سایر منابع:
سایر خبرها
آیا مردگان در عالم برزخ از خانواده خود مطلعند؟
، خانواده خود را زیارت می کنند. اسحق بن عمار می گوید: در اثنای کلام حضرت، دریافتم که می فرمود: کم ترین آنان هر جمعه (خانواده خود را زیارت می کنند) پس گفتم: در چه ساعتی؟ فرمود: هنگام زوال خورشید، یا مثل آن، پس خداوند فرشته ای را با او روانه می کند تا چیزهایی را به او نشان دهد که شاد شود و از وی چیزهایی را بپوشاند که او را غمگین سازد. 2.امام صادق علیه السلام فرمود: به درستی که مؤمن خانواده ...
نگاهی به سیره سیاسی و سیره رفتاری حضرت زهرا (س) در خانواده (2)
...، مراسم ازدواج حضرت زهرا(س)، الهی بود. ولیمه ی ازدواج، مبارک بود؛ چرا که با آن فقیران مدینه را اطعام نمودند. فاطمه (س) با فریاد تکبیر به خانه ی امیرمؤمنان(ع) مشرف شد و در میانه ی راه پیراهن عروسی خویش را مسکین بخشید. (مظاهری، 1372: صص 67-66) در روایت وارد شده است: قال علی(ع)، قال لی رسول الله(ص)، یا علی اصنع لاهلک طعاماً فاضلا، ثم قال: من عندنا الحم و الخبز و علیک التمر و السمن، ... ثم قال ...
راشاتودی، اسب تروای مسکو
تازه از مرزهای عینی جغرافیایی، از جهان، قلمروزدایی کرده و ترسیم ذهنی تازه ای از آنها ارائه کرده است. دیگر مانند گذشته بسیاری از تجارب زیسته ما، ریشه در محل زندگی ما ندارد. همزمان که در زمین خاکی قدیمی نفس می کشیم و وقت می گذرانیم، در کره غیر خاکی دیجیتالی نوین خود، سوار بر فوتون های الکترونی، زمان می سوزانیم و عمر می گذرانیم؛ با سرعتی بیشتر و در یک جغرافیای متفاوت و دو رگهی واقعی - مجازی ...
محور های اصلی چهار تقریظ رهبر انقلاب
پاسداری از حرمت شهیدان و ایثارگران چقدر برای یک جامعه و ملت و کشور دارای اهمیت است. شما ببینید خون مطهر حسین بن علی (علیه السّلام) در کربلا در غربت بر زمین ریخته شد؛ اما بزرگترین مسؤولیتی که بر عهده ی امام سجاد (علیه الصّلاةوالسّلام) و زینب کبری (سلام اللَّه علیها) قرار گرفت، از همان لحظه ی اول این بود که این پیام را روی دست بگیرند و به سرتاسر دنیای اسلام آن را، به شکلهای گوناگون، منتقل کنند. این حرکت ...
نگاهی به انقلاب اسلامی، دفاع مقدس و رهبری در قرآن و نهج البلاغه
الأبلة؟ فقال له المنذر بن الجارود: فداک أبی وأمی أربعة فراسخ قال له: صدقت فوالذی بعث محمدا صلی الله علیه وآله وأکرمه بالنبوة وخصه بالرسالة وعجل بروحه إلی الجنة لقد سمعت منه کما تسمعون منی أن قال لی: " یا علی هل علمت أن بین التی تسمی البصرة والتی تسمی الأبلة أربعة فراسخ سپس بطرف راست خود رو کرد و فرمود: بین شما و ابله چقدر فاصله است؟ منذر بن جارود عرض کرد پدر و مادرم فدات: چهار فرسخ حضرت راست گفتی قسم ...
نصیبشان گرزهایی از آهن است
مدارا کن! [ملک الموت] گفت: ای اباعبدالله! من با هر مومنی رفیقم. الأمالی (للمفید)، ص136 قَالَ أَخْبَرَنِی أَبُو الْقَاسِمِ جَعْفَرُ بْنُ مُحَمَّدٍ رَحِمَهُ اللَّهُ عَنْ مُحَمَّدِ بْنِ عَبْدِ اللَّهِ بْنِ جَعْفَرٍ الْحِمْیَرِیِّ عَنْ أَبِیهِ عَنْ أَحْمَدَ بْنِ مُحَمَّدِ بْنِ عِیسَی عَنِ ابْنِ أَبِی عُمَیْرٍ عَنْ عُمَرَ بْنِ یَزِیدَ عَنْ أَبِی عَبْدِ اللَّهِ ع قَالَ: مَرَّ سَلْمَانُ ...
ملاک انتخاب همسر در اسلام
. امام رضا(ع) همانند جد بزرگوارشان حضرت محمد (ص) برای زنان احترامی خاص قایل بودند و همسو با دیگر امامان معصوم(ع)، حرمت و کرامت زنان را در منظومه فکری اسلام به روشنی ترسیم کرده اند. امام رضا(ع) بعضی بانوان مانند حضرت فاطمه زهرا(س) و فاطمه معصومه(س) را به بزرگی یاد می کردند و همواره مقام زن را در نقش مادر، همسر و دختر مورد اکرام قرار می دادند. از جمله نشانه های توجه امام رضا(ع)به مقام زن، محبتی بود ...
به چه کسانی عنوان محارب گفته می شود؟
. در کتاب شرایع (4/176) و جواهرالکلام (41/650) این بحث را در آخر کتاب حدود مطرح کرده اند و امام (قدس سره) در کتاب امر به معروف و نهی از منکر در تحریرالوسیله (1/488) آورده اند. به قسمتی از روایاتش اشاره می کنیم: محمد بن علی بن الحسین بإسناده عن العلاء، عن محمد بن مسلم، عن أحدهما علیهما السلام، قَالَ: قَالَ رَسُولُ اللَّهِ (ص) مَنْ قُتِلَ دُونَ مَالِهِ فَهُوَ شَهِیدٌ وَ قَالَ لَوْ کُنْتُ ...
شباهت های بقیه الله(عج) به حضرت زهرا(س)
.... مفضل بن عمر می گوید : از امام صادق علیه السلام شنیدم که فرمودند: ربّ الأرض در آیه وأشرقت الأرض بنور ربّها (2) منظور از امام الارض، امام زمین است. پرسیدم: وقتی حضرت(عج) خروج کند چه می شود؟ فرمودند: در آن روز، مردم از نور خورشید و ماه، بی نیاز می شوند و به نور امام اکتفا می کنند . (3) دلیل این مطلب، روایتی است که باز خود مفضل بن عمر از امام صادق علیه السلام نقل می کند که فرمود :ند ...
ادبیات پیشگویانه از ایران باستان تا عصر قاجار
پیشگویی های زرتشت دسترسی داشته است که امروزه در دست نیست؛ زیرا ارمنستان یکی از مناطق زردشتی نشین باستانی بود که بلافاصله پس از ظهور حضرت عیسی(ع) به دین او گروید و از این نظر، منحصر به فرد است. شاید وجود منابعی پیشگویانه به تسریع این امر کمک کرده باشد. مطابق با فرهنگ مغرب زمین، دانش ستاره شناسی در میان مغان ایران سابقه بسیار داشت و حتی آنان نام زرتشت را با دانش نجوم (آسترونومی) مرتبط می دانستند. این ...
اوصاف امام زمان(عج) در حدیث قدسی لوح حضرت زهرا (س)
الحسین (ع) در کربلا در روز اربعین که به واسطه عمر نسبتاً طولانی خود ایشان تا زمان حضور امام محمدباقر (ع) حیات داشتند؛ در آن روز فرخنده جهت عرض تبریک به منزل ام ابیها فاطمه زهرا (س) مشرف شده بود و از این لوح رونویسی می نماید. بعد از این ماجرا سال ها بعد حضرت محمد بن علی الباقر (ع) به مقابله آنچه جابر رونویسی کرده بود و آنچه ایشان از اجداد خود در اختیار داشتند پرداختند تا به این ترتیب بر اعتبار این ...
آیا زرتشتیان همان مجوسیان هستند؟
....[12] در این زمینه گفتار فاضل مقداد (مقداد بن عبداللّه سیوری حلّی، عالم بزرگ شیعه) قابل توجه است که گفت: اهل کتاب واقعی، یهود و نصاری هستند. امّا مجوس و آتش پرستان شبهۀ کتاب دارند و گفته شده است که این افراد اهل کتاب نیستند، چون خداوند متعال می فرماید: إِنَّما أُنْزِلَ الْکِتابُ عَلی طائِفَتَیْنِ مِنْ قَبْلِنا [انعام/156] یعنی کتاب به دو گروه پیش از ما (مسیحیان و یهودیان) نازل گردیده است و کلمۀ ...
همسانی سیره امام مهدی(عج) با سیره پیامبر اکرم(ص)
حضرت می فرماید: یُسَالِمُهُمْ کَمَا سَالَمَهُمْ رَسُولُ اللَّهِ(ص) وَ یُؤَدُّونَ الْجِزْیَهَ عَنْ یَدٍ وَ هُمْ صاغِرُون؛ مانند پیغمبر با آن ها صلح می کند و آن ها نیز با ذلت تمام به وی جزیه می دهند (ابن مشهدی، 1419 : 135). پس، بر اساس اصل دوام و ابدیت احکام اسلامی و عدم تقید آن ها به زمانی خاص، حکم جزیه همچنان که در زمان قبل از ظهور اجرا می شده است، در زمان ظهور و حکومت جهانی امام مهدی(عج ...
مکر خدای تعالی از نظر قرآن
اتَّبَعُوک فَوْقَ الَّذِینَ کفَرُوا: جاعل که اسم فاعل است هم چون صیغهٔ مضارعش دلالت بر استمرار دارد، خداوند به عیسی می گوید من پیروان تو را از نظر حجت و برهان و امور معنوی، و برنامه های الهی گرچه عددشان کم و اندک باشد تا روز قیامت بر کافران یهودی مسلک برتری و تفوق می بخشم. با توجه به آیات قرآن و بشارت عیسی به مبعوث شدن محمد (علیهما السلام) به رسالت: وَ إِذْ قالَ عِیسَی ابْنُ مَرْیمَ ...
ترفندشناسی بهائیت در تمسک به روایت مفضل بن عمر
ذکر حضرت بقیت الله تعالی در آن سنه به مقداری گردید که معتمد عباسی، خلیفه آن زمان با رجال دولتش سعی بسیار و تفحص و تفتیش بی شمار در پیدا نمودن آن جناب نمودند (حسینی شیرازی،1320: 97). ترفند بهائیت در بهره گیری از روایت مفضل بن عمر، بر انکار و تحریف این واقعیت است که مصداق روشن این روایت مطابق عقیده امامیه، امام دوازدهم شیعه خواهد بود. نتیجه گیری روایت مفضل بن عمر از سوی بهائیت به ...
رشد شاخصه های عقل ابزاری در دوران ظهور
آینده انسان و اسلام، قم، انتشارات دفتر تبلیغات اسلامی. 22٫ خزاز رازی، علی بن محمد (1401ق). کفایه الأثر فی النص علی الأئمه الإثنی عشر، محقق: حسینی کوهکمری، عبد اللطیف، قم، بیدار . 23٫ خمینی، روح الله (بی تا). صحیفه امام، تهران، مؤسسه تنظیم و نشر آثار امام خمینی;. 24٫ دیلمی، حسن بن محمد (1412ق). ارشاد القلوب، قم، الشریف الرضی. 25٫ رحیم پور ازغدی، حسن (1388). مهدی (عج)، ده ...
دلایل و ضرورت قیام جهانی امام زمان(عج) چیست
نقل شده است: رسول خدا نگاهی به امام علی، حسن و حسین کرد و گریست و فرمود: مستضعفان بعداز من شما هستید. مفضل پرسید: یعنی چه؟ امام فرمود: یعنی رهبران جامعه بعد از من شمایید و آن گاه حضرت آیة مورد بحث را قرائت کرد و فرمود: این آیه تا قیامت دربارة ما جاری است. (صدوق، 1418: 79) در منابع اهل سنت نیز به نقل از امام علی آمده که این آیه دربارة ما نازل شده است. (حسکانی، 1427: 645؛ ابن بطریق، 1406 ...
تاملی درباره عذاب های جهنم
اندرون شان است و پوست ها گداخته می گردد. الأمالی( للصدوق)، ص425؛ مکارم الأخلاق (للطبرسی)، ص426 حَدَّثَنَا الشَّیْخُ الْفَقِیهُ أَبُو جَعْفَرٍ مُحَمَّدُ بْنُ عَلِیِّ بْنِ الْحُسَیْنِ بْنِ مُوسَی بْنِ بَابَوَیْهِ الْقُمِّیُّ رَحِمَهُ اللَّهُ قَالَ حَدَّثَنَا حَمْزَةُ بْنُ مُحَمَّدِ بْنِ أَحْمَدَ بْنِ جَعْفَرِ بْنِ مُحَمَّدِ بْنِ زَیْدِ بْنِ عَلِیِّ بْنِ الْحُسَیْنِ بْنِ عَلِیِّ بْنِ أَبِی ...
کینه و دشمنی میان یهودیان تا قیامت
عمومی و فراگیر نیز منتفی بوده و صورت نخواهد گرفت (طباطبائی، 1417، ج10: 121). در تفسیر نورالثقلین در این زمینه روایتی از امام رضا(ع) از قول رسول گرامی اسلام(ص) نقل شده است: قَال : إِنَّ الْمُسْلِمِینَ قَالُوا لِرَسُولِ اللَّهِ(ص): لَوْ أَکْرَهْتَ یَا رَسُولَ اللَّهِ مَنْ قَدَرْتَ عَلَیْهِ مِنَ النَّاسِ عَلَی الْإِسْلَامِ لَکَثُرَ عَدَدُنَا وَ قَوِینَا عَلَی عَدُوِّنَا، فَقَالَ رَسُولُ ...
محورهای اصلی چهار تقریظ جدید رهبر معظم انقلاب
حرکات خود، نگاهی به ایثار و شهادت می اندازند که آن نگاه منفی و ناسپاسانه است، بر اثر غفلت آنهاست؛ نمی فهمند پاسداری از حرمت شهیدان و ایثارگران چقدر برای یک جامعه و ملت و کشور دارای اهمیت است. شما ببینید خون مطهر حسین بن علی (علیه السّلام) در کربلا در غربت بر زمین ریخته شد؛ اما بزرگترین مسؤولیتی که بر عهده ی امام سجاد (علیه الصّلاةوالسّلام) و زینب کبری (سلام اللَّه علیها) قرار گرفت، از همان لحظه ی ...
سرآغاز خلقت؛ زمان شروع تجلّی فاطمه (س) در عالم وجود
نوریه به قرار زیر است: – از امام صادق علیه السلام روایت شده است که فرمود: خداوند نور محمد صلی الله علیه و آله را چهارصد و بیست و چهارهزار سال پیش از آسمانها، زمین، عرش، کرسی، لوح، قلم، بهشت، و جهنم و پیش از آفرینش آدم، نوح، ابراهیم، اسحق، یعقوب، موسی، عیسی، داود و سلیمان، و پیش از تمامی انبیاء به وجود آورد. (معانی الاخبار: ص 306 بحارالانوار: ج 57 ص 175) – مفضل از امام صادق ...
توجه به همسایگان درکلام پیامبراسلام
همسایه از همسایه ارث می برد ، افزون بر آنکه همسایه ها را مدیون همدیگر معرفی می کند، آنها را در حلقه بستگان و فامیل نیز قرار میدهد. از عبداللّه بن مسعود روایت شده است که گفت: مردی حضور حضرت فاطمه (س) شرفیاب شد و عرض کرد: ای دختر رسول خدا(ص)،آیا از پیامبر گرامی اسلام(ص) نزد شما چیزی مانده است که به من مرحمت فرمایید؟ حضرت فاطمه (س) به خدمتکار خانه خود فرمود: آن نوشته را نزد من بیاور ...
ابوجعفر محمدبن جریر طبری
غیره را قریحه خاص خود نشان داده اند . و یا همچنین جامع التواریخ رشید الدین فضل الله و یا جغرافیای حمزه اصفهانی و مسعودی و حمد الله مستوفی و غیره که از قرون اولیه اسلامی تا قرن 14 ادامه داشته است که همه از لحاظ تحقیقات و حقایق بسیار مفید بود و همواره مرجع دانشمندان جهان بوده و خواهد بود. آفتاب آنلاین: ابوجعفر محمد بن جریر طبری مورخ شهیر در سنه 224 هجری در زمان خلافت الواثق بالله نهمین ...