سایر منابع:
سایر خبرها
اکبر نبوی: من سکولار نیستم
تصویب می کرد) او هم با شنیدن دلایل من با انتشار هفتگی رواق موافقت کرد. (طبق پیشنهاد من و پذیرش آقای نبوی بنا بود رواق پس از یک دوره ی یکساله، با صفحات خیلی بیشتر، با هزینه ی رسالت به عنوان یک مجله ی ماهانه ی فرهنگی، ادبی و هنری مستقل از روزنامه منتشر شود) خوشبختانه و با همکاری گروه پرتلاشی که داشتم، رواق توانست در مدتی کوتاه توجهات را به خود جلب کند. گرچه پس از استعفا و جدایی بنده از رسالت، به سرعت رواق هم از نفس افتاد و تعطیل شد. این شمه ای از کارنامه ی بنده است. قبلا هم گفتم اگر کسی می خواهد مرا قضاوت کند باید بر اساس آنچه تاکنون انجام داده ام داوری کند. ...
دورهمی پژوهشگران دانشگاه علوم و معارف در پنل فارسی همایش پژوهش های قرآنی
کارانه ! میثم کهن ترابی، استادیار دانشگاه بزرگمهر قائنات در ارائه مقاله خود با عنوان آسیب شناسی رفتار انقلابیون پس از پیروزی انقلاب اسلامی از منظر قرآن کریم گفت: گفت: آسیب شناسی انقلاب در هر زمان لازم و ضروری است؛ در هر حوزه ای این آسیب شناسی می تواند انجام شود؛ این رفتار در حین، پیش و پس از انقلاب تقسیم می شود که در اینجا به رفتار پس از انقلاب بر اساس نظر قرآن کریم می پردازیم . وی افزود ...
یارگیری منطقه ای علیه کره شمالی
از مصادیق سخن او نمونه ای قابل توجه است. برخی تحلیل ها و آمارها بر این باور هستند که وضعیت اقتصاد امروز کره شمالی اگر بدتر از وضعیت دهه 1970 این کشور نباشد بهتر هم نیست. موسسه Asan - یک موسسه آمریکایی- با انتشار مقاله ای درباره کره شمالی اعلام کرد که سرانه صادرات کره شمالی بیشتر از میزان اوج صادرات این کشور در اواخر دهه 1970 نیست. قدرت به داشتن تسلیحات نظامی نیست. این کشور هیچ آمار و ...
دردهایی که با نمایش درمان می شوند
اقشار مختلف اجتماعی، درک درست و مشخصی از نمایش درمانی ندارند ولی در عرصه های هنری با این حوزه آشنایی بیشتری وجود دارد. در جامعه ما کمتر این شناخت وجود دارد که نمایش درمانی می تواند به عنوان یکی از روش های درمان غیردارویی برای مسائل روحی و روانی افراد مورد استفاده قرار گیرد؛ شیوه ای که تأثیرگذاری بالایی دارد و به حل بسیاری از مشکلات شخصی افراد و همچنین برقراری ارتباط بهتر و بیشتر با افراد خانواده ...
شماره 133 اطلاعات حکمت و معرفت به پیشخان آمد
ویلیام جیمز درباره سطحی از آگاهی در روان انسان که آن را هوشیاریِ فراتر از گستره معمول نامید، می پردازد. به اعتقاد نویسنده مقاله، توجه به این ایده و کاربرد آن در تجربیات دینی، یکی از موضوعات یاری دهنده به مبحث مطالعه نظری و روش شناختی دین است. دومین بخش نشریه ادب و هنر نام و مشتمل بر دو مقاله است. نوشتار نخست با عنوان ابعاد روان شناسانه زبان دینی و استعاره ها از منظری زبان شناسانه به قلم ...
امام موسی کاظم(ع) از مبارزه تا مرز شهادت
عمر بن خطاب، در مدینه با امام کاظم علیه السلام دشمنی می کرد و هر وقت به او می رسید، با کمال گستاخی به حضرت علی علیه السلام و خاندان رسالت علیهم السلام ناسزا می گفت و بد زبانی می کرد. روزی بعضی از یاران به آن حضرت عرض کردند:به ما اجازه بده تا این مرد تبهکار و بد زبان را بکشیم؛ امام کاظم علیه السلام فرمود:نه هرگز چنین اجازه ای نمی دهم مبادا دست به این کار بزنید، این فکر را از سرتان بیرون کنید، از آن ...
گزارش افسانه از نشست علمی یادروز سعدی در شیراز/ سعدی شاعر صلح در خزان تاریخ است
احسان اکبرپور، سارا ضمیری: اردیبهشت ماهِ شیراز است؛ و سعدی، شاعرِ شیراز، و یکم اردیبهشت نیز روز سعدیِ شیراز. همو که همه سخنرانان نشست علمی صبح پنجشنبه معتقد بودند اگر نبود، حافظ هم نبود؛ و چه بسا زبان فارسی هرگز چنین فخامت و بلاغتی را تجربه نمی کرد. فخامتی که او را به عنوان بزرگترین استاد سخن و یکی از سه غزل سرای بزرگ زبان فارسی بر بلندای شعر و ادب فارسی نشاند. و امروز از پس 20 سال (1376) بعدِ ...
فیزیک و فلسفه در گفت وگو با موسی اکرمی: دانشمندان خیال پرداز نیستند
) بوده و به تدریج از آن جدا شده و به صورت دانش مستقلی در آمده و امروز می توان درباره رابطه این دو دانش بحث کرد. اما می توان از فلسفه فیزیک به منزله فلسفه طبیعت بحث کرد، یک شکل سومی هم می توان بحث کرد که در آن مراد از فلسفه فیزیک ، فلسفه دانش فیزیک است. آیا این تقسیم بندی دقیق هست؟ به نظرم من حیث المجموع تقسیم بندی خوبی صورت گرفت و در دانشگاه نیز درس هایی در مقاطع تحصیلات تکمیلی با عنوان ...
درس هایی از تاریخ اقتصاد ایران
هم آن جوامع و هم خود کشورهای در حال توسعه فرض کرده بودند که این نظریه ها و الگوها اعتبار جهانی دارند. در بحث دیگری نشان داده ام که اگرچه همه نظریه ها ی علمی ماهیت عمومی دارند، هیچ نظریه علمی نمی تواند اعتبار جهانی داشته باشد. اجازه بدهید تاکید کنم که ریشه مشکل در ابزارها و روش ها ی موجود علوم اجتماعی که اعتبار جهانی دارند نبود، بلکه در نظریه ها و الگو ها ی اجتماعی و اقتصادی بود که با توجه به ...
معناشناسی درزمانی واژگان قرآن
.... تهران: دانشگاه پیام نور. پالمر، فرانک. (1373). نگاهی تازه به معناشناسی. ترجمه کورش صفوی. تهران: مرکز. دهخدا، علی اکبر. (1385). لغت نامه دهخدا. تهران: دانشگاه تهران. راغب اصفهانی، حسین بن محمّد. (1412ق.). مفردات الفاظ قرآن. بیروت: دارالعلم. سعیدی روشن، محمّدباقر. (1385). تحلیل زبان قرآن و روش شناسی فهم آن. قم: مؤسّسه پژوهشی حوزه و دانشگاه. ...
عرفی بودن زبان قرآن از نظر علاّمه طباطبائی
زبان قرآن از نظر علاّمه طباطبائی در تفسیر البیان پژوهشی صورت نگرفته است، امّا با توجّه به تفسیر المیزان، پژوهش هایی انجام شده است. محمّدحسن قدردان قراملکی در مقاله ای با عنوان، زبان قرآن از منظر علاّمه طباطبائی ، به بررسی نظر علاّمه در حوزه تفسیر زبان دین با توجّه به آثار ایشان می پردازد. وی معتقد است علاّمه نظریّه خود را درباره زبان قرآن به صورت شفّاف بیان نکرده است. او همچنین بر آن است که ...