سایر منابع:
سایر خبرها
منزلت حضرت زهرا (س) در فقه اسلامی
پیامبر اسلام(ص) نیز می شود. عباداتی نیز به حضرتشان منتسب شده است؛ لذا بررسی برخی از احکام فقهی مربوط به حضرت فاطمه زهرا(س) نشان می دهد که این احکام در شمار باسابقه ترین احکام فقهی قرار داشته اند؛ برای نمونه چند مورد بیان می شود : الف. نماز حضرت زهرا(س) که در صدر اسلام شهرت داشت و اهل کوفه به این نام آن را می شناختند: امام صادق(ع) فرمود: هر کس چهار رکعت نماز بگزارد و در هر رکعتی بعد از سوره ...
به بدحجابان و جوانان لااوبالی حق می دهم/به طلبه های مدرسه علمیه تهران مشکوک بودم
شدن برای انقلابی گری آموخته نشده است. وی اضافه کرد: نمازمساجد در زمان حال شبیه نماز تراویح (نمازهایی اطلاق می شود که اهل سنت در شب های ماه رمضان به جماعت می خوانند) می باشد که از اساس باطل است. مسجدی که نماز جماعت داشته باشد اما به دنبال تقویت انقلاب اسلامی و نظام نباشد همان نماز تراویح است و حق دارد آن مسجد شلوغ و احیا کننده نباشد. استاد حوزه نماز جماعتی را احیا ...
فقه و ملاکات احکام
فقه امام خمینی (رحمة الله) 1-1. اجزا و نماز با تیمم امام صادق (علیه السلام) می فرمایند: نمازی که با تیمم خوانده شده است هنگامی که آب پیدا شود دوباره خوانده نمی شود زیرا خدای آب همان خدای زمین است (حرعاملی، 1371، ج2، ص984). در این باره حضرت امام خمینی (رحمة الله) می فرمایند: از روایت ظاهر می شود که علت تامه ی عدم لزوم اعاده نماز، بجا آوردن یکی از دو طهور- تیمم و وضو- است بدون آنکه امر ...
اهمیت و ضرورت بزرگداشت فاطمیه
الْأَمْثَلَ لِلنَّاسِ وَاللَّهُ بِکُلِّ شَیْ ءٍ عَلِیمٌ . نور پیامبر در حضرت فاطمه تجلی پیداکرده است. حضرت فاطمه(س) عالم را به مدار خودش برگرداند و حجابی که بین امام و امت بود را برداشت. به مناسبت شهادت حضرت صدیقه طاهره(س) در گفتگو با دوتن از کارشناسان دینی کشورمان به بررسی موضوع اهمیت و ضرورت بزرگداشت فاطمیه پرداختیم که در ادامه می خوانید؛ حجت الاسلام کاشانی در مورد اهمیت فاطمیه گفت ...
مصحف فاطمه، الهامات خداوند بر زهرای مرضیه است
حضرت آمده باشد با صدیقه الشهیده همراه شده و این نشان از مقام بالای ایشان و شهادت ایشان است، مگر اینکه آقایان مدعی در مذهب تشیع منکر بسیاری از ادعیه ها شوند که این طور نیست . دفاع فاطمه(س) از فدک جنبه مالی نداشته است این کارشناس برجسته مذهبی در اصفهان در پاسخ به این سوال که ماجرای غصب قباله فدک به چه صورت بوده است و چرا ایشان اصرار بر بازگرداندن باغ فدک داشتند بیان داشت:در مورد مسئله ی ...
ضوابط و احکام بدعت از نگاه مذاهب فقهی
...: تشریع، یعنی وارد کردن به دین، چیزی را که از دین نیست، این مساوی است با بدعت . (80) اما به نظر عده ای از فقها و اصولیان، بدعت و تشریع با هم متفاوت است؛ مثلاً محقق نائینی تفاوت تشریع و بدعت را در این می داند که شارع در بدعت، عدم موضوع آن را اراده کرده است؛ بنابراین موضوع بدعت با قطع نظر از بدعت، حرمت ذاتی دارد؛ مثلاً خواندن نماز مستحبی با جماعت، حرام است. حال اگر کسی با اعتقاد به مشروعیت ...
فدک بهانه بود
.... لااقل تهدید کردند به آتش زدن. مبنایشان هم این حدیث از پیامبر(ص) بود که هرکس 3 هفته متوالی در نمازجمعه حاضر نشود در خانه اش را آتش بزنید. البته تعبیر پیامبر(ص) نمازجمعه بود که اینها به نماز جماعت گرفتند. البته اینها بهانه هایی است که به نظرم دیگران بعدها برای توجیه این عمل تراشیدند. به هر حال در این هجوم بود که ضربه غلاف شمشیر قنفذ غلام خلیفه دوم سبب مضروب شدن حضرت زهرا(س) و شهادت فرزندشان ...
دشمن هم مرجع تقلید می سازد هم مداح/ امروز اباعبدالله نیاز به رزمنده دارد/ زهرا(س) امام در سایه است
. نباید متانت از روضه اهل بیت گرفته شود. نکته دیگر این است که مستمعین که میروند برای خدا بروند. مثلا هیئت می روند دو ساعت سینه میزنند وقتی بیرون می آیددر ماشین چیزهایی که قبلا گوش می کردند گوش می کنند. نباید برای اینکه با صدای کسی حال کنند به روضه بروند . عبادت برای حال کردن نیست. نماز خواندن برای حال کردن نیست ولو اینکه نماز خواندن ممکن است حال خوبی بدهد که حتما هم میدهد ولی به شرط اینکه آن کسی که ...
اولین شهیده راه ولایت
ولایت امام علی(ع) داشت و به عنوان یک وظیفه اجتماعی در قالب های مختلف روی آن اهتمام و جدیّت می ورزید. در قضیّه فدک آن چیزی که جوهر اصلی کارها و پی گیری های دخت گرامی پیامبر بود، همان دفاع از حق ولایت حضرت امیر مؤمنان علی(ع) بود. صدّیقه طاهره(س) حرکت و هدایت انسان ها را بدون امام، سکون و ساکت می دانست و زمامداری زیان آلود و باطل نااهلان را باعث دور ماندن مردم از مسیر صراط مستقیم می دانست ...
بازخوانی ماهیت حکومت اسلامی از منظر آیت الله مکارم شیرازی
تشکیل حکومت اسلامی هر کس قرآن مجید و سنت پیامبر صلی الله علیه و آله و ائمه معصومین علیهم السلام، و همچنین تاریخ اسلام را مورد توجه قرار دهد؛ این مسأله را به وضوح در می یابد که جدا کردن حکومت و سیاست از اسلام امری غیر ممکن است؛ و به منزله این است که بخواهند اسلام را از اسلام جدا کنند!.[7] زیرا اهدافی که پیامبران الهی علیهم السلام داشتند و مأمور اجرای آن بودند، بدون تشکیل حکومت ...
تأملی در حجیت خبرموثق
که در روایات امام صادق فراوان به چشم می خورد، به گونه ای که سفیان بن عیینه از علمای اهل سنت نیز متوجه این مسئله شده است و در روایتی به حضرت می گوید: یا اباعبدالله متی هذه التقیة و قد بلغت هذا السن؟ حضرت فرمود: سوگند به آنکه محمد را به حق مبعوث کرد! اگر مردی تمامی عمرش را میان رکن و مقام نماز بخواند، ولی خداوند را بدون ولایت ما اهل بیت ملاقات کند، خداوند را با مرگ جاهلیت ملاقات کرده است ...
سنّت پیامبر و تکفیر مسلمانان
امیرمؤمنان (علیه السلام) در مورد وضع حال اهل جمل سؤال شد که آیا آن ها مشرک هستند؟ حضرت فرمودند: از شرک دور شدند؛ سؤال شد: آیا آن ها منافق هستند؟ امام فرمودند: منافقان خداوند را جز موارد اندک یاد نمی کنند... آن ها برادران ما هستند که بر ما سرکشی کردند. (13) 10. طبرانی (م. 360) روایتی را از رسول گرامی اسلام (صلی الله علیه و آله و سلم) نقل می کند که اگر کسی گوینده لا اله الا الله را تکفیر کند ...
جایگاه تساهل و تسامح در قوانین حقوقی - اجتماعی اسلام
شود یا نه، معتقد است: شخصی که از اول سفیه باشد، طبق ادله ی گوناگون از کتاب و سنت، محجورالمال می شود؛ اما اگر بعد از رشد، سفاهت بر او عارض شود، در این جا، محجورالمال شدن او مبنی بر حکم حاکم، به ادله ی گوناگون از جمله شریعت سهله سمحه است (همان، ج 9، ص 219). 2. امام خمینی قدس سره بررسی نظریات امام خمینی درباره ی موضوع مورد بحث، از میان فقیهان عصر حاضر، به علت قداست خاص وی و در عین حال روشنفکری ...
بررسی ساختار فقه
اهل سنت در متون فقه شافعی، مباحث فقهی به چهار دسته تقسیم شده که عبارت است از: 1. عبادات، شامل مباحث طهارت، نماز، روزه، زکات، حج و عمره؛ 2. معاملات، مثل بیع، رهن، شفعه، حجر، حواله، ضمان، ودیعه، عاریه، وکالت، قراض، شرکت، اجاره، مساقات، مزارعه، غصب، هبه، لقطه، جعاله، وصیت، وقف، اقرار، فرایض؛ 3. مناکحات، همچون ازدواج، طلاق و ...؛ 4. جنایات از قبیل دیات، قصاص و ... . این ...
مقاله درباره الگوهای رفتاری از زندگی حضرت فاطمه زهرا(س)
اندیشمندی است که به عمق توحید به گونه ای خالصانه دست یافت؛ فرازهای آغازین خطبه فدکیّه گوشه ای از درک والای او از اصل توحید را به نمایش می گذارد. خداوند آنچنان آن بانو را از علم و دانش سرشار نمود که گاه امیرالمؤمنین هم از او بهره علمی می گرفت اگر دامنه علم را به بصیرت و موقعیت شناسی توسعه دهیم،بی شک ایشان در تصمیم گیری های خویش و در بینش خود صائب و نمونه بودند چنانکه امام جعفر صادق(ع) فرمود : او از من ...
کپی برداری از نواندیشی مسیحی را با وسواس و دقت بیشتری انجام دهید!
توصیه های اخلاقی مناسبی به انسان ارائه دهند اما به جهت غلبه تمایلات طبیعی انسان بر دستور عقل راه مناسبی را برای حل آن ارائه نمی دهند. حال خداوند با توجه به علم و قدرت خیرخواهی مطلقش از سر لطف و برای سعادت خود انسانها نماز را به عنوان رحمت و موهبت و هدیه به بندگان خود ارزانی داشته است و عاملی برای غلبه بر تمایلات جهت اخلاقی شدن است. حال چرا باید نماز را مورد غفلت قرار داد و انسانها را محروم از آن کرد ...
گستره ی کارکرد و کاربرد عقل در تفهم و تحقق دین
. اما می گوییم: از آنجا که خداوند، حکیم، عادل، رحیم و لطیف است، مخلوق خود را به مسیر کمال هدایت می کند؛ بدین سان نبوت و نزول وحی ثابت می شود. بدکاران و نیک کاران را کیفر می کند و پاداش می دهد؛ پس معاد لازم است. انبیای الهی (علیه السلام) نیز احراز اصل الاصول دین را به عقل یا فطرت آدمیان ارجاع می دهند؛ منکران وجود خدا را مورد خطاب قرار می دهند که: أَ فِی اللَّهِ شَکٌّ فَاطِرِ السَّمَاوَاتِ وَ ...
همسر شهید: برای اینکه او را در لشکر فاطمیون راه دهند با لهجه افغانی صحبت می کرد/ حاج قاسم می گفت فکر می ...
؛ چراکه اگر این شهیدان نبودند، اثری از حرم اهل بیت(ع) نبود. این سخنان نقل قولی از فرمایشات امام خامنه ای است در جمع خانواده های شهدای مدافع حرم که به تنهایی گویای منزلتی است که می توان برای این شهدا تصور کرد. شهید مدافع حرم مصطفی صدرزاده خود را افغانی جا می زند تا بتواند وارد سوریه شود و امروز همسر معزز این شهید گذری کوتاه از زندگی شان برای رجانیوز روایت کرده اند. مصطفی را در سوریه سید ابراهیم صدا می ...
انقلاب اسلامی فراتر از مدرنیسم است/ انقلاب؛ موج چهارم تمدن اسلامی
دفاع نیست و ما آن را محکوم می کنیم. یعنی اساسا ما بنیادگرایی به این سبک را قبول نداریم و اصلا این به ما ربطی ندارد آن اصلا اسلام نیست و اسلامی را که در آن اهل بیت (علیهم السلام) حضور نداشته باشند، فرهنگ، عرفان، هنر و تمدن نباشد، نمی توانیم بپذیریم. در اسلامی که این ها ترویج می کنند هیچ چیزی نیست فقط پنج وعده نماز می خوانند. این چه نوعی از اسلام است؟ اصلا در اجرای احکام هم دقت لازم و ...
نقدی بر مواجهه غزالی با باطنیه و نظریه امامت معصوم (2)
. غوغای باطنیه هم بهانه ای بود که تمام فتنه های عصر ظاهراً به آنان و در واقع به تعلیم امام معصوم ارجاع داده شود. غزالی که به تداوم ولایت باطنی در جماعتی از معصومین واقف نبود بی آن که به جای عجله و شتاب زدگی به مغز تفکر امامیه راه یابد و گوهر دیرپای ولایت را که از ابراهیم (علیه السلام) به میراث رسیده بود (1) دریابد آن را اندیشه ای سطحی و سخیف می دانست. ای کاش انس با فلاسفه و خواندن آثار بوعلی وی را ...
تبعیت یا عدم تبعیت احکام از مصالح و مفاسد واقعی
) محقق خویی می گوید: احکام تکلیفی مانند وجوب و حرمت - چون به افعال اختیاری مکلفان تعلق می گیرد - تابع مصالح و مفاسدی است که در متعلق آنها وجود دارد؛ اما در احکام وضعی از قبیل ملکیت و زوجیت - بدان سبب که غالباً به اعیان خارجی تعلق می گیرد و قیام مصلحت به اعیان خارجی معنا ندارد - مصلحت در جعل اینهاست نه در متعلقشان (غروی تبریزی، [بی تا]، ص 45). به عنوان مثال، نوشیدن شراب و خواندن نماز، خود ...
استناد فقهی به مذاق شریعت در بوته ی نقد
های باطل باشد؟! بنابراین، آنچه از مذاق شارع به دست می آید این است که شارع مقدس حتی به امام جماعت شدن چنین کسانی هم راضی نیست... با این حال، درباره ی رهبری مذهبی مسلمانان که بعد از مقام ولایت از بزرگ ترین جایگاه های اجتماعی است، چه باید گفت؟ پس عقل، امامی بودن و عدالت، هم در آغاز احراز مقام مرجعیت و هم در امتداد آن شرط است. شاید منظور شیخ انصاری نیز - که مدعی اجماع بر اشتراط این سه وصف در ...
نقد نظریه حداقلی در قلمرو فقه اسلامی
، خیر و صلاح حیات دنیایی انسان نیز مورد توجه و اهتمام آنان بوده، و آن را مقدمه و شرط لازم برای رسیدن به سعادت و رستگاری آخرتی و دنیایی می دانستند. قرآن کریم، درباره ی حضرت شعیب یادآور می شود که وی، قوم خود را به عبادت خداوند و یکتاپرستی دعوت کرد و از آنان خواست که در معاملات خویش اصل قسط را رعایت کرده، از تبهکاری در زمین دوری گزینند. سرکشان و گمراهان قوم او گفتند: آیا برنامه ی نماز و عبادت تو ما را ...
گفتمان فلسفه ی فقه
اصرار می ورزد، جامعه را دینی می کند. آیا صدف خواندن و بی اهمیت و قصد جدی ندانستن شارع درباره احکام فقهی، شرعیت حکومت را تضمین می کند؟ البته فقه، شرط کافی برای جامعه دینی کمال یافته نیست و به اخلاق و عقاید و سایر ابعاد دین نیازمند است؛ ولی شرط لازم برای دینداری دینداران و جامعه دینی است؛ زیرا توجه فقه به ظواهر، از اصولی چون اصل طهارت، حلّیت، برائت و مانند این ها برگرفته شده است که جملگی از آیات و ...
آثار سیاسی - اجتماعی جریان های تکفیری بر عقب ماندگی کشورهای اسلامی
نگاشته اند. (24) این امر، تغییری اساسی در نوع برداشت ها ایجاد می کند و هرج و مرجی در فهم نصوص به وجود می آورد که دیدگاه شخصی افراد، بدون وساطت فقها، معنا دار و معتبر می شود. پس فرد خود جهاد می کند و نیازی به حکم حاکم ندارد. در این حال، شخص برداشت خود را به قرآن می چسباند و طبیعی است که علاوه بر احساس تکلیف، به نوعی برای اجرای دین نیز تقویت روحی - روانی می شود. نوسلفیه، با تغییراتی که در ...