الدین بخواه (1) بنابراین نشان می دهد که سخن تا صبح می کشید ، مجلسی بوده و گاهی نامحرمانی وارد مجلس می شدند و مولوی دم در می کشید و سخن نمی گفته است : چون که نامحرم در آید از درم / پرده در پنهان شوند اهل حرم چون در آید محرمی دور از زند / بر گشایند آن ستیران روی بند (2) دوستان مولانا حقیقتا به سان ضبط صوت های امروز عمل می کردند حتی یک کلمه از سخنان او را نمی گذاشتند روی زمین بیافتد و همه را ثبت می کردند به همین دلیل اختلاف نسخ میان مثنوی و دیوان شمس نه اینکه چیزی نباشد اما نسبت به آن هجم عظیم شصت هزار بیت مسلما کم است و اینها حافظان بسیار امین و احسانا با سواد بودند گر چه بسیار از آنان هم افراد عادی بوده اند به همین خاطر مولوی قدری مسیحا وار عمل می کرد ؛ نزد عالمان و فرهیختگان و فضلا نمی رفت و مجلس او از مردم عادی ، بازاری ، کسبه و نافرهیختگان و تحصیل نکرده گان تشکیل می شد و حتی بر ایشان خرده می گرفتند که این جماعت نا اهل هستند که در جواب می گفت : ” اگر اهل بودند خود خدمتشان می رسیدم ” . او اینچنین رفتار می کرد ، دیگران که این وضعیت را ملاحظه می کردند که مولانا با اینگونه افراد می جوشد در مجلسش شرکت نمی کردند اما همین دسته های عادی بزرگترین خدمت را به او می کردند که به ثبت این اشعار در تاریخ انجامید . به عقیده نگارنده ؛ مولانا به ظاهر شاعر ولی جامعه شناسی زبردست در حوزه روش شناسی مردم نگارانه است ، وی همچنین د رحوزه کنش متقابل نمادین نیز ورود کرده که روش او روش هم دِلانه است زیرا که ا با حضور یافتن در بین گروه های مختلف زندگانی آنها را در قالب شعر و پند و اندرز بیان کرده است . باید به این نکته توجه داشت که سبک در گذشته اینگونه بوده است که تحصیل کرده گان مخصوصا کسانی که در علوم دینی تحصیل کرده اند ، ذولسان بوده اند . به دو زبان قطعا مسلط بوده اند خصوصا در زبان فارسی و عربی که مولانا یکی از آنهاست ، همچنین حافظ و سعدی . مولوی اشعاری هم به زبان عربی ، ترکی و همچنین یونانی عامیانه دارد اما مطلقا از اهمیت شعر های پارسی اش برخوردار نیست زیرا که با اشعار ترکی و عربی و ... تفنن می کرد . به گفته تحلیل گران ، اشعار عربی حافط بلاغت چندانی ندارد و سست می باشند اما سعدی را عربی دان درجه یک می دانند که قصاید فوق العاده ای هم دارد . مولانا در جایی شعری دارد که شاید با مزاق ما پارسی زبانان خوش نیاید آنجا که می گوید : لی حبیباً حُبهُ یشوی الحشاء / لَو یَشیع یَمشی الی عینی مشاء (3) من دوستی دارم که عشق او دل من را بریان کرده است ... که سپس می گوید : پارسی گو گرچه تازی خوشتر است / عشق را خود صد زبان دیگر است بوی آن دلبر چون پران می شود / آن زبان ها جمله حیران می شوند (4) در نتیجه زبان اصلی او پارسی بوده است و بدین زبان اشعارش را می سروده است ، در دیوان شمس هم همینگونه است حتی غزل های ملمع دارد. ما با چند شخصیت از مولوی در “مثنوی معنوی” ، “غزلیات شمس” و همچنین در “فیه ما فیه” مواجه هستیم ؛ در مثنوی شیوه مولوی معلم وار است ، گاهی شور شاعری او بالا می گرفته است اما خویشتن داری می کرد و می کوشید بر آن مهار بزند یا به قول خودش : در چنین مستی مراعات ادب / خود نباشد ور بود باشد عجب (5) عبد الحسین زرین کوب در جایی می گوید (6)که سبک مولانا ” منبری ” است گویی که مخاطبان و مستمعان در حضور او هستند و برایشان سخن می گفته است و به فراخور حال مخاطبانش توجه می کرد ، اگر می دید ملول اند قصه یا مثلی می گفت حتی گاهی سخنانی می گوید که از داستان های عامیانه هم پایین تر است تا جایی که الفاظ رکیک چاره ی کارش بوده است ؛ این شیوه نزد هیچ یک از بزرگان دست کم یافت نمی شود . علاوه بر این که نکوهشی هم بوده و خواسته از آن حشمت فضلایی خویش بکاهد تا به زیر آید و همنشین دیگران گردد . در مثنوی چنین است که ، پند می دهد واعظی می کند اما در عین حال حکمت های خیلی عمیق می گوید و قابل درک است چون در خور فهم مخاطبانش نگفته است و مشخص است که برای دیگران سروده است . مرحوم جلال همایی تعبیر خوبی دارد ، می گوید : مولانا به سان یک غواص است که تا مدتی روی آب شنا می کند و یکمرتبه غوطه می خورد و متوجه نمی شوی تا چه عمقی رفته و از جایی دیگر دوباره سر بیرون می آورد . به همین خاطر است که تمام احوال مولوی در مثنوی منعکس شده است ، و همچنین بهترین آینه ای که بخواهیم مولوی را در آن ببینیم و بشناسیم همین کتاب مثنوی ست که چیزی نیست که او فرو ننهاده باشد آنجا که می گوید : ما چه خود را در سخن آغشته ایم / کز حکایت ما حکایت گشته ایم گر هزارن طالب اند و یک ملول / از رسالت باز می ماند رسول اسب خود را ای رسول آسمان / در ملولان منگر و اندر جهان فرخ آن ترکی که استیزه نهد / اسب خود در خندق آتش جهد گر پشیمانی بر او عیبی کند / اول آتش در پشیمانی زند خود پشیمانی نروید از عدم / چون ببیند گرمی صاحب قدم (7) بر خود نهیب می زد که تند و گرم برو آن وقت ملالت های دیگران تو را سرد نخواهد کرد . و همچنین مولوی شاعر و عاشق در دیوان شمس را می یابیم ؛ به تعبیر خود : حلاج اشارتگر از خلق به دار آمد / از تندی اسرارم حلاج زند دارم (8) می گوید من در دیوان شمس راز هایی را فاش می کنم که اگر حلاج بود او خود مرا دار می زد . ” شمس به مولانا آموخت که در ساحت عشق محققانه سخن بگوید ” (9) ؛ تا پیش از شمس مولوی یک غزالی دیگر بود ، مرد عالمِ مفتی ، خطیب و واعظ و همچنین خوش زبان و بلیغ ولی عنصری که کم داشت ” عشق ” بود این همان گوهری بود که شمس در واقع نصیب مولانا کرد . شمس در سطحی نبود که به مولانا مطالبی یاد دهد چون مولوی از او عالم تر بود اما در حقیقت شمس این بارهایی را که بر دوش مولوی سنگینی می کرد ، دویدن او را کند تر کرده بود ، گرفت : گفت که تو شیخ شدی شمع شدی رهبر این جمع شدی / شمع نیم جمع نیم دود پراکنده شدم (10) تمامی متعلقاتش را از او ستاند و به فرمان شمس آنها را ترک گفت و به همین خاطر سماع پیشه کرد . صاحب نظران بر این باورند که مثنوی ؛ قرآن در زبان فارسی است ؛ تفسیر قرآن نیست بلکه قرآن است در زبان فارسی . مولوی اذعان می کند که به او هم وحی شده است حتی بدون اینکه بداند اشعار را بر زبان آورده است ؛ اگر بپذیریم که این ادعا صحیح باشد به توجه به ابیات مولوی آیا سکوت دو ساله ی او بین دفتر اول و دوم شباهتی با ویژگی هایی از حضرت محمد (ص) ندارد؟ . مدتی وحی به پیامبر نمی رسید و از این حالت ملول شده بود که آیه رسید : مَا وَدَّعَکَ رَبُّکَ وَ قَلَی (11) ؛ خدا تو را ترک نکرده ، و با تو وداع نگفته است . در نظر مولوی اینچنین بوده است چون مقدمه ای بلند که بر مثنوی در دفتر اول نوشته است آنجا تمام اوصافی که قرآن برا خویش شمرده است او برای مثنوی ذکر می کند : ” کتابی که جز پاکان دستشان به آن نرسد یا خداوند با این کتاب عده ای را گمراه و عده ای را هدایت می کند ” . یا در جایی می گوید : هست قرآن حال های انبیا / ماهیان پاک بحر کبریا (12) او معتقد بود که وحی پایان نپذیرفته است ، برای خویش مقام پیامبری قائل نبوده است ولی متوجه این امر هست که وحی پایان نیافته است ، نه اینکه هر کسی که به او وحی شود پیامبر است چرا که وقتی کسی ماموریت پیامبری دارد ، پیامبر است به همین خاطر است که می گوید برای اینکه عامه انکار نکنند می گوییم وحی دل است و الا منظور همان وحی حق است چون وحی یک امر ذو مراتب است هم ضیعف تر هم قوی تر دارد همچنان که در قرآن است و مولوی هم بدان استناد می کند ، حتی در مثنوی هم اذعان می کند : نه نجوم است نه رمل است و نه خواب / وحی حق الله اعلم بالصواب از پی رو پوش عامه صوفیان / وحی دل خوانند آن را در بیان (13) او اذعان می کند که وحی حتی بر زنبور هم فرو آمده چرا که بر اثر وحی الهی زنبور مولد عسل شده است سپس ما آدمیان که خداوند فرموده است : وَ لَقَد کَرَمنا بَنی آدم ... وحی نازل شده بر ما قطعا برتر از زنبور خواهد بود و لذا چرا به ما وحی نشود تا ما از طریق الهام و کشف حقایق را دریافت نکنیم . چون که او حی الرب الی النحل آمدست / خانه ی وحیش پر از حلوا شده ست این که کرمناست بالا می رود / وحیش از زنبود کی کم می رود (14) مولانا هم اهل طریقت ، شریعت و هم حقیقت بوده است و این سه کمتر در یک نفر جمع می شود که این بزرگوار این سه را در خود گرد آورده است . . پی نوشت: مثنوی معنوی ؛ دفتر اول ، مولوی مثنوی معنوی ؛ دفتر اول ، مولوی غزلیات شمس ؛ غزل شماره 264 ، مولوی مثنوی معنوی ؛ دفتر دوم ، مولوی مثنوی معنوی ؛ دفتر سوم ، مولوی پله پله تا ملاقات خدا ؛ دکتر عبدالحسین زرین کوب مثنوی معنوی ؛ دفتر سوم ، مولوی غزلیات شمس ؛ غزل شماره 1459 ، مولوی قمار عاشقانه ؛ فرج دباغ غزلیات شمس ؛ غزل شماره 1393، مولوی قرآن کریم ؛ سوره الضحی ، آیه -3- مثنوی معنوی ؛ دفتر اول ، مولوی مثنوی معنوی ؛ دفتر چهارم ، مولوی مثنوی معنوی ؛ دفتر پنجم، مولوی درج شده توسط : سرویس خبر و رسانه " میرملاس " ...
ابلاغ قانون عضویت ایران در بانک سرمایه گذاری زیرساخت آسیا به دست ریاست جمهوری
مجاز بانک؛ (3) تعلیق یک عضو؛ (4) تصمیم گیری در رابطه با اختلاف های حاصل از تفسیر یا اجرای این اساسنامه که توسط هیأت مدیره ارائه شده باشد. (5) انتخاب مدیران بانک و تصمیم گیری در رابطه با هزینه هایی که باید برای مدیران و مدیران جانشین و حق الزحمه های مربوط در صورت وجود به موجب بند (6) ماده (25) پرداخت شوند؛ (6) انتخاب رئیس، تعلیق سمت یا عزل وی، تعیین حق ...
پایه گذار هسته های مقاومت در ارتش چه کسی بود/ مردی که فرماندهان جوان ارتش جمهوری اسلامی را تربیت کرد
ضدانقلاب قرار نگیرد. در همانجا بود که احکام فرماندهی پادگان ها و لشکرها صادر و توسط شهید قرنی امضاء می شد. من هم احکام را به آقای مهندس چمران که آن روزها در صدا و سیما بود، می رساندم تا از آنجا پخش و ابلاغ شود. اما این شهید بزرگوار در همان دانشکده افسری که به حق برای آن اهمیت فوق العاده در ایجاد ارتش مکتبی و متعهد قائل بودند در همانجا ماندند. ایشان اعتقاد داشت که اگر از همین سرچشمه دانشکده ...
فراهم نمودنِ نسخه ی قرآنی برای ابوبکر (1)
سابقه دارد. (3) ولی به هر انگیزه ای که بوده نخستین اقدام رسمی را در این باره ابوبکر به عمل آورد و به همین جهت نخست اقدام ابوبکر را مورد بحث قرار می دهیم و پس از آن سراغ مصاحف دیگری می رویم که در همان زمان رواج داشته است. سُدّی (م127ه) به چند طریق از عبد خیر (4) نقل می کند که علی (علیه السلام) فرمود: خداوند ابوبکر را رحمت کند. او نخستین کسی است که (قرآن را) میان دو جلد جمع کرد. و یا درباره ی ...
فراهم نمودن نسخه ی قرآنی برای ابوبکر (2)
، کاتبی یهودی بود که در خدمت پیامبر به نامه ها پاسخ می داد. ولی پیامبر از یهودیان ایمن نبود. به زید فرمود که خط زبان یهود را (عبرانی، و سریانی را هم گفته اند) بیاموزد که او در 9 یا 15 و یا 17 روز آن را آموخت و از آن پس نامه های یهودیان را او پاسخ می داد. (6) درباره ی زید از اینها بیشتر هم گفته اند: او أعلم مردم به فرائض بود. (7) او چندین زبان می دانست: فارسی، روسی، قبطی، حبشی، سریانی، عبری ...
بررسیِ مصحفِ منسوب به علی بن ابی طالب (ع)
نیز گویا چنین مصحفی وجود داشته که گویا بعدها آتش بدان سرایت کرده است. (40) همچنین گفته اند در کتابخانه ی ایاصوفیه مصحفی به خط علی (علیه السلام) در دو مجلد بوده است. از نجف خبر دیگری داریم که معلوم نیست مربوط به همین نسخه است یا نظیر آن. مرحوم مجتهد زنجانی می گوید: من در ماه ذی الحجه 1353ه. ق در کتابخانه ی علوی نجف، قرآنی به خط کوفی دیدم که بر آخر آن نوشته بود: کتبه علی بن ابی طالب (علیه السلام ...
فریبا ملکیان: شرح آثار مادرم درباره مثنوی منتشر می شود/ شرح منظومه ملاهادی سبزواری در عالم رویا
گروه فرهنگی :آیین گرامیداشت مقام مولانا جلال الدین محمد بلخی و مرحومه مهدیه الهی قمشه ای، مولاناپژوه و قرآن شناس کشورمان امروز (یکشنبه 11 مهر) با حضور فریبا ملکیان و افشین علاء، فرزند و داماد زنده یاد قمشه ای، فاطمه راکعی شاعر و قرآن پژوه و حسینعلی قبادی رییس پژوهشگاه علوم انسانی و مطالعات فرهنگی در این پژوهشگاه برگزار شد. *خاندان الهی قمشه ای حق بزرگی بر گردن فرهنگ معاصر ایران دارند ...
در تولید آثار عاشورایی دچار آسیب های جدی شده ایم/ برخی با خون سیدالشهدا (ع) تجارت می کنند
حسین (ع) وجود دارد . یک نوع که دور از تحریفات است و آثار نعمت الله نجفی صالح آبادی و شهید مطهری جزو این نوع تاریخ نگاری است. مثلا شهید مطهری در کتاب حماسه حسینی معتقد است که تعداد روضه های دروغ به چندین جلد کتاب چند هزار صفحه ای می رسد. اما نوع دوم تاریخ نگاری دقیقا در مقابل نوع اول قرار دارد که دقت کافی در روایت ندارد. مثل کتاب کربلا فوق الشبهات استاد جعفر مرتضی عاملی که در نقد حماسه ...
شناخت مان از هند کم است/ تأثیرات فرهنگ ایرانی اسلامی بر شبه قاره
شده است در زمینه سینما هم شده است؟ ارتباطات سینمایی ایران و هند از ابتدای کار سینما در ایران بوده است. به فرض مثال بخشی از کارهای اولین فیلم سینمایی ایران یعنی دختر لر در بمبئی انجام شده است. امروزه هم فیلم مستند زیادی درباره داشته های فرهنگی ما در آنجا ساخته شده است. که از شبکه های مختلف سیما پخش می شود. *الان ما چقدر نسخه خطی در هند داریم؟ آمار دقیقی در دست نیست ...
بنیاد در آینه مطبوعات
برگزار می شود، گفت: درنکوداشت شهید جوانمرد و فاضل اندیشمند سیدعبدالکریم هاشمی نژاد که صبح چهارشنبه هفتم مهرماه از ساعت 9 تا 11 برگزار می شود آیت الله علم الهدی نماینده ولی فقیه در خراسان رضوی و امام جمعه مشهد سخنرانی خواهد کرد. وی با بیان اینکه مزار این شهید درششم وهفتم مهرماه توسط آستان قدس رضوی گل آرایی خواهد شد، افزود: امروز(سه شنبه) نیز استادان و دانشجویان دانشگاه فرهنگیان مرکز تربیت ...
شرایط قابل استماع بودن دعوی در فقه
به وسیلۀ اجرای قانون، از حقوقشان در برابر دیگری حمایت شود (کاتوزیان، 1373، ص 117). دکتر عبداله شمس با بررسی بیشتری گفته است: دعوی در قوانین در سه مفهوم مختلف به کار رفته است: اول دعوی، توانایی قانونی مدعی حق تضییع یا انکار شده در مراجعه به مراجع صالح در جهت وارد بودن یا نبودن ادعا و ترتب آثار قانونی مربوط است. دوم دعوی در بعضی مقررات، به مفهوم منازعه و اختلافی آمده است که در مرجع ...
حکومتی شیعه اوده در شمال هند
، وجود حکومت شیعه اوده در شمال هند به معنای وجود محیطی مناسب برای مهاجران و از آن جمله علمای شیعه بود. در دوره صفویه و از زمره علما، تعدادی از خاندان مجلسی در ارتباط با بازرگانان و تجّار هندی قرار گرفتند و بعضی از دختران این خاندان هم با بازرگان بزرگ ازدواج کردند. (ر.ک. بهبهانی، 1370، ص127) از میان فرزندان ملامحمّدتقی مجلسی (م1070ق)، ملاعبدالله به هند مهاجرت کرد و فرزندان او در هند ماندگار ...
اسرائیلیّات؛ زمینه ها و انگیزه ها (2)
ظاهر به آیین اسلام روی آوردند و نیّت ها و مقاصد خود را در ورای آیین خویش پنهان داشتند، تا از این طریق نیرنگ خود را بر ضدّ مسلمانان جامه ی عمل بپوشانند. زیرک ترین و حیله گرترین آنان، کعب الأحبار، وهب بن منبِّة و عبدالله بن سلام بودند که ... به جعل و دسّ در روایات نبوی پرداختند. (85) محمّد رشید رضا با این اعتقاد و اندیشه، ضمن بیان سخن ابن تیمیّه و موضع گیری وی درباره ی نقل و پذیرش روایات ...
اسم و رسم ناشران برای - لاک پشت پرنده - اهمیتی ندارد
.../ مترجم: شهلا انتظاریان/ ناشر: محراب قلم - آقای هزارپا و کفاش/ نویسنده: سامگیس زندی/ناشر: کانون پرورش فکری کودکان و نوجوانان - من آبی، من سبز/شاعر: صفورا نیری/ ناشر: توکا - دانش فوق پیشرفته برای نوجوانان/ نویسندگان مختلف/ مترجم: جواد ثابت نژاد/ ناشر: ذکر - مجموعه دنیای شگفت انگیز حیوانات(4 جلد) / نویسنده: پیام ابراهیمی/ ناشر: شهر قلم ...
دسته بندی مطالعات دینی درباره زنان و مبانی امام موسی صدر
مردان را نیز می تواند دربربگیرد. بعد از ایشان نیز علامه طباطبایی در تفسیر المیزان در جلد دوم و چهارم بحث زن را مطرح می کند و تعریفی از ماهیت واحد جوهر زن و مرد بیان می کند. البته ایشان معتقد است که اختلافاتی در قوانین بین زن و مرد وجود دارد و برای آن فلسفه درست می کند، اما آن نوع نگاه قبلی که رایج و حاکم بود و حتی در کتاب های حکمت متعالیه ما هم به آن اشاره شده که زن موجودی است بین انسان و حیوان دیگر ...
دلایل پذیرش یا عدم پذیرش روایات اهل کتاب (1)
رسول خدا (صلی الله علیه وآله وسلم) آیا می توانیم از بنی اسرائیل روایت کنیم؟ فرمود: آری، مانعی ندارد؛ زیرا شما چیزی از آنان نقل نمی کنید، مگر آن که از آن عجیب تر نیز در میان آنان وجود دارد. (45) نکته ای که در این جا اهمیّت دارد این است که احادیث دالّ بر جواز، از جمله این حدیث، از نظر سند به زیدبن اسلم (46) و عبدالرحمن بن زید (47) می رسد، که هر دو متروک الحدیث هستند. شمس الدین ذهبی درباره ی ...
کتابی که در دو نقطه ایران و توسط دو ناشر چاپ شد!/ یک کپی کاری علمی
...، در وب گاه شخصی من در دانشگاه صنعتی شریف وجود داشت. تاریخ نسخۀ وُرد بهار 1390 را نشان می دهد. این نسخه به عنوان بخش های مختلف درس سیاست گذاری انرژی تدریس می شد. درس سیاست گذاری انرژی در سال های 1389 و 1390 در رشتۀ کارشناسی ارشد و دکترای گروه سیستم های انرژی در دانشکدۀ مهندسی انرژی دانشگاه صنعتی شریف دو بار ارائه شد. تا به امروز نیز این درس تقریباً یک ترم در میان ارائه شده است. هنوز هم نسخۀ ...
با مدعیان طب اسلامی برخورد کنید
حتی فخرفروشی به شخص خود به صلاح نیست و از لحاظ فلسفی نیز استدلالی به سود آن وجود ندارد. بنابراین، به اعتقاد من درپاسخ به اینکه مولانا از آن کیست باید گفت از این منظر، از آن هیچ کس نیست و از آن همه است. - اگر منصفانه به شخصی مثل مولانا نگاه کنیم، باید بگوییم ایشان یکی از صاحبنظران و متخصصان طب روحانی و معنوی است. در واقع، امثال مولانا، شمس تبریزی و شخصیت هایی- به گمان من- بزرگ تر از ...
نوشتن قرآن در زمان نزول
منزوی بوده است. به اضافه که آگاهی های ما از دوران مکه، نسبت به مدینه، کمتر است. بنابراین، بررسی روایات و اخبار در این زمینه کار مشکلی است. یکی از جهات خاص این اشکال، انگیزه ها و گرایش های مختلف، بخصوص تمایلات عقیدتی و مسلکی، در ثبت نام افراد به عنوان کاتب وحی است. علاقه به داشتن نام در این فهرست افتخار، بخصوص که تاریخ اظهار اسلام افراد به طور دقیق برای همه یکسان ثبت نشده، لحظات حضور هر کاتبی در خدمت ...
بزرگداشت حافظ با یاد مولانا
...> سعود سلطانی فر پنجشنبه شب در مراسم یادروز حافظ و مولانا در جوار آراگاه حافظ با تاکید بر اینکه برگزاری این مراسم باید به حفظ هویت ایرانی کمک کند، بیان کرد: خردمندی، تبحر و... از ویژگی های مهم حافظ است که باعث شده این شاعر را حافظه فرهنگ و ادبیات ایران اسلامی بدانیم. وی با اشاره به اینکه در تمامی شبها و روزها باید به احترام نام بزرگ او کلاه را از سر برداریم، اظهار داشت: امروزه این شاعر فقط ...
نگاهی به 10 اثر ادبی مهم در زمینه دفاع مقدس
یادداشت و حاشیه بر کتاب های مذکور و همچنین به صورت شفاهی درباره آنها اظهار نظر کرده اند. کتاب دا این کتاب روایت خاطرات سیده زهرا حسینی در بصره و خرمشهر است که توسط سیده اعظم حسینی تدوین و تنظیم شده است. سال های محاصره خرمشهر توسط نیروهای عراقی محور مرکزی این کتاب را تشکیل می دهد. بیان حوادث تکان دهنده و شرح جزئیات به اعتقاد اغلب کارشناسان، این کتاب را به عنوان مهمترین و تأثیرگذارترین اثر در ...
سکونت در کنار مرقدهای مقدّس شیعه در زمان فتنه ها
کرمانشاهی یا سید محمّدعلی مهدی بحرالعلوم به ایرن مهاجرت کردند (معلم حبیب آبادی، 1337، ص316) که موجب نشر عقاید اصولی در شهرهای ایران هم شدند. اما آنچه ما را به بحث اولیه مربوط می کند این است که باز هم این خاندان مجلسی بودند که رهبران مکتب اصولی در عراق بودند. مراجع فهرست منابع 1. آزاد بلگرامی، غلامعلی، سبحه المرجان فی آثار هندوستان، نسخه خطی، ش18678، مشهد، آستان قدس رضوی. ...
از جلوه گری دیدگاه های شمس در مولوی تا تلفیق عشق و عقل
مربوط به او از ناحیه قونیه بودند. ** دیدگاه های مولوی تقی پور با اشاره به اینکه دیدگاه های مولانا برگرفته از دیدگاه شمس و تغییر و استحاله در درون خود او بود، تصریح کرد: دیدگاه های معرفتی مولانا، ضد اعتدال اخلاقی بود. در معرفت شناسی معتقد بود حدوسط وجود ندارد، اعتدال در اخلاق را قبول نداشت و گاهی هم از عرفان بیرون می زد. در تصور گنجد اوسط یا میان اول و آخر بیاید تا در ...
شکار لاک پشت های پرنده در شهر کتاب مرکزی
: محراب قلم - آقای هزارپا و کفاش/ نویسنده: سامگیس زندی/ناشر: کانون پرورش فکری کودکان و نوجوانان - من آبی، من سبز/شاعر: صفورا نیری/ ناشر: توکا - دانش فوق پیشرفته برای نوجوانان/ نویسندگان مختلف/ مترجم: جواد ثابت نژاد/ ناشر: ذکر - مجموعه دنیای شگفت انگیز حیوانات(4 جلد)/ نویسنده: پیام ابراهیمی/ ناشر: شهر قلم - دانشنامه ی اسباب بازی های طهران قدیم ...