سایر منابع:
سایر خبرها
چه شاعرانی بهشت را صله می گیرند؟
بودن - تاکنون به تعویق افتاده است، دردمندانه می گوید: آنچه که انتشار این اثر را به تعویق انداخت، نگاه هایی است که در این زمینه وجود دارد. مسیر، یک مسیر پر سر و صدایی است. دست روی هر شعری می گذارم، صدای عده ای به اعتراض بلند می شود. هنوز کتاب چاپ نشده، جبهه گیری ها شروع شده است! ، و این برای جامعه دینی ما مصیبت بزرگی است. ویژگی های شاعر مسلمان از دیدگاه قرآن با عنایت به آیات ...
پرسش و پاسخ دانشجویان با رهبر انقلاب درباره وظایف دانشجو
، این است: باید خوب درس بخواند، به اخلاق و تهذیب نفس بپردازد، ورزش هم بکند. (بیانات رهبر معظم انقلاب اسلامی در جلسه پرسش و پاسخ دانشگاه تهران 77/2/22) [*] عمده ترین وظیفه جوانان حزب الّلهی و انقلابی چیست؟ [*] به نظر من، جوانان انقلابی دانشگاه - چون بحث دانشجو را داریم - سعی کنند خوب درس بخوانند؛ خوب فکر و معرفتشان را بالا ببرند. سعی کنند در محیط خودشان اثر بگذارند؛ فعال باشند ...
فعالیت های دانشجویی از 88 تا 92 افول شدید داشت
. خوشبختانه نهادی داریم به عنوان شورای عالی انقلاب فرهنگی که تقریبا عمده عناصر موثر در مدیریت کلان کشور در حوزه علمی و فرهنگی را دور خودش جمع کرده است اما آن توقعی که از آن وجود دارد بیش از آن چیزی است که الان خروجی دارد. چرا؟ به خاطر اینکه این شورا بیشتر برای سیاست های کلان بحث و جمع بندی می کند. اصلا این نهاد سیاستگذاری است اگر درگیر مسایل ریز اجرایی شود از ماموریت اصلی خود باز می ماند ...
بررسی تمایزات تمدن نوین اسلامی با تمدن غربی در کنفرانس وحدت
فرهنگ عالی می نامیم. علاوی، بیان کرد: کشورها و دولت های مسلمان به استثنای جمهوری اسلامی از نظر فکری و فرهنگی و ... بیمار شدند؛ ما نیازمند بازگشت هویتی هستیم و اگر به این سمت نرویم، در خطر خواهیم بود و این خطر نیز در کمین همه ماست. وی گفت: تمدن جدید و قدیم وجود ندارد؛ ما دارای تمدن اسلامی هستیم که در طول تاریخ اسلام و زندگی انبیای گذشته وجود داشته است؛ مکانیسم ها و نیازهایی بوجود آمده است که باید ابزارهای لازم را نیز برای مقابله با آن به کار ببریم؛ اگر مکانیسمی را پیدا کنیم که بتوانیم در مقابل چالش ها بایستد، می توانیم در مقابل این هجوم فرهنگی مقاومت کنیم. ...
کارکردگرایی درباره ها کاربرد عرف از دیدگاه اصولیون
عمل می کنند. 23٫ قریحه، سجیه و عادات عقلا بعنوان منشأ دوم در متعلقات عقل عملی، رویت می شود که دقیقاً بر اثر کارکردها تصمیم گیری می شود؛ یعنی تأیید یا رد موضوعات به واسطه عقل عملی، دقیقاً به مناسبات کسی و اجتماعی ناظر هست. 23٫ 33٫ حالات و اهداف شخصیه یا غلبه سلطانی بعنوان منشأ سوم وی این جهت را با عنوان وجه عقلایی از وجه پیش که نام وجه عقلی بر آن ...
از رابطه اصغر فرهادی با باختین تا پدیدارشناسی تجربه زیبایی شناختی در نشر ورا
...؛ کلی، پیشاتأملی و در بدن ما. مرحلۀ دوم، بازنمود و خیال؛ متأثر از سارتر است. در این مرحله، ادراک تمایل دارد تا صور مفاهیم تازه پدید آمده از حضور درک شده را در اشخاص و رویدادهای قابل تمییز به صورت مادی مجسم سازد. مرحلۀ سوم، تأمل و احساس متأثر از کانت است که در این مرحله، یگانگی سوژه و ابژه را نشان داده است. کتاب پدیدارشناسی تجربه زیبایی شناختی نوشته میکل دوفرن با ترجمه فاطمه بنویدی در ...
عجز انسان از فهم تسبیح موجودات
تبیین نظر گروه سوم گفته شد که این گروه از مفسّران تسبیح موجودات را حقیقی و قولی می دانند و برخی از ایشان به تشریعی بودن تسبیح ایشان به صراحت اشاره کرده اند. آیت الله جوادی آملی در جواب آنان که تسبیح موجودات را حالی می دانند، بیان داشته اند: در اینکه همه هستی دلالت بر وجود خالق خود می کند، شکّی نیست، امّا مسبّح بودن فراتر از آیت بودن است (جوادی آملی، بی تا: 9). اینکه آیا ...
امام صادق(ع) و بالندگی فقه شیعه امامیه
خوهند کرد و یا درباره کیسانیه و... فراوان وجود دارد که از اطاله بحث خودداری می کنیم. امام(ع) همچنین درباره اسماعیلیه، تلاش ها کردند که در آینده فرقه ای به نام اسماعیلیه ظهور نیابدکه در نوشتار مربوط به اسماعیل بن جعفر مطالب مفصّلی را نگاشته ایم و در مقالات پیشین موجود است. امام صادق(ع) و قیام ها موضع گیری امام صادق(ع) در واکنش به حرکت ها و تحولات سیاسی و جنبش های عقیدتی و مذهبیِ رایج در ...
بررسی کارنامه خاندان فروغی و انقلاب 1917 روسیه
فیلسوفان اسلامی تالیف حمید طالب زاده در مرکز فرهنگی شهر کتاب برگزار شد. سیدرضا داوری اردکانی استاد فلسفه دانشگاه تهران درباره این کتاب اظهار داشت: این کتاب یک فتح باب است. برای فلسفه ما لازم بود که این مساله مطرح شود و اثر خودش را هم خواهد داشت. این کاری سنجیده، تحقیق و فکر شده است. این کتاب فلسفه تطبیقی نیست. اما به بنیان گذاری فلسفه تطبیقی می رود. داوری اردکانی توضیح داد ...
تمدن نوین اسلامی ویژگی ها و کارکردها (بخش دوم)
... بنابراین با توجه به آنچه گفته شد، در تمدن نوین اسلامی میزان آسیب های اجتماعی و بزهکاری های فردی در اثر تربیت عمومی به حداقل رسیده و محیط زندگی خانواده ها و جامعه زمینه و مسیر یک زندگی سالم را برای همگان آماده می کند. تمدن نوین اسلامی در یک جامعه سالم اتفاق می افتد و برای ایجاد آن باید این جامعه به عنوان پیش نیاز ساخته شود. از آنچه گفته شد چنین بر می آید که تمدن نوین اسلامی تلاش دارد جامعه ای سالم براساس آموزه های اسلامی برای تربیت شهروندان مومن و خدا جو تربیت کند تا این انسان ها بتوانند بنای یک جامعه اسلامی را پایه گذاری و تا امتداد ابد راهبری نمایند. انشاء الله ...
زیدآبادی: آن هایی که می گفتند به روحانی رای بدهید، مقصرند
داستان آن چیزی نیست که به ما گفته اند و تصور می کردیم. دیگر این که اتفاقی مانند جنگ خلیج فارس روی من خیلی اثر گذاشت. ما هشت سال با عراق جنگیده بودیم به عنوان این که این مظهر امپریالیسم و صهیونیسم است. یک دفعه بعد از حمله صدام به کویت توازن قوا به هم ریخت و دیدیم امپریالیسم آمده صدام را نابود کند که تا دیروز مصداق امپریالیسم معرفی می شد! گفتم چه شد که یک باره صدام به عنوان مصداق امپریالیسم نیست بلکه ...
لئو تولستوی و محمد رسول الله (ص)
منتشر و روانه بازار کتاب شد که تلاشی بود برای به دست آوردن دیدگاه های این نویسنده بزرگ روس درباره اسلام. آن هم بر اساس برخی از اسناد و مدارکی که بعد از مرگ وی و حتی بعد از سقوط دولت کمونیستی به دست آمده است. بخشی از آن ترجمه ای است که تولستوی از تعدادی از روایات پیامبر (ص) انجام داده است. این مجموعه حدیث در کتابی که یک هندی مسلمان نوشته بوده، وجود داشته و تولستوی که از این احادیث خوشش ...
بازسازی دانش های اسلامی در گرو تاریخ کلام است
جدید و این مسائل بودیم و هنوز هم اعتقاد داریم که باید در این میدان آمد. من زمانی متوجه اهمیت بحث بازگشت به میراث شدم که خودم درست در وسط میدان درگیری مباحث فلسفه ی دین و کلام جدید بودم. احساس می کردم دوستان ما، فضلای فهیم ما وقتی وارد یک مسئله ی کلامی می شوند چون نمی دانند این مسئله چه پیشینه ای دارد و میراث ما در کجاست، گاهی اوقات اسیر این دام می شوند و خودشان راهی را می روند که احیاناً جریان های ...
تحلیل گفتمان احتجاجات و مناظره های امام صادق(ع)
پژوهش خبری صدا وسیما:امام صادق(ع) نقشی ویژه در شکل دهی به مذهب فقهی شیعی دارند. بخش مهمی از نظریات امامیه دربارة امامت، از ناحیۀ امام صادق(ع) تبیین شده و آموزه های منقول از آن حضرت، اساس دیدگاه های این مذهب در عموم مسائل اعتقادی- از جمله مباحث مربوط به امامت- را تشکیل داده است(پاکتچی، 1389: 198). از این نظر، مذهب امام صادق(ع)، همان مذهب امام علی(ع) است که امامان دوازده گانه آن را حفظ کرده اند. به ...
فلسفه اصول دانش مطالعه فرانگر عقلانی اصول فقه است
کنار این مباحث، مباحث مربوط به نظریه ابتناء خودبخود بر بحث های ما تأثیر می گذارد. درباره قلمرو و ساختار علم اصول کمابیش مطالبی گفته شده، هرچند متنوع نیست. گاهی در این میان مطالبی بیان می شود که اگر خوشبینانه تلقی کنیم، باید بگوییم علی المبنا است، والا دقیق نیست. حتی برخی از مباحثی که در جغرافیای معرفتی فلسفه اصول نمی گنجد، دیده می شود که در این جغرافیا لحاظ می گردد؛ مثل اینکه برخی می ...
اثری از خدا در کتاب فلسفه فرهنگ نیست/ این کتاب ساختار منطقی ندارد
فکریِ متفکّرانِ مسلمانِ متقدّم نیافته است. 7) ذیلِ عنوانِ فلسفۀ فرهنگ در تمدّن اسلامی، نام سیدمحمدحسین طباطبائی نیز گنجانده شده است، حال آن که وی خارج از گسترۀ تاریخی است. 8) در میانِ متفکّرانِ مسلمان، از مرتضی مطهری، محمدتقی جعفری، محمدتقی مصباح یزدی، سیدحسین نصر و ... غفلت شده است، حال آن که اینان دربارۀ فلسفۀ فرهنگ، گفته ها و نکتته های درخورِ توجّهی دارند. 9 ...
از دارالکفر تا دارالتعامل/ آسیب شناسی تبلیغ اسلام در غرب
را تغییر داد؟ هم اکنون مسلمانان در غرب از طریق شناسه هایی چون نماز خواندن، روزه گرفتن و حجاب داشتن شناخته می شوند که در زمره ابزار تعاملی دین به شمار نمی روند و نمی توان از آن ها به عنوان وسیله ای برای برقراری ارتباطی عمیق و اثرگذار در راستای معرفی اسلام استفاده نمود. مظهر اسلام در غرب بعد از جهاد و خشونت، فقط نماز و روزه و حجاب است. از این رو فهم چگونگی ایجاد تغییر در مؤلفه های ...
ادعای هیک با متن ادیان تعارض دارد
به گزارش ایکنا: نشست نسبت میان تجربه های بشری از امر متعالی ، بعد از ظهر امروز 11 آذر، با سخنرانی امیر صادقی، پژوهشگر فلسفه دین در پژوهشگاه علوم انسانی و مطالعات فرهنگی برگزار شد. صادقی در آغاز این نشست گفت: امر متعالی عقلا وجود دارد و بشر می تواند آن را ادراک کند. این موضوع اهمیت بسیاری دارد، چرا که این موضوع بیشتر جامعه شناختی بوده و با فرهنگ در ارتباط است. اگر کسی بخواهد ...
کتاب درک جهل: تاثیر شگفت انگیز آنچه ما نمی دانیم منتشر شد
ماهیت دانش را مطالعه می کنیم تا بتوانیم بر جهل غلبه کنیم و در عین حال جهل اغلب یک معیار صریح آزمون و سنجش نیست. دانیل رین دینکلا در کتاب درک جهل و نادانی: تاثیر شگفت انگیز آنچه که ما نمی دانیم پرونده ای برای جهل در مرکز معرفت شناسی قرار می دهد. او استدلال می کند که جهل یکنواخت نیست و در بسیاری از اشکال و قالب ها می آید و از این رو اشکال مختلف جهل باید به روش های مختلف مورد توجه قرار گیرد ...
گردشگر نه با اجبار بلکه با تبلیغ می آید/ بها دادن به سرمایه گذاران تبریز باعث حضور دیگر سرمایه گذاران می ...
که قونیه پایتخت گردشگری کشورهای اسلامی بود به آنجا رفتم. آنجا هم کار آنچنانی که ما تصور می کنیم انجام نداده بودند بلکه بهسازی معابر و پیاده رو ها را انجام داده بودند. پیاده روها را تمیز و راحت طراحی کرده بودند که وقتی عبور می کردید واقعا پیاده رو بود. بحث گل کاری و فضای سبز را انجام داده بودند و با کارهای اینچنینی فضای شهر را آماده کرده بودند که شما به عنوان گردشگر مسلمان چند روزی که در این شهر ...
تسبیح موجودات ذی شعور
درباره مفاهیم قرآنی، نه تنها کاری تکراری و بیهوده نیست، بلکه دریچه ای به سوی کشف حقایق قرآن و تسهیل فهم آن است. مسئله تسبیح، تحمید و سجده عمومی موجودات غیر ذی شعور یکی از مباحث عمیق قرآنی است که هنوز برای بسیاری از افراد مبهم و ناشناخته باقی مانده است. به حمد، تسبیح و سجده موجودات غیر ذی شعور در آیات متعدّدی اشاره شده است که شاید صریح ترین آنها، آیه 44 سوره مبارکه إسراء باشد که با صراحت تسبیح را به ...
5 اصل مهم در وحدت اسلامی
برون دادِ طبیعی اعمال هواپرستانه پاره ای از احکام گمراه و سلاطین ستمگر است که زمام امور مردم را غاصبانه در دست گرفته و در زمین خدا به مصداق قرآن دامنه ستم و تباهی را گسترش می دهند به چشم نخورد. در ادامه این مطلب را به نقل از پایگاه اطلاع رسانی مرکز فرهنگ و معارف قرآن می خوانیم. در آغاز سالی که از سوی مقام معظم رهبری به عنوان سال همبستگی و مشارکت نامیده شده و همزمان با هفته وحدت به بررسی ...
کارکردگرایی در تشریح سیره عقلا و عرف
با موضوعات ابزارگرایی (Instrumentalism) و صورت گرایی (Formalism) 11٫ استقلال بحث از موضوعات مرتبط به ماهیت حکم امضایی در مورد ماهیت حکم امضایی، دو مبنای کلیدی وجود دارد که در هر دو مبنا مدعای کلیدی مقاله قابل روند است؛ زیرا طبق مطالب پیش گفته، مدعای مقاله این هست که وجه موضوعیت موضوعات عرفی در احکام امضایی یا قطعاً یا با احتمال عقلایی قابل ملاحظه، در کارکردهای اجتماعی شان ریشه دارد؛ زیرا ...
مستندات حدیثی ملاصدرا در بحث تقدم نفس بر بدن
. پس از نظر ملاصدرا این حدیث دلالتی بر وجود ارواح قبل از ابدان به نحو متکثر و جزئی ندارد. برای بررسی برداشت ملاصدرا از این حدیث باید ببینیم منظور پیامبر اکرم(ص) از نبوت در این بیان چه بوده است و نظر ملاصدرا در مورد مضمون این حدیث در آثار خود چیست؟ طبق مبنای اهل معرفت، نبوتی که آن حضرت در این حدیث شریف از آن سخن گفته اند، به معنای اِنباء و اِخبار از ذات، صفات، اسما و احکام الهی ...
ویژگی های حرکتیِ جریان تمدن ساز نوین اسلامی
سود اهل حق تند می نماید و برعکس، فسادها، تباهی ها، فسق و فجورها کمک به نیروی مقابل است و آهنگ حرکت تاریخ را به زیان اهل حق کُند می نماید (مطهری، 1390، ج 24: 428). با این تعریف، پیامبران و اولیای الهی بزرگ ترین مصلحین تاریخ بشریت اند که به اصلاح عقاید باطل مردم و همچنین آبادانی جهان آن ها در طول تاریخ مبادرت کرده اند. حضرت امام زمان (عج) نیز تحت عنوان مصلح جهانی، به اصلاح دنیای پس از ظهور ...
نسبت عدم اکراه در دین و آزادی عقیده
( ص) آن را آورده است. بر این اساس، مجال هیچ گونه پندار پلورالیسم دینی به استناد آیه مورد بحث وجود ندارد (جوادی آملی، 1389الف، ج5، ص81). نتیجه مفهوم آزادی عقیده در نظام اندیشه آیت الله جوادی آملی از یک منطق ساختاری پیروی می کند. در بعد تبیینی چارچوب نظری (منطق ساختاری) که از رهیافت تعلیل و چگونگی پیروی می کند، حقیقت آزادی در نظام فکری ایشان از منظر فلسفه (اصالت وجود و تشکیک ...
گفتگوی ادیان در اندیشه سنت گرایان
گفتگوی ادیان خوانده می شد، تفاوت جوهری پیدا کرده است. مهمترین ویژگی گفتگوهای دوران جدید، ابتنای آنها بر یکی از مهمترین و جدیدترین مسائل فلسفه دین، یعنی تنوع دینی است. تنوع دینی به معنای قبول وجود بهره ای از حقیقت و نجات در ادیان مختلف است(عدنان، 77-76). سنت گرایان معتقدند دین در جلوه های مختلف، به زبان و فرهنگ های متفاوت و با گنجینه ای از اسطوره ها و تصورات بروز کرده و نمایانگر یک ...
گفتگو، راهبرد رسیدن به آرمان وحدت اسلامی
بگذارند (موسوی، 16). اخوت به معنای برادری، از واژه های هم عرض با وحدت است. در فرهنگ قرآنی به تناسبی که بین افراد خاص وجود دارد و زمینه ساز وحدت و همدلی است اخوت گفته می شود، قرآن کریم مومنان را با هم برابر دانسته و به اصلاح روابط میان دو فرد یا دو گروه از برادران دینی تاکید دارد(حجرات، 10). از دیگر کلمات هم عرض با وحدت، الفت به معنای انس گرفتن، دوستی، خوگرفتن، با هم آمیختن و سازواری است (دهخدا، 2/ ...
فراستی: روشنفکران ادراک حسی هنر را نمی فهمند
دارند؟ *این سئوال را به این دلیل پرسیدم چون با همه انتقادات، طیف وسیعی از علاقه مندان سینما به منتقدی همکار و نزدیک به شما در دوره نقد سینما، سمپات هستند، چرا ایشان و همکاران شما در نقد سینما، دست از مواضع صریح گذشته کشیدند؟ زندگی بعضی از این دوستان منتقد تغییر کرد و هنوز هم شخصیت شان شکل گرفته نبود که با تغییر زندگی و نیمه مرفه یا مرفه شدن، هنوز همان اندیشه ها را تعقیب کنند ...
نشست پژوهشی فلسفه هنر در شیراز برگزار شد/ تراز هنر اسلامی در ترازوی اشراق
با هنر میانه ای ندارد اما می بینیم که او تعریف خاص خویش را دارد، افزود: البته نمی توان گفت فیلسوف ها با هنر مخالف هستند چرا که ارسطو را داریم که هم فیلسوف است و هم شعر را ساماندهی می کند. ابن سینا هم درباره فن شعر صحبت کرده است. بازرگانی گفت: آنان که از مخالفت فلسفه و هنر می گویند با فارابی چه می کنند فارابی بالای شهر فیلسوف را نشانده اما هنرمندان را واسطه بین فیلسوف و مردم می داند. وی گفت: در تعریف هنر اثر مصنوع را با نگاه فلاسفه مسلمان قبول دارم چرا که شعر و موسیقی نیز در آن جای می گیرند شیئی مناسب با روح اسلامی هم در فرم و هم در مضمون. ...