سایر منابع:
سایر خبرها
دلیل بزرگداشت اربعین چیست ؟
...> روز سوم این ماه از سال 64 روزی است که مسلم بن عقبه پرده کعبه را آتش زد و به دیوارهای آن سنگ پرتاب نمود در حالی که به نمایندگی از یزید با عبدالله بن زبیر در نبرد بود . روز 20 صفر یعنی اربعین زمانی است که حرم امام حسین (ع ) یعنی کاروان اسرا، از شام به مدینه مراجعت کردند؛ و روزی است که جابر بن عبدالله بن حرام انصاری ، صحابی رسول خدا (ص )، از مدینه به کربلا رسید تا به زیارت قبر امام حسین (ع ...
همه چیز در رابطه با اربعین حسینی
روز 20 ماه صفر سال 61 قمری در بازگشت از شام، برای زیارت مرقد امام حسین(ع) به کربلا آمده اند. همچنین در این روز جابر بن عبدالله انصاری به زیارت قبر امام حسین آمده است. زیارت اربعین از اعمال خاص این روز است که بنابر روایتی از امام حسن عسکری(ع) از نشانه های مؤمن دانسته شده است. اربعین حسینی یکی از مهم ترین مناسبت های مذهبی شیعیان است که در این مناسبت، شیعیان زیادی از سرتاسر جهان خود را به ...
گذری بر اوضاع اعتقادی و سیاسی دوران امام حسین(ع)
حسین(ع) از نهضت خود، کسب منافع و دستاورد برای خویش یا گروهی از مردم نبود، بلکه تنها هم و غم و انگیزه ابا عبدالله الحسین(ع) برای خروج، خواست ایشان برای اصلاح در امت اسلامی بود. اوضاع عقیدتی امت اسلام در زمان امام حسین(ع) تسنیم: وضعیت عقیدتی امت اسلام در دوران امام حسین(ع) را به طور خلاصه چگونه تفسیر می کنید؟ در زمان امام حسین(ع) عوارض بیماری های خطرناکی در پیکره امت ...
خواجه نظام الملک و تاثیرات او بر جهان اسلام
نشیب محسوب می شود. خواجه نظام الملک آنچنان که بود ابوعلی، حسن فرزند خواجه ابوالحسن علی بن اسحاق در سال 408هجری قمری در یکی از روستاهای طوس به دنیا آمد. پدر او از دهقان زادگان خطه طوس بود. دهقانان در ایران قبل از اسلام و چند سده پس از ورود اسلام، ملاکین درجه دوم بودند که جزء آزادگان و مردم اصیل و نجیب محسوب می شدند. این طبقه در تعادل جامعه نقش عمده ای داشتند و استواری طبقات پایین تر ...
پایداری یا نابودی داعش در سال 2017
که داعش برای چند سال دیگر هم چنان پایدار خواهد بود. محمود اردیسات - مدیر مرکز مطالعات استراتژیک در آکادمی مطالعات دفاعی ملک عبدالله دوم در امان-، معتقد است که داعش رو به افول است. به اعتقاد وی، سازمان داعش طی شش ماه اخیر پایگاه های استراتژیک متعددی را از دست داده، در چند درگیری نظامی شکست خورده و محاصره شدن آن موجب شده است که بخش عمده ای از مسیرهای امدادرسانی به آن قطع گردد (1) ...
مرد بزرگی که در شانزده سالگی استاد همه علوم بود
چنان تقربی نزد وی پیدا کرد که عهده دار منصب وزارت گردید و مدت چند سال؛ تا هنگام مرگ امیر، عهده دار این وظیفه سنگین بود. پس از مرگ شمس الدوله بخت از وی روی گردانید و چون از ادامه خدمت در منصب وزارت خودداری کرد، او را به زندان افکندند. در زندان کتاب مشهورش "شفا" را به رشته تحریر درآورد. پس از مدتی توانست از زندان فرار کند و با لباس درویشی از همدان گریخت. ابن سینا از ...
هر آنچه که یک زائر در راهپیمایی اربعین بدان نیاز دارد/ رهبر انقلاب: شکر راه پیمایی اربعین ازجمله به این ...
او را می بوسید، پیغمبر به دست خود در دهان حسین بن علی غذا می گذاشت و به او آب می داد؛ اینها را به احتمال زیاد جابربن عبداللَّه به چشم خود دیده بود. جابربن عبداللَّه به طور حتم از پیغمبر به گوش خودش شنیده باشد که حسن و حسین سرور جوانان اهل بهشت اند. بعدها هم بعد از پیغمبر، موقعیت امام حسین، شخصیت امام حسین - چه در زمان خلفاء، چه در زمان امیرالمؤمنین، چه در مدینه و چه در کوفه - اینها همه جلو چشم ...
لشکریان اعراب چگونه به قلب ایران رسیدند؟
سرزمین ایران تقریبا بدون مانعی ادامه یافت چنان که بیشتر بلاد ایران در زمان حیات عمر به دست مسلمین گشوده شد. برای مثال ابن اعثم فتح همه سرزمین ایران به جز خراسان و سیستان و مرگ یزدگرد را در زمان عمر پایان یافته می داند. در اینجا می توان رد روایات سیف بن عمر را که زیاده یکنواخت و تا حدی ساختگی به نظر می آید دید. در این مورد طبری خود می گوید که عمر وقتی دید یزدگرد هر ساله جنگی تازه تدارک می بیند ...
جایگاه سلمان فارسی در اسلام
انتظار ایمان و عمل صالح می رود، بدون شک ایمان حضرت علی علیه السلام و سلمان و ابو ذر در سطح ایمان بقیّه مردم نیست و انتظاری که از چنین اشخاص برجسته ای می رود غیر از انتظاری است که از مردم عادی می رود. خلاصه این که، هر کس به اندازه ظرفیّت و وُسع و توانش ایمان داشته باشد و عمل صالح انجام دهد وارد بهشت می شود و جاودانه در آن خواهد ماند.[41] مرحوم علّامه مجلسی می گوید: به سندهای مختلف از امام ...
اقسام سلفیان تکفیری، اشتراک و افتراق (بخش دوم)
های مختلف می خواست ریشه مذهب شیعه را در افغانستان بخشکاند. [25] [1] . محمد امین بن عمر ابن عابدین، حاشیه ردالمختار، بیروت، دارالفکر، 1415ق ج4ص449، [2] . سید احمد بن زینی دحلان، خلاصه الکلام فی بیان امراء البلد الحرام، قاهره، مکتبه الکلیات الازهریه، 1398ق، ص338-340. [3] . محمد امین بن عمر ابن العابدین، همان، ج4ص449. [4] . عبدالله صالح العثیمین، تاریخ ...