سایر منابع:
سایر خبرها
چند ماه طول می کشد تا آثار توافق را در جامعه ببینیم/ رهبری فرمودند خوب شد برنامه هسته ای تمام شد و جمع شد
، برای حضور بنگاه های خارجی و شرکت های خارجی و دولتهای خارجی در اقتصاد ایران اگر ذهن آنها این باشد که ایران 80 میلیون مصرف کننده دارد و بازار آنهاست خطا می کنند و ما نباید بگذاریم. این را به صراحت هم به مقاماتی که شما گفتید گفتم که سیاست ما این است که شما سرمایه و تکنولوژی بیاورید و مشارکت کنید و بخشی از بازار ایران و منطقه و جهان در اختیار هردوی ما قرار بگیرد. این می شود اشتغال برای جوانان ما ...
چیزی امضاء نکرده ایم که برای تصویب به مجلس بفرستیم!
وخیمی را دارد می گذراند. البته دارند با اکسیژن و بهانه می خواهند نجاتش دهند ولی ایران هراسی در حال مرگ همیشگی است و ایران جایگاهش را پیدا کرده. امیدواریم در زمینه ایران هراسی و اسلام هراسی راه را ادامه دهیم. رئیس جمهور کشورمان ادامه داد: انشاءالله امسال شاهد یک انتخابات بسیار خوب خواهیم بود و آن در زمینه رشد و رونق سیاسی در اسفند ظاهر می شود. مردم شاهد یک انتخابات بسیار خوب و با مشارکت بسیار ...
آیت الله مرعشی نجفی، اسوه علم و اخلاق
موضوع را به تو می گویم. پولی که اینها به من می دهند نمیدانم چه پولی است؟ این حج به دل من نمی چسبد. هرگاه توانستم از دست رنج خودم پولی تهیه کنم به حج میروم. یکی از آقایان نشسته بود و گفت آقا مردم این همه پول میدهند و اختیار آن با خودتان است ایشان فرمود: این پول خمس است،سهمی از آن برای سادات و سهمی برای شهریه طلبه ها است لذا این پول برای من نیست، ما مانند صراف هستیم و باید پول را رد کنیم؛ بنابراین من ...
تهران شهر جهانی می شود
بتوانیم مسئولیت و نقش تاریخی خودمان را در پیشگیری از گسترش تنش ها و منازعات خانمانسوز ناشی از عصبیت های جاهلی و تأمین فضاهای زیست انسانی مناسب برای شهروندان بی گناه، بی دفاع، درمانده و آسیب دیده به خوبی ایفا کنیم. قالیباف با اشاره به نگرانی های جدی که برای شهروندان به ویژه اقشار آسیب پذیر مانند زنان و کودکان در منطقه وجود دارد، بیان کرد: از سوی دیگر میراث تمدنی اسلام و شهرهای اسلامی در معرض ...
توافقی امضا نکرده ایم که مجلس بخواهد تصویب کند - از زمان رفع تحریم ها تا مشاهده آثار آن در جامعه، ط
اول سال های گذشته به صورت مثبت نام ایران مطرح شود. امروز نام ایران به عنوان یک کشور صلح خواه و صلح طلب و تعامل گرا در سراسر دنیا و در افکار عمومی جهان مطرح می شود تقریا ایران هراسی شرایط خوبی را دنبال می کند. ایران هراسی در حال مرگ همیشگی خواهد بود. امیدوارم در زمینه ایران هراسی و اسلام هراسی راه را ادامه بدهیم تا به مقصد نهایی برسیم. در زمینه هسته ای پرونده بسیار ...
حاجیان سرمایه مادی و معنوی خود را در بازار نسوزانند
تا امتهای مسلمان از این نظر و با آمدن به سرزمین وحی و در کنار حج، بُعد اقتصادی خود را نیز تأمین کنند، پس نمی توان از آن صرف نظر کرد. اما مهم است که مسلمانان بدانند امروز خرید و کمک اقتصادی آنها به چه کسانی سود می رساند؟! آیا منافع اسلام را تأمین می کند یا دشمنان آنها را؛ بنابراین، حاجیان باید نسبت به هزینه های حج و خریدهایی که انجام می دهند توجه ویژه داشته باشند. امروز یکی از تأکیدات ...
نشست خبری رئیس جمهوری؛ 40 محور سخنان روحانی در پنج حوزه
بازار 80 میلیون در اختیار دارند، اشتباه می کنند. به صراحت به مقامات کشورهای مورد نظر گفتم که سیاست ما بر این است که شما به این کشور سرمایه و تکنولوژی بیاورید و با ایرانی ها مشارکت کنید بخشی از بازار ایران و بازار منطقه و جهان در اختیار هر دو طرف قرار بگیرد، هدف نهایی ما ایجاد اشتغال است که امروز معضل اصلی ما است. این معضل را باید حل کنیم، امیدوارم در این مسیر به خوبی دولت بتواند حرکت کند و بی تردید ...
با وجود توافق با غرب مشکلات اقتصادی پا برجاست/ کلید مشکلات کشور اقتصاد مقاومتی است
موضوع بهداشت و درمان موفق عمل کرده است، اما در بحث مذاکرات نتیجه متوسط داشته و در برخی موارد همانند موضوع محیط زیست ضعیف عمل کرده است. نماینده مردم قزوین با انتقاد از اینکه دولت تمام مسائل را به مذاکرات هسته ای منوط کرده است، افزود: نقطه ضعف بزرگ دولت این بوده که حل مسائل و مشکلات کشور را در به نتیجه رسیدن مذاکرات هسته ای محدود کرده است و این موضوع را با این عنوان در جامعه مطرح کرده است که ...
انتخابات در ایران همیشه سالم برگزار شده است/ معاهده ای امضا نکرده ایم که نیاز به تصویب مجلس داشته باشد
در دستگاه اجرایی برای خدمت به مردم بود. ما یاد آن عزیزان را گرامی می داریم و امیدوارم همه موفق شویم مسیر و راه آنها که راه اخلاقی و مردمی و اعتدال بود پاس بداریم و ادامه دهیم. رییس جمهوری ادامه داد : دولت یازدهم تلاش کرد تا اگر شکاف اجتماعی وجود دارد، این شکاف حتی الامکان ترمیم شود، در زمینه فرهنگی این دولت تلاش کرد فضا را برای خلاقیت ها، برای احیاء اخلاق، احیاء هنر و فرهنگ مهیا کند. ...
در انتخابات قصد دعوا با هیچ نهادی نداریم/ اگر برجام را به مجلس ببریم، کار را به نفع 1+5 انجام داده ایم
داریم و امیدوارم همه موفق شویم مسیر و راه آنها که راه اخلاقی و مردمی و اعتدال بود پاس بداریم و ادامه دهیم. رییس جمهوری ادامه داد : دولت یازدهم تلاش کرد تا اگر شکاف اجتماعی وجود دارد، این شکاف حتی الامکان ترمیم شود، در زمینه فرهنگی این دولت تلاش کرد فضا را برای خلاقیت ها، برای احیاء اخلاق، احیاء هنر و فرهنگ مهیا کند. رییس شورای عالی انقلاب فرهنگی با بیان اینکه کاری که در این دو ...
دفاع روحانی ازطرح تحول سلامت/بازسازی چهره ایران در افکار عمومی
عنوان یک کشور صلح طلب و تعامل گرا در سراسر دنیا و افکار عمومی جهان مطرح می شود، تقریبا ایران هراسی شرایط وخیمی را می گذراند و انشاء الله در شرایط مرگ همیشگی قرار گیرد. رییس دولت یازدهم اضافه کرد: امیدواریم در زمینه مقابله با ایران هراسی و اسلام هراسی راه را تا مقصد ادامه دهیم، در پرونده هسته ای که پرونده پیچیده ای در روابط بین الملل قرار گرفته بود، دولت توانست به یک نقطه مطلوب برسد. ...
بیم و امیدها به تدبیر و امید روحانی در میانه راه
است اقتصاد کشور را از شرایط رکودی خارج کرده و چشم انداز روشنی نیز پیش روی فعالیت اقتصادی ترسیم کند. در ادامه این گزارش آمده است که دولت یازدهم در شرایطی زمام امور اجرایی کشور را در دست گرفت که پیش از آن بسیاری از ناظران، بیان هر وعده ای را با دیده تردید می نگریستند و بازگشت به وضعیت سال های ابتدایی دهه 80 را دور از دسترس می انگاشتند. افزایش تنگناها و تهدیدهای منطقه ای و بین ...
اهتمام ویژه برای تامین امنیت مکه و مدینه/ پرهیز حجاج از بازارگردی
زائران ارائه شود . به گفته وی، شعار حج امسال حج ، معنویت، بصیرت و همدلی اسلامی انتخاب شده است و مجموعه برنامه های فرهنگی حج امسال حول محور همین شعار است تا مردمی که به حج مشرف شده اند یا می شوند در حوزه توسعه معنویت و توجه به مسائل عبادی سرآمد همه حجاج باشند. قاضی عسکر به فتنه های جهان اسلام اشاره کرد و گفت: برنامه های فرهنگی برای افزایش بصیرت در مقابل این فتنه ها انجام می شود و ...
روحانی:دولت مقدمات رفع حصر را فراهم می کند
در عرصه های مختلف به ویژه عرصه سیاست، اقتصاد، فرهنگ و مسایل اجتماعی بوده است و نگاه ما در آینده به رشد و پیشرفت معطوف خواهد بود. آرامش و ثبات و تعامل مثبت با جهان و همچنین بازسازی چهره مثبت ایران در افکار عمومی از جمله دستاوردهای دولت در سیاست خارجی بوده و همانطور که مشاهده می کنید نام ایران در دو سه ماه اخیر در رسانه ها به شکل زیادی آورده می شود و به شکل مثبت از آن یاد می شود. مقطع ...
تک جمله 511 شخصیت درباره روحانی/ از هاشمی و حسن خمینی تا انتظامی و مشایخی
به تولیدکنندگان در فضای نامطلوب اقتصادی کشور داد . **** 332**راضیه علیرضایی( رئیس سازمان صنعت، معدن و تجارت خراسان رضوی): کاهش نرخ تورم از 40 به 15 درصد از اقدامات موثر دولت به شمار می رود **** 333** پروفسور حبیب الله فیروزآبادی (چهره ماندگار علمی کشور، دانشمند برتر جهان اسلام، عضو آکادمی جهانی علوم و استاد دانشگاه شیراز) : دولت یازدهم منشا خدمات گسترده تری به ...
دولت یازدهم برنامه محور است نه شخص محور/همه فعالیت های دولت را نظارت و نقد کنند
کرد شکاف های اجتماعی ترمیم شود روحانی با بیان اینکه در این دولت تلاش شد تا روابط جناح ها، احزاب، اقوام، ادیان یک روابط آشتی جویانه و برادرانه باشد، بیان داشت: این دولت تلاش کرد تا اگر شکاف اجتماعی در جامعه وجود دارد، این شکاف حدالامکان ترمیم شود. رئیس جمهور با اشاره به اقدامات دولت در بخش های فرهنگی گفت: این دولت تلاش کرد فضای مناسبی را برای خلاقیت، احیای اخلاق، هنر، فرهنگ ...
کلاهبرداری سیاسی بنام طایفه داری
محمد سوری / میرملاس : تبیین جامعه شناختی پیامدهای نامطلوب طایفه گرایی در جریان مشارکت سیاسی خاصه در عرصه انتخابات اخذت سریر الملک بالقهر منکم علی رغم أنف من مسوس و سائسیصیب عقابی معشراً فیبیرهم و ینعش قوماً آخرین نوالیمن تخت شاهی را با بخاک مالیدن بینی سیاستمداران و رعیت ، و به قهر [...] محمد سوری / میرملاس : تبیین جامعه شناختی پیامدهای نامطلوب طایفه گرایی در جریان مشارکت سیاسی خاصه در عرصه انتخابات اخذت سریر الملک بالقهر منکم علی رغم أنف من مسوس و سائس یصیب عقابی معشراً فیبیرهم و ینعش قوماً آخرین نوالی من تخت شاهی را با بخاک مالیدن بینی سیاستمداران و رعیت ، و به قهر ، از شما بدست آورده ام . عذاب و قهر من به قومی می رسد و آنها نابود می سازد و بخشش من بر قومی دیگر می رسد و به آنها زندگی و نشاط می آورد.( 1 ) بر محققین و تاریخ پژوهان پوشیده نیست که بخش عمده تاریخ سیاسی گذشته کشور ما را کشمکش های قبیله ای و طایفه ای تشکیل داده و هریک از سلسله های قدرت با پشتوانه قبیله ای و طایفه ای خود توانسته است برای مدتی سایر طوایف را سرکوب و سیطره خود را بر آنان بگسترانند تا اینکه طایفه ی قویتر سر بر آورد و طومار طایفه حاکم را بپیچد و بدین منوال ظهور و سقوط سلسله های حاکم در چرخه قدرت سیاسی گذشته ایران جریان داشت لذا این وضعیت بر ذهنیت تاریخی و فرهنگ سیاسی ما اثری ژرف گذاشته است بطوری که استمرار این فرهنگ سیاسی با وجود بیش از سی وشش سال از عمر پر برکت انقلاب که با تأسی از ارزشهای اصیل و اسلام ناب و تربیت نسل جدید بر اساس باورهای دینی و طرد باورها و پندارهای غلط از جمله طایفه مداری این دشمن اتحاد و انسجام ملی هنوز سایه ی کریه آن در بعضی از شهرها و مناطق که بافت طایفه ای و قبیله ای خود را حفظ کرده اند گسترانده و جهت دهنده رفتار سیاسی مردم در عرصه ی انتخابات بوده و نشان می دهد که این وضعیت سد راه تفکر، تحلیل و تصمیم گیری درست سیاسی است به طوری که نزد عده ای مناقع قبیله ای و طایفه ای خود بر مصالح جامعه و ملت برتری می یابد. لذا تفکر طایفه مداری به عنوان یکی از منابع قدرت، مانعی جدی بر سر راه انتخاب نمایندگان و مسئولین شایسته که بتوانند گره از مشکلات سیاسی ، اقتصادی و اجتماعی جامعه بگشایند گردیده و در چنین شرایطی تعصبات کور طایفه ای مانع از وفاق اجتماعی و مشارکت ها و رقابت های اجتماعی و سیاسی سالم شده است . این وضعیت بیگمان با فرهنگ اسلامی و تمدن و دنیای مدرن در تناقض آشکار است. عصبیت و برتری طلبی طایفه ای جریانهای فکری و سیاسی را در مسیر طایفه گرایی و قبیله گرایی قرار داده بطوریکه در جریان انتخابات نمایندگی مجلس شورای اسلامی، شوراهای شهر و روستا و یا گزینش ها و عزل و نصب های مدیران با وضوح بیشتری آشکار می شود. بی شک فعالیت سیاسی بر اساس چنین تفکر و میزانی راه را برای برگزیدن افراد توانمند و شایسته دشوار می سازد و افکار و اندیشه های پویا و منتقد را بر نمی تاید . لذا در صدد بر آمدیم تا از سر دردمندی آفتها و آسیبهای پندار غلط طایفه مداری بعنوان اسلوب نادرست و معیار باطل مشارکت سیاسی را در چند سطر در محضر مخاطبین محترم ارائه نمایم تا راه تحقیق و پژوهش عزیزان تحصیل کرده در خصوص نقش طایفه گرایی در مدار توسعه نیافتگی سیاسی و اقتصادی شهرستان عزیزمان هموار نمایم چکیده: مرکز و محور فعالیتهای سیاسی و اجتماعی در طایفه گرایی از راه تحریک عواطف و هیجان های جمعی شکل می گیرد که این امر به عوام فریبی می انجامد طایفه گرایی چون بر مدار عوام گرایی است نخبگان ، خردمندان و افراد تحصیل کرده و دانشگاه رفته نادیده گرفته می شود و خرد ورزی زیر چکمه های طایفه مداری خرد می شود ، اعضاء را تنگ نظر و متعصب بار می آورد ، نقادی علمی و بی طرفی چون با منش طایفه اندیشی سازگاری ندارد سخت سرکوب می کند قوم مداری و طایفه گرایی به تبعیض در برخورداری از امکانات و فرصتها منجر می شود زیرا قوم مداری رفتاری اجتماعی و آن طرز تلقی عاطفی است که به رجحان بخسشیدن و ارزش نهادن مفرط به آن گروه اجتماعی ، محلی یا ملی که به آن تعلق داریم می انجامد در طایفه گرایی منافع طایفه بر منافع سایر طوایف و حتی مصالح ملت ترجیح داده می شود زیرا اعضاء خود محور و انحصار طلب اند اگرطایفه اندیشی برای قائلین آن منافعی در بر دارد ولی چون موجب تحریک سایر طوایف می شود ضررهای بسی بدتر از منافع آن نظیر تخریب وحدت و انسجام و ترویج بداخلاقی و کاهش آستانه تحمل برای آنها همراه خواهد داشت طایفه مداری سخت با ضوابط و هنجارهای رسمی اداری مخالف است و انجام امور بر اساس سفارش و پارتی بازی ترویج می نماید بنابراین قانون گریزی یک امر رایج بوده و کسانیکه در چنین جامعه ای در عرصه مدیریت قرار می گیرند قانون گریزترند لذا اینان در چشم طایفه محبوبتر و عزیزترند تا کسانیکه به قانون و ضوابط پایبندند در طایفه گرایی آنچه مطمح نظرمردم است این است که در انتخاب یک نماینده نه بر اساس شایستگی و صلاحیت علمی و اخلاقی بلکه بر اساس میزان تعلقات و درجه وفاداری به طایفه داری مبادرت به حمایت و پشتیبانی از آنها می نمایند لذا کاندیداهایی که به تعلقات طایفه ای وقعی نمی نهند و صرفاً بر معیار حق و در نظر گرفتن ضوابط قانونی و شرعی عمل می کنند و دلالان سودجو طوایف در تصمیماتشان جایگاهی ندارند مقبول واقع نشده و از دایره انتخاب طایفه مداری خارج می شوند طایفه مداری در تقابل با دین مداری است زیرا در طایفه مداری رفتار مردم بر محور خون و تبارمشترک شکل می گیرد لذا رضایت طایفه هدف غایی است ولی در دین مداری رفتار مردم بر محور توحید و کلام وحی شکل می گیرد و صرفاً رضایت خدای تبارک و تعالی مورد نظر است بنابراین از دیدگاه دینداران همه انسانها از هر قوم و طایفه با هر رنگ و نژادی برابر و بنده خدا محسوب می شوند . لذا عدالت و حق محوری رفتار غالب دینداران است ولی رعایت عدالت و جاری کردن حق در طایفه مداری جایگاهی ندارد طایفه مداری در تقابل با جامعه مدنی است زیرا در طایفه مداری فرد و استعدادهایش نه تنها نادیده گرفته می شود بلکه در طایفه هضم می شود ولی در جامعه مدنی فرد به معنای واقعی خود موجودیت دارد و زیر چرخ اجتماع خرد نمی شود . در طایفه مداری غرایز بر جامعه حاکم است و مدیریت جامعه بر مدار غرایز می چرخد اما در جامعه مدنی عقل به رسمیت شناخته می شود و لذا نه تنها مدیریت جامعه در دست عقلا بوده و عقلانیت و خرد ورزی محور فعالیت آنها خواهد بود بلکه مردم در چنین جامعه ای عقلایی می اندیشند و عمل می کنند . طایفه مداری و حذف شایسته سالاری امروزه بر کسی پوشیده نیست که کاربرد های عملی علم در مهندسی ، صنعت ، پزشکی و رشته های مختلف علوم انسانی از جمله مدیریت ، اقتصاد و تعلیم و تربیت و ... بیش از پیش بر زندگی ملتها امروزی تأثیر شگرفی بر جای گذاشته است البته باید توجه داشت که آنچه جوامع پیشرفته غربی در مقایسه با کشورهای عقب مانده در خصوص اثرات و خدمات علم در این دو جوامع متفاوت کرده است ارج نهادن جوامع پیشرفته به مقام عالمان و متخصصین در عرصه های مختلف علوم و واگذاری امور به ایشان است به همین دلیل است که دکتر سمیعی متخصص مغز و اعصاب بی توجه به ملیت ایشان جانشین استاد خود پروفسور کورت شورمن در بیمارستان جراحی مغز و اعصاب در آلمان می شود. ولی در جامعه ما بویژه استانهای با بافت طایفه ای در واگذاری مدیریت جامعه به متخصصین و نخبگان علمی خساست بخرج داده و جامعه را از دانششان محروم می نمایند زیرا در طایفه گرایی تبار و نسب بی توجه به توانایی ها و شایستگی ها ی ناشی از تلاش خود فرد به عنوان یک امتیاز شناخته می شود بنابراین دانش و خردمندی در مدیریت جامعه جایگاهی ندارد بلکه این پایگاه اجتماعی و نفوذ طایفه ای است که نقش محوری در عزل و نصب ها ایفا می کند لذا انتصاب سلسله مراتب اداری در نهادهای دولتی متأثر از آن است بطوریکه عواقب منفی اینگونه عزل و نصب ها بر سرنوشت مردم ، تأثیرات نامطلوبی بجای گذاشته است. حاکم شدن جاهلان در قالب طایفه گرایی و محروم کردن جامعه از مدیریت خردمندان و افراد شایسته و کاردان دو پیامد نامطلوب به دنبال دارد اولاً انتصاب افرادنالایق موجب می شود آینده جامعه بویژه جوانان که سرمایه های کشور محسوب می شوند تلف و بودجه و اعتبارات را بدلیل سوء مدیریتشان ضایع می کنند ثانیاً ناکار آمدی جاهلان در عرصه مدیریت جامعه موجب سست شدن پایه ها و ارکان نظام سیاسی گردیده و بدبینی مردم را نسبت به حکومت بر می انگیزند که این امر در دراز مدت زمینه زوال و فروپاشی حکومت را فراهم می کنند علامه جوادی عاملی در این خصوص چنین بیان می فرمایند : بدترین صفت برای کار گزاران یک نظام همان تحجر فکری و نابخردی عملی آنان است که باعث فروریختن آن نظام می گردد ، زیرا یک کار گزار جاهل یا طرح باطل و برنامه غلط تدوین و تهیه می کند ، یا در اجرای طرح و برنامه صحیح به افراط و تفریط می گراید و کار را از مسیر اصلی خود منحرف می سازد و باطلی را حق و حقی را باطل قرار می دهد و هرگاه باطل در یک نظام راه یافت و غلط در یک قانون رخنه کرد وسایل فرو ریختگی آن نظام و محو این قانون فراهم می گردد ) ( 2 ) امام صادق ( ع ) در خصوص بکار گیری جاهلان در عرصه مدیریت جامعه می فرماید : لا ابالی الی من ائتمنت : خائنا او مضیعاً در نظر من فرق نمی کند که کار را به آدم خائن بسپارم یا آدم ناشی ( ناپخته ، غیر متخصص ، کار ضایع کن ) .( 3 ) زیرا در هر حالت موجب تباهی جامعه و سقوط در فساد می شود . کلاهبرداری سیاسی و عوام فریبی بنام طایفه گرایی: در زبان سیاسی جدید، دماگوژی به معنای عوام فریبی و مردم فریبی به کار میرود، یعنی بهرهگیری نادرست از احساسات و تعصبهای عامه مردم. ( 4 ) در واقع طایفه گرایی همان کلاهبرداری سیاسی است که شخص به جای بهره گیری از ادله عقلی و بهره گیری از خردجمعی برای تحقق عقاید و نیات خود و یا رسیدن به مقاصد سیاسی ، اقتصادی و اجتماعی خود سعی می کند از راه تحریک عواطف و هیجان های طایفه ای و با بهرهگیری نادرست از فوران احساسات و تعصبات عامه مردم و جوّ حاکم بر طوایف به نوعی تصدیق جمعی نسبت به هدفٔ مطلوب دست یافته و با رنگ و لعاب مشروع و در کسوت حق عمل کرده به شیوه ای که آحاد طایفه چنین می اندیشند که آن ها با پذیرش این عقیده، به نوعی یگانگی با گروه و طایفه می رسند و این یگانگی به آن ها امنیت و قدرت می بخشد و اگر کسی با این ایده مخالفت کند، به او بر چسب بی تعصب و ضد طایفه داری زده می شود فلذا از امتیازات و توفیقات آن که ناشی از قدرت مکتسبه است محروم گردیده و مورد بی مهری شدید قرار خواهد گرفت.ا تیره بختی اینجاست که عده ای از اقشار تحصیل کرده و دانشگاه رفته که باید مدیریت راهبری جامعه و طایفه خود در مسیر درست را بدست گیرند، از یک طرف بدلیل گریز از بی مهری و طرد شدن از سوی طایفه اندیشان و از طرف دیگر بدلیل رسوب فرهنگ طایفه گرایی در جریان اجتماعی شدنشان در طوفان خانمان سوز اقیانوس طایفه گرایی گرفتار شده و عوام زده می شوند و متعصب تر از عوام و با بهره گیری از اندوخته های علمی و دانشگاهی شان در توجیه رفتارهای طایفه مداری جانبداری می نمایند و در واقع ابزار دست سود جویان و دلالانی می شود که با کلاهبرداری خاص خودشان صرفاً به مقاصد نامشروع خود می اندیشند و لاغیر و بقول سنایی چو دزدی با چراغ آید گزیده تر برد کالا طایفه گرایی و عوام باوری یکی دیگر از پیامدهای طایفه گرایی در فعالیتهای سیاسی و انتخاباتی عوام باوری یا پوپولیسم است ؛ پوپولیسم در فارسی معادل واژه های عوام گرایی و مردم باوری استعمال شده است این واژه در مقابل خردگرایی، عقلانیت و نخبه گرایی است؛ در عوام گرایی فرد برای جلب پشتیبانی مردم به شعارهای عامه پسند و کلی گویی روی می آورد و برای پیشبرد اهداف شخصی و گروهی خود و مستقل از نهادها و احزاب موجود، گام برمی دارد. امروزه عده ای فرصت طلب سیاسی در استانها و شهرستانهای با بافت طایفه ای که از مجراهای پذیرفته شده نظیر احزاب و انجمنها و .... قادر به جلب آراء و نظر مردم نیستند با دامن زدن به طایفه گرایی و شعارهایی که مورد پسند طوایف است به پوپولیسم و عوام باوری روی می آورند این اینگونه افراد اگر بخواهند درباره موضوعی تصمیم بگیرند به جای این که سراغ خردمندان، بزرگان فکر و اهل اندیشه و کارشناسان و افراد دارای تخصص بروند، بر اساس جو روانی حاکم بر طوایف تصمیم می گیرند. لذا به گفتمانهای روزمره میان عوام مراجعه می کنند و آنچه مورد پسند و رضایت آنان است صرف نظر از اینکه حق باشد یا باطل معیار فعالیت خود قرار می دهند و در واقع بجای اینکه عوام از خواص پیرو ی نمایند این خواص اند که از عوام پیروی می کنند وپوپولیسم با بی توجهی به خرد و فکر و برنامه ریزی و آینده نگری موجب می شود که آینده را از دست بدهیم و از گذشته عبرت نگیریم. پوپولیسم در واقع چارچوب های منطقی تصمیم گیری را مختل می کند؛ مردم را برای یک دوره زمانی کوتاه راضی نگاه می دارد و منابع و سرمایه های اقتصادی و اجتماعی را تلف می کند از آنجا که پوپولیست ها به دنبال حفظ وضع موجود و بهره برداری از امکانات برای منافع فردی و گروهی خود هستند با هر نوع افکار و عقایدی که منافع آنها را به مخاطره اندازد سخت مخالفت می کنند. کسانی که امروزه به عنوان کاندیدا به طایفه گرایی دامن می زنند و خود را مرید و خدمتگزار طایفه می دانند و در قالب این طرز تفکر برای جلب آرا مردم فعالیت می نماید خود نوعی عوامفریبی است اینگونه کاندیداها در فعالیتها و شعارهای انتخاباتی خود به تحریکات گمراه کننده و هدایت آنان در دالانهای فکری خود دست می زنند و تلاش دارند مردم را تحت تاثیر قرار دهند تملق گویی از طوایف را سرلوحه کار خویش قرار می دهند. بنابراین مخاطبش احساسات و غرایز و پیشداوری ها طایفه ای است و با بهره گیری از این احساسات از طوایف بی مزد سواری می گیرند. طایفه مداری و نژادگرایی یکی از پیامدهای ناگوار طایفه گرایی ترویج برتری طلبی نژادی و طایفه ای است مراد از نژادپرستی آن است که شخص؛ گروه ، قبیله و یا طایفه ای که به آن تعلق دارد معیار حق و باطل قرار میدهد.و در واقع حق در تعلق خاطر طایفه می داند و باطل در تنفر و بیزاری آن خلاصه می کند در واقع فلسفه ی طایفه گرایی بر پایه ی رجحان و اصیل دانستن یک طایفه بر سایر طوایف و اقوام قرار دارد نتیجه نهایی این عقیده شکل گیری نژاد پرستی است ؛ در نژاد پرستی انسانها به دلیل پاره ای تعلقها و وابستگی ها؛ از قبیل خون، نژاد و نظیر اینها، خود را از دیگران جدا می شمارند و به قومی خاص، احساس تعلق و وابستگی می کند و توجه خود را به تأمین منافع طایفه ای و قومی، حتی اگر مستلزم زیان دیگران هم باشد، معطوف می گرداند. هیچ کس منکر میهن دوستی، و دوستی هم طایفه ، همشهری و خویشان نیست و حتی در ادیان آسمانی بویژه اسلام مذموم محسوب نمی شود، بلکه بدان هم سفارش شده است. اکثر علمای اجتماعی معتقدند که وطن دوستی غیر از وطن پرستی است. وطن پرستی یک انحراف است،زیرا به برتری نژادی و خونی و تحقیر سایر اقوام و نژادها می انجامد و این مذموم است. ولی وطن دوستی، عشق به دفاع از سرزمین و خدمت گذاری و تلاش در راه اعتلا و پیشرفت همه جانبه و زدودن چهره فقر و بیکاری در سطح جامعه و ارج نهادن به آن است . لذا در جامعه ای که حب وطن وجود نداشته باشد ، طمع تجاوز همه جانبه اجانب در بخشهای مختلف سیاسی ، فرهنگی و اقتصادی را فراهم می نماید لذا باید میان حب وطن و وطن پرستی که یک انحراف است تفاوت قائل شد. تحلیل پتانسیل و انرژی جامعه (غلبه محوری ) تهلیل پتانسیل و نیروهای جامعه در مسیرهای غیر ضروری و انحرافی و صرف انرژی مردم در راه مقاصد شخصی و درگیر کردن مردم با مسائل چالش برانگیز نظیر غلبه محوری و برتری طلبی طایفه ای در رقابتهای سیاسی و انتخاباتی بجای صرف انرژی مردم در خدمت گذاری و رقابت بر سر ارائه بهترین راه حلهای معضلات اجتماعی نظیر بیکاری ، فقر و توسعه اقتصادی صرفاً انرژی مردم در دامن زدن به اختلافات طایفه ای و تغلب طوایف به بهای حاکم کردن فرصت طلبان سیاسی است امروزه معتقدین به طایفه مداری به عنوان یک گروه فشار و متعصب در جریان فعالیتهای سیاسی و عرصه انتخابات با تلاش در راه غلبه یک طایفه بر طوایف دیگر دارای ریشه تاریخی بلندی به قدمت شکل گیری اقوام بشری در روی این کره خاکی است این خوی غلبه گرایی در گفتار فارابی در تبیین خصایص انواع مدینه چنین بیان شده است (( مردم در مدینة تغلب در راه تحقق بخشیدن به چیرگیها و غلبت ها به یکدیگر معاونت می نمایند و این وضع هنگامی پیش می آید که همة مردم آن شیفتة غلبه بر اقوام دیگر شوند ... به هر حال هدف و شیفتگی آنان در همة انواع چیرگیها خوار کردن و مقهور کردن دیگران است )) ( 5 ) لذا بدلیل در گیر شدن در اختلافات طایفه ای مشاهده می شود که افراد متشخص و تحصیل کرده و حتی نخبگان سیاسی در افکار اصلاح طلب و یا اصول گرایند ولی در عمل طایفه طلب و پای بند به اصول طایفه ای است زیرای برای این عده رقابت در قالب طایفه گرایی از رقابت در قالب جریانهای سیاسی و حزبی مهمتر است .در اینجاست که در عرصه انتخابات مشاهده می شود افرادی اصلاح طلب هستند اما برخلاف گرایش سیاسی و حزبی خود به اصول گرایان طایفه خود رأی میدهند و یا برعکس اصولگرایان از اصلاح طلبان طایفه خود حمایت می کنند لذا آنچه برای توجیه چنین رفتارهای متناقض و متلون به نظر می رسد صرفاً طایفه مداری و منفعت طلبی شخصی چنین افرادی است که باعث نوعی ساختار شکنی جدید سیاسی و حزبی در عرصه جامعه شده است بدلیل غالب بودن رقابتهای قومی و طایفه ای به تجربه مشخص است که نقش غالب جهت دهی سیاسی به نفع یک کاندیدای خاص را نه تحصیل کرده ها و نخبگان سیاسی و یا لیدر های حزبی بر عهده دارند بلکه متنفذین طوایف و قبایل هستند که چنین نفوذ و قدرتی دارند لذا در این شرایط دیگر این فعالین سیاسی نیستند که باهم رقابت می کنند بلکه این متنفذین قبایل و طوایف اند که در مقابل هم صف آرایی می کنند و هر کدام به نفع کاندیدایی با یکدیگر مبارزه می نمایند اینجاست که پس از انتخابات دیگر مردم طوایف و بویژه جوانان برای حل مشکلات و گرفتاریهای خود و یافتن شغل نه اینکه بر اساس ضوابط به افراد ذی صلاح مراجعه می کنند بلکه به سراغ متنفذین طایفه ی خود می روند که در مبارزات طایفه ای توانسته زمینه استیلای یک کاندیدا را فراهم نماید و او را وامدار خود نموده. از این رو، افراد صاحب نفوذ یک طایفه یا خانواده گسترده نقش تعیین کننده ای همچون لابی کردن ، فراهم آوری فرصتهای شغلی، تسهیل فرایندهای اداری اخذ یک وام بانکی ، و بوی ژه صعود سلسله مراتب اداری مدیریتی کارکنان دوایر دولتی را بر عهده دارند. تبعیض در ارائه خدمات عمومی و محرومیت اغیار جامعه شناسان، مورخان و انسان شناسان معتقدند وقتی دو گروه با قومیت های متفاوت با هم در تماس قرار می گیرند و بر سر یک موضوع رقابت می کنند تبعیض نژادی با شدت و خشونت بیشتری بروز می کند. اما جوامعی که عاری از هر گونه درگیری قومی و طایفه ای هستند از پتانسیل همه ی شهروندان خود بهره برده و بسوی حذف این تعصبات گام بر می دارند. تبعیض به فعالیتی اطلاق می شود که حق اعضای یک گروه [و طایفه و قوم] را برای استفاده از فرصتهایی که در برابر دیگران گشوده است سلب می کند.( 6 ) تبعیض تهدیدی جدی برای دمکراسی بویژه نظام جمهوری اسلامی بشمار می رود و در تعارض با ارزشهای بنیادی هر جامعه دمکراتیک و دینی قرار دارد، تبعیض به شیوه مستقیمی نمایانگر عدم قائل شدن ارزش برابر و یا برابری حقوقی انسانها می باشد. ممنوعیت عمومی تبعیض بعنوان یکی از ستون بنیادی حقوق مردم در قانون اساسی جمهوری اسلامی در اصل سوم بند نهم به صراحت برای رسیدن به اهداف خود بر )) رفع تبعیضات ناروا و ایجاد امکانات عادلانه برای همه، در تمام زمینه های مادی و معنوی)) تأکید شده است. از منظر جامعه شناختی صیانت و حمایت از اقلیتهای ملی، قومی و دینی یکی از وجوه مهم امنیت ملی و بین المللی می باشد. و هر کس با هر نامی و تحت هر عنوانی [ طایفه مداری ] آنرا خدشه دار نماید ضد امنیت ملی عمل کرده و خائن به ملت شناخته می شود. ابرام و اصرار بر قوم گرایی و طایفه مداری خواه ناخواه با تبعیض و مثله کردن عدالت در جامعه همراه است زیرا قوم مداری رفتاری اجتماعی و آن طرز تلقی عاطفی است که به رجحان بخسشیدن و ارزش نهادن مفرط به آن گروه اجتماعی ، محلی یا ملی که به آن تعلق داریم می انجامد ( 7 )قوم مداری و طایفه گرایی به تبعیض در برخورداری از امکانات و فرصتها منجر می شود لذا همراهی اقوام و طوایف همدوش جریانهای سیاسی که خود بعد از پایان رقابتهای انتخاباتی و حاکم شدن در عرصه قدرت که به محروم کردن رقبای سیاسی خود از خردترین تا کلان ترین امتیازات و حقوق اجتماعی مبادرت می ورزند به تبعیض های قومی مشروعیت بخشیده و به آن رنگ ولعاب سیاسی می دهند . صیانت و حمایت برابر و هم ارج از همه گروهها و طوایف مختلف جامعه و همچنین تامین رابطه ای مطلوب بین اجتماعات و گروههای ملی و قومی داخل آن، و توزیع عادلانه بودجه و اعتبارات بی توجه به قوم و طایفه خاصی همواره بعنوان یکی از اهداف امنیت ملی و یکپارچگی کشور نگریسته می شوند لذا هر نوع طایفه گرایی در جذب اعتبارات و استخدام های دولتی و رفع محرومیت ها و ... گامهایی بر علیه امنیت ملی محسوب می شود تخریب وحدت و انسجام اگر چه طایفه مداری برای قائلین آن منافعی در بر دارد ولی بیش از آنچه برای آنها منفعت داشته باشد به زیان آنها و کل جامعه خواهد بود زیرا دامن زدن به طایفه گرایی موجب تحریک عواطف و احساسات آنها شده و هر طایفه خود را برتر از دیگر طوایف می داند لذا برتری طلبی طوایف که با تحقیر دیگر طوایف همراه است موجب جریحه دار شدن طرف مقابل شده و این امر زمینه ظهور تنشها و درگیریها را در سطح جامعه فراهم می کند و این موجب ترویج تضاد و اختلاف میان طوایف خواهد شد و وحدت و انسجام جامعه را به عنوان یک امر ضروری در شرایط کنونی خدشه دار خواهد کرد آنچه امروز در افغانستان ، عراق و سوریه شاهد آن هستیم نتیجه همین اختلافات طایفه ای است که دشمن بیگانه به آن دامن زد تا شرایط فعلی در این کشورها پدیدار شد بطوریکه جبران خسارات ناشی از این اختلافات به سادگی میسر نخواهد بود در این خصوص رهبر معظم انقلاب فرمودند : امروزه انگیزه تحریک قومیت ها جدی است. دشمن مشغول تحریکات است. دشمن را نباید دست کم گرفت. مراقب باشید. این از جمله چیزهای بسیار مهم است. احساس می شود دستهایی در جریان هستند برای اینکه زمام این کار را از دست دولت خارج کنند. ترویج بداخلاقی و پرخاشگری طایفه ای در طایفه گرایی که از مصادیق دماگوژی یا عوام فریبی است ، شخص گروه زیادی از مردم را مخاطب قرار داده، با انحراف افکار عمومی از واقعیات پیش روی جامعه نظیر مشکل مسکن ، بیکاری ، فقر ، اعتیاد با شعار طایفه گرایی هیجانات و شور طایفه ای احساسات و عواطف مردم بویژه جوانان و نوجوانان را تحریک می کند و با تکیه بر همین شور و هیجان ، آن ها را نسبت به نتیجه و مدعای خود که همان طایفه داری است متقاعد می کند در اینجاست که اخلاق محوری و منطق فکری جای خود به غریزه محوری و احساسی می دهد بطوریکه هریک مخالفین خود را با الفاظ رکیک و توهین آمیز نظیر خائن ، وطن فروش بی تعصب بی غیرت مبادرت به جریحه دار کردن رقبا شده و بدینوسیله به بد اخلاقی و پرخاشگری در عرصه اتتخابات دامن می زنند اینجاست که رقابت سیاسی به تنش و درگیری طایفه ای مبدل می شود. افراد اینگونه جوامع ، دارای آستانه ی تحمل بسیار پایین بوده و قادر به تحمل آرا و اندیشه های رقبا ندارند لذا گاهی شعارهای حقی را بیان میکنند ولی مراد باطلی از آن مستفاد می نمایند نظیر شعار ما اهل کوفه نیستیم علی تنها بماند . در واقع این شعار ؛ کسانی سر می دهند که از حقانیت مولای متقیان و تنهایی او در احیاء و جاری کردن ارزشهای متعالی و مترقی اسلام ناب که داشت در مدیریت جامعه به دست فراموشی سپرده می شد و داشت سنتهای قومی و طایفه ای دوران جاهلیت را بر جامعه مسلط می کردند ابراز می نمایند و لذا رهبرانی که در هر زمان و برهه ای قیام به اقامه ارزشهای با محوریت حق نمایند حامیان ایشان این شعار را برای حمایت از آنها بیان می دارند ولی طوایفی که برای اعلام پشتیبانی از کاندیدای طایفه ای شان از این شعار فحش گونه چون پتکی بر علیه رقبا خود فارغ از هر حقی و هر نوع شایستگی و لیاقتی فقط به صرف اینکه فلان کاندیدا از هم طایفه ای شان است استفاده می کنند . اینان شور طایفه گرایی چنان شعله ور می نمایند که از مصادیق فعالیت های جماعت مورد نظر لوبن در نظر می می آید. لوبن این موقعیتها را چنین تحلیل می کند ((هنگامی که مردم در جریان هیجان جمعی قرار می گیرند که توسط جماعت بوجود آمده ، موقتاً برخی قوای تعقل منطقی ای را که در زندگی عادی دارند از دست می دهند . آنها فوق العاده تلقین پذیر گردیده و به آسانی تحت تأثیر اصرار و ترغیب رهبران غوغا یا عوامفریبان قرار می گیرند . تحت تأثیر جماعت افراد دستخوش سیر قهقرایی به سوی انواع واکنش ابتدایی تر می شوند.......یعنی موجودی که بر اساس غریزه عمل می کند)) ( 8 ) منابع: 1-داود فیروحی قدرت ، دانش و مشروعیت در اسلام ص 211 2-علامه جوادی عاملی ، اخلاق کار گزاران در حکومت اسلامی ، ص 189 3- محمد رضا حکیمی ، حکومت اسلامی ( بخشی از کتاب الحیات ) ص 119 4-داریوش آشوری ، دانشنامه سیاسی ،157 5-ابونصر فارابی سیاست مدنیه ، ترجمه سید جعفر سجادی ص 180 6-آنتونی گیدنز ، جامعه شناسی، ترجمه منوچهر صبوری ، ص 281 7- ساروخانی ، فرهنگ علوم اجتماعی ص 120)) 8 -آنتونی گیدنز ، جامعه شناسی، ترجمه منوچهر صبوری ، ص 677 درج شده توسط : امین آزادبخت (مدیر سایت ) ...
تذکرات رهبری در جمع هیئت دولت
نوشتار به بررسی برخی از مطالبات و تذکرهایی که مقام معظم رهبری از زمان تنفیذ دولت یازدهم تا کنون در دیدارهایی که با مردم، دولت، سازمان ها و نهادهای مختلف داشته اند، پرداخته ایم. ** مطا لبات در حوزه فرهنگ 1. تکمیل و اجرای طرح مهندسی فرهنگی و پیوست های فرهنگی مقام معظم رهبری در بیانی فرمودند: یک نقشه ی مهندسی فرهنگی لازم است. ما وضع فرهنگی مطلوب کشور را تصویر کنیم و اجزاء متشکل آن ...
دولت نباید به غرب محتاج باشد/بانک های خصوصی با پول مردم و بیت المال اقتصاد کشور را دچار مشکل می کنند
است که با پول مردم و بیت المال از شیوه های مختلف درآمدزایی و اقتصاد کشور را دچار مشکل می کنند. آیت الله طباطبایی نژاد حمایت از تولید را خواستار شد و افزود: برای رونق تولید باید سودهای بانکی کاهش یابد و پول های جامعه به سمت بانک های دولتی به منظور حمایت از کار و تولید سوق داده شود. وی همچنین اضافه کرد: در انتخاب سفرا باید دقت لازم انجام شود همچنین رایزنان فرهنگی و اقتصادی هم باید ...
در عقب ماندگی های شهر رشت صرفا شهرداری یا شورا را نمی توان مقصر دانست
جمله رشت است و تصمیم گیری های متعدد دستگاه ها و موازی کاری ها مشکل آفرین شده است . به عنوان نمونه در حوزه فرهنگی درشهر رشت چند دستگاه دولتی و غیر دولتی بدون تعامل سازمان یافته ای با هم و به طور جداگانه سیاست گذاری و فعالیت های مختلف انجام می دهند و این مشکل در برنامه ریزی های اجتماعی ، اقتصادی ، سرمایه گذاری ، زیربنایی ، ورزش و .... شهری وجود دارد . عضو شورای اسلامی شهر رشت با بیان اینکه ...
تعطیلات زیاد آفت نوپدید حوزه علمیه
ارائه راهکارهای مناسب و بهره مندی از رهنمودهای بزرگان، برنامه ها را به نحوی اجرا کرد که طلاب از این بهترین بهره را ببرند وگرنه با تلقین زیادبودن تعطیلات حوزه نمی توان خدمتی به اسلام و فرهنگ اهل بیت کرد. وی معتقد است که بعضی کلمات حوزویان در مورد زیادبودن تعطیلات حوزه، بار منفی در جامعه و بین طلاب ایجاد می کند و ممکن است برخی ها تصور کنند طلاب حوزه با وجود زیادبودن تعطیلات حوزه، پیشرفت ...
سینمای ایران مارکسیستی است؛ الگویتان پیغمبراست یا چه گوارا؟
دارا بود. ولی تمام دارایی اش را در راه اسلام و مستضعفین خرج کرد. برای خود من خیلی سوال ایجاد می شد. دیدم که حضرت عبدالمطلب جزو یاران پیغمبر به حساب نمی آید و طرز تفکری وجود دارد که اصلا دوست ندارند یارهای پیغمبر گفته شوند و دوست دارند مارکسیست اسلامی همیشه نمایان شود. به قندون جهیزیه نگاه کنید؛ یک صحنه ای هست که به آبدارچی و نیروی تدارکاتی فیلم می گویند یک بار وسایلت را بگرد شاید قندون ما ...
حجاج ایرانی در تونل سرد خنک می شوند
به ازای هر هتل یک درمانگاه دایر می شود و تقریباً در 60 هتل، مطب های پزشکان دایر خواهد شد که به صورت شبانه روزی از حضور حدود 80 پزشک زن برخوردار خواهند بود و خدمات تزریقات و انواع خدمت پزشکی دیگر را برای آرامش بانوان در حج تمتع انجام می دهند. تمرین زندگی در چادرهای 140نفره معاون حج و عمره مرکز پزشکی حج و زیارت جمعیت هلال احمر با بیان اینکه انجام مناسک حج تمتع به بدنی آماده نیاز دارد ...
هلدینگ تخصصی؛ ضرورت تعاملات تجاری پساتحریم
تهران گوار، مهندس سلیمی عضو هیات مدیره شرکت مشاور سرمایه گذاری مدبران آگاه، مهندس عسگری معاون فروش و بازاریابی شرکت لبنیات پاک، دکتر مهندس سیده عاطفه مستقیم معاون تحقیق و توسعه شرکت لبنیات پاک، دکتر مینا مهرنوش عضوهیات علمی دانشکده اقتصاد دانشگاه تهران مدیرمسئول روزنامه کسب وکار، مهندس نبوتی مدیرعامل شرکت صادراتی پرسوئیس، مهندس کمالی وند مشاور فروش شرکت ربرته و خانم دکتر احمدزاده عضو هیات مدیره و ...
گزارشی از خطبه های نماز جمعه در استان
... باقریان متذکر شد: معظم له همیشه با معیارهای مشخص و دقیق از ارزش ها و اصول انقلاب و دولت حمایت می کنند چرا که این ارزش ها، شاخص ها و اصول هستند که از اولویت فراوانی در کشور برخوردار هستند. وی اضافه کرد: ثباتی که امروز در برخی مسائل کشور به وجود آمده به همت دولت و یاری رهبری و مردم محقق شده اما دولت باید تلاش کند در زمینه های اقتصادی رونق بیشتری صورت گیرد و استقلال فرهنگی، سیاسی و ...
برای آنها که دنبال مد و مدگرایی هستید
تایید و تحسین را به نوعی ارضا کنند. وقتی فردی از عزت نفس پایینی برخوردار باشد حاضر است به هر نوع ممکن از وجودش استفاده نماید تا به اهداف کوچک و بزرگش دست یابد. وقتی فردی وجود روحی و معنوی و حتی در مواردی آگاهی هم ندارد ساده ترین راه را برای ارائه به منظور جلب توجه، حتی از راه منفی طی می کند. حال چرا و چگونه بعضی از جوانان بسیار مدپرست می شوند؟ دلایلی که باعث می شود ...
وزیر دفاع:اس 300 را تا پایان سال 2015 تحویل می گیریم
را دریافت کرده ایم در حالی که تحقق درآمدهای دولت حدود 80 تا 85 درصد بوده است. سردار دهقان با اشاره به محدودیت هایی که در کشور وجود دارد ادامه داد: باید این محدودیت ها مورد توجه قرار بگیرد لذا دولت باید توجه بیشتری را داشته باشد تا اقتصاد بهتر شود. وی با اشاره به این که باید نیروهای مسلح عزتمند و مجهز به تجهیزات روزآمد به جلو پیش بروند، گفت: جمهوری اسلامی ایران به عنوان یک ...
گفت و گو با مدیران ارشد بانک مسکن / پارادوکس های توسعه بانکداری الکترونیک
نامتوازن بیات: با توجه به اشرافی که بر مباحث اجرایی فناوری اطلاعات دارید در ابتدا مایلیم ارزیابی شما را از وضعیت توسعه بانکداری الکترونیک در کشور بشنویم و سپس به چالش ها و موانعی بپردازیم که کماکان فکر می کنید بر سر راه توسعه آن وجود دارد؟ عزیزی : در 10 سال اخیر، توسعه بانکداری الکترونیک در کشور به صورت خیلی گسترده انجام شد، اما به تناسب همان سرعت و وسعتی که انجام شد، طبیعتا ...
این دستورالعمل استاندار خوزستان را جدی بگیریم
به بخشنامه استاندار، استفاده از ظرفیت درون استان خودمان می تواند رونق موثری را در استان به وجود بیاورد. این فرآیند به حلقه هایی که تکمیل کننده فعالیت های اقتصادی در حوزه فرهنگ و هنر است کمک بسیاری می کند. وی افزود: بسیاری از نهادها، سازمان ها و شرکت های صنعتی و قدرتمندی که در استان فعالیت های فرهنگی و هنری مانند برگزاری سمینار، جشنواره، همایش و ایجاد فضاهایی برای کارکنان خودشان در حوزه ...
وحدت شیعه و سنی در حج متجلی می شود
باید با هوشیاری مراقب توطئه های گوناگون آنان باشند. این زائر ایرانی که از تبریز به سرزمین وحی مشرف شده است در ادامه با بیان اینکه موسم حج جای مطرح کردن اختلافات حتی اختلافات جزیی نیست تاکید کرد: در ایام حج زائران و حاجیان که میهمان خدا هستند فقط باید به فکر تقویت دین خدا باشند و از چیزهایی که موجب وارد شدن خدشه به آن می شود جدا پرهیز کنند. حدادی با بیان اینکه مسلمانان باید در حج ...