سایر منابع:
سایر خبرها
نگاهی به جاذبه های گردشگری افغانستان +تصاویر
. چنان که بر یک دانه برنج باریک سوره های حمد شریف و اخلاص را معهٔ تاریخ و امضاء نوشته اند که عقل بیننده را به حیرت می اندازد. علی ای حال آقای سید محمد داؤد در خط نستعلیق از اساتیذ معاصر می باشند که به دست سحر بنان خویش چراغ عماد و رشید و میر عبدالرحمن را روشن می دارند. سید محمد داؤد الحسینی یکی از بیدل شناسان پر آوازهٔ کشور نیز بود که در مورد زندگی، آثار، افکار و موجودیت قبر میرزا عبدالقادر بیدل در محلهٔ یکه ظریف واقع در خواجه رواش کابل پژوهش های زیادی کرده است. یکی دیگر از آثار گرانبهای خطاطی سناتور سید محمد داؤد الحسینی لوحه سنگ قبر حکیم ابوالمجد مجدود بن آدم سنائی غزنوی است. ...
امامت زن برای زن در نماز جماعت از منظر مذاهب فقهی
... مروارید، علی اصغر (1410). سلسلة الینابیع الفقهیة، کتاب الصلوة، ج2، الدار الاسلامیة. موسوی خمینی، روح الله (1406). تحریر الوسیلة، ج1، چاپ مؤسسه النشر الاسلامی. موسوی، محمد بن حسین (سید رضی) (1414). نهج البلاغة، قم: مؤسسه نهج البلاغه. نجفی، محمد حسن (بی تا). جواهر الکلام، ج13، دار احیاء التراث العربی. نظام الدین و جماعه من العلماء (1423). الفتاوی ...
معتزله بصره؛ تفاوت ها و تمایزها
آنکه بصری ها معتقد بودند علی (ع) فقط در امر خلافت برتر از دیگر خلفاست (ابن ابی الحدید، 1380: 3/286). به بیان قاضی عبدالجبار: متقدمین از معتزله (بصریون) معتقدند بعد از رسول خدا (ص) علی (ع) در رتبه بعد از ابوبکر، عمر و عثمان قرار دارد، جز واصل بن عطا که ضمن محبت به عثمان قائل به افضلیت علی (ع) بر او بوده است (قاضی عبدالجبار، 1965: 767). البته در آرای واصل هیچ گونه نشانی که دال بر اثبات این ادعا باشد ...
فرقه ها چگونه پدید می آیند؟
...، پاسخ دادن به بحران های اجتماعی که دین را زیر سوال می برد، با استفاده از اجتهاد در دین سرلوحه کار نوگرایان می شود. در واقع، به طور مداوم، در زمان بروز چنین بحران هایی، این تلاش وجود دارد تا با ارائه راه حل های تازه، بحران های پدید آمده، حل و فصل شود. بحران های فرقه ای در جهان اسلام در قرون اولیه، یعنی از اول تا ششم و پس از آن در دوره حمله مغول تا صفویه، و زان پس در دو قرن گذشته، هر ...
هفتم صفر بر اساس قول مشهور سالروز شهادت امام مجتبی(ع) است
اکبر حضرت امام حسن مجتبی علیه السلام در هفتم ماه صفر واقع شده است، شهید اول (متوفای 786) می باشند ایشان در کتاب شریف دروس می فرمایند: الامام، الزکی، ابومحمد الحسن بن علی سید شباب اهل الجنه ولد بالمدینه یوم الثلاثاء منتصف شهر رمضان سنه اثنتین من الهجره ... و قبض بها مسموما یوم الخمیس سابع صفر سنه تسع و اربعین من الهجره. سند سوم : مرحوم کفعمی یکی دیگر از کسانی که قائل به شهادت ...
صبح امروز؛ برگزاری مجلس عزای امام حسن (ع) توسط رهبر انقلاب
. بزرگان محدثین از جمله احمد بن خالد برقی در المحاسن، کلینی در کافی، محمد بن حسن صفّار در بصائر الدرجات و ابن جریر طبری در دلائل الامامه روایتی از ابی بصیر از امام صادق (ع) نقل می کنند که مطابق آن این ولادت پس از ایام حج در سال 127 هجری و هنگام مراجعت آن حضرت به مدینه و در اولین منزل پس از جحفه به نام ابواء بوده است. که به تصریح معجم البلدان ابواء 33 میل (حدود 53 کیلومتر) تا جحفه فاصله دارد. با ...
نگذاریم غریبِ مدینه، غریب بماند!
نظر کمیت نیز تعداد قائلین به قول هفتم صفر نسبت به تعداد قائلین به قول بیست و هشتم صفر بیشتر است. در کتاب تثبیت الامامة نوشته سید قاسم بن ابراهیم الرسی که خود از نوادگان امام حسن مجتب (ع) و از علمای زمان خویش و از راویان احادیث هم بوده است، چنین آمده است: الامام الحسن علیه السلام ابوه الامام امیرالمؤمنین علی علیه السلام، امه فاطمه الزهراء سلام الله علیها، ولادته: ولد فی المدینه لیلة ...
نقدی بر تأویل ستیزی ابن تیمیه
.... عتیق، یوسف بن محمّد (1420). العقیده الاسلامیه من الکتاب و السنه النبویه، ریاض: دار الصمیعی. علوی مهر، حسین (1381). روش ها و گرایش های تفسیری، تهران: انتشارات اسوه. فریجه، محمّد (1415). الاصول المنهجیه للعقیده السلفیه، بیروت: المکتب الاسلامی. قاضی عیاض الیحصبی (1427). اکمال المعلم بفوائد مسلم، تحقیق: محمّد حسن اسماعیل و احمد فرید المزیدی، بیروت ...
روز هفتم صفر، یکی از روزهایی که نقل های مختلفی در باره آن وجود دارد.
اصول کافی نوشته و البته افراد دیگری مانند ابن جریر طبری شیعی هم در کتاب دلائل الامامه نقل کردند که امام جعفر صادق علیه السلام در این باره فرمودند این ولادت پر خیر و برکت بعد از ایام حج در سال 127 هجری و در زمانی اتفاق افتاد که آن حضرت به سمت مدینه برمی گشتند. در منطقه ای به نام ابواء امام موسی بن جعفر علیه السلام متولد شدند که این منطقه در فاصله حدود 50 کیلومتری منطقه جحفه قرار دارد. بر ...
قاعده وجوب هدایت و مباحث نبوت و امامت
علی الأئمه الإثنی عشر، قم، نشر بیدار، 1401 ق. دیلمی، حسن بن محمد، أعلام الدین فی صفات المؤمنین، قم، مؤسسه آل البیت:، چاپ اول، 1408ق. راوندی، قطب الدین سعید بن هبه الله، الخرائج و الجرائح، مؤسسه امام مهدی4، قم، چاپ اول، 1409ق. ربانی گلپایگانی، علی، القواعد الکلامیه، قم، موسسه امام صادق7، چاپ دوم، 1427ق. صدر، محمدباقر، بحوث فی علم الأصول، بیروت، چاپ اول، 1417ق. صدوق ...
شیوۀ تفسیری کنز الدقائق
حسینقلی مستعان، تهران، چاپخانۀ تابان، 1323ش. 11 شیخ طوسی، محمد بن حسن، التبیان فی تفسیر القرآن، به کوشش احمد حبیب قصیر عاملی، بیروت، دار احیاء التراث العربی. 12 طباطبائی، محمد حسین، المیزان، بازنشر قم، جامعۀ مدرسین. 13 قمی مشهدی، محمد بن محمد رضا، کنز الدقائق، به کوشش حسین درگاهی، تهران، 1368ش. 14 کلانتر، ابراهیم، گذری بر تفسیر شریف کنز الدقائق و بحر الغرائب و ...
دغدغه هایی در تألیف صحیح الکافی
...، ضمیمۀ الرجال خاقانی، قم، مکتب الاعلام الاسلامی، 1404ق. 10 بهبودی، محمد باقر، آخرین کلام در عرصۀ روایت و درایت حدیث ، کیهان فرهنگی، شم 35، بهمن 1365ش. 11 ... که تعزیر می کنند ، کیهان فرهنگی، شم 56، آبان 1367ش. 12 تحقیقی در بارۀ مذهب وقف و بررسی تاریخی واقفیه ، مدرس علوم انسانی، شم 5 7، پاییز و زمستان 1370 و بهار 1371ش. 13 حسن بن محبوب کوفی ، فقه ...
ترادف در واژگان قرآن و مشکلات ترجمۀ آن
، مبحث ترادف کلمات بود. ترجمۀ الفاظ مترادف از دیرباز مسئله ای بحث برانگیز تلقی می شد. عالمان مختلفی با گرایش به اصول فقه یا زبانشناسی بدان توجه نشان دادند. سیبویه (د 180ق) در کتابش با عنوان اختلاف اللفظین و المعنی واحدٌ به بحث ترادف پرداخت (سیبویه، 1/ 24). از اوایل سدۀ 3ق به بعد مؤلفان بسیاری واژه های مترادف را گردآوری کردند. از جمله، ابوعبیده معمر بن مثنی در اثرش با نام اسماء الخیل بدین بحث توجه نشان ...
هفتم صفر؛ کدام نقل درست است، روز ولادت امام موسی کاظم(ع) یا شهادت امام حسن مجتبی(ع)؟
رجالی بزرگ در مورد قاسم بن ابراهیم اینگونه مینویسد: قاسم پسر ابراهیم طباطبا پسر اسماعیل پسر ابراهیم پسر حسن مثنّی پسر امام مجتبی علیه السلام است. او صاحب کتاب(تثبیت الامامة) میباشد که از امام صادق علیه السلام با واسطه و از امام کاظم علیه السلام بدون واسطه روایت میکند . ابوالحسن العمری در کتاب (المجدی فی انساب الطالبییّن) می نویسد: کنیة او ابامحمّد فردی عفیف و زاهد بوده است و از سلاطین جور ...
تأیید وجود حضرت رقیه (س) توسط امام صادق(ع)
سخنی ناروا مگویید. در هر دو متن نام حضرت رقیّه(س) بعنوان یکی از مخدرات اهل بیت (ع) آمده است. احتمال قوی این است که ایشان همان رقیّه بنت الحسین(ع) است. همچنین به دلیل تاخت و تازهای دوران مغول ها و ...بسیاری از منابع اصیل تاریخی چه سنی و شیعه یا به تاراج رفته و یا در جریان کتابخانه سوزی های بزرگ محو و نابود شده اند. *اسناد وجود حضرت رقیه (س) نام رقیه در کتاب شریف لهوف سید بن ...
درخواست امام حسین (ع) برای مذاکره با یزید
شایعه را بی اساس می داند. از قول اول نیز بر می آید توصیه ها و تضمین هایی نیز از حضرت به عمر بن سعد، بین مردم شایعه شده بود. آنچه که سبب تقویت قول اول و دوم می شود نامه ای است که عمر بن سعد به عبیدالله نوشته است. در این نامه عمر بن سعد چنین می آورد: أما بعد فان الله قد أطفأ النائرة وجمع الکلمه وأصلح أمر الامة هذا حسین قد أعطانی أن یرجع إلی المکان الذی منه أتی أو أن نسیره إلی أی ثغر من ...
حوزه انقلابی؛ حوزه تمدنی
نیز باید حضور داشته باشند. به عبارت دیگر حوزه های علمیه در انقلاب فقط نقش تاسیسی و حمایتی ندارند بلکه نقش بازتولیدی نیز دارند. چراکه بهترین منبع بازتولید انقلاب همان منبع تولید آن است. بنابراین فاصله گرفتن حوزه های علمیه از وصف انقلابی بودن، به معنای ضعف پشتوانه فکری و ایدئولوژیک انقلاب است که بازتعریف و بازتولید آن در نسل های بعد را دچار مشکل می کند. البته باید به این مسئله بسیار مهم ...
نگاهی به کلام امامیه
طباطبائی درباره ی تاریخ پیدایش کلام امامیه گفته است: کلام امامیه تاریخی کهن دارد، پس از رحلت پیامبر (صلی الله علیه و آله و سلم) طلوع کرد، و اکثر متکلمان در آن زمان از صحابه بودند، مانند: سلمان، ابوذر، مقداد، عمر بن حمق، و دیگران، و از تابعین نیز کسانی چون: رشید و کمیل و میثم و دیگر علویان بودند که به دست اموی ها کشته شدند، و در عصر امام باقر و امام صادق (علیهما السلام) قدرت یافتند، و به بحث و ...
نگاهی به کلام معتزلی
علم الکلام، صص 219-264. 2- ابوسعید، حسن بن یسار بصری (21-110ه) وی از معروفترین دانشمندان بصره در زمان خویش بود، مجلس درس او در مسجد بصره رونق بسیار داشت. با امام حسن مجتبی (علیه السلام) مکاتبه داشت و در مدینه امام محمد باقر (علیه السلام) را نیز ملاقات کرده است. نامه ی او به امام مجتبی در تحف العقول و گفتگوی او با امام باقر (علیه السلام) در احتجاج طبرسی نقل شده است. 3- برای مطالعه ...
حضرت رقیه (س) در کتب تاریخی و مقاتل
هوش رفت! هر چه تلاش کردند، به هوش نیامد، و این عزیز حسین(ع) در شام به شهادت رسید.[19] 4. محمّد حسن قزوینی به نقل از بعضی آثار اصحاب نقل کرده است که نام یکی از دختران امام حسین(ع) فاطمه صغری بوده است[20] که همان رقیه باشد. 5. علّامه حائری می نویسد که بعضی مانند محمّد بن طلحه شافعی و دیگران از علمای اهل تسنّن و شیعه می نویسند: امام حسین(ع) دارای ده فرزند،[یعنی] شش پسر و چهار ...
حضرت رقیه(س)؛ آری یا خیر؟!
...> از طرف دیگر نقلی که واعظ کاشفی بیان می کند، یعنی کنزالغرائب، بنابر یافته های ما، کتابی است از شیخ محمد جعفر بن سلطان احمد بن علی بن حسن کلیبری تبریزی با نام بحرالمصائب و کنزالغرائب ، که در سال 1295 تألیف شده است! و البته باز هم فارغ از این جریانات، در این کتاب نیز علی رغم بیان واقعه، نامی از کودک به میان نیامده است. ه. این روایت را علامه مجلسی مرسله دانسته و بیان داشته که در ...
تاریخ فقه شیعه
دوره عصر پیدایش مذهب اخباریان بود و اخباریان عقیده داشتند منبع استنباط فقه شیعه منحصراً کتاب و سنت است و در برابر اصولیین در استناد به قواعد اصولی سخت موضع مخالفت می گرفتند. از مشاهیر علمی این عصر اعم از اخباریان و اصولیان عبارتند از: محمدامین استرآبادی (1036 ه). مولی محمد محسن فیض کاشانی (1091 ه). طریحی، صاحب مجمع البحرین (1085 ه). محمد بن حسن حرّ عاملی (1014 ه)، مولی محمدباقر مجلسی (1110 ه ...