سایر منابع:
سایر خبرها
بهار چیست و بهار واقعی کجاست؟
.... راه بهاری شدن را امام سجاد علیه السلام بازگشت و برگشت به سمت خداوند متعال و عمل به معارف الهی می داند. در روایاتی از امیرالمومنین (ع) می خوانیم که بروید به سمت یاد خدا این یعنی اگر می خواهید خدا در زندگی شما حاضر باشد و مسایل سیاسی و اجتماعی و کار و خانواده شما اصلاح شود راهش این است که حضور خداوند را در زندگی خود حس کنید چون می فرماید: الا بذکر الله تطمئن القلوب، وقتی آرامش در وجود شما مستقر ...
جملاتی مخربی که شیطان از طریق آنها به انسان نفوذ می کند!
شیطان و نفس امّاره به تأخیر انداختن توبه است و القای این که: حالا چه عجله ای است، فرصت باقی است، هنوز جوانی و... ولی غافل از آنکه مردن و تمام شدن فرصت ها جوان و پیر نمی شناسد ... گفتم که به پیری رسم و توبه کنم آن قدر جوان مرد و یکی پیر نشد این در حالی است که امام محمدتقی(علیه السلام) فرمود: تاخیر التوبهْ اغترار و طول التسویف حیرهًْ و الاعتلال علی الله هلکهًْ و الاصرار علی ...
مراد از امانت و رابطه آن با غصب و خیانت
و زن مشرک همه را به قهر و عذاب گرفتار کند و از مرد و زن مؤمن (به رحمت) در گذرد و خدا بسیار آمرزنده و مهربان است. اکثر مفسران شیعه در ذیل این آیه به گونه ای به مصادیق امانت اشاره نموده اند که می تواند این آیه را مدرکی برای قاعده فقهی مورد نظر قرار دهد. برخی آن را شریعت الهی، امانت مردم، طاعت خداوند در فرائض دانسته اند که انسان به شأن این امانت و استحقاق خیانت در این امانت، جهول دانسته ...
رابطه خلف وعده با نفاق
دلایلی که از دسترس او خارج است، نفاق نیست ولی اگر انسان از روی تعمد به عهد و پیمان خود عمل نکرده و خلف وعده کند از آن تعبیر به نفاق می شود. حجت الاسلام والمسلمین فقیهی با بیان این که آیا گناه پس از توبه را می توان نفاق نامید، گفت: اگر توبه فرد واقعی باشد ولی باز به گناه آلود شد و از گناه مجدد خود به شدت پشیمان است این عهد شکستن نفاق نیست اما اگر فرد توبه کرد و پس از توبه تصمیم بر گناه گرفت این نفاق بوده و در روایت هایی از ائمه معصومین(ع) از این گونه توبه شکستن به استهزاء خداوند یاد شده است و بدترین نوع استهزاء این است که مخلوق ناچیز خداوند علیم و حکیم را به سخره بگیرد./968/پ 202/ ...
عرفان های کاذب؛ ابزار دست آمریکا و صهیونیسم
به گزارش خبرگزاری رسا ، پایگاه اطلاع رسانی دفتر حضرت آیت الله مکارم شیرازی در نوشتاری به بررسی پیامدهای امنیتی عرفان های کاذب از دیدگاه این مرجع تقلید پرداخت که به شرح زیر است: در عصری به سر می بریم که شیاطین در لباس های مختلف ظهور می کنند و حتی لباس مقدس عارف وسالک را بر تن می پوشند تا ره پویان این راه را بهتر فریب دهند.[1]لذا آثار نفاق در چهره ها وحرکات ودر لابه لای سخنان آن ها ...
محاربه جزء جرایم علیه امنیت جامعه و آسایش مردم است
امن و آرام خروج کرده باشند. حاکم اسلامی یا هر کسی که صلاحیت داشته باشد باید آنها را به بازگشت به محیط امن و آرام فراخواند و آن ها را بترساند که در صورت اقدام به محاربه حکم خداوند در مورد آنها اجرا خواهد شد. پس اگر توبه کرده و سلاح را بر زمین گذاشتند و به دارالامن بازگشتند، نمی توان آنها را مجازات کرد. (هاشمی شاهرودی1378ش: 236 و 237) با توجه به این که وی در ابتدا، تعریفی نظیر فقهای عامه ...
شهوات و حب ریاست و شهرت انسان را زندانی می کند
رحمت خود را به روی هیچ بنده ای نمی بندد، خداوند در رفاقت خود صادقانه است. اگر زیر پرچم ولایت قرار بگیریم خداوند متعال از ما دستگیری می کند و در این راه ما را تنها نمی گذارد. امام جمعه موقت تهران در ادامه بیان داشت: مؤمنون کسانی هستند که دین آنها شناسنامه ای نیست بلکه به خدا، انبیا، اولیا و ملائکه ایمان و باور قلبی دارند. رسول الله، عین الله هست و وجود نازنین ائمه هدی ناظر به اعمال و ...
برخی که تمدن اسلامی را نفی می کنند، به واسطه ی این است که نگاه شان به دین یک نگاه حداقلی است/ دوران بحث ...
شروع می شود. فقد استمسک بالعروة الوثقی لا انفصام لها و الله سمیعٌ علیم. حالا متمسک به عروه دین شدیم که همان عروه ی ولایت است. بعد می فرماید حالا این انسانی که دینداری را پذیرفت، مُکرَه نبود، مسئولیت داشت، اختیار داشت، این انسان تحت ولایت الهی قرار می گیرد که ولایت نور است. یخرجونهم من الظلمات إلی النور. ولی اگر دین الهی را نپذیرفت و مؤمن بالله نشد و از پرستش خدای متعال سر باز زد، والذین کفروا ...
غیبت؛ گناهی سنگین تر از ربا و زنا
نخواهد بود، مگر اینکه قصد سرزنش کردن و عیب جویی داشته باشد. اگر صفتی در شخصی وجود نداشته باشد و گفته شود، داخل در عنوان تهمت خواهد بود که گناه آن به مراتب شدیدتر و سنگین تر است. امام صادق(ع)می فرماید: الغیبهًْ أن تقول فی أخیک ما ستره الله علیه و امّا الامر الظاهر فیه، مثل الحدهًْ و العجلْهًْ، فلا، و البهتان أن تقول ما لیس فیه؛ غیبت آن است که دربارة برادر مسلمانت چیزی را بگویی که خداوند پنهان داشته ...
حسین خرازی؛ رزمنده ای که دو بار شهید شد / فرمانده ای که قلب ها را مدیریت می کند
فرمانده کل قوا هستی، خودت رزمندگان را پیروز گردان، شر مدام کافر را از سر مسلمین بکن. خدایا! از مال دنیا چیزی جز بدهکاری و گناه ندارم. خدایا! تو خود توبه مرا قبول کن و از فیض عظمای شهادت نصیب و بهره مندم ساز و از تو طلب مغفرت و عفو دارم ... می دانم در امر بیت المال امانتدار خوبی نبودم و ممکن است زیاده روی کرده باشم، خلاصه برایم رد مظالم کنید و آمرزش بخواهید. و السلام حسین خرازی انتهای پیام/ ...
سرمایه های الهی نباید در معصیت استفاده شود
به گزارش خبرنگار خبرگزاری رسا ، آیت الله سید محسن خرازی عضو برجسته جامعه مدرسین حوزه علمیه قم امروز در دیدار جمعی از دانشجویان گفت: یکی از مسائلی که قرآن بر آن تأکید دارد این است که انسان کسانی که خداوند آن ها را دوست دارد یا این که در مقابل کسانی که را که دوست ندارد به خوبی بشناسد. وی افزود: خداوند جوان طالب علم را دوست دارد از این رو سرمایه ای که خدا در اختیا شما قرار داده را باید ...
ظلم و گناه نتیجه فراموشی مرگ و قیامت
و سؤال کرد و ایشان فرمود: آن ها غیبت کرده بودند. چگونگی توبه از گناه غیبت برای رفع غیبت و رها شدن از عذاب آن باید توبه کرد و حلالیت گرفت. اگر گفتن غیبت باعث آشوب می شود، باید برای آن فرد اعمال خیر انجام بدهد و از خدا تقاضا کند که هم گناهان خودش بخشیده شود و هم گناهان آن فردی را که غیبت کرده اند. امام زمان عجل الله تعالی فرجه را هم واسطه کنند تا پرونده بایگانی شود. ...
سیمای عبادالرحمن در نهج البلاغه
/8 و 9؛ مسلم، 775؛ اخرجه النسایی، 3/205، 206) 21- طلب رهایی از عذاب می کنند: یَطْلُبُونَ إِلَی اللهِ تَعالَی فِی فَکَاکِ رِقَابِهِمْ: از خداوند متعال آزادی خویش را (از عذاب) طلب می کنند. (نهج البلاغه، نامه 31) حضرت علی(ع) در نامه ای به امام حسن(ع) چنین نوشته اند: وَ لَا تَکُنْ عَبْدَ غَبْرِکَ فَقَدْ جَعَلَکَ اللهُ حُرّاً: و بنده غیر خودت نباش، در حالی که خدا تو را آزاد قرار ...
بررسی معنای توکل و مراحل آن از منظر آیات و روایات
...:"بگو: همه کارها (و پیروزیها) به دست خداست! [3] در آیه دیگری می فرماید:"و اگر خداوند، (برای امتحان یا کیفر گناه،) زیانی به تو رساند، هیچ کس جز او آن را برطرف نمی سازد و اگر اراده خیری برای تو کند، هیچ کس مانع فضل او نخواهد شد! آن را به هر کس از بندگانش بخواهد می رساند و او غفور و رحیم است!".[4] 3 یقین به اینکه عالم مطلق خداست، قرآن می فرماید:" کار خود را به خدا وا می گذارم همانا ...