سایر منابع:
سایر خبرها
دشمن به دنبال ایجاد دوگانگی است/تقابل استکبار با حق تمامی ندارد
به گزارش خبرنگار مهر ، حجت الاسلام عبدالله حاجی صادقی شامگاه یکشنبه در همایش بسیج اساتید حوزه های علمیه قم و خراسان رضوی در مشهد مقدس با بیان اینکه تقابل جبهه استکبار با جبهه حق تمامی ندارد ادامه داد: انسانها در این تقابل محک می خورند و نشان می دهند زیر کدام بیرق هستند. وی با اشاره به اینکه انقلاب اسلامی ایران مرگ تدریجی استکبار را رقم زده است افزود: استکبار به هر ترفندی برای ضربه زدن ...
ناصرخسرو بلای جان یا مرهم بیماران؟!
از مرگ و میرهای ناشی از مصرف قاچاق دارید؟ خوب واقعیت این است که مواردی وجود داشته است. به طور مثال اسفند سال 92 رسما اعلام کردیم که از داروی هربال اسلیمینگ استفاده و منجر به فوت شده است. موارد خیلی زیادی هم هست که مطلع نمی شوند که مرگ و میر آنها به خاطر دارو اتفاق افتاده است. ممکن است که این دارو در یک روند زمان بر باعث مرگ و میر شود، اما واقعیت این است که آنقدر این ...
مروری بر مواضع شهید دکتر عبدالحمید دیالمه در مجلس، نسبت به بنی صدر
ربا و وام ها خرد شده است یک زمینه تبلیغاتی است. ولی بعدش می گویند که انشاء الله زمان امام زمان. یکی از بزرگترین زمینه های بی تقوایی این است که من خودم معتقد به مدرک گرایی نیستم با اینکه در این زمینه بوده ام. اما شما از روز اول ایشان را به عنوان دکترای اقتصاد و جامعه شناسی می شناسید و ایشان همیشه در زیر امضاهایشان نوشته اند: دکتر سید ابوالحسن بنی صدر. در صورتی که مدرک ایشان، لیسانس الهیأت است. این در ...
فیلمنامه رستاخیز توسط مورخین و منتقدین نیز نگارش مجدد شده است
غیرمسلمان هم آثاری را به وجود آوردند که به فارسی ترجمه شده است. کارگردان رستاخیز تصریح کرد: مراحل تحقیق و پژوهش تا انتهای پروژه ادامه داشته و از حدود 300 سال پیش از زمان پیامبر(ص) تا 200 سال پس از عاشورا در ساخت این پروژه تحقیق شده است. درویش افزود: در خصوص چگونگی قیام امام حسین(ع) از مورخین، نقاش ها، نویسندگان در طول تاریخ آثار بسیاری وجود دارد که این منابع داخلی و خارجی محدود ...
تداول ثروت میان اغنیا به معنای گردش سلطه و استیلا بر اموال جامعه است
.... نتیجه اینکه انحصار باعث می شود که بخش کوچکی از بازار قدرت اعمال نظر بیابد و مقدار تولید و قیمت را مشخص کند و بر بازار مسلط شود و دیگران نتوانند در بازار بیش از یک پیرو نقش ایفا کنند. بر این اساس، افزون بر ممنوعیت احتکار و تبانی در اسلام از قاعده عدم تداول ثروت میان اغنیا نیز می توان برای نفی انحصارهای مصنوعی استفاده کرد. آیت الله صدر در این باره می نویسد: ...
چگونگی رهیافت به عرصه های نوین تبلیغی
علمیه نشئت می گرفت. برای نمونه، می توان به اعطای مقام شیخ الاسلامی که در اعصار پیشین انجام می یافت، اشاره کرد. (مهریزی، 1378: 3 / 330 329) امروزه با وجود غول های عظیم تبلیغاتی که با شگردهای اغواگر خویش افکار، رفتار و سبک زندگی مردم دنیا را جهت می دهند، مدیریت تبلیغ دین حقیقتاً سخت می نماید. آنان از تمامی امکانات خود برای اهدافشان استفاده می کنند؛ امکاناتی از قبیل: قلم، عکس، پوستر، اقلام ...
که به درد نمی خورم
تکرار می شود تا جایی که می توان از پیش محاسبه اش کرد و این خود می شود بخشی از مناسک. فرانتس کافکا در ادامه گزارش آمده است: متن به امضای کسی است به نام فرانتس کافکا. کاغذ که زرد شده است به نظر بسیار کهنه می آید. از نظر ما در این مورد پای یک ترفند و در حقیقت پای یک پیامِ احتمالا رمزگذاری شده در میان است. ما منتظر ترجمه پرتغالی هستیم و اقدامات لازم برای انجام هرچه سریع تر آن انجام گرفته است ...
36سال قبل سپاه پاسداران وارد ارتش های جهان شد و چه کرد؟+تصاویر
RQ170 بار دیگر خبرساز شد. ماجرا این قرار بود که سردار امیرعلی حاجیزاده فرمانده نیروی هوافضای سپاه در مستندی تلویزیونی به نام شکار طبس ، با اشاره به در اختیار گرفتن هواپیمای جاسوسی RQ170 آمریکا (معروف به دیده بان) توسط سپاه در سال گذشته به بیان ناگفتههایی در خصوص نحوه شکار پهپاد پیشرفته آمریکایی و حواشی آن پرداخت و گفت: در آن زمان عدهای اعتقاد داشتند که به هر حال آمریکاییها هلیبرن میکنند و ...
گفته ها و ناگفته های شنیدنی فیلم محمد(ص)-ناگفته های شنیدنی آهنگساز فیلم محمد(ص) و خبرهای مرتبط با فیلم ...
ناگفته های شنیدنی آهنگساز فیلم محمد(ص) آی.آر. رحمان ،آهنگساز هندی فیلم سینمایی محمد رسول الله به کارگردانی مجیدی مجیدی ، همکاری با مجیدی را پرچالش ترین پروژه کاری خود دانسته و در این باره گفت: فقط 6 ماه طول کشید تا متوجه شوم که مجیدی از من چه می خواهد. به گزارش مشرق، آی. آر. رحمان ، آهنگساز برنده اسکار و گرمی سینمای هند که فیلم های موفقی چون میلیونر زاغه نشین ، 127 ساعت و الیزابت: دوران طلایی را در کارنامه کاری خود دارد، همکاری با مجید مجیدی در پروژه محمد رسول الله را یکی از خاطره انگیزترین، پرچالش ترین و سخت ترین پروژه کاری خود می داند. رحمان در این باره گفت: تمام کارگردانانی که من تاکنون با آنها کار کرده ام با سبک کاری من آشنا هستند و حدود 25-20 سال از آشنایی ماها می گذرد...ولی مجیدی آنچه را که انجام می دادم را متوجه نمی شد و در واقع هیچ چیز راجب به من نمی دانست. وی افزود: به همین خاطر اگر چیزی می نواختم، این سؤال برایش پیش می آمد که این دیگر چیست؟ این مسئله حدود دو فصل طول کشید تا اینکه من بالاخره متوجه شوم که او چه انتظاری از من دارد. سپس از او پرسیدم که دیگر چه دوست دارد، به همین خاطر از او خواستم که به آثار دیگران گوش دهد و بر همین اساس یک فهرست از اولویت های مورد نظر او برای خود ساخت و اینگونه شد که سرانجام پس از 6 ماه توانستم به ذائقه او و آنچه که خواسته اوست پی ببرم. وی متذکر شد: عاشق کار با مجیدی هستم و کار با او رویای من برای کار در سینمای ایران را محقق کرد. همیشه شیفته سینمای ایران بودم، در حقیقت این علاقه را نسبت به هر سینما دیگری خارج از مرزهای هند هم دارم چون آنها علی رغم محدودیت های موجود، چنین آثار زیبایی را خلق می کنند. همیشه می خواستم که در ایران کار کنم ولی خوب متاسفانه مشغله کاری اجازه چنین کاری را به من نمی داد. رحمان در ادامه این مصاحبه درباره موسیقی مجبوبش در میان نامزدهای اسکار امسال گفت: موسیقی متن فیلم ضربه شلاق را خیلی دوست داشتم، چون موسیقی آن یک موسیقی جاز بود، نوعی از موسیقی که تعداد اندکی از مردم با آن در ارتباطند. به گزارش فارس، این آهنگساز 48 ساله در مصاحبه چند هفته پیش خود با روزنامه تایمز آف ایندیا، نیز عنوان کرده بود که استاندارهای فیلم محمد (ص) بسیار بالاست و همکاری با مجیدی برای او تجربه فوق العاده ای بوده است. وی در این مصاحبه گفت: علی رغم استرس های زیادی که داشتم، در نهایت مجیدی از موسیقی فیلم راضی و خوشحال بود، رضایت او به حدی بود که مرا در آغوش کشید و به من تبریک گفت. حقیقتا تجربه بسیار تکان دهنده ای بود. بنا بر این گزارش، آی.آر. رحمن با نام دیلیپ کومار در خانواده ای هندو متولد شد ولی در سنین جوانی به دین مبین اسلام گروید و نام خود را به الله راخا رحمان تغییر داد. رحمن از 16 سالگی وارد عرصه موسیقی شد و پس از چند سال در سال 1990 ساخت آهنگ برای فیلم را آغاز کرد. نتیجهٔ بیش از ده سال فعالیت مداوم در صنعت فیلم سازی هند و جهان برای ای. آر. رحمان فروش بیش از صد میلیون نسخه موسیقی فیلم و بیش از دویست میلیون آلبوم از آثار او است که او را در زمره پرفروش ترین هنرمندان موسیقی جهان قرار می دهد. مجلهٔ تایم در سال 2009 رحمان را در لیست تایم 100 به عنوان یکی از صد فرد تأثیرگذار در جهان معرفی کرده است. او تاکنون برنده جوایز بسیاری چون چهار جایزه ملی فیلم هند، یک جایزه بفتا، یک جایزه گلدن گلوب و دو جایزه اسکار شده است. جلیل رسولی توضیح داد: جلیل رسولی توضیح داد: مجید مجیدی فیلم محمد(ص) را به امام رضا(ع) تقدیم کرد غبطه سید محمود رضوی به عوامل فیلم محمد رسول الله(ص) هفت دلیل برای رکورد شکنی فروش فیلم محمد کمبود آثار هنری پیرامون زندگی پیامبر (ص)، نیاز مخاطبین به دانستن بیشتر در این رابطه را بیش از پیش دامن زده است؛ چه آنکه سال ها از تولید و نمایش فیلم محمد رسوال الله ساخته ی مصطفی عقاد به عنوان تنها اثر سینمایی پیرامون زندگی رسول خاتم می گذرد و این حس نیاز دانستن درباره ی زندگی ایشان، به افزایش مخاطب این فیلم کمک خواهد کرد. به ویژه که مجیدی دست روی مقطعی گذاشته که در فیلم عقاد اصلاً به آن اشاره نمی شود. به گزارش مشرق، با اکران پنج فیلم نوروزی از چهارشنبه هفته گذشته، اکران سینمایی سال 94 رسماً آغاز شد. اکرانی که به نظر اکثر صاحب نظران، با توجه به تعدد آثار ضدمخاطب و بی قصه در جشنواره ی سی و سوم، چندان افق روشنی ندارد؛ اما در این میان، یک فیلم هست که می تواند معادلات سینمای ایران در سال 94 را تغییر دهد. چند روزی است که زمزمه ها حکایت از تکاپوی مدیران سینمایی و عوامل فیلم محمد مجید مجیدی (ص) برای اکران این فیلم دارد. چه آنکه عده ای از قطعی شدن اکران عظیم ترین فیلم تاریخ سینمای ایران در عید فطر خبر داده اند و برخی نیز، از تلاش بنیاد مستضعفان برای تجهیز سینماها جهت اکران فیلم محمد با سیستم پخش D خبر داده اند. زمزمه هایی که گمانه زنی پیرامون میزان فروش این فیلم را داغ تر از همیشه کرده است و باعث طرح یک سوال مهم شده است: آیا فیلم محمد می تواند رکوردهای فروش سینمای ایران را جابجا کند؟ از همین رو، گرچه هنوز کمی زود به نظر می رسد، اما بر آن شدیم تا در واپسین روزهای سال 93، این گمانه را که آیا اکران فیلم مجیدی می تواند مهم ترین اتفاق سال 94 را رقم بزند، بررسی کنیم. چه آنکه به نظر می رسد آخرین دستاورد سینمای مجیدی به دلایل زیر قابلیت فروش بسیار بالا و جذب مخاطب در حد رکوردشکنی را داراست: محمد بر خلاف غالب فیلم ها و سریال های تاریخی، روایتگر یک داستان بکر و کمتر شنیده شده است. چرا که مقطع کودکی رسول الله (ص) از آن برهه های تاریخی مهمی است که معمولاً در روایت های تاریخی جا می افتند. حکایت گروهی از اهل کتاب که زودتر از تولد پیامبر آخر مطلع می شوند و در صدد تدبیر و چاره جویی برمی آیند در کنار همه ی فراز و نشیب های زندگی پیامبر خاتم (ص) در کودکی. به خصوص که این بخش دوم با سکانس های درخشانی چون سکانس رم کردن شتر در بازار و نحوه ی آشنایی حلیمه (دایه ی پیامبر) با آمنه (مادر پیامبر) همراه شده است که چه از حیث حسی و چه از حیث تکنیکی، یکی از نقاط عطف فیلم به شمار می رود. فارغ از این، کمبود آثار هنری پیرامون زندگی پیامبر (ص)، نیاز مخاطبین به دانستن بیشتر در این رابطه را بیش از پیش دامن زده است؛ چه آنکه سال ها از تولید و نمایش فیلم محمد رسوال الله ساخته ی مصطفی عقاد به عنوان تنها اثر سینمایی پیرامون زندگی رسول خاتم می گذرد و این حس نیاز دانستن درباره ی زندگی ایشان، به افزایش مخاطب این فیلم کمک خواهد کرد. به ویژه که مجیدی دست روی مقطعی گذاشته که در فیلم عقاد اصلاً به آن اشاره نمی شود. 2-آخرین فیلم مجیدی ، از حیث بصری و تکنیکی، جذابیت های فوق العاده ای دارد و استانداردهای سینمای ایران را از هر حیث ارتقا داده است؛ چه آنکه به جز سکانس های بخش ابرهه و ماجرای اصحاب فیل ، جلوه های ویژه ی فیلم، دیدنی و جذاب از آب درآمده است و به طور مثال، در سکانس هایی مثل شهر ساحلی ، فیلم از حیث تکنیکی چیزی از فیلم های روز هالیوود کمتر ندارد. علاوه بر این، قاب بندی های مجیدی در فیلم، در قامت سینمای ایران بی نظیر است. تک تک سکانس های این فیلم به یک قاب نقاشی می مانند که انگار کارگردان همچون نقاشی چیره دست، آن ها را طراحی کرده است. از همین رو، فیلم با هیچ فیلم دیگری در سینمای ایران قابل مقایسه نیست و به فیلم های درجه یک هالیوودی پهلو می زند. شاعرانگی فیلم نیز که تناسب درستی با نقطه نظر کودکانه ی پیامبر در داستان برقرار کرده است، تا حدی محصول همین قاب بندی های زیبا و واجد حس است. 3-فیلم قابلیت آن را دارد که بسیاری از اقشار قهر کرده با سینما و مخاطبین خاموش سینمای ایران را چه به واسطه ی عظمت ساختاری و تکنیکی و چه از حیث ارزش های مضمونی، به سینما بیاورد که البته این دومی، قطعاً مهم تر از اولی است. فیلم مجیدی در صورت اکران درست و تبلیغات صحیح، به راحتی قادر است مردمی را که سال هاست به دلیل بیراهه رفتن آثار داخلی از ارزش های دینی و مضمونی، به سینما نرفته اند، دوباره با سالن های سینمای وطنی آشتی دهد. به خصوص خانواده های ایرانی که حالا کمتر از هر وقت دیگری، سینما رفتن را به عنوان یک تفریح پیش روی خود می بینند. تاثیر این خیزش مخاطبین خاموش را در همین اکران سال 93، در مورد فیلمی مثل شیار 143 به وضح می توان دید؛ فیلمی که با وجود اکران در آبان ماه، توانست 4 میلیارد تومان فروش کند و با وجود مولفه های روستایی و غیرکمیک و عدم بهره گیری از ستاره های بفروش، از بسیاری از آثار پرمدعای سینمای ایران در گیشه موفق تر ظاهر شود. 4-فیلم مجیدی به معنای حقیقی کلمه سینماست. از آن دست فیلم هایی که دیدن آنها روی پرده به شدت با دیدن شان در پلیرهای خانگی توفیر می کنند. آن هم در میانه ی اکران فیلم های سال 94 که غالباً آنها رامی توان با سه ویژگی مینی مال، آپارتمانی و شخصی توصیف کرد و احتمالاً دیدن آنها روی پرده تفاوت چندانی با تماشای آنها در خانه ندارد. اما قاب بندی های فکر شده و چشم نواز فیلم مجیدی ، عظمت سپاه وحوش انسان نمای ابرهه، حس هیجان سکانس شهر ساحلی و زیبایی حیرت انگیز فصل سفر به یثرب این فیلم را جز در سینما نمی توان درک کرد. به همین دلیل، احتمالاً این عامل باعث حضور جمع بیشتری از مخاطبین در سینماها خواهد شد. 5- محمد بر خلاف ظاهر عظیم و صرفاً تکنیکی اش، فیلمی مملو از حس است؛ تا جایی که بسیاری از سکانس های فیلم قابلیت آنکه احساس مخاطب را تحریک کند و او را به گریستن وادارد، داراست. عاملی که در جوامع احساسی چون ایران، همیشه موجب فروش بالای فیلم ها شده است. 6- زمانه ی وقوع رویدادهای فیلم محمد گرچه مربوط به زمانه ی جاهلیت عربی در صدر اسلام است، اما با این حال، کارگردان نسبت درستی با زمانه ی حال و وضعیت حاضر جهان اسلام و به خصوص ایران برقرار می کند و با پیوند زدن تاریخ اسلام به عصرحاضر، فیلم را از تاریخ محض شدن نجات می دهد؛ به خصوص که آغاز و پایان فیلم با فرازهای مربوط به شعب ابی طالب و تحریم کفار و نیز نقش تقابلی صهیونیست های موعودگرا در وقایع دوران کودکی پیامبر (ص) (که به درستی در فیلم از یهودیان راستین تفکیک شده اند)، در زمانه ی تحریم ایران و اوج تقابل ایران و رژیم صهیونیستی در صحنه ی بین الملل، باعث شده تا فیلم امکان تأویل و تفسیرهای فرامتنی برای مخاطب خاص را نیز فراهم کند. 7-دلیل هفتم یک دلیل فرامتنی است؛ زیرا هیچ فیلم ایرانی تا همین امروز از نخستین مراحل تولید تا مراحل پخش و ساخت، به اندازه ی فیلم محمد در جوامع بین المللی حساسیت برانگیز نبوده اند و مورد بحث و بررسی رسانه ای به خصوص از جانب کشورهای عربی قرار نگرفته اند. به ویژه که از همین حالا، علمای الازهر تحت تأثیر فضاسازی رسانه ای و خبرهایی مبنی بر نمایش تصویر پیامبر در این فیلم، فتاوایی در حرمت تماشای این فیلم صادر کرده اند. علاوه بر این، پیش بینی می شود که با آغاز اکران احتمالی این فیلم در جشنواره های بین المللی و دیده شدن اثر، حواشی پیرامونی عظیم ترین فیلم تاریخ سینمای ایران دوچندان گردد. حواشی و حرف و حدیث هایی که معمولاً در ایران به فروش فیلم ها کمک می کنند. از طرفی در ایران نیز، بعد از چند نمایش محدود فیلم، محمد حامیان و مخالفان جدی و دوآتشه ای پیدا کرده است که بدیهی است با نزدیک تر شدن به تایم نمایش فیلم، این جبهه بندی گسترده تر شود و فضای رسانه ای پیرامون این فیلم را داغ تر خواهد کرد. به خصوص که احتمالاً جدال رسانه ای پیرامون هزینه های فیلم و کیفیت فیلمنامه، همین حالا هم به بستر بحث های جدی درباره ی این فیلم تبدیل شده است و این امکانی است که هر فیلمی از آن بهره مند نخواهد شد. اما با همه ی این ها باید صبر کرد و منتظر شد؛ به ویژه که نوع مواجهه ی مسئولان با این دستاورد ملی سینمای ایران در مهیا کردن امکان اکران آن، در تحقق فروش بالای این فیلم ارزشمند تاثیرگذار خواهد بود. کمیته اکران فیلم محمد رسول الله تشکیل میشود کمیته اکران فیلم محمد رسول الله در شرکت سینمایی نور تابان تشکیل می شود تا بهترین شرایط را برای نمایش این اثر فراهم کند. آنها اظهار امیدواری کردند با توجه به عزم وی در تکمیل حرکت قبلی بنیاد مستضعفان مبنی بر استمرار توجه فرهنگی به حوزه سینما که با دستور سعیدی کیا برای اکران مناسب فیلم سینمایی محمد رسول الله (ص) صورت گرفته از کمک های بنیاد مستضعفان به حوزه زیرساخت فرهنگ و مخصوصاً سالن های سینما که قرار است به زودی انجام شود، قدردانی کردند. آنان همچنین از تلاش برای اکران مناسب داخل و خارج فیلم که همچنان با پشتیبانی صادقیان معاون هماهنگی بنیاد سیاستگذاری و برنامه ریزی بنیاد صورت خواهد گرفت، خبر دادند و اضافه کردند بناست کمیته اکران این فیلم در شرکت سینمایی نور تابان که علاوه بر مالکیت و تهیه کنندگی، پخش فیلم را هم به عهده دارد تشکیل و پیش بینی های لازم را انجام دهند. کارگردان و مدیر پروژه فیلم محمد رسول الله (ص) در پایان سال فرصت را مغتنم دانستند تا از مجموعه بنیاد مستضعفان و فروزنده و سعیدی کیا و صادقیان به جهت تلاش ها و کمک هایشان تشکر کنند. این خبر در حالی به دست رسانه ها رسید که ایمیلی از شرکت نور تابان نیز به رسید که در آن تاکید شده بود منبع رسمی همه اخبار مربوط به پروژه سینمایی محمد رسول الله این شرکت است. در ایمیل رسیده آمده است: نظر به مصاحبه جناب آقای حیدریان مدیر محترم پروژه فیلم سینمایی محمد(ص) در خصوص اکران این فیلم در عید سعید فطر و ضرورت اطلاع یافتن اصحاب محترم رسانه و افکار عمومی از زمان دقیق اکران این فیلم سینمایی فاخر، به اطلاع می رساند همان گونه که سابقا بعرض رسید مرجع انتشار کلیه اخبار رسمی و موثق این فیلم شرکت سینمایی نور تابان بعنوان تهیه کننده رسمی این فیلم سینمایی است و هرگونه انتشار و نشر اخبار توسط سایر دست اندرکاران عزیز این فیلم فاقد اعتبار است. سنگ تمام سیدمهدی شجاعی برای فیلم محمد(ص) سید مهدی شجاعی یادداشتی بر فیلم محمد(ص) ساخته مجید مجیدی نگاشته است، او در یادداشت خود مجیدی را آغازگر یک حرکت یا تحول در سینمای دینی می داند و می نویسد: فیلم پیامبر، بدون شک، کاری سترگ، تأثیرگذار و ماندگار است. فیلم پیامبر، بدون شک، کاری سترگ، تأثیرگذار و ماندگار است. مجیدی و تیم همراهش برای این کار، تمام دقت، خلاقیت، تجربه و توان خود را در طبق اخلاص نهاده اند و این ظرف اخلاص است که به همه عناصر فیلم، هویت و برکت بخشیده است. مهمترین هنر این فیلم پاسخ گفتن به یک نیاز یا خلاء تاریخی است. و آن خلاء در یکی – دو جمله این است: یک روایت صحیح و صادقانه از پیامبر اکرم صلی الله و علیه و آله و سلم، روایتی که از اغراض و امراض و تحریف ها به دور باشد و با حقیقت نسبتی درست برقرار کرده باشد. روایتی که در عین پای بندی اش به مستندات، از زبان و بیانی بلیغ و هنرمندانه بهره برده باشد. جای چنین نگاه و روایتی در مورد پیامبر خاتم، در تاریخ سینمای ایران و جهان خالی بوده است. در ساختمان هنر در همه رشته ها و شاخه های آن هر آجر تازه ای، بر آجرهای قبلی قرار می گیرد و استوار می شود و هیچ اثر هنری را نمی توان معلق میان زمین و آسمان تصور کرد. یا ارتباط و اتصالش با تجربه های پیشین را منکر شد. ولی برخی از آثار هنری در مسیر تکوین خود به نحو متداول و مرسوم قدم برنمی دارند، انگار که چند پله را با یک جهش پشت سر می گذارند. و فیلم محمد (ص) به گمان من اثری از این دست است. فیلم هایی که سینمای جهان با محتوای تاریخ و سیره پیامبران، در آرشیو خود دارد، عموماً آمیخته به تحریف یا لااقل برداشت های نادرست، از اندیشه و سیره و سلوک انبیاست. مقصود من بخش های تخیلی نیست، دخالت های هنری سناریست و کارگردان نیست، دراماتیزه کردن روایت های تاریخی هم نیست. مقصودم اساس اندیشه و بنیان جهان بینی در این آثار است. مقصودم فقدان درک صحیح از جهان بینی توحیدی و رسالت انبیاست. بروز اشکال محتوایی در فیلم ها و سریال های ایرانی به گونه دیگری است. شاید تعبیر سطحی نگری و سهل انگاری بر آنچه تا امروز اتفاق افتاده انطباق داشته باشد. متاسفانه این دو خصیصه یا نقطه ضعف در همه شئون آثار خودش را نشان می دهد. در تحقیق و پژوهش، در تألیف و نگارش، در کارگردانی، در طراحی صحنه، در گریم، در فیلمبرداری، در موسیقی و حتی در تدوین و صداگذاری، آنچه فیلم محمد (ص) را نسبت به آثار پیشین متمایز می کند، تأمل و دقت بر تمامی این وجوه و عناصر است. در تمام این موارد، ممکن است کسانی اختلاف نظر یا اختلاف سلیقه داشته باشند ولی کسی نمی تواند منکر تأملات و دقت های وسواس آمیز در مورد تک تک این وجوه و عناصر بشود. به عبارتی در این فیلم، هیچ حرکتی را نمی شود گفت که بی فکر و فلسفه صورت گرفته. جدی ترین اشکالی که تا به حال در مورد این فیلم مطرح شده، گران تمام شدن آن است، یعنی هزینه زیادی که صرف تولید آن شده. این اشکال تا چه حد وارد است؟ اولاً باید دید که این کم و زیاد یا گران و ارزان بودن، بر چه اساسی و با چه قیاسی مطرح می شود؟ اگر گفته شود که در قیاس با دیگر تولیدات داخلی سینما در ژانر تاریخی مذهبی، عرض می کنم که کدام وجه از این فیلم، قابل قیاس با تولیدات داخلی است که این وجه آن قابل قیاس باشد!؟ نمی شود که شما عزمتان را برای یک سفر خارجی جزم کنید ولی برآورد هزینه ها و تدارکاتتان را برمبنای سفر داخلی داشته باشید. اگر گفته شود که در قیاس با دیگر فیلم های تاریخی در عرصه های جهان و بین الملل عرض می کنم که فقط یک فیلم را در این سطح، نام ببرند که با کمتر از چند برابر هزینه این فیلم، ساخته شده باشد. و اگر گفته شود که در قیاس با مجموعه بودجه فرهنگی و هنری کشور، عرض می کنم که با آنچه فقط در سال های اخیر از بودجه فرهنگی و هنری نفله و حیف و میل شده، ده فیلم دیگر با همین اشل و هزینه می توانسته ساخته شود و نشده، پولهایی که ردّشان را در هر کجای عالم می توان گرفت جز عالم فرهنگ و هنر و سینما. و اگر گفته شود که در قیاس با بودجه هایی که صرف دیگر افتخارات ملی می شود، مثل فوتبال و... عرض می کنم که ... از شدت شرمساری چیزی نمی توانم عرض کنم. بگذریم. ثانیاً: سخیف ترین نوع برخورد با یک اثر هنری فاخر، بخصوص در ساحت دینی، ارزیابی سمسارگری یا بساز و بفروشی نسبت به آن است. درست مثل این است که شما بخواهید مسجد شیخ لطف الله یا مسجد گوهرشاد را با محاسبه قیمت مصالح و گچ و سیمان، ارزیابی کنید یا هزینه و منفعت آن را با مدل آپارتمان سازی بسنجید. در مواجه با آثار فاخر دینی، تنها مسأله ای که باید مورد ارزیابی قرار بگیرد، این است که آیا اثر در انجام رسالت خود موفق بوده یا نه. اگر اثر چنان که باید و شاید از کار در آمده باشد و مأموریتش را درست به سرانجام رسانده باشد و به ارتباط مطلوبش با مخاطب رسیده باشد، مسأله کم و زیادی هزینه یا ارزانی و گرانی، جایی برای طرح ندارد. ولی اگر کار به اهلش سپرده نشده باشد، اگر خالق اثر، اهلیت لازم برای خلق اثر را نداشته باشد و اگر به هردلیل اثر در انجام مأموریتش موفق نشده باشدء هر مقدار بودجه ای که صرف شده- ولو کمترین مقدار ممکن- هدر رفته و تباه شده. اشتباه نشود. اسراف و تبذیر یعنی صرف هزینه در غیر جای خود، همیشه و در هرکاری مذموم است. ولی هزینه ای که به اعتلای اثر کمک می کند، بر شکوه و فخامت اثر می افزاید، هزینه ای که تأثیرش در کار به چشم می آید، هرچقدر که باشد قابل نکوهش نیست. ثالثاً و فارغ از بحث هنر و سینما و متعلقات آن، صرفاً در فضای معرفتی و عقیدتی بعضی از حرکات و اتفاقات هست که با هیچ معیار مادی قابل سنجش نیست. به عنوان مثال زدودن گرد و غبار تحریف از چهره ملکوتی حضرت ابوطالب علیه السلام- مطلبی نیست که بشود ...
از شایعه بازگشت برادر محسن به سپاه تا واقعیت!!!محسن رضایی در بازگشت به سپاه دنبال چیست؟
خاورمیانه نقش اول را ایفا می کنند و پس از بحران لبنان، فلسطین، سوریه، عراق و افغانستان منطقه آبستن حوادث یمن و تجاوز آل سعود به این کشور تا حدودی علوی است محسن رضایی مجددا به جمع پاسداران که البته هرگز هم در طول این 18 سال با وجود همهٔ بی مهری ها از جمع آن ها جدا نبود بر می گردد. در همهٔ این 18 سال به یاد دارم که هر ماه رمضان همهٔ فرماندهان دفاع مقدس مراسم افطار با صفا و صمیمیتی را در منزل محسن ...
خبرنگاران، سدی در برابر سیاه نمایی های دشمنان هستند
به گزارش خبرگزاری فارس از قروه ، سعید شعبانی امشب در مراسم تجلیل از خبرنگاران شهرستان قروه، اظهار داشت: 17 مرداد ماه در تقویم ملی کشورمان به نام مردان و زنان تلاشگری مزین شده است که با تیزبینی و هوش خود، حقیقت طلبی و انعکاس واقعیات را سرلوحه کار خود قرار داده اند. وی با بیان اینکه فعالیت کاری خبرنگاران، هدفی مقدس را دنبال می کند، تصریح کرد: نوشته های قلم خبرنگاران به دور از طعنه ها ...
نقش عوامل نامرئی در تربیت از نظر اسلام
، نقش دعا، نقش شیطان، نقش فرشتگان، نقش لقمه حلال و حرام) را شناسایی کند و در صورت امکان نمونه های تاریخی (که بیانگر تأکید بر ادعای محقق است) همراه با نتیجه گیری عقلی آورده شود. کلید واژه ها: تربیت، اسلام، اراده الهی، دعا، ملائکه، شیطان، لقمه حلال و حرام مقدمه در میان عوامل مؤثر بر تربیت عواملی وجود دارند که فراتر از امور طبیعی اند و برای انسان ملموس و محسوس نیستند. ولی این عوامل ...
چرا قرآن به زبان های مختلف نازل نشد؟
کاربرد داشته و قابل استفاده می باشد، از این رو هم شکل بودن ظاهر کلام قرآن با زبان عربی و یا مکان نزول قرآن با عربستان کنونی، از کلی و عمومی بودن دستورات و تعالیم آن کتاب الهی نمی کاهد و این کتاب آسمانی برای همیشه و حتی برای انسان هایی که در آینده به وجود می آیند، دستورات و قوانین راه گشا و هدایت کننده ای دارد. بدون این که غبار کهنگی و قدیمی شدن بر چهره روشن و نورانی آن قوانین بنشیند. ...
ماهنامه پاسدار اسلام در گام جدید
به گزارش خبرنگار خبرگزاری رسا، شماره 401 و 402 ماهنامه عقیدتی، فرهنگی، سیاسی، اجتماعی پاسدار اسلام ویژه تیر و مرداد 1394 به صاحب امتیازی دفتر تبلیغات اسلامی حوزه علمیه قم و مدیرمسؤولی محمدحسن رحیمیان چاپ و روانه بازار شد. در این شماره از ماهنامه می خوانیم: نقشه راه: تحریم اقتصادی تحفه آسمانی ، اعمال انسان معیار نزول نعمت ها و نقمت ها: آیت الله جوادی آملی ، ساده زیستی رمز آرامش: آیت ...
چرایی نامگذاری مذهب شیعه به جعفری
وتثبیت وپایداری وتوسعه مذهب شیعه،بیش ازسایرامامان ععلیهم السلام بوده است . همین نقش برجسته وبی نظیرامام جعفرصادق علیه السلام دراحیاء وگسترش مذهب شیعه ،عامل شهرت مذهب شیعه به مذهب جعفری است.مذهب شیعه ،جریان اصلی اسلام است ومنشا تشیع وحی الهی وحدیث حضرت محمد صلی الله علیه وآله وسلم بوده است. موسس وبنیانگذار مذهب شیعه ومذهب جعفری ،پیامبراعظم آخرین پیامبرخدا شخص محمدبن عبدالله صلی الله علیه ...
عمل به کلام صادق آل محمد(ص)؛ نسخه شفابخش بشرِ گرفتار امروز
مثال ما از امیرالمومنین علی(ع) و سیدالشهدا(ع) بیشتر از چند روایت در مسایل فقهی نداریم، اما بسیاری از مسایل فقهی و احادیث اخلاقی و اجتماعی و تفسیری مربوط به زمان امام باقر(ع) و امام صادق(ع) است. به همین دلیل مذهب شیعه را مذهب جعفری می نامند؛ چون احکام واقعی اسلام به دست امام صادق(ع) و امام باقر(ع) انتشار یافته و این تعبیر عینی همان فرمایش گهربار پیغمبر اکرم(ص) است که فرمودند: پس از من امت اسلامی به ...
ادبیات افق زندگی انسان را تغییر می دهد
شهدایی شد که در زمان جنگ در دریا و یا رود خانه شهید شده اند. این رمان هم هنوز در بنیاد حفظ آثار دفاع مقدس موجود و تکلیف آن برای چاپ مشخص نشده است. *چقدر در آثار جنگ جهانی مطالعه کرده اید؟ تفاوت آن آثار با آثار در حال حاضر چیست؟ شاید تمام هم سن و سال های من که به ادبیات و هنر علاقه مند هستند و با رمان های جنگی و فیلم های سینمایی که بعد از انقلاب در کشور یافت می شد، به یک اندازه ...
پیشرفت هایمان باید مبتنی بر مقوله اسلام باشد
رابطه از توان دوستان خود هم می توانید بهره مند شوید. علامتی اذعان داشت: امسال سال انتخابات است و با وجود اینکه شما به لحاظ قانونی و به دلیل اینکه زیر 18 سال هستید نمی توانید رأی دهید، اما باید واجدان شرایط رأی دادن را دعوت به یک حضور پررنگ و ملی کنید. وی بیان داشت: اکران فیلم سینمایی محمد رسول الله(ص) همزمان با یازدهم ذی القعده سالروز میلاد فرخنده عالم آل محمد(ص)، حضرت علی بن ...
چرا امامی که تا 15 روز قبل می گفت بجنگید، قطعنامه را پذیرفت؟!
سردار نام آشنای دفاع مقدس، حاج سعید قاسمی، در دومین سالگرد شهادت شهید مدافع حرم مهدی عزیز در بهشت زهرا (سلام الله علیها) که روز 15 مرداد سال جاری برگزار شد، به نکات مهمی درباره شرایط روز پرداخت. حاج سعید قاسمی ضمن انتقاد از عدم پرداخت رادیو و تلویزیون و رسانه ها نسبت به قطعنامه 598 گفت: همین چهار پنج روز گذشته فصل قطعنامه و زهرنامه 598 است که رادیو و تلویزیون از آن دم نزد و کلامی نگفت ...
سه بحران دین اسلام در عصر امام صادق
ملحدان و شبهه پراکنانی که قصد براندازی اسلام را داشتند فرستاد. همچنین برای خنثی سازی توطئه شیفتگان قدرت که در پوشش شعار طرفداری از خاندان پیامبر(ص) و گرفتن انتقام خون آنان برای جنگ و قیام مسلحانه حرکت می کردند، با برخورد قاطع و روشن، اعلام برائت می کردند. به طور مثال فرستاده ابتدا نامه را به حضرت صادق داد (هنگام شب بود) و بعد به عبداللَّه محض. عکس العمل این دو نفر سخت مختلف بود. وقتی نامه ...
درس هایی که متدینین از مشروطه آموختند
مشروعه را مطرح کردند. عده ای هم کاملاً جلوی مشروطه ایستادند و گفتند: ضد اسلام است! چهره شاخص این طیف مرحوم آیت الله سید محمدکاظم یزدی بود. *به نظر شما انحراف در جریان مشروطه از چه نقطه ای آغاز شد و چرا؟ مشروطه تا زمانی که بر اساس مبارزه با استبداد و خواست عمومی مردم بود، حرکت خود را درست انجام داد، ولی از زمانی که به ساختارسازی رسید و قرار شد یک نظام اروپایی در ایران مستقر شود ...
دل نوشته مدیران و نخبگان فرهنگی، ورزشی، هنری و ... اصفهانی برای شهدای غواص
درچمع ما خاکیان هشدار می دهند که مراقب باشید از انها و ارمان هایشان باز نمانیم . معلوم است انها بیشترازما واماندگان غافله نگران هستند. امید که ماهم بتوانیم قدردان انانی باشیم که فرزند زمان خویش بودندوبانثار همه وجود از استقلال وعزت نظام مقدس جمهوری اسلامی دفاع کردند مهدی اسماعیلی - معاون اسبق استاندار اصفهان: سلام به ستارگارنی که نور وجودشان بعد از بیست و نه سال آسمان تاریک ...
ماجرای تشر آیت الله شب زنده داربه طلاب
.... اگر حال این خطورات، الهی شد، اصلاً ناخودآگاه گاهی انسان در عمل صالح قرار می گیرد. *مقدمات، مراحل و مراتب عمل لذا بر اساس این مطلب، بعضی از اولیاء خدا جورچینی به نام تقسیمات عملیّه و مراحل شکل گیری عمل درست کردند؛ یعنی این طور نیست که عمل به خودی خود صورت بگیرد، اگر عملی عمل صالح شد، طبعاً مقدّمات، حالات و مراحلی دارد که تا این مقدّمات، مراحل و حالات به وجود نیاید، عمل به ...
4 راه تهذیب نفس / کجا از هم عیب بگیریم ؟
ذات ربوبیت هست . خوب سروران عزیز آنچه گفته شد از سبک زندگی دینی است که در واقع از آثار وضعی تقوای الهی می باشد و تا به امروز نیز از کتاب مقدس مفاتیح الحیات از خانه و خانواده ایی گفتیم که از بنیان مستحکم آن جهت بهره مندی از متد و مدل سبک زندگی دینی از قرآن و عترت استفاده نمود و در واقع مسیر تقوا را در خانه خودش ترسیم کرد و نسخه زندگی خانه خودش را بر اساس تقوای الهی رقم می زند و از این پدر ...
آثاری که قربانی جهل داعش شدند
های موجود در کتابخانه موصل با این استدلال که با متون دینی مطابقت ندارند و یا در مورد مسائل بیهوده نوشته شده اند، در آتش جهل داعش سوختند. قلعه تلعفر شبکه های اجتماعی ژانویه گذشته تصاویری را از خسارت های وارده به دیوارهای قلعه تلعفر در غرب موصل منتشر کردند. تاریخ تخریب قلعه تلعفر به اواخر دسامبر یا اوایل ژانویه گذشته بازمی گردد. مجسمه ابوتمام تنها پس از گذشت چند روز ...
داعش و موسسات آموزشی خارجی افیونی معنوی برای مردم قرقیزستان
می کنند. خارجیان در صحبت با مردم به خصوص از وضعیت بین اقوام و ملتهای مختلف ساکن در قرقیزستان سوال می کنند به سختی می توان باور کرد که نیت این افراد خیر باشد. بنیاد کویتی المشاعر و بنیاد بین المللی عربی وابسته به عربستان سعودی نیز از احداث سراسری مساجد در جنوب کشور حمایت می کنند. سازمان عربی عارف سازمانی است که جوانان قرقیز و نیز امامان جوان و بااستعداد را به دانشگاه های دینی اعزام می ...
پیغام آقای تقلب به هاشمی درباره انتخابات خبرگان/ تصمیم جدید دولت درباره دانشجویان دانشگاه آزاد/ حمایت 23 ...
رجا و کیهان تذکر دادند، بالاخره فردایی هم وجود دارد که همه نقاط ضعف این مذاکرات روشن شده و زمان پاسخگویی مسئولین فرا می رسد. سردبیر سایت خبری تحلیلی رجانیوز ضمن اشاره به توهین های مکرری که از سوی دولت به منتقدین شده است، یادآور شد: پیش از این تنها مستوجب دریافت القابی مانند بی سواد و بی شناسنامه بودیم، اما امروز به نادرست بیان می شود که بر اساس مصوبه ای نباید انتقادی نسبت به عملکرد ...
آیا در وقت اداری می توان "کار شخصی" انجام داد؟
جماعت در اوّل وقت و در کمترین زمان بخوانند، ولی باید به گونه ای مقدمات این کار را فراهم کنند که نماز جماعت در اوّل وقت بهانه و وسیله ای برای به تأخیرانداختن کارهای مراجعه کنندگان نشود. (10) سؤال: آیا جایز است کارمندان در اداره ها و مؤسسات دولتی اقامه نماز جماعت داشته و یا مجالس عزاداری برپاکنند؟. جواب: اقامه نماز، بیان احکام و معارف و امثال آن در هنگام اجتماع برای نماز در خصوص ...
بررسی آسیب های مادی شدن تلاوت/ توصیه پیشکسوت قرآنی به گروه های تواشیح/ کدام قاری فضیل ابن عیاض را دگرگون ...
نعمت صوت نیز همچون سایر نعمات، مسیر زوال را طی می کند و انسان به زمانی می رسد که دیگر توان قرائت و تلاوت قرآن را ندارد، آن زمان انسان پشیمان خواهد شد. اگر قاری قرآن و حافظ قرآن به این فرمایش پیامبر(ص) که در کنزالعمال آمده است آل القرآن آل الله به این معنی که خانواده قرآن خانواده خدا است و قاری خود را جزء آل خدا بداند آن وقت قدر خود را خواهد دانست. زمانی که پیامبر(ص) می فرمایند من قرأ القرآن فکانّما ...
سیل اشک اصفهانی ها مرهمی بر دل خشک زاینده رود
بود که از افلاک آمده بود تا اهل خاک را از خواب بیدار کند. شهدای غواص تشنه ای که به ما بگویند برای آب تن به ذلت بیگانگان ندهیم. چه هیاهویی در کشور ما برپاست.. شهدای جنگ تحمیلی... شهدای غواص... شهدای حرم ... . اصحاب کهف 300 سال بعد آمدند و دیگر خود را در حال و هوای آن روز شهر ندیدند. خود را از آن زمان ندیدند. شهدا ی غواص 29 سال نبودند. براستی امروز این شهر را از آن خود میبینند؟ امروز همان ...