سایر منابع:
سایر خبرها
حب دنیا، اصطلاحی اخلاقی است نه فقهی/ حب دنیا، حکم واحد ندارد، باید به مصادیق نگاه شود
اختصاصی شبکه اجتهاد: درآیات متعددی از قرآن کریم در مورد حب دنیا و دلباختگی و دلدادگی در برابر زرق و برق دنیا سخن به میان آمده است. در بیان قرآن و روایات، دنیا به دو قسم است: دنیای مذموم و دنیای ممدوح. در اغلب مواردی که در کلام معصومان (ع)، سخن از دنیا به میان آمده و انسان ها را از فریب آن بر حذر داشته اند، اشاره به دنیای مذموم و ناپسند دارند، دنیایی که صاحبانش آن را برای خودش بخواهند و نگاه ...
ارزیابی دیدگاه جان هیک دربارۀ دلائل پیدایی تصورات مختلف از خداوند
دیدگاه او مانند توفیق او در تفکیک مفهوم و تصور خداوند و توجیه وجود تصورات مختلف از خداوند ، گشودن راه نقد و بررسی آموزه های مسیحی ، دفاع از کثرت گرایی دینی و نزدیک شدن او به تصور پنن تئیستی از خداوند اشاره خواهیم کرد. تازه های تحقیق ارزیابی هیک ، از یک سو ، با توجه به تفکیک کانت میان نومن و فنومن توانست از تمایز مفهوم و تصور خداوند دفاع کند و از سوی دیگر ، با تکیه بر ...
معرفت شناسی و وجوه مختلف عقل
صدق باشند. عقل کلی در این مرتبه از شناسایی، همۀ محدودیت ها و مفروضات را کنار می نهد، و به حقیقت و کلیات امور و به تعبیر افلاطون به خود عدالت، زیبایی و خیر معرفت می یابد (Republic, 520c). افلاطون این کلیات را نه اموری صرفاً انتزاعی و ذهنی، بلکه دارای واقعیت ثابت در عالم ایده ها می داند؛ کلیاتی معقول که امور محسوس سایه ای از آنهایند. به تعبیر افلاطون این کلیات هستی های ابدی، بدون هر گونه ...
تفسیرآیات 90-93 سوره مائده
را ثابت کند، یا آنکه در این مقام نیست ، اگر غرض اثبات مفهوم باشد یعنی خوردنیهای حلال را بر غیر مؤ منین با تقوا حرام کند سر به مخالفت صریح امثال آیه : (قل من حرم زینه الله التی اخرج لعباده والطیبات من الرزق قل هی للذین آمنوا فی الحیوه الدنیا خالصه یوم القیمه ) در می آورد. زیرا از این آیه و امثالش بلکه از مذاق دین اسلام استفاده می شود که احدی را منع از خوردنیهای حلال نکرده چون فطرت انسان ناچار ...
امام جواد(ع)، حجت خدا در اثبات مقام رفیع امامت است
از سنی که ابوجعفر امام جواد علیه السلام قائم بر شریعت گردید. آن حضرت نیز همانند پدران و فرزندان معصومش گنجینه علوم الهی بود و از دریای علم بیکران آن حضرت بعضی از اشخاص بهره مند گردیدند. ولایت و امامت حضرت جواد (ع) در کودکی ولایت اهل بیت علیهم السلام تابع شرایط فقهی مانند رشد و بلوغ نیست چون قابل قیاس با موارد دیگر ولایت (ولایت پدر بر فرزند و ... ) نیست. ...
زیارت قبور بزرگان و پاسخ به شبهات وهابیت
در پناه آن بر مرکب مراد سوار شوند و آن گاه که به هدف خود نایل شدند یا از رسیدن به آن ناامید گشتند قلم بطلان بر همه افتخارات موهوم می کشند و به همه آنها پشت پا می زنند، باطل همواره همانند کف های روی آب بزودی نابود می گردد. و با اتکای بر حق چند صباحی خود نمایی می کنند اما هرگز اتحاد و یگانگی میان آنها نیست و نمی توان گفت کفی که در این قسمت رودخانه به وجود آمده، هماهنگ با کفی است که چند متر ...
بسط فقه سیاسی به لحاظ نظریه پردازی و نظام سازی
مسائل روشن نماید، لکن این امر در نهایت به تبیین اسلام اصیل نیانجامیده و از خطر التقاط نیز به دور نخواهد بود: در زمینه های گوناگون، امروز نیاز وجود دارد؛ هم برای نظام اسلامی، هم در سطح کشور، هم در سطح جهان. تبیین معرفت شناسی اسلام، تفکر اقتصادی و سیاسی اسلام، مفاهیم فقهی و حقوقی ای که پایه های آن تفکر اقتصادی و سیاسی را تشکیل می دهد، نظام تعلیم و تربیت، مفاهیم اخلاقی و معنوی، غیره، غیره، همه ...
شرایط علّی نظام سازی قرآنی
. 2. نظام شناسی. 3. عدم تطابق قضایای اولیه و پایه. 4. وجود تعارض (خواه مبدأ تعارض جهل باشد یا هوی و هوس). 5. فهم شناسی. 6. بازخوانی تمدن در کشورهای اسلامی بر اساس نظامات غربی. نتیجه گیری نظام سازی ناظر به دو ساحت تکوینیات، فطریات و طبیعیات از یک سو و اعتباریات و تشریعیات، از سوی دیگر قابل تقسیم است. آنچه بر حوزه اول باید ...
پروژه بی پایان گفت وگو کجا ایستاده است؟
انتخاباتی تبدیل شد و صدای رسای خود را به زبان رأی در دور و نزدیک این سرزمین طنین انداز کرد. این رأی، رأی اعتماد بود، اعتماد به خود، اعتماد به نظام و اعتماد به دموکراسی برای برآوردن خواسته های ملی. ازآن پس برای پاسخ گفتن به این اعتماد همگانی، همه مسئول بودند و هستند؛ دولت، نظام، نخبگان، احزاب و نهادهای مدنی و همه آنان که دموکراسی را قاعده و لازمه توسعه و پیشرفت همه جانبه ایران می دانند . ...
مدگرائی حرام نیست/ تجمل نه تنها مذموم نیست بلکه خداوند آن را دوست دارد!
های الهی نگاه استقلالی ندارد و آن ها را وسیله ای برای قرب الهی و رشد و کمال انسانی می بیند، شایسته نیست به صورت افراطی به تجمل گرائی بپردازد، اما بااین حال به خودی خود یکی از محرمات الهی نیست. اجتهاد: آیا تجمل عنوانی است که فی نفسه حرام است یا به جهت ملازمات آن از قبیل دوری از یاد خدا و ... حرام می شود و لذا اگر در راستای اغراض الهی مانند زیبایی مؤمنین، زینت مساجد و ... قرار گیرد، محذوری ...
تجلی امامت حضرت ابراهیم در حضرت جوادالائمه(ع)
با ساختن یک اسلام قلابی ولی برگرداندن فرهنگ جاهلیت زیر لغت اسلام، اما بدانید وَ سَیَجْزِی اَللّٰهُ اَلشّٰاکِرِینَ ﴿آل عمران ، 144﴾، سین سین تحقیق است، یقینا شکرگزاران را، یعنی شکرگزاران اسلام واقعی را یعنی عمل کنندگان به اسلام واقعی را آنهایی که می ایستند و نعمت اسلام الهی را عمل می کنند، چون شکر حقیقتش جنبه عمل دارد، من پاداش می دهم. یعنی همه مرتد نمی شوند یک عده ای می مانند حوادث تلخ را تحمل می ...
اعلام پایان داعش در عراق از سوی سردار سلیمانی/ ناکامی طرح همه پرسی استقلال اقلیم کردستان
...> رییس جمهوری تصریح کرد: همه باید ذیل قانون کار کنیم. خدا رحمت کند امام(ره) عزیز و بزرگوار را که می فرمود پیغمبر اسلام(ص) هم موظف بود به قانون عمل کند. حالا در قرآن که تعبیرهای خیلی عجیبی است. به پیغمبر می گوید تو از قانون اگر یک ذره منحرف شوی، دو برابر مجازاتت می کنیم هم در دنیا، هم در آخرت. اصل، قانون است و هیچ کس حتی پیغمبر اسلام(ص) هم بالاتر از قانون نیست، قانون الهی را آورده اجرا شود و خودش هم ...
بسط فقه سیاسی به لحاظ توسعه مفهوم و کارکرد فقه
هم ذیل فقه معنا می شود (خامنه ای، 6/1/1366). لذا گستره و قلمرو فقه سیاسی به مباحث اخلاق سیاسی نیز توسعه یافته و مباحث اخلاق سیاسی را نیز می بایست ذیل فقه سیاسی قرار داد. بر این اساس، از آنجا که مراد از فقه در هر جا که مطرح می شود، یعنی شناخت اسلام؛ چون دین این جامعه و آن زمینه اعتقادی ای که جزء بافت طبیعی این جامعه است و فقیه به مثابه کسی فرض شده که اسلام را کاملاً می شناسد (خامنه ای ...
معنای اصطلاحی نظام در نگاه اندیشمندان اسلامی
، ناظر به مفهوم نظام و نظام سازی اجتماعی است. معنا و مفهوم نظام برای فهم معنای نظام می بایست هم معنای لغوی و هم معنای اصطلاحی آن را دانست. ابتدا معنای لغوی نظام در کتب لغت بیان می شود و در ادامه معنای اصطلاحی نظام سازی از نگاه اندیشمندان اسلامی و غربی مطرح می شود. الف) معنای لغوی نظام آنچه که از بررسی اکثر کتب لغت معتبر؛ مانند کتاب العین ، تهذیب اللغه ...
خسارت در مسئولیت مدنی ناشی از نقض حریم خصوصی داده
بودن جرائم و مجازات ها و رعایت تفسیر مضیق در مورد جرائم و مجازات ها مانع از آن هستند که با استناد به احکام کیفری به تنبیه مرتکب فعل زیان بار اقدام شود. لذا تنها ابزار حقوقی که در اختیار زیان دیدگان این گونه فعالیت ها وجود دارد، مسئولیت مدنی است. مسئولیت مدنی نقض کننده ی حریم خصوصی داده را، علاوه بر مواد عمومی، مانند ماده ی یک قانون مسئولیت مدنی، می توان از قسمت پایانی ماده 78 قانون تجارت ...