سایر منابع:
سایر خبرها
کودکان آسیب پذیرترین عضو جامعه هستند / لایحه حمایت از کودکان و نوجوانان بعد از وضع نیز اجرا نمی شود / ...
موجود نشان می دهد که ریشه بسیاری از معضلات زنان به ازدواج آنها در سنین کودکی برمی گردد که از جمله این معضلات می توان به رشد بی رویه جمعیت بدون اوراق هویت در مناطق حاشیه، ثبت نشدن ازدواج ها، شیوع پدیده کودک-بیوه و غیره اشاره کرد. فعالیت 200 وکیل و فعال اجتماعی برای حمایت از زنان آسیب دیده در ابتدای جلسه، مرضیه محبی مدیرعامل سورا، به ارائه گزارشی از فعالیت های سازمان مردم نهاد ...
شهودگرایی و استدلال گرایی در فلسفۀ اخلاق و تربیت اخلاقی
...، احکام اخلاقی را درک می کند، نه با قدرت تفکر و استدلال؛ اما استدلال گرا اعتبار احکام اخلاقی را به مستدل بودن ارتباط یک حکم با اصول عام اخلاقی می داند و درنتیجه تفکر استدلالی، ابزار شناخت اخلاقی است، نه شهود. با تطبیق شهودگرایی و استدلال گرایی، می توان به شهودگرایی انتقادی رسید که براساس آن، در هر موقعیت اخلاقی، ابتدا به صورت شهودی به قضاوتی می رسیم که باید اطلاعات و عواطف خود را نسبت به آن ...
نوزادان 50 میلیونی در رحم های اجاره ای
هستیم که راوی آن زنان حامل جنین هستند و از تجربه زیسته شان می گویند که پس از اتمام این پژوهش نتایج آن به اطلاع عموم می رسد. زایمان نمی کنند تا خوش اندام بمانند در وجه دیگر از بررسی این موضوع می توان به گسترش استفاده از مادر جایگزین بدون وجود بیماری در زن صاحب جنین اشاره کرد. زنانی که با هدف حفظ تناسب اندام و سرمایه های بدنی قید زایمان و بارداری و احساسات زنانگی را می زنند. ...
بهینه سازی تعامل با خداوند
صحیفه بر ضرورت دست یابی به آن برای حصول خیر اعلا تأکید شده، بهینه سازی تعامل با خداوند است. این تعاملِ بهینه هم جنبه هایی ذهنی و روانی دارد، و هم جنبه هایی رفتاری و بیرونی (برای اشاره بدین معنا، رک : سلیمانی، 82). از بُعدِ روانی و ذهنی، تعامل بهینه آن است که اولا، انسان به یاد خدا باشد (20/ 29، 47/ 114، 47/ 110)؛ بدین معنا که در ساحت عاطفی وجود او یا همان قلبش فرمانبَری از خداوند جای گیرد (47/ 130 ...
تولید علم دینی لوازم خاص خود را دارد - رویکرد تهذیبی در علوم موجود
معرفت شناسی، یکسری مبانی یقینی و مشترک داریم که جهانی است و مربوط به کشور یا ملت خاصی نیست، بنابراین نمی توان گفت که هرکسی برای خودش یک مبنایی دارد. 5 کار علمی از علوم پایه؛ یعنی ابتدا از معرفت شناسی و منطق و فلسفه آغاز می شود و براساس طبقه بندی علوم به تدریج به جهان بینی اسلامی می رسد؛ بنابراین در نگاه درجة یک به علوم، تقدم تعبد بر معرفت شناسی، غلط است و چنانچه کسی به آن معتقد شود، مستلزم ...
“سندرم جوانی ناکرده” و عدم توجه به نیازهای طبیعیِ خود
هر بخشی هم باز به ما صدمه خواهد زد. سندرم جوانی ناکرده مربوط به مردان و زنان بالغ و بزرگسالی است که در سنی که نباید به رفتارهایی دست می زنند که شایسته وسازگار با آنان نیست . زن یا مردی که در جوانی از حقوق طبیعی و انسانی و نشاط ، تفریح سالم و دوستی خوب استفاده نکرده یا بی بهره بوده است ، بناگاه در جایگاه یک همسر یا یک پدر یا یک مادر یا یک شهروند مسئول به عقب باز می گردد و بر نیازهای مغفول مانده ای ...
سفال خاکستری
شهران و سندس در گیلان حسنلو زیویه و ... تدفین است در کنار انسان و به تنهایی مشاهده شده است سنت تدفین اسب در میان مردمان فلات ایران در عصر آهن نشانگر وجود اعتقادی به دنیای پس از مرگ و احساس نیاز انسان به عنوان شریک رزمی است استفاده از اسب برای حرکت مهاجرت از نقطه ای به نقطه ای دیگر شرکت در جنگ ها و در گیری ها شکار و ... از مهم ترین جنبه های ارزش کاربری اسب که ظاهراً صاحبان فرهنگ سیلک VI ( گورستان B) با ...
مکتب در بستر دین، علم در بستر تجربه
جامعه و اهداف آن و بین عینیت واقعی، بدست می آید یعنی، علم اقتصاد دارای پایه و اساسی است که در جامعه و نظام اجتماعی شکل می گیرد. علم اقتصادی جزئی از کل است. تا تصور صحیح و جامعی از کل نداشته باشیم نمی توان به جزء رسید. در اینجا جامعه یک کلان سیستم است که با فرض آن می توان به خرد سیستم هایی همچون علم اقتصاد رسید. به عبارت دیگر در سایه اعتقادات اسلامی و مفاهیم برخاسته از آن و عواطف و اخلاق مبتنی بر آن ...
ماکس وبر ؛ تصویر تکان دهنده از جهان افسون زدایی شده
از علوم دیگر تأکید می ورزید اما تسلیم در برابر ذهن گرایی تام و تمام و یا تاریخ گرایی نسبیت انگار را رد می کرد. به عقیده او علم اجتماعی برپایه فهم و شناخت انگیزه ها و محرکات اجتماعی در بسترهای اجتماعی، استوار است. او این انگیزه و محرکات را اعتقادات یا ارزش هایی می داند که در بنیان اعمال انسان قراردارند و نه مجموعه ای از سوائق و انگیزه های زیستی. وبر در تحلیل فرهنگی و اجتماعی خود از غرب ...
ارزش حجاب و عفاف نسبی نیست بلکه همیشگی است / ناله متفکران غربی از به هم خوردن نظم خانوادگی تا ابتذال زن ...
.... ثانیاً کوشش کنیم که در فعالیت های فرهنگی، اجتماعی، بهداشتی، واحدهای اختصاصی برای زنان به وجود آوریم و با فعالیت های مختلط و واحدهای مختلط که تقلید احمقانه ای از اروپاییان است مبارزه کنیم. تنها در این صورت است که زنان شخصیت واقعی خود را باز خواهند یافت . ..." ( مسأله حجاب، ج 19، ص 564.) در زمینه ترویج عفاف و حجاب چه کسانی با استاد شهید مطهری مخالفت کردند؟ - در برابر ...
حضور زنان در برخی ورزش ها هیچ منافاتی با موازین اسلامی ندارد
های شخصی، کار و کاسبی، تربیت داخل منزل و مثل همه ء فعالیت هایی که یک انسان دارد، هنگامی که در جهت درست قرار می گیرد یک ارزش است. ارزش بدین معناست که آن یک ابزار و وسیله ی مناسب و مورد قبولی ست که می توان از آن برای رسیدن به کمالات انسانی استفاده کرد. البته در اسلام به خصوص نسبت به ورزش های خاصی مثل شنا، اسب سواری و تیر اندازی تاکید شده است اما این به این معنا نیست که اسلام فقط این ورزش ...
دشمنان در ظاهر حجاب و در باطن آگاهی زنان را هدف قرار داده اند
موجب ضمان این تکامل گردد. یکی از مباحثی که نقش بسیار مهم و تعیین کننده در سعادت انسان و ایجاد تکامل وی داراست مبحث حجاب است و از این روست که در قرآن و روایات متعدد که همان قوانین الهی هستند به این مقوله توجه بسیار زیادی شده است. تربیت و اخلاق زمینه ای به وسعت قرآن دارد که باید در گستره ای به وسعت جهان گسترده شود تا کل انسان ها را مشمول تربیت خود قرار دهد و فلسفه حجاب نیز ...
تفاوت انقلاب و انحراف براساس میزان ظهور عقلانیت است
روحانیون و شعر فارسی موجب شده که مسلمانان در تکنولوژی و پیشرفت زندگی دچار عقب ماندگی شوند. نگاه دست دوم به عقل این است که با عقل نمی توان پیشرفت کرد. یکی از علل عقب ماندگی مسلمانان این است که به عقل به چشم چیز غیرقابل اعتماد و اطمینان نگاه کرده است. زمانی که انسان تعقل می کند ممکن است خطا کند؛ اما جریان، جریان درستی است و زندگی پیشرفت می کند و نمی توان عقل را کنار گذاشت و این خسارت بزرگی است ...
دانشگاه با فرهنگ چه می کند؟ - علم را بازاری نکنیم
نگاه می دارد. پیداست که این عقل در راهی که به دین و هنر و فلسفه و بنیانگذاری تاریخ می رسد و البته در تشخیص غایات وجود بشر راهبر نمی تواند باشد اما وقتی به کار و بار مؤسسات و سازمان ها می اندیشیم چگونه شأن اثرگذاری و کارآموزی و کارسازی و سودمندیش را از نظر دور بداریم؟ و بالاخره از پراگماتیسم طوری حرف نزنیم که گویی فسادش مسلّم و محرز شده است. خلاصه کنم علم جدید و دانشگاه شأن و مقامی در زندگی جدید ...
مبانی نظام اخلاقی صحیفه
...، الف، 188189)؛ مطلبی که وقتی حدود شش ماه بعد از چاپ نخست، همین مقاله بار دیگر در مجله ای دیگر به چاپ می رسد، حذف شده است (رک : اخوان کاظمی، ب، 145146). یک مطالعۀ دیگر از این قبیل، اثر احمدوند است (پاییز 1390ش). وی خواسته است اخلاق اجتماعی را در صحیفه بکاود؛ یعنی لابد ضوابط و ملاکهای حُسن و قُبح صِفات و مَلِکاتی که اگر انسان زندگی اجتماعی نداشت، آنها را پی نمی گرفت. بااینحال، عملا ...
فلسفه اسلامی و چالش ناکارآمدی
چنان که پیش ترگفتیم حتی علامه طباطبائی به عنوان یک فیلسوف معاصر، قلمرو مسائل فلسفه اسلامی را بحث از احوال وجود می دانند، که بر آن اساس فیلسوف باید منحصراً از احوال وجود من حیث هو موجود بحث کند. همین تلقی باعث می شد که فیلسوفان ما، فقط در باب مقولاتی به تفکر بپردازند که شاید از اولویت های انسان معاصر نیستند. یا دست کم از اولویت های درجه اول نیستند. و بدین ترتیب مباحثی چون، جنگ، صلح، عقلانیت ...
لزوم فرهنگسازی در زمینه حیا/ اخلاق و حاکمیت آن در زندگی ضروری است
دارد یکسری احکام و حدود متفاوتی هم برای آن ها صادر شده است. وی با بیان اینکه تبعیض مورد نظر اسلام نیست چون خلاف عدالت است، افزود: وجود تفاوت بین زن و مرد عین عدالت است و بر اساس این تفاوت ها است که نظام هستی حیات دارد. این استاد حوزه و دانشگاه به تشریح سه نیروی درونی که خداوند به انسان عطا کرده پرداخت و تصریح کرد: خداوند به هر انسانی عقل، شهوت و غضب داده که می تواند تحت ...
امروز استعمار در لباسی زیبا حیای جوامع مسلمان را نشانه گرفته است
اسلام بین زنان و مردان تبعیض قائل نیست بلکه تفاوت مردان و زنان را مطرح کرده که آن هم متناسب با تفاوتی است که در خلقت و آفرینش زن و مرد مطرح شده و احکام الهی و حقوق متفاوتی را برای آن ها به بار آورده است. رئیس بنیاد مهدویت و آینده پژوهی با بیان اینکه وجود تفاوت ها مصداق عدالت است و تبعیض خلاف عدالت است، تصریح کرد: در تربیت غربی هدف این است که فرمان اراده انسان به دست شهوت و غضب قرار ...
اسراف همیشه قبیح نیست!
پذیرد و آن را نمی پسندد. این ها را باید در نظر گرفت. اگر همه چیز سر جای خود قرار گرفته بود و هیچ مشکلی از این دست که اشاره کردم وجود نداشت، اشکالی ندارد گنبد طلا بسازیم و یا فلان چیز را از نقره درست کنیم و یا در فلان مکان مذهبی از شیشه و موارد تزیینی دیگر استفاد کنیم. ولی وقتی که مردم در فقر و بدبختی هستند، چنین رفتارهایی ایجاد فساد و فحشا می کند و قطعاً هیچ عقل و یا شرعی اجازه ی چنین رفتارهایی را ...
فلسفه حجاب ؛رسیدن به رشد و کمال ،حفظ کرامت انسانی و مصونیت بخشی فرد و جامعه است / بهترین راه نفوذ فرهنگی ...
...> حیاء یک خصلت و یک شاکله و شخصیتی برای انسان می سازد که قدرت بازدارندگی نسبت به تخلف از ارزش های اخلاقی و انسانی چه در ابعاد مادی و چه در ابعاد معنوی و چه در ابعاد غریزی و چه در ابعاد عاطفی وجودش را به انسان عطا می کند . حیا وجود بشر را در برابر هجمه غرائز به سمت سعادت و کمال رهنمون می سازد . عفاف یک سیر رفتاری است که بیشتر در روابط بین زن و مرد تعریف می شود . در واقع عفاف نسبت به حیا دایره ...
عوامل اجتماعی فقر و کاهش روزی
نداشتن توان فعالیت اقتصادی یا فقدان زمینه فعالیت، قادر به تأمین نیازهای خود نیستند، در جوامع مختلف گرچه افراد به جهت داشتن عواطف و احساسات به نیازمندان کمک می کنند، اما هیچیک از نظام های اقتصادی رایج به صورت نظام مند جایگاهی برای آنان و روش هایی مشخص برای تأمین نیاز مستمندان در نظر نمی گیرند. در حالی که در نظام اقتصادی اسلام علاوه بر توصیه های کلی و تحریک عواطف انسانی و معنوی برای تأمین نیازمندی ...
بازرگان:انضباط پوشش در جامعه وجود ندارد - مصلحی:فعالیت های فرهنگی منسجم نیست
منکر گفت: در جهان غرب نهاد خانواده وجود ندارد چون زن در خانواده در اثر جنبش فمینیستی که از سال 1960 در آمریکا و فرانسه آغاز شد، به عنوان پایه اصلی خانواده دیده نمی شد، شاهد ایجاد تشکل های خانواده و نه تشکل های بانوان بودیم، البته وقتی زن جدا از خانواده باشد، نهاد خانواده آسیب های جدی می بیند. وی ادامه داد: امروز چیزی به اسم نهاد خانواده به عنوان انتقال دهنده ارزش بین نسل های مختلف آن در غرب ...
حجاب یک صیانت و گوهر عفاف برای بانوان است
به گزارش شبکه اطلاع رسانی راه دانا به نقل از کاسب امین ؛ "سعید هراتی" در گفت و گو با خبرنگار ما در باب روز عفاف و حجاب گفت: فلسفه آفرینش انسان رسیدن به کمال است و حجاب برای زنان سعادت به همراه داشته و آن ها را در راه رسیدن به کمال یاری می کند. وی با اشاره به 21 تیر روز فرهنگ عفاف و حجاب گفت: در این روز تاریخی در گوهرشاد مشهد مقدس عده ای زیادی نسبت به کشف حجاب رضاخان اعتراض کردند و شهید ...
مخاطب محوری در محصولات فرهنگی راجع به حجاب نداریم
به گزارش شبکه اطلاع رسانی راه دانا به نقل از صبح الوند ؛ با توجه به روز حجاب و عفاف بر آن شدیم تا با یکی از نویسندگان و اساتید مطرح در عرصه حجاب و عفاف امیر حسین بانکی پور که از کتابهای شاخص وی میتوان به کتاب اخلاق خانواده، نکات کلیدی ازدواج، دانش خانواده و جمعیت، مطلع مهر، سبک زندگی زنان، حیا و دختران افتاب که مورد تفریظ رهبری قرار گرفت اشاره نمود مصاحبه ای داشته باشیم. امیر حسین ...
امضای خدا پای حکم حجاب/ ظرافت های جا مانده و فرهنگی که آسیب دید
نیز پوشیده شود چرا که زنان عرب روسری را از پشت گوش خود رد می کردند. وی حفظ عفت را نیز جزئی از حجاب با استناد به آیه 31 سوره نور دانست و گفت: آموزش نحوه راه رفتن و پرهیز از خودنمایی در اینجا، نوعی عفت زنانه است که سبب جلب توجه کمتر و در پوشش و حجاب ماندن می شود. قرآن کریم به بیان فلسفه این امر نیز پرداخته و آن را سبب سلامت روانی فرد و جامعه می داند. وی در ادامه با اشاره به ...
بگذار مُدام به چادرت پیله کنند؛ به پروانه شدنت می ارزد
آیا خود شما از این که دیگری با شل حجابی هایش نگاه شوهر شما را بدزدد متاثر نخواهید شد؟ 32٫ زنان مذهبی خوش اخلاقی که گیر نمی دهند و حتی از سر و وضع طرف نمی پرسند و رفاقت می کنند و شوخ طبعی می کنند. در مذهبی و محجبه شدن افراد موثرند. یک اشکال محجبه ها که دیگران را پس می زند این است که فکر می کنند این فقط خودشان هستند که خدا را می شناسند. این نگاه زننده است. 33٫ باید از عواطف ...
عفاف و حجاب در کلام رهبری/ حجاب، ارزشی منطبق بر طبیعت انسان است
همواره همراه با حرمت و کرامت است، اسلام در بدو پیدایش، زنان را از اسارت فرهنگ جاهلی نجات داد و قدر و منزلت و شخصیت انسانی از دست رفته آنان را در فرهنگ جاهلی مرد سالار را احیا کرد. عفاف، به عنوان یک ارزش درونی و والای اخلاقی در اخلاق اسلامی جایگاه بسیار والایی دارد. حجاب، ارزش است منطبق با طبیعت انسان. برهنگی و حرکت به سمت اختلاطِ هر چه بیشتر دو جنس با یکدیگر و افشا شدن این ها در مقابل یکدیگر، یک حرکت ...
روایت نویسنده غربی از مهم ترین عامل خوشبختی موفق ترین زنان/ تشویق مادران برای تربیت فرزندان جزو اولویت ...
زناشویی داشته باشید و مادر باشید، به خود بپردازید. وی ادامه داد: اکنون پیام من به زنان این است که تا جوان و بارور هستید، خود را از نعمت مادری و زناشویی محروم نسازید که بعد از آن خیلی دیر خواهد بود و پشیمان خواهید شد. بنابراین زنان، اگر به صورت بایسته و شایسته در خانه و خانواده نقش آفرین بودند، محور آرامش بودند، منبع انرژی و احساسات و عواطف همسرانه و مادرانه بودند، آن وقت اگر فرصتی بود و ...
محمود دولت آبادی: خواسته هایمان را ضمیمه برگ رای کردیم!
دشوار است و از آن گذشته فکر می کنم درباره ی نویسنده، دیگری باید بنویسد. نگاهی از بیرون او را روایت کند. بله. به تازگی ادبیات شفاهی باب شده که به نظر من سبک است . این که کجا به دنیا آمده اید و چه کرده اید و این کتاب ها را چگونه نوشته اید و ... این هم خوب نیست و هرگز به آن تن نداده ام. ولی به هر حال این نگاه هم وجود دارد که باید زندگی نامه چهره های فرهنگی خود را ثبت ...
برخی مسئولان فرهنگی و اجرایی در مدیریت حجاب اشتباه کرده اند
گردآوری مطالب، نظام حجاب در اسلام را تدوین نمایند. این فلسفه مهم را می توان از آیه 32 سوره احزاب الهام گرفت که خداوند متعال فرموده است: یَا نِسَاءَ النَّبِیِّ لَسْتُنَّ کَأَحَدٍ مِنَ النِّسَاءِ ۚ إِنِ اتَّقَیْتُنَّ فَلَا تَخْضَعْنَ بِالْقَوْلِ فَیَطْمَعَ الَّذِی فِی قَلْبِهِ مَرَضٌ وَقُلْنَ قَوْلًا مَعْرُوفًا/ ای همسران پیامبر! شما همچون یکی از زنان معمولی نیستید اگر تقوا پیشه کنید؛ پس ...