سایر منابع:
سایر خبرها
جایگاه قرب الهی در تربیت اخلاقی
...> ابن منظور(1300ق)، لسان العرب، بیروت، دارالفکر. احمدبن فارس(1404ق)، معجم مقاییس اللغه، قم، دفتر تبلیغات اسلامی. احمد بن محمد(1347ق)، المصباح المنیر فی غریب الشرح الکبیرللرافعی، بیروت، دارالفکر. آذزنوش، آذرتاش(1379)، فرهنگ معاصر عربی- فارسی، تهران، نشر نی. آشتیانی، سیدجلال الدین(1379ق)، هستی از نظر فلسفه و عرفان، تهران، نهضت زنان مسلمان. باقری ...
منشأ حق تأمین اجتماعی برای جامعه
. حسینی بحرانی، سیدهاشم (1415ق)، البرهان فی تفسیر القرآن، تهران، بنیاد بعثت. حلی، جعفربن حسن (1408ق)، شرائع الإسلام فی مسائل الحلال و الحرام، قم، اسماعیلیان. حلی، حسن بن یوسف (1413ق)، قواعد الاحکام فی معرفة الحلال و الحرام ، دفتر انتشارات اسلامی. رجایی، سیدمحمدکاظم و مهدی خطیبی (1391)، معیارهای فقهی اسراف ، اقتصاد اسلامی، ش 45، ص 55 – 76. ...
هوای نفس مثل کیسۀبوکس است،بایدبه آن ضربه زد
اولیاء خدا هم از دوست داشتنی های شان می گذرند. منتها اولیاء خدا از دوست داشتنی های خوب خودشان در راه خدا می گذرند. اگر از علی بن ابیطالب(ع) بپرسید: آیا شما دوست دارید از فاطمه زهرا(س) دفاع کنید؟ معلوم است که ایشان حاضر است در دفاع از فاطمه زهرا(س) جانش را فدا کند. اما خداوند می فرماید: علی جان! شرایط به گونه ای است که اگر درِ خانه تو آمدند، هر اتفاقی که افتاد دست به شمشیر نبر! خدایا به علی(ع) رحم کن... منبع: ...
فردو خنکای رحمانی خداوند برای قمی ها
روزی با این تعداد بالای شهدا از یک روستای کوچک را می دیدند که نام فرود یعنی بهشت را برای آن انتخاب کردند و به حق خداوند با قرار دادن نعمت های وافر خویش در این منطقه بهشتی را برای اهالی آن پدید آورد. دیدنی ها و شنیدنی های فردو به همین جا ختم نمی شود. فردو با ارتفاع 2 هزار و 70 متر از سطح دریا و وجود یک رودخانه فصلی در شرق روستا باغداری پر رونقی دارد. انواع میوه ها مانند گردو، فندق، گیلاس ...
برخی مدارس بردۀ باسواد تحویل شما می دهند! / تفاوت نسخۀ لیبرالی و اسلامی برای کنترل انسان طغیان گر
موسی بن عمران(ع) به درگاه خدا عرضه داشت: خدایا! این سامری یک هنری داشت که توانست یک گوساله ای بسازد، ولی این صدای گوساله از کجا آمد؟(چون نحوۀ ایجاد صدای گوسالۀ سامری خیلی عجیب بود و به نظر نمی رسید که چنین کار عجیبی از سامری بربیاید) خداوند به موسی(ع) فرمود: یا موسی! این چیزی که به تو می گویم به کسی نگو؛ این فتنۀ خودم بود و می خواستم مردم را به این وسیله امتحان کنم.(عَنْ أَبِی جَعْفَرٍ ع قَالَ ...
آموزه های دینی درباره مصرف بهینه آب
فرشته ای است که اسراف وضو را می نویسد، همان گونه که نقصان و کم گذشتن آن را می نویسد . از نظر اسلام دور ریختن بقیه ظرف آبی که قابل استفاده باشد، بخصوص در جایی که آب نایاب است و به آن مقدار رفع نیازمندی می گردد، حرام است. امام صادق علیه السلام فرموده اند: صرفه جویی کاری است که خداوند آن را دوست می دارد و اسراف عملی است که خداوند از آن بیزار است حتی دور ریختن هسته میوه زیرا آن هسته برای کاری ...
آیا سیزدهم فروردین نحس است؟!
معنایی صراحت دارد؛ اما متکلمان در ردّ این نظریه گفته اند که منظور از ایام نحسات که در آیه ی شریفه آمده، روزهایی است که در آن چنان گرد و غبار فضا را پر می کند که امکان دیدن و انجام هرگونه کار را سلب می کند و منظور از نحس بودن این ایام، این است که خداوند در آن ایام، قومِ عاد را هلاک کرد. [3] قابل توجه این که، در نقطه ی مقابل، تعبیر مبارک نیز در بعضی از آیات قرآن دیده می شود، چنان که درباره ی شب ...
دیوانگان واطفال مشرکان به بهشت خواهندرفت؟
. از همین رو، رویکرد نقلی متکلمان و مفسران در این گونه مباحث بر رویکرد عقلی آنان غالب است. با الهام از روایتی از امام صادق علیه السلام می توان انسان های محشور در صحنه قیامت را به سه دسته کلی: مؤمنان، کافران و گمراهان تقسیم کرد. (اصول کافی، ج2 ، ص388). مؤمنان، برخوردار از نعمت های بهشت؛ کافران، مشمول عذاب جهنم و گمراهان، دارای حالات و درجات متفاوتند. روایات دیگری، گروه گمراهان را به چهار ...
حمل عرش الهی توسط ملائکه
.... بر اساس مفاد صریح این آیات، عرش نیز تحت ربوبیّت مطلق خداوند قرار دارد همان گونه که آسمان ها و زمین و آنچه بین آنها است نیز تحت همین نوع ربوبیّت قرار دارند. چهارمین مطلبی که آیات یاد شده به روشنی از آن سخن گفته اند، حمل عرش الهی توسط ملائکه می باشد. در برخی از این آیات (آیه شماره 19) صرفاً به توصیف حال فرشتگانی پرداخته که حاملین عرش می باشند، امّا در برخی دیگر (آیه شماره 20) به ...
ثروتمند ترین مرد دنیا
...> سین: به نظر شما فساد در ورزش وجود دارد؟ جیم: بله متأسفانه صددرصد، حتی بالاتر از صددرصد. سین: تا به حال خواستید جای ورزشکار یا شخص دیگری باشید؟ جیم: نه به هیچ وجه، شکر خدا از شرایط و زندگی ام راضی هستم. سین: تا به حال، اتفاقی در زندگی تان رخ داده که معجزه خدا را در زندگی ببینید؟ جیم: فکر می کنم تمام زندگی آدم، معجزه خداوند است و مطمئناً برای من ...
شُکر، هدف و غایت نعمت های الهی/ مرتبه شُکر از مرتبه رضا بالاتر است
تبعات ناشی از آن شود. در روایت معتبر هشام بن الحکم از امام صادق(ع) آمده است مَنْ مَنَعَ حَقّاً لِلَّهِ عَزَّ وَجَلَّ اَنْفَقَ فِی بَاطِلٍ مِثْلَیْهِ؛ کسی که حق خداوند عز و جل را نپردازد در راه باطلی دو برابر آن را خواهد پرداخت. (کافی، شیخ کلینی، دارالکتب الاسلامیه، تهران، چ چهارم، 1365 ش، ج 3، ص 505) از این رو شکر به معنای درست آن، نگهدارنده ی نعمت ها و افزون کننده ی آن ها خواهد بود. ...
پاسخ آیت الله مکارم شیرازی به یک شبهه
مجموعه است و دو مجموعه به اضافه یکدیگر، یک جماعت بزرگ را تشکیل می دهد و ضمیر جمع را می توان در مورد آنها به کار برد. بزرگان ادبیات عرب تصریح کرده اند در این گونه موارد هم می توان لفظ را در نظر گرفت که تثنیه است و هم معنا را در نظر گرفت که جمع است و ضمیر جمع آورد. این بود 10 نمونه (از اول تا شماره دهم) که مورد ایراد او واقع شده ولی بی اطلاعی و بی خبری کار دست انسان می دهد و ...
کلیدهای روزی و برکت آن
که کلید روزی فراوان و برکت آن چیست؟ نویسنده براساس آموزه های قرآنی و روایی به این پرسش در این مطلب پاسخ داده است. طلب روزی، واجب عقلی و اسلامی انسان وظیفه دارد خود نیازهای خویش را برآورده سازد؛ هرچند که منشأ برآورد نیازهای انسان و همه هستی، خداوند است؛ ولی خداوند جهان را به گونه ای آفریده که هر چیزی از راه اسباب آن به دست آید. در روایات است که: ابی الله أن یجری الأشیاء الا بأسبابها ...
بررسی مفهوم شفاعت از دیدگاه قرآن
منافات ندارد که این حقّ اختصاصی خود را به کسی بدهد، تا با اجازه او(خداوند متعال)، آن را اِعمال کند. همان گونه که به پیامبر(ص) و اولیای خود چنین اجازه ای داده است(1). علّامه طباطبائی در همین زمینه می فرمایند: در آیاتی شفاعت به صورت مطلق از دیگران نفی شده، در آیاتی شفاعت مختص خداوند شمرده شده و در برخی دیگر، شفاعت غیر خدا به اذن الهی، ثابت گشته تا مشخص گردد که شفیع در عرض خداوند نیست و شفاعت مقامی است ...