سایر خبرها
نه دیده ام و نه شنیده ام که اکبر گنجی بر پیشانی بدحجاب ها پونز فروکند
.... با این نگاه برخی ها از فعالیت ممنوع شدند، با این هدف که بازماندگان سینمای مبتذل قبل از انقلاب پاک سازی شوند. در همین مسیر فیلمفارسی سازان و عناصرش در دهه 60 محدود شدند، اما به مرور بحث گیشه و سرگرمی سازی و... در قیاس با تحولات جهانی در جامعه و البته سینما مهم شد و در اولویت قرار گرفت، به طوری که برخی از فیلم های پرفروش سال های بعد کپی دست دوم – سوم همان فیلمفارسی های پیش از انقلاب شدند ...
ضرغامی:هیچ کس به اندازه اکبر گنجی در جمهوری اسلامی با هاشمی درگیر نشد/ خاتمی مخالف مطالب گنجی بود / ...
، با این هدف که بازماندگان سینمای مبتذل قبل از انقلاب پاک سازی شوند. در همین مسیر فیلمفارسی سازان و عناصرش در دهه 60 محدود شدند، اما به مرور بحث گیشه و سرگرمی سازی و... در قیاس با تحولات جهانی در جامعه و البته سینما مهم شد و در اولویت قرار گرفت، به طوری که برخی از فیلم های پرفروش سال های بعد کپی دست دوم – سوم همان فیلمفارسی های پیش از انقلاب شدند. بنابراین امروز هژمونی سرمایه و بحث اقتصاد دارد بلایی ...
زندگی مرا، مردمان کُرد احاطه کرده بودند
کله دست به معنی رستم کوتاه دست داشت. پدرم از او بسیار می گفت. منظومه خورشید و خاور و حمزه نامه نیز از دیگر کتاب هایی بودند که پدر برایمان می خواند. شخصیت حمزه صاحبقران را خیلی دوست داشتم به طوری که درکوچه می گفتم من پسر حمزه هستم . در سال های ابری به نوعی به این ماجرا اشاره کرده اید؟ بله، این فضاها همچنان در زندگی ما بود تا اینکه در فضای کرما شان سال 32، که آن زمان ...
کاوه صباغ زاده: اغلب فیلم هایی که طی سال های اخیر در سینما تولید می شوند سیاه و تلخ هستند/ مهدی صباغ ...
در بخش نخست میزگرد فیلم سینمایی ایتالیا ایتالیا به کارگردانی کاوه صباغ زاده که با حضور کاوه صباغ زاده (کارگردان)، مهدی صباغ زاده (تهیه کننده) و با مدیریت سیدرضا منتظری (منتقد سینما) برگزار شد به مواردی همچون بی عدالتی های پشت پرده بنیاد سینمایی فارابی و سازمان سینمایی اشاره شد و تأکید شد که بسیاری از مدیران سینمایی مانع از رشد و پیشرفت فیلمسازان اول می شوند و نمی گذارند آن ها در سینما حضور داشته باشند در بخش دوم این میزگرد، ایتالیا ایتالیا از لحاظ ساختاری و محتوایی توسط منتظری مورد بررسی قرار گرفت و مهدی و کاوه صباغ زاده به سوألات وی پاسخ دادند. *************** ...
اصفهان زیبا میزبان شخصیت ها
های اجتماعی که در دنباله خشکسالی رخ داده و می دهد، و به خصوص از نقش کمرنگ مسئولان استانی و کشوری در پیگیری این مسئله انتقاد کرد و از نامه های هفده گانه خود به کمیسیون های مختلف خانه ملت و بی پاسخ ماندن آنها ابراز نگرانی کرد؛ اما گفت که با تمام توان به مطالبه گری خود ادامه خواهد داد؛ زیرا بیم آن می رود که مسئله بی آبی در سال های آینده به چالشی امنیتی مبدل شده و باعث کوچی چندین میلیونی در کشور شود ...
فراهان، مهد فرهنگ و تمدن استان
غلامحسین شد ردیف آقا حسینقلی که توسط فرزند بزرگش، علی اکبر شهنازی روایت و ضبط شده، یکی از ردیف های معروف موسیقی ایرانی است را ابداع کرد. آقا حسینقلی برای اولین بار قطعاتی را روی صفحه گرامافون ضبط کرد و از شاگردان او می توان درویش خان، علینقی وزیری، مرتضی نی داوود، یوسف فروتن و پسر بزرگش، علی اکبر شهنازی را نام برد. آقا حسینقلی پس از سال ها تلاش و فعالیت هنری در سال 1294 خورشیدی (برابر با ...
محقق کرکی و ولایت فقیه
بر بازگشت دین به عرصه حقوق عمومی در جهان گشود. الگوی حکومتی در قالب جمهوری اسلامی ایران، نقدی اساسی بر ترویج جدایی دین از سیاست بود که غرب داعیه دار آن بود. این الگو حاصل تجربیاتی در جامعه شیعی بود که دست یابی به آن در طول تاریخ آرمانی سترگ قلمداد می شد. در این دیدگاه دو امر، اهمیتی فوق العاده داشت: نخست توجه به نقش دین و مصداق آن یعنی مذهب تشیع بود و دیگری جایگاه مردم به عنوان تکیه گاه و قدرت ...
نمای نزدیک القاعده
سفر از اقامتگاه ویلیام شکسپیر، نمایش نامه نویس مشهور بریتانیایی، بازدید کرده است. او مردم بریتانیا را بی بندوبار توصیف کرده و نوشته تحت تأثیر فرهنگ و جامعه بریتانیا قرار نگرفته است. فیلم های هالیوودی و ویدئوهای طنز منتشرشده در شبکه های اجتماعی هم بخشی از اطلاعاتی بوده که در کامپیوتر شخصی بن لادن وجود داشته است. مراسم عروسی پسر بن لادن ویدئویی یک ساعته از مراسم عروسی حمزه بن لادن، پسر ...
پاساژگردی؛ حلِ معضل نبود امکانات تفریحی!
در راستای همین موضوع جلب توجه و ابراز وجود خود و البته با تفکر تاثیرگذاری روی ذهن مخاطبان و افراد حاضر در مرکز خرید هزینه های زیادی را خرج وضعیت ظاهری خود و همکاران شان می کنند و همان طور که واضح است فروشندگان سنتی هیچ شباهتی به جوانان فروشنده و کاسب امروزی ندارند و امروزی ها نقش مدلینگ و عامل جذب را نیز در کنار فروشندگی بازی می کنند. شاه آبادی با اشاره به بهره برداری صحیح تر از محیط ...
بررسی اجمالی دیدگاه اجتماعی ابراهیم حاتمی کیا در آثار وی
شکاف ها و گسست هایی که در بین نیرو های انقلابی رخ داده را نیز بازنمایی می کند. کاظم و سلحشور هریک فرصتی به دست می آورند تا به انگیزه ها و معانی ذهنی خود اشاره کنند و مخاطب را در آن شریک گردانند. شخصیت های بینابین، همچون احمد و اصغر نیز به نوعی اجازه بروز انگیزه ها و دغدغه های خود را دارند. اما در نهایت تمامی این شخصیت های خاکستری به سمت کمک کردن به شخصیت کاظم مایل می شوند. سلمان پسر کاظم، اما هویت ...
نویسنده دیرین دیرین : محدودیت های کار طنز روز به روز بیشتر می شود
بخشی از این رفتار به سن هم بستگی دارد، آدمی هر چه سن اش بیشتر می شود به خلوت و آرامش بیشتر نیاز دارد. *شما که ابایی ندارید از این که سن تان را بگویید؟ نه! 41 سال را تمام کرده ام و وارد 42 سال شده ام. *طنز نویس ها و کمدین ها معمولا می گویند، خنداندن مردم ایران دشوار است بخصوص الان که شبکه های اجتماعی و فضای مجازی شرایطی را فراهم کرده که بیشتر مردم به سمت طنزنویسی ...
جسارت و مخاطب شناسی
سریال های تاریخی ریسک بزرگی در جذب مخاطب می کند، زیرا بیننده های عام برای فهم پیچید گی های تاریخی سریال های خارجی نیاز به توجه بیش از پیش و پیگیری مستمر دارند در صورتی که نمونه های کره ای این ژانر از سریال ها به سادگی با مخاطب ارتباط برقرار می کند. اما در این مجموعه روایت و به تصویر کشیدن چگونگی تحولات تاریخی و ماندگار ژاپن توسط فردی از خانواده ضعیف ساموراییها به قدری جذابیت دارد که مخاطبان خاص همراه ...
سارا بهرامی: اول باید آرتیست باشی، بعد بازیگر
... باید به برفایی می رسیدم که سینما خوانده است، دستیار کارگردان است، دلش می خواهد فیلم خودش را بسازد و حالا با این وضعیت عاشق یک مرد می شود. حالا همین برفا با تمام این خصوصیات، با مشکل از دست دادن فرزند مواجه می شود و... سعی کردم با توجه به اطلاعاتی که از دوستان دستیار کارگردانم به دست آوردم، در ذهنم قصه زندگی برفا را از بچگی بسازم. می دانستم برفا چطور بزرگ شده، کی به تهران آمده، چند سال پیش ...
نگاهی به دو فیلم پیله و پروانه و صبح سپتامبر
، بهترین فیلم برداری و بهترین فیلمنامه اقتباسی شد. پر واضح است اقتباس از رمان های بزرگ، کار بسیار دشواری است، به خصوص در مورد کتابی که شخصیت اصلی اش باید بی تحرک روی تخت بیمارستان نشان داده شود. اما پیله و پروانه روایتی تاثیر گذار و اعجاب انگیز درباره مردی موفق در کار و زندگی به نام ژان دومینیک باوبی را به تصویر کشید که ناگهان بر اثر سکته فلج می شود و تمام بدنش به غیر از پلک چشم چپش از کار می افتد ...
نشانه گیری حریم خانواده در شبکه های ماهواره ای
مخرب آن بر بنیان خانواده و مباحثی درباره تربیت فرزند می پردازد. اهداف شبکه های ماهواره ای هدف شبکه های ماهواره ای تغییر الگوی نگرشی و رفتاری خانواده هاست. این برنامه ها قصد دارند نوع تفکر و بینش سیاسی، اقتصادی، اجتماعی و فرهنگی ما را تغییر دهند و مصرف گرایی را میان تماشاگرانشان نهادینه کنند. این نوع شبکه ها ابتدا مغز مخاطبان خود را تسخیر و در ادامه آنچه خود دوست دارند را به آنها القا ...
انسان های امروزی از اصل خویش دور مانده اند
که در نهایت خانم حیرت برای این نقش انتخاب شدند. فیلم خیلی تلخ و تیره بود از نشان دادن این همه تلخی و تیرگی و بازخورد مخاطبان نمی هراسیدید؟ من سعی کردم که فیلم به فضای واقعی که در آن جریان داشت وفادار بماند به هر حال ما در یک مراسم عزا قرار گرفته بودیم، عزا مربوط به فرد مسنی بود و به همین دلیل التهاب و شدت زیادی نداشت و همین باعث می شود که رگه های طنز هم به ماجرا بیاید و البته ...
سینمای ایران بدون ژانر است
وجود داشته است و این که می پرسید این جریان تا کی ادامه خواهد داشت، جوابش یک نمی دانم بزرگ است. شاید تا زمانی که یک الگوی موفق دیگر جاگزین بشود. چون به نظر من سینمای ما شدیدا الگو محوره است، با این وجود به نظر من هنوز هستند فیلمسازانی که سعی می کنند تجربه های متفاوتی در فیلمسازی داشته باشند. که مسلما سهم جوانها در این ماجرا بیشتر است. خود من هم سعی کردم در این فیلم حداقل در قصه گویی فضای متفاوتی را ...
می خواستم زن ایرانی را مقتدر و قدرتمند نشان بدهم
این حوزه حوصله مخاطبان را سر می برد و انگار همه کارگردانان برای روایت چندباره مصیبت ها از روی یک متد متداول اثر می سازند، با توجه به این تعداد اثر در این ژانر و این تم، دلیل شما برای ساخت زرد چه بود؟ برای شکل گیری درام باید تلخی و حادثه ای اتفاق بیفتد، به نظر من باید ببینیم اقبال مخاطبان به کدام سمت است و سلیقه خودمان هم در کدام جهت، من در این فضا فیلم سازی کردم چون احساس می کردم که ...
می خواهم سر به تن دهه هشتادی ها نباشد!
سرگرمی رسانه ها هستند. در این میان همواره سینما یکی از مهم ترین ابزارهای رسانه ای برای جذب مخاطبان نوجوان بوده است. سینمایی که رویا می سازد، همزادپنداری برمی انگیزد و نخستین بذر باورهای ریشه دار را در بطن آدمی می نشاند. چه نیکوست که سینمای ما پاسخ دهد برای یکی از مهم ترین مخاطبانش چه کرده است؟ چقدر فیلم های نوجوان پسند ساخته است؟ چقدر نقش اول فیلم هایش را از میان نوجوانان انتخاب کرده است؟ چقدر در ...