سایر منابع:
سایر خبرها
به جای عیوب دیگران به فکر اصلاح باطن خود باشید
اهل عالم به دنبال دستیابی به عقل کامل و نورانیت دل هستند، اذعان کرد: امیرمومنان(ع) در نهج البلاغه به فرزندش امام حسن(ع) می فرمایند فرزندم قلب خود را قوی کن و راه این تقویت قلب را یقین معرفی می کنند. وی ابراز کرد: پیامبر اسلام(ص) می فرمایند؛ من در میان امتم از این می ترسم که آنها دچار ضعف یقین شوند ، امام علی(ع) نیز می فرمایند: یقین رأس دین است ؛ یعنی اگر یقین درست شود عقل و اراده ما نیز ...
فکر در کلام حضرت علی(ع)
به گزارش خبرنگار حوزه قرآن و عترت گروه فرهنگی باشگاه خبرنگاران جوان؛ نهج البلاغه با مرور قرن ها نه تنها تازگی و جذابیت خویش را حفظ کرده که فزون تر ساخته است و این اعجاز نیست مگر به سبب ویژگی هایی که در شکل و محتوا است. این امتیاز را جز در مورد قرآن نمی توان یافت که در کلام امام علی(ع) درباره قرآنآمده است: ظاهره انیق و باطنه عمیق، لاتفنی عجائبه و لاتنقضی غرائبه قرآن کتابی است که ظاهری زیبا و باطنی ...
تعصب های حزبی و جناحی از نوع عصبیت های شیطانی است/ نقش نفوذی های منافق و خودی های ساده لوح در اختلاف ...
به گزارش گروه فرهنگی خبرگزاری آنا، دکتر محسن اسماعیلی در یکصد و بیستمین جلسه شرح و تفسیر نهج البلاغه در مجموعه فرهنگی شهدای انقلاب اسلامی (سرچشمه) با بیان اینکه گرایش های دینی، خواه ناخواه موجب پیدایش حمیّت، تعصّب و غیرت می شود، به تعصّب ممدوح و تعصّب مذموم اشاره کرد و گفت: هم در قرآن و روایات، و هم در کتاب های اخلاقی و تفسیری، این صفات را به دو نوع حق و باطل یا جاهلانه و عالمانه یا ممدوح و مذموم ...
نظریّه علاّمه درباره خاستگاه دین
چکیده از ابتکارهای علامّه طباطبائی (ره) در حوزه تفسیر و کلام این بود که میان این دو علم پیوند منطقی و فلسفی ایجاد نموده است و تمام تلاش و کوشش علمی خویش را در این راه صرف نمود تا تبیین کند که قرآن و متن قطعی دین در برخورد با مسائل کلامی و اصول فلسفی چه دیدگاه و پیامی را ارایه می دهد. به همین منظور، تنها تفسیری که توانسته این خواسته را پاسخگو باشد و مطلب مورد نظر را انعکاس دهد، تفسیر ...
مرکز پاسخگویی به سوالات دینی انوارطاها
هویت زن و مرد گذاشته شود. نوع دوم: اختلافات ناشی از هویت طبیعی اختلاف ناشی از تنوع هویت زن و مرد است. این تنوع، بدون تردید مربوط به ذات و شخصیت انسانی دو صنف نیست و این حقیقتی است که اسلام روی آن سخت اصرار می ورزد. بلکه مربوط به مختصات طبیعی دو صنف است که برای شرکت و تفاعل آن دو در موضوع تولید مثل بروز می کند. لذا بر فرض بسیار بعید، اگر این دو صنف بدون احتیاج به شرکت و تاثیر و تاثر در موضوع تولید مثل می توانستند زندگی کنند، هیچ گونه تفاوتی میان آن دو وجود نداشت. منبع: ----------------- شرح و تفسیر نهج البلاغه، محمد تقی جعفری، ذیل خطبه 80 ...
برخی اساتید دانشگاه روخوانی قرآن هم بلد نیستند/ جاودانگی شعر بلیغ
. این منتقد و پژوهشگر گفت: غیرمسلمان ها هم معترف هستند که در میان متون عربی هیچ کلامی بلیغ تر از قرآن وجود ندارد، سید رضی کلام امیر المؤمنین (ع) را نیز به دلیل آموزش بلاغت جمع آوری کرده است. و به همین دلیل نامش را نهج البلاغه یعنی روش بلاغت نامیده است. امینی در رابطه با شعر گفت: مسئله بلاغت در شعر بسیار بنیادی و مهم است زیرا شعر قرار است که کلام مؤثر ، پایدار و عاطفی باشدو نباید ...
■ آثار اخروی و دنیوی نماز
...،) همنشین کسانی خواهد بود که خدا، نعمت خود را بر آنان تمام کرده از پیامبران و صدّیقان و شهدا و صالحان و آنها رفیقهای خوبی هستند!) [39] . بحار الانوار ج 29 ص 202 [40] . نهج البلاغه نامه 27 [41] . نهج البلاغة کلمات قصار 136 [42] . تفسیر نمونه ج 16 ص 291و 292 [43] .بقره :143 [44] - الکافی، ج 3، ص 268 [45] - سوره عنکبوت، آیه 45 * تسنیم ج 7ص 350 ...
چهل حدیث گهربار از حضرت زین العابدین (ع)
باشد و از سختی ها و شداید محشر در امان است. اوّل آن که به مردم چیزی را دهد که از آنان برای خویش می خواهد (آنچه برای خود می پسندد را به آنان عطا کند). دوّم آن قدم از قدم برندارد تا آنکه بداند آن حرکتش در راه اطاعت خداست یا معصیت و نافرمانی او سوّم از برادر مومن خود (به عیبی که در خود نیز دارد ) عیب جویی نکند تا آنکه آن عیب را از خودش دور سازد. 2 - قال علیه السلام: ثَلاثٌ ...
بررسی وضعیت حوزه نشر عاشورایی در سالهای اخیر/ لزوم بازنگری و سیاستگذاری و نگاه تخصصی به عاشوراپژوهی
خوانندگان و نسل های آینده را در نظر بگیرد. باید مخاطب را جدی گرفت. افرادی که روضه ها و سخنرانی هایشان در مجالس روضه هفتگی را کتاب می کند، مخاطب آنها هم اعضای هیات و مداح ها هستند و طبیعی است که نتیجه این کارها بسیار مبتذل و سطحی از کار درخواهد آمد. سرورودی می گوید :کتابسازی بلایی است که مانند بسیاری از حوزه های دیگر در کتاب های عاشورایی نیز رخنه کرده است. افرادی از راه رسیده و ثمره خون دل خوردن و ...
واژه عشق از لطیف ترین تعبیرات دینی است
الْحَرْثِ . یا نه، مقام خواهی و جاه طلبی باشد که آن هم یک خطر دیگری است . بنابراین محبت یک حقیقت ذات اضافه است و امر ذات اضافه، حُسن و قبحش، خیر و شرّش، حق و باطلش به متعلق وابسته است. اگر کسی خدا را حُبًّا لِلَّهِ عبادت کرد، چون محبوب او بهترین محبوب هاست، این محبتش بهترین محبت ها و در نتیجه عبادت او برترین عبادات است که نه عبادت سوداگرانه است نه اطاعت بردگان؛ بلکه حُبًّا لِلَّهِ است ...
چگونه حاجت خود را از خداوند بخواهیم؟
خداوند عین آن را به درخواست کننده می دهد و گاه اگر آن را مصلحت نبیند، عوض آن را در دنیا یا آخرت به صورت دیگری به او خواهد داد. در واقع هیچ دعایی نیست که به اجابت نرسد، خواه عین آن خواسته را خدا بدهد یا چیزی را به جای آن و معادل آن یا بیشتر از آن. سؤال دیگر این است که آیا صلوات فرستادن ما چیزی بر مقام پیامبر(صلی الله علیه وآله)می افزاید؟ بعضی از شارحان نهج البلاغه اصرار بر این دارند که مقام پیغمبر ...
عابدینی: رسالت پیامبر(ص) حاکمیت را ایجاب نمی کند/روان بخش:حاکمیت، لازمه رسالت است
عَنْ سَبیلِ اللَّهِ لَهُمْ عَذابٌ شَدیدٌ بِما نَسُوا یَوْمَ الْحِسابِ؛ آری، او را بخشیدیم و به وی گفتیم: ای داود، ما تو را در زمین جانشین خود قرار دادیم; باید خُلق و خوی تو همچون خُلق و خوی کسی باشد که تو جانشین او هستی. پس در میان مردم به حق داوری کن و در قضاوت پیرو هوای نفس مباش که تو را از راه خدا منحرف می کند. قطعاً کسانی که از راه خدا منحرف می شوند، قیامت را که روز حسابرسی است فراموش کرده اند و ...
نظریّه علاّمه طباطبائی درباره رجعت
که جا دارد هر یک جداگانه مورد توجّه قرار گیرند. پس خدا دفع توهّم کرده است و برای اینکه یکی انگاری قیامت و حشر عذاب پیش نیاید، حشر عذاب را جلوتر آورده است و ترتیب وقوعی را رعایت نکرده است (ر.ک؛ آلوسی، 1408ق.، ج20: 26). آلوسی با این بیان در صدد است تا بفهماند که عدم رعایت ترتیب وقوعی حکمتی داشته است و آن حکمت، دفع توهّم مخاطب بوده است. 74) جواب علاّمه علاّمه در ردّ نظر آلوسی می ...
جملات ناب فلسفی از بزرگان فلسفه
پیری و بیچارگی مورد سبک داشت بیگانه و هم میهن قرار می گیرند. آنچه شایسته نیست به آرزو مخواه و بدان که انتقام خدا از بنده به خشمِ بی رحمانه و بی حرمتی و سرزنش نبود، بلکه به متحول کردن و ادب کردن از فرط عشق باشد. در جهان یگانه مایه نیکبختی انسان محبت است. عوام ثروتمندان را محترم می دانند و خواص دانشمندان را. دروغگو از دروغگوی دیگر در حذر است . ...
مدسازان نباید تنگ نظر باشند/ امام باقر(ع) لباس زرد و قرمز می پوشیدند/ چرا نباید جوانان، لباسهای شاد و ...
...: آیا تجمل عنوانی از محرمات شریعت است؟ ابن الرضا: خیر. تجمل نه فقط از عناوین محرم در شریعت نیست، که اتفاقاً از عناوین ممدوح و مستحب بوده و در مورد آن تأکید زیادی هم رسیده است. نمونه ی آن همین آیه ی معروف سوره اعراف است که در قالب استفهام انکاری می فرماید: قُلْ مَنْ حَرَّمَ زینَهَ اللّهِ الَّتی أَخْرَجَ لِعِبادِهِ وَ الطَّیِّباتِ مِنَ الرِّزْقِ (اعراف، 32)؛ چه کسی زینت های خدا که برای بندگانش پدید آورده و رزق های پاکیزه را تحریم کرده است؟! باز در همین سوره می فرماید: یا بَنی آدَمَ قَ ...