سایر منابع:
سایر خبرها
حجت الاسلام احدی: پیکر مومن پس از مرگ پوسیده نمی شود+گزارش تصویری
مفید هست که فرمودند: شیخ مفید ما گناه کردن بلد نیست؛ نه اینکه گناه می کند و توبه هم می کند بلکه اصلا بلد نیست. اینکه علما می گویند عرفان دستاویز شما نشود برای این است چون عرفان کاری می کند شخص گناه را فراموش کند, فراموشی و نسیان گناه . منظور از عصمت حضرت زینب سلام الله علیها و حضرت عباس، عصمت نوع دوم است یعنی اصلا گناه کردن را بلد نیستند، لغزش نمی دانند. آیت الله قاضی می فرمود که آیت ...
خواص و اعجاز خواندن آیة الکرسی
) فرمود: کسی که در هر رکعت از نماز مستحبی خود، سوره توحید، قدر و آیة الکرسی را بخواند، خداوند عمل او را بهترین اعمال خواهد دانست، مگر کسی که مانند او و بیش از او این عمل را انجام دهد. (12) ذکر رسول خدا (صلی الله علیه و آله) در بستر خواب از محمد بن مروان روایت شده است که امام صادق (علیه السلام) فرمود: آیا به شما گزارش ندهم آنچه را که شیوه رسول گرامی خدا (صلی الله علیه و آله) بود ...
سخن چینی چیست؟/ تاثیرات آن چقدر است؟
... خداوند درسوره مبارکه قلم آیات 11 تا 13 می فرماید: 【هَمَّازٍ مَّشَّاء بِنَمِیمٍ مَّنَّاعٍ لِّلْخَیرْ مُعْتَدٍ أَثِیمٍ عُتُل بَعْدَ ذَالِکَ زَنِیم】 آن که سخت عیبجو و بدگو و گام بردارنده به سخن چینی است و بسیار بخیل و بازدارنده از خیر، تجاوزگر و گناه پیشه است و پس از آن (همه صفات زشت)، خشن و سنگدل و بی اصل و ریشه است. نقل شده که مردی غلامی داشت و وقتی خواست او ...
دعا کنیم مهر پرونده عمرمان توبه مقبوله باشد
خصائص امام حسین (علیه السّلام) کتاب می نویسی؟ جواب داد: بله، مشغول هستیم. فرمود: به نظر من یکی از خصائص حضرت سیّد الشّهداء (علیه السّلام) این است که نوکری مثل حاج شیخ جعفر دارد. گفت: تا این را گفت، چشمان شیخ پر از اشک شد، همین طور اشک سرازیر شد؛ گفت: حالا که شب است، صبح قیامت بدمد، معلوم می شود چه کسی نوکر است، چه کسی نوکر نیست. امید به لطف خدا إِنَّ اللَّهَ لَا یَنْظُرُ إِلَی ...
دعای توبه به درگاه خدا
وعده به استجابت دعا داده است. * از خدا بخواهیم ما را بر دین پیامبرش محمد(ص) بمیراند. * خدا از ما بر گناهان ما آگاه تر است. * چه بسا بنده ای که از گناه توبه می کند و باز به آن برمی گردد. * از خداوند بخواهیم توبه ما را توبه ای قرار دهد که نیازمند توبه ای دیگر نباشد. * می تواند کسی از شخص گنهکار نزد خداوند شفاعت کند. * ما به همت رسول خدا(ص) و خاندانش هدایت شدیم. ...
عذاب ها و نعمت های برزخی چگونه است؟
به گزارش سرویس دینی جام نیوز ، آیت الله ابراهیم امینی در نوشتاری با عنوان اصناف برزخی ها و بررسی گروه ها و عذاب های برزخی ، وجود انواع عذاب های برزخی را مسلم و قطعی دانسته وآورده است ،در بعضی احادیث،عالم برزخ و لذت ها و رنج های آن به خواب و انواع خواب های خوش یا هولناک تشبیه شده است،گاهی انسان در حال خواب انواع حیوانات درنده و گزنده را مشاهده می کند که به او حمله می کنند از گزند آنها رنج می برد و ...
سبک زندگی در آموزه های امام عسکری(ع)
...: به نقل از فرهنگ رضوی، از آن جا که تمامی امامان معصوم علیهم السلام برترین اسوه صفات عالیه انسانی بودند، رفتار آنان در همه ابعاد می تواند برای پیروانشان درس آموز باشد. آنچه در ادامه می خوانید گوشه هایی است از سبک زندگی اسلامی در آموزه های امام حسن عسکری(علیه السلام): 1. سخاوت و بخشندگی امام(علیه السلام) سخاوت یکی از اخلاق های بارز در ائمه است. در روایت زیر این ...
اهمیت تهذیب نفس
؛ چنانکه در مورد مۆمنان آمده: هم درجات خود آنان درجات هستند، نه اینکه برای آنان درجاتی است. امام صادق (علیه السلام) خطاب به اهل ولایت فرمود: بهشت شما اهل بهشتید، اکنون نیز در بهشت هستید. چون معتقد به ولایت اهل بیت (علیهم السلام) هستید؛ پس، دعا کنید که از بهشت بیرون نروید . مرحوم صدوق نقل می کند که پیغمبر صلی الله علیه و آله و سلم به امیرالمۆمنین (سلام الله علیه) فرمود: یا ...
مشاهده حضور خدا، مهمترین عامل بازدارنده از گناه
بینش را ندارد، در تنظیم کارها، از مسیر سعادت منحرف می شود، و هر چه را که خداوند فرمود باید انجام بدهد، انجام نمی دهد، بلکه هر چه را که هوای او می طلبد، انجام می دهد. این گروه؛ که دید علمی شان، از قلمرو طبیعت بیرون نیست، ماوراء طبیعت را که محیط و مشرف عالم طبیعت است نمی بینند. خدای سبحان به پیامبر اکرم (صلی الله علیه و آله و سلم) درباره آن ها دستور داد: فَأَعْرِضْ عَنْ مَنْ تَوَلَّی عَنْ ...
معنای اضلال خدای سبحان
رسد که انسان، جهان بین خواهد شد. روزی فرا می رسد که انسان، خویشتن خود را مشاهده می کند و به فقر ذاتی خود، پی می برد. و می یابد که با همه ذلت، فخرفروشی می کرد، با همه ی فقر و مسکنت تفاخر می نمود، لکن نمی تواند ایمان بیاورد. بیانی را مرحوم صدوق (رضوان الله علیه) در خصال (21) از امام معصوم (علیه السلام) نقل کرد که حضرتش فرمود؛ اگر سه چیز در بین بشر نبود، هرگز بشر، سرخم نمی کرد و متواضع نمی شد ...
زمینه تجلی وحی
زنده دار سحر باشد. ممکن نیست؛ تبه کار روز، پارسای شب باشد. گناه حجاب است، و تاروپودهای پرده ی حجاب، خودبینی است که هیچ حجابی بدتر از خودبینی نیست. امام موسی بن جعفر علیهما افضل صلوات المصلین طبق نقل ابن بابویه قمی رضوان الله تعالی علیه در کتاب قیم توحیدش این چنین فرمود: ... لیس بینه و بین خلقه حجاب غیر خلقه احتجب بغیر حجاب محجوب و استتر بغیر ستر مستور لا اله الا هو الکبیر المتعال (23) ...
چشم و گوش و دست و پا، شاهدان اعمال
ءٍ رَقِیباً (13) خدا مراقب تمام اشیاء است. هر چه کلمه شیء بر او حمل می شود، و سهمی از هستی دارد، از ماده تا عقل اول، از عالم طبیعت تا عالم مثال و عالم عقل، از خاک تا سدرة المنتهی، همه و همه تحت مراقبت الله اند. بینش یک مؤمن متأله، درباره ی جهان آفرینش همان است که قرآن درباره ی خصوص انسان، فرموده است که: وَ هُوَ مَعَکُمْ أَیْنَ مَا کُنْتُمْ (14) خدا با شماست، هر جا که باشید. در هر شرایطی که ...
چرا امام زمان (عج) را قائم و اباصالح می گویند؟!
صادق (علیه السلام) در میان شیعیان معمول بوده و حتی نقل شده است: در حضور امام رضا (علیه السلام) کلمه قائم ذکر شد، آن حضرت(ع) برخاست و دست بر سر نهاد و فرمود: اللهم عجّل فرجه و سهّل مخرجه [6] . امام صادق (علیه السلام) نیز فرموده است: سزاوار است که وقت برده شدن نام قائم (برای احترام)، به پاخیزند و از خداوند تعجیل در فرجش را بخواهند [7]. ب. مهدی یکی از القاب مشهور امام ...
پرتوی از انوار زندگی حضرت عباس (علیه السلام )
! خداوند قاتلانش یزید بن رُقاد حیتی وحَکیم بن طُفَیل طایی را لعنت کند! عباس علیه السلام در کلام معصومین در کلام امیرالمؤمنین (علیه السلام ) در معالی السّبطین آمده است که در آن هنگام که مولا علی علیه السلام در بستر شهادت بودند ، عباس را طلبید و او را به سینه اش چسبانید و فرمود : وَلَدی وَ سَتَقرّ ُ بک َ فی یوم القیامة به زودی چشمم در قیامت به وسیله ی وجود تو روشن می شود . در ...
قرآن هم کلام الهی است، و هم تکلم الهی
عمر خود را در خدمت قرآن بگذراند برکت زندگی او کاملاً مشهود خواهد شد. و انسان متعهد هم برای زمان خود ارزش قائل است و هم برای مجلس و مکان خود احترام قائل است. درباره اهمیت فراگیری علوم الهی در هر مجلسی چنین از رسول اکرم (صلی الله علیه و آله و سلم) نقل شد که: من جلس مجلساً و لم یزدد فیه من العلم شیئاً لم یزدد من الله الا بعداً اگر کسی جایی بنشیند و چیزی در آن جا یاد نگیرد به همان اندازه از خدا دور می ...
حجاب گناه اضلال کیفری خدای سبحان در دنیا
، پوشش قرار دادیم که نمی فهمند، و در گوشهای اینها، سنگینی قرار دادیم که سخن لطیف را نمی شنوند. و در سوره ی بقره هم فرمود خَتَمَ اللَّهُ عَلَی قُلُوبِهِمْ وَ عَلَی سَمْعِهِمْ وَ عَلَی أَبْصَارِهِمْ غِشَاوَةٌ (21) خدا بر دلهای اینها و گوشهای اینها مهر نهاد و روی دید اینها هم، یک پوشش و پرده است. معنای مهر کردن؛ آناست که، تمام صفحه قلب این گروه را گناه پرکرده است، و دیگر جایی برای توبه و ...
خداشناسی پشتوانه جهان شناسی و انسان شناسی
سرویس اندیشه جوان ایرانی به نقل از راسخون ؛ بخش مقالات دینی: نویسنده: آیت الله جوادی آملی بحث در مضمون مشترک حوامیم سبعه است. مهمترین محتوای مشترک این هفت سوره تبیین وحی و ضرورت وحی و تشریح ره آورد وحی است، و برجسته ترین ره آورد وحی، همانا اصول دین و معارف اولی آن است از قبیل توحید و نبوت و معاد. کیفیت استدلال بر توحید پروردگار متعالی را در یکی از این هفت سوره بنام حم ...
تقوی، رمز نزول برکات، گناه، پرده ناپیدا
، خیلی از روزی برخوردار نیستند؟ فرمود؛ مگر عقل و دانش روزی محسوب نمی شود؟ مگر نه آن است که بهترین روزی؛ علم است؟ مگر نه آن است که؛ یکی از بهترین غذاهای آدمی دانش صحیح است؟ مرحوم فیض در تفسیر آیه: فَلْیَنْظُرِ الْإِنْسَانُ إِلَی طَعَامِهِ (15) انسان به غذای خود نگاه کند، از امام باقر (علیه السلام) نقل کرد که آن حضرت علم را از مصادیق طعام دانست و چنین فرمود؛ انسان بنگرد که علمش را از چه کسی می ...
نگرش قرآنی امام هادی (ع) در زیارت جامعه تکبیره به امام مهدی (ع)
داده است. این مقاله به طرح نگرش قرآنی امام هادی (علیه السلام) در زیارت جامعه کبیره به امام مهدی (علیه السلام) پرداخته است. الف) بقیّة الله السَّلامُ عَلَی الأَئِمّة الدُّعَاةِ. وَ بَقِیَّةِ اللِّهِ، سلام بر امامان دعوت کننده [به سوی خداوند]... و باقیمانده خدا، شیخ صدوق نقل کرده است که: اولین آیه ای که حضرت قائم (علیه السلام) به هنگام قیام می خواند، این آیه است: بَقِیَّتُ اللهِ خَیرٌ لَکُم ...
پاسخ منکران معاد
سرویس اندیشه جوان ایرانی به نقل از راسخون ؛ بخش مقالات دینی: نویسنده: آیت الله جوادی آملی بحث در مضمون مشترک هفت سوره ای است که آغاز آنها حروف حم قرار دارد، که این هفت سوره بنام حوامیم سبعه معروف اند. مهمترین مضمون مشترک این هفت سوره، همانا تبیین اصل وحی و بیان ضرورت وحی، و لزوم رسالت و تشریح ره آورد وحی است، که عبارت از توحید و معاد و دیگر اصول اولیه ی دین می باشد. ...
بیان پنج خصلت اهل تقوا/پرهیزکاران سبکبارند
در این فراز چنین است: قلوبهم محزونه قلب هاشان محزون است. حزن چند نوع است؛ گاهی حزن ناشی از اعتراض است؛ مثلاً کسی که در هنگام مرگ عزیزان خود فراتر از معمول و طولانی مدت دچار حزن شود، این حزن مردود و ناپسند است. این قطعاً مقصود حضرت امیر نیست. اگر مؤمنید سستی مکنید و غمگین مشوید که شما برترید وی ادامه داد: در آیات قرآن نکته ای در این ارتباط وجود دارد، قرآن فرمود: وَلَا ...
هشدار قرآن به عاملان ترور شخصیت و تفرقه افکنان
جبران آن تن به قانون می دهند چنانچه افشای نام این افراد جز خسارات فرهنگی و اجتماعی انتفاعی ندارد اجازه بدهیم که مقامات مسئول که خبره هستند تصمیم گیری کنند. فراموش نکنیم وقتی امیرالمومنین علی(ع) مالک اشتر نخعی را به امارت مصر منصوب کرد، به او فرمانی در قالب یک نامه نوشت که یک بند نامه این بود؛ یادت باشد که اگر شب هنگام کسی را در حال گناه دیدی، فردا به آن چشم نگاهش نکن، شاید سحر توبه کرده باشد و تو ندانی. علی پاداشی ...
موانع شهود هستی محض
ترین درجه مرگ است. ولی نزول فرشتگان، برای قبض روح کافران را تعذیب و توبیخ همراه می باشد، چون چهره ها و پشت های آنان را می زنند یَضْرِبُونَ وُجُوهَهُمْ وَ أَدْبَارَهُمْ (16)، لذا هنگام مرگ برای آنها بسیار سخت است و با دشواری جان می دهند. شاید نکته اینکه صورت ها و پشت های تبهکاران را می زنند، این باشد که؛ فرشتگانی که مأمور عالم طبیعتند می بینند که عمر این شخص به سر آمده، و او تمام دوران ...
حجت الاسلام هاشمی رفسنجانی استکبار ستیز بود/ تنها خوب های مطلق عالم 14 معصوم هستند
خورده به شخص نیست ؛ امام (ره) در وصیتنامه ی خود فرمود: ((پشتیبان ولایت فقیه باشید تابه مملکت آسیبی نرسد.)) در این وصیتنامه امام(ره) اسم شخص خاصی را ذکر نکرده اند. امروز هم تبلور نظریه ولایت فقیه ، چکیده ی خون شهدا و تمام زحمات هایی که همه ی انقلابیون پیش و پس از انقلاب کشیده اند در وجود مقام معظم رهبری خلاصه می شود. وی تشریح کرد : همه باید مطیع ایشان باشند و کارهای خود را با این صراط ...
تثبیت معاد و برخی از مشاهد قیامت
فرشتگان و حاملان وحی الهی، و آنها از مقربترین فرشتگان، و او هم از ذات اقدس اله، نقل کرد که خداوند فرمود: کلمة لا اله الا الله حصنی و من دخل حصنی أمن من عذابی (37) ناظر به آن است که توحید همه جانبه دژ امن من است، و هر کس وارد این قلعه شد از عذاب من در امان است. و از امام رضا (علیه السلام) رسیده است که: من قال الا اله الا الله مخلصاً دخل الجنة (38) اگر کسی با اخلاص، کلمه ی توحید را بگوید، بهشت ...
شیوع کم فروشی کاری و اداری در جامعه
ترتیب کم فروشی به هنگام پیمانه و وزن موجب فساد اقتصادی و اجتماعی خواهد شد. این کارشناس دین در پایان نزول عذاب الهی را از دیگر پیامدهای کم فروشی دانست و گفت: پیامبر اکرم(صلی الله علیه وآله) می فرماید: هیچ قومی عهد شکنی نکردند، مگر این که خداوند دشمنانشان را بر آنها مسلط ساخت. هیچ جمعیتی به غیر حکم الهی حکم نکردند، مگر این که فقر در میان آنها زیاد شد. در میان هیچ ملتی فحشاء ظاهر نشد، مگر این که ...
سختی و آسایش دو آزمون الهی
مخالف بود نامعقول می پنداشتند. همه ی این اهانتها و تهمتها را حضرت رسول (صلی الله علیه و آله و سلم) تحمل کرد و راه ارشاد و تعلیم و تزکیه اش را ادامه داد. خدای سبحان می فرماید؛ ما برای اتمام حجت، این عذاب را برطرف می کنیم، ببینیم اینها که در حال رفاه و آسایش قرار گرفتند، متنبه و بیدار می شوند، و به حق توجه می نمایند، یا دوباره تن به تباهی گناه می دهند، و دست از ظلم و ستم نمی کشند؟ إِنَّا ...
حضرت عبدالعظیم (ع) در شهر ری پاسخگوی مسایل شرعی و حلّ مشکلات مذهبی آنان را برعهده داشت
حضرت عبدالعظیم الحسنی علیه السّلام گریان و مویه کنان گرد آمدند؛ پیکر مطهّر او را غسل دادند، به نقل برخی مورّخان در هنگام غسل، در جیب پیراهن او کاغذی یافتند که نام و نسب خود را در آن نوشته بود؛ بر پیکر او نماز خواندند، تابوت او را بردوش گرفتند و با جمعیّت انبوه عزادار به سوی باغ عبدالجبّار تشییع کردند و پیکر مطهّرش را در کنار همان درخت سیب که رسول خدا صلّی الله علیه وآله و سلّم به آن شخص اشاره کرده ...
برهان، لازمه ی ذات توحید و بی برهانی، لازمه ذات شرک
است و ارزیابی نهایی توانگری و تهیدستی، در قیامت است. چه اینکه از امیرالمؤمنین (علیه السلام) نقل شده است که: الغنی و الفقر بعد العرض علی الله . (33) ولی قرآن؛ نعمتها را به خدا نسبت می دهد، و آسیب ها و مشکلات و نارسایی ها را، به انسان استناد می دهد. این نه به عنوان یک ادب لفظی است، مثلاً خلیل الرحمن - صلوات الله و سلامه علیه و علی جمیع الانبیاء و المرسلین - گفت إِذَا مَرِضْتُ فَهُوَ یَشْفِینِ ...
دفن جان درگورِ هوی، بزرگترین مانع پذیرش وحی
بیند خبری از آب نیست. در آن حال، عطش همچنان هست، و نیروی طلب را از دست داده و در عطش می سوزد، نه آبی در دست دارد، نه قدرتی در بدن که دنبال آب بدود. پایان کار کافر و معصیت کار این است، عمرشان را به خسارت می دهند نه عطش درونی را پاسخ دادند. و آن را برطرف کردند، نه امکان طلب و کوشش بعدی است. اینکه انسان تبهکار، در هنگام مرگ خسرانش را می بیند، برای آن است که در حال مرگ تا حدودی حقیقت برای ...